00/029541

EVALUATIEVERSLAG

EDUCATIE 1999


Inhoudsopgave

 

1.    Inleiding                                                                                                3

3.    Realisatie actiepunten educatieplan  1999                                              6

a) Professionele redzaamheid/activering richting arbeidsmarkt              6

b) Maatschappelijke redzaamheid/sociale activering                               6

c) Overige lopende ontwikkelingen                                                          7

4.    Resultaten                                                                                              8

5.    Financiering 1999                                                                                 10

6.    Projectverslag                                                                                      13

Centraal Informatiepunt Volwasseneneducatie                                      13

Assessment                                                                                             14

Sociale activering: creatief aan de slag                                                 15

Sociale activering: kennismaken met de computer                                16

Vrouwen uit de bijstand                                                                          17

Opleiding All-round monteur witgoed                                                     18

Nederlands als moedertaal (NT1)                                                            19

Elementair rekenen en vaardigheden                                                    20

Alfabetisering allochtonen                                                                      21

Informatica                                                                                              22

NT2-laag                                                                                                  23

NT2-hoog 7½ uur                                                                                     24

NT2-Hoog 15 uur                                                                                      25

VAVO                                                                                                      26

VAVO buiten Delft                                                                                   27

Schakel naar Werk                                                                                 28

Leerwerkbank                                                                                         30

Taalstages                                                                                               31

Bijlage 1. Lijst van afkortingen en uitleg termen                                         32

Bijlage 2: resultaten scholing                                                                      34

Bijlage 3: kerngegevens TaalPlus Educatie                                                 35

 


1.         Inleiding

 

Dit evaluatieverslag is een verantwoording van het gerealiseerde scholingsbeleid op het gebied van de volwasseneneducatie in het jaar 1999. Deze verantwoording betreft enerzijds de resultaten van de in 1999 georganiseerde projecten, en anderzijds de realisatie van de beleidsuitgangspunten, gesteld in het educatieplan 1999.

 

Daarnaast geeft het verslag een kort overzicht van de kaders waarbinnen het scholingsbeleid gestalte heeft gekregen, de ontwikkelingen die hierin hebben plaatsgevonden en deels nog gaande zijn, en een overzicht van de financiering.

 

18 projecten/opleidingen zijn gerealiseerd, waaraan in totaal 3858 mensen hebben deelgenomen, inclusief  1927 informatieve en/of adviserende gesprekken bij het Centraal Informatiepunt. De resultaten per opleiding zijn terug te vinden in het projectverslag, dat het hoofdbestanddeel vormt van dit resultatenverslag.

 

In dit verslag wordt regelmatig gesproken over TaalPlus Educatie, Leerwerkbank en TRE-contract. In 2000 zijn deze instellingen door fusie en herpositionering van naam veranderd, en heten nu respectievelijk Mondriaan Regiocollege Educatie Delft e.o., Het Praktijk Leer Centrum en de Mondriaan Contractgroep b.v. 

 

Omdat het een verslag over 1999 betreft is zoveel mogelijk de oude benaming gehanteerd.
2.         Uitgangspunten

 

Educatie

Het doel van educatie is het streven naar redzaamheid van de burger. Er worden  drie vormen van redzaamheid onderscheiden:

sociale redzaamheid: de vaardigheid om te participeren in de samenleving.

educatieve redzaamheid: de vaardigheid om te kunnen deelnemen aan een vervolgopleiding

professionele redzaamheid: de vaardigheid om te participeren in betaald werk.

 

De volwasseneneducatie richt zich daarbij op groepen die:

 

·         in een sociaal isolement zijn geraakt;

·         onvoldoende opleiding hebben;

·         een verouderde opleiding hebben;

·         de Nederlandse taal onvoldoende beheersen;

·         andere basisvaardigheden onvoldoende beheersen.

 

Functiegerichte scholingsprojecten binnen de leerwerkbank en de opleiding tot witgoedmonteur hebben vooral professionele redzaamheid tot doel, en richten zich vooral op mensen met onvoldoende of een verouderde opleiding.

Activeringstrajecten, zoals creatief aan de slag, zijn met name gericht op sociale redzaamheid.

Basiseducatie en vavo richten zich op de educatieve redzaamheid.

Gewerkt wordt aan een aanbod van educatie, waarin basiseducatie, activeringstrajecten en functiegerichte scholing zijn geïntegreerd. Uitgangspunt hierbij zijn de verschillende niveaus van de kwalificatiestructuur educatie.

 

WEB

De Wet Educatie en Beroepsonderwijs is in 1996 ingevoerd ter vergroting van de samenhang tussen de verschillende delen van de Sector Beroepsonderwijs en Volwasseneneducatie.

De activiteiten in het kader van de WEB worden uitgevoerd door de Regionale Opleidingencentra. Tot voor kort waren in Delft twee ROC’s actief: de Onderwijsgroep Haaglanden en DE TRE-onderwijsgroep. In januari 2000 zijn deze gefuseerd tot de Mondriaan Onderwijsgroep.

 

De financiering van de Volwasseneneducatie verloopt door middel van een rijksbijdrage educatie. Deze wordt door het rijk aan de gemeenten toegekend. De gemeenten maken vervolgens in raam- en productovereenkomsten afspraken met het ROC over de wijze waarop deze gelden worden ingezet.

De huidige raamovereenkomst loopt eind 2001 af.

 

WIW

De Wet Inschakeling Werkzoekenden is in 1998 ingevoerd, en regelt het ontstaan van een gemeentelijk Werkfonds waarin een aantal eerder bestaande regelingen is opgegaan. Naast budgetten voor WIW-dienstbetrekkingen en werkervaring­s­plaatsen is er een scholings- en activeringsbudget, de zogeheten ‘derde geldstroom’.

De derde geldstroom is benut voor het inkopen van scholingsactiviteiten op het gebied van sociale activering voor personen die tot de WIW-doelgroep behoren.

 

In 2001 zal de WIW deel gaan uitmaken van het Fonds voor Werk en Inkomen, waarvan tevens 25% van de uitkeringslasten (Abw, IOAW, IOAZ) deel zal uitmaken. Door het scheppen van de mogelijkheid overschotten in dit inkomensdeel van het fonds over te hevelen naar het werkdeel wordt het financiële belang van de gemeente bij het verminderen van het beroep op de bijstand te vergroot.

 

ESF

Het Europees Sociaal Fonds, één van de zogenaamde Europese structuur­fondsen,  is het belangrijkste instrument van de EU op het gebied van werkgelegenheidsbeleid. Vanuit het fonds worden projecten gesubsidieerd ter vergroting van werkgelegenheid, bestrijding (ook preventief) van langdurige werkloosheid.

 

Vanuit doelstelling 3 van het ESF, bestrijding van langdurige werkloosheid en sociale uitsluiting, heeft de gemeente Delft in de afgelopen jaren subsidies ontvangen voor arbeidsmarktgerichte scholingsprojecten. De laatste tijd zijn de Nederlandse bestedingen van ESF gelden regelmatig in het nieuws geweest in verband met mogelijke onregelmatigheden. Naar aanleiding hiervan heeft ESF-Nederland een groot aantal controles uitgevoerd van projecten. Ook Delftse projecten zijn onderwerp geweest van deze controles.

 

1999 was het laatste jaar van de ESF planperiode 1994-1999. De Nederlandse regeling voor de nieuwe planperiode, 2000-2006, is recent goedgekeurd door de Europese Commissie. De wijze van subsidiering is nog niet duidelijk. In ieder geval kan de gemeente Delft, als niet–G25 gemeente, voor het jaar 2000 niet zelfstandig als subsidieaanvrager optreden.

 

Arbeidsvoorziening

Arbeidsvoorziening zet scholing in als onderdeel van een bemiddelingsplan voor werkloze werkzoekenden met een relatief korte afstand tot de arbeidsmarkt (fase 2/3). Binnen dat kader heeft arbeidsvoorziening uit het totaal aanbod van scholingstrajecten in Delft, dat in samenspraak tussen gemeente en arbeidsvoorziening tot stand is gekomen, een voor die doelgroep bestemd aandeel ingekocht.

 

Doelgroepen

Gezien de vraag naar educatie , en de beperkte capaciteit, is het van belang vooraf doelgroepen te bepalen die prioriteit hebben.  Educatie richt zich in het algemeen op personen met een lage/afgebroken opleiding , die scholing nodig hebben in het kader van sociale, educatieve en/of professionele redzaamheid. In het bijzonder werden voor 1999 de volgende doelgroepen vastgesteld:

·         langdurig werklozen;

·         werkloze jongeren;

·         mensen met een grote afstand tot de arbeidsmarkt;

·         mensen ingedeeld in fase 4;

·         allochtonen;

·         nieuwkomers.

Belangrijke doelstelling is, jongeren in de gelegenheid te stellen een startkwalificatie te behalen.

