Door de toegankelijkheid van de woningmarkt en de
ligging van Delft in de Rrandstad
tussen grote steden is Delft een aantrekkelijke plaats voor vluchtelingen die
een status hebben verkregen.
Doordat de woningen die daarvoor beschikbaar zijn
nogal geconcentreerd in twee wijken staan en de doorstroming moeilijk is,
ontstaan er op allerlei terreinen grotere problemen dan voorzien in de
planningen. De aanpak zou kunnen verbeteren met een brede aanpak (lokaal sociaal
beleid)
Delft verschaft Vvoorlichting
over het woonruimtesysteem in diverse talen, ook.
Voorlichting oover de consequenties van het accepteren van
woonruimte, die na toekomstige gezinshereniging qua grootte niet meer
toereikend zal zijn (ontmoediging bij de toewijzing omdat een verhuizing binnen afzienbare
tijd naar een ruimere woning niet binnen
afzienbare tijd mogelijk is).
Voorts ligt
er een relatie met het Bbuurt en
wijkwerk. etc. (zie
participatie)
Inventarisatie naar aanleiding van bijeenkomsten commissie extern, domeingroep Wonen
Aandachtspunten
· bijeenkomst Stadhuis 21 april 1999:
·
-meer
samenhang tussen de verschillende domeinen van nieuwkomers zoals participatie,
leefbaarheid en veiligheid is soms zoek; een en ander zou meer bekeken
moeten worden in het kader van lokaal sociaal beleid
· gemengde
samenstelling van de bevolking in de wijken moet niet uitgroeien tot
problematische concentratie van bepaalde etnische groepen. Kans op segregatie
ook aanwezig te weinig -variatie in
aanbod, voorlichting schiet soms tekort
·
(huursubsidie,
WVG-urgentie)
·
--leefregels,
zoals m.b.t.met betrekking tot
de gemeentereiniging
·
meer-
begeleiding vooral in de eerste 6 maanden, projecten samen met allochtonen,
structurele samenwerking tussen corporaties en zelforganisaties, tekort aan
grote woningen
·
participatie bij
bewonersgroepen, begeleiding voor woonproblemen, goede relatie
woningtype-aantal bewoners, aandacht voor leefregels
·
-problematiek
AMA’’s na hun
18-de, vallen dan
·
-juiste
gezinnen in juiste woningen, woonbegeleiding
·
-voldoende
dagbesteding in directe woonomgeving
·
-taal
in brieven van instanties zoals deurwaarders, voor mensen met moeilijkheden
·
uitleg normen en waarden
in wooncultuur over en weer.
·
-contacten
met andere bewoners, netwerken van belang
·
inburgering
·
voorrang voor
alleenstaanden die grote woning achterlaten, zodat deze vrijkomen voor anderen
met grote gezinnen
·
-snellere
reactie van woningcorporaties bij reparaties en dergelijke; kunnen allochtonen
hun klachten voldoende duidelijk maken; weten zij de weg ?)
·
wel -spreiding, maar ook
mensen van je eigen cultuur in de woonomgeving met wie je een praatje kunt
maken.
·
wonen naar eigen smaak
·
zorg voor allochtone
ouderen; mogelijkheden voor inwoning bij de kinderen of in de woonomgeving van
de kinderen (VHV
doet momenteel onderzoek naar behoefte van ouderen op gebied van wonen).
