Versie december 2000
Onderwerp: Communicatiestructuur voor de
uitvoering van de Wet Voorzieningen Gehandicapten
Eindverantwoordelijke: Marlies Klijn, hoofd vakteam
Beleid en Projecten, Theo den Hertog, adjunct sector hoofd WIZ
Beleidsmedewerker: Donate Veenstra
Communicatieadviseur: Brigitte van den Berghe
Betrokken partijen / derden: *Communicatiemedewerker
*Anneliese
van Strien, Voorzieningen Gehandicapten
*stuurgroep
WVG
In
september 2000 zijn de resultaten van een tevredenheidsonderzoek onder WVG
klanten bekend geworden. Dit onderzoek vormt een onderdeel van de nota “Stand
van zaken WVG 2000” die op 19 december 2000 in de commissie WZO wordt
besproken. Een aantal conclusies uit dit onderzoek over de WVG (waaronder de
informatievoorziening, het aanvraagformulier, het telefonische contact) geeft
aanleiding om dit communicatieplan op te stellen. Dit communicatieplan vormt
dan ook een onderdeel van de nota “Stand van zaken WVG 2000”. Aan de hand van
de informatiebehoefte die is geconstateerd, wordt in dit communicatieplan een
aantal voorstellen gedaan om in deze informatiebehoefte te voorzien.
Een
voorstel over de communicatie over een onderdeel van de WVG, de Stadstax is
eerder dit jaar gedaan. Dit communicatieplan vormt daarop een aanvulling.
De
afgelopen jaren heeft er weinig gestructureerde communicatie plaatsgevonden met
de diverse doelgroepen over de WVG. Zo is er bijvoorbeeld nooit een folder
gemaakt met uitgebreide informatie over de inhoud van de WVG regeling. Het op
peil brengen van het informatieniveau en dus het maken van een inhaalslag op
dit gebied is mede de reden van het opstellen van dit communicatieplan.
Welke
informatie bestaat er al over de WVG
Momenteel
is er voor de klanten van de WVG een informatieblad (nr 6) Wet Voorzieningen
Gehandicapten dat hoort bij het Vragenboekje 2000 ‘Alles over de Bijstand’.
Daarnaast kunnen de klanten op internet informatie krijgen over de WVG. Deze
laatstgenoemde informatie is niet meer up-to-date, summier en niet
aantrekkelijk om te lezen. In augustus 2000 is de nieuwe folder over de
Stadstax verschenen met bijbehorende eenmalige nieuwsbrief. Deze folder is
verschenen naar aanleiding van de nieuwe aanbesteding en is dus volledig
up-to-date. Ten slotte is er nog een zelf gemaakt informatievel (als noodvoorziening) met in het kort de
omschrijving over wat de WVG is, welke voorzieningen er mogelijk zijn en de te
volgen procedure. Dit informatievel is een tijdelijke vervanger voor een
eventuele folder. Het informatievel ziet er niet representatief uit en geeft
korte uitleg over de WVG. De conclusie die hieruit getrokken kan worden is dat
bij de invoering van de WVG regeling de communicatie onderbelicht is gebleven.
Tevredenheidsonderzoek
De
onderbelichting van de communicatie komt ook terug in de conclusies van het
tevredenheidsonderzoek. Zo blijkt bijvoorbeeld dat belangrijke bronnen van
informatie bekenden uit de omgeving(30%) zijn, de huisarts(21%), de specialist
(22%) of de gemeente (17%). Opvallend
is dat de gemeente, als uitvoerder van de WVG regeling laag scoort.
Uit
het tevredenheidsonderzoek blijkt verder
dat 14% van de ondervraagden de informatievoorziening slecht of
onvoldoende vindt. 5% heeft geen mening over deze zaak, 37% vindt de
informatievoorziening voldoende en 44% vindt dit goed. Uitgesplitst naar
voorziening is 16% ontevreden over de informatie over de woonvoorziening, 15%
is ontevreden over de informatie over de rolstoelvoorziening en 23% over de
informatie over de vervoersvoorziening. Het aanvraagformulier als
communicatiemiddel om de aanvraag van een voorziening op te geven is voor
verbetering vatbaar. Met name de lay-out en het invulgemak moeten verbeterd
worden.
