Nota - Herpositionering Leerwerkbank per 1 januari 2000. | ||
Voorstel Herpositionering Leerwerkbank per
1 januari 2000. Aanleiding. De directe aanleiding voor de herpositionering van de Leerwerkbank ligt in de verandering van de financieringsstromen bij de Gemeente Delft en Arbeidsvoorziening. Tot 1998 werd de Leerwerkbank gefinancierd vanuit ESF-3 subsidie, de PAS-gelden (Programma Additionele Scholing) en de sociale vernieuwingsgelden. Hier was sprake van instituutsfinanciering. In 1998 is de ESF-3 subsidie ongewijzigd gebleven, maar zijn de PAS-gelden vervangen door de prestatiegeleden vanuit Arbeidsvoorziening en heeft de sociale vernieuwing plaats gemaakt voor de financiering vanuit de 3e geldstroom WIW. Beide financieringsstromen verhinderen vormen van instituutsfinanciering en gaan uit van persoonsgebonden budgetten op grond van output financiering. Deze omslag naar persoonsgebonden budgetten in een periode dat de arbeidsmarkt op volle toeren draait, maakt het voor Delft en Arbeidsvoorziening Haaglanden onmogelijk om zelfstandig een voldoende basis te bieden voor het voortbestaan van de Leerwerkbank in de huidige vorm. Zowel inhoudelijke als financiële verbreding wordt om deze reden dan ook door beide opdrachtgevers noodzakelijk geacht. 2. Huidige positionering Leerwerkbank. In januari 1993 is het Leerwerkbank-project van start gegaan onder de coördinatie van het Regionaal Bureau Onderwijs (RBO). Het Leerwerkbankproject is gestart als een pilot voor twee jaar; een samenwerkingsproject van de gemeente Delft, Arbeidsvoorziening Haaglanden en het vroegere Regionaal Opleidingscentrum (ROC) Zuid-Holland. Per 1 januari 1994 is de coördinatie overgedragen aan het Regionaal Opleidingscentrum Zuid-Holland (ROC). Later is dit ROC gefuseerd met diverse onderwijsinstellingen waaronder het MBO college Haaglanden en is verder gegaan onder de naam OnderwijsGroep Haaglanden (OGH). De coördinatie van de Leerwerkbank is daarbij overgedragen aan de OGH. De OGH heeft in Rijswijk een aparte afdeling Toeleiding, Vorming en Training (TVT) , voorheen het vormingswerk. De Leerwerkbank is officieel bij deze afdeling ondergebracht. Zowel vanuit de gemeente Delft als Arbeidsvoorziening Haaglanden is de verwachting geweest dat het inbedden van leerwerkbankproducten binnen TVT-activiteiten zou leiden tot versterking van de positie van de Leerwerkbank. Bij de overgang van de coördinatie van het ROC Zuid Holland naar de OGH is tevens van belang geweest dat hiermee naast een inhoudelijke inbedding ook werd verwacht dat in financiële zin de basis voor de Leerwerkbank zou worden vergroot. De hiervoor genoemde synergie effecten zijn nooit tot stand gekomen. De Leerwerkbank is een "Delfts" project gebleven. In 1999 heeft een inhoudelijke werkgroep, samengesteld uit vertegenwoordigers van Arbeidsvoorziening Haaglanden en de Gemeente Delft, de herpositionering van de Leerwerkbank voorbereid. Het huidige voorstel is hiervan het resultaat. 3. Stappen herpositionering. 3.1. Inventarisatie overnamekandidaten In november 1998 zijn er op initiatief van de wethouder oriënterende gesprekken gevoerd door de beleidsmedewerkers scholing van de Gemeente en het RBA bij de Regionale Onderneming voor Beroepskwalificering (ROB) en de TRE-onderwijsgroep. Vervolgens is er in februari 1999 een interne bijeenkomst georganiseerd met medewerkers van Buro Werkplan, het Samenwerkingsverband Werkplan, de afdeling Beleid en beheer van de DMZ en de afdeling Onderwijs. Tijdens deze bijeenkomst is er een inhoudelijke discussie gevoerd over het bestaansrecht van een voorziening als de Leerwerkbank in Delft. Gezien de ± 3000 uitkeringsgerechtigden met een in min of meerdere mate laag opleidingsniveau, deelde iedereen de mening dat een dergelijke opleidingsvoorziening noodzakelijk was. Vanuit dit standpunt zijn er naast het ROB en de TRE-onderwijsgroep (afdeling contract) nog twee andere scholingsorganisaties benaderd, te weten de Stichting Technicom en het Centrum Vakopleiding Haaglanden. De OGH is niet afzonderlijk benaderd omdat inmiddels bekend was geworden dat de OGH zou fuseren met de TRE-onderwijsgroep met ingang van 1 januari 2000. Aan alle vier de instellingen zijn de volgende vragen gesteld:
