Werkgroep “Werving
(schaars) onderwijspersoneel”
Een
overzicht van aktiepunten.
1.0 Instellen van een
werkgroep en de samenstelling
In
de vergadering van LOKABEL (2 oktober 2000) is besloten om een werkgroep
beleidsadvisering in te stellen. Personeelsconsulenten (of de uitvoerders van
het personeelsbeleid) van de schoolbesturen (primair- en voortgezet onderwijs)
zijn onder voorzitterschap van het Vakteam Onderwijs twee maal bijeengeweest.
Hoewel
niet alle besturen daadwerkelijk aan de vergadering hebben deelgenomen, hebben
alle besturen in de vergadering van LOKABEL wel mandaat gegeven voor dit
onderzoek.
Voor
het primair onderwijs hebben de vertegenwoordigers van het Protestants Christelijk Basisonderwijs,
het Openbaar Basisonderwijs en de Delftsche Schoolvereeniging deelgenomen. Voor
het voortgezet onderwijs hebben alle scholen deelgenomen.
2.0 Doelstelling
De
werkgroep heeft onderzoek gedaan naar (realiseerbare) voorstellen, waarbij de
taak van de lokale overheid aanvullend kan zijn op het personeelsbeleid van elk
bevoegd gezag zelf.
De
grens ligt daarbij op het raakvlak met voorstellen in de sfeer van de
secundaire arbeidsvoorwaarden.
3.0 Overzicht van in de
werkgroep besproken voorstellen
3.1 Een gemeenschappelijk
werving
voor het primair onderwijs lijkt goed mogelijk. Er moet bij de opzet van deze
nieuwe werving dan wel rekening gehouden worden met de aanbevelingen uit de
evaluatie van de vorige werving. Niet meer alleen in de eigen regio werven
(geeft weinig kans, de vijver is leeg) maar wel werven in andere regio’ s of
landelijk. In de opzet van de werving (pr) nadrukkelijk alle extra’ s uit het
OBP noemen. Daardoor ontstaat een beeld van het werkklimaat in Delft dat veel
aantrekkelijker is dan elders. De werving moet met enige regelmaat herhaald
worden en ook verwijzen naar specifieke informatie op de Delftse internetsite.
Het is gewenst dat de coördinatie en regie bij het vakteam onderwijs ligt.
3.2 Hulp bij huisvesting van nieuwe leerkrachten.
Bij het vinden van een huis in de sociale huursector biedt het vastgestelde
beleid voor de regio Haaglanden weinig kans op snel succes. Het werven van
nieuwe leerkrachten uit de regio Haaglanden zal weinig succes opleveren. De kandidaten
zullen dan ook uit andere delen van het land moeten komen. Het is daarbij
noodzakelijk dat iemand op de eerste werkdag ook over huisvesting beschikt.
Binnen een periode van 2/3 maanden na de sollicitatieronde zal dat gewoonlijk
noodzakelijk zijn. De volgende alternatieven kunnen nader uitgewerkt worden:
·
in een bepaalde periode kan een contingent woningen (starters en
doorstromers)
beschikbaar gesteld worden.
·
een huurbijdrage (aflopend) voor huren in de vrije sector.
·
de gemeente huurt een aantal flats in de vrije sector om 2/3
leerkrachten tijdelijk te huisvesten
·
hulp bij het verwerven van een koopwoning, specifieke afspraken over
hypotheek (korting) of zoekopdracht (financiering) lijkt voor makelaars niet
interessant. Wel zou er mogelijk iets aan te bieden zijn in een totaal pakket
van hypotheek, verzekeringen, belastingaangifte enz.
3.3 Coaching en scholing van nieuw personeel. Het werven uit de
doelgroepen van zij- en
neveninstromers en jong personeel zal
de komende jaren steeds nadrukkelijker noodzakelijk zijn. Hoewel coachen
van nieuwe leerkrachten eigenlijk tot de reguliere taken van een directie
hoort, is in een periode van schaarste en toenemende mobiliteit een
intensivering gewenst. Het verstrekken van een extra faciliteit maakt dat mogelijk.
Het coachen kan zowel intern als extern georganiseerd worden.
