Koersnota Nieuwe Stijl Grotius College | ||
|
Inleiding In 1993 is het Grotius College op bestuurlijke afstand geplaatst door de instelling van een bestuurscommissie ex. art. 82 van de gemeentewet. Daarbij is door de gemeenteraad de Verordening op de bestuurscommissie voor de scholengemeenschap voor voortgezet openbaar onderwijs het Grotius College vastgesteld. In deze verordening is onder andere bepaald dat de bestuurscommissie tot taak heeft om samen te werken met de gemeente op het terrein van het onderwijs en overige daarvoor in aanmerking komende beleidsterreinen. In de voorafgaande Koersnota (1995) zijn de uitgangspunten vastgelegd die naar het oordeel van de gemeenteraad van belang zijn voor de kwaliteit en identiteit van het openbaar voortgezet onderwijs in Delft. Het huidige college onderstreept de uitgangspunten in de voorafgaande Koersnota. Wel is zij van mening dat de uitgangspunten te breed geformuleerd zijn waardoor er onvoldoende aanknopingspunten zijn om het beleid handen en voeten te kunnen geven. Om die reden is gekozen voor een gewijzigde opzet van de Koersnota. Het doel van de nota is een aantal gemeenschappelijke beleidsthemas te formuleren waarbij het Grotius College en de gemeente gezamenlijk inspanningsverplichtingen aangaan. In aansluiting op de Hoofdlijnennotitie van het Grotius College is gekozen voor het formuleren van een drietal themas te weten : Kennis, Kansen en Cultuur die in onderliggende stuk verder uitgewerkt zijn. Deze nota is opgesteld door de gemeente Delft in haar positie als het complementair bevoegd gezag van het openbaar voortgezet onderwijs. Dat wil zeggen dat de gemeente in nauwe samenwerking met de bestuurscommissie inspanning zal leveren om de beleidspunten te gaan realiseren. Vanwege artikel 23 van de Grondwet, waarin naast de vrijheid van onderwijs ook de financiële en materiële gelijkstelling is geregeld geldt dat alle inspanningen die door de gemeente geleverd worden, onder dezelfde voorwaarden van kracht zijn voor de twee andere scholen van het voortgezet onderwijs. 1.2 Handelingskader 1.2.1. Gemeente Het collegeprogramma 1998-2002 Grensoverschrijdend en het lopende onderwijsbeleidsplan 1997 -2000 Kerend tij vormen vanuit de gemeente het handelingskader waarbinnen de koersnota nieuwe stijl opgesteld is. In het collegeprogramma wordt het begrip samenwerking benadrukt als middel om een kansrijk voorzieningenaanbod binnen het voortgezet onderwijs in Delft te behouden. Samenwerking heeft daarin betrekking op bestuurlijk, inhoudelijk en regionaal niveau. Samenwerking tussen schoolbesturen en tussen scholen onderling is nodig om voldoende basis te behouden voor de instandhouding van bijvoorbeeld bepaalde afstudeerrichtingen in het VBO en van een volledig aanbod van voorzieningen voor speciaal onderwijs en voor spijbelopvang. Samenwerking tussen de gemeente en het Grotius College is bovendien noodzakelijk om de opvang van kinderen van nieuwkomers en jonge vluchtelingen goed te kunnen organiseren. Het college wil een breed onderwijspakket stimuleren. Dat kan gebeuren door samenwerking tussen scholen en instellingen als de Vrije academie, de bibliotheek, musea en de Papaver, door de inzet van vakleerkrachten, door toepassing van de verlengde schooldag en door moderne computerfaciliteiten. Regionale strategische ontwikkelingen in het kader van vinex-locaties en bestuurlijke schaalvergroting vereisen ook een goede samenwerking tussen het Grotius College, de gemeente Delft en mogelijk andere gemeenten binnen de regio Haaglanden. De gemeente denkt daarbij aan vormen van federatieve samenwerking. De gemeente Delft ziet bij de bepaling van het beleid voor het Grotius College voor zichzelf een rol weggelegd in : * Het formuleren van een inhoudelijk kader voor beleidsaspecten die alleen in onderlinge afstemming tot stand kunnen worden gebracht * Aanvullende voorzieningen waarbij er sprake is van geen of onvoldoende inzet van het rijksbeleid Met als vertrekpunt het huidige onderwijsbeleidsplan en actuele ontwikkelingen binnen het lokaal onderwijsbeleid zetten wij ons wederzijds in op de volgende onderwerpen:
