De collectieve aanvullende ziektekostenverzekering: de deelname van de overige minima | ||
|
Geacht college, Inleiding Bij de invoering van de collectieve aanvullende verzekering voor Delftse minima per 1 maart 2000 is in eerste instantie is besloten om alleen belanghebbenden die een uitkering ontvangen van de gemeente Delft en die reeds verzekerd waren bij zorgverzekeraar DSW de verzekering aan te bieden. Het aanbieden van de verzekering aan de overige minima binnen Delft was op dat moment niet mogelijk is verband met termijnen genoemd in de ziekenfondswet, met betrekking tot het veranderen van zorgverzekeraar. In de nota (D 994843) werd toen voorgesteld om in een later stadium, na nadere besluitvorming, de verzekering aan alle overige huishoudens met een minimum inkomen minima in Delft aan te bieden. Bij voorkeur per 1-1-2001. In bijlage 1 wordt u een overzicht geboden van de huidige deelname, de gepleegde communicatieactiviteiten, en de kosten gedurende de eerste maanden. Uit deze bijlage blijkt dat gedurende de eerste maanden de deelname hoog is en dat de kosten binnen de begroting blijven. Doelstelling van de aangeboden collectieve verzekering is om alle Delftse huishoudens met een minimum inkomen van deze verzekering te laten profiteren. De kosten (zie bijlage) blijken op dit moment geen belemmering te vormen om de verzekering per 1-1-2001 ook aan de andere minima aan te bieden. Voorgesteld wordt daarom de collectieve aanvullende verzekering per 1-1-2001 aan te bieden aan alle Delftse huishoudens met een minimuminkomen.
De tweede fase: de overige minima In de armoedenota van 1997 werd het aantal huishoudens met een minimuminkomen, die geen uitkering ontvangen van de gemeente geschat op ongeveer 5000. Het grootste deel van deze groep is verzekerd bij zorgverzeraar DSW. Een deel van de belanghebbenden is echter verzekerd bij een andere zorgverzekeraar dan DSW. Binnen de ziekenfondswet zijn termijnen vastgelegd over het veranderen van zorgverzekeraar. Het veranderen van zorgverzekeraar is slechts mogelijk:
Omdat een deel van de belanghebbenden de overstap zal willen maken naar zorgverzekeraar DSW, en gelet op de periode die nodig is voor de administratieve afhandeling, is het noodzakelijk om al in september belanghebbenden op de hoogte te stellen. a. Communicatie Voorgesteld wordt om per 1 januari 2001 alle overige belanghebbenden met een minimum inkomen de mogelijkheid te geven om aan de verzekering deel te nemen. Daartoe wordt de instemming van de commissie gevraagd. In deze tweede fase zullen ook de belanghebbenden worden benaderd die wel een uitkering ontvangen van de gemeente, maar die elders zijn verzekerd. Het bereiken van de overige minima, die, met uitzondering van WIW-deelnemers, nominatief niet bekend zijn, is niet eenvoudig. Om dit te realiseren zullen:
Net als in de eerste fase zal de tekst van de folder, de advertentie en de verschillende brieven is samenspraak met het SSZD tot stand komen. Aangezien beoordeeld moet worden of belanghebbenden voldoen aan de voorwaarden zal in de communicatie aandacht besteed worden aan de inkomenstoets die plaats moet vinden. b. Verschillende doelgroepen Binnen de groep minima die op dit moment nog geen gebruik maakt van de AV-Delft zijn verschillende groepen te onderscheiden, zoals:
