Prestatieboek 2001
taakstellingen op het gebied
van activering, inkomen,
sociaal isolement, educatie
en participatie in Delft
mei 2001
Inhoud
1. activering
1.1 algemeen ............................................................................................. 4
1.1.1
reducering aantal bijstandscliλnten
................................................ 4
1.1.2
koopkrachtgarantie
......................................................................... 4
1.1.3
bonus sociale activering ...................................................... ........... 4
1.1.4
doorlichting fase 4-bestand
............................................................ 4
1.1.5
sluitende aanpak fase 2/3
.............................................................. 5
1.1.5
taal- en werkstages
........................................................................ 5
1.1.7
werkaanvaardingssubsidie
............................................................. 5
1.1.8
uitstroompremie I/D-baan
............................................................... 6
1.1.9
kinderopvang herintreders
.. 6
1.2 ιιn-ouders
........................................................................................... 6
1.2.1 reducering % 1-ouders in de bijstand
.............................................. 6
1.2.2 klantgesprekken
.............................................................................. 7
1.2.3 vrijlatingsregeling
............................................................................. 7
1.2.4 kinderopvang ιιn-ouders
...
7
1.3 allochtonen
........................................................................................... 7
1.3.1 huismeesters van allochtone afkomst
............................................. 7
1.3.2 sluitende aanpak nieuwkomers ....................................................... 7
1.3.3 sluitende aanpak oudkomers
.......................................................... 8
1.3.4 oudkomersbeleid in contact met doelgroepen
................................ 8
1.3.5 migranten in hogere functies
........................................................... 8
1.3.6 werk op niveau
................................................................................ 8
1.3.7 wet SAMEN
..................................................................................... 9
1.3.8 maatschappelijke begeleiding migranten
........................................ 9
1.4 jongeren
1.4.1 zakgeldproject
..
9
1.5 arbeidsmarktprojecten
....................................................................
9
1.5.1 Maatzorg
......................................................................................... 10
1.5.2
Kringloop
......................................................................................... 10
1.5.3
Schieovers ...................................................................................... 10
1.6 gesubsidieerd werk
.........................................................................
. 11
1.6.1
I/D-banen
........................................................................................ 11
1.6.2
WIW-dienstbetrekkingen
............................................................
. 11
2. inkomen
2.1 inkomensondersteuning
...................................................................
12
2.1.1 DUIT
..............................................................................................
. 12
2.2 allochtonen
........................................................................................... 12
2.2.1 hulpverlening en voorlichting budgetteren / IBAS
............................ 12
2.3 jongeren
................................................................................................. 12
2.3.1 financiλle voorlichting
...................................................................... 12
3. sociaal
isolement
3.1 algemeen
.............................................................................................. 13
3.1.1 ontwikkeling basisstructuur
............................................................. 13
3.1.2 begeleiding vanuit meldpunten
....................................................... 13
4. educatie
4.1 algemeen
.............................................................................................. 14
4.1.1 duurzaam computeren
.................................................................... 14
4.2 jongeren
................................................................................................. 14
4.2.1 sluitende aanpak 16-23 jarigen
...................................................... 14
4.3 allochtonen
............................................................................................ 14
4.3.1 voorschool
....................................................................................... 14
4.3.2 taalcursussen ouders
...................................................................... 15
4.3.3 opvoedingsondersteuning
................................................................ 15
4.3.4 centrale opvang
............................................................................... 15
4.3.5 resultaatverbeterplan inburgeringstrajecten
.................................... 15
4.3.6 verzuimpercentages inburgeringstrajecten
..................................... 16
4.3.7 conversatiegroepen allochtonen / nieuwkomers
............................. 16
4.3.8 video gezondheid en opvoeding
...................................................... 16
4.3.9 kinderopvang nieuwkomers
16
4.3.10 kinderopvang oudkomers
.