1.2.2. Grotius College. Het Grotius College staat voor onderwijs dat in beginsel voor ieder kind toegankelijk is. Voor kwalitatief goed onderwijs, met aandacht voor verschillen. En voor respectvol, open, democratisch handelen in en rondom de school. Het Grotius College kent geen drempels. Elke ouder kan zijn of haar kind onderwijs laten volgen op het Grotius College, ongeacht godsdienst of levensbeschouwing. De school werpt daarbij geen onoverkomelijke financiële drempels op. Het Grotius College is ook actief toegankelijk, dat wil zeggen zorgt voor toegepaste leerlingenzorg, voor afstemming van het onderwijs op verschillen tussen leerlingen, voor toegankelijkheid van de school voor gehandicapten enzovoort. Het Grotius College zoekt tevens actief samenwerking met de lokale omgeving. De samenleving is pluriform. Het Grotius College staat daar middenin en maakt daar deel van uit. Dit houdt in dat bij het kwaliteitsbeleid van het Grotius College, het realiseren van kwalitatief goed onderwijs, voor zo veel mogelijk leerlingen in al hun pluriformiteit, voorop staat. Het Grotius College neemt haar zorgplicht serieus en gaat voor zover dat mogelijk is, in op de behoefte van de leerlingen en ouders. Het Grotius College voelt als openbare en dus algemeen toegankelijke school, een extra verantwoordelijkheid waar het gaat om het lokaal onderwijsbeleid. In algemene zin kan worden gesteld dat het Grotius College beperkt is in mogelijkheden om reguliere onderwijsmiddelen in te zetten op wensen vanuit de lokale overheid. De zogenaamde "sobere doch doelmatige bekostiging" door het Rijk laat weinig ruimte tot structurele inzet van middelen in dit kader. 2. KENNIS 2.1 Delft kennisstad Het huidig college heeft in het collegeprogramma gekozen voor handhaving van Delft Kennisstad als leidende strategie voor de stad. Hiermee wordt beoogd om bedrijvigheid en werk naar Delft te trekken. Het Grotius College streeft naar beroepsonderwijs in een hi-tech omgeving. Binnen dit thema wil het Grotius College en de gemeente extra inspanningen leveren op het gebied van beroepsonderwijs, het realiseren van doorlopende leerlijnen, en informatie en communicatietechnologie. Vanuit de zorgstructuur is de inzet gericht op de bestrijding van voortijdig schoolverlaten en het tegengaan van tussentijdse uitval. Het Grotius College en de gemeente Delft gaan zich inspannen om de relatie vmbo en ROC te verbeteren (doorlopende leerlijnen, aansluiting vervolgopleiding). Met het ROC vindt een inventarisatie plaats op welke andere gebieden samenwerking wenselijk is. Gemeente Delft zal zich inspannen voor participatie van het voortgezet onderwijs in een regionaal op te zetten overleg waarbij een betere aansluiting vmbo en middelbaar beroepsonderwijs een belangrijke doelstelling is. 2.2. Technisch onderwijs Eind maart 1999 heeft de gemeenteraad van Delft ingestemd met deelname van de gemeente Delft in de op te richten Stichting Voorbereiding OTC (=onderwijs technocentrum) Haaglanden. Onlangs is door deze stichting een startplan OTC Haaglanden opgesteld Binnen dit plan wordt prioriteit gegeven aan de doelstelling om de aansluiting technische onderwijs en arbeidsmarkt te verbeteren. Door OTC Haaglanden is gestart met voorbereidende werkzaamheden om de volgende doelstellingen te realiseren :
De doelstellingen 1 tot en met 4 sluiten naadloos aan bij de wens van het Grotiuscollege om het technische onderwijs te versterken en de instroom van leerlingen te vergroten.