Telefonisch kan men ook informatie inwinnen. Uit het
tevredenheidsonderzoek blijkt dat 36% ontevreden is over de beltijden. Die zijn
momenteel op werkdagen van 9.00 tot 12.00 uur. Daarnaast vindt 26% het
doorverbinden onvoldoende of slecht.
Een
derde van de betrokken cliënten vindt de tijd tussen de aanvraag en het
verkrijgen van de voorziening lang duren. Hoewel dit geen communicatieprobleem
is, kan door het verstrekken van goede
informatie over de benodigde tijdsduur de verwachting van de cliënten worden
bijgesteld.
2. Startdatum
Vanaf 9 januari 2001 (na besluitvorming in de
commissie) start de voorbereiding van het maken van de voorgestelde
communicatiemiddelen. Het streven is in maart 2001 de schriftelijke
communicatiemiddelen gereed te hebben.
Het op peil brengen van de
informatievoorziening heeft te maken met de volgende doelgroepen:
Primair
·
Klanten
WVG (per 1-7-2000 4708 mensen)
·
potentiële
klanten WVG (ca. 700 mensen nieuw per jaar)
·
personeel
Werk, Inkomen en Zorg, in het bijzonder WVG uitvoering
·
dagelijks
bestuur gemeente
·
Instituut
Sociaal Raadslieden
Secundair
·
belangenverenigingen
(SSZD, Ouderenbonden, Nederlandse Vereniging voor Slechthorenden Delft e.o.
(NVVS.), Nederlandse Vereniging van Blinden en Slechtzienden (NVBS),
Reumapatiënten Vereniging Regio Delft, Vereniging van Delftenaren met een
Functiebeperking (VDF)
·
intermediairen
(Stichting Ouderenwerk Delft, Centraal meldpunt voor Ouderen, Maatzorg, Delftse
artsen)
·
klantenpanel
gehandicaptenbeleid i.o.
·
lokale
en regionale media gemeente Delft
·
hah-bladen
(Delftse Post, Postiljon, Delft op Zondag)
·
gemeentelijke
bladen (Stadskrant, Delft Direct, Nu en Dan)
·
uitgaven
Ouderenbonden, Maatzorg
4. Uitgangspunten communicatie
Er
is een aantal feiten en gegevens dat belangrijk is voor de keuze van de
communicatiemiddelen en -activiteiten genoemd in dit plan. De feiten en
gegevens zijn:
·
De in te zetten
communicatiemiddelen zijn een aanvulling op de eerder voorgestelde
communicatiemiddelen voor de Stadstax;
·
De communicatiemiddelen
zijn mede op basis van de resultaten van het klanttevredenheidsonderzoek
gekozen;
·
Met name voor de
ouderen binnen de groep cliënten WVG is een aanvulling op schriftelijke
middelen noodzakelijk;
·
De in te zetten
communicatiemiddelen moeten laagdrempelig en toegankelijk zijn;
·
Voor de gebruikers van
WVG voorzieningen kan de WVG regeling een gevoelig onderwerp zijn. Het is een
situatie waarin niemand graag zit. Bij de uitwerking van de
communicatiemiddelen moet hiermee rekening worden gehouden. Goede informatie
over de voorzieningen is slechts de basis om het de cliënten iets makkelijker
te maken. Het achterliggende probleem (men is gehandicapt) los je met een goede
informatievoorziening niet op;
·
De gemeente Delft dient
als uitvoerder van de WVG regeling herkenbaar te zijn in de communicatiemiddelen;
·
De geldbedragen worden
ook al in Eurobedragen vermeld.
5.
Communicatiedoelstellingen
WVG klanten
-
(Nieuwe)WVG-klanten
weten waar ze de informatie over de WVG kunnen vinden (zowel schriftelijk als
mondeling). De informatie is helder en afgestemd op de wensen van de gebruiker.
-
Na een jaar (bij de
volgende evaluatie) is het aantal WVG klanten dat de informatievoorziening
onvoldoende/slecht vindt of geen mening heeft nog maar 10% (in het onderzoek
van september 2000 was dat 19%).
