10 augustus 2000

Nota - Stappenplan DelftActiefPas fase 2 -
 


naar agenda

 

Stappenplan DelftActiefPas fase 2

1. Inleiding

Sinds de decentralisatie van de bijzondere bijstand in het begin van de jaren ’90 bestaat in Delft een kortingsregeling voor minima. De gemeente wil echter nagaan of deze regeling niet kan worden verbeterd of omgezet kan worden in een andere regeling. Hierbij wordt gedacht aan een ‘DelftActief-Pas’ (werktitel). Het bijgevoegde rapport van SGBO (discussiestuk ‘Haal-baarheidsonderzoek DelftActiefPas’), welke in opdracht van de gemeente een onderzoek heeft gedaan naar de haalbaarheid van een dergelijke pas, geeft een beeld van mogelijke varianten en een voorlopige kostenraming per variant. Het rapport beoogt een nadere verfijning aan te brengen in de mogelijke keuzes om vervolgens 1 of 2 varianten verder uit te werken (fase 2). Deze nota geeft een overzicht van de te ondernemen stappen, de personele inzet en de kosten ten behoeve van deze uitwerkingsfase.

2. Doelstelling

De doelstelling voor de verdere ontwikkeling van een DelftActiefPas wordt door het college als volgt geformuleerd:

- het bevorderen van participatie op sociaal, cultureel en sportief gebied voor elke inwoner van de gemeente Delft.

Hierbij geldt als nevendoelstelling:

- het promoten van Delfproducten, zodat een positieve impuls ontstaat voor een goed ondernemersklimaat binnen de gemeente Delft.

Belangrijke randvoorwaarde voor de ontwikkeling van een DelftActiefPas is dat er een dusdanig kortingenpakket in wordt opgenomen dat er sprake is van een grotere inkomensondersteuning dan bij de huidige kortingsregeling het geval is.

Verdere overweging in de keuze tussen varianten is dat het bereik van de pas groter moet zijn dan bij de huidige regelingen. Alle burgers van Delft zouden gebruik moeten kunnen maken van de pas. Er zijn twee varianten uit het SGBO rapport die aan zouden kunnen sluiten bij de gekozen doel-stelling: een eigen zelfstandige pas, of aanhaken bij de Rotterdam-, danwel Ooievaarspas (Den Haag).

Tevens zal met de invoering van een pas het kooptoerisme versterkt kun-nen worden, indien Delft aanhaakt bij de Rotterdam- of Ooievaarspas. Belangrijk punt is ook dat de met de invoering van een pas gepaard gaande uitvoeringstaken zo beperkt mogelijk blijven.

3. Opdracht voor de uitwerking

De opdracht voor fase 2 bestaat derhalve uit de volgende onderdelen:

1. een nadere uitwerking van twee varianten:

  • aanhaken bij een bestaande pas, zoals de Rotterdampas of de Ooievaarspas. Wel dienen beide varianten duidelijk te worden uitgewerkt in een voorstudie die leidt tot een advies voor een keuze naar een van de varianten;
  • het opzetten van een eigen stadspas, de ‘DelftActiefPas’.

De uitwerking van de beide varianten dient in ieder geval antwoord te geven op de volgende vier vragen/onderdelen:

  • maak duidelijk waar het aanbiedingenpakket uit bestaat per variant (bijvoorbeeld ook door voorlopige afspraken te maken met Delftse aanbieders of door het uitwerken van het kortingensystematiek in overleg met de betreffende accounthouders binnen de gemeente);
  • maak inzichtelijk hoe de uitvoering wordt georganiseerd en het beheer (uitgifte pas, inzet personeel, verkoop/distributie) kan plaats vinden;
  • geef mogelijkheden aan hoe de variant gefinancierd kan worden.

2. een nadere uitwerking van de volgende onderdelen:

  • welke doelen heeft het aanbiedingenpakket (veel kleine kortingen of juist weinig grote kortingen);
  • zijn er ervaringsgegevens over het bereik van de kortingen (hoeveel mensen maken waar gebruik van?);
  • maak inzichtelijk de voordelen ten opzichte van de huidige kortingsregeling;
  • een nadere uitwerking van het financieel hoofdstuk (specificeren hoe de bedragen tot stand zijn gekomen en waarom?, zijn er onderzoeksgegevens om de aannames te verdedigen?, etc.)
  • nadere uitwerking naar verschillende mogelijke doelgroepen;
  • hoe kunnen de wensen van de beoogde gebruikers t.a.v. het productenpakket in beeld gebracht worden;
  • het inzichtelijk maken van de ambtelijke inzet (in uren en personen) t.b.v. de uitwerking van dit plan.

