Nota

 

Datum

18-10-2000

Ons Kenmerk

00/024535

Opsteller

M. Verbaan

Bijlagen

div        

Onderwerp: GGD 2000 e.v.

 

De salamiworst in één keer, eet u smakelijk!

 


Geacht college,

 

Ik verwacht dat u na dit voorstel niet meer wordt verrast door nieuwe ontwikkelingen over de GGD Delfland, anders dan de reguliere en de reeds in gang gezette ontwikkelingen.
De GGD Delfland heeft een moeilijke periode achter de rug. Met veel inzet en motivatie wordt gewerkt aan verbetering.

Het dagelijks bestuur van GGD Delfland en de GGD zelf gaan voor een betere organisatie die financieel en organisatorisch op orde is, verantwoorde zorg levert en straks klaar is om de fusie met de GGD West-Holland aan te gaan.

In de vergadering van het algemeen bestuur van 27 november a.s. wordt mede aan de hand van de reacties van de deelnemende gemeenten een definitief besluit genomen.
Dit voorstel is daarvoor bepalend.

 

Inleiding

De GGD Delfland is anderhalf jaar geleden in een crisisfase gestart met een organisatie-ontwikkelingsproces. De organisatieontwikkeling van GGD Delfland is te kenmerken in vier fasen: van crisisfase, naar stabilisatiefase, vervolgens naar verbeterfase en tenslotte de voorgenomen fusie als verdere doorvoering van verbetering.

Dit proces is in het eerste jaar vooral gericht geweest op het ruimen van zwaar achterstallig onderhoud dat in meerdere jaren ontstaan is. De GGD Delfland was destijds qua bedrijfsvoering, personeelsmanagement en op het terrein van de aansturing te bestempelen als zwaar verwaarloosde organisatie (’98 / ’99). Van die tijd dateert ook het recent verschenen inspectierapport (zie bijlage). De crisisfase is gelukkig achter de rug.

 

Door het dagelijks en algemeen bestuur zijn er in die periode grote stappen gezet als het gaat om het op orde brengen van de begroting, het vaststellen van het basistakenpakket en het herstellen van de relatie bestuur/management en management/ medewerk(st)ers. Je zou deze fase het toewerken naar de stabilisatiefase kunnen noemen, inclusief het toewerken naar het voldoen aan de aanbevelingen van de rijksinspectie: de GGD zet nu de verdere stappen richting  deze stabilisatiefase.

 

Om de stabilisatiefase verder te verankeren is nu de volgende fase in het  ontwikkelingsproces aangebroken: de verbeterfase: een fase van investeren in een organisatie die goed moet gaan functioneren en ontwikkelingen voor de toekomst aan moet kunnen. Hiermee wordt, zo is de inzet, ook de inhoudelijke boodschap van het rijksinspectierapport beantwoord. Deze boodschap is immers, één jaar na de inspectie zelf, nog zeer relevant. Deze verbeterfase leidt tot een vitale GGD die samen met de deelnemende gemeenten en andere zorg-instellingen in het werkgebied werkt aan verantwoorde zorg.

 

Na deze verbeterfase volgt de fusiefase, dat als ultieme verbeterfase kan worden gezien.

 

De bijgaande stukken hebben betrekking op dit investeren in de GGD en zijn daarmee van groot belang voor de toekomst van de GGD en haar opdrachtgevers/afnemers.

 

Er zijn vier onderwerpen/prioriteiten die daarbij van belang zijn. Voorgesteld wordt deze onderwerpen in één keer mee te nemen in een begrotingswijziging. Het betreft:

A.      Lopende begroting.

B.      Huisvesting

C.      Verbetertraject

D.      Voorbereiding Fusie

 

Ad A: Lopende begroting

Zoals eerder in dit stuk is aangegeven is in de stabilisatiefase de begroting van de organisatie op orde gebracht en werkt de organisatie vanaf het jaar 2000 met een productbegroting. Toch wordt er voor dit jaar, gezien de halfjaarlijkse cijfers,  een tekort voorzien. Dit tekort (fl. 400.000,-)  ontstaat echter niet door hiaten in de bedrijfsvoering, maar heeft voor het overgrote deel exogene en onbeïnvloedbare oorzaken. Ongeveer de helft van het tekort is verklaarbaar door de nasleep van de vorige fase: er heeft noodgedwongen langer dan begroot inhuur van interim-management  plaatsgevonden. In bijlage A is een en ander verder geanalyseerd

 

Voorgesteld wordt de taakstellende prognose van fl. 400.000,- nadeel incidenteel voor 2000, thans mee te nemen in de begrotingswijziging 2000. De beperkte structurele doorwerking van deze kosten wordt voorshands nog niet opgenomen in een begrotingswijziging 2001. Bij de jaarrekening 2000 is op deze structurele doorwerking meer zicht. De reden hiervoor is dat er op dit moment een aantal ontwikkelingen zijn (met name m.b.t. voormalig c.q. inactief personeel) die naar alle waarschijnlijkheid financiële voordelen opleveren.

