In de Haagse Moerwijk is in september 2000 een zorggarantie-abonnement
opgezet. Momenteel zijn hier 32 ouderen bij aangesloten. De zorgcoördinator
werkt vanuit het zorgcentrum Moerwijk. Ouderen in aanleunwoningen zijn
automatisch aangesloten bij het zorgabonnement. De abonnementsgelden zijn in de
servicekosten inbegrepen. Ouderen in de wijk kunnen kiezen voor een
zorggarantie-abonnement. Abonnees zijn 24-uur per dag verzekerd van hulp in het
geval van een noodsituatie. Zij moeten hiervoor een mobiel telefoonnummer
bellen.
In eerste instantie zal worden geprobeerd om een probleem telefonisch
op te lossen. Mocht dit onmogelijk zijn dan zal er iemand bij de oudere
langsgaan om de noodsituatie op dat moment te verhelpen. Vervolgens zal de
zorgcoördinator de benodigde hulp regelen. Hierbij kan gedacht worden aan de
thuiszorg, een tijdelijke opname in het zorgcentrum en het regelen van zaken
zoals maaltijden, boodschappen en de was doen.
Overdag beantwoordt de zorgcoördinator of een collega van het
zorgcentrum de telefoon. Wanneer zich tussen 16.00 uur en 22.00 uur een
noodsituatie bij een oudere voordoet, gaat de semafoondient polshoogte
nemen. Tussen 22.00 uur en 7.30 uur
wordt er samengewerkt met de thuiszorg. Een zuster in Moerwijk beantwoordt de
telefoon en stuurt een fax naar de meldkamer van de thuisdienst als er bij een
oudere langs moet worden gegaan. Het is echter onmogelijk dat de oudere in een
noodsituatie altijd een beroep doet op een zorgcoördinator die hij/zij kent.
Het is wel de taak van de zorgcoördinator om op de hoogte te zijn van de
hulpvraag van abonnees.
Ook Maison Caspard de Coligny in Den Haag heeft een zorgcoördinator in
dienst. Het zorggarantie-abonnement bestaat daar al sinds het begin van de
jaren ’90 en telt in totaal 900 abonnees. Wanneer niet acute hulp geboden kan
worden, zal de zorgcoördinator de huisarts of familieleden benaderen. Het doel
van een abonnement is om zorgvraag en –aanbod bij elkaar te brengen. De
zorgcoördinator wordt bijvoorbeeld benaderd voor het vinden van een
fysiotherapeut in de nabije omgeving of het regelen van een indicatie voor een
verzorgingstehuis. Indien noodzakelijk kan de zorgcoördinator een particulier
bureau inschakelen of besluiten tot tijdelijke opname in een verzorgingshuis om
aan de zorgvraag te voldoen. Echter, de kosten van een dergelijk bureau of
opname vallen niet onder de abonnementsgelden en dienen door de hulpvrager
betaald te worden.