01/011457                                                 BESLUITVORMINGS-FORMULIER *            

Korte inhoud en motivering voorstel:

 1.

De veranderende wet- en regelgeving met betrekking tot reïntegratie van werkzoekende mensen heeft geleid tot een onderzoek naar de wijze waarop de verhouding tussen stichting Werkplan en de uitvoeringsorganisatie van de Wet Inschakeling Werkzoekenden (WIW) in relatie tot de gemeente Delft is geregeld.

De veranderende wet- en regelgeving, zoals beschreven in de SUWI-nota (Structuur Uitvoering Werk en Inkomen), vraagt om een duidelijke scheiding tussen opdrachtgevers- en opdrachtnemersrollen. De gemeenten krijgen een regie-rol toebedeeld en de uitvoering van reïntegratietrajecten moet met ingang van 1 januari 2002 worden overgelaten aan daarvoor gespecialiseerde bedrijven (reïntegratiebedrijven). De manier van subsidiëring vanuit het Rijk zal hierop worden aangepast. Uitzondering op deze richting is de uitvoering van de WSW en de WIW-dienstbetrekkingen, maar hier zal in de komende jaren besluitvorming over komen.

Dit alles heeft geleid tot de conclusie dat de samenwerking tussen stichting Werkplan en de gemeente Delft in de huidige vorm geen goede vorm is voor de toekomst (opdrachtgeversrol en opdrachtnemersrol zijn op dit moment beiden ondergebracht bij de gemeente Delft). Er wordt dan ook belang aan gehecht om ook met betrekking tot de uitvoering van de WIW-dienstbetrekkingen nu al een duidelijke scheiding aan te brengen tussen de opdrachtgeversrol en de opdrachtnemersrol. 

Omdat de nieuwe wet- en regelgeving de uitvoerende rol van reïntegratietrajecten heeft toebedeeld aan de private sector, om daarmee marktwerking te creëren, is het van belang voor het bestaansrecht van stichting Werkplan dat zij zich ontwikkelt en zich op meerdere opdrachtgevers en reïntegratie-instrumenten gaat oriënteren. Het is uiteindelijk ook in het belang van de gemeente Delft, dat stichting Werkplan een financiëel gezonde organisatie is, die in zijn eigen onderhoud kan voorzien.

 

                                                                                           eventueel vervolg op pag. 2

Voorstel:

 2.

Het bestuur van stichting Werkplan en het management van de sector WIZ hebben zich gezamenlijk uitgesproken in het volgende voorstel:

-          Stichting Werkplan wordt met ingang van 1 januari 2002 op afstand gezet van de gemeente Delft, waarbij:

·            de organisatie een nieuwe bestuursstructuur krijgt

·            de directeur in dienst komt van de stichting

·            een contract met betrekking tot de uitvoering van reïntegratie-activiteiten met de gemeente Delft wordt aangegaan

-          Er wordt gekozen voor het model waarin de directeur, bestuurder wordt van de stichting en waarin een Raad van Toezicht een adviserende en toezichthoudende rol krijgt;

-          Het personeel van stichting Werkplan wordt voor maximaal twee jaar gedetacheerd vanuit de gemeente Delft;

-          Stichting Werkplan kan zich gaan oriënteren op meer opdrachtgevers en reïntegratie-instrumenten;

-          In het tweede kwartaal van 2003 wordt, naar aanleiding van de ontwikkelingen, een beslissing genomen tot wel of niet privatiseren van stichting Werkplan.

 

Verder wordt voorgesteld om de vervolgstappen, zoals beschreven in bijgaande nota, in de komende 6 maanden nader uit te werken, waardoor de benodigde documenten in het 3e kwartaal van 2001 ter besluitvorming kunnen worden voorgelegd.

 

OP­MER­KIN­GEN:

REDEN/VERKLARING:

 3.

Onder­werp

A/B

Deadline (o.a. w­ette­lij­ke bepa­lin­gen)

ja/nee, omdat

Financ­iële con­se­quen­ties

ja/nee: overeenkomstig (meer)jarenbegro­ting, ja/nee; vul vak 9 in.

Persone­le con­se­quen­ties

ja/nee, zo ja, zie toelichting op pag. 3.

Publici­taire conse­quen­ties

( o.a. moet nota aan alle

 raadsleden worden gezon­den)

ja/nee, omdat

Voorstel van:P. Hageman

d.d.

dst/proj.

toest.

 4.

Naam porte­feuil­le­hou­de­r(s):

1.DR.

2.

hoofd van Dienst/prl: par.

d.d.NR.

naam    26-04-2001

toest.

 5.

                                                   (niet in te vullen door de dienst)

6.

Paraaf Portefeuillehouder(s):

Paraaf secretaris:

 

1. par. DR

d.d.  27/4/01

par.

d.d. 

2. par

d.d. 

 

Besluit b en w:

d.d.  03052001

nr.  5

 7.

Gewijzigd conform. In de nota wordt toegevoegd dat bij uitwerking ook de mogelijkheden van een BV-constructie worden bekeken.

 

 

 

 

 

 

Aantekeningen leden college/diensten/afdelingen

 8.

 

 

financiële consequenties, afwijkend van de geldende begroting en meerja­ren­begro­ting:

 9.

Er is wel/niet sprake van volledige, meerjarige compensatie.

Zo niet vul onderstaande tabel in:                                                               paraaf administrateur

 

begrotingsjaar:

19

19

19

19

19

 

 

Netto resultaat *

 

 

 

 

 

 

 

(gewone dienst)

 

 

 

 

* bedragen x ¦ 1.000;

 

 

 

 

 

 

 

N = Nadelig  V = Voorde­lig

            Ook investeringen uitdrukken in lasten/baten voor de gewone dienst.

           

Personele consequenties van het voorstel

10.

 

PLANNING BESLUIT­VOR­MING

13.

Medeparaaf dienst/afdeling

12.

Collegevergadering

dd.3 mei 2001

1.

voor dd.

par.

dd.           *

Commissie(s) 1.WZO

dd.15 mei 2001

2.

voor dd.

par.

dd.           *

             2.

dd.

3.

voor dd.

par.

dd.           *

Gemeenteraad

dd.

( * voor afwij­kende adviezen zie pag. 2)

         Ruimte voor interne registratie

11.

                      niet in te vullen door de dienst

              diensten en afdelingen

 

 

Bespreken gevraagd door:

14.

Dienst Stadsontwikkeling

 

1.

par.

dd.

                Sektor/afd.

Par

    d.d.

  kopie

bijl

 

 

 

BoWon

 

 

 

 

 

2.

par.

dd.

I&T

 

 

 

 

 

 

 

R&G

 

 

 

 

 

3.

par.

dd.

FIZ

 

 

 

 

                Besluit college (zie vak 7 aan voorzijde)

POI

 

 

 

 

 

Advies commissie(s)

15.

PSO

 

 

 

 

 

1.

akk. dd.

par.

*

Direkteur

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2.

akk. dd.

par.

*

 

 

 

 

 

(* voor afwijkende adviezen pagina 2)

Projektnummer:

 

Raads­vergade­ring d.d.

par.

16.