Inspanningsverplichtingen :
2.3. Informatie en communicatietechnologie De gemeente Delft heeft in het kader van Delft kennisstad al eerder de ambitie uitgesproken op het gebied van ICT in het onderwijs niet volgend te willen zijn, maar zelf initiatieven te willen nemen. Hiertoe is als eerste stap een aantal relevante Delftse partijen bij elkaar gebracht om via een discussie- en afstemmingsplatform te komen tot een Delftse ICT Afspraak (DIA) voor het onderwijs. Inmiddels heeft het DIA platform een formele status gekregen met vertegenwoordigers van alle schoolbesturen in Delft, dus ook het Grotiuscollege is hierin vertegenwoordigd. Ook het Grotius College heeft in de Hoofdlijnennotitie (1997) de ambitie neergelegd om op het gebied van ICT ontwikkeling voorloper te willen zijn. Deze ambitie heeft een concrete uitwerking gekregen in 1998 toen de school in het kader van het rijksbeleid Investeren in voorsprong , is aangewezen als voorhoedeschool. Dit heeft een belangrijke impuls gegeven aan de integratie van de informatie- en communicatietechnologie binnen het Grotiuscollege. Om hieraan structureel vervolg te geven heeft het Grotius College samen met de andere twee scholen voor voortgezet onderwijs in Delft een project ingediend in het kader van de Delftse Duitenactie. In het kader van deze nota wil het Grotius College het technisch onderwijs gaan up-graden. Technisch onderwijs kan goed gecombineerd worden met informatiseren en automatisering. Daarvoor zijn investeringen nodig in de sfeer van de ruimtelijke voorziening als ook in nieuwe moderne apparatuur. Inspanningsverplichtingen : Het Grotius College gaat een voorstel uitwerken om een imago verbetering te bewerkstelligen binnen het technisch beroepsonderwijs. In het voorstel zal benadrukt worden dat de ontwikkelingen binnen de informatisering en automatisering een positief effect hebben op het werken in technische beroepen (schone technologie en minder zwaar). In het perspectief van Delft Kennisstad wil de gemeente graag betrokken zijn bij de ontwikkeling van het voorstel. Het Grotius College spant zich in om binnen de beschikbare budgetten ICT
De gemeente wil graag mee investeren in de ICT-infrastructuur met als doel te komen tot een Delftse ICT-standaard van hoog niveau.
3.1 Kansenbeleid Zowel binnen het lopende onderwijsbeleidsplan als in het collegeprogramma staat het zorgbeleid centraal. Het zorgbeleid is door de gemeente onder andere in praktijk gebracht door een bijdrage te leveren aan :
Het zorgbeleid richt zich dus sterk op leerlingen die extra zorg en begeleiding nodig hebben. Binnen alle drie de scholen voor voortgezet onderwijs is het zorgbeleid terug te vinden. Het Grotius College onderscheidt zich van de andere scholengemeenschappen doordat zij het grootste deel van de doelgroep waarop het zorgbeleid zich richt in huis heeft. Voor de bijzondere positie van het Grotius College hierin heeft de gemeente veel waardering. Het Grotius College heeft aangegeven zich in haar zorgbeleid te willen profileren op kansen. Gedurende het lopende onderwijsbeleidsplan, maar ook zeker in de voorbereidingen naar het nieuwe onderwijsbeleidsplan zal de gemeente het Grotius College hierin actief ondersteunen. Het Grotius College wil zich gaan inspannen om extra en / of breder onderwijs te bieden aan leerlingen die meer of anders kunnen. Hierbij denkt de school aan leerlingen die cognitief bovengemiddeld begaafd zijn, maar wordt het beleid ook gericht op kinderen die gemotiveerd zijn voor extra en of breder onderwijs. De school kent al langer het zogenaamde verbredingsprogramma. De wens leeft om dit verder uit te werken. Hierbij past de versterking van de gymnasiumstroom en een verdere uitbouw van het studiehuisconcept. Uitgangspunt blijft een breed pakket van activiteiten zodat de school voor een breed publiek aantrekkelijk blijft. Het ontwikkelen van individuele leerwegen voor leerlingen waarvoor bestaande leerwegen tekort schieten, is een voorbeeld van een concrete invulling van het kansenbeleid. Hierbij is het uiteindelijke doel om voortijdig en dus niet gekwalificeerd schoolverlaten zoveel mogelijk terug te dringen. Inspanningsverplichtingen : Het Grotius College gaat ontwikkelingen in gang zetten, die erop gericht zijn om breder onderwijs te bieden aan leerlingen die meer kunnen of meer willen. Om van kansen te kunnen spreken waar leerlingen extra zorg en begeleiding nodig hebben is een investering in het schoolmaatschappelijk werk noodzakelijk . De gemeente wil nagaan of investeringen vanuit het Gemeentelijk Onderwijs Achterstandenbeleid (GOA) mogelijk zijn. Grotius College neemt deel aan de brede schoolontwikkeling binnen Delft waardoor het mogelijk is een programma van activiteiten te realiseren dat past in genoemde doelstelling. Bij een programma van activiteiten kan gedacht worden aan speciale cursussen, workshops, huiswerkbegeleiding. De gemeente en het Grotius College gaan zich gezamenlijk inzetten voor de relatie tussen het praktijkonderwijs en het vmbo als voorbereiding op het mbo. Indien mbo niet haalbaar is wil de gemeente actief betrokken zijn bij het ontwikkelen van alternatieve leerwegen die leiden tot het verwerven van een startkwalificatie. Hiermee wil de gemeente mede inhoud geven aan de gemeentelijke verantwoordelijkheid om jongeren tot 23 jaar een startkwalificatie te laten behalen.