3. het opstellen van een eindrapport met daarin:

  • weergave bovengenoemde onderdelen
  • keuzevoorstel
  • implementatievoorstel

De voor deze uitwerking benodigde stappen en activiteiten vindt u in de bijlage: Stappenplan DelftActiefPas fase 2.

4. Personele inzet

- T.b.v. de uitvoering van de in de bijlage aangegeven stappen (t/m de besluitvorming= fase 2 en 3) is een projectleider noodzakelijk. Het aantal benodigde uren hiervoor wordt ingeschat op 200 uur, dit is inclusief een aantal uren onvoorzien.

- Het aantal benodigde beleidsuren bedraagt 40 uur.

- Daarnaast is de inzet van diverse medewerkers van het ambtelijk apparaat gewenst. De benodigde inzet is nu moeilijk aan te geven. In de implementatiefase zal de inzet in uren worden verwerkt in een projectplan.

5. Organisatie

Het project DelftActiefPas vindt plaats onder eindverantwoordelijkheid van een stuurgroep, bestaande uit: de wethouders Oosten, Jansen en Rensen en daarnaast het hoofd Vakteam Beleid en projecten (Wim Walraven), projectleider DelftActiefPas (Rosana Arrias).

De projectgroep opereert onder verantwoordelijkheid van het Hoofd Vak-team Beleid en Projecten (Wim Walraven) en begeleid worden door een projectgroep. Hierin hebben zitting dhr. P Verhoef (hoofd Sector Kennis-stad), dhr. J. v/d Berg (hoofd Sector Leefbaarheid), dhr. F. Wosgien (Beleidsmedewerker Vakteam beleid en projecten), dhr. W. Walraven (hoofd vakteam beleid en projecten a.i.) en mevr. R. Arrias (projectleider DelftActiefPas, vakteam beleid en projecten).

De projectgroep koppelt regelmatig gedurende het proces terug aan de stuurgroep.

6. Benodigd budget per fase

Voor iedere fase is apart de inzet omschreven met vervolgstappen die gemaakt zullen moeten worden. Hieronder een overzicht van de kosten per fase en het budget waar het ten laste gelegd wordt.

FASE 1 – onderzoeksfase, reeds gereed

Benodigd budget

Het onderzoeksbureau SGBO heeft vanuit een opdracht in 1999 (het schrijven van het discussiestuk ‘Haalbaarheidsonderzoek DelftActiefPas’) nog 5 dagen inzet over, welke worden aangewend voor het vooronderzoek Rotterdampas/Ooievaarspas.

Ten laste van:

De totale kosten voor onderzoeksbureau SGBO circa ƒ 47.000,- zijn gereserveerd in het budget DelftActiefPas 1999 dat inmiddels is overgeheveld naar 2000.

 

FASE 2 – uitwerkingsfase, loopt nu t/m juni 2000

Vooralsnog zullen er in de uitwerkingfase 2 alleen extra kosten worden gemaakt t.a.v. de inhuur van een projectleider.

Benodig budget:

inzet projectleider 200 uur = ƒ. 45.000,-.

Ten laste van:

Het benodigd totaalbedrag van ƒ. 45.000,- wordt ten laste gebracht van de kortingsregeling 2000.

FASE 3 – implementatiefase, vanaf september 2000

De implementatiefase behelst de volgende acticiteiten: opzet distributie/verkoop pas, opstellen pr-plan, acquisitiegesprekken met participanten, inbedding in de organisatie, etc.