17
5. participatie
5.1
allochtonen
........................................................................................... 18
5.2.1 bevorderen participatie in besturen
................................................. 18
5.2 jongeren
................................................................................................ 18
5.1.1 lokaal jeugddebat
............................................................................ 18
6. overzicht notas en taakstellingen
.. 19
1. activering
1.1.1 activering -
algemeen: reducering aantal
bijstandscliλnten |
||
|
|
|
|
taakstelling |
Reducering van het aantal
bijstandscliλnten tot 2800 per 1 januari 2002 |
|
meetvragen |
Hoeveel mensen ontvangen
een bijstandsuitkering per ultimo 2000? Hoeveel mensen ontvangen
een bijstandsuitkering per ultimo 2001? |
|
verantwoordelijk |
Publiekszaken / Werk,
Inkomen en Zorg / Procesondersteuning |
|
rapportage |
Rapportage uitvoering
prestatieboek 2001 Kwartaalrapportage WIZ |
1.1.2 activering -
algemeen: koopkrachtgarantie |
||
|
|
|
|
taakstelling |
Arbeidsmarktparticipatie
bevorderen door armoedeval te bestrijden door personen die instromen op
gesubsidieerd werk tegemoet te komen (circa 85 mensen) |
|
meetvragen |
Hoeveel mensen hebben
gebruik gemaakt van de koopkrachtgarantie? |
|
verantwoordelijk |
Publiekszaken / Werk,
Inkomen en Zorg / Werkplan (Beleid en Projecten
rapporteert) |
|
rapportage |
Rapportage uitvoering
prestatieboek 2001 |
1.1.3 activering -
algemeen: bonus sociale activering |
||
|
|
|
|
taakstelling |
Iedereen die een traject
sociale activering volgt ontvangt een bonus (ca. 165 personen) |
|
meetvragen |
Hoeveel mensen kunnen
aanspraak maken op de bonus sociale activering? Hoeveel mensen hebben
gebruik gemaakt van de bonus sociale activering? |
|
verantwoordelijk |
Publiekszaken / Werk,
Inkomen en Zorg / Activering en Inburgering (Beleid en Projecten
rapporteert) |
|
rapportage |
Rapportage uitvoering
prestatieboek 2001 |
1.1.4 activering -
algemeen: doorlichting fase 4-bestand |
||
|
|
|
|
taakstelling |
Doorlichten van 542 klanten
in fase 4 in de periode van juli 2000 t/m juni 2001 Naar aanleiding van de rapportage doorlichting fase
4 zullen taakstellingen en meetvragen worden opgesteld. |
|
meetvragen |
Hoeveel klanten zijn
doorgelicht? |
|
verantwoordelijk |
Publiekszaken / Werk,
Inkomen en Zorg / Activering en Inburgering |
|
rapportage |
Rapportage uitvoering
prestatieboek 2001 Rapportage doorlichting |
1.1.5 activering -
algemeen: sluitende aanpak fase 2/3 |
||
|
|
|
|
taakstelling |
300 klanten in fase 2 en 3
plaatsen in trajectplannen |
|
meetvragen |
Hoeveel klanten uit fase 2
en 3 zijn in 2001 een traject gestart? Hoeveel trajecten zijn in
2001 afgerond en hoeveel trajecten hebben tot uitstroom uit de bijstand
geleid? |
|
verantwoordelijk |
Publiekszaken / Werk,
Inkomen en Zorg / Activering en Inburgering |
|
rapportage |
Rapportage uitvoering
prestatieboek 2001 Evaluatie integratiebeleid |
1.1.6 activering -
algemeen: taal- en werkstages |
||
|
|
|
|
taakstelling |
In 2001 60 stageplaatsen
realiseren voor oudkomers. |
|
meetvragen |
Hoeveel stages zijn
gerealiseerd? |
|
verantwoordelijk |
Publiekszaken / Werk,
Inkomen en Zorg / Activering en Inburgering |
|
rapportage |
Rapportage uitvoering
prestatieboek 2001 Evaluatieverslag Educatie
en Activering Evaluatie integratiebeleid |
1.1.7 activering -
algemeen: werkaanvaardingssubsidie |
||
|
|
|
|
taakstelling |
Een subsidie van fl. 4000,-
toekennen aan uitkeringsgerechtigden, personen met een WIW-dienstbetrekking
of een WIW-werkervaringsplaats die arbeid in dienstbetrekking aanvaarden
waarmee zij volledig in de noodzakelijke kosten van bestaan kunnen voorzien. |
|
meetvragen |
Aan hoeveel personen is een
werkaanvaardingssubsidie toegekend? Hoeveel personen hadden
voorafgaand aan de aanvaarding van werk repectievelijk een uitkering, een
WIW-dienstbetrekking of een WIW-werkervaringsplaats? Hoeveel personen zijn
uitgestroomd van een uitkering, een WIW-dienstbetrekking of een
WIW-werkervaringsplaats naar regulier werk ten opzicht van het vorige jaar? Hoeveel personen aan wie
een werkaanvaardingssubsidie is toegekend ontvangen het 2e
termijnbedrag en het 4e termijnbedrag? (beantwoording mogelijk vanaf 2002 respectievelijk 2003) |
|
verantwoordelijk |
Publiekszaken / Werk,
Inkomen en Zorg / Werkplan (Beleid en Projecten
rapporteert) |
|
rapportage |
Rapportage uitvoering
prestatieboek 2001 |
1.1.8 activering -
algemeen: uitstroompremie I/D-baan |
||
|
|
|
|
taakstelling |
Een uitstroompremie van fl.