Belangenorganisaties
-
De belangenorganisaties
weten dat de gemeente Delft de informatievoorziening WVG aanpast en dat zij
daarin als een belangrijke informatiebron voor de WVG cliënten worden genoemd.
Belangenorganisaties zijn bereid om informatie te verstrekken over de WVG
voorzieningen.
Intermediairen
-
De intermediaire
organisaties weten dat de gemeente Delft de informatievoorziening WVG
aanpast en zijn bereid om gemeentelijke
informatievoorzieningen aan te bieden aan nieuwe cliënten WVG. Daarnaast kunnen
zij nieuwe cliënten doorverwijzen naar het juiste adres voor informatie.
6. Boodschap
De
boodschap in de diverse communicatiemiddelen dient de volgende elementen te
bevatten:
·
Wat houdt de wet
voorzieningen gehandicapten in;
·
Wie heeft er recht op;
·
Aan welke voorwaarden
moet worden voldaan;
·
Waar en wanneer en hoe
kan een aanvraag worden ingediend;
·
Welke voorzieningen
zijn er te krijgen;
·
Hoe verloopt de
procedure van de aanvraag tot afwerking;
·
Binnen ca. 6 maanden
komt de aanvraag voor WVG voorzieningen binnen bij het RIO
·
Waar kan men terecht
voor vragen over de WVG.
7. Taakverdeling (wie doet wat)
Hieronder
een voorstel voor de verdeling van de taken.
De
betrokken partijen hebben de volgende taken:
·
De eindverantwoording
rondom de communicatieactiviteiten is in handen van de communicatie-adviseur
Brigitte van den Berghe;
·
De beleidsmedewerker
Donate Veenstra informeert tijdig en zorgt voor de juiste informatie voor de
communicatie-adviseur over belangrijke momenten, waarbij
communicatieondersteuning is vereist of nodig geacht;
·
De communicatieadviseur
bewaakt het communicatiebudget;
·
De communicatieadviseur
ontwikkelt een conceptplan voor de communicatieactiviteiten rondom dit project
(= dit plan van aanpak);
·
De
communicatie-adviseur zorgt voor de coördinatie van de uitvoering van alle
communicatieactiviteiten, zoals genoemd in dit plan (gemiddeld 1 dag per week
vanaf januari 2001)
·
De
communicatiemedewerker draagt zorg voor de uitvoering van de
communicatieactiviteiten zoals genoemd in dit communicatieplan (gemiddeld 1 dag
per week vanaf januari 2001);
·
De communicatieadviseur
bewaakt de planning in een draaiboek (voortgang op datum, waarin alle acties
worden genoemd en de persoon die daarvoor verantwoordelijk is en / of
zorgdraagt);
·
De
communicatie-adviseur voert overleg met de betrokken partijen;
·
De
communicatie-adviseur informeert regelmatig de beleidsmedewerker en indien
noodzakelijk de stuurgroep WVG over de stand van zaken;
·
De
communicatie-adviseur stemt direct af en legt verantwoording af aan het hoofd
Communicatie, Carola de Vree en het hoofd Beleid en projecten, Marlies Klijn.
Datum |
|
<
Opstellen
communicatieplan WVG |
Okt/nov 2000 |
<
Goedkeuring eerste
concept communicatieplan |
eind november |
<
Planvorming / Besluit
(incl. financiën akkoord) door B&W |
19 december 2000 |
<
Eerste persbericht /
mediacontacten na akkoord |
20 december 2000 |
<
Planvorming / Besluit
(incl. financiën akkoord) door commissie Werk, Zorg en Onderwijs |
9 januari 2001 |
Start eerste communicatieactiviteiten |
v.a. 9
Januari 2001 |
<
Evaluatie: -
Inzet
communicatieactiviteiten |
September 2002 |
Wanneer zet je welk
communicatiemiddel in. Dit is afhankelijk van de doelgroep.
Hierna volgt een overzicht waarin in
één oogopslag is te zien welke doelgroep met welk middel wordt bereikt en welke
kosten dit met zich meebrengt. In bijlage 1 staat een uitvoerig overzicht van
alle in te zetten communicatiemiddelen.
