Onderwerp
Commissie Extern, workshop 'maatschappelijke
opvang, vrouwenopvang en verslavingszorg' d.d. 2 november 2000
Op 2 november 2000 vergaderde de
commissie Extern. Er waren vier workshops: 'eerstelijns gezondheidszorg',
'maatschappelijke opvang, vrouwenopvang en verslavingszorg', 'wonen en zorg' en
'huiselijk geweld'. Dit is het verslag van de workshop 'maatschappelijke
opvang, vrouwenopvang en verslavingszorg'.
Uitgangspunt zorgketen: voldoende of aanvulling
* Het proces gaat de goede
kant op, maar er zijn nog teveel hokjes. Er wordt nog teveel vanuit
instellingen geredeneerd; men moet over grenzen heen kijken. Er is in fases
gedacht. De fases moeten meer op elkaar aansluiten. Men moet meer vanuit het
proces gaan redeneren: waar wil ik over tien jaar zijn? Een
ontwikkelingsgericht model dus; welke ambities hebben we daarbij?
* De netwerken rond opvang
moeten verbeterd worden, met een regiefunctie per onderdeel. Afspraken iedere 2
jaar. De samenhang en samenwerking tussen maatschappelijke opvang,
verslavingszorg, ambulante zorg en schuldhulpverlening moeten beter. Welke
samenwerkingsverbanden hebben we dan nodig? Hoe kunnen we dat nieuwe geld op
een goede manier inzetten? Er moet ook aandacht zijn voor 'zorgmijders'.
Toegezegde gesprekken met besturen in de opvang hebben overigens nog niet
plaatsgevonden.
* De corporaties zijn bereid
huisvesting beschikbaar te stellen voor woonbegeleiding door de betrokken
organisaties. Dan moet je wel normen en trajecten vaststellen. BAW is een goede
aanzet, met een goed netwerk.
* Problemen in de
thuissituatie worden niet genoemd. Deze worden wel gesignaleerd, door
bijvoorbeeld scholen, huisartsen en wijkverpleging. De wachtlijsten zijn te lang,
daarom is er ook meer druk op de opvang. Het is belangrijk om ervoor te zorgen
dat een gezin niet ontwricht wordt. Je moet dus dichterbij huis hulp aanbieden,
met niet teveel hulpverleners.
Op die manier kun je
voorkomen dat personen in de zorg terecht komen. In outreachend investeren = preventief. Netwerken heel belangrijk,
maar wel risico van veel hulpverleners.
Wat goed loopt hoe kan je dat nog meer verbeteren bv BAW. Preventie daar
verdien je op. Ook Jeroen bij BAW betrekken.
* Met model wordt meegegaan,
maar wel "gaten" goed dekken.
Combinatie laagdrempelige nachtopvang met dagopvang
* Is vooral bedoeld voor de
groep die geen zorg meer kan of wil hebben. Een laagdrempelige voorziening, in
de sfeer van verstrekking van bad, bed en brood, in combinatie met dagopvang
met praktische hulp. Dit sluit aan op het voorstel in de discussienotitie.
Verstopping crisisopvang
* Crisisopvang moet vooral
bedoeld zijn voor personen die in een crisissituatie op straat komen te staan.
Dat zijn vooral jongeren en een ouder met één of meer kinderen. De Stichting
Jeroen en de Stichting Maatschappelijke Opvang moeten nu teveel nee verkopen.
* Je zou in trajecten moeten
werken met een begin- en een eindpunt. Afspraken maken met aanpalende
organisaties met casemanagement. Nazorg vooral outreachend. Moet vanuit één
plaats worden geregisseerd.
* Crisissituaties doen zich
meestal buiten werktijden voor. De eerste contacten lopen dan meestal via de
politie. We moeten streven naar een centraal meldpunt daarvoor. Bij vrouwenopvang
is er op regionaal niveau al een centraal meldpunt dat zorgt voor de eerste
intake en voor de eerste voorlopige opvang, en dat ook plaatsingsbevoegdheid
heeft.
* In Haaglanden is een opvang
voor jongeren in probleemsituaties, maar jongeren uit Delft willen toch graag
in Delft blijven. Er is in Delft dus ook opvang nodig. Daarover moeten we
contact zoeken met de provincie. Hoe is dat op andere plekken geregeld? We
zouden bijvoorbeeld kunnen kijken naar Dordrecht en Haarlem.
Welk opvangmodel voor jongeren
* Hier zijn de deelnemers
niet meer aan toe gekomen. Het is wel een belangrijk punt. Dit moet nog een
vervolg krijgen.