bijlage bij aangepast plan van aanpak

Doelen en resultaten:  (aangepast)

(het nummer verwijst naar de projecten zoals in het plan van aanpak genoemd)

nr.

programma doelen               

maatregelen    

resultaten            

partners    

1

Zorgdragen voor op maat gesneden opvang en begeleiding van oudkomers door centrale regie .

Wegwerken van achterstanden in de trajectbegeleiding en actieve benadering nu nog niet bereikte doelgroep

 

 

Aanstellen  2,5 fte extra vanuit regeling oudkomers

waarvan 1 fte behalve met trajectbegeleding, tevens met coördinatie is belast. (bovenop bestaande 1 fte en uit andere middelen aan te stellen 1 fte) en een tijdelijke functie.

Realiseren trajectbegeleiding voor oudkomers (intake, trajectplan, inkoopactiviteiten, klantvolgen, afronding) in het kader van arbeids- of sociale activering.

 

Realiseren van een sluitende aanpak Nieuwkomers - Oudkomers door aansluitende trajecten.

 

 

 

Op maat gesneden programma’s voor alle oudkomers, ook na een eventueel eerste nieuwkomerstraject, die bijdragen aan zelfredzaamheid en stimuleren tot deelname aan VE trajecten en activering naar werk.

 

Het eerste jaar een opbouw van de caseload richting 140, daarna doorgroei naar 240.

In de tweede helft 2000    6 een reguliere baan

                                         12 een WIW baan

                                         12 sociale activering

                                         12 zorg en

                                         12 rustplan

 

 

Arbeidsvoor-

ziening

TRE

Octopus (en andere kinderopvang)

 

 

 

 

verantwoordelijk:

vakteam act/inb

2

Oudkomersbeleid voeren in contact met de doelgroepen

Aanstellen 5 tot 7 contactpersonen, training en vorming voor hen (en al bestaande collega’s) per z.s.m.

Inschakeling van de contactpersonen bij de andere activiteiten.

Door middel van contactpersonen uit de doelgroepen het contact met de betrokkenen van het beleid zo danig dat de doelgroepen de activiteiten kennen en gebruiken in de loop van 2001.

 

Migranten organisaties

 

verantwoordelijk:

vakteam act/inb

3

De fase 4 clienten op maat van extra begeleiding voorzien om uitval te voorkomen

Inkopen van extra begeleiding, training, groepsactiviteiten, taallessen,  cultuutbegrip etc.

Bij SVD en andere instellingen.

Zo min mogelijk uitval tijdens de trajecten, zoveel mogelijk starters in de trajecten uit  het grote bestand van fase 4 clienten

Vakteam act./inb

St.vluchtelingen werk, e.a.

4

Klantvolgen en monitoring van de resultaten

 

Beschrijven producten oudkomersbeleid.

Introductie klantvolgsysteem als bij nieuwkomers.

Opzetten monitoringsysteem oudkomersbeleid.

Bijdragen aan accuraat klantvolgen en begeleiden.

Transparante product/prestatiecyclus oudkomersbeleid.

extern bureau

 

verantwoordelijk:

projectteam integratiebeleid

5

Taalbeheersing  bij peuters en hun ouders.

Organiseren van 8 tot 10 taalcursussen meer dan er nu al zijn voor peuters en hun ouders in alle wijken van de stad.

 

Meting mogelijk d.m.v. taaltoets bij instroom ev. in vergelijking met oudere testgegevens van GOA.

(was 6 tot 8)

Verkleinen van de taalachterstand bij 120 tot 150 peuters en hun ouders door middel van taallessen, zodat het aantal kinderen dat de basisschool aanvangt met een grote taalachterstand met 120 tot 150 per jaar vermindert.

 

 

(was 90 tot 120)

Octopus e.a.

Taalplus

Spel en opvoeding

verantwoordelijk:

GOA/ brede school

 

 

6

Allochtone ouders op de hoogte laten zijn van de onderwijsvoorzieningen en de opvoedings-ondersteuning verlenen

Organiseren van 6 tot 8 cursussen meer dan er nu gegeven worden op diverse plaatsen in de stad.

 

Ondersteuning van het opvoedbureau.