4000,- toekennen aan personen met een I/D-baan die arbeid in dienstbetrekking
aanvaarden waarmee zij volledig in de noodzakelijke kosten van bestaan kunnen
voorzien. |
|
meetvragen |
Aan hoeveel personen is een
uitstroompremie toegekend? Hoeveel personen zijn
uitgestroomd van een I/D-baan naar regulier werk ten opzicht van het vorige
jaar? |
|
verantwoordelijk |
Publiekszaken / Werk,
Inkomen en Zorg / Werkplan (Beleid en Projecten
rapporteert) |
|
rapportage |
Rapportage uitvoering
prestatieboek 2001 |
1.1.9 activering -
algemeen: kinderopvang herintreders |
||
|
|
|
|
taakstelling |
Het realiseren van
voldoende flexibele opvangplekken voor
herintreders. |
|
meetvragen |
Hoeveel herintreders hebben
in 2001 aangegeven in aanmerking te willen komen voor een flexibele
kinderopvangplek? Voor hoeveel herintreders
is een flexibele kinderopvangplek gerealiseerd? |
|
verantwoordelijk |
Lokaal Sociaal Beleid /
Regiegroep Kinderopvang |
|
rapportage |
Rapportage uitvoering
prestatieboek 2001 |
1.2.1 activering -
ιιn-ouders: reducering % 1-ouders in
de bijstand |
||
|
|
|
|
taakstelling |
Reducering aandeel 1-ouders
tot minder dan 20% van het aantal bijstandscliλnten |
|
meetvragen |
Hoeveel 1-oudergezinnen met
een Abw-uitkering zijn er ultimo 2000? Hoeveel 1-oudergezinnen met
een Abw-uitkering zijn er ultimo 2001? |
|
verantwoordelijk |
Publiekszaken / Werk,
Inkomen en Zorg (Procesondersteuning
rapporteert) |
|
rapportage |
Rapportage uitvoering
prestatieboek 2001 |
1.2.2 activering -
ιιn-ouders: klantgesprekken |
||
|
|
|
|
taakstelling |
500 klantgesprekken voeren,
waarvan 100 met nieuwe klanten en 400 met bestaande klanten |
|
meetvragen |
Hoeveel klantgesprekken
hebben plaatsgevonden? Wat hebben deze gesprekken
opgeleverd? |
|
verantwoordelijk |
Publiekszaken / Werk,
Inkomen en Zorg (Beleid en Projecten
rapporteert) |
|
rapportage |
Rapportage uitvoering
prestatieboek 2001 |
1.2.3 activering -
ιιn-ouders: vrijlatingsregeling |
||
|
|
|
|
taakstelling |
50 1-oudergezinnen (met
jongste kind tussen 5 en 12 jaar) gebruik laten maken van de
vrijlatingsregeling |
|
meetvragen |
Door hoeveel 1-ouders is
gebruik gemaakt van de vrijlatingsregeling in 2000 (in Delft en landelijk)? Door hoeveel 1-ouders is
gebruik gemaakt van de vrijlatingsregeling in 2001 (in Delft en landelijk)? |
|
verantwoordelijk |
Publiekszaken / Werk,
Inkomen en Zorg / Inkomen (Procesondersteuning
rapporteert) |
|
rapportage |
Rapportage uitvoering
prestatieboek 2001 |
1.2.4 activering -
ιιn-ouders: kinderopvang ιιn-ouders |
||
|
|
|
|
taakstelling |
Het realiseren van
voldoende flexibele opvangplekken voor
ιιn-ouders. |
|
meetvragen |
Hoeveel ιιn-ouders hebben
in 2001 aangegeven in aanmerking te willen komen voor een flexibele
kinderopvangplek? Voor hoeveel ιιn-ouders is
een flexibele kinderopvangplek gerealiseerd?