De communicatiemiddelen zijn zodanig gekozen dat ze een
aanvulling op elkaar zijn. Sommige communicatiemiddelen vormen de
basisinformatie, andere middelen zijn meer geschikt om in te gaan op de
actualiteit. Zo ontstaat er een goede afgestemde communicatiemix. Bovendien
zijn de gekozen middelen toegankelijk voor de doelgroep; de middelen zijn
afgestemd op de doelgroep. Van sommige communicatiemiddelen is bekend dat zij
in het verleden goed hebben gewerkt bij de doelgroep.
In totaal is voor de communicatie en publiciteit een bedrag
geschat van ƒ 60.000,-
Tijdstip
|
Middel
|
Doelgroep
|
Kosten
|
|
Januari 2000
Besluitvorming en voorbereiding
|
|
|
||
|
Inzet
personeel communicatie |
-
Inzet
uren communicatiemedewerker, gemiddeld 1 dag per week vanaf december 2000 -
Inzet
uren communicatieadviseur, gemiddeld 1 dag per week vanaf december 2000 |
|
|
20 December 2000
|
1. Persbericht na akkoord
nota / voorstel
|
-
personeel WIZ - betrokken externe
organisaties
- locale media
- leden stuurgroep
|
O, intern
|
|
Januari
2001 na besluitvorming in Commissie |
2. Artikel in Delft Direct
|
-
personeel WIZ - rest personeel
gemeente Delft
|
0, intern
|
|
Maart 2001
|
3.
folder WVG |
- cliënten WVG
- toekomstige cliënten WVG - personeel Bureau
Voorzieningen Gehandicapten/beleid WVG - belangenverenigingen - intermediairen |
F 26.000,-
|
|
In
de loop van het hele jaar 2001 |
4.
Informatiebijeenkomsten |
-
(nieuwe) cliënten WVG - belangenverenigingen - intermediairen |
F. 2.500,-
|
|
Maart 2001
|
5.
Formulieren aanpassen en mogelijkheid bieden tot opvragen m.b.v. internet |
- cliënten WVG
- consultenten WVG
uitvoering |
F 1.500,-
|
|
Vanaf januari 2001
|
6.
Verruiming van de telefonische bereikbaarheid naar kantoortijden. |
- (nieuwe) cliënten WVG |
Interne telefoonkosten
|
|
Maart 2001 Juni 2001 September 2001 December 2001 |
7. Nieuwsbrief
|
- Cliënten WVG
- Medewerkers WVG
uitvoering en beleid - Stuurgroepleden - Belangenverenigingen - Intermediairen |
F8.500,-
|
|
Maart 2001
|
8. Internet:
volledig
en aantrekkelijk maken informatie en mogelijkheid tot downloaden formulieren |
- Cliënten WVg
- Personeel WIZ - Intermediairen - Belangenverenigingen - Bewoners van Delft |
F2.500,-
|
|
Maart/april 2001
|
9. Stadsgids
-
advertentie -
uitgebreide
omschrijving WVG |
- (nieuwe)Cliënten WVg
- Belangenvereniging - Intermediairen |
F2.500,-
|
|
September 2002
|
10. Klanttevredenheids-onderzoek( waaronder kwalitatieve
tevredenheid Stadstax)
|
- Cliënten WVG
|
F5.000,-
+ 4 punten van het
puntensysteem
|
|
Maart 2001
|
11. Evaluatiekaart voor individuele tevredenheid geleverde
voorziening
|
- Cliënten WVG
|
F6.500,-
|
|
Totaalbedrag
|
|
|
F 55.000
|
|
Het communicatiebudget WVG van het jaar 2000 bedraagt ¦
10.300,-. Dit is besteed aan de folder van de Stadstax. Voor het jaar 2001 is
opnieuw een communicatiebudget WVG beschikbaar van F 10.300,-.
De begrote kosten volgens het voorstel in
dit communicatieplan komen uit op f 55.000,-
Dat dit bedrag hoger is als de begrote F 10.300,- is logisch omdat de
informatievoorziening die hiervan in het verleden werd gemaakt lang niet
volledig was. Dit betekent dat er een aanvullend budget van F 44.700,- nodig is
om een inhaalslag te kunnen slaan. De informatie moet immers op peil gebracht
worden.
