Stuk 169 I

00/023916                                                                                           Delft, 10 oktober 2000.

 

Onderwerp:       Onderwijs in Allochtonen Levende

Talen (OALT)

 

 

Aan de gemeenteraad,

 

Geachte dames en heren,

 

De Wet Onderwijs in Allochtone Levende Talen (OALT) is in de plaats gekomen van de voormalige wetgeving ten aanzien van het Onderwijs in de Eigen Taal en Cultuur (OETC).

De uitvoering van de wet OALT valt onder het lokaal onderwijsbeleid. In de notitie ‘Bestuurlijke keuzen in Onderwijs Allochtone Levende Talen’ is het doel en het wettelijk kader van de wet geschetst.

Ten einde de behoefte aan OALT te peilen, is door de gemeente gekozen voor een behoeftepeiling onder de grootste allochtone groepen en onder de taalgroepen waarvoor nu reeds OALT bestaat. Uitgangspunt voor de grootte van de groep vormt het aantal 3-11 jarigen per herkomstgroep.

 

Het OALT-plan bevat beleidsvoorstellen voor de uiteindelijke vormgeving van het OALT in Delft.

 

De Wet OALT geeft een kader aan, maar laat tevens ruimte voor een eigen organisatiemodel.

In de eerste notitie over OALT is gekozen om ouders vier mogelijkheden aan te bieden.

 

1.    OALT als cultuurbeleid

Kenmerkend hiervoor is dat de lessen buiten de reguliere schooltijd vallen en dat programma is gericht op stimulering van de moedertaal en/of officiële landstaal.

 

2.   OALT als taalondersteuning

Kenmerkend hiervoor is dat de lessen onder schooltijd vallen en deel uitmaken van het curriculum van de betrokken school. Alleen leerlingen uit de groepen 1 t/m 4 mogen op grond van de wettelijke regeling deze lessen ontvangen. De lessen zijn gericht op het leren van het Nederlands als tweede taal (de eigen taal vervult hierbij een belangrijke rol).

Deze aanpak vraagt vakbekwaamheid van de OALT-leerkracht in zowel de Nederlandse als de allochtone taal.

 

3.   OALT als taalondersteuning in de groepen 1 t/m 4 en daarna OALT als cultuurbeleid

Dit komt neer op een combinatie van de twee eerder genoemde varianten.

 

4.   OALT als taalondersteuning na schooltijd (verlengde schooldag)

De kenmerken hiervan zijn gelijk aan die van variant 2 met uitzondering van het feit dat de lessen aansluiten op de gewone schooltijd. Er is dus sprake van een verlengde schooldag.


Stuk 169 I                                                                    pag. 2.

 

 

In de behoeftepeiling is geconstateerd dat van de bestaande taalgroepen alle huidige taalgroepen in aanmerking komen (minimaal 12 kinderen)

De verdeling over de taalgroepen is als volgt:

 

1.    Taalondersteuning onder schooltijd wordt mogelijk gemaakt voor de taalgroepen: Turks, Somalisch en Koerdisch.

2.    Taalondersteuning buiten schooltijd: Marokkaans.

3.    OALT als cultuurbeleid voor de taalgroepen: Turks, Marokkkaans, Koerdisch, Spaans, Iraans, Vietnamees, Somalisch, Irakees en Berbers.

 

 

Onder voorbehoud van gunstig advies van de commissie Werk, Zorg en Onderwijs stellen wij u voor in te stemmen:

 

·       met de notitie Deel 2 Onderwijs in Allochtone Levende Talen en op basis daarvan de OALT-uren op de voorgestelde systematiek te verdelen;

·       met de financiële consequenties ad. f 292.000,- door hogere rijksvergoeding, te verwerken in de 67e wijziging van de gemeentebegroting voor het dienstjaar 2000.

 

Hoogachtend,

 

Burgemeester en wethouders van Delft,

 

 

 

H.M.C.M. van Oorschot ,burgemeester.

 

 

 

N. Roos                                   ,secretaris.



Stuk 169 II

00/023916

 

 

De raad van de gemeente Delft;

 

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 10 oktober 2000;

 

b e s l u i t :

 

1.   Akkoord te gaan met de notitie Deel 2 Onderwijs in Allochtonen Levende Talen en op basis daarvan de OALT-uren op de voorgestelde systematiek te verdelen.

2.   Akkoord te gaan met de financiële consequenties ad. f..292.000,- door hogere rijksvergoeding, te verwerken in de 67e wijziging van de gemeentebegroting 2000.

 

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 26 oktober 2000.

 

 

 

                                               ,burgemeester.

 

 

 

                                               ,secretaris.