Voor u
ligt voor het eerst een integraal
Educatie- en Activeringsplan gericht op alle geplande activiteiten in 2001, in
relatie tot Educatie en Activering. De Activering- en Armoedenota ‘Samen aan de
Slag’ en de nota integratiebeleid ‘Op weg naar een samenhangend opvang- en
integratiebeleid voor allochtonen’ vormen in vele opzichten de leidraad voor
dit plan. Een toelichting en een verdieping met betrekking tot ontwikkelingen
op het gebied van volwasseneneducatie, resultaatverbetering, sluitende aanpak,
bestandsanalyse, inkoopbeleid in relatie tot gewijzigde rolverdeling tussen de
diverse partners die zich op de arbeids-, en reïntegratiemarkt begeven,
vormen
de kernpunten van dit plan. Hier staan de volgende maatschappelijke
doelstellingen centraal:
·
Inburgering
en maatschappelijke integratie van migranten;
·
Versterken
van de maatschappelijke betrokkenheid van burgers en het voorkomen van
uitsluiting van groepen burgers die (nog) niet in staat zijn om door middel van
arbeid aan het maatschappelijk verkeer deel te nemen.
·
Arbeidsactivering.
1. Ontwikkelingen Volwasseneneducatie (hoofdstuk 2)
Het
hoofddoel van de Wet Educatie en Beroepsonderwijs (WEB) is een breed,
gevarieerd scholingsaanbod voor een zeer heterogeen publiek tot stand brengen
dat voldoende kwaliteit levert en voldoende toegankelijk is. In 2001 wordt de
WEB geëvalueerd. Op basis van deze evaluatie zal naar verwachting in 2002 een
besluit worden genomen over het al dan niet loslaten van de verplichte
winkelnering bij het ROC.
De WEB
vormt de basis voor de educatie die ingekocht wordt door de gemeente Delft bij
de Mondriaan Onderwijsgroep, voorheen Onderwijsgroep Haaglanden en
TRE-Onderwijsgroep.
Doelgroepenbeleid
Voor
het schooljaar 2000/2001 heeft de gemeente Delft haar Vavo in Delft afgebouwd
en een doelgroepbeperking ingesteld voor gesubsidieerde deelname aan de
Vavo-opleiding bij het Stadscollege van de Mondriaanonderwijsgroep in
Den Haag. Alleen jongeren tot 23 jaar met een positief advies van de afdeling
Leerplicht/Regionaal Meld en Coördinatiepunt (RMC), kunnen onder bepaalde
voorwaarde nog toegelaten worden tot de gesubsidieerde opleiding voor het
behalen van hun startkwalificatie.
Bovenstaande
maatregel maakt onderdeel uit van de doelstelling van het RMC te komen tot een
sluitende aanpak voor alle jongeren in de leeftijd van 16-23 jaar die niet op
eigen kracht onderwijs kunnen volgen of werk kunnen vinden.
Het
uitgangspunt voor 2001 is iedere deelnemer aan educatie in beeld te krijgen,
zowel de deelnemers die zich in trajectbegeleiding bevinden als deelnemers die
vallen onder de categorie zelfmelder. Educatie heeft als doel deze mensen toe
te leiden naar:
·
maatschappelijke/sociale
redzaamheid (sociale activering);
·
educatieve
redzaamheid (startkwalificatie);
·
professionele
redzaamheid (arbeidsmarkt).
Daarnaast
wordt educatie ook steeds meer ingezet voor werkenden, al dan niet in een
gesubsidieerde functie, met als doel toe te werken naar het alsnog behalen van
een startkwalificatie. Dit om te voorkomen dat in tijden van recessie, deze
mensen niet als eerste op straat komen te staan.
Sluitende leerlijnen
In 2000
is een innovatiewerkgroep, bestaande uit medewerkers van de afdelingen Educatie
en Contract van het Mondriaan-regiocollege, gestart met het ontwikkelen van
educatietrajecten. Deze trajecten richten zich op (eerdere) participatie in de
maatschappij, waarvan sommige aansluiten op het ‘ingangsniveau’ van het
beroepsonderwijs. Kenmerkend voor deze trajecten is het onderscheid in
KSE-niveau en de modulaire opbouw, waarbij iedere module is vastgesteld op 13
weken. Deze opbouw maakt het mogelijk dat cursisten tussentijds soepel kunnen
‘switchen’ naar een hoger dan wel lager niveau. Ook zijn de begin- en
eindtermen voor iedere cursist duidelijk geformuleerd. Voor 2001 wordt voor ca.