|
|
verantwoordelijk |
Lokaal Sociaal Beleid /
Regiegroep Kinderopvang |
|
rapportage |
Rapportage uitvoering
prestatieboek 2001 |
1.3.1 activering -
allochtonen: huismeesters van
allochtone afkomst |
||
|
|
|
|
taakstelling |
5 huismeesters van
allochtone afkomst aanstellen in 2001. |
|
meetvragen |
Hoeveel huismeesters zijn
aangesteld? |
|
verantwoordelijk |
Publiekszaken / Werk,
Inkomen en Zorg / Activering en Inburgering |
|
rapportage |
Rapportage uitvoering
prestatieboek 2001 Evaluatie integratiebeleid |
1.3.2 activering -
allochtonen: sluitende aanpak
nieuwkomers |
|
|||
|
|
|
|
|
|
taakstelling |
Begeleiden van alle circa
350 WIN-klanten i.h.k. van de sluitende aanpak (nieuwkomers
begeleidingstermijn van 18 maanden en het vervolgtraject) Op grond van de antwoorden op de meetvragen 2001
worden ten behoeve van 2002 nadere taakstellingen geformuleerd. |
|
|
|
meetvragen |
Wat is het aantal
nieuwkomers in begeleiding ultimo 2000? Wat is de instroom van de
doelgroep WIN in Delft in 2001? Wat is de instroom van de
doelgroep WIN in de Abw in 2001? Wat is de uitstroom van de
doelgroep WIN uit de Abw in 2001? Wat is de uitstroom uit de
begeleiding van het team inburgering in 2001? Wat is de uitstroom in 2001
van mensen die het beoogde taalniveau hebben bereikt? Wat is de uitstroom in 2001
naar betaalde arbeid? |
||
|
verantwoordelijk |
Publiekszaken / Werk,
Inkomen en Zorg / Activering en Inburgering, Procesondersteuning |
||
|
rapportage |
Rapportage uitvoering
prestatieboek 2001 |
||
1.3.3 activering -
allochtonen: sluitende aanpak
oudkomers |
|
|||
|
|
|
|
|
|
taakstelling |
Begeleiden van 250 klanten
naar scholing of werk i.h.k. van de sluitende aanpak Op grond van de antwoorden op de meetvragen 2001
worden ten behoeve van 2002 nadere taakstellingen geformuleerd. |
|
|
|
meetvragen |
Hoeveel oudkomers zijn
begeleid in 2001? Wat is de instroom van de
doelgroep oudkomers in Delft in 2001? Welk percentage van deze
groep ontvangt een Abw-uitkering in 2001? Wat is de uitstroom van de
doelgroep oudkomers uit de Abw in 2001? Wat is de uitstroom in 2001
naar betaalde arbeid? |
|
|
|
verantwoordelijk |
Publiekszaken / Werk,
Inkomen en Zorg / Activering en Inburgering |
|
|
|
rapportage |
Rapportage uitvoering
prestatieboek 2001 Evaluatie integratiebeleid |
|
|
1.3.4 activering -
allochtonen: Oudkomersbeleid in
contact met doelgroepen |
||
|
|
|
|
taakstelling |
5 tot 7 ID- of WIW-krachten
als contactpersonen aanstellen. |
|
meetvragen |
Hoeveel contactpersonen
zijn in dienst? |
|
verantwoordelijk |
Publiekszaken / Werk,
Inkomen en Zorg / Activering en Inburgering |
|
rapportage |
Rapportage uitvoering
prestatieboek 2001 Evaluatie integratiebeleid |
1.3.5 activering -
allochtonen: migranten in hogere
functies |
||
|
|
|
|
taakstelling |
Minimaal twee
sleutelfiguren laten doorstromen naar
een betaalde functie. |
|
meetvragen |
Hoeveel sleutelfiguren zijn
doorgestroomd naar een betaalde functie? |
|
verantwoordelijk |
Publiekszaken / Werk,
Inkomen en Zorg / Activering en Inburgering |
|
rapportage |
Rapportage uitvoering
prestatieboek 2001 Evaluatie integratiebeleid |
1.3.6 activering -
allochtonen: werk op niveau |
||
|
|
|
|
taakstelling |
Opzetten van het project
hoger opgeleiden (instellen van een stuurgroep en het aanstellen van een
coφrdinator die de coaches begeleid). De deelnemers ondersteunen
bij het vinden van werk op hun eigen niveau. |
|
meetvragen |
Hoeveel personen hebben
deelgenomen aan het project? Hoeveel personen hebben met
behulp van het project een baan op niveau gevonden? |
|
verantwoordelijk |