·
-personeel
aannemen van niet- Nnederlandse afkomst ter bevordering van de
participatie: bewoners betrekken in de diverse organisaties
·
-goede
introductie van
nieuwe bewoners, participatie, voorzieningen in de wijk
Beschouwingen
Belangrijke voorwaarde om je
thuis te voelen is veiligheid in de woonomgeving. De mMotivatie om naar Delft te komen is vaak dat men
denkt zich in Delft veilig te zullen voelen: in een
kleine gemeente in de Rrandstad,
tussen twee grote steden, is aantrekkelijk. Minder criminaliteit en
alles kleinschaliger. Men voelt zich in eerste instantie veilig met omwonende
landgenoten doordat men elkaar begrijpt door overeenstemming in taal, gewoonte
en gebruiken. Die veiligheid binnen de eigen gemeenschap lijkt echter op den
duur vaak de integratie in de weg te staan. Men beroept zich slechts op elkaar
en er doen zich te weinig omstandigheden voor waarin er een soort van noodzaak
ontstaat om met Nederlanders of mensen van een andere nationaliteit te
communiceren. Daarom is het van belang dat er situaties ontstaan en/of
gecreëerd worden, die als zinvol worden ervaren, waarin mensen van
verschillende culturen met elkaar kunnen en/of moeten communiceren. Zo’n
situatie doet zich o.aonder andere. voor wanneer men werkt: communicatie met
collega’s is noodzakelijk. Activiteiten in de wijk voor kinderen kan tot gevolg
hebben dat de ouders die meekomen met elkaar in gesprek raken.
Wat erWaar het vooral
aan schort is gebrek aande
communicatie. Eigenlijk zou er in AZC’s al een begin gemaakt moeten worden met
het op de hoogte houden van en vertrouwd raken met Nederland.
Wanneer men nu na verblijf in de opvang hier kan blijven (status verkregen), is
er veel tijd gepasseerd en raakt men pas na vestiging in een eigen woning (te
geleidelijk aan ) bekend met geldende
leefregels van bijv.oorbeeld hygiëene m.b.t.met betrekking tot
de woning en woonomgeving. De irritatie van omwonenden is dan in vaak al
gewekt.
Belangrijk zijn de sleutelfiguren
(functioneren tevens vaak als tolk) van de zelforganisaties c.q. verenigingen.
Mensen voelen zich door hen vertegenwoordigd: zo zouden bijna alle Somaliërs
lid van de Somalische vereniging zijn. De sleutelfiguren zouden moeten worden
betrokken bij de wijkplannen. Vraag: hoe verhoudt de toekomstige visie van de
projectgroep zich tot de politieke wens van wijkgericht denken ?
Veiligheid in de wijk betekent:
je bent welkom !
Ideeën die er zijn bij de
verschillende corporaties m.b.t.over
integratie en leefbaarheid zouden geïnventariseerd moeten worden, zodat gebruik
gemaakt zou kunnen worden van elkaars kennis. Idee: Bureau Nieuwkomers zou
langer moeten kunnen begeleiden,. vVooral in de beginfase is begeleiding van
groot belang. Idee: Informatiepunt of eens in de maand beschikking over deel
van het buurthuis: voor klachten, hulp, communicatie en ideeën. Voorbeeld
‘Raamschool’: combinatie school, gezondheid, activiteiten, informatie (Omnibus
etc.) Men
treft elkaar in diversiteit van faciliteiten. Goede begeleiding c.q.
professionaliteit (eventueel ondersteund door Melkert-baan) is voorwaarde voor slagen. Het project Speelbal (VHV) houdt een
speelplek in voor kinderen van 4 tot -11
jaar; er zijn vier medewerkers; ouders van deze kinderen ontmoeten elkaar
doordat zij de kinderen halen en brengen. Voor jongeren zou ook zo’n initiatief
genomen kunnen worden. Initiatief activiteiten in buurthuis met 3 groepen
jongeren van verschillende nationaliteit, was een succes: wederzijdse vooroordelen
vielen weg.
Overlast voor ons betekent niet
per definitie overlast voor andere culturen (kinderen laat op de galerij., of
gezinnen tot laat in de avond in de portieken beneden).