Daarnaast
kan een aanbod voor een cursus klassenmanagement gedaan worden om de
startpositie van de genoemde doelgroepen te verbeteren. Scholingen in het
gebruik van de computer verdienen daarnaast ook de volle aandacht (een relatie
met bestaande ict-beleid ligt voor de hand) Een goede coaching en scholing voor
nieuwe leerkrachten kan de kans op succes bij werven en blijven verhogen. Het
aanbieden van deze activiteiten voor zittend personeel valt onder het
nascholingsplan van de school zelf.
3.4 Kinderopvang aanbieden, uitgewerkt in
een plan om een aantal kindplaatsen vooraf (via contract en financieel) vast te
leggen, waarbij de lokale overheid een garantie op de financiële tekorten
geeft. In de vergadering van de werkgroep werd gemeld dat het probleem voor
kinderopvang niet zozeer bij de structurele opvang ligt. De vraag naar
kortlopende kinderopvang is een veel groter probleem voor leerkrachten die door
een tijdelijke uitbreiding van hun betrekkingsomvang voor invalwerk, plotseling
opvang voor hun eigen kind(eren) nodig hebben.
3.5 Contracten met
opleidingsinstituten in de regio, waarbij lio’s en stagiaires een baangarantie gegeven kan
worden. Elk schoolbestuur heeft vaak al contacten met instellingen van de eigen
denominatie.
3.6 Aanbieden van pc-
en fietsprive trajecten.
3.7 Zowel uit het voortgezet-
als ook uit het primair onderwijs, wordt de wens voor een “eigen” werkplek onder de aandacht gebracht. Ook gegevens uit landelijke
onderzoeken plaatsen dit punt nadrukkelijk op de agenda. Het zou goed zijn om
te onderzoeken of in het programma van eisen voor scholenbouw een mogelijkheid te vinden is om het Integraal-huisvesting-plan daarmee aan te passen. Gezien de omvang
van het probleem ligt een gefaseerde uitvoering voor de hand. Voor de korte
termijn zijn er mogelijk kansen bij geplande aanpassingen van gebouwen .
3.8 Compensatie tolpoorten. Voor zover op dit moment
bekend, zal het mogelijk blijven om zonder tolpoort binnen het gebied
Haaglanden in Delft te komen. Het vinden van huisvesting buiten Delft (binnen
Haaglanden) hoeft om die reden geen belemmering te zijn.
Het
vergoeden van de kosten van de tolpoort door een gemeentelijke overheid die
zelf in meerderheid voor het invoeren daarvan is, lijkt niet logisch. Het ligt
meer voor de hand om mensen van buiten de regio Haaglanden in de reiskosten openbaar vervoer te
compenseren. De onderwijs reiskostenregeling kan daarbij met de gemeentelijke
regeling vergeleken worden.
3.9 Werving via een
uitzendbureau. Dit brengt hoge extra kosten met zich mee.
3.10 Extra premies om
zittende leerkrachten te binden. Te denken valt daarbij aan verbetering van “
jubileum” termijnen, verstrekken staatslot, na vast te stellen aantal jaren
dienstverband een aanbod voor een cursus in de Vak, een abonnement voor Theater
“In de veste”, een strippenkaart voor filmhuis Lumen, een cursus van de
volksuniversiteit e.d.
3.11 Verzilveren adv/ bapo. Op landelijk politiek
niveau wordt dit item regelmatig genoemd. Het lijkt in de Delftse situatie niet
veel op te leveren. In bijna alle gevallen worden de adv-uren bij parttimers al
uitbetaald. Het invoeren van verzilvering bij fulltimers zou wel eens kunnen
leiden tot een hoger ziekteverzuim. Het zelfde geldt voor terughalen van
bapo-uren.
Het
aansluiten bij de ontwikkelingen op landelijk niveau lijkt voldoende.
4.0 VOORSTEL: Impuls personeelsbeleid.
Een overzicht van de te
realiseren voorstellen en een plan van aanpak
4.1 Het inrichten van een
coördinatiepunt/ loket bij het Vakteam onderwijs, met een personele omvang
van 2,5 dag, waar de volgende zaken worden ondergebracht:
- bijhouden en verzamelen
gegevens
over personeelsverloop, openstaande vacatures. Deze gegevens worden door de
schoolbesturen op een nader aantal vast te stellen peildata, aangeleverd.