Elke groep moet op een aparte wijze worden benaderd. c. De AV-standaard In de eerste fase was een belangrijke voorwaarde om deel te kunnen nemen aan de AV-Delft dat men bij zorgverzekeraar DSW de AV-Top had afgesloten. Deze voorwaarde werd opgelegd door DSW om administratieve redenen. Op dat moment werd reeds toegezegd dat in de toekomst ook volstaan kon worden met de goedkopere aanvullende verzekering: de AV-Standaard. Met ingang van 1-1-2001 kan bij deelname aan de AV-Delft volstaan worden de standaard aanvullende verzekering. Dit zal in de communicatie worden betrokken. Doelstelling In de eerste nota werd als doelstelling aangeven om per 1-1-2001 15% van de overige minima deel te laten nemen aan de collectieve verzekering. Dit is een realistische doelstelling. De doelstelling voor de jaren 2002 en volgende is om dit percentage te laten tot 30%, resp. 50%. De inzet van de communicatiemiddelen is erop gericht deze doelstelling te behalen. Het realiseren van deze doelstelling past geheel binnen de begroting zoals deze werd weergegeven in de vorige nota. Voorstel: Voorgesteld wordt:
29-6-00 R. Diemers Senior beleidsmedewerker Hoofd vakteam Beleid en Projecten WIZ a.i. W. Walraven d.d. Bijlage 1: Stand van zaken deelname en kosten collectieve aanvullende verzekering. Inleiding Nadat het voorstel tot het afsluiten van een contract met DSW over een collectieve aanvullende ziektekostenverzekering voor de Delftse minima door het college en door de raadscommissie WZO akkoord werden bevonden is een communicatietraject gestart. In eerste instantie is besloten om alle belanghebbenden die een uitkering ontvangen van de gemeente Delft de verzekering aan te bieden. Het communicatietraject bestond in deze eerste fase uit het aanschrijven van alle belanghebbenden met een uitkering. Omdat deze verschillend zijn verzekerd, waarvan wel het grootste deel bij Zorgverzekeraar DSW, werd per doelgroep een andere brief gestuurd (zie onder punt 2). Om dit mogelijk te maken was het noodzakelijk een bestandsvergelijking en -controle uit te voeren zowel binnen de administratie van de Zorgverzekeraar als de sector WIZ. In beide administraties werden een aantal foute registraties ontdekt die na de controle tijdig konden worden hersteld. Doordat de bestandsvergelijkingen en controles intensief hebben plaatsgevonden was het aantal brieven dat foutief werd verzonden minimaal (minder dan 10). Zodra een belanghebbende reageerde omdat een onjuiste brief was verstuurd, werd per omgaande alsnog een juiste brief verzonden. Naast het aanschrijven van alle belanghebbenden die een uitkering ontvangen van de Gemeente Delft werd ook een mailing gestuurd naar intermediairen, zoals belangenverenigingen, huisartsen, tandartsen, specialisten, opticiens e.d. De mailing aan de verschillende doelgroepen In totaal werden 5 doelgroepen onderscheiden binnen het bestand van de sector WIZ:
De inhoud van de brief was voor alle 5 verschillende doelgroepen anders. Van belang is op te merken dat de inhoud van de mailing in overleg met het SSZD tot stand is gebracht. De bijdrage van het samenwerkingsverband was hierbij belangrijk om de kwaliteit van de mailing te verhogen. De brief ging vergezeld van een folder over de AV-Delft en een beslisboom waarmee een belanghebbende zelf kon afleiden of hij / zij actie moest ondernemen (en welke actie) als men een besluit nam tot deelname (of niet). Het aantal verzonden brieven per doelgroep is groter dan het aantal belanghebbenden dat een uitkering ontvangt van de sector WIZ. Dit komt omdat in een aantal gevallen meeverzekerde gezinsleden apart moesten worden aangeschreven als bleek dat zij op een andere wijze waren verzekerd. De mailing werd verzonden op 7 februari. In totaal werden ongeveer 3690 brieven verzonden. Ad. a Deze groep vormde het grootste deel van het bestand. Rekening houdend met anders verzekerde gezinsleden werden in totaal 2129 brieven verzonden. Deze groep kreeg de verzekering gratis aangeboden