Rekening houden met de volgende
signalen:
·
a) ouderen zouden soms meer
moeite hebben met buitenlandse buren dan jongeren in die zin dat zij Hollandse
buren prefereren omdat ze daarmee een praatje kunnen maken;
·
,
b) er zijn Nederlandse middelbare scholieren die zich groeperen
tegen vreemdelingen;
·
,
c) de acceptatie van nieuwkomers door mensen die hier al langer
zijn is soms ook ver te zoeken;
·
,
d) sleutelfiguren van belang voor politie, o.a.onder andere
omdat voor sommige mensen, vanwege de ervaringen uit het land van herkomst,
politie per definitie als corrupt wordt beschouwd.
Uitspraak: als je weet wie je bent, weet je waar je
naartoe gaat. Voor de tweede generatie vreemdelingen is
dit vaak een probleem:, een identiteitsconflict:
niet weten waar je vandaan komt en daardoor nergens bij horen.
Leefbaarheid is de eerste voorwaarde voor het wonen.
In Delft is alles dicht bij elkaar. Men hoeft niet perse naast elkaar
woonachtig te zijn. De Ggeschiktheid of / grootte
van de woning is van groter belang. Er zijn te weinig grote woningen in Delft.
Initiatieven worden ontwikkeld om portiekwoningen samen te voegen. Ouders
zouden door kinderen verzorgd kunnen blijven worden in tweelingwoningen: twee
woningen naast elkaar.
Idee: cursus voor ouders: hoe met kinderen die
opgroeien in andere maatschappij om te gaan.
Gettovorming trachten te voorkomen: ook in andere
wijken geschikte huisvesting realiseren.
Idee: kijkje in elkaars keuken via de media:, bijvoorbeeld de Delftse Post bijv.of en TV
West (zie concept ‘Urbania’ (NPS)!).
Vraag of je als gemeenschap zo structureel mag
terugvallen en gebruik mag maken van sleutelfiguren? (of ze er bij wijze van spreken nietMoeten zij er niet voor betaald zouden
moeten voorworden) ?
Ze
hebben zelf ook baat bij hun positie: ontwikkelen zich en komen op den duur aan
werk.
Factoren die de communicatie bemoeilijken zijn verschil inde taal, vorm van geloofsovertuiging
binnen de verschillende culturen en het opleidingsniveau. Wanneer ouders sterk
fundamentalistisch denken wordt de aanpassing moeilijk. Ook voor de kinderen is
deze situatie moeilijk. Mensen met een hoger opleidingsniveau zouden beter in
staat zijn zich in te passen. Vluchtelingvrouwen willen vaak graag contact met
Nederlanders, (bijv.bijvoorbeeld
met de buren). Pogingen daartoe lopen
echter vaak door de aanpak op een mislukking uit. Vanuit het land van herkomst
is men traditioneel gewend om veel contact te hebben met de buren en te delen.
Het is ook wennen aan elkaars gewoonten. In Nederland gaat/moet alles
op tijd, afspraken, niet zomaar langskomen (en al helemaal niet om zes
uur ‘s avonds). De SVD ontwikkelt ideeen ideeën voor
projecten waarin ook Nederlandse vrouwen participeren.
Tot slot geven we een tabel waarin te zien is hoe de
bevolkingssamenstelling over de buurten van de stad verdeeld is.
Het beeld dat uit de tabel naar voren komt, toont de
onevenwichtigheid in de verdeling nadrukkelijk aan. Afgezet tegen de gemiddelde
verdeling over de stad kan uit de tabel worden afgelezen voor welke buurten
meer kleur op de wangen moeten krijgen. De tabel wordt beschouwd als een
nulmeting.