Publiekszaken / Werk,
Inkomen en Zorg / Activering en Inburgering |
|
rapportage |
Rapportage uitvoering
prestatieboek 2001 Evaluatie integratiebeleid |
1.3.7 activering - allochtonen:
wet SAMEN |
||
|
|
|
|
taakstelling |
De gemeente hoogt
verplichting i.h.k. van de wet SAMEN jaarlijks met 1% op (ca. 14 personen) en
bevordert dat meer allochtonen in dienst treden bij partnerorganisaties
(Maatzorg, GGD, TU Delft, Schieovers). |
|
meetvragen |
Welk percentage van de
werknemers is allochtoon t.o.v. vorige jaren? Hoe verhoudt dit percentage
zich tot het percentage allochtonen in de stad? Welk percentage van de
werknemers bij partnerorganisaties is allochtoon? |
|
verantwoordelijk |
Centrale Staf / Strategie
en Control Publiekszaken / Werk,
Inkomen en Zorg / Activering en Inburgering |
|
rapportage |
Rapportage uitvoering
prestatieboek 2001 Rapportage i.h.k.v. de Wet
SAMEN Evaluatie Integratiebeleid |
1.3.8 activering -
allochtonen: maatschappelijke
begeleiding migranten |
||
|
|
|
|
taakstelling |
In 2001 25 nieuwkomers en
oudkomers (niet-vluchtelingen) maatschappelijk begeleiden. |
|
meetvragen |
Hoeveel
nieuwkomers/niet-vluchtelingen zijn in 2001 Delft binnengekomen? Hoeveel hebben van hen
hebben maatschappelijke begeleiding gekregen? Waaruit bestond die
maatschappelijke begeleiding? |
|
verantwoordelijk |
Publiekszaken / Werk,
Inkomen en Zorg / Activering en Inburgering |
|
rapportage |
Rapportage uitvoering
prestatieboek 2001 Evaluatie integratiebeleid |
1.4.1 activering -
jongeren: zakgeldproject |
||
|
|
|
|
taakstelling |
Jaarlijks 30 jongeren
(13-17 jaar) kennis laten maken met werk door middel van een zakgeldbaan. |
|
meetvragen |
Hoeveel jongeren zijn
ingestroomd in het project 2001? Hoeveel uur per week hebben
deze jongeren gemiddeld gewerkt? Hoeveel jongeren zijn na
respectievelijk 2, 6 en 12 maanden nog werkzaam in een zakgeldbaan? |
|
verantwoordelijk |
Publiekszaken / Werk,
Inkomen en Zorg / Beleid en Projecten |
|
rapportage |
Rapportage uitvoering
prestatieboek 2001 |
1.5.1 activering -
arbeidsmarktprojecten: Maatzorg |
||
|
|
|
|
taakstelling |
10 personen laten instromen
in de functie van thuishulp A (5 nABW /
5 overig) |
|
meetvragen |
Hoeveel personen zijn in
het project gestart (opleiding)? Hoeveel personen zijn
daadwerkelijk bij Maatzorg gestart? Hoeveel personen waren na
een half jaar nog werkzaam bij Maatzorg? Hoeveel personen zijn
doorgestroomd naar een reguliere (niet gesubsidieerde) functie bij Maatzorg? |
|
verantwoordelijk |
Publiekszaken / Werk,
Inkomen en Zorg / Activering en Inburgering (Beleid en Projecten
rapporteert) |
|
rapportage |
Rapportage uitvoering
prestatieboek 2001 Na afloop van het project
d.m.v. een evaluatieverslag |
1.5.2 activering -
arbeidsmarktprojecten: Kringloop |
||
|
|
|
|
taakstelling |
10 opleidingsplaatsen en 6 begeleidingsplaatsen
bij het Kringloopbedrijf inkopen en vervullen |
|
meetvragen |
Hoeveel opleidingsplaatsen
zijn vervuld? Hoeveel
begeleidingsplaatsen zijn vervuld? Hoeveel mensen hebben het
gehele traject gevolgd? Hoeveel mensen zijn
doorgestroomd naar regulier werk of gesubsidieerd werk of een traject sociale
activering? |
|
verantwoordelijk |
Publiekszaken / Werk,
Inkomen en Zorg / Activering en Inburgering (Beleid en Projecten
rapporteert) |
|
rapportage |
Rapportage uitvoering
prestatieboek 2001 Jaarlijks d.m.v. een
evaluatieverslag |
1.5.3 activering -
arbeidsmarktprojecten: Schieoevers |
||
|
|
|
|
taakstelling |
10 werkzoekenden laten
instromen in het pilotproject |
|
meetvragen |
Hoeveel personen zijn
gestart in het project? Hoeveel personen zijn