als extra op hun AV-top verzekering. De inhoud van de brief met bijbehorende folder was hierop gebaseerd. Deze groep werd gevraagd uitsluitend te reageren indien men geen gebruik wenste te maken van de aangeboden verzekering. In totaal hebben in eerste instantie 84 belanghebbenden aangegeven af te zien van de verzekering. Uit de ingevulde formulieren bleek dat een aantal belanghebbenden de mailing niet goed begrepen te hebben. Daarom zijn deze personen telefonisch benaderd, waarna in 26 gevallen belanghebbenden alsnog besloten gebruik te maken van de verzekering. Er resteren dus ca. 50 belanghebbenden die afgezien hebben van het deelnemen aan de verzekering. Ad b. Deze doelgroep ontving een mailing met als inhoud: u kunt deelnemen aan de AV-Delft als u bij DSW een AV-Top verzekering afsluit. De meerprijs van deze duurdere verzekering bedraagt voor u ¦ 6,95 per volwassen verzekerde per maand. Binnen deze doelgroep werden in totaal 315 brieven verstuurd. Ca. 90 belanghebbenden die op deze wijze werden benaderd hebben besloten gebruik te maken van de AV-Delft. 225 belanghebbenden wensten geen gebruik te maken van de aanbieding. Ad. c. Deze doelgroep had geen enkele aanvullende verzekering afgesloten. Dit heeft ook consequenties voor het recht van belanghebbende op bijzondere bijstand in het geval van medische kosten. Dit vormde ook een onderdeel van de brief die werd gestuurd aan de belanghebbenden. Deze doelgroep werd de AV-Delft aangeboden onder de voorwaarde dat men bij DSW een AV-top verzekering afsloot. Binnen deze doelgroep werden 375 brieven verstuurd. Ca. 90 belanghebbenden hebben van het aanbod gebruik gemaakt. Ad d. Ca. 100 belanghebbenden waren door Zorgverzekeraar DSW (tijdelijk) geroyeerd in verband met premieachterstanden. Overigens geldt een royement uitsluitend voor de aanvullende verzekering. De basiszorg in het kader van de ziekenfondswet, welke verzekerd is op basis van de nominale premie, blijft verzekerd ondanks premieachterstand. Vanwege het belang dat ook voor deze groep belanghebbenden een goede verzekering mogelijk blijft is ook deze groep belanghebbenden de verzekering aangeboden. Zij kregen het aanbod om gebruik te maken van de AV-Delft, onder de voorwaarde dat men een AV-Top verzekering had afgesloten, dan wel dat men alsnog bereid was dit te doen, en dat akkoord ging met het direct inhouden en doorbetalen van de premie door de sector WIZ. Als belanghebbende hiermee akkoord ging werd tevens getracht een oplossing voor de bestaande premieschuld te vinden. In totaal hebben 26 belanghebbenden besloten van de aanbieding gebruik te maken. Ad e. Ongeveer 15% van het totale bestand van de sector WIZ bestaat uit belanghebbenden die niet bij DSW verzekerd zijn. Zij konden per 1 maart geen gebruik maken van de AV-Delft. De ziekenfondswet geeft aan dat een belanghebbende slechts per 1 januari naar een andere Zorgverzekering kan gaan, mits de oude verzekering voor 1 november is opgezegd. Dit was voor deze doelgroep niet mogelijk. Zij zijn via de mailing apart benaderd. In de mailing werd aangegeven dat de gemeente een overeenkomst had gesloten met DSW, maar dat zij op dit moment geen gebruik konden maken van de verzekering. In de mailing werd aangegeven dat zij in het najaar benaderd zullen worden om, indien men dit wenst, gebruik te maken van de AV-Delft. In totaal werden 775 brieven van deze strekking verzonden. Nieuwe instroom Nadat besluitvorming heeft plaatsgevonden werden belanghebbenden die zich bij de sector WIZ meldden voor het aanvragen van een uitkering direct op de hoogte gebracht van de aangeboden verzekering. Zij konden zich op dat moment