Percentage inwoners
naar afkomst 1) per buurt op 1 januari 2000 |
|
|
|
|
|
||||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||||
wijkbuurt- |
Buurtnaam |
% inwoners van |
% inwoners van |
% inwoners van |
totaal % |
|
|
|
|||||||
nummer |
|
Nederlandse |
buitenlandse |
buitenlandse |
|
|
|
|
|||||||
|
|
afkomst |
afkomst: |
afkomst: |
|
|
|
|
|||||||
|
|
|
rijke landen 2) |
minderheden 3) |
|
|
|
|
|||||||
1100 |
Bedrijventerrein Wateringseweg |
100,0 |
0,0 |
0,0 |
100 |
|
|
|
|||||||
1101 |
Centrum-Noord |
84,0 |
5,6 |
10,3 |
100 |
|
|
|
|||||||
1102 |
Centrum-West |
83,1 |
8,5 |
8,4 |
100 |
|
|
|
|||||||
1103 |
Centrum-Oost |
87,4 |
5,6 |
7,0 |
100 |
|
|
|
|||||||
1104 |
Centrum |
80,9 |
8,2 |
10,9 |
100 |
|
|
|
|||||||
1105 |
Stationsbuurt |
82,1 |
6,2 |
11,7 |
100 |
|
|
|
|||||||
1106 |
Centrum-Zuidwest |
57,7 |
8,2 |
34,1 |
100 |
|
|
|
|||||||
1107 |
In de Veste |
87,7 |
5,7 |
6,6 |
100 |
|
|
|
|||||||
1108 |
Centrum-Zuidoost |
88,0 |
4,8 |
7,2 |
100 |
|
|
|
|||||||
1109 |
Zuidpoort |
73,9 |
11,2 |
14,9 |
100 |
|
|
|
|||||||
1200 |
Bedrijventerrein Haagweg |
90,5 |
0,8 |
8,7 |
100 |
|
|
|
|||||||
1201 |
Indische buurt-Noord |
93,4 |
2,5 |
4,0 |
100 |
|
|
|
|||||||
1202 |
Indische buurt-Zuid |
90,1 |
3,8 |
6,2 |
100 |
|
|
|
|||||||
1203 |
Sint Joris |
87,6 |
5,3 |
7,1 |
100 |
|
|
|
|||||||
1204 |
Koepoort |
84,6 |
4,8 |
10,5 |
100 |
|
|
|
|||||||
1205 |
Bomenwijk |
83,5 |
1,7 |
14,8 |
100 |
|
|
|
|||||||
1206 |
Biesland |
76,9 |
6,4 |
16,7 |
100 |
|
|
|
|||||||
1207 |
Heilige land |
84,4 |
3,4 |
12,2 |
100 |
|
|
|
|||||||
1208 |
Bedrijvent. Delftse Poort West |
80,0 |
7,7 |
12,3 |
100 |
|
|
|
|||||||
1300 |
Bedrijventerrein Altena |
100,0 |
0,0 |
0,0 |
100 |
|
|
|
|||||||
1301 |
Agnetapark |
89,9 |
4,0 |
6,1 |
100 |
|
|
|
|||||||
1302 |
Ministerbuurt-West |
87,6 |
3,8 |
8,6 |
100 |
|
|
|
|||||||
1303 |
Ministerbuurt-Oost |
90,9 |
4,4 |
4,8 |
100 |
|
|
|
|||||||
1304 |
Wilhelminapark |
83,0 |
3,1 |
13,9 |
100 |
|
|
|
|||||||
1305 |
Olofsbuurt |
88,4 |
5,6 |
6,0 |
100 |
|
|
|
|||||||
1306 |
Krakeelpolder |
76,4 |
4,5 |
19,1 |
100 |
|
|
|
|||||||
1307 |
Westerkwartier |
85,4 |
4,3 |
10,3 |
100 |
|
|
|
|||||||
1400 |
Kuyperwijk-Noord |
77,7 |
3,1 |
19,2 |
100 |
|
|
|
|||||||
1401 |
Kuyperwyk-Zuid |
76,1 |
3,7 |
20,2 |
100 |
|
|
|
|||||||
1402 |
Ecodus |
86,7 |
5,1 |