Op dit moment kan het project nog twee kanten op, pas na besluitvorming in fase 2 zal helder worden hoe in Delft de pas wordt georganiseerd. Hieronder een overzicht van een indicatie van de kosten per variant vanaf de start van fase 3:

VARIANT 1:

Aanhaken bij Rotterdam- of Ooievaarspas

VARIANT 2

DelftActiefPas (in eigen beheer)

Inzet projectleider, 18 uur per week, gedurende 22 weken

ƒ 85.000

inzet projectleider, 27 uur per week gedurende 22 weken

ƒ 105.000

2. communicatie-adviseur WIZ, inzet 9 uur per week

Pm

2. inzet communicatie-adviseur, inzet 18 uur per week

Pm

3. inzet secretariële ondersteuning, 18 uur per week

ƒ 20.000

3. inzet secretariële ondersteuning, 36 uur per week

ƒ 35.000

4. Organisatiekosten (apparatuur, werkplek, etc.)

ƒ 20.000

4. inzet financieel / boek-houdkundig medewerker, 24 uur per week

ƒ 30.000

   

5. Inzet Personeel & Organisatie, totaal 32 uur

Pm

   

6. Organisatiekosten (apparatuur, werkplek, etc.)

ƒ 30.000

       
       

Totaal buget geraamd:

ƒ 125.000

Totaal budget geraamd:

ƒ 200.000

 Noot:

In beide varianten dient er nog gekeken te worden naar mogelijke ‘organisatiekosten’ voor de uitvoering, zoals: werkplek, apparatuur, etc.

Daarnaast dient nog in fase 2 en 3 te worden uitgewerkt de opzet van de ‘organisatie’ van het project, dat zich bezighoudt met de uitvoering (verkoop, distributie, etc.) van de pas. Deze kosten zijn nu nog niet in te schatten, maar zullen in fase 3 worden uitgewerkt en helder zijn.

7. Gevraagde beslissingen:

Akkoord met de genoemde vervolgstappen in deze notitie.

Akkoord met de genoemde inzet van projectleider ‘DelftActiefPas’

Akkoord met het ten laste brengen van de benodigde kosten op genoemde budgetten,

 

W.J.A.M. Walraven

Hoofd Vakteam Beleid en Projecten a.i.

 

Bijlage: Stappenplan DelftActiefPas fase 2

Acties

Wie?

Datum

FASE 2.

A. Start opstellen notitie voor besluitvorming

   

Overleg met project Ooievaarspas en uitwerking gegevens

Rosana Arrias

24 maart 2000

Overleg met project Rotterdampas en uitwerking gegevens en mogelijkheden

Rosana Arrias

28 maart 2000

Overleg met projectgroep DelftActiefPas

Projectgroep

Voor 18 april 2000

Overleg met belangenorganisatie SSZD en uitwerken reactie

Dick Rensen

Wim Walraven

Fred Wosgien

Rosana Arrias

13 april 2000

Notitie vervolgstappen in commissie WZO

Fred Wosgien

Commissie

18 april 2000

Intern overleg met betrokken ambtenaren

Rosana Arrias

April 2000

Regelmatige terugkoppeling / overleg met stuurgroep DelftActiefPas

Rosana Arrias

Wim Walraven

Maart 2000

April 2000

Mei 2000

Juni 2000

Overleg voeren met potentiële participanten ism accounthouders / sleutelfiguren binnen de gemeente Delft:

Jaap van den Berg -> theater

Patrick Verhoef -> musea

Directeur sector bedrijven

Rob van den Berg (hoofd sportbedrijf) -> sportverenigingen

Sectorhoofd Economische zaken

(nog aanvullen?)

Rosana Arrias

Accounthouders (nog exact te benoemen in overleg met projectgroep DelftActiefPas)

April en mei 2000

Uitwerking aanbiedingenpakket per variant

Rosana Arrias

Mei 2000

Opstellen totaalnotitie en advies richting college

Rosana Arrias

Fred Wosgien

Wim Walraven

Mei / Juni 2000

 

B. Besluitvorming

Nota besluitvorming bespreken in projectgroep en stuurgroep

Projectgroep

Stuurgroep

1 mei 2000

Nota ter besluitvorming bijstellen

Rosana Arrias

5 mei 2000

Nota gereed en naar Bureau Raad

Rosana Arrias

15 mei 2000

Nota ‘Besluitvorming DelftActiefpas, fase 2’ versie 2 naar Raad; Cie WZO:

Bureau Raad

6 juni 2000

     

 

Fase 3. Start project

   

Opstellen en bijstellen projectplan

Nog te bepalen

1 september 2000

Start voorbereiding en uitvoering project

Nog te bepalen

September 2000

     

Fase 4. Start invoering project

   

Introductie in gemeente Delft

Afhankelijk van keuze variant

Februari 2000

 

terug naar boven