bijlage
bij aangepast plan van aanpak
Doelen en resultaten: (aangepast)
(het nummer verwijst naar de
projecten zoals in het plan van aanpak genoemd)
nr. |
programma
doelen |
maatregelen |
resultaten |
partners |
1 |
Zorgdragen
voor op maat gesneden opvang en begeleiding van oudkomers door centrale regie
. Wegwerken
van achterstanden in de trajectbegeleiding en actieve benadering nu nog niet
bereikte doelgroep |
Aanstellen 2,5 fte extra vanuit regeling oudkomers waarvan
1 fte behalve met trajectbegeleding, tevens met coördinatie is belast.
(bovenop bestaande 1 fte en uit andere middelen aan te stellen 1 fte) en een
tijdelijke functie. Realiseren
trajectbegeleiding voor oudkomers (intake, trajectplan, inkoopactiviteiten,
klantvolgen, afronding) in het kader van arbeids- of sociale activering. Realiseren
van een sluitende aanpak Nieuwkomers - Oudkomers door aansluitende trajecten. |
Op
maat gesneden programma’s voor alle oudkomers, ook na een eventueel eerste
nieuwkomerstraject, die bijdragen aan zelfredzaamheid en stimuleren tot
deelname aan VE trajecten en activering naar werk. Het eerste jaar een opbouw van de caseload richting 140, daarna doorgroei naar 240. In
de tweede helft 2000 6 een
reguliere baan 12 een WIW baan 12
sociale activering 12
zorg en 12
rustplan |
Arbeidsvoor- ziening TRE Octopus
(en andere kinderopvang) verantwoordelijk: vakteam
act/inb |
2 |
Oudkomersbeleid
voeren in contact met de doelgroepen |
Aanstellen
5 tot 7 contactpersonen, training en vorming voor hen (en al bestaande
collega’s) per z.s.m. Inschakeling
van de contactpersonen bij de andere activiteiten. |
Door
middel van contactpersonen uit de doelgroepen het contact met de betrokkenen
van het beleid zo danig dat de doelgroepen de activiteiten kennen en
gebruiken in de loop van 2001. |
Migranten
organisaties verantwoordelijk: vakteam
act/inb |
3 |
De
fase 4 clienten op maat van extra begeleiding voorzien om uitval te voorkomen |
Inkopen
van extra begeleiding, training, groepsactiviteiten, taallessen, cultuutbegrip etc. Bij
SVD en andere instellingen. |
Zo
min mogelijk uitval tijdens de trajecten, zoveel mogelijk starters in de
trajecten uit het grote bestand van
fase 4 clienten |
Vakteam
act./inb St.vluchtelingen
werk, e.a. |
4 |
Klantvolgen
en monitoring van de resultaten |
Beschrijven
producten oudkomersbeleid. Introductie
klantvolgsysteem als bij nieuwkomers. Opzetten
monitoringsysteem oudkomersbeleid. |
Bijdragen
aan accuraat klantvolgen en begeleiden. Transparante
product/prestatiecyclus oudkomersbeleid. |
extern
bureau verantwoordelijk: projectteam
integratiebeleid |
5 |
Taalbeheersing bij peuters en hun ouders. |
Organiseren
van 8 tot 10
taalcursussen meer dan er nu al zijn voor peuters en hun ouders in alle
wijken van de stad. Meting
mogelijk d.m.v. taaltoets bij instroom ev. in vergelijking met oudere
testgegevens van GOA. (was 6 tot 8) |
Verkleinen
van de taalachterstand bij 120
tot 150 peuters en hun ouders door middel van taallessen, zodat het
aantal kinderen dat de basisschool aanvangt met een grote taalachterstand met
120 tot 150 per
jaar vermindert. (was 90 tot 120) |
Octopus
e.a. Taalplus Spel
en opvoeding verantwoordelijk: GOA/
brede school |
6 |
Allochtone
ouders op de hoogte laten zijn van de onderwijsvoorzieningen en de
opvoedings-ondersteuning verlenen |
Organiseren
van 6 tot 8 cursussen meer dan er nu gegeven worden op diverse plaatsen in de
stad. Ondersteuning
van het opvoedbureau. Snelle implementatie door aanstelling tijdelijke coordinator |
Zeker
90 tot 120 ouders van allochtone kinderen per jaar volgen een cursus
onderwijs en opvoedingsvoorlichting en 50 allochtone ouders maken gebruik van
adviezen van het opvoedbureau. In
de GOA monitor zal blijken dat ouders zich meer betrok-ken voelen bij het
onderwijs van hun kinderen, het aantal deelnemers aan de boekenprojecten
stijgt met 10% per jaar. |
Taalplus,
Opvoedbureau, GGD,
St.Spel en Opvoeding, verantwoordelijk: GOA/
brede school |
7 |
Basis
voorlichting opvoeding en gezondheid bin ouders van babies |
Video
met korte clips maken in taal van doelgroepen te draaien in de wachtkamer,
danwel tijdens voorlichtingsbijeenkomsten |
Video
gereed in enkele maanden, meerdere exemplaren verspreid over
consultatiebureau’s en beschikbaar voor voorlichting |
St.
