01/011457 BESLUITVORMINGS-FORMULIER * |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Korte inhoud
en motivering voorstel: |
1. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
De
veranderende wet- en regelgeving met betrekking tot reïntegratie van
werkzoekende mensen heeft geleid tot een onderzoek naar de wijze waarop de
verhouding tussen stichting Werkplan en de uitvoeringsorganisatie van de Wet
Inschakeling Werkzoekenden (WIW) in relatie tot de gemeente Delft is
geregeld. De
veranderende wet- en regelgeving, zoals beschreven in de SUWI-nota (Structuur
Uitvoering Werk en Inkomen), vraagt om een duidelijke scheiding tussen
opdrachtgevers- en opdrachtnemersrollen. De gemeenten krijgen een regie-rol
toebedeeld en de uitvoering van reïntegratietrajecten moet met ingang van 1
januari 2002 worden overgelaten aan daarvoor gespecialiseerde bedrijven
(reïntegratiebedrijven). De manier van subsidiëring vanuit het Rijk zal
hierop worden aangepast. Uitzondering op deze richting is de uitvoering van
de WSW en de WIW-dienstbetrekkingen, maar hier zal in de komende jaren besluitvorming
over komen. Dit
alles heeft geleid tot de conclusie dat de samenwerking tussen stichting
Werkplan en de gemeente Delft in de huidige vorm geen goede vorm is voor de
toekomst (opdrachtgeversrol en opdrachtnemersrol zijn op dit moment beiden ondergebracht
bij de gemeente Delft). Er wordt dan ook belang aan gehecht om ook met
betrekking tot de uitvoering van de WIW-dienstbetrekkingen nu al een
duidelijke scheiding aan te brengen tussen de opdrachtgeversrol en de
opdrachtnemersrol. Omdat
de nieuwe wet- en regelgeving de uitvoerende rol van reïntegratietrajecten
heeft toebedeeld aan de private sector, om daarmee marktwerking te creëren,
is het van belang voor het bestaansrecht van stichting Werkplan dat zij zich
ontwikkelt en zich op meerdere opdrachtgevers en reïntegratie-instrumenten
gaat oriënteren. Het is uiteindelijk ook in het belang van de gemeente Delft,
dat stichting Werkplan een financiëel gezonde organisatie is, die in zijn
eigen onderhoud kan voorzien. eventueel
vervolg op pag. 2 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Voorstel: |
2. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Het
bestuur van stichting Werkplan en het management van de sector WIZ hebben
zich gezamenlijk uitgesproken in het volgende voorstel: -
Stichting Werkplan wordt met ingang van 1 januari
2002 op afstand gezet van de gemeente Delft, waarbij: ·
de organisatie een nieuwe bestuursstructuur
krijgt ·
de directeur in dienst komt van de stichting ·
een contract met betrekking tot de uitvoering van
reïntegratie-activiteiten met de gemeente Delft wordt aangegaan -
Er wordt gekozen voor het model waarin de
directeur, bestuurder wordt van de stichting en waarin een Raad van Toezicht
een adviserende en toezichthoudende rol krijgt; -
Het personeel van stichting Werkplan wordt voor
maximaal twee jaar gedetacheerd vanuit de gemeente Delft; -
Stichting Werkplan kan zich gaan oriënteren op
meer opdrachtgevers en reïntegratie-instrumenten; -
In het tweede kwartaal van 2003 wordt, naar
aanleiding van de ontwikkelingen, een beslissing genomen tot wel of niet
privatiseren van stichting Werkplan. Verder wordt
voorgesteld om de vervolgstappen, zoals beschreven in bijgaande nota, in de
komende 6 maanden nader uit te werken, waardoor de benodigde documenten in
het 3e kwartaal van 2001 ter besluitvorming kunnen worden
voorgelegd. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
OPMERKINGEN: |
REDEN/VERKLARING: |
3. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Onderwerp |
A/B |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Deadline
(o.a. wettelijke bepalingen) |
ja/nee, omdat |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Financiële
consequenties |
ja/nee:
overeenkomstig (meer)jarenbegroting, ja/nee; vul vak 9 in. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Personele consequenties |
ja/nee, zo
ja, zie toelichting op pag. 3. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Publicitaire
consequenties ( o.a. moet
nota aan alle raadsleden worden gezonden) |
ja/nee, omdat |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Voorstel
van:P. Hageman |
d.d. |
dst/proj. |
toest. |
4. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Naam portefeuillehouder(s): |
1.DR. |
2. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
hoofd van
Dienst/prl: par. |
d.d.NR. |
naam 26-04-2001 |
toest. |
5. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
(niet
in te vullen door de dienst) |
6. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Paraaf
Portefeuillehouder(s): |
Paraaf
secretaris: |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1. par. DR |
d.d. 27/4/01 |
par. |
d.d. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2. par |
d.d. |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Besluit b en
w: |
d.d. 03052001 |
nr. 5 |
7. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Gewijzigd
conform. In de nota wordt toegevoegd dat bij uitwerking ook de mogelijkheden
van een BV-constructie worden bekeken. |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Aantekeningen
leden college/diensten/afdelingen |
8. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
financiële
consequenties, afwijkend van de geldende begroting en meerjarenbegroting: |
9. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Er is
wel/niet sprake van volledige, meerjarige compensatie. Zo
niet vul onderstaande tabel in:
paraaf administrateur |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
begrotingsjaar: |
19 |
19 |
19 |
19 |
19 |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Netto
resultaat * |
|
|
|
|
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
|
(gewone
dienst) |
|
|
|
|
*
bedragen x ¦ 1.000; |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
N =
Nadelig V = Voordelig |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ook
investeringen uitdrukken in lasten/baten voor de gewone dienst. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Personele
consequenties van het voorstel |
10. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
PLANNING
BESLUITVORMING |
13. |
Medeparaaf
dienst/afdeling |
12. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Collegevergadering |
dd.3 mei 2001 |
1. |
voor dd. |
par. |
dd. * |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
Commissie(s)
1.WZO |
dd.15 mei
2001 |
2. |
voor dd. |
par. |
dd. * |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
2. |
dd. |
3. |
voor dd. |
par. |
dd. * |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
Gemeenteraad |
dd. |
( *
voor afwijkende adviezen zie pag. 2) |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ruimte voor interne registratie |
11. |
niet in te vullen door
de dienst |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
diensten en afdelingen |
|
|
Bespreken
gevraagd door: |
14. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Dienst
Stadsontwikkeling |
|
1. |
par. |
dd. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sektor/afd. |
Par |
d.d. |
kopie |
bijl |
|
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
BoWon |
|
|
|
|
|
2. |
par. |
dd. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
I&T |
|
|
|
|
|
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
R&G |
|
|
|
|
|
3. |
par. |
dd. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
FIZ |
|
|
|
|
Besluit college (zie vak 7 aan
voorzijde) |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
POI |
|
|
|
|
|
Advies
commissie(s) |
15. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||
PSO |
|
|
|
|
|
1. |
akk. dd. |
par. |
* |
|||||||||||||||||||||||||||||||
Direkteur |
|
|
|
|
|
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
2. |
akk. dd. |
par. |
* |
|||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
(* voor
afwijkende adviezen pagina 2) |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
Projektnummer: |
|
Raadsvergadering
d.d. |
par. |
16. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||