Het is aan te raden om alle
communicatieactiviteiten in het jaar 2001 uit te voeren en niet te spreiden
over meerdere jaren. Dan wordt er een gedegen informatiestructuur opgezet. De
informatievoorziening is dan volledig en aanvullend op elkaar.
In de kosten zoals nu geraamd is een
gedeelte bestemd om de inhaalslag te kunnen slaan, zoals de kosten voor het
ontwerp van een nieuwe folder, nieuwsbrief, evaluatiekaart.
Daarnaast is er een gedeelte bestemd voor
de structurele kosten die jaarlijks terugkomen, zoals het opnieuw plaatsen van
een advertentie, de informatiebijeenkomsten, monitoren Stadstax. De jaarlijks
geraamde F 10.300,- is dan toereikend voor de jaren 2002 en 2003. Voor het jaar
daarna (2004) geldt dat er opnieuw extra budget nodig is om
communicatiemiddelen zoals de folder, nieuwsbrief en evaluatiekaart opnieuw te
drukken of van vernieuwde informatie te voorzien. De benodigde kosten worden
gedekt uit het budget WIZ voor communicatie.
Gevraagde beslissingen
Akkoord
gaan met de voorstellen, planning en kosten genoemd in dit communicatieplan.
Delft,
december 2000
Brigitte
van den Berghe
communicatieadviseur
Bijlage 1
Communicatiemiddelen uitgewerkt
Middel: |
Persbericht na akkoord
nota |
Omschrijving |
Direct na akkoord van B&W van
de nota “stand van zaken WVG” en dit communicatieplan worden de media
geïnformeerd door een persbericht. Hetzelfde persbericht wordt op dezelfde
dag ook verspreid onder betrokken medewerkers WIZ. Immers: intern gaat voor
extern! Eventueel moet een tweede persbericht geschreven worden als
besluitvorming in de commissie Werk, Zorg en Onderwijs daar aanleiding toe
geeft. |
Doelgroep |
-
Locale
media -
Personeel
WIZ -
Betrokken
externe organisaties -
Leden
stuurgroep |
Doel |
Tijdig informeren van alle
betrokkenen |
Boodschap |
Stand van zaken WVG, resultaten
tevredenheidsonderzoek, communicatiecampagne |
Frequentie/bereik |
Eenmalig, wanneer daar aanleiding
toe is vaker. |
Kosten |
Geen, interne kosten (uren
beleidsmedewerker en communicatieadviseur) |
Middel: |
Artikel Delft Direct |
Omschrijving |
Een artikel in Delft Direct
informeert alle personeelsleden WIZ en de rest van het personeel van de
gemeente over de stand van zaken van de WVG, het tevredenheidsonderzoek en de
communicatiecampagne. Alleen voor intern gebruik. |
Doelgroep |
-
Personeel
WIZ -
Rest
personeel gemeente Delft |
Doel |
Nieuws en voortgang melden. |
Boodschap |
Hoe staat het met de uitvoering
van de WVG, hoe tevreden zijn de
cliënten WVG en welke communicatieactiviteiten worden ondernomen om de
cliënten optimaal te informeren. |
Frequentie/bereik |
Eenmalig bij goedkeuring in de
commissie en bij de start van de communicatieactiviteiten |
Kosten |
Geen, interne kosten (uren
communicatiemedewerker en mediabureau) |
Middel: |
folder WVG |
Omschrijving |
Bekend
is dat mondelinge informatieoverdracht de beste manier is om informatie, met
name van regelingen, over te dragen. Zeker voor een doelgroep waaronder zich
veel ouderen bevinden. Toch moet er een informatiefolder van de WVG regeling
komen. Mensen moeten de kans krijgen belangrijke informatie tot zich te
nemen. Een folder is tastbaar, je kunt het meenemen of geven. Soms kan de
folder aanleiding zijn om de informatie die in de folder staat te bespreken
met anderen. De folder moet daarom duidelijk en begrijpelijk zijn zonder
mondelinge toelichting. In de
nieuwe folder WVG komt informatie te staan over de inhoud van de WVG
regeling, wie heeft er recht op, aan welke voorwaarden moet men voldoen,
waar, wanneer en hoe kan een aanvraag worden ingediend, welke voorzieningen
zijn er, hoe loopt de procedure van aanvraag tot afhandeling en waar kan men