-
organisatie van de gezamenlijke werving
- opzetten, coördineren voor die besturen die daar aan mee zullen doen. De
kosten worden voor 1/3 deel door de gezamenlijke schoolbesturen gedragen.
- hulp bij huisvesting. De hulp richt zich op alle
sectoren. Door gebruik te maken van de hardheidsclausule komen 20 huurwoningen
in de sociale huursector per jaar beschikbaar. Nieuwe leerkrachten worden via
het “loket” geholpen.
De
gemeente huurt bovendien een aantal vrije sector huur woningen, om tijdelijk
een aantal leerkrachten onder te brengen. Uit het in te stellen
activiteitenbudget kunnen mogelijke financiële risico’s bestreden worden.
Ook
wordt hulp geboden bij het verwerven van een koopwoning via het in contact
brengen met een makelaar, die via het genoemde “pakket voorstel” bereid is
onderwijsmensen specifiek te helpen.
-
het in stellen van een activiteitenbudget voor:
- scholing
nieuwe leerkrachten/ docenten (klassenmanagement)
- voor het vergoeden incidentele kortlopende kinderopvang
- vastleggen van een klein aantal reguliere kindopvang plaatsen nieuw
geworven leerkrachten
-
hulp bieden bij de ontwikkeling van pc-
en fiets privé-projecten. De uitvoering wordt door elk bevoegd gezag zelf
gedaan.
4.2 De wens voor het maken van
werkplekken voor leerkrachten wordt
meegenomen in de discussie over een mogelijke aanpassing van het programma van
eisen voor moderne schoolgebouwen. In het IHP zal daarna een fasering voor
realisering worden opgenomen.
4.3 Scholing computer
vaardigheden
voor nieuwe leerkrachten. Daarbij wordt aansluiting gezocht bij de in het kader
van het ICT- beleid (DIA platform) door Onderwijs-advies ontwikkelde aanbod.
5.0 De volgende voorstellen
worden door elk bevoegd gezag zelf uitgevoerd:
5.1 contracten
opleidingsinstituten
5.2 pc- en fiets privé
regelingen
5.3 bindpremies (secundaire
arbeidsvoorwaarden)
5.4 extra vergoeding in de
sfeer van reiskosten woon-werk verkeer
6.0 Niet opnemen in beleid:
6.1 compensatie tolpoorten
6.2 werving via uitzendbureau
6.3 verzilveren adv/bapo
regelingen
N.B.:
In
de wijkbijeenkomsten drongen de daar aanwezige scholen met nadruk aan om ook
voor zittend personeel een inzet op te nemen. Een bijdrage per school om met
het team een keer per jaar een “sfeer”activiteit te organiseren is daarbij
nadrukkelijk genoemd.
Extra voorstel:
De
scholen voor primair onderwijs krijgen per kalenderjaar een koppelsubsidie (50%
bijdrage schoolbestuur) van maximaal f 1000,- per school voor een
“sfeer”activiteit met het team.
De
scholen voor voortgezet onderwijs ontvangen op dezelfde basis een bedrag van
maximaal f 2500,- per kalenderjaar. De financiële kosten vallen ten laste van
het activiteitenbudget
7.0 Financiële konsekwenties
Voor de financiering van de
activiteiten voor de “Impuls Personeelsbeleid” en gekeken naar de afwegingen en
prioriteiten van het Onderwijsbeleidsplan een bedrag van
f 450.000 opgenomen
|
|
2001 |
2002 |
2003 |
2004 |
totaal |
7.1 |
inrichting 1 loket ( personeelsconsulent) |
28 |
65 |
65 |
65 |
223 |
7.2 |
activiteiten budget 1 loket |
130 |
180 |
180 |
180 |
670 |
7.3 |
extra steun binnen school |
|
|
|
|
|
|
po:10 fre,s per school a f 312,--=
f 3.120,-- x 30 |
94 |
94 |
94 |
94 |
376 |
|
vo: 25000 per school, aantal scholen 3 |
75 |
75 |
75 |
75 |
300 |
7.4 |
gezamenlijke werving (2/3 deel vd kosten) |
60 |
70 |
60 |
41 |
231 |
|
totaal impuls personeelsbeleid |
387 |
484 |
474 |
455 |
1800 |
vakteam
onderwijs
Leo
Romijn