 

 

 

 


 

3.         Realisatie actiepunten educatieplan  1999

 

a) Professionele redzaamheid/activering richting arbeidsmarkt

 

1. Burgers moeten in staat gesteld worden minimaal een startkwalificatie te behalen; invoering Kwalificatiestructuur educatie.

TaalPlus Educatie heeft in samenwerking met de gemeente een innovatieproject Educatie ontwikkeld, gebaseerd op de Kwalificatiestructuur Educatie. De nieuwe opzet, op de verschillende niveaus (1,2,3 en 4) is modulair, waardoor individuele in- door- en uitstroom flexibeler wordt. Eindtermen zijn geformuleerd zodat het voor een deelnemer duidelijk is waar de opleiding begint en waar deze eindigt. Afhankelijk van de situatie en de vraag van de deelnemer/toeleider, volgt de deelnemer een traject met als doel sociale, educatieve of professionele redzaamheid.

Voor cursisten die een startkwalificatie willen halen maar daar niet via het voortgezet onderwijs toe gekomen zijn is het project doorstroom Educatie-Beroepsonderwijs in voorbereiding (KSE-3).

Voor anderstalige cursisten met een hoge vooropleiding is het project Schakel naar Werk geïntegreerd in een modulaire opbouw van de educatie.

Voordelen van deze innovatie zijn, meer flexibiliteit binnen het aanbod, vaststelling van de eindtermen, sluitend aanbod, afstemming van trajecten, integratie met praktijkonderwijs, zowel vanuit het Praktijk Leer Centrum (voorheen de Leerwerkbank), als vanuit het beroepsonderwijs en bundeling van gelden.

 

2. Minimaal 70% van de deelnemers moet uitstromen naar werk of een kwalificerende opleiding. Afspraken hierover met uitvoerende instellingen.

Door de ontwikkelingen op de arbeidsmarkt is de doelgroep gewijzigd. Steeds meer richt de aandacht zich op personen met een complexe problematiek, die op korte termijn niet aan werk of een kwalificerende opleiding toe zijn. De momenteel in gang zijnde bestandsanalyse zal meer duidelijkheid gaan verschaffen over de vraag welk deel van het klantenbestand van WIZ op termijn naar de arbeidsmarkt begeleid kan worden, en welke inspanningen daarvoor nodig zijn. Intussen is wel duidelijk dat het percentage van 70 te hoog is. Vanuit schakel naar werk heeft 16,5% van de deelnemers aansluitend werk gevonden, vanuit de Leerwerkbank (exclusief TOJ) 27% van de deelnemers. Daarnaast was er binnen de Leerwerkbank een substantieel aantal deelnemers die scholing volgden ter ondersteuning van een gesubsidieerde baan.

 

3. Het scholingsaanbod van Gemeente en Arbeidsvoorziening zo op elkaar afstemmen dat doorlopende leerroutes richting arbeidsmarkt gerealiseerd kunnen worden.

De rol van arbeidsvoorziening is gewijzigd door de splitsing in een basisdienstverlening en een reïntegratie­bedrijf, Kliq, dat in principe opdrachtnemer van de gemeente zal zijn. De doelstellingen van dit beleidsvoornemen worden gerealiseerd binnen de in punt 1 geschetste ontwikkeling.

 

4. Positionering van het Centraal Informatiepunt Volwasseneneducatie in verband met reorganisatie van de gemeente en arbeidsvoorziening.

De directie van arbeidsvoorziening heeft aangegeven een eigen informatie en adviesfunctie binnen het CWI te ontwikkelen zonder daarbij gebruik te maken van de opgebouwde deskundigheid van het CIP. Binnen de afdeling Activering en Inburgering wordt de functie van het CIP beschouwd als zinvol met betrekking tot informatievoorziening voor nieuwkomers, oudkomers en fase-4 cliënten. Nu arbeidsvoorziening zich heeft teruggetrokken moet de gemeente zich beraden over de inbedding van de adviesfunctie van het Centraal Informatiepunt.  Hiervoor zij verwezen naar het Educatie- en Activeringsplan 2001.

 

5. Aanbod vavo binnen Delft beperken tot mavo en een beperkt aanbod havo (engels en nederlands).

Dit is in 1999 gerealiseerd. Een volgende stap is het volledig onderbrengen van de vavo bij het Elckerlijck college in Den Haag en de vrijkomende onderwijsruimte inzetten voor sluitende leerlijnen waarin theorie en praktijkonderwijs met elkaar gecombineerd worden (zie 1).

 

6. Herpositionering Leerwerkbank

De Leerwerkbank is inmiddels organisatorisch ondergebracht bij de Mondriaan Contractgroep, ontstaan door de fusie tussen TRE en OGH, cq. hun respectievelijke contractafdelingen. De naam is inmiddels gewijzigd in Praktijk Leer Centrum. Gestreefd wordt naar een verdere inbedding in de bestaande structuur van de Mondriaan Onderwijsgroep.

 

 

b) Maatschappelijke redzaamheid/sociale activering

 

1. activeringsbeleid 1999 en verder/beeld van benodigde activiteiten

Dit beleidspunt heeft in 2000 vorm gekregen. Als onderdeel van het vakteam Activering en Inburgering is een fase-4 team gevormd, waar ongeveer 200 fase-4 klanten in beeld zijn. Een bestandsanalyseteam is vanaf mei 2000 bezig op basis van een steekproef van nog eens 543 fase-4 klanten een analyse van het fase-4 bestand te maken. Deze analyse zal leiden tot conclusies en aanbevelingen ten aanzien van de activering van het bestand, waaronder verstaan kunnen worden: zorgtrajecten, scholingstrajecten, opheffing van sociaal isolement, toeleiding naar werk. Een werkgroep is bezig de benodigde instrumenten in kaart te brengen. Verder zij verwezen naatr het Educatie- en Activeringsplan 2001.

 

2. meer aandacht voor deze doelgroep

Zie punt 1.

 

3. een sluitende aanpak voor langdurig werklozen

Minister Vermeend wil dat het gehele bestand van langdurig werklozen voor 2002 is doorgelicht, en zonodig een passend traject aangeboden heeft gekregen. De onder punt 1 genoemde activiteiten passen binnen dit kader. Wel is de personele capaciteit onvoldoende om het gehele bestand binnen de genoemde termijn door te lichten.

 

 

c) Overige lopende ontwikkelingen

 

·         er loopt een onderzoek naar de mogelijkheden met betrekking tot de huisvesting aan de Röntgenweg van de diverse activiteiten op het gebied van volwasseneneducatie

·         gestreefd wordt naar een betere monitoring; in het bijzonder:

- informatie per opleidingstraject, om tot een betere beoordeling van de doelmatigheid van ingezette gelden te kunnen komen;

- informatie per client, om tot een betere toeleiding te kunnen komen. Deze informatie is ook van belang voor de verantwoording van subsidiegelden (WIW/ESF). Van belang zijn hiervoor de invoering van IMWIN in het vakteam Activering en Inburgering, en de ontwikkeling van een sociale database in het kader van de nota samen aan de slag.

·         kinderopvang is een belangrijke randvoorwaarde voor een sluitende aanpak van fase-4 cliënten en nieuwkomers. Vanuit het project samen aan de slag is een inventarisatie gedaan van de huidige regelingen, en is een pilot flexibele kinderopvang van start gegaan.


4.                  Resultaten

 

In 1999 werd in Delft in het kader van de volwasseneneducatie een 18-tal opleidingen/trajecten  georganiseerd, waaraan in totaal 3858 personen deelnamen.

Hiervan betrof een aantal van 1927 personen die een informatie/adviserend gesprek hadden bij het Centraal Informatiepunt.

 

De overige 1931 personen volgden enige vorm van scholing. Ongeveer 5% hiervan vond aansluitend een baan.

 

Het grootste aantal cursisten was te vinden in de opleidingen Nederlands als tweede taal. (NT2), namelijk 1007. Hiervan behaalden 576 personen (57%) een volgend niveau, terwijl 20% geheel uit beeld verdween. Ongeveer 1½ % van deze cursisten vond een baan.

 

247 personen namen deel aan andere vormen van educatie (NT1, Informatica etc.). 73% van hen behaalde een niveau.

 

215 personen namen deel aan de vavo. De informatie hierover is niet helemaal eenduidig. Duidelijk is wel dat van de 145 geplande deelexamens er 76 behaald werden (vavo in Delft). Onder de niet gehaalde examens zijn ook de geplande examens van degenen die zich hebben teruggetrokken.

 

79 personen volgden een opleiding in het kader van sociale activering. 12 hiervan vonden werk en 39 gingen vervolgscholing doen, waarmee deze trajecten goed aan het beoogde doel – deelnemers een eerste aanzet te geven om op een of andere manier weer actief deel te nemen aan de samenleving - hebben beantwoord.

