BESLUITVORMINGS-FORMULIER * 00/030474 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Korte
inhoud en motivering voorstel: |
1. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Jonge
risicokinderen, dat wil zeggen
allochtone kinderen en kansarme autochtone kinderen, beginnen in de
regel al met een achterstand aan het primair onderwijs. Deze achterstand
wordt gedurende hun schoolloopbaan nauwelijks weggewerkt. Het bestrijden van
eenmaal ontstane achterstanden is ingewikkeld en het is niet meer dan logisch
dat de aandacht verschuift naar preventie in de voor-en vroegschoolse
periode. De
Voorschool heeft als doel Delftse kinderen met een potentiële achterstand
meer kansen te bieden op een succesvolle schoolloopbaan. Kinderen in de
leeftijd van 2 tot 6 jaar volgen een effectief en intensief
speel-leerprogramma. De basisschool en een peuterspeelzaal vormen samen een
combinatie, waardoor de overgang soepel verloopt en er sprake is van een
doorgaande ontwikkelingslijn. De
kansen van kinderen in hun ontwikkeling en schoolloopbaan zijn in belangrijke
mate afhankelijk van de betrokkenheid van ouders bij de school.Uit onderzoek
blijkt dat alle ouders onderwijs belangrijk vinden, maar onbekendheid,
onbegrip en gevoelens van onmacht- veelal gevoed door het ontbreken van een
gemeenschappelijke taal en voldoende kennis van de materie- kan de relatie
tussen ouders en school zodanig beïnvloeden dat het leerproces stagneert. In
het plan van aanpak wordt nadrukkelijk ingegaan om de ouderbetrokkenheid te
vergroten. In
de notitie is een integratie tussen de VVE-middelen en oudkomersgelden
(gericht op ouders) tot stand gebracht De nota is besproken in het GOA bestuur en Lokabel (besturenoverleg
onderwijs). Beide instanties zijn akkoord met de nota. eventueel
vervolg op pag. 2 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Voorstel: Akkoord
te gaan met de notitie, concreet met de volgende producten: |
2. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
· De
werving van de doelgroep is in Delft (door middel van een contract met het
consultatiebureau en organisaties van kinderopvang) vastgesteld. · Er
komen (in fasen) 5 à 7 Voorscholen. · De
cursus Opvoedingsondersteuning wordt voor ouders (leerlingen in de groepen 0,
3, 6 en 8) op 7 (GOA)scholen
gerealiseerd. Voor het voortgezet onderwijs wordt de cursus in het eerste
jaar gegeven. · De
Taalcursus “Moeder/peuter/kleuter” wordt ontwikkeld en in het schooljaar
2001-2002 op 2 plekken aangeboden. In het schooljaar 2001-2003 zullen er
minimaal 5 cursussen van start gaan. De Cursus loopt parallel
met de start van de Voorschool. · De
Intake-procedure en het leerlingvolgsysteem worden vanaf augustus 2001
ingevoerd en sluiten aan bij de GOA en gemeentelijke monitor. Centraal worden
relevante gegevens van ouders verzameld. In te stemmen met de bijbehorende begroting, een en
ander te wijzigen bij de 12e begrotingswijziging van de
gemeentebegroting voor het dienstjaar 2001. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
OPMERKINGEN: |
REDEN/VERKLARING: |
3. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Onderwerp |
A |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Deadline
(o.a. wettelijke bepalingen) |
nee |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Financiële
consequenties |
ja:
overeenkomstig (meer)jarenbegroting, nee; vul vak 9 in. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Personele
consequenties |
nee,
zo ja, zie toelichting op pag. 3. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Publicitaire consequenties ( o.a. moet nota aan alle raadsleden
worden gezonden) |
ja
omdat er sprake is van nieuw beleid |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Voorstel
van: B. Strooker |
d.d.11-12-2000 |
wijk/stad |
toest.2330 |
4. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Naam
portefeuillehouder(s): |
1.
J.D. Rensen |
2. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
directeur:
par.FdG. |
d.d.13-12-2000 |
naam F. De Graaf |
toest. |
5. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
(niet
in te vullen door de cluster) |
6. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Paraaf
Portefeuillehouder(s): |
Paraaf
secretaris:FvD. 14-12-2000.. |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1.
par.DR. |
d.d. 15-12-2000. |
par. |
d.d. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2. par |
d.d. |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Besluit
b en w: |
d.d. 19 december 2000. |
5. |
7. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Conform. |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Aantekeningen
leden college/clusters/vakteams |
8. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
. |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
financiële
consequenties, afwijkend van de geldende begroting en meerjarenbegroting: |
9. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Er is wel/niet sprake van volledige, meerjarige
compensatie. Zo niet vul onderstaande tabel in:
paraaf administrateur |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
begrotingsjaar: |
19 |
19 |
19 |
19 |
19 |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Netto
resultaat * |
|
|
|
|
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
|
(gewone
dienst) |
|
|
|
|
* bedragen x ¦ 1.000; |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
N =
Nadelig V = Voordelig |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ook
investeringen uitdrukken in lasten/baten voor de gewone dienst. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Personele
consequenties van het voorstel |
10. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
PLANNING
BESLUITVORMING |
13. |
Medeparaaf
cluster/vakteam |
12. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Collegevergadering |
dd. 19-12-2000 |
1.OWS |
voor
dd.11-12-2000 |
par.XX |
dd. * |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
Commissie(s)
1. WOZ |
dd. 9-1-2001 |
2.Leefbaarh. |
voor
dd. |
par.JB |
dd. * |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
2. |
dd. |
3.SenC |
voor
dd. |
par.US. |
14-12-2000 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
Gemeenteraad |
dd.
25-1-2001 |
( *
voor afwijkende adviezen zie pag. 2) |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ruimte voor interne
registratie |
11. |
niet in te
vullen door het cluster |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
clusters en vakteams |
|
|
Bespreken
gevraagd door: |
14. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Cluster
Vul
hier het cluster in |
|
1. |
par. |
dd. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sector/vakteam. |
Par |
d.d. |
kopie |
bijl |
|
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
2. |
par. |
dd. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
3. |
par. |
dd. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
Besluit college
(zie vak 7 aan voorzijde) |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
Advies
commissie(s) |
15. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
1. |
akk.
dd. |
par. |
* |
|||||||||||||||||||||||||||||||
Direkteur |
|
|
|
|
|
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
2. |
akk.
dd. |
par. |
* |
|||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
(*
voor afwijkende adviezen pagina 2) |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
Projektnummer: |
|
Raadsvergadering
d.d. |
par. |
16. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||