1300 cursisten een opleidingsplaats bij de Mondriaan OnderwijsGroep ingekocht,
waarvan 45 cursisten kunnen deelnemen aan scholing via het Praktijkleercentrum
(voorheen Leerwerkbank). De cursus ‘Schakel naar werk’ wordt vanaf 2001
geïmplementeerd in de KSE 3 en 4 structuur. Eveneens gaat het praktijkonderwijs
deel uit maken van diverse taaltrajecten.
Resultaatverbetering
De
resultaten van met name de inburgeringstrajecten zijn ook landelijk een
belangrijk punt van aandacht. Voor 2001 zijn de volgende actiepunten
geformuleerd:
·
Volwasseneneducatie
wordt vanuit verschillende geldstromen gefinancierd (inburgeringsgelden,
educatiegelden, oudkomersgelden, gelden vanuit het Fonds Werk en Inkomen en
eventueel ESF). Deze bundeling van gelden vraagt een informatiestructuur zowel
van de kant van het ROC als van de kant van de Gemeente. Een onderzoek is voor
2001 gepland met betrekking tot een programma van eisen naar aanleiding van de
diverse financiële rapportageverplichtingen.
·
resultaatmeting
sluitende aanpak nieuwkomers (voor 2001, 170 nieuwkomers).
·
resultaatmeting
sluitende leerlijnen.
·
afstemmen
van de begeleiding tussen ROC en gemeente.
·
randvoorwaarden
verder verbeteren (o.a kinderopvang).
·
halveren
van het verzuimpercentage naar ± 15% in 2002.
·
inzage
in het totale cursistenbestand en de afgesproken trajecten.
·
invoeren
van het sofinummer.
Dit
verbeterplan zal in samenwerking met de gemeente Delft en het Mondriaan
regiocollege tot stand moeten komen. Het voorstel is om hiervoor ƒ 75.000,-
beschikbaar te stellen vanuit het lokaal sociaal beleid.
2. Ontwikkelingen in relatie tot volwasseneneducatie (hoofdstuk 3)
Regionaal
Meld- en Coördinatiepunt (RMC)
Met
betrekking tot de bestaande RMC-regeling komen er per augustus 2001 een aantal
wijzigingen:
1.
Een
meldplicht voor onderwijsinstellingen van niet-leerplichtige voortijdig
schoolverlaters tot 23 jaar;
2.
Het
wettelijk verankeren van de RMC-functie ter versterking van de regionale
samenwerking en netwerkvorming.
In het
kader van de integrale functie van het RMC en in relatie tot het jongerenbeleid
start per 1 januari 2001 het project ‘sluitende aanpak jongeren in de leeftijd
van 16-23 jaar. Doel hierbij is om jongeren met probleen op verschillende
terreinen als schulden, psychosociale problematiek etc. te begeleiden naar
onderwijs, werk en/of hulpverlening.
Huisvesting Mondriaan Regiocollege Delft
Momenteel
zijn er drie uitvoeringslocaties in Delft waar vanuit de Mondriaan
Onderwijsgroep volwasseneneducatie gegeven wordt. Verschillende ontwikkelingen
gaven aanleiding tot een onderzoek naar de mogelijkheid voor één centrale
onderwijslocatie voor volwassenen in Delft, zowel voor het praktijkonderwijs
(praktijkleercentrum) als de educatie. Vooralsnog blijkt dit niet haalbaar. Met
betrekking tot het praktijkleercentrum wordt nu onderzocht of er een koppeling
gemaakt kan worden met andere praktijkonderwijsinstellingen in de stad. Naar
aanleiding hiervan maakt het Onderwijstechnocentrum een inventarisatie bij
verschillende partijen die een relatie hebben met praktijkonderwijs en/of de
technische component van de arbeidsmarkt.
3. Ontwikkelingen sluitende aanpak gemeentelijke doelgroepen (hoofdstuk 4)
Deze
ontwikkelingen richten zich uiteindelijk op het gehele bestand van langdurig
werkzoekenden. Voor de nieuwkomers (350) geldt de sluitende aanpak zowel
voor de groep die er niet in slaagt binnen de maximale begeleidingstermijn van
18 maanden een Nederlands taalniveau te behalen dat aansluit op een
vervolgtraject richting beroepsscholing en/of werk als voor de nieuwkomer die
hier wel in slaagt, maar hulp nodig heeft van de basisdienstverlening in
combinatie met de diensten vanuit het Centrum voor Werk en Inkomen.