 

Ook de opleiding all-round-monteur witgoed voldoet goed aan de verwachtingen, met 7 van 14 deelnemers die na afloop een baan hebben. Problemen waren er echter wel bij de werving van cursisten.

 

De opleiding Schakel naar Werk is met 175 deelnemers, waarvan 29 werk vind, 131 doorgaat met deze of een andere opleiding en meer ook succesvol. Deze opleiding wordt vanaf 2001 geïntegreerd in de reguliere educatie.

 

Voor de Leerwerkbank is het voornaamste probleem het vinden van cursisten voor schakelende opleidingen. Binnen de Leerwerkbank is dan ook een verschuiving gaande van de beroepsgerichte schakelende opleidingen naar Trainingen on the Job, sociale activeringstrajecten, praktijkcomponenten voor VSO’ers en AMA’s.

 

Het verzuim binnen de educatieve trajecten bij TaalPlus educatie was bijna 28%.  Dit percentage is te hoog. In het Educatie- en Activeringsplan 2001 wordt een aanzet gegeven tot een resultaatverbeterplan waar een verzuimplan deel van uitmaakt.

 

Sinds de invoering van de WEB hebben de gemeenten de taak regie te voeren op het beleid ten aanzien van de besteding van educatiegelden. Naarmate de gemeenten deze rol verder trachten in te vullen neemt de behoefte aan informatie toe.

 

In de huidige situatie zijn een aantal zaken bekend:

·         aantallen deelnemers

·         hoeveel toetsen/examens zijn afgenomen

·         aaantal geslaagden

·         uitstroomgegevens

·         verzuimpercentage (binnen TaalPlus).

 


Er zijn echter ook onduidelijkheden.

·         Het totaal aantal personen dat aan educatie heeft deelgenomen is niet exact bekend, omdat cursisten aan meerdere opleidingen hebben deelgenomen

·         Verder is (in ieder geval bij de gemeente) niet duidelijk hoe lang cursisten al een opleiding in het kader van de volwasseneneducatie volgen

·         Gegevens die een relatie aangeven tussen de verwachte resultaten en behaalde resultaten, en de rol die het verzuim hierbij speelt, zouden een beter inzicht geven in de effectiviteit van het beleid en de ingezette middelen. Op dit moment is dat niet goed mogelijk. Wat betreft verzuim is ook een uitsplitsing naar oorzaak van belang. Voor wat betreft inburgeraars ligt de verantwoordelijkheid voor het beoordelen van en reageren op verzuim bij het vakteam Activering en Inburgering, voor zelfmelders is zo’n achterliggende organisatie niet aanwezig. Onduidelijk is ook, hoe groot de groep is die geen enkele begeleidende instantie achter zich heeft.

 

Werkelijk heldere beleidsinformatie is dus niet voorhanden, een situatie die ook landelijk geconstateerd wordt in het rapport van de Algemene Rekenkamer, ‘Inburgering en taalonderwijs allochtonen’, dat in augustus jl. verscheen.

 

Verbeteringen in de informatievoorziening kunnen via twee kanalen tot stand gebracht worden:

 

1)       de beleidsinformatie die van de opleidingsinstituten wordt gevraagd;

2)       de informatie die bekend is bij de diverse begeleidende instanties.

 

Daarbij moet steeds de keus gemaakt worden welke informatie gewenst is, en wie deze het eenvoudigst kan leveren.

 

 

 

 


5.         Financiering 1999

 

De scholingen van 1999 zijn bekostigd uit de volgende middelen:

de rijksbijdrage educatie

de rijksbijdrage inburgering

WIW-gelden

gemeentelijke bijdragen

subsidies uit het Europees Sociaal Fonds

inkoopgelden RBA

 

 


De uitgaven zijn gegaan naar:

CIP

Leerwerkbank

Taalplus educatie (vavo, basiseducatie, inburgeringstrajecten)

TAC (Beroepenorientatie)

TRE-contract (Taalstages, Schakel naar Werk)

Elckerlijck college (vavo buiten Delft, i.h.b. vwo en havo behalve Nederlands en Engels)

Kringloopbedrijf

 (all-round monteur witgoed)

Sociale Activering

 

 

 

 

 

 

 

 

kosten

dekking

 

 

 

 

 

 

 

rijksbijdrage

esf

wiw

rba

gemeente

derden

CIP

157000

 

 

60000

 

73000

24000

Sociale activering

40700

 

 

 

 

40700

 

Leerwerkbank

1044000

 

350000

314000

350000

30000

 

Beroepenorientatie

120000

 

60000

 

 

60000

 

Educatie

3531752

3289911

 

150000

 

91841

 

NT2-inburgeringstrajecten

1480000

1480000

 

 

 

 

 

Schakel naar Werk

677000

 

497000

 

180000

 

 

Witgoedreparatie

155000

 

77000

22000

30000

 

26000

Bijdrage vavo buiten Delft

97500

 

 

 

 

97500

 

Taalstages

90000

 

90000

 

 

 

 

Totaal

7392952

4769911

1074000

546000

560000

393041

60000

 

 

Het totale bestede budget is ƒ 640.000,- hoger dan gepland. Dit is bijna geheel afkomstig uit een hogere rijksbijdrage Educatie. ƒ 460.000,-

Binnen de overige posten hebben zich enkele verschuivingen voorgedaan.

 

 

De hier genoemde bedragen zijn nog onder voorbehoud. Zoals bekend zijn bij de Nederlandse bestedingen van Europese subsidiegelden mogelijke onregelmatigheden aan het licht gekomen. Dit is voor ESF-Nederland aanleiding geweest tot het uitvoeren van een groot aantal (her)-controles van einddeclaraties van ESF-projecten, waarbij de regelgeving vaak aanzienlijk strikter wordt toegepast dan in het verleden het geval is geweest.

 

Onlangs heeft de minister van sociale zaken en werkgelegenheid de Tweede Kamer geïnformeerd over de stand van zaken van de uitgevoerde controles. Wat betreft projecten over 1998 kwam naar voren dat tot nu toe een foutpercentage van 47 is geconstateerd. Wat dit voor de projecten van de gemeente Delft betekent is op dit moment niet duidelijk. Er is geen aanleiding om een drastische herziening van de toegezegde subsidie te verwachten. Kleinere aanpassingen in verband met de genoemde strikte interpretatie van de regelgeving behoort kan echter niet worden uitgesloten. Duidelijkheid wordt verwacht in het voorjaar van 2001.

 

Wat betreft projecten uit 1999 is in een aantal gevallen een controlerapport ontvangen. Ook hier is weer sprake van een zeer nauwe interpretatie van de regelgeving, hetgeen in enkele gevallen tot een tegenvallende subisidie zou kunnen leiden. Hierover wordt echter met het ESF nog correspondentie gevoerd. Er is nog geen termijn genoemd met betrekking tot de definitieve eindbeschikking.

 

 

 


6.         Projectverslag

 

In dit hoofdstuk volgt een overzicht van de 18 projecten/opleidingen die in het kader van volwasseneneducatie in 1999 hebben plaatsgevonden. Per traject zijn relevante gegevens over deelname en resultaat weergegeven, en indien van toepassing conclusies en/of aanbevelingen

 

Centraal Informatiepunt Volwasseneneducatie

 

[kenmerk doelgroep]

Iedereen met behoefte aan informatie en advies over scholingsmogelijkheden die aansluiten op de arbeidsmarkt.

[algemene beschrijving]

Voor inwoners vande regio’s Delft, Westland en Oostland vanaf 18 jaar geven de medewerkers van het CIP informatie en advies over scholingsmogelijkheden. Dit kan uiteenlopen van basiseducatie tot post-wetenschappelijk onderwijs.

Het kan gaan om:

informatie over door de gemeente georganiseerde scholingsprojecten;

aanmelding van cliënten die een NT2-traject willen gaan volgen;

informatie over de door arbeidsvoorziening georganiseerde scholing;

informatie over mogelijkheden binnen vavo, mbo, hbo en wo.

informatie over niet-reguliere opleidingen;

Daarnaast biedt het CIP toegang tot een Internationale Diplomawaardering.

[uitgangspunt]

Het zodanig geven van informatie en advies dat de cliënt kan komen tot een goed gefundeerde en gemotiveerde opleidingskeus, bij de persoon passende opleidingskeus.

[kengetallen]

Het totaal aantal cliënten bedroeg 1927.

1001 personen kregen een individueel adviesgesprek;

926 personen kregen een informatief gesprek (telefonisch/balie);

109 personen kregen een Internationale Diplomawaardering;

De gemiddelde kosten per gesprek bedroegen ƒ 81,-

[Uitvoerende instantie]

Gemeente Delft, Centraal Informatiepunt.

[Resultaten]

Ten opzichte van 1998 is het aantal deelnemende personen licht gedaald.