gedurende het gehele project werkzaam geweest? Hoeveel personen zijn
doorgestroomd naar regulier werk of gesubsidieerd werk? |
|
verantwoordelijk |
Publiekszaken / Werk,
Inkomen en Zorg / Activering en Inburgering (Beleid en Projecten
rapporteert) |
|
rapportage |
Rapportage uitvoering prestatieboek
2001 Na afloop van het project
d.m.v. een evaluatieverslag |
1.6.1 activering -
gesubsidieerd werk: I/D banen |
||
|
|
|
|
taakstelling |
320 I/D banen vervullen |
|
meetvragen |
Hoeveel I/D plekken zijn
beschikbaar (per ultimo 2001)? Hoeveel hiervan zijn
vervuld? Hoeveel mensen met een I/D
baan zijn in 2001 doorgestroomd naar regulier werk? |
|
verantwoordelijk |
Publiekszaken / Werk,
Inkomen en Zorg / WIW (Beleid en Projecten
rapporteert) |
|
rapportage |
Rapportage uitvoering
prestatieboek 2001 |
1.6.2 activering -
gesubsidieerd werk: WIW
dienstbetrekkingen |
||
|
|
|
|
taakstelling |
285 WIW-dienstbetrekkingen
vervullen |
|
meetvragen |
Hoeveel
WIW-dienstbetrekkingen zijn beschikbaar (per ultimo 2001)? Hoeveel
WIW-dienstbetrekkingen zijn gerealiseerd in 2001? Hoeveel mensen met een
WIW-dienstbetrekking zijn in 2001 doorgestroomd naar regulier werk? Hoeveel subsidies voor
werkervaringsplaatsen zijn verstrekt in 2001? Hoeveel mensen zijn na
afloop van de subsidie in dienst getreden in 2001? |
|
verantwoordelijk |
Publiekszaken / Werk,
Inkomen en Zorg / WIW (Beleid en Projecten
rapporteert) |
|
rapportage |
Rapportage uitvoering
prestatieboek 2001 |
2. Inkomen
2.1.1 inkomen -
inkomensondersteuning: DUIT |
||
|
|
|
|
taakstelling |
Vergroten van het bereik
van de gemeentelijke inkomensondersteunende maatregelen met 250 aanvragen
door middel van het realiseren van 500 huisbezoeken op jaarbasis in het kader
van DUIT. Het beslag bijzondere
bijstand verhogen met ongeveer fl. 100.000,-. DUIT is op dit moment nog niet van start gegaan.
Taakstellingen en meetvragen zullen nog nader bekeken worden. |
|
Meetvragen |
Hoeveel huisbezoeken zijn
afgelegd? Voor welke regelingen
hebben de bezochten aanvragen ingediend? Voor welk bedrag hebben de
bezochten aanvragen ingediend? Hoeveel van de aanvragen
zijn gehonoreerd? Hoeveel aanvragen voor
gemeentelijke inkomensondersteunende maatregelen zijn ingediend in 200 en in
2001? Wat is het beslag
bijzondere bijstand in 2000 en in 2001? |
|
verantwoordelijk |
Publiekszaken / Werk,
Inkomen en Zorg / Budgetwinkel & Procesondersteuning |
|
rapportage |
Rapportage uitvoering
prestatieboek 2001 Rapportage steekproef
bezochten |
2.2.1 inkomen -
allochtonen: hulpverlening en
voorlichting budgetteren / IBAS |
||
|
|
|
|
taakstelling |
Hulpverlening en
voorlichting budgetteren geven aan (potentiλle) klanten van de Budgetwinkel
en mensen helpen schulden kwijt te raken. |
|
Meetvragen |
Hoeveel personen uit de
doelgroep hebben voorlichting gekregen in 2001? Hoeveel personen uit de
doelgroep hebben hulp gekregen bij hetkwijtraken van hun schulden in 2000 en
in 2001? |
|
verantwoordelijk |
Publiekszaken / Werk,
Inkomen en Zorg / Budgetwinkel |
|
rapportage |
Rapportage uitvoering
prestatieboek 2001 Evaluatie integratiebeleid |
2.3.1 inkomen - jongeren: financiλle voorlichting |
||
|
|
|
|
taakstelling |
Het geven van financiλle voorlichting in alle brugklassen en aan de ouders van deze jongeren. Het beschikbaar stellen en
verspreiden van het poenboek van de VSSD aan jongeren in de leeftijd van
16-17 jaar. |
|
meetvragen |
Hoeveel voorlichtingslessen
zijn gegeven aan brugklassers in 2001? Welk percentage van alle
brugklassers is hiermee bereikt in 2001? Hoeveel voorlichtingslessen
