Nota - Bestek aanbesteding CVV en leerlingenvervoer | ||
|
Geacht college, 1. Inleiding Begin augustus 1999 heeft de firma Deltax, uitvoerder van het Collectief Vraagafhankelijk Vervoer (=CVV, merknaam: de Stadstax) en het leerlingenvervoer, de gemeente laten weten de kostprijs voor het CVV bij de aanbesteding in 1998 verkeerd te hebben gecalculeerd. Als gevolg daarvan dreigde Deltax failliet te gaan en kon het bedrijf de uitvoering van het CVV en het leerlingenvervoer niet langer garanderen. Daarop heeft Deltax, na overleg met de gemeente, de contracten voor het CVV en leerlingenvervoer opgezegd, zodat de gemeente een nieuwe aanbesteding in gang kon zetten. Met het oog op de zorgplicht van de gemeente voor het WVG- en leerlingenvervoer hebben de gemeente en Deltax besloten tot het overeenkomen van een interimperiode tot het moment waarop de nieuwe aanbesteding afgerond is. In deze periode continueert Deltax het vervoer tegen de bestaande contractvoorwaarden, waarbij echter voor het CVV een hogere kostprijs is vastgesteld. Het bovenstaande heeft ertoe geleid dat u op 28 oktober 1999 besloten heeft om voor het CVV en het leerlingenvervoer een nieuwe Europese aanbesteding in gang te zetten. Hierbij treft u aan het bestek voor deze Europese aanbesteding. Omdat ten opzichte van de huidige situatie diverse wijzigingen zijn aangebracht, wordt het nieuwe bestek u nu ter vaststelling voorgelegd, zodat op 28 januari a.s. de oproep tot mededinging naar de Europese Unie kan worden verstuurd (de oproep tot mededinging is ook als bijlage toegevoegd). Tevens ontvangt u de conceptrapportage van de evaluatie van de Stadstax die in december 1999 is gehouden. De resultaten zijn gebruikt bij het opstellen van het nieuwe bestek. Het rapport wordt overigens binnenkort nog op een aantal punten aangepast en uitgebreid. Dit heeft voor de resultaten en voor het bestek geen wezenlijke consequenties. 2. Evaluatie Stadstax 2.1 Opzet evaluatie De evaluatie bestaat uit twee delen:
2.2 Voornaamste resultaten Circa 50% van de Stadstaxgebruikers vaker dan eenmaal per maand met de Stadstax reist; de andere 50% reist zelden; Circa 50% van de reizigers maakt gebruik van de haltes. Met name de halte In de Hoven wordt veel gebruikt. Een minpunt is dat de wachtgelegenheid bij beide haltes te wensen overlaat. Eénderde van de reizigers wil de Stadstax ook wel vóór 9.00 uur gebruiken. In de enquête heeft 55% van de respondenten aangegeven dat de Stadstax af en toe tot vaak meer dan 15 minuten te vroeg of te laat komt. Uit de analyse van de exploitatiegegevens daarentegen blijkt dat slechts 3,5% van de ritten niet op tijd komt. Bijna tweederde van de gebruikers vindt de terugbelservice priecies goed; 15% vindt dat de vooraankondiging te kort voor vertrek gebeurt. De chauffeur wordt zeer goed beoordeeld. De Stadstax-voertuigen kunnen op een aantal punten (rij- en zitcomfort, gemak in- en uitstappen) verbeterd worden. 20% van de gebruikers vindt de ritduur in zone 1 (45 minuten) lang. De ritprijs wordt door vrijwel alle reizigers als acceptabel ervaren. De totaalbeoordeling van de Stadstax is 7,7. Bijna driekwart van de reizigers zou vaker thuis moeten blijven als de Stadstax niet zou bestaan.