terecht voor vragen en/of klachten. Ook moet er alvast een aankondiging in staan
over het indienen van een aanvraag bij het RIO over ca. 6 maanden. |
Doelgroep |
-
cliënten
WVG -
toekomstige
cliënten WVG -
personeel
Bureau Voorzieningen Gehandicapten/ beleid WVG -
belangenverenigingen -
intermediairen -
leden
stuurgroep |
Doel |
Informeren en
uitleggen van de WVG regeling |
Boodschap |
Als u
recht heeft op een WVG-voorziening, maak er dan gebruik van. |
Frequentie/bereik |
-
oplage
6500 stuks voor 3 jaar -
Formaat
A5, 24 pagina’s -
In
aansluiting op de folder Stadstax -
Bij
de opmaak dient rekening gehouden te worden met slechtzienden. -
De
folder heeft een belangrijke functie bij huisartsen, verzorgingsartsen,
thuiszorg en verzorgingshuizen die als een belangrijke bron van informatie
dienen voor cliënten WVG. |
Kosten |
F 26.000,- |
Middel: |
Informatiebijeenkomsten
|
Omschrijving |
Mondelinge informatieoverdracht werkt nog steeds het
beste. Geregeld houden intermediairen en belangenverenigingen
informatiebijeenkomsten voor hun achterban. Op een betrekkelijk eenvoudige
wijze kunnen medewerkers van het Bureau Voorzieningen Gehandicapten
uitvoering en de beleidsmedewerker WVG aansluiten bij dergelijke
informatiebijeenkomsten met informatie over de WVG. Tot nu toe gebeurde dit
zo af ten toe. Het voorstel is om dit nu gestructureerder te gaan doen. |
Doelgroep |
-
(nieuwe) cliënten WVG -
belangenverenigingen -
intermediairen |
Doel |
Informeren
intermediairen/belangenverenigingen en cliënten WVG over de WVG regeling |
Boodschap |
U kunt recht hebben op een WVG
voorziening, let op! |
Frequentie/bereik |
± 5
bijeenkomsten per jaar (afhankelijk van intermediairen en
belangenverenigingen |
Kosten |
Uren
consultenten WVG en beleidsmedewerker WVG Onvoorziene
kosten voor Zaalhuur/catering F 2500,- |
Middel |
Formulieren |
Omschrijving |
De nu gebruikte formulieren zien er niet representatief
uit voor de gemeente. Een gebruiker van WVG voorzieningen kan zich meer
erkend voelen en kan een beter beeld van de WVG krijgen wanneer de
formulieren er netjes en volgens de gemeentelijke huisstijl uitzien.
Bovendien is er meer ruimte nodig om gegevens in te vullen en moet de naam
DMZ vervangen worden door WIZ. Samen met de consulenten wordt nagegaan wat
voor hen de handigste indeling van het formulier is. |
Doelgroep |
(potentiële)
cliënten WVG voorzieningen medewerkers
Bureau Voorzieningen Gehandicapten |
Doel |
Meer invulgemak voor de (potentiële) cliënt en duidelijke
en eenduidige afzender van de gemeente die de WVG voorziening regelt. Voor de
consultenten biedt een goed formulier een goede verwerkingsmogelijkheid van
de gegevens. |
Boodschap |
De gemeente maakt het u gemakkelijk, vraag uw WVG
voorziening aan door de juiste gegevens op te geven. |
Frequentie/Bereik |
Kan zoveel mogelijk uitgedraaid worden uit de computer als
nodig. |
Kosten |
Opmaak, 6 versies F 1200,- Geen
drukkosten, de formulieren worden met een sjabloon op de computer
uitgedraaid. |
Middel |
Telefonisch contact |
Omschrijving |
De telefoon is nog steeds een geschikt middel om
mondelinge informatie over te dragen. De tijd waarin men telefonisch contact
kan hebben met de WVG medewerker is beperkt (van 9.00 tot 12.00 uur). De telefonische dienstverlening is gebaat
bij een verruiming van de beltijden en het terugdringen van het aantal keer
dat bellers worden doorverbonden. Het voorstel is de beltijden te verruimen
tot een hele werkdag. Een secretariaatsmedewerker neemt de telefoon centraal
aan, noteert de vraag en speelt deze door. De betreffende contactconsulent
belt dezelfde dag terug voor beantwoording van de vraag. Als dat door
bijzondere omstandigheden niet mogelijk is, dan uiterlijk de volgende dag.