Snelle implementatie  door aanstelling tijdelijke coordinator

Zeker 90 tot 120 ouders van allochtone kinderen per jaar volgen een cursus onderwijs en opvoedingsvoorlichting en 50 allochtone ouders maken gebruik van adviezen van het opvoedbureau.

In de GOA monitor zal blijken dat ouders zich meer betrok-ken voelen bij het onderwijs van hun kinderen, het aantal deelnemers aan de boekenprojecten stijgt met 10% per jaar.

Taalplus, Opvoedbureau,

GGD, St.Spel en Opvoeding,

verantwoordelijk:

GOA/ brede school

7

Basis voorlichting opvoeding en gezondheid bin ouders van babies

Video met korte clips maken in taal van doelgroepen te draaien in de wachtkamer, danwel tijdens voorlichtingsbijeenkomsten

Video gereed in enkele maanden, meerdere exemplaren verspreid over consultatiebureau’s en beschikbaar voor voorlichting

St. Maatzorg/ opvoedbureau’s

8

D.m.v. taal- en werkstages verhogen van  de kansen op een betaalde baan voor allochtonen, taalles op de werkvloer

Afstemming activering en inburgering met Taalplus, Leerwerkbank en werkgevers om de stageplaatsen te realiseren

Inzet inkoopbudget

Van de oudkomers die een traject volgen met begeleiding van activering en inburgering, vinden de boven genoemde aantallen een baan of plek in 2000

Dit getal wordt per 2001 aanzienlijk hoger (120) (was 100)

vele instellingen in te zetten door vakteam act./inb.

9

Meer evenwicht in de verhouding allochtoon / autochtoon onder de schooluitvallers en de zwerfjongeren brengen door verkleining van het aantal allochtonen onder hen te realiseren

Bijdragen in de kosten van RMC / de Wissel en leerplichtbegeleiding voor een bedrag van  ƒ75000,-

Het bieden van casebegeleiding aan jongeren die in de spijbelopvang  ontsnappen en op straat terecht komen en aan jongeren die hun traject naar werk niet kunnen afmaken.

Het zal gaan om een intensieve begeleiding van maximaal 25 jongeren. 

leerplicht, RMC/ SMC, JOS,

vakteam activering / inb.

 

 

Verantwoordelijk:

leerplicht / SMC

10

Onvoldoende taalbeheersing vooral onder vrouwen (moeders) verminderen door oefening en bijscholing

Via subsidie medewerking van de vrijwilligerscentrale bekostigen en door middel van regie vanuit de groep wijkcoördinatoren aangeven van de beste plekken voor het organiseren van de bijeenkomsten.

Bij zeven tot tien groepen van 12 deelnemers, multicultureel samengesteld,  het  niveau van taalbeheersing verhogen en het begrip voor Nederlandse cultuur en opvoeding enerzijds en de allochtone culturen anderzijds vergroten. Onderling begrip en kennis van de actualiteit  is ook een effect.

Vele vrijwilligers in contact brengen met allochtonen en daarmee wederzijds begrip vergroten.

SWD/ vrijwilligerscen-trale verantwoordelijk:

SWD en vakteam wijkzaken

11

Extra aandacht voor allochtonen bij de bestaande laagdrempelige hulpverlening en verwijzing naar de mogelijkheden hierboven genoemd en andere hulpverlening.

Afspraken in kader van beleid, reorganisatie en subsidies.

Meer doorverwijzingen en betere toegankelijkheid voor allochtonen bij de eerstelijnshulpverlening en voorlichting over opvoeding.  (Er komen relatief 5% meer allochtonen bij de hulpverlening dan tot nog toe)

Maatzorg,

SWD, SVD, huisartsen,

Opvoedbureau,

Riagg

verantwoordelijk:

vakteam beleid en vakteam welzijn

 

12

 

 

Efficiency bij organisatie en voorbereiding, samenwerking en afstemming.

 

Nulmeting

Registratie

Verslaglegging

Voorlichting, communicatie en advies

 

Kostenverdeelplan t.a.v. de organisatiekosten

(Zie over zicht in nota)

 

alle eerder genoemde partners en gemeentelijke onderdelen