01/002181                                                                   BESLUITVORMINGS-FORMULIER *            

Korte inhoud en motivering voorstel:

 1.

 

Het huidige kabinet acht het wenselijk geldstromen op het terrein van gemeentelijke uitkerings- en reintegratieregelingen in combinatie met een vorm van budgettering te bundelen in een Fonds voor Werk en Inkomen (FWI).

Met het FWI, de invoering van incentives en de deregulering van het reïntegratie instrumentarium krijgen gemeenten een financieel belang bij uitstroom van mensen uit de Abw en meer armslag voor een effectievere aanpak van reïntegratie. Dit alles met het doel de  uitstroom van bijstandsgerechtigden te vergroten. De gemeenten krijgen een groter financieel aandeel (25%) in de bijstandsvertrekking en alle budgetten op het gebied van activering worden gebundeld.

Vanaf januari 2001 is een start gemaakt met het FWI en heeft het Ministerie gemeenten geïnformeerd over de toegekende budgetten.

De hoogte van het toe te kennen budget is afhankelijk van het aantal bijstandsgerechtigden en de ontwikkeling van dat aantal.

De daling van de aantallen bijstandsgerechtigden en de instelling van het FWI leiden voor de gemeente Delft tot een tekort op de periodieke bijstand van ruim ƒ 9 ton in 2000 en ruim ƒ -7 ton in 2001. De hoogte van het tekort in 2001 is naar verwachting eenmalig en nog met de nodige onzekerheden omgeven, waarbij het incidentele overschot bijzondere bijstand in 2000 zou kunnen worden benut om deze tekorten af te dekken. Om risico’s af te dekken en middelen voor werk & inkomen bij elkaar te houden dient een aparte reserve werk & inkomen te worden gevormd.

Over de ontwikkelingen in 2002 e.v. kan momenteel nog niet veel worden gezegd. Dit is te zeer afhankelijk van de ontwikkeling in het aantal bijstandsgerechtigden – zowel in Delft als landelijk – en de ontwikkeling in het FWI die door het Rijk wordt geregisseerd, waardoor het dus van groot belang is dat de prognoses regelmatig worden geijkt aan nieuwe feiten en ontwikkelingen. De eerste keer zal dat gebeuren bij de Zomernota 2002.

 

 

                                                                                           eventueel vervolg op pag. 2

Voorstel:

 2.

1.   In te stemmen met de nota ‘Fonds Werk en Inkomen’;

2.     Taakstellende afspraken over uitstroomdoelstellingen m.b.t. bijstandsontvangers in 2001 op te nemen in het ‘Prestatieboek’;

3.     In te stemmen met de instelling van een vereveningsreserve Werk & Inkomen;

4.     De voor- of nadelen in de jaarrekening op het budget Werk en Inkomen te storten in - of te onttrekken aan deze reserve;

5.     Een voor- of nadeel in de jaarrekening op de directe loonkosten van de vakteams Werk & Inkomen eveneens te verrekenen met deze reserve;

6.     De besteding van middelen in de vereveningsreserve Werk & Inkomen gebeurt, uiteraard met inachtneming van de regelgeving rond het FWI, op basis van een voorstel dat door de gemeenteraad is vastgesteld;

7.     In te stemmen met het storten van het overschot op de bijzondere bijstand in de rekening 2000 (naar verwachting ca. ƒ 1,3 miljoen) in de vereveningsreserve Werk & Inkomen. Dit is inclusief het overschot in de rekening 1999 voor zover dat niet is besteed aan de millenniumuitkering.

8.     In te stemmen met een nader onderzoek naar de mogelijke effecten die de instroom van statushouders met een permanente verblijfsvergunning kan hebben op de uitstroom uit de bijstand

.

OP­MER­KIN­GEN:

REDEN/VERKLARING:

 3.

Onder­werp

A/B

Deadline (o.a. w­ette­lij­ke bepa­lin­gen)

ja/nee, omdat

Financ­iële con­se­quen­ties

ja/nee: overeenkomstig (meer)jarenbegro­ting, ja/nee; vul vak 9 in.

Persone­le con­se­quen­ties

ja/nee, zo ja, zie toelichting op pag. 3.

Publici­taire conse­quen­ties

( o.a. moet nota aan alle

 raadsleden worden gezon­den)

ja/nee, omdat

Voorstel van:F.Wosgien/C.v.Gaalen

d.d.25 jan 2001

dst/proj.WIZ/BP

toest.932

 4.

Naam porte­feuil­le­hou­de­r(s):

1.J.D. Rensen

2.

Hoofd van Dienst/prl: par.MK

d.d.26 jan 2001

Naam M. Klijn       

toest.

 5.

                                                                         (niet in te vullen door de dienst)

6.

 

 

 

 

 

Paraaf Portefeuillehouder(s):

Paraaf secretaris:

 

1. par.DR

d.d.26-01-2001 

par.FvD

d.d.26-01-2001  

2. par

d.d. 

 

Besluit b en w:

d.d. 30 januari 2001

nr.  5.

 7.

 

Conform.

 

Aantekeningen leden college/diensten/afdelingen

 8.

 

 

financiële consequenties, afwijkend van de geldende begroting en meerja­ren­begro­ting:

 9.

Er is wel sprake van volledige, meerjarige compensatie. De begrotingswijziging wordt meegenomen in de 1e ATW van 2001.

 

 

begrotingsjaar:

2000

2001

2002

2003

2004

Paraaf administrateur

 

Netto resultaat *

0

p.m.

p.m.

p.m.

p.m.

Xx 26-01-2001

 

(gewone dienst)

 

 

 

 

* bedragen x ¦ 1.000;

 

 

 

 

 

 

 

N = Nadelig  V = Voorde­lig

                Ook investeringen uitdrukken in lasten/baten voor de gewone dienst.

               

Personele consequenties van het voorstel

10.

.

PLANNING BESLUIT­VOR­MING

13.

Medeparaaf dienst/afdeling

12.

Collegevergadering

dd.30 januari 2001

1.

voor dd.

par.

dd.           *

Commissie(s) 1.WZO

dd.13 februari 2001

2.

voor dd.

par.

dd.           *

             2.

dd.

3.

voor dd.

par.

dd.           *

Gemeenteraad

dd.22 februari 2001

( * voor afwij­kende adviezen zie pag. 2)

                Ruimte voor interne registratie

11.

                                  niet in te vullen door de dienst

                       diensten en afdelingen

 

 

Bespreken gevraagd door:

14.

Dienst Stadsontwikkeling

 

1.

par.

dd.

                    Sektor/afd.

Par

     d.d.

    kopie

bijl

 

 

 

BoWon

 

 

 

 

 

2.

par.

dd.

I&T

 

 

 

 

 

 

 

R&G

 

 

 

 

 

3.

par.

dd.

FIZ

 

 

 

 

                           Besluit college (zie vak 7 aan voorzijde)

POI

 

 

 

 

 

Advies commissie(s)

15.

PSO

 

 

 

 

 

1.

akk. dd.

par.

*

Direkteur

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2.

akk. dd.

par.

*

 

 

 

 

 

(* voor afwijkende adviezen pagina 2)

Projektnummer:

 

Raads­vergade­ring d.d.

par.

16.