8,2 |
100 |
|
|
|
|||||||
1403 |
Marlot |
84,9 |
9,1 |
6,0 |
100 |
|
|
|
|||||||
1404 |
Westlandhof |
86,2 |
4,8 |
9,0 |
100 |
|
|
|
|||||||
1405 |
Hoornse Hof |
88,0 |
3,8 |
8,2 |
100 |
|
|
|
|||||||
1600 |
De Bras |
50,0 |
20,0 |
30,0 |
100 |
|
|
|
|||||||
1601 |
Hertenkamp |
100,0 |
0,0 |
0,0 |
100 |
|
|
|
|||||||
1602 |
De Grote Plas |
97,1 |
2,9 |
0,0 |
100 |
|
|
|
|||||||
1603 |
Bedrijvent. Delftse Poort-Oost |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0 |
|
|
|
|||||||
1604 |
Hoflaan |
100,0 |
0,0 |
0,0 |
100 |
|
|
|
|||||||
2200 |
Bedrijventerrein Tanthof-West |
84,7 |
6,9 |
8,3 |
100 |
|
|
|
|||||||
2201 |
Westflank |
85,6 |
2,4 |
11,9 |
100 |
|
|
|
|||||||
2202 |
Derde Wereldbuurt |
79,8 |
3,9 |
16,3 |
100 |
|
|
|
|||||||
2203 |
Latijns Amerikabuurt |
84,1 |
2,6 |
13,3 |
100 |
|
|
|
|||||||
2204 |
Zuidflank |
86,9 |
2,0 |
11,1 |
100 |
|
|
|
|||||||
2300 |
Bedrijventerrein Tanthof-Oost |
100,0 |
0,0 |
0,0 |
100 |
|
|
|
|||||||
2301 |
Boerderijbuurt |
84,7 |
4,8 |
10,6 |
100 |
|
|
|
|||||||
2302 |
Dierenbuurt |
86,7 |
5,5 |
7,8 |
100 |
|
|
|
|||||||
2303 |
Vogelbuurt-West |
83,2 |
4,0 |
12,7 |
100 |
|
|
|
|||||||
2304 |
Vogelbuurt-Oost |
84,9 |
3,8 |
11,3 |
100 |
|
|
|
|||||||
2305 |
Bosrand |
93,3 |
2,9 |
3,8 |
100 |
|
|
|
|||||||
2400 |
Poptahof-Noord |
43,8 |
2,7 |
53,4 |
100 |
|
|
|
|||||||
2401 |
Poptahof-Zuid |
32,0 |
1,9 |
66,1 |
100 |
|
|
|
|||||||
2402 |
Bedrijventerrein Voorhof |
85,0 |
3,5 |
11,5 |
100 |
|
|
|
|||||||
2403 |
Mythologiebuurt |
77,8 |
6,0 |
16,2 |
100 |
|
|
|
|||||||
2404 |
Aart van der Leeuwbuurt |
90,2 |
6,0 |
3,8 |
100 |
|
|
|
|||||||
2405 |
Roland Holstbuurt |
72,4 |
8,4 |
19,2 |
100 |
|
|
|
|||||||
2406 |
Voorhof-Hoogbouw |
67,3 |
4,7 |
28,1 |
100 |
|
|
|
|||||||
2407 |
Multatulibuurt |
67,0 |
3,6 |
29,4 |
100 |
|
|
|
|||||||
2408 |
Bedrijventerrein Vulcanusweg |
70,4 |
3,8 |
25,8 |
100 |
|
|
|
|||||||
2500 |
Reinier de Graaf |
70,3 |
4,3 |
25,4 |
100 |
|
|
|
|||||||
2501 |
Buitenhof-Noord |
69,4 |
3,7 |
26,9 |
100 |
|
|
|
|||||||
2502 |
Juniusstraat |
69,9 |
2,3 |
27,8 |
100 |
|
|
|
|||||||
2503 |
Gillisbuurt |
41,9 |
3,3 |
54,9 |
100 |
|
|
|
|||||||
2504 |
Fledderusbuurt |
84,9 |
2,8 |
12,3 |
100 |
|
|
|
|||||||
2505 |
Het Rode Dorp |
58,4 |
3,7 |
37,9 |
100 |
|
|
|
|||||||
2506 |
Pijperring |
84,8 |
3,3 |
11,9 |
100 |
|
|
|