Drie instellingen (ROB, TRE en St. Technicom) hebben inhoudelijk positief gereageerd. Het Centrum vakopleiding Haaglanden toonde geen belangstelling. Belangrijke ijkpunten voor de gemeente Delft en Arbeidsvoorziening waren de volgende:
Een inhoudelijke werkgroep, samengesteld uit twee medewerkers vanuit Arbeidsvoorziening en twee medewerkers vanuit de gemeente Delft is naar aanleiding van een presentatie van de drie organisaties, gehouden in juni 1999, per organisatie tot de volgende conclusies gekomen. 3.1.1. Regonale Onderneming Beroepskwalificering (ROB) De ROB is een praktijk-leerbedrijf dat via een bedrijfsmatige aanpak werkt. Deze onderneming heeft veel contacten met werkgevers en de uitstroom van leerlingen naar werk is gemiddeld 80%. De ROB kent tweejarige scholingstrajecten in het kader van het leerlingstelsel (Beroepsgerichte Begeleidende Leerweg). Voor cursisten die niet voldoen aan de instroomvoorwaarden hanteert zij een driejarig traject. Deze werkwijze wil zij voor de leerwerkbankcursist continueren. De motivatie van de ROB tot overname is de overeenkomst tussen beide instellingen in het praktijkgericht leren voor een doelgroep die theoretisch niet echt geïnteresseerd is en hierin extra begeleiding vraagt. De Leerwerkbank vormt voor de ROB een belangrijke opleidingsschakel en voorkomt versnippering in het scholingsaanbod in Delft. De conclusies van de werkgroep zijn:
3.1.2. Stichting Technicom Technicom is de inleenorganisatie die vanaf het bestaan van de Leerwerkbank personeel beschikbaar stelt vanuit een docentenpool. Daarnaast kent deze Stichting nog twee kernactiviteiten. Aan de ene kant het opleiden van werkenden c.q. werkzoekenden in met name de proces- en de meet- en regeltechniek en aan de andere kant het verstrekken van adviezen op verschillende terreinen (inkoop, opleidingsbehoeften bij bedrijven, interim-management) Uit het gepresenteerde overnamevoorstel is het volgende geconcludeerd:
3.1.3. TRE-Contractgroep. De TRE-contractgroep is het particuliere opleidingsinstituut van de TRE-onderwijsgroep. De contractgroep kent een team Cursussen & Opleidingen, een team Bedrijven en een team Overheid. Activiteiten zijn het verzorgen van bedrijfsopleidingen, specifieke scholing en scholingsprojecten voor gemeenten en ministeries. Uit de presentatie kwamen de volgende punten naar voren: De motivatie tot overname van de Leerwerkbank door de TRE-contractgroep is dat de activiteiten van de Leerwerkbank een aanvulling zijn op hun onderwijsaanbod waardoor de diversiteit aan doelgroepen binnen het onderwijs, onderwijsproducten en expertise in Delft gestroomlijnd kan worden. De doorlopende leerlijn in relatie tot de beroepsgerichte opleidingen kan op deze manier gestalte krijgen. Conclusies:
3.3 Conclusie inventarisatie. Naar aanleiding van de presentaties en de getrokken conclusies is besloten verdere besprekingen te voeren met vertegenwoordigers van de TRE-contractgroep. 4. Voorstel herpositionering.
De algemene verwachting is dat hiermee de Leerwerkbank in haar waarde voor de gemeente Delft voor langere termijn structureel beschikbaar zal blijven. Voorstel aan de commissie is: akkoord te gaan met het onderbrengen van het productenaanbod van de Leerwerkbank bij de TRE-contractgroep, met ingang van 1 januari 2000. |
||
![]() |
![]() |