Dit werd veroorzaakt door een geringer aantal beschikbare uren.

[Conclusies en aanbevelingen]

De positie van het CIP wordt beïnvloed door de gemeentelijke reorganisatie en de ontwikkelingen rond het Centrum voor Werk en Inkomen. Uitgangspunt is, de specifieke kwaliteiten van het CIP te behouden en in te zetten. Inmiddels is door de directie van arbeidsvoorziening aangegeven dat zij een eigen informatie- en adviesfunctie binnen het CWI wil ontwikkelen, zonder gebruik te maken van de deskundigheid van het CIP. Meer informatie hierover is te vinden in het Educatie en activeringsplan 2001.

 


Assessment

 

[kenmerk doelgroep] 

Mensen met een grote afstand tot de arbeidsmarkt.

[algemene beschrijving]

na een een introductie-ochtend volgt een eerste fase van negen dagdelen. Hierin voert de deelnemer opdrachten uit op het gebied van:

Verbale capaciteiten

Exacte capaciteiten

Sociale vaardigheden

Motorische vaardigheden

Deze fase wordt afgesloten met een gesprek waarin de resultaten worden besproken en afspraken worden gemaakt over vervolgstappen.

Hierna volgt een tweede fase waarin informatie wordt verzameld over opleidingen en beroepen, passend bij het gevonden persoonlijkheidsprofiel.

[doelstelling]

De deelnemer heeft een reëel beeld van de eigen mogelijkheden, en heeft stappen ondernomen om deze te benutten.

[uitvoerder]

Trainings- en Adviescentrum Haaglanden, vestiging Delft.

[kengetallen]

aantal deelnemers: 9, waarvan 8 langer dan een jaar werkloos, 8 jonger dan 40 jaar, 6 allochtoon

kosten per deelnemer: f 2505,-

[resultaten]

In alle gevallen zijn na het assessment stappen gezet in de richting van het uitgebrachte advies; één van de deelnemers is inmiddels aan het werk.

[conclusies en aanbevelingen]

In de nieuwe opzet van het Trainings- en Adviescentrum is tweede fase losgekoppeld van het assessment, en in uitgebreide vorm onder de naam ‘Orientatie op scholing en werk’  als afzonderlijke cursus in het aanbod van het TAC opgenomen.In eerste instantie is voor 2000 deze vervolgcursus niet ingekocht.


Sociale activering: creatief aan de slag

 

[kenmerk doelgroep]

Mensen met een grote afstand tot de arbeidsmarkt (fase 4), met name alleenstaande ouders.

[algemene beschrijving]

Door het uitvoeren van creatieve opdrachten krijgen leren de cursisten met eenvoudige middelen iets tot stand te brengen. Naast de feitelijke inhoud van de cursus is  ook het groepsproces, het uitwisselen van ervaringen, een belangrijk onderdeel. Cursisten krijgen de gelegenheid nieuwe ideeën op te doen. Ook is aandacht besteed aan voorlichting, o.a. over de armoedeval.

Bij de cursus zijn vrijwilligers ingezet, geworven uit het klantenbestand van Activering. Voor deze vrijwilligers was dit ook een onderdeel van hun eigen traject naar werk. De voorjaarscursus betrof een Pilot, opgezet door een kunstenaar. De cursus is in het najaar geïmplementeerd binnen de Leerwerkbank.

[uitgangspunt]

Het zodanig versterken van het zelfvertrouwen van de cursisten dat verdere stappen op weg naar werk of sociale activering mogelijk worden.

[kengetallen]

Het aantal cursisten bedroeg 25

Kosten ƒ 12.382,95 voor de voorjaarscursus (16 personen ƒ 773,93 p.p.)

De najaarscursus (9 personen) is binnen het bestaande contract met de Leerwerkbank daar uitgevoerd.

[uitvoering]

Samenwerking tussen de sector Activering en de Leerwerkbank

[resultaten]

2 cursisten zijn uitgestroomd naar de WIW

1 cursist heeft een I/D-baan gekregen

1 cursist heeft regulier werk gekregen

7 cursisten zin in trajectbemiddeling fase 2/3 genomen

4 personen ondernemen verdere stappen naar sociale activering

9 cursisten zitten nog in een voortraject

1 cursist is gestopt en uit beeld verdwenen

[conclusies en aanbevelingen]

Goede werving door tijdig informeren van consulenten.

Streven naar een meer gemengde groep. Eventueel kunnen mannen meer geïnteresseerd worden door bijvoorbeeld klus-achtige activiteiten op te nemen.

Informatie over de armoedeval werd zeer op prijs gesteld. Informatieverstrekking is een belangrijk middel om mensen te activeren.

Het blijkt nodig de doelgroep te stimuleren zelf weer initiatief te nemen.


Sociale activering: kennismaken met de computer

 

[kenmerk doelgroep]

Mensen met een grote afstand tot de arbeidsmarkt (fase 4).

[algemene beschrijving]

Na algemene uitleg over de computer, hoe is hij opgebouwd, wat kun je er mee, hoe heb je er in het dagelijks leven mee te maken, etc., kregen de cursisten gelegenheid om met behulp van geboden cursusmateriaal te gaan werken in Word. Nadat de cursisten op deze wijze enigszins vertrouwd waren geraakt met de computer werd in klassikaal verband ingegaan op Windows95.

[uitgangspunt]

De cursist heeft voldoende kennis opgedaan om met een computer aan de slag te kunnen. Daarnaast heeft hij zelfvertrouwen opgedaan en heeft hij door het werken in een groep ervaren dat je met en van elkaar kunt leren.

[kengetallen]

Aan de basiscursus hebben 20 personen deelgenomen, 11 in het voorjaar en 9 in het najaar. Daarnaast heeft in het najaar een vervolgcursus plaatsgevonden met 9 deelnemers, waaronder 6 deelnemers van de voorjaarscursus.

Kosten: ƒ 5.750,- voor de voorjaarscursus, ƒ 522,72 per persoon.

[uitvoerende instantie]

voorjaar: TRE-Contractgroep

najaar: Leerwerkbank

[resultaten]

In de voorjaarscursus hebben 10 van de 11 cursisten de cursus voltooid. Een door hen ingevuld evaluatieformulier liet zien dat zij over het algemeen zeer tevreden waren. 6 van de deelnemers hebben de vervolgcursus gedaan.

In de najaarscursus hebben 7 cursisten de cursus afgerond met een deelnemerscertificaat. 2 deelnemers haakten af: een om medische redenen, een  met reden onbekend.

De vervolgcursus is door 7 deelnemers afgerond. 1 deelnemer werd alsnog geïndiceerd in fase 2, een deelnemer vond het niveau te laag.

[conclusies en aanbevelingen]

De deelnemers waren tevreden met de cursus. Verzoeken om een certificaat en een vervolgopleiding werden in het najaar gehonoreerd.


Vrouwen uit de bijstand

 

[kenmerk doelgroep]

Vrouwen met een Abw-uitkering die, mede door veranderde wetgeving, gestimuleerd worden op zoek te gaan naar werk.

[algemene beschrijving]

De cursus bestaat uit een beroepenoriëntatie, en als ondersteunende vakken taal, rekenen en computervaardigheden.

De beroepenoriëntatie werkt met een aantal subdoelen:

inzicht verkrijgen in persoonlijke eigenschappen, capaciteiten en wensen;

inzicht verkrijgen in (on)mogelijkheden op de arbeidsmarkt;

inzicht verkrijgen in belemmeringen bij het verkrijgen en vervullen van een betaalde functie, en zicht verkrijgen in hoe deze belemmeringen kunnen worden weggenomen;

vaststellen welke stappen de deelnemer moet zetten om de gewenste baan te vinden door het opstellen van een individueel stappenplan.

De taallessen hebben als doel:

weer leren leren;

bijspijkeren van de Nederlandse taal;

zicht krijgen op het huidige kennisniveau;

ondersteuning voor het onderdeel beroepenoriëntatie;

voorbereiding op werk of een vervolgopleiding.

De reken- en computerlessen waren voornamelijk gericht op het vertrouwd raken met de computer door het aanleren van de eerste beginselen.

[doelstelling]

De deelnemer heeft een realistisch beroepsbeeld, waardoor zij een keus kan maken voor een passend beroep waar ook werk in is te krijgen. Zij heeft de daarvoor noodzakelijke (basis)kennis Nederlandse taal en computervaardigheden.

[uitvoerder]

Trainings- en Adviescentrum Haaglanden, vestiging Delft

[kengetallen]

Aantal deelnemers: 25

Kosten per deelnemer: ƒ 4680,-

Allochtoon: 16

Langer dan 12 maanden werkloos: 23

[resultaten]

6 deelnemers hebben werk gevonden

2 deelnemers worden bemiddeld naar werk

12 deelnemers worden na extra scholing bemiddeld naar werk

1 deelnemer is actief aan het solliciteren

1 deelnemer is voorlopig arbeidsongeschikt verklaard

1 deelnemer doet vrijwilligerswerk

2 deelnemers worden individueel begeleid, waarvan 1 in combinatie met een maatregeltraject.

[conclusies en aanbevelingen]

De cursus wordt door de deelnemers over het algemeen als zinvol, soms ook als confronterend  ervaren. Veelal werden de eigen mogelijkheden vooraf laag ingeschat, maar groeide het zelfvertrouwen in de loop van de cursus. Het groepsproces speelde hierbij een belangrijke rol. Een aantal deelnemers had moeite met de frequentie van de lessen, hetgeen soms tot een hoog verzuim leidde. Dit werd in eerste instantie besproken in een gesprek met de trainer beroepenoriëntatie, in een enkel geval ook met de consulent van bureau Werkplan. De doelstelling is voor veruit de meeste deelnemers gehaald.


Opleiding All-round monteur witgoed

 

[kenmerk doelgroep]

Het kringloopbedrijf Delft beoogt met zijn Leerwerkbedrijf te voorzien in de productiecapaciteit voor witgoedreparatie door het creëren van werkgelegenheid voor langdurig werklozen. Witgoedmonteurs worden opgeleid, en kunnen na afronding van de opleiding mogelijk als WIW-er gaan werken in de reparatiewerkplaats. De opleiding kan ook dienen als basis voor een vervolgopleiding, waarin via de Beroepsbegeleidende Leerweg (BBL) een landelijk erkend diploma behaald kan worden, b.v. in de elektrotechniek

[algemene beschrijving]

De opleiding duurt 8 tot 10 maanden, gedurende 4 dagen per week, en is praktisch van aard. Aan de hand van de werkprocedure, en met hulp van de docent/begeleider en medecursisten gaat men aan de slag met een apparaat. Doel van de opleiding is:

zelfstandig test- en controlewerkzaamheden verrichten;

zelfstandig alle voorkomende reparaties uitvoeren;

elektromotoren kunnen reviseren, o.a. lagers en koolborstels vervangen;

een uitgebreide kennis van onderdelen verwerven;

en daarnaast leren omgaan met de verplichtingen, behorend bij het volgen van een opleiding of het hebben van een baan.

[doelstelling]

De deelnemer heeft de gestelde leerdoelen behaald. Hij/zij kan in aanmerking komen voor een (WIW)-baan in de reparatie werkplaats, en kan dan desgewenst een vervolgopleiding doen.

[uitvoerder]

Het Leerwerkbedrijf van het Kringloopbedrijf Delft.

[kengetallen]

14 personen zijn gestart met de opleiding

4 hiervan behoorden tot een groep probleemjongeren die vanuit Dordrecht geplaatst zijn.

6 personen langer dan  1 jaar werkloos

1 vrouw

kosten per deelnemer: Plm. ƒ 11.000,-

[resultaten]

6 personen zijn uitgestroomd naar een WIW-baan bij het kringloopbedrijf (46%)

4 personen waren eind 1999 nog bezig met de opleiding

2 deelnemers uit de groep van Dordrecht bleken niet te handhaven in de opleiding

1 deelnemer is bij Combiwerk aan de slag gegaan

1 deelnemer is gestopt

[conclusies en aanbevelingen]

De opleiding is opgezet vanuit de eisen van het productiebedrijf. De verworven vaardigheden sluiten dus goed aan bij de praktijk. Wel is gebleken dat deelnemers die aansluitend bij het productiebedrijf gingen werken moeite hadden met het productietempo. In een eventueel vervolgtraject moet dit punt aan de orde komen.

Een punt van aandacht is de instroom. Deze bleef achter bij de verwachtingen. De instroom vanuit Dordrecht, om de bezetting van de opleiding te waarborgen, was een gedeeltelijk succes. De instroom van een grote groep ineens leidde tot problemen Verder bleek dat er naar gestreefd moet worden niet teveel deelnemers van één nationaliteit tegelijk in opleiding te hebben, om het leren van de Nederlandse taal niet te frustreren, en om een gevoel van uitsluiting bij anderen te voorkomen.

Gestreefd wordt naar een uitbreiding in de richting van bruingoed (radio/tv etc.)


Nederlands als moedertaal (NT1)

 

[kenmerk doelgroep]

Autochtonen, laagopgeleid, zowel werkend als niet werkend, die de Nederlandse taal onvoldoende beheersen, en problemen hebben met lezen en schrijven.

[algemene beschrijving]

De cursus loopt van niet of nauwelijks kunnen lezen of schrijven tot het niveau van twee tot drie jaar Algemeen Vormend Onderwijs (KSE 1-3). De bestanddelen zijn spreekvaardigheid, luistervaardigheid, lezen, schrijven en sociale vaardigheden.

[doelstelling]

De cursist heeft door zijn vergrote taalvaardigheid groter mogelijkheden tot sociale redzaamheid, werk en/of een vervolgopleiding.

[uitvoerder]

TaalPlus educatie

[kengetallen]

aantal deelnemers: 90

intensiteit: 2½  tot 7½ uur per week

kosten per deelnemer: ƒ 1341,-

[resultaten]

Niveau

Cursisten

1

20

2

31

3

15

Totaal

66

NB: het betreft hier mensen die werken aan een bepaald niveau. Er zijn leerstofafhankelijke voortgangstoetsen, maar een eindtoets is er niet. De hier genoemde getallen betreffen het gemiddeld aantal deelnemers die werken aan het behalen van een bepaald niveau. Het totaal komt om die reden niet overeen met het aantal van 90 deelnemers.

[uitstroom]

Uitstroomgegevens:

Werk:                                      3

Vervolgtraject:                           58

Overige redenen:                       29

Verzuim:                                  25,5[j1] %


Elementair [j2] rekenen en vaardigheden

 

[kenmerk doelgroep]

Zowel autochtonen als allochtonen die:

het Nederlands beheersen op minimaal CITO-niveau 1;

in het dagelijks leven merken dat zij onvoldoende kunnen rekenen;

een vervolgopleiding volgen of willen gaan volgen;

aan het werk willen of al een baan hebben waarbij rekenen nodig is.

[algemene beschrijving]

Cursisten leren de basisvaardigheden van het rekenen en toepassingen ervan bij de rekenonderdelen: meten, verhoudingen, procenten, tijd en geld. De cursus rekenen wordt op drie niveaus gegeven.

[doelstellingen]

De deelnemer heeft de benodigde kennis en vaardigheden voor sociale redzaamheid, en een basis voor een eventuele vervolgopleiding.

[uitvoerder]

TaalPlus educatie

[kengetallen]

28 deelnemers

intensiteit: 37 weken 2½ uur per week

kosten per deelnemer: ƒ 2155,-

[resultaten]

28 cursisten werkten individueel aan vaardigheden op de niveau’s 1 t/m 3.

De voortgang werd leerstofafhankelijk getoetst.

[uitstroom]

15 vervolgtraject educatie

4 werk (14 %)

9 overige redenen

 

Verzuimpercentage: 22


Alfabetisering allochtonen

 

[kenmerk doelgroep]

Allochtonen die niet hebben leren lezen en schrijven in hun eigen taal of allochtonen, die niet kunnen lezen en schrijven in het Latijnse schrift, Nederlands leren.

[algemene beschrijving]

Spreekvaardigheid, luistervaardigheid, schrijfvaardigheid en leesvaardigheid bijbrengen c.q. verbeteren op alfabetiseringsniveau 1 t/m 3. Dit niveau begint bij niet kunnen lezen en schrijven en eindigt bij het alfabet kunnen toepassen in lezen en eenvoudig schrijven.

[doelstelling]

Na de opleiding kan de deelnemer zich redden in de Nederlandse maatschappij op het gebied van de (gezondheids-)zorg, geldzaken, huisvesting e.d.

[uitvoerder]

TaalPlus Educatie

[kengetallen]

Aantal deelnemers: 49

Intensiteit: 37 weken, 7,5 uur per week

Kosten per deelnemer: ƒ 6161,-

Verzuim: 26%

[resultaten]

43 deelnemers hebben een toets afgelegd.

Niveau

aantal

geslaagd

0 op weg naar 1

14

10

1

19

15

2

10

5

3

geen

 

[uitstroom]

45 vervolgtraject educatie

4 overige redenen


Informatica

 

[kenmerk doelgroep]

Basiscursus voor autochtonen en allochtonen, om te leren werken met de computer.

[algemene beschrijving]

deelnemers maken kennis met de computer, en leren een aantal elementaire handelingen met betrekking tot Windows, Word en het gebruik van internet.

[doelstelling]

de deelnemer is vertrouwd geraakt met de computer. In het bijzonder is hij/zij nu in staat zelfstandig gebruik te maken van het Open Leercentrum.