Alleen wanneer het om paniek vragen/problemen gaat wordt de cliënt direct
doorverbonden met een medewerker WVG. Op deze wijze voorkom je dat men steeds
doorverbonden wordt omdat de contactconsulent er op een bepaald moment niet
is. In de andere communicatiemiddelen moet duidelijk gemaakt worden dat men
dus niet altijd direct teruggebeld wordt. |
Doelgroep |
(potentiële) cliënten WVG |
Doel |
De (potentiële) cliënten langer de mogelijkheid te bieden
om met vragen en problemen aan te kloppen bij de WVG consultenten. Daarnaast
wordt het telkens doorverbinden naar de juiste consultent beperkt. |
Boodschap |
De WVG medewerkers staan u zo goed en zo snel mogelijk te
woord voor uw vragen over de WVG-regeling/voorzieningen. |
Frequentie/bereik |
Tijdens kantooruren |
Kosten |
- |
Middel: |
Nieuwsbrief |
Omschrijving |
In het
verleden is er een BelMobiel nieuwsbrief geweest. Deze bleek goed te
functioneren. De inhoudelijke invulling bleek een personeelsprobleem. De
cliënten worden regelmatig met brieven op de hoogte gehouden van alle
veranderingen en nieuwtjes op WVG gebied. Een Nieuwsbrief WVG waarin het
locale beleid en ontwikkelingen over de Stadstax en alle andere WVG
voorzieningen staan, is een goed middel om mensen herhaaldelijk en consequent
te informeren. |
Doelgroep |
Cliënten
WVG Medewerkers
Bureau Voorzieningen Gehandicapten Stuurgroepleden Belangenverenigingen Intermediairen Externe
adviseurs WVG Leveranciers
WVG voorzieningen |
Doel |
De doelgroep frequent informeren over nieuws en
belangrijke informatiepunten op het gebied van de WVG voorziening. |
Boodschap |
Nieuws over de WVG, contactpunten voor de WVG, aanvullende
regelingen die van belang zijn (bijvoorbeeld bijzondere bijstand). |
Frequentie/bereik |
Eén uitgave per kwartaal, oplage per jaar 19.000 (3 jaar
60.000). |
Kosten |
F 8.500,- |
Middel: |
Internet |
Omschrijving |
De informatie op internet moet up-to date gemaakt worden
en op een betere plaats op de website komen te staan. Zo dient de informatie
over de stadstax nog aangepast te worden. Er moet een mogelijkheid komen om
de aanvraagformulieren te downloaden, zodat men dit thuis kan invullen en
opsturen. Het beheer van de informatie ligt bij de uitvoering WVG/beleid WVG |
Doelgroep |
(Toekomstige)
cliënten WVG Personeel
WIZ Intermediairen, Belangenverenigingen Bewoners
van Delft |
Doel |
Cliënten met een internetaansluiting kunnen zich thuis
laten informeren over de WVG regeling. |
Boodschap |
De inhoud van de WVG regeling, wie heeft er recht op, aan
welke voorwaarden moet men voldoen, waar, wanneer en hoe kan een aanvraag
worden ingediend, welke voorzieningen zijn er, hoe loopt de procedure van
aanvraag tot afhandeling en waar kan men terecht voor vragen en/of klachten. |
Frequentie/bereik |
Indien
men een internetaansluiting heeft kan men informatie over de WVG op ieder
moment van de dag opvragen. Minimaal
1 x per half jaar moet de inhoud worden nagelopen op veranderingen. |
Kosten |
Uren
ICT voor de vernieuwde opzet, uren WVG uitvoering en beleid voor beheer en
uren communicatie voor begeleiding Tekst
internet F 2500,- |
Middel: |
Stadsgids |
Omschrijving |
De
informatie over de WVG moet uitgebreider in de Stadsgids komen te staan. Daarnaast