Hoewel het CVV en leerlingenvervoer over het geheel genomen naar tevredenheid functioneren (wat betreft het CVV wordt dit bevestigd door de resultaten van de evaluatie) is het nieuwe bestek op een aantal punten anders dan vorige keer. Voor het actualiseren en verbeteren van het bestek is onder andere gebruik gemaakt van de deskundigheid van de TU Delft en accountantsbureau Ernst & Young. Op 20 januari 2000 vindt overleg plaats met de belangenorganisaties voor gehandicapten in Delft. Hieronder wordt een korte toelichting gegeven op de belangrijkste wijzigingen in het bestek, uitgesplitst naar de drie delen van het bestek: algemeen, CVV en leerlingenvervoer. 3.1 Algemeen Bij het opstellen van de selectiecriteria (§1.14) is extra aandacht besteed aan de financiële en economische draagkracht van de inschrijvende vervoerder. De inschrijver dient aan te tonen dat zijn draagkracht zodanig is dat de vervoersdiensten gedurende de gehele contractperiode naar behoren kunnen worden uitgevoerd. Bij de toetsing van de offertes aan deze selectiecriteria worden externe financieel deskundigen (o.a. accountant) geraadpleegd. 3.2 CVV Uit de Stadstax-enquête is gebleken dat circa éénderde van de reizigers de Stadstax ook vóór 9.00 uur zou willen gebruiken. Daarom is in het bestek een optie opgenomen voor vervoer tussen 8.00 en 9.00 uur (dit zijn overigens ophaaltijden; de vervoerder begint dus vóór 8.00 uur). Het aantal vaste haltes van de Stadstax wordt uitgebreid van twee naar drie: de Stadstax zal een aantal keren per dag op vaste tijden bij verpleeghuis De Bieslandhof vertrekken. Dit is voor de reizigers een kwaliteitsverbetering (niet meer vantevoren reserveren) en is voor de gemeente naar verwachting goedkoper. De huidige vervoerder constateert dat de halte In de Hoven zo veel wordt gebruikt, dat met name s middags bijna iedere rit met twee bussen gereden moet worden. Daarom wordt voorgesteld om bij de start van het nieuwe contract het aantal ritten vanaf In de Hoven uit te breiden. De Stadstax kent een terugbelservice: 5 minuten voor het ophaaltijdstip krijgt de reiziger een telefonische melding dat de Stadstax onderweg is. De enquête-resultaten geven aan dat deze 5 minuten is sommige gevallen te kort is. Daarom staat in het bestek dat reizigers op verzoek ook 10 minuten vantevoren gebeld kunnen worden. Het bestek biedt ruimte om het vervoergebied gedurende de contractperiode verder uit te breiden en/of samenwerking met andere CVV-systemen te zoeken. Dit houdt de weg vrij voor het toevoegen van een 3e zone of het invoeren van een regionaal CVV-systeem binnen Stadsgewest Haaglanden. WVG-geïndiceerden betalen maandelijks de Stadstax-ritten die zij rijden, inclusief 2,50 administatratiekosten. Net zoals in de huidige situatie heeft het de voorkeur als men per automatische incasso betaalt. Daarom krijgen deze reizigers bij automatisch betalen een korting van 2,50. Niet-WVG-reizigers betalen uitsluitend contant. Nieuw in het bestek is dat de gemeente zich het recht voorbehoudt inspecties uit te voeren ter bewaking van de kwaliteit van het vervoer. Deze inspecties kunnen met of zonder aankondiging en met of zonder bekendmaking plaatsvinden. Met name de stiptheid van het vervoer zal onderwerp van controle zijn, omdat uit de enquête blijkt dat reizigers dat een belangrijk punt vinden. De betalingswijze tussen gemeente en vervoerder is veranderd: er wordt niet meer per kwartaal bevoorschot, maar er wordt maandelijks achteraf betaald. Dit beperkt het financiële risico van de gemeente. Ritten van en naar huisarts en fysiotherapeut worden niet meer via de AWBZ vergoed. Daarom mogen WVG-geïndiceerden voor deze bestemmingen ook tegen WVG-tarief met de Stadstax. Het kamer tot kamer vervoer, voorheen AVD, is onder de naam Stadstax-special in het bestek opgenomen. In tegenstelling tot de huidige situatie krijgen WVG-reizigers geen korting op taxiritten buiten zone 2. Voor ritten buiten het vervoergebied van de Stadstax kunnen WVG-reizigers gebruik maken van traXX. In het bestek wordt aangekondigd dat tijdens de contractperiode het tarief voor niet-WVG-reizigers waarschijnlijk wordt verlaagd. Dit is mogelijk doordat de gemeente Delft voor de Stadstax gebruik gaat maken van openbaar vervoersubsidie. Wanneer de tarieven verlaagd kunnen worden, is nog niet bekend. 3.3 Leerlingenvervoer Het bestek voor het leerlingenvervoer is niet wezenlijk veranderd, behoudens de in §3.1 genoemde wijziging. 4. Planning aanbesteding Aannemende dat de aanbesteding volgens planning verloopt, ziet de procedure er na 25 januari a.s. als volgt uit:
5. Voorstel U wordt gevraagd: kennis te nemen van de conceptrapportage Stadstax-evaluatie; in te stemmen met het bijgaande bestek; in te stemmen met het versturen van de bijgaande oproep tot mededinging aan de EU op 28 januari 2000; deze nota ter advisering voor te leggen aan de commissie Werk, Zorg en Onderwijs op 15 februari 2000. Eventuele wijzigingen op het bestek naar aanleiding van de behandeling in de commissie en naar aanleiding van overleg met de belangenorganisaties op 20 januari 2000 worden separaat verstuurd aan de bedrijven die het bestek opvragen. Pippel
|
|
![]() |
![]() |