|||||||
2507 |
Verzetstrijdersbuurt |
71,7 |
6,9 |
21,4 |
100 |
|
|
|
|||||||
2508 |
Vrijheidsbuurt |
81,0 |
4,5 |
14,5 |
100 |
|
|
|
|||||||
2509 |
Buitenhof-Zuid |
76,9 |
1,1 |
22,0 |
100 |
|
|
|
|||||||
2600 |
Abtswoude |
97,1 |
1,0 |
1,9 |
100 |
|
|
|
|||||||
2700 |
Hooikade |
88,2 |
3,5 |
8,3 |
100 |
|
|
|
|||||||
2701 |
Bedryventerrein Zuideinde |
80,1 |
5,1 |
14,8 |
100 |
|
|
|
|||||||
2702 |
Bedryventerrein Schieweg-Noord |
100,0 |
0,0 |
0,0 |
100 |
|
|
|
|||||||
2703 |
Bedryventerrein Schieweg_Zuid |
100,0 |
0,0 |
0,0 |
100 |
|
|
|
|||||||
2704 |
Schieweg-Polder |
91,9 |
6,4 |
1,6 |
100 |
|
|
|
|||||||
2800 |
Zeeheldenbuurt |
87,1 |
4,0 |
8,9 |
100 |
|
|
|
|||||||
2801 |
Julianalaan |
70,2 |
4,1 |
25,7 |
100 |
|
|
|
|||||||
2802 |
Wippolder-Noord |
90,1 |
3,7 |
6,2 |
100 |
|
|
|
|||||||
2803 |
Wippolder-Zuid |
75,0 |
3,3 |
21,7 |
100 |
|
|
|
|||||||
2804 |
Bedryvent. Rotterdamsewg Noord |
88,4 |
2,0 |
9,6 |
100 |
|
|
|
|||||||
2805 |
TU-wijk |
74,9 |
7,0 |
18,1 |
100 |
|
|
|
|||||||
2806 |
Professorenbuurt |
83,5 |
3,8 |
12,7 |
100 |
|
|
|
|||||||
2807 |
Delftech-Noord |
0,0 |
0,0 |
100,0 |
100 |
|
|
|
|||||||
2808 |
Pauwmolen |
89,5 |
0,0 |
10,5 |
100 |
|
|
|
|||||||
2900 |
Bedryvent. Rotterdamsewg Zuid |
95,7 |
1,2 |
3,1 |
100 |
|
|
|
|||||||
2901 |
Delftech-Zuid |
91,7 |
0,0 |
8,3 |
100 |
|
|
|
|||||||
2902 |
Ackersdijk |
96,3 |
2,2 |
1,5 |
100 |
|
|
|
|||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||||
|
Totaal Delft |
79,3 |
4,5 |
16,2 |
100 |
|
|
|
|||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||||
1) Afkomst is bepaald uit een combinatie van eerste nationaliteit,
eventuele tweede of derde nationaliteit en het geboorteland |
|
|
|||||||||||||
van de betreffende persoon. Bij kinderen met de Nederlandse nationaliteit
en geboorteland wordt er voorzover deze bij de |
|
|
|||||||||||||
ouders woonachtig zijn ook rekening gehouden met de afkomst van de
ouders. |
|
|
|
|
|
||||||||||
2) Bij de bepaling van rijke landen is de definitie gebruikt van de
Vereniging van Nederlandse Gemeenten |
|
||||||||||||||
3) Minderheden zijn personen die afkomstig zijn uit een niet rijk land
(zie verklaring rijke landen) |
|
|
|
|
|
|
|||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||||
|
|
||||||||||||||
globale samenvatting
bovenstaande en aanzet tot actie)