Stuk 169 I
00/023916 Delft,
10 oktober 2000.
Onderwerp: Onderwijs in Allochtonen Levende
Talen (OALT)
Aan de gemeenteraad,
Geachte dames en heren,
De Wet Onderwijs in
Allochtone Levende Talen (OALT) is in de plaats gekomen van de voormalige
wetgeving ten aanzien van het Onderwijs in de Eigen Taal en Cultuur (OETC).
De uitvoering van de wet OALT
valt onder het lokaal onderwijsbeleid. In de notitie ‘Bestuurlijke keuzen in
Onderwijs Allochtone Levende Talen’ is het doel en het wettelijk kader van de
wet geschetst.
Ten einde de behoefte aan
OALT te peilen, is door de gemeente gekozen voor een behoeftepeiling onder de
grootste allochtone groepen en onder de taalgroepen waarvoor nu reeds OALT
bestaat. Uitgangspunt voor de grootte van de groep vormt het aantal 3-11
jarigen per herkomstgroep.
Het OALT-plan bevat
beleidsvoorstellen voor de uiteindelijke vormgeving van het OALT in Delft.
De Wet OALT geeft een kader
aan, maar laat tevens ruimte voor een eigen organisatiemodel.
In de eerste notitie over
OALT is gekozen om ouders vier mogelijkheden aan te bieden.
1.
OALT als cultuurbeleid
Kenmerkend
hiervoor is dat de lessen buiten de reguliere schooltijd vallen en dat
programma is gericht op stimulering van de moedertaal en/of officiële
landstaal.
2.
OALT als
taalondersteuning
Kenmerkend
hiervoor is dat de lessen onder schooltijd vallen en deel uitmaken van het
curriculum van de betrokken school. Alleen leerlingen uit de groepen 1 t/m 4
mogen op grond van de wettelijke regeling deze lessen ontvangen. De lessen zijn
gericht op het leren van het Nederlands als tweede taal (de eigen taal vervult
hierbij een belangrijke rol).
Deze aanpak vraagt vakbekwaamheid van de
OALT-leerkracht in zowel de Nederlandse als de allochtone taal.
3.
OALT als
taalondersteuning in de groepen 1 t/m 4 en daarna OALT als cultuurbeleid
Dit
komt neer op een combinatie van de twee eerder genoemde varianten.
4. OALT als
taalondersteuning na schooltijd (verlengde schooldag)
De
kenmerken hiervan zijn gelijk aan die van variant 2 met uitzondering van het
feit dat de lessen aansluiten op de gewone schooltijd. Er is dus sprake van een
verlengde schooldag.
Stuk 169 I pag.
2.
In de behoeftepeiling is
geconstateerd dat van de bestaande taalgroepen alle huidige taalgroepen in
aanmerking komen (minimaal 12 kinderen)
De verdeling over de
taalgroepen is als volgt:
1. Taalondersteuning onder schooltijd wordt mogelijk
gemaakt voor de taalgroepen: Turks, Somalisch en Koerdisch.
2. Taalondersteuning buiten schooltijd: Marokkaans.
3. OALT als cultuurbeleid voor de taalgroepen: Turks,
Marokkkaans, Koerdisch, Spaans, Iraans, Vietnamees, Somalisch, Irakees en
Berbers.
Onder voorbehoud van gunstig
advies van de commissie Werk, Zorg en Onderwijs stellen wij u voor in te
stemmen:
·
met de notitie Deel 2
Onderwijs in Allochtone Levende Talen en op basis daarvan de OALT-uren op de
voorgestelde systematiek te verdelen;
·
met de financiële
consequenties ad. f 292.000,- door hogere rijksvergoeding, te verwerken in de
67e wijziging van de gemeentebegroting voor het dienstjaar 2000.
Hoogachtend,
Burgemeester en wethouders
van Delft,
H.M.C.M. van Oorschot ,burgemeester.
N. Roos ,secretaris.
Stuk 169 II
00/023916
De
raad van de gemeente Delft;
gelezen
het voorstel van burgemeester en wethouders van 10 oktober 2000;
b
e s l u i t :
1. Akkoord te gaan met de notitie Deel 2 Onderwijs in
Allochtonen Levende Talen en op basis daarvan de OALT-uren op de voorgestelde
systematiek te verdelen.
2. Akkoord te gaan met de financiële consequenties ad.
f..292.000,- door hogere rijksvergoeding, te verwerken in de 67e
wijziging van de gemeentebegroting 2000.
Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 26
oktober 2000.
,burgemeester.
,secretaris.