kan er een advertentie worden geplaatst in de Stadsgids. |
Doelgroep |
(Toekomstige)cliënten
WVG Belangenverenigingen Intermediairen |
Doel |
Bekendmaking van de regeling en de uitvoerende instantie |
Boodschap |
Wat is de WVG regeling en wat kan die betekenen voor u |
Frequentie/bereik |
De stadsgids wordt ieder jaar aangepast in maart |
Kosten |
Advertentie f 2500,- |
|
|
||
Middel: |
Evaluatiekaart |
||
Omschrijving |
Om de nazorg voor de cliënten te verbeteren, om als
uitvoerende organisatie de vinger aan de pols te houden en om klachten te
voorkomen, is het goed om de cliënten een evaluatiekaart na levering van de
voorzieningen te sturen. Hierop kan cliënt in het kort aangeven of hij tevreden
is en waarover. De klachten van de leverancier Hartingbank gaat het bedrijf
zelf na. Dit gaat alleen over het product zelf. De gemeentelijke
evaluatiekaart zou informatie moeten geven over de tevredenheid over de
procedure van aanvraag tot afhandeling. Maar ook over hoe de aflevering was,
of het juiste middel geïndiceerd is, of men overweg kan met het hulpmiddel. |
||
Doelgroep |
Cliënten WVG |
||
Doel |
WVG cliënten de mogelijkheid te bieden hun mening te geven
over de procedure van aanvraag tot afhandeling en daarmee officiële klachten
af te vangen. Er kan naar aanleiding van deze ingevulde kaart direct actie
worden ondernomen door medewerkers van het WVG team om zaken te herstellen.
Daarnaast verschaft het de WVG medewerker gedurende het hele jaar informatie
over de individuele tevredenheid van cliënten. |
||
Boodschap |
Geef uw tevredenheid of ontevredenheid aan over de WVG
voorziening die u heeft gehad. |
||
Frequentie/bereik |
Na iedere levering van een WVG voorziening, oplage 7500 |
|
|
Kosten |
-
F
6.500,- |
|
|
Middel: |
Klanttevredenheidsonderzoek
|
Omschrijving |
Het is
aan te bevelen om de inzet van de communicatieactiviteiten op resultaat te
meten. Als nulmeting wordt het klanttevredenheidsonderzoek van september 2000
aangehouden en de enquête over de Stadstax van datzelfde jaar. Bij een
volgend onderzoek in 2002 zou opnieuw de tevredenheid over de
informatievoorziening gemeten moeten worden. Dan is te zien of de inzet van
de communicatiemiddelen daadwerkelijk een informatiebehoefte heeft vervuld en
in welke mate. Aan de hand daarvan kan besloten worden om extra of andere
communicatiemiddelen in te zetten. Daarnaast is er vanuit de
gemeente (WVG beleid en uitvoering) behoefte om de ervaring van de klanten
van de Stadstax te gebruiken voor de beoordeling van de kwaliteit van de dienstverlening.
Dit vormt een aanvulling op de kwantitatieve gegevens afkomstig van de
Stadstax zelf. Het gaat dan om het monitoren van een collectieve voorziening.
Het opzetten van een goed monitoringsysteem moet nog gebeuren. |
Doelgroep |
Cliënten WVG |
Doel |
Nagaan of informatievoorziening op peil is en verbeteren
dienstverlening Stadstax |
Boodschap |
De informatievoorziening WVG en de dienstverlening van de
Stadstax kunnen verbeterd worden
n.a.v. de onderzoeksresultaten |
Frequentie/bereik |
In september 2002 een klanttevredenheidsonderzoek. De
opzet moet nog uitgewerkt worden. |
Kosten |
F 5000,- + 4 punten voor het klanttevredenheidsonderzoek |