 

Ad. B. Huisvesting

Er is een aantal dringende redenen om de huisvestingssituatie van de GGD te verbeteren. In het hoofdgebouw aan de Crommelinlaan ontstaat o.a. door het invullen van vacatures een steeds nijpender gebrek aan vierkante meters. De organisatie barst  uit haar voegen. De zeer krappe huisvestingssituatie heeft z’n weerslag op het welzijn van het  personeel en is dus ook van invloed op het ziekteverzuim. 

 

In de vestiging Rijswijk is sprake van een ernstig kwaliteitsprobleem (achterstallig onderhoud) met zeer slechte (werk)omstandigheden voor de medewerk(st)ers en de bezoekers/klanten van de GGD. De vestigingen s-Gravenzande en de Zuiderstraat (Delft)  moeten worden opgeheven omdat de GGD niet langer in de thans gehuurde gebouwen kan blijven.

 

Bij het bekijken van alternatieven c.q. het vinden van oplossingen voor de bovengenoemde huisvestingssituatie is uitgegaan van de volgende uitgangspunten:

·         de huisvesting moet -mede in het kader van het verbetertraject- naar een hoger kwaliteitsniveau. De transformatie naar een meer professionele organisatie vraagt om een professionele omgeving  voor medewerk(st)ers en klanten;

·         de huisvesting moet in redelijke mate voldoen aan de ARBO-normen en richtlijnen; 

·         structurele oplossingen voor dit huisvestingsvraagstuk zijn noodzakelijk;

·         het streven is erop gericht zoveel mogelijk te investeren in de hoofdvestiging, een zoveel mogelijk centrale GGD hoofdvestiging met daarnaast spreekuur/uitvoeringslokaties in een aantal deelnemende gemeenten.  

 

Gelet op deze uitgangspunten komen wij tot het volgende huisvestingsvoorstel:

 

Begin jaren 90 is onderzocht of het mogelijk is om een etage bovenop het hoofdgebouw te bouwen. Daar is toen om financiële redenen vanaf gezien. Voorgesteld wordt om dit thans wel te realiseren. De gemeente Delft als verhuurder/eigenaar is bereid dit positief te onderzoeken. Technisch gezien en met een art.19 procedure (bestemmingsplan) is de extra etage te realiseren. De investering en de huur van meer vierkante meters hebben vanzelf wel consequenties voor de huur van de Crommelinlaan. Aangezien het 2a3 jaar zal duren voordat die etage daadwerkelijk gebruikt kan worden, moet er ter overbrugging een uitlooplokatie voor ongeveer 15 werkplekken nabij het hoofdgebouw worden gezocht. Ook hieraan zijn extra huurkosten verbonden. Er is dan wel concreet zicht op een structurele oplossing.

 

Voorts is het voorstel de vestiging Rijswijk te upgraden (d.w.z. kwalitatief te verbeteren). De vestigingen s-Gravenzande en de Zuiderstraat (Delft) worden opgeheven. In de Gemeente s-Gravenzande komt een spreekuurlokatie. De medewerk(st)ers die momenteel in s-Gravenzande en de Zuiderstraat werken worden ondergebracht in de overloop-lokatie Delft danwel  in de vestiging Rijswijk. De kosten (incidenteel en structureel) zijn terug te vinden in bijlage B.

 

Alternatieven in de huisvesting zijn eveneens onderzocht. Zij waren evenwel ofwel fors duurder (nu geheel nieuw gebouw zoeken) ofwel (in het alternatief 2e etage in Rijswijk erbij huren en upgraden)  zowel in strijd met bovengenoemde uitgangspunten als eveneens duurder dan ons voorstel.

 

 

Ad C. Verbetertraject. 

Kwaliteitsverbetering is noodzakelijk. Niet alleen omdat de intentie-overeenkomst stelt dat beide GGD-en zowel organisatorisch als financieel op orde dienen te zijn, maar ook om verantwoorde zorg (thans onvoldoende) te kunnen leveren.