Maatzorg/ opvoedbureau’s |
8 |
D.m.v.
taal- en werkstages verhogen van de
kansen op een betaalde baan voor allochtonen, taalles op de werkvloer |
Afstemming
activering en inburgering met Taalplus, Leerwerkbank en werkgevers om de
stageplaatsen te realiseren Inzet
inkoopbudget |
Van
de oudkomers die een traject volgen met begeleiding van activering en
inburgering, vinden de boven genoemde aantallen een baan of plek in 2000 Dit
getal wordt per 2001 aanzienlijk hoger (120) (was 100) |
vele
instellingen in te zetten door vakteam act./inb. |
9 |
Meer
evenwicht in de verhouding allochtoon / autochtoon onder de schooluitvallers
en de zwerfjongeren brengen door verkleining van het aantal allochtonen onder
hen te realiseren |
Bijdragen
in de kosten van RMC / de Wissel en leerplichtbegeleiding voor een bedrag
van ƒ75000,- |
Het
bieden van casebegeleiding aan jongeren die in de spijbelopvang ontsnappen en op straat terecht komen en
aan jongeren die hun traject naar werk niet kunnen afmaken. Het
zal gaan om een intensieve begeleiding van maximaal 25 jongeren. |
leerplicht,
RMC/ SMC, JOS, vakteam
activering / inb. Verantwoordelijk: leerplicht
/ SMC |
10 |
Onvoldoende
taalbeheersing vooral onder vrouwen (moeders) verminderen door oefening en
bijscholing |
Via
subsidie medewerking van de vrijwilligerscentrale bekostigen en door middel
van regie vanuit de groep wijkcoördinatoren aangeven van de beste plekken
voor het organiseren van de bijeenkomsten. |
Bij
zeven tot tien groepen van 12 deelnemers, multicultureel samengesteld, het
niveau van taalbeheersing verhogen en het begrip voor Nederlandse
cultuur en opvoeding enerzijds en de allochtone culturen anderzijds
vergroten. Onderling begrip en kennis van de actualiteit is ook een effect. Vele
vrijwilligers in contact brengen met allochtonen en daarmee wederzijds begrip
vergroten. |
SWD/
vrijwilligerscen-trale verantwoordelijk: SWD
en vakteam wijkzaken |
11 |
Extra
aandacht voor allochtonen bij de bestaande laagdrempelige hulpverlening en
verwijzing naar de mogelijkheden hierboven genoemd en andere hulpverlening. |
Afspraken
in kader van beleid, reorganisatie en subsidies. |
Meer
doorverwijzingen en betere toegankelijkheid voor allochtonen bij de
eerstelijnshulpverlening en voorlichting over opvoeding. (Er komen relatief 5% meer allochtonen bij
de hulpverlening dan tot nog toe) |
Maatzorg, SWD,
SVD, huisartsen, Opvoedbureau, Riagg verantwoordelijk: vakteam
beleid en vakteam welzijn |
12 |
Efficiency
bij organisatie en voorbereiding, samenwerking en afstemming. |
Nulmeting Registratie Verslaglegging Voorlichting, communicatie en advies |
Kostenverdeelplan
t.a.v. de organisatiekosten (Zie over zicht in nota) |
alle
eerder genoemde partners en gemeentelijke onderdelen |