BESLUITVORMINGS-FORMULIER *      01/022084      

Korte inhoud en motivering voorstel:

 1.

Fraudebestrijding is binnen de bijstandswet aangemerkt als hoofdpunt. Immers, het bestaan van fraude ondergraaft het maatschappelijk draagvlak van de sociale zekerheid en brengt  hoge maatschappelijke kosten met zich mee.

Met de invoering van de nieuwe Algemene bijstandwet (Abw) in 1996 werd het periodiek opstellen van een fraudebeleidsplan verplicht. Het fraudebeleidsplan vormt een onderdeel van de totale beleidsplannen die in het kader van de Abw moeten worden vastgesteld. Het vorige fraudebeleidsplan gold voor de periode 1996 – 2000. Met de invoering van het Fonds Werk en Inkomen per 1-1-2001 is het gemeentelijk aandeel  in de bijstandsuitgaven gestegen van 10% naar 25%. Het financieel belang voor de gemeente voor een goed fraudebeleid is hiermee toegenomen.

Hierbij wordt u aangeboden een fraudebeleidsplan voor de periode 2001-2005.

                                                                                          eventueel vervolg op pag. 2

Voorstel:

 2.

Voorgesteld wordt:

1.       In te stemmen met de doelstellingen zoals verwoord in dit fraudebeleidsplan. De belangrijkste doelstellingen zijn:

§         Het verhogen van het aantal fraudeopsporingen met 10% danwel het verhogen van het terug te vorderen bedrag met 10%;

§         Het verlagen van het aantal meldingen van mogelijke fraude in de periode tot 2005 met 10%, ondanks het verhogen van de fraudealertheid van medewerkers.

2.       In te stemmen met het als speerpunt voor de komende jaren vaststellen van fraudezaken gericht op een snelle beeindiging (c.q. aanpassing van de uitkering) en op fraudes betreffende verzwegen partnerschappen.

 

OPMERKINGEN:

REDEN/VERKLARING:

 3.

Onderwerp

B

Deadline (o.a. wettelijke bepalingen)

ja, omdat

Financiėle consequenties

Nee

Personele consequenties

Nee

Publicitaire consequenties

( o.a. moet nota aan alle

 raadsleden worden gezonden)

Ja

Voorstel van:

d.d. H.R. Diemers

cluster.Publiekszaken/ B&P

toest.2197906

 4.

Naam portefeuillehouder(s):

1. J.D. Rensen

2.

directeur: par.HdJ.

d.d.15-08-2001.

Naam   J.C.M.de Jong

toest. 2570

 5.

                                                   (niet in te vullen door de cluster)

6.

Paraaf Portefeuillehouder(s):

Paraaf secretaris:

 

1. par. DR.

d.d.  16-08-2001.

par.FvD.

d.d.  16-08-2001

2. par

d.d. 

 

Besluit b en w:

d.d.  21 augustus 2001.

nr.  7

 7.

Conform.

 

 

Aantekeningen leden college/clusters/vakteams

 8.

 

 

financiėle consequenties, afwijkend van de geldende begroting en meerjarenbegroting:

 9.

Er is wel/niet sprake van volledige, meerjarige compensatie.

Zo niet vul onderstaande tabel in:                                                               paraaf administrateur

 

begrotingsjaar:

19

19

19

19

19

 

 

Netto resultaat *

 

 

 

 

 

 

 

(gewone dienst)

 

 

 

 

* bedragen x ¦ 1.000;

 

 

 

 

 

 

 

N = Nadelig  V = Voordelig

            Ook investeringen uitdrukken in lasten/baten voor de gewone dienst.

           

Personele consequenties van het voorstel

10.

 

PLANNING BESLUITVORMING

13.

Medeparaaf cluster/vakteam

12.

Collegevergadering

dd. 21-08-01

1. B & P

voor dd.

par.MR.

dd.14/08/01

Commissie(s) 1. WZO

dd. 04-09-01

2.

voor dd.

par.

dd.           *

             2.

dd.

3.

voor dd.

par.

dd.           *

Gemeenteraad

dd.

( * voor afwijkende adviezen zie pag. 2)

         Ruimte voor interne registratie

11.

                     niet in te vullen door het cluster

               clusters en vakteams

 

 

Bespreken gevraagd door:

14.

Cluster Vul hier het cluster in

 

1.

par.

dd.

Sector/vakteam.

Par

    d.d.

  kopie

bijl

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2.

par.

dd.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3.

par.

dd.

 

 

 

 

 

                Besluit college (zie vak 7 aan voorzijde)

 

 

 

 

 

 

Advies commissie(s)

15.

 

 

 

 

 

 

1.

akk. dd.

par.

*

Direkteur

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2.

akk. dd.

par.

*

 

 

 

 

 

(* voor afwijkende adviezen pagina 2)

Projektnummer:

 

Raadsvergadering d.d.

par.

16.