Om de noodzakelijke kwaliteitsverbetering van de organisatie te realiseren en te komen tot een betere uitvoering van het basis- en pluspakket, zal er veel geïnvesteerd moeten worden in het personeel en de interne bedrijfsvoering Belangrijke onderwerpen daarbij zijn:

·         upgrading van het personeelsbeleid (m.n. gericht op: vorming en opleiding, beheersing van het ziekteverzuim, betere arbeidsomstandigheden, betere monitoring van het personeel op kwaliteit en ontwikkeling en een betere personeelsplanning);  

·         het verder ontwikkelen van een beheers- en besturingsinstrumentarium, kernwoorden hierbij zijn kostenbeheersing, productnormering en management- en bestuursinformatie;

·         verbetering en verdere professionalisering van de ondersteunende functies;

·         vergroten van de externe gerichtheid van de organisatie en het structureren/ verbeteren van de relaties met de gemeenten zowel op ambtelijk als op bestuurlijk niveau;

·         het op efficiëntie en effectiviteit analyseren van alle hoofdwerkprocessen en zonodig herinrichten van deze werkprocessen;

·         het invoeren van een kwaliteitsbeleid en kwaliteitsprotocollen;

·         het verbeteren van de bereikbaarheid van de organisatie o.a. door middel van betere technische hulpmiddelen;

·         aanscherpen van het bestaande beleid en in beeld brengen van het beleidsproces met daarin betrokkenheid vanuit de vakdisciplines.

 

De derde bijlage heeft betrekking op dit verbetertraject. Het totaal aan verbeteringen (in de maximale vorm en omvang) legde een dermate groot (financieel) beslag dat het Dagelijks Bestuur ervoor heeft gekozen om een en ander meer te faseren en prioriteren en te bezien in de relatie met de fusie. Daarbij is gezocht naar het evenwicht tussen ambitie en financiële realiteit; tussen kansen die er liggen en datgene wat de organisatie daadwerkelijk aankan. In bijlage C is aangegeven welke investeringen er in het minimaal verantwoorde verbeterpakket structureel en incidenteel gedaan moeten worden.

In de interne planning en voorbereidingen van de GGD is er rekening mee gehouden dat er, indien het Algemeen Bestuur positief besluit, in de maand december de investeringen worden gedaan zoals voor dit jaar in het verbetertraject is begroot.

 

Ad. D. Voorbereiding fusie

Het vierde onderwerp betreft de voorbereiding op de fusie. Uitgaande van de ondertekening van de intentieovereenkomst door de besturen van de GGD Delfland en de GGD West-Holland zullen formeel de voorbereidingen van start gaan om te onderzoeken of en hoe, in welke bestuurlijke en organisatorische vorm en onder welke condities de fusie tot stand kan komen. Dit is nodig om  toe te werken naar een  weloverwogen definitief besluit. De kosten die verbonden zijn aan deze voorbereiding zullen door beide GGD’en gedragen moeten worden. Er is een verdeelsleutel afgesproken van 55% (Delfland) en 45% (West-Holland). In bijlage D staan de incidentele voorbereidingskosten voor de GGD Delfland in 2001 aangegeven.

 

Voorstel

Bovengenoemde vier onderwerpen A t/m/ D zijn in bijlage E getotaliseerd en vertaald naar een verhoging van het bedrag per inwoner d.m.v. één begrotingswijziging waar alles in zit. De verhogingen per inwoner per jaar (niet cumulatief) is:

·         In 2000:                  fl. 2,30

·         In 2001:                  fl. 2,85

·         In 2002                   fl. 1,97

·         In 2003                   fl. 1,97

·         Vanaf 2004 fl. 2,55

 

In bijlage F is al het hierboven staande, inclusief de bijlagen A t/m E vertaald in de format van de ontwerpbegrotingswijziging 2000 en volgende jaren.

 

Voor Delft betekent dit voor

·         2000 (96.095)          fl. 221.019,--*)

·         2001 (96.525)          fl. 275.096,--*)

·         2002 (97.025)          fl. 191.139,--

·         2003 (96.925)          fl. 190.942,--

 

*) Met het aandeel van Delft in de kosten van de fusie is in de Zomernota 2000 al rekening gehouden  (t.w. f. 15.000,-- in 2000 en f. 15.000,-- in 2001)

 

Voor het tekort voor 2000 en volgende jaren is geen andere dekking mogelijk dan uit de algemene middelen van de gemeente Delft.

 

Ik stel u dan ook voor akkoord te gaan met dit voorstel en daartoe

·         de extra kosten voor 2000 mee te nemen bij de rekening 2000 en voor de volgende jaren bij de eerstvolgende algemene tussentijdse begrotingswijziging de begroting dienovereenkomstig aan te passen;

·         het voorstel te bespreken in de raadscommissie Werk, Zorg en Onderwijs van 14 november a.s.

 

Hoofd Vakteam Beleid en Projecten

 

 

 

M. Klijn

 

 

Bijlage A:          Lopende begroting (halfjaarcijfers en prognose)

Bijlage B:          Investeringen huisvesting

Bijlage C:          Investeringen in verbetertraject

Bijlage D:          Fusie

Bijlage E:          Totaal-overzicht en berekening van bijdrage per inwoner.

Bijlage F:          Begrotingswijziging

Bijlage G:         Rijksinspectierapport