zijn gegeven aan ouders in 2001? Welk percentage van de
ouders is hiermee bereikt in 2001? Hoeveel exemplaren van het
poenboek zijn verspreid onder 16/17-jarigen? Welk percentage van het
totaal aantal 16/17-jarigen in Delft is hiermee bereikt? |
|
verantwoordelijk |
Wijk- en Stadszaken /
Leefbaarheid / Welzijn |
|
rapportage |
Rapportage uitvoering
prestatieboek 2001 |
3. sociaal isolement
3.1.1 tegengaan sociaal
isolement: ontwikkeling basisstructuur
|
||
|
|
|
|
taakstelling |
Het opzetten van 3
steunpunten in 2001; uitbouw naar 5 wijken in 2002 en naar 7 wijken in 2003 |
|
meetvragen |
Hoeveel steunpunten zijn
opgezet? |
|
verantwoordelijk |
Wijk- en stadszaken /
Leefbaarheid / Welzijn |
|
rapportage |
Rapportage 2001
prestatieboek Stand van zaken sociaal
isolement (2e kwartaal 2002) |
3.1.2 tegengaan sociaal
isolement: begeleiding vanuit
meldpunten |
||
|
|
|
|
taakstelling |
vooralsnog bepalen van de
omvang en de definiλring van het probleem |
|
meetvragen |
Hoeveel meldingen zijn er
geweest? Welke vervolgacties hebben
plaatsgevonden? Welke doelgroepen worden
aangemeld? Wat zijn de kenmerken van
de aangemelden? Zijn betrokkenen tevreden
over de geboden ondersteuning? Zijn er voor betrokkenen op
wijkniveau geschikte activiteiten? Zijn hulp- en/of
dienstverlenende instellingen toegankelijk? |
|
verantwoordelijk |
Wijk- en stadszaken /
Leefbaarheid / Welzijn |
|
rapportage |
Rapportage 2001
prestatieboek Stand van zaken sociaal
isolement (2e kwartaal 2002) |
4. Educatie
4.1.1 educatie - algemeen: duurzaam computeren |
||
|
|
|
|
taakstelling |
Naar aanleiding van de evaluatie duurzaam computeren
2000 worden voor 2001 taakstellingen geformuleerd. |
|
meetvragen |
|
|
verantwoordelijk |
Publiekszaken / Werk,
Inkomen en Zorg / Beleid en Projecten |
|
rapportage |
Rapportage uitvoering
prestatieboek 2001 Evaluatie duurzaam
computeren (evaluatie 2e kwartaal 2001) |
4.2.1 educatie - jongeren: sluitende Aanpak 16-23 jarigen |
||
|
|
|
|
taakstelling |
In 2001100 jongeren
begeleiden (150 op jaarbasis) om een startkwalificatie voor een
vervolgopleiding te behalen of naar het hoogst haalbare niveau op de
arbeidsmarkt of naar vormen van passende hulpverlening. |
|
meetvragen |
Hoeveel jongeren zijn
begeleid in het kader van de sluitende aanpak in 2001? Hoeveel jongeren hebben als
gevolg van de begeleiding een inschrijving bij een onderwijsinstelling
gerealiseerd in 2001? Hoeveel jongeren hebben als
gevolg van de begeleiding betaald werk gevonden in 2001? Hoeveel jongeren hebben als
gevolg van de begeleiding passende vormen van hulpverlening aangeboden in
2001? Hoeveel jongeren zijn als
voortijdig schoolverlater geregistreerd in 2001? |
|
verantwoordelijk |
Wijk- en Stadzaken /
Leefbaarheid / Onderwijs / RMC |
|
rapportage |
Rapportage uitvoering
prestatieboek 2001 Effectrapportage RMC Rapportage RMC Casemanagement |
4.3.1 educatie -
allochtonen: voorschool |
||
|
|
|
|
taakstelling |
Met ingang van het
schooljaar 2001/2002 starten van 2 of 3 voorscholen. |
|
meetvragen |
Hoeveel 2-5-jarigen nemen
per ultimo 2001 deel aan de voorschool? Welke vooruitgang hebben de
kinderen in de voorschool geboekt? |
|
verantwoordelijk |
Wijk- en Stadzaken /
Leefbaarheid / Onderwijs |
|
rapportage |
Rapportage uitvoering
prestatieboek 2001 Rapportage resultaten
voorschool 2001-2001 (3e kwartaal 2002) Evaluatie integratiebeleid |
4.3.2 educatie -
allochtonen: taalcursussen ouders |
||
|
|
|
|
taakstelling |
jaarlijks 120-150 moeders
en peuters verbetering taalvaardigheid door 8-10 extra cursussen per jaar |
|
meetvragen |
Hoeveel cursussen zijn