[uitvoerder]

TaalPlus Educatie

[kengetallen]

aantal deelnemers: 80

intensiteit: 37 weken 2½ uur per week

kosten: ƒ 900,-

verzuim: 12%

[resultaten]

67 deelnemers deden examen, waarvan 61 met succes

(91% tegen vorig jaar 87½ %)

[uitstroom]

67 deelnemers gingen naar een vervolgtraject educatie

13 deelnemers stroomden uit zonder examen te doen:

1 naar werk

0 naar andere opleiding

12 overige (persoonlijke) redenen

 


NT2-laag

 

[kenmerk doelgroep]

Een programma voor allochtonen met een laag leerniveau, ter vergroting van hun vaardigheden op het gebied van de Nederlandse taal.

[algemene beschrijving]

Cursisten leren de Nederlandse taal van KSE niveau 0 tot en met 2. Er wordt aandacht besteed aan spreken, luisteren, lezen en schrijven en sociale kennis en vaardigheden.

In de intensieve cursussen krijgt de cursist 10 uur in de week les, waarbij huiswerk, buitenschoolse opdrachten en zelfstandig leren in het open leercentrum niet zijn meegerekend. De totale studiebelasting komt uit op maximaal 15 uur per week.

[doelstelling]

Cursisten die de afsluitende toets voldoende maken kunnen doorstromen naar:

een volgend niveau

een cursus spreekvaardigheid

een cursus informatiekunde, rekenen

een vervolgopleiding

[uitvoerder]

TaalPlus educatie

[kengetallen]

292 deelnemers

37 weken, 5-10 uur per week

kosten per deelnemer:   ƒ 1.724,87

verzuim 28%

[resultaten]

218 deelnemers zijn geslaagd voor een toets

Aantal cursisten

geslaagd

niveau 0                     

32

niveau op weg naar 1    

108

niveau 1                       

30

niveau op weg naar 2    

30

niveau 2                       

18

Totaal

218

Nb: de toets was in feite een niveaubepaling

[uitstroom]

74 waarvan:

5 naar werk:      2%

69 diverse andere persoonlijke redenen:  24%

 


NT2-hoog 7½ uur

 

[kenmerk doelgroep]

cursussen voor allochtonen, die in het land van herkomst een opleiding hebben gevolgd op het niveau HAVO/VWO, dan wel een middelbare of hogere beroepsopleiding of universiteit. Deze cursisten hebben doorgaans een normaal of hoog leertempo.

[algemene beschrijving]

het cursusaanbod bestrijkt de 4 niveaus van Nederlands als tweede taal. Het lesaanbod bestaat uit Nederlands als tweede taal, Nederlandkunde, spreekvaardigheid en computerondersteunend onderwijs. Op niveau 5 wordt examentraining gegeven voor het staatsexamen Nederlands II

[doelstelling]

De cursist komt per semester een niveau hoger.

Uiteindelijk haalt de cursist het staatsexamen NT2-II

[uitvoerder]

TaalPlus educatie

[kengetallen]

Er waren 400 deelnemers

Intensiteit, 7,5 uur gedurende 20 weken

Kosten per deelnemer: ƒ 907,-

Verzuimpercentage: 29,5

[resultaten]

358 deelnemers hebben examen gedaan met de volgende resultaten.

Niveau

Aantal geslaagd/gezakt

1e toets

1-2-‘99

2e toets

1-7-‘99

1

 

geslaagd

gezakt

28

6

9

4

2

 

geslaagd

gezakt

34

4

17

13

3

 

geslaagd

gezakt

29

36

27

32

4

 

geslaagd

gezakt

niet opgegaan

20

8

47

30

9

15

Totaal

 

202

156

 

[uitstroom]

306 deelnemers hebben zich ingeschreven voor een vervolgtraject educatie

94 personen zijn extern uitgestroomd, waarvan

5 naar werk:                             1¼ %

4 naar een andere opleiding:      1 %

83 overig:                                 21¼ %

NT2-Hoog 15 uur

 

[kenmerk doelgroep]

De doelgroep is dezelfde als bij de 7,5 uurs-trajecten. Het verschil is naast het grotere tijdsbeslag een grotere zelfwerkzaamheid van de cursist in het Open Leer Centrum.

[algemene beschrijving]

Het cursusaanbod bestrijkt de 4 niveaus van Nederlands al tweede taal. Het lesaanbod bestaat uit 50% klassikaal les en 50% Open Leercentrum-lessen. Hier wordt vanaf niveau 2 zelfstandig gewerkt door de cursist.

[doelstelling]

Doorstromen naar een volgend niveau per kwartaal

[uitvoerder]

TaalPlus-educatie

[kengetallen]

315 personen hebben deelgenomen

Kosten per deelnemer: ƒ 3.456,-

Verzuimpercentage: 30%

 

[resultaten]

Niveau

Aantal geslaagd/gezakt

1e  semester

2e semester

1

geslaagd

gezakt

42

9

10

-

2

geslaagd

gezakt

33

19

21

30

3

geslaagd

gezakt

28

27

7

14

4

geslaagd

gezakt

15

7

8

6

 

niet opgegaan

18

21

 

Totaal

198

117

 

[uitstroom]

256 personen zijn een vervolgtraject educatie gaan doen.

59 personen zijn extern uitgestroomd waarvan:

6 werk: 2%

5 andere opleiding: 1½%

48 overig: 15%


VAVO

 

[kenmerk doelgroep]

(jong) volwassenen vanaf 16 jaar de kans bieden een diploma of certificaat te behalen volgens de wet op het voortgezet onderwijs.

[algemene beschrijving]

Gegeven worden:

Mavo: Nederlands, Frans, Duits, Engels, Spaans, Geschiedenis, Wiskunde, Biologie, Economie;

Havo: Nederlands, Engels.

De VAVO kent 1-jarige versnelde opleidingen op de dag en 2-jarige opleidingen in de avonden. Bij voldoende vooropleiding is het mogelijk bij het vak Engels op het HAVO in de avond ook in 1 jaar een diploma en/of certificaat te halen.

[doelstelling]

doorstroming naar MBO niveau 1-4/HBO

het behalen van certificaten per vak en/of volledige diploma’s

[uitvoerder]

TaalPlus educatie

[kengetallen]

184 deelnemers tot juli 1999

verzuim: onbekend

[resultaten]

Omdat de vavo een instroom per schooljaar heeft hebben de resultaten betrekking op de kandidaten die in 1999 examen hebben gedaan of zouden hebben kunnen doen.

Het aantal cursisten dat

MAVO

HAVO

volledig examen doet

5

--

een of meer deelexamens

68

12

totaal aantal deelnemers

73

12

totaal aantal deelexamens

133

12

zich teruggetrokken heeft

27

--

is geslaagd voor een diploma

2          (12 beh. ex.)

--

5 certificaten

 

--

4 certificaten

1          (4)

--

3 certificaten

3          (9)

--

2 certificaten

8          (16)

--

1 certificaat

28        (28)

7

0 certificaten

4

5

Een diploma heeft gekregen op basis van inruil van reeds behaalde certificaten.

--

--

NB: in totaal werden bij de mavo 69 deelexamens behaald door 73 personen. De 133 deelexamens zijn inclusief waaraan de 27 terugtrekkers zouden deelnemen.

 

[Uitstroom]

Van de 184 deelnemers stroomden 23 extern uit zonder op te gaan voor een examen:

3 naar andere opleiding: 1½%

20 overig: 11%


VAVO buiten Delft

 

[kenmerk doelgroep]

(jong) volwassenen vanaf 16 jaar de kans bieden een diploma of certificaat te behalen volgens de wet op het voortgezet onderwijs.

[algemene beschrijving

Voor VWO, en voor wat betreft mavo en havo de vakken die in Delft niet gegeven werden, konden leerlingen terecht op het Elckerlijck college in Den Haag

[doelstelling]

het behalen van een diploma of eenof meer certificaten

[uitvoerder]

Elckerlijck College Den Haag,

[kengetallen]

Aantal deelnemers: 31

Aantal gevolgde vakken: 97

Per persoon: ƒ 3145,-

[resultaten]

Examens:

 

diploma

dipl. obv cert.

0 cert.

1.cert

2cert.

3 cert

tot. examens

mavo

1

 

 

 

 

 

1

havo

3

3

 

4

1

1

12

vwo

 

3

1

 

 

 

4

 

[uitstroom]

Onbekend

[aanbeveling]

De opleidingen vavo buiten Delft zijn buiten de productovereenkomst met TaalPlus-educatie om gegaan. Er moet zorg voor worden gedragen dat de afspraken over informatievoorziening zoals die in de productovereekomst zijn gemaakt ook gelden voor de vavo buiten Delft.

 

 

 

 

 

 

 


Schakel naar Werk

 

[kenmerk doelgroep]

Een intensief scholingsproject dat uitstroom naar een vervolgopleiding en/of werk binnen een relatief korte tijd mogelijk maakt.