In 2001
wordt de nieuwe vreemdelingenwet van kracht, met als doel de bestaande asielprocedure
te vereenvoudigen. Deze wet zal zeker gevolgen hebben voor het
nieuwkomersbeleid. Er blijft namelijk één verblijfsdocument over met een
tijdelijke status voor drie jaar. De effecten van deze nieuwe vreemdelingenwet
zullen in de komende maanden worden uitgewerkt door een integrale gemeentelijke
werkgroep.
Voor oudkomers
wordt een centraal punt ingericht. De oudkomers zijn te verdelen in twee
groepen, nieuwkomers die de WIN-periode hebben doorlopen en doorstromen naar de
begeleiding oudkomers. Daarnaast de reeds (jaren) ingeschreven klanten vanuit
de afdeling inkomen zonder activeringstraject. In 2001 worden 250 oudkomers in
het kader van de sluitende aanpak in behandeling genomen.
Minister
Vermeend van Sociale Zaken en Werkgelegenheid wil dat uiterlijk in 2002 het gehele bestand (binnen de sluitende
aanpak) van langdurig werkzoekenden is doorgelicht en zonodig werk of scholing
krijgt aangeboden. Het plan van aanpak rondom de alleenstaande ouders in Delft
geeft hier een eerste aanzet toe (deelproject uit de nota ‘Samen aan de Slag’).
Wel zullen wij ons moeten realiseren dat niet voor iedere fase-4 klant werk
uiteindelijk haalbaar is. Belangrijk uitgangspunt hierbij is wel met de
uitkeringsgerechtigden in contact te blijven via de zogenaamde klantcontactgesprekken.
Het fase-4 team zal in 2001 een bestand van maximaal 390 klanten kunnen
bedienen, waarbij de inzet is deze cliënten een traject aan te bieden gericht
op activering en/of werk. Aan de hand van het binnenkort te verschijnen
tussentijdse resultatenoverzicht van het Bestandsanalyse team (totale
steekproefgroep = 543 klanten) wordt de outputtaakstelling van het fase 4-team
geformuleerd. Een speciale methodiek fase-4 aanpak is ontwikkeld.
Casemanagement
Binnen
WIZ wordt op dit moment geëxperimenteerd met het opdrachtgeverschap voor de
klantengroep die valt onder de wet Reïntegratie Arbeidsgehandcapten (REA) en
voor de klantengroep fase 2/3. Voor 2001 is een belangrijke voorwaarde dat
iedereen die in fase 2/3 wordt geïndiceerd door het Centrum voor Werk en
Inkomen (CWI) een sluitend aanbod krijgt. Voortbordurend op de bestaande
structuur, daarbij rekening houdend met de nieuwe opdrachtgevers en
opdrachtnemersrol, is de verwachting dat er in 2001 ruim 300 trajectplannen bij
KLIQ (voorheen Arbeidsvoorziening) worden ingekocht. Deze trajectplannen vallen
onder de inhoudelijke gemeentelijke regie. De rol van casemanagement zal in
2001 verder geprofessionaliseerd worden.
Centraal
Informatie Punt (CIP)
De
dienstverlening vanuit het CIP, onderdeel van Bureau en Informatie Nieuwkomers
Delft (BIND) zal in 2001 in tweeën worden gesplitst. Ten aanzien van de groep
Delftse burgers die scholingsinformatie behoeven op basis van eigen interesse
blijft er een aparte informatievoorziening, wellicht binnen de nieuw in te
richten Publieksbalie. Daarnaast wordt de deskundigheid van het CIP ingezet
binnen de afdeling Activering & Inburgering.
4. Activering en werkgelegenheid (hoofdstuk 5)
Landelijk
is er momenteel veel gaande op het terrein van sociale zekerheid in relatie tot
activering en werk. De stuctuur Uitvoering Werk en Inkomen (SUWI) is opgezet
voor de reorganisatie van de uitvoeringsstructuur voor de sociale zekerheid,
waar de CWI’s en de instelling van één publiek orgaan van
werknemersverzekeringen (UWV) deel van uitmaken. Ook richt deze
veranderorganisatie zich op de privatisering van de reïntegratiemarkt en het
instellen van een Raad voor Werk en Inkomen (RWI).