reeds aanmelden. Alle belanghebbenden die zich op dit moment melden om een uitkering aan te vragen worden op de hoogte gebracht van de AV-Delft. Als zij reeds verzekerd zijn bij DSW kunnen zij zich direct deelnemen aan de AV-Delft. Een folder over de AV-Delft maakt deel uit van het informatiepakket dat belanghebbenden ontvangen tijdens het intakegesprek. Call-centre Voorzien was dat na de mailing bij een groot aantal belanghebbenden vragen zouden bestaan over de aangeboden verzekering. Om te voorkomen dat van de consulenten veel tijd werd gevraagd aan het beantwoorden van deze vragen is een call-centre van de KPN ingeschakeld. Dit call-centre heeft de eerste opvang verzorgd van telefonische vragen. In het geval dat er vragen bestonden die niet door het call-centre konden worden beantwoord werden deze vragen doorgeschakeld naar de sector WIZ (als de vragen betrekking hadden op bijstand en aanverwante regelingen) of naar Zorgverzekeraar DSW (als de vragen betrekking hadden op de inhoud van de verzekering). In totaal werden gedurende de twee weken dat gebruik werd gemaakt van het call-centre 224 gesprekken ontvangen. In 114 gevallen konden de vragen van de belanghebbenden niet worden beantwoord en moest worden doorgeschakeld. In alle overige gevallen konden de vragen afdoende worden beantwoord. De gemiddelde gespreksduur bedroeg ongeveer 3 minuten. Resultaat eerste fase collectieve verzekering In totaal waren per medio maart 2261 personen verzekerd op basis van de AV-Delft. Volgens de gegevens van Zorgverzekeraar DSW betekent dit 80% van het bestand op basis van deze verzekering is verzekerd. Bij de aanvang van het communicatietraject werd als doelstelling gesteld om alle belanghebbenden die reeds verzekerd waren bij DSW gebruik zouden maken van de AV-Delft. Dit omvat 85% van het totale bestand van de sector WIZ. Deze doelstelling was zeer ambitieus omdat van een deel van de belanghebbenden meer premie moest gaan betalen. Nu 80% is verzekerd op basis van de AV-Delft betekent dit dat de doelstelling bijna is gehaald. De totaaltelling wijkt iets af van het aantal aanmeldingen, doordat een aantal belanghebbenden terug kwam op hun eerdere besluit. Daarnaast zijn een aantal uitkeringen inmiddels beëindigd en toegekend. Kosten communicatietraject eerste fase In de nota, waarin besluitvorming plaatsvond over de overeenkomst met DSW, werd voor het jaar 2000 een bedrag van fl 110.000,- aan communicatiekosten geraamd. In deze eerste fase bleven deze kosten beperkt omdat uitsluitend de belanghebbenden die een uitkering ontvingen van de sector WIZ gebruik konden maken van de verzekering. Voor de eerste fase was aan communicatiekosten een bedrag begroot van fl 30.500,-. Omdat nog niet alle rekeningen zijn ontvangen, kan nog geen definitieve opgave worden verstrekt van de kosten. De kosten zullen wel binnen de begroting van de eerste fase blijven. Voor de tweede fase is een bedrag begroot van fl 80.000,-. Het voorschotbedrag. Onderdeel van de overeenkomst met DSW was een maandelijks te betalen voorschotbedrag. Dit voorschotbedrag was gebaseerd op een bedrag van fl 5,- per premieplichtige deelnemer. Afgerond bedraagt dit voorschotbedrag op dit moment fl 11.000,- per maand. Kosten gedurende de eerste maanden Gedurende de eerste twee maanden is door DSW aan verstrekkingen een bedrag uitgegeven van fl 21.800,-. Dit bedrag komt ongeveer overeen met bedrag dat op dit moment als voorschot wordt betaald aan DSW. Dit is vrijwel gelijk aan de minimale kostenvariant zoals in de eerdere nota (D 994843) werd beschreven. Op dit moment blijven de uitgaven binnen de begroting. |
|
![]() |
![]() |