[algemene beschrijving]

Het traject is bestemd voor anderstalige werkzoekenden of nieuwkomers die een inburgeringscontract met de gemeente hebben afgesloten. Het programma bestaat uit:

Nederlands als tweede taal (NT2)

sociale vaardigheden

beroepenoriëntatie

arbeidsoriëntatie

Om te kunnen deelnemen is minimaal NT2-niveau 2 vereist en het hoogst haalbare is uitstroom na deelname aan staatsexamen NT2-II. Per drie maanden kan een hoger NT2-niveau worden behaald.

Er is een apart programma voor mensen met een (tijdelijk) langzamer leertempo.

In het kader van de beroepenoriëntatie wordt samengewerkt met het Assessmentcentrum, de Leerwerkbank en Arbeidsvoorziening.

[doelstelling]

Uitstroom naar een hoger NT2-niveau, vervolgopleiding of werk.

[resultaten]

175 personen hebben deelgenomen

Hiervan zijn 111 cursisten uitgestroomd naar:

Werk                            29

Andere opleiding           67

Overige bekend             12

Onbekend                     3

 

64 cursisten zijn doorgestroomd naar 2000.

 

51% van de deelnemers sluit de training af met een schoolcertificaat.

27% van de deelnemers neemt deel aan examentraining II.

[conclusies en aanbevelingen]

1.       In 1999 is gefaseerd een nieuwe digitale lesmethode ingevoerd, ‘Nieuwe buren’. Deze overstap heeft gevolgen voor de inhoud van de programma’s bij de additionele vakken, omdat in de methode bijvoorbeeld maatschappij-oriëntatie geïntegreerd is. De afstemming tussen deze vakken en ‘Nieuwe buren’ zal in 2000 een aandachtspunt zijn.

2.       In 1999 werd geconstateerd dat de deelnemers aan Schakel naar Werk snel een reële beroepswens formuleren. Als mogelijke oorzaken hiervoor worden door de opleiding genoemd:

 - vroegtijdige aandacht vanuit BIND voor arbeidsmarkperspectieven, o.a. door   portfolio;

- verbeterd programma beroepenoriëntatie;

  - aantrekkende arbeidsmarkt.

Hierdoor was er minder behoefte aan assessment en extra beroepskeuze­be­ gelei­ding. Deze worden in 2000 minder ingezet en alleen op individuele basis.

3.    Het aantal geslaagden kende een dalende lijn. Dit was eveneens het geval bij de reguliere educatie, waarbij nagenoeg dezelfde NT2 programma’s worden geboden. oorzaken:

de nieuwe KSE-toetsen meten een hoger niveau dan de voormalige CITO-toetsen;

de trajecten bieden te weinig NT-2 uren om alle leerstof te kunnen aanbieden die leiden tot een volledige niveauverhoging;

het niveau en de houding/motivatie van de deelnemers lijken te dalen.

In 2000 worden verlengde trajecten aangeboden, zodat voldoende leerstof kan worden behandeld om de toetsen met goed gevolg te kunnen halen.

Ook zullen de instroomeisen worden verhoogd.

4.     In de loop van 1999 zijn er meer instensieve cursussen NT2 aangeboden. gevolg hiervan is, dat cursisten die voorheen naar Schakel naar Werk gingen nu vaker kiezen voor een intensieve reguliere cursus. Cursisten lijken het idee te hebben dat met minder inspanning hetzelfde resultaat bereikt kan worden.

5.    In 1999 konden reguliere cursisten onder bepaalde voorwaarden deelnemen aan modulen van Schakel naar Werk indien er nog plaats was. In 2000 worden deze mogelijkheden gecontinueerd.

6.    In 1999 is het aantal lessen in ‘expressieve vaardigheden’ opgevoerd. Iedere groep binnen Schakel naar Werk krijgt deze lessen aangeboden. Cursisten en docenten ervaren dit als een verrijking van het programma. In 2000 wordt dit aanbod gecontinueerd.

7.    In 2000 wordt bij de potentiële deelnemers aan Schakel naar Werk nog eens de meerwaarde aangegeven van deelname aan Schakel naar Werk:

meer begeleiding;

meer kennis en vaardigheden;

hulp bij het formuleren van een beroepswens;

stages.

                         

 


Leerwerkbank

 

[kenmerk doelgroep]

In een praktijkgerichte leeromgeving kan de cursist zich oriënteren op diverse beroepsrichtingen, kan hij zijn belangstelling en mogelijkheden onderzoeken en vaardigheden aanleren.

[algemene beschrijving en resultaten]

Functietrainingen

De functietrainingen zijn gericht op werkloze werkzoekenden zonder een reële beroepswens, met een verouderde of niet relevante beroepswens en slechts een vage indicatie over hun mogelijkheden op werk.

In 1999 zijn de volgende functietraingen gerealiseerd:

Horeca:                        21 waarvan 10 certificaten behaald

Detailhandel:                 8 geen certifiacten

Verzorging:                   4 geen certificaten

Training on the Job:

Cursussen Training on the Job worden gegeven aan personen met een WIW-dienstbetrekking dan wel een I/D-baan.

In 1999 zijn de volgende trainingen gerealsieerd:

EHBO:                                                 9

Communicatie op het Werk                   22

Kennismaken met de computer:             42

Vervolg kennismaken met de computer:  11

Basiscursus verzorging:                        5

VSO-Kompas

In 1999 is vanuit de VSO-school ‘Het Kompas’ het verzoek gekomen om een aantal leerlingen naast de theorie ook een praktijkcomponent aan te bieden.

Uiteindelijk is dit voor 13 leerlingen gerealiseerd.

Functiegericht Assessment

Het functiegericht assessment is ontwikkeld om ten behoeve van allochtone deelnemers te kunnen onderzoeken in hoeverre de werkervaring uit eigen land aansluit bij de eisen van de Nederlandse arbeidsmarkt.

Een functiegericht assessment werd 28 keer uitgevoerd

Creatief aan de Slag

De cursus creatief aan de slag is in het voorjaar van 1999 georganiseerd vanuit de sector activering van bureau Werkplan. De najaarscursus is gehouden binnen de Leerwerkbank, en onder andere gegeven door een cursist uit de eerste cursus.

9 personen hebben hieraan deelgenomen. De deelnemers waren zeer tevreden over het gebodene en hebben niet of nauwelijks verzuimd.

Schakel en activeringstraject Jongeren op Straat.

Trajecten voor jongeren die er door enkel- of meervoudige problematiek niet aan toekomen om op zoek te gaan naar een zinvolle dagbesteding in de vorm van scholing of werk. Het programma richt zich op het maken van en houden aan afspraken, oriëntatie in het werkveld en praktijktraining in de uiteindelijke keuze , sport, groepsbijeenkomsten en stage.

5 personen volgden een programma tegen een planning van 10.

[kengetallen]

De kosten per deelnemer waren gemiddeld ƒ 6200,-

[uitstroom]

177 deelnemers zijn actief geweest op de Leerwerkbank

24 deelnemers zijn uitgestroomd naar werk.

89 deelnemers hadden al een (gesubsidieerd) dienstverband

[conclusie en aanbevelingen]

Er komen meer deelnemers met een grote afstand tot de arbeidsmarkt. Gestreefd wordt naar een betere integratie van het Leerwerkbank (nu Praktijk Leer Centrum) aanbod in het totale ROC-aanbod. Een grotere onafhankelijkheid van de gemeente zou onder andere gerealiseerd kunnen worden door betrekken van het bedrijfsleven, en het geven van cursussen voor particulieren. Een aansluiting op het VMBO biedt kansen voor risicoleerlingen.


Taalstages

 

[kenmerk doelgroep]

Allochtonen met een taalniveau (NT2) 1½  à 2, die binnenschools een plafond bereikt hebben.

[algemene beschrijving]

Taalcursisten blijken soms met lessen alleen geen vooruitgang meer te boeken. De Taalstages zijn bedoeld om in een werkomgeving de Nederlandse taal te gebruiken. Het verkeren in een werkomgeving kan daarnaast behulpzaam zijn om de gedachten en wensen van de stagiaire over zijn/haar toekomst te bepalen. Taalverwerving blijft echter het eerste doel.

[doelstelling]

Het vergroten van de taalvaardigheid, en daarmee het verbeteren van de kans op werk.

[uitvoerder]

TRE-contractgroep

[kengetallen]

30 volgens planning

[resultaten]

17 personen deden in 1999 een Taalstage. Uiteindelijk hebben 14 stagiairs deze met succes afgerond.

[uitstroom]

9 naar vervolgtraject educatie

3 naar leerwerktraject

1 naar werk

1 naar vrijwilligerswerk


 

Bijlage 1.      Lijst van afkortingen en uitleg termen

ABW                            Algemene Bijstandswet

Alfabetisering                Educatieve programma’s die tot doel hebben mensen te leren lezen en  schrijven.