Daarnaast
vinden er vanaf 1 januari 2001 wijzigingen plaats in de manier waarop de
gemeente door het Rijk wordt gefinancierd. Het aandeel van de gemeente in de
bijstandsuitgaven wordt namelijk verhoogd van 10% naar 25%. Daarnaast moet er
een Fonds Werk en Inkomen (FWI) vorm gaan krijgen. Het doel van dit FWI waarin
de diverse gemeentelijke activerings- en inkomensbudgetten worden gebundeld, is
tot een effectiever en efficiënter reïntegratiebeleid te komen. Immers indien
het aantal bijstandgerechtigden daalt, kan dit een besparing opleveren op het
inkomensdeel, dat weer kan worden ingezet voor extra reïntegratieactiviteiten.
Het zogenaamde ‘vliegwieleffect’. Een gemeentelijke werkgroep buigt zich over
de gevolgen van de invoering van dit fonds. Begin 2001 komt een nota
beschikbaar.
Inkoopbeleid
Een zo
effectief en efficïent mogelijk reïntegratiebeleid vereist een daarop
aansluitend inkoopbeleid. Om de inkoopfunctie bij reïntegratiebedrijven zo goed
mogelijk in te vullen gaat wederom een werkgroep zich buigen over alle
relevante aspecten met betrekking tot professionele inkoop.
Instroom-
en doorstroombanen
Jaarlijks
krijgt Delft er 29 nieuwe I/D banen bij. Totaal zijn er in 2001, 320 I/D-banen
beschikbaar. In 2001 zal steeds meer vanuit het klantenaanbod gezocht worden
naar passende banen. Meer dan in voorgaande jaren worden activiteiten als
scholing en jobcoachting ingezet om de uitstroom naar regulier werk te
bevorderen.
WIW
Voor
2001 is de taakstelling gezet op 285 werknemers. Ook voor deze groep werknemers
wordt scholing actief ingezet scholing met als doel uitstroming naar een
reguliere baan dan wel een I/D-baan mogelijk te maken.
Diensten
Werkwinkel (DWW)
Vanaf
2001 wordt het project Diensten Werkwinkel ondergebracht bij de Mondriaan
Contractgroep, met een fysieke koppeling aan het PraktijkLeercentrum. De
gemeente garandeert een inkoop van maximaal 10 scholings- c.q.
werkervaringsplaatsen op jaarbasis tot en met 2003.
Stages
Om een
arbeidsplaats te kunnen krijgen is een stage vaak een hulpmiddel op de weg naar
werk. Daarnaast bestaan er ook taalstages, bestemd voor mensen die niet verder
komen met het leren van de Nederlandse taal binnen de schoolmuren. Voor 2001
zijn er ongeveer 75 stageplaatsen nodig. Een 1-loketgedachte met betrekking tot
de coördinatie hiervan is voor 2001 een belangrijk aandachtspunt.
5. Randvoorwaarden (hoofdstuk 6)
Voldoende
kinderopvang en een sluitende aanpak zijn onlosmakelijk met elkaar
verbonden. Een intersectorale werkgroep geeft eind 2000 een eerste aanzet voor
een actieplan kinderopvang Delft. Voor 2001 zal in ieder geval het experiment
met betrekking tot de flexibele opvang voor deelnemers aan educatie een vervolg
krijgen en zal de kinderopvang van het Mondriaan Regiocollege Delft genaamd
‘SpeelPlus’ opgaan in de Stichting Octopus. Het gaat hierbij om een
totaalbedrag van
ƒ 300.000,- op jaarbasis.
Omdat
het aanvaarden van een betaalde baan gevolgen kan hebben voor
inkomensafhankelijke regelingen is de gemeente Delft bezig mogelijkheden te
onderzoeken voor een actiever incentivebeleid. (zie nota ‘Samen aan de
Slag’).
Om alle
informatie bij de burger en de toeleiders te krijgen is een actieve vorm van
informatieverstrekking essentieel. In 2001 zal een verdere uitwerking plaats
vinden van een (digitaal) informatiehandboek voor alle consulenten.
6. Financiën en taakstellingen (hoofdstuk 7 + 8)
Voor de
financiering van de producten genoemd in dit Educatie- en Activeringsplan 2001
wordt verwezen naar de overzichten in hoofdstuk 7, § 7.4 en 7.5.
Hoofdstuk
8 geeft een schematisch overzicht van alle taakstellingen voortkomend uit dit
plan.