Cultuur en Internationaliseringsbeleid Het Grotius College profileert zich al over een langere periode als een school waar veel aandacht wordt besteed aan de culturele ontwikkeling van leerlingen. Ook binnen Delft Kennisstad neemt cultuur een belangrijke plaats in. Het bevorderen van cultuurdeelname is hiervan een belangrijk onderdeel. Om een extra impuls te geven aan het cultuurbeleid zal de gemeente onderzoeken hoe zij een bijdrage kan leveren aan een toename van het theater- en museumbezoek door leerlingen. In het kader van landelijk overheidsbeleid willen gemeente en Grotius College aandacht besteden aan het internationaliseringsbeleid. Het internationaal beleid van de gemeente Delft richt zich op drie vormen van contacten : de stedenband, de projectsamenwerking en de jumelage. De jumelage richt zich vooral op contacten tussen burgers over en weer. Het college wil alleen nieuwe jumelagecontacten aangaan mits deze bijdragen aan wederzijds begrip tussen mensen binnen de Delftse samenleving. Vanuit deze optie bezien is het interessant om te onderzoeken of er een koppeling gemaakt kan worden tussen het beleid van het Grotius College en de gemeente Delft . In het beleidsplan Internationalisering van het Grotius College staat onder andere: "Internationale contacten moeten vastgeroeste vooroordelen en stereotypen doorbreken en bezinning op de eigen cultuur stimuleren." Verder staat er: "Leerlingen kunnen op deze wijze beter worden voorbereid op een goede plaats op de (internationale) arbeidsmarkt. Door b.v. uitwisselingen, meer aandacht voor het buitenland in de gewone lessen en goed talenonderricht kan de leerling een hogere internationale competentie bereiken." Voor leerlingen van allochtone afkomst kunnen contacten met steden in zogenaamde herkomstlanden leiden tot meer begrip tussen leerlingen,ouders en andere betrokkenen. Op deze wijze wordt bijgedragen aan kansenbeleid (positief imago). Inspanningsverplichtingen : Gemeente Delft en het Grotius College gaan zich gezamenlijk inspannen om internationaal beleid vorm te geven. Hiervoor gaat de gemeente Delft onderzoeken of er een nauwere samenwerking met het jumelage beleid, de stedenband en de projectsamenwerking tot stand gebracht kan worden; Het Grotius College heeft nu landelijke subsidie voor de uitvoering van een deel van het internationaliseringsbeleid. Deze subsidie wordt afgebouwd. Het Grotius College en de gemeente onderzoeken mogelijkheden die compensatie kunnen geven voor het verlies van de landelijke subsidie; Binnen het internationaal beleid van de gemeente Delft wordt specifieker aandacht besteed aan het onderwijs ; De gemeente gaat onderzoeken hoe zij een bijdrage kan leveren aan een toename van het theater- en museumbezoek door leerlingen. Het doel hiervan is de culturele belangstelling van leerlingen te stimuleren.Hierbij mogen geen onoverkomelijke financiële drempels voor ouders en scholen ontstaan; De gemeente stimuleert de ontwikkeling van de bibliotheek servicepunten,ook in het Grotius College.
Tenslotte De nota heeft een looptijd van 2 jaar en acht maanden en loopt dus af in augustus 2002. De gemeente Delft wil graag in januari 2002 samen met het Grotius College evalueren of de genoemde inspanningen ook daadwerkelijk de gewenste resultaten hebben opgeleverd. Met deze Koersnota Nieuwe Stijl wil de gemeente graag op inspirerende wijze bijdragen aan een vruchtbare samenwerking met het Grotius College. |
|
![]() |
![]() |