georganiseerd in 2000? Hoeveel cursussen zijn
georganiseerd in 2001? Hoeveel ouders hebben een
cursus gevolgd in 2000? Hoeveel ouders hebben een
cursus gevolgd in 2001? |
|
verantwoordelijk |
Wijk- en Stadzaken /
Leefbaarheid / Onderwijs |
|
rapportage |
Rapportage uitvoering
prestatieboek 2001 Evaluatie integratiebeleid |
4.3.3 educatie -
allochtonen: opvoedingsondersteuning |
||
|
|
|
|
taakstelling |
Jaarlijks 90-120 ouders van
kinderen in het basisonderwijs en op de voorschool een opvoedingscursus laten
volgen door 6-8 extra cursussen per jaar |
|
meetvragen |
Hoeveel cursussen
opvoedingsondersteuning zijn georganiseerd in 2000? Hoeveel cursussen
opvoedingsondersteuning zijn georganiseerd in 2001? Hoeveel ouders hebben een
cursus gevolgd in 2000? Hoeveel ouders hebben een
cursus gevolgd in 2000? |
|
verantwoordelijk |
Wijk- en Stadzaken /
Leefbaarheid / Onderwijs |
|
rapportage |
Rapportage uitvoering
prestatieboek 2001 Evaluatie integratiebeleid |
4.3.4 educatie -
allochtonen: centrale opvang |
||
|
|
|
|
taakstelling |
Realiseren van een plek
voor alle nieuwkomers waar nodig in de centrale opvang binnen ιιn maand |
|
meetvragen |
Hoeveel nieuwkomers zijn
geplaatst op de centrale opvang? Hoelang was de gemiddelde
wachttijd voor plaatsing? |
|
verantwoordelijk |
Wijk- en Stadszaken /
Leefbaarheid / Onderwijs |
|
rapportage |
Rapportage uitvoering
prestatieboek 2001 Rapportage resultaten
Centrale Opvang (3e kwartaal 2001) |
4.3.5 educatie -
allochtonen: resultaatverbeterplan
inburgeringstrajecten |
||
|
|
|
|
taakstelling |
Opstellen
resultaatverbeterplan. (Taakstellingen en meetvragen komen voort uit het
resultaatverbeterplan.) |
|
meetvragen |
|
|
verantwoordelijk |
Publiekszaken / Werk,
Inkomen en Zorg / Beleid en Projecten |
|
rapportage |
Rapportage uitvoering
prestatieboek 2001 Voorstel
resultaatverbeterplan 3e kwartaal 2001 |
4.3.6 educatie -
allochtonen: verzuimpercentages
inburgeringstrajecten |
||
|
|
|
|
taakstelling |
Realiseren van halvering
van het huidige verzuimpercentage tot circa 15% in 2002. |
|
meetvragen |
Wat is het
verzuimpercentage in het kalenderjaar 2001 t.o.v. voorgaande jaren?
(ongeoorloofd en geoorloofd?) |
|
verantwoordelijk |
Publiekszaken / Werk,
Inkomen en Zorg / Beleid en Projecten |
|
rapportage |
Rapportage uitvoering
prestatieboek 2001 Educatie -en
Activeringsverslag (2e kwartaal 2001) |
4.3.7 integratie -
algemeen: Conversatiegroepen
allochtonen / nieuwkomers |
||
|
|
|
|
taakstelling |
Het aantal deelnemers aan
de conversatiegroepen uitbreiden tot 150 in 2001. |
|
meetvragen |
Hoeveel
allochtonen/nieuwkomers nemen deel aan de conversatiegroepen in 2000? Hoeveel
allochtonen/nieuwkomers nemen deel aan de conversatiegroepen in 2001? |
|
verantwoordelijk |
Wijk- en Stadszaken /
Leefbaarheid / Welzijn |
|
rapportage |
Rapportage uitvoering
prestatieboek 2001 Evaluatie integratiebeleid |
4.3.8 integratie -
algemeen: video gezondheid en
opvoeding |
||
|
|
|
|
taakstelling |
De video gezondheid en
opvoeding in de consultatiebureau laten spelen |
|
meetvragen |
In hoeveel
consultatiebureaus draait de video? Hoe regelmatig wordt de
video gedraaid? |
|
verantwoordelijk |
Publiekszaken / Werk,
Inkomen en Zorg / Beleid en Projecten |
|
rapportage |
Rapportage uitvoering
prestatieboek 2001 Evaluatie integratiebeleid |
4.3.9 educatie -
allochtonen: kinderopvang nieuwkomers |
||
|
|
|
|
taakstelling |
Het realiseren van
voldoende flexibele opvangplekken voor nieuwkomers die het WIN-programma
volgen. |
|
meetvragen |
Hoeveel nieuwkomers hebben
in 2001 aangegeven in aanmerