18 augustus 2000

Nota Contracten CVV en Leerlingenvervoer

 


naar agenda


 

Geacht College,

1. Inleiding

Op 9 mei jl. heeft u besloten om in het kader van de Europese aanbesteding van het Collectief Vraagafhankelijk Vervoer (Stadstax) en Leerlingenvervoer contractbesprekingen te starten met De Vier Gewesten. Thans zijn de besprekingen met succes afgerond en kunnen de contracten ondertekend worden.

Deze nota heeft ten doel om u te informeren over de belangrijkste discussiepunten met De Vier Gewesten, de wijze waarop deze in de contracten zijn verwerkt en u te verzoeken in te stemmen met het ondertekenen van de bijgaande contracten. Tevens wordt gevraagd wethouder Grashoff te machtigen deze ondertekening namens het college van B&W te verrichten.

 

2. Belangrijkste discussiepunten

Tijdens de contractbesprekingen hebben de volgende punten de hoofdlijn van de discussie bepaald:

Opleiding chauffeurs

In het bestek is vastgelegd dat alle chauffeurs dienen te beschikken over het CCVT-plus diploma, danwel dit binnen een jaar zullen behalen. Het CCVT-plus is een chauffeursopleiding, bestaande uit twee delen. Het eerste deel leidt op tot het CCVT-diploma en bestaat hoofdzakelijk uit theorie. Het tweede deel leidt op tot het CCVT-plus diploma en bestaat meerendeels uit praktijktraining. Belangrijkste doel is om chauffeurs te trainen in een passagiersvriendelijke en veilige rijstijl, de omgang met specifieke doelgroepen en in het omgaan met noodsituaties (EHBO e.d.). Met name dit tweede deel heeft voor de gemeente veel meerwaarde, omdat bij beide soorten vervoer sprake is van doelgroepen die extra zorg behoeven.

De Vier Gewesten heeft in haar offerte aangegeven ernaar te streven alle chauffeurs het CCVT te laten behalen. CCVT-plus is volgens De Vier Gewesten nauwelijks haalbaar om de volgende redenen:

  • arbeidsmarkt: er is sprake van onderbezetting, waardoor de chauffeurs geen tijd hebben voor cursussen; bovendien kiezen potentiële werknemers eerder voor een werkgever die minder hoge eisen stelt;
  • arbeidsduur: sommige chauffeurs werken maar enkele uren per dag (met name in het leerlingenvervoer), waardoor de cursus in verhouding erg veel tijd en geld kost;
  • wachtlijsten: de cursussen zitten bomvol, waardoor de termijn van één jaar in ieder geval onhaalbaar is.

Met De Vier Gewesten is overeengekomen dat de eis van CCVT-plus binnen één jaar blijft staan, maar dat er gefaseerd naartoe zal worden gewerkt. Hiertoe stelt De Vier Gewesten een opleidingsplan op, dat aan de contracten wordt toegevoegd. Driemaal per jaar vindt een evaluatie plaats en wordt zonodig in onderling overleg bepaald hoe het einddoel zo snel mogelijk bereikt kan worden. Hierbij nog een tweetal opmerkingen:

  • In de nieuwe taxi-CAO is vastgelegd dat per 1 juli 2001 alle taxichauffeurs een opleiding gevolgd moeten hebben die vergelijkbaar is met het CCVT.
  • Het opstellen van een opleidingsplan kost enige tijd. Daarom wordt voorlopig volstaan met het programma van eisen waaraan volgens de gemeente dit plan zou moeten voldoen. Zodra het opleidingsplan gereed is, wordt dit aan de contracten toegevoegd.

Voertuigen

Alle huidige voertuigen voldoen thans in hoofdlijnen aan de bestekseisen. De voertuigen (Mercedes Sprinter) die Deltax bij de start van het lopende contract (juni 1998) voor het CVV heeft aangeschaft, hebben aanmerkelijke pluspunten; de oudste voertuigen voldoen alleen aan de minimumeisen. Daarom is afgesproken dat De Vier Gewesten binnen een half jaar de oudste voertuigen van het CVV vervangt door Mercedes Sprinter of voertuigen van vergelijkbare kwaliteit. Voor het leerlingenvervoer heeft De Vier Gewesten ook voertuigvervangingen in de planning opgenomen.

Bij de gemeente bestaat de wens om voor een deel van de Stadstax-reizigers voertuigen uit te rusten met een plateaulift. Omdat hierover niet op korte termijn een besluit genomen kon worden, is afgesproken dit punt in het reguliere Stadstax-overleg verder uit te werken. Wel wordt op korte termijn als proef één nieuw aan te schaffen voertuig met plateaulift uitgevoerd. Alle speciale Stadstaxvoertuigen voldoen in ieder geval aan de bestekseis dat zij rolstoeltoegankelijk zijn.

Prioriteitsritten

De Vier Gewesten had moeite met het feit dat het aantal prioriteitsritten bij het CVV onbegrensd was. Omdat de gemeente hiervoor niet teveel beperkingen wil inbouwen, is het volgende overeengekomen:

  • de beschrijving van het begrip prioriteitsrit is verfijnd: het nut van de prioriteitsritten staat nog steeds overeind, maar de mogelijkheden om hier oneigenlijk gebruik van te maken, zijn aanzienlijk beperkt.
  • een grenspercentage van 2%; komt het percentage prioriteitsritten daarboven dan zorgen gemeente en De Vier Gewesten er gezamenlijk voor dat dit weer daalt tot 2% òf dan ontvangt De Vier Gewesten een vergoeding voor de meerkosten van de extra ritten. Ter indicatie: thans staat het percentage vrij stabiel op 0,17%.

Uitbreiding vervoergebied

Partijen zijn voor een mogelijke 3e Stadstax-zone een vaste kostprijs overeengekomen (zie contract CVV, artikel 14.10). Deze kostprijs ligt aanzienlijk lager dan de prijs een normale taxirit naar de 3e zone.

Tarief buiten zone 2

WVG-geïndiceerden die willen reizen van/naar een bestemming buiten het vervoergebied van de Stadstax, betalen voor het deel van de rit buiten het vervoergebied 80% van het landelijk geldende maximale taxikilometertarief.

Bovenstaande afspraken zijn in de bijgevoegde contracten vastgelegd.

3. Communicatie

In de B&W-nota van 9 mei 2000 is aangegeven dat u nog nader geïnformeerd zou worden over de communicatie omtrent de aanbesteding. In dit kader zijn de volgende activiteiten gepland:

  • 5 juli: persbericht versturen naar de lokale pers
  • 6 juli: contractondertekening
  • 6 juli: brief versturen naar mensen met Stadstax-indicatie. In deze brief wordt aangegeven wat er voor hen per 14 augustus gaat veranderen.
  • 2e week juli: scholen en ouders informeren over wijzigingen leerlingenvervoer
  • begin augustus: nieuwe folder Stadstax verspreiden

 

4. Machtiging

Afgesproken is dat wethouder Grashoff de contracten ondertekent namens het college van B&W. Daarom is het noodzakelijk dat wethouder Grashoff gemachtigd wordt om namens de burgemeester de contracten te ondertekenen.

5. Voorstel

U wordt voorgesteld:

  • in te stemmen met de ondertekening van de bijgaande contracten;
  • wethouder Grashoff te machtigen om deze ondertekening te verrichten namens de burgemeester.

paraaf hoofd, d.d.

Bijlagen:

contract CVV (VERTROUWELIJK)

contract Leerlingenvervoer (VERTROUWELIJK)

terug naar boven