AMA                            Alleenstaande Minderjarige Asielzoeker

AZC                             Asielzoekerscentrum

BAT                             Bestandsanalyseteam

BBL                             Beroepsbegeleidende Leerweg

BE                               Basiseducatie

Beroepsonderwijs          Al het als zodanig in de WEB benoemde, bij de CREBO ingeschreven en door de rijksoverheid bekostigde onderwijs.

BIND                            Bureau Informatie & Nieuwkomers Delft

BVE                             Beroeps-en volwasseneneducatie

CBA                             Centraal Bureau voor Arbeidsvoorziening

CIP                              Centraal Informatie Punt Volwasseneneducatie

CVH                             Centrum Vakopleiding Haaglanden

CWI                             Centrum Werk en Inkomen

EPD                             Enig Programmeringsdocument

ESF                             Europees Sociaal Fonds

Expertisecentrum          Scholingsinstituut van KLIQ (voorheen Trainings en Adviescentrum TAC)

I/D-banen                      Instroom en doorstroombanen (voorheen Melkertbanen genoemd)

IOAW                           Wet Inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers

IOAZ                            Wet Inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen

FWI                              Fonds Werk en Inkomen

JOS                             Jongeren op Straat

KLIQ                            Reïntegratiebedrijf van voorheen arbeidsvoorziening

KSB                             Kwalificatie Structuur Beroepsonderwijs

KSE                             Kwalificatie Structuur Educatie, Systematiek om de begin- en eindniveaus van educatieve trajecten te kunnen beschrijven en vaststellen.

LISV                             Landelijk Instituut Sociale Verzekeringen, coördineert de uitvoering van een aantal sociale verzekeringen: WAO, ZW en WW

LIWI                             Landelijk Instituut Werk en Inkomen

LWB                            Leerwerkbank Delft (nu Praktijkleercentrum)

MBO                            Middelbaar Beroepsonderwijs

Mondriaan Onderwijs

Groep                           Acht onderwijscolleges voor beroepsonderwijs, twee onderwijscolleges voor educatie en een voor Toeleiding en Training, vanuit de fusie tussen OGH en TRE.

NT1                              Nederlands als moedertaal

NT2                              Nederlands als tweede taal

OC&W                         Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap

OGH                            OnderwijsGroep Haaglanden

OTC                             Onderwijs Technocentrum

PLC                             Praktijkleercentrum (voorheen Leerwerkbank)

RAP                             Regionaal Arbeidsmarktplatform

REA                             Wet reïntegratie arbeidsgehandicapten

Regiocollege                 onderwijs college voor educatie o.a. in Delft

Reguliere

overheidsgelden             Alle overheidsgelden die door de overheid op basis van in wetten en regels vastgesteld beleid aan instellingen wordt uitgekeerd

RBA                             Regionaal Bestuur Arbeidsvoorziening

RMC                            Regionaal Meld en Coördinatiepunt voor jongeren tot 23 jaar zonder startkwalificatie

ROB                             Regionale Onderneming voor Beroepskwalificatie

ROC                             Regionaal Opleidingen Centrum; er zijn er circa 45 in Nederland. De ROC’s zijn in 1996 ontstaan door fusie van de basiseducatie, de vavo, het mbo, de streekschool en het vormingswerk. Kerntaak van het ROC is het verzorgen van  onderwijs aan (jong) volwassenen.

RWI                             Raad voor Werk en Inkomen

SSPB                           Stichting Samenwerkingsverband Praktijkopleiding Bouw

Stadscollege                 onderwijscollege voor educatie waaronder Vavo in Den Haag

Startkwalificatie             Kwalificatie  die noodzakelijk is om een vervolgopleiding te kunnen volgen en/of een baan te verwerven op de arbeidsmarkt.

SUWI                           Structuur Uitvoering Werk en Inkomen

SZW                            Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid

TAC                             Trainings- en adviescentrum (nu expertisecentrum onderdeel KLIQ)

TaalPlus Educatie         Voorganger van het Mondriaan Regiocollege voor Educatie

TRE                             Regionaal Opleidingen Centrum Tinbergen Reynevelt Educatief Centrum. TaalPlus/Reynevelt Educatie maakt deel uit van de ROC TRE-groep.

UVI                              Uitvoeringsinstelling van sociale verzekeringen

UWV                            Uitvoeringsorgaan Werknemersverzekeringen

VAVO                          Voortgezet Algemeen Volwassenen Onderwijs

VE                               Volwasseneneducatie

VMBO                          Voorbereidend Middelbaar Beroepsonderwijs

VUB                             Vrouwen uit de Bijstand

VWS                            Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport

WEB                            Wet Educatie en Beroepsonderwijs

WAO                            Wet Arbeidsongeschiktheidsverzekering

WIN                             Wet Inburgering Nieuwkomers

WIW                            Wet Inschakeling Werkzoekenden

WIZ                              Werk Inkomen en Zorg

WW                             Werkloosheidswet

 


Bijlage 2: resultaten scholing

 

traject

aantal deelnemers

kosten per deelnemer

verzuim

naar

werk[1]

vervolg scholing

overig[2]

cert./niveau behaald

CIP

1927

ƒ 80,-

nvt

 

 

 

 

Assessment

9

ƒ 2505,-

onb

1

8

 

 

Creatief a.d. slag

25

ƒ 780,- .

onb

4

13

8

 

Kennismaken comp.

20

ƒ 523,-

onb.

 

6[3]

2

7[4]

Vrouwen uit de Bijstand

25

ƒ 4680,-

onb.

7

12

4

 

All-round-monteur  witgoed

14

ƒ 11.000,-

onb.

7

4

3

 

NT1

90

ƒ 1341,-

25,5 %

3

58

29

66

Elementair rekenen en vaard.

28

ƒ 2155,-

22 %

4

15

9

 

Alfabetisering Allochtonen

49

ƒ 6161,-

26%

 

45

4

30

Informatica

80

ƒ 900,-

12 %

1

67

12

61

NT2-laag

292

ƒ 1725,-

24%

5

218

69

218[5]

NT2-hoog 7½ uur

400

ƒ 907,-

29½ %

5

310

85

194

NT2-hoog 15 uur

315

ƒ 3456.-

30%

6

261

48

164

Vavo

184

ƒ 1813

onb

onb

onb

onb

76 (deelex.)

Vavo buiten Delft

31

ƒ 3145

onb

onb

onb

onb

17 (1 of meer deelexamens)

Schakel naar Werk

175

ƒ 3868,-

onb

29

131

15

90[6]

Leerwerkbank

177

ƒ 3868,-

onb

24+89[7]

 

64

 

Taalstages

17

ƒ 5295,-

onb.

2

12

 

 


Bijlage 3: kerngegevens TaalPlus Educatie

 

verdeling mannen vrouwen

Van de cursisten van TaalPlus educatie was 42½ % man, en 57½ % vrouw. Dit verschil was het sterkst bij de cursisten vavo, waarvan tweederde uit vrouwen bestond.

 

verdeling naar woonplaats

88,5 % uit Delft

4,5 % uit Pijnacker

1,5 % uit Nootdorp

5,5 %  uit overige gemeenten (valt niet onder de finacniering van het samenwerkingsverband Delft/Pijnacker/Nootdorp)

 

verdeling naar leeftijdsopbouw

<20      :           7,3 %

20-24    :           9,6 %

25-29    :           17,7%

30-34    :           18,4%

35-39    :           17,3%

40-44    :           14,4%

45-49    :           7,4%

>49      :           7,7%

 

verdeling naar land van herkomst (in totaal 93 nationaliteiten)

Nederland         :           18,1%

Irak                  :           18,8%

Somalië            :           3,6%

Turkije              :           7,3%

Afghanistan       :           4,6%

Iran                  :           6%

Marokko           :           2,7%

Tsjaad              :           2,4%

Overige             :           36%

Gezien de grote omvang van het percentage ‘overige’ zou een verdeling naar regio interessant kunnen zijn)



[1] inclusief gesubsidieerd en vrijwilligerswerk

[2] hierin ook inbegrepen verdere bemiddeling

[3] vervolgcursus kennismaken comp.

[4] alleen in de najaarscursus was een certificaat te halen

[5] de toets is in feite een niveaubepaling

[6] met schoolcertificaat. Daarnaast doet een aantal personen staatsexamen. Resultaten daarvan zijn bij de school niet bekend.

[7] 89 hadden al een (gesubsidieerd) dienstverband


 [j1]De cijfers in het verslag van NT1 zijn niet duidelijk. Zijn er nu 90 of 66 deelnemers. Waarom is ‘niet gekomen’ een uitstroomresultaat. Waarom is ‘uitgeschreven’ iets anders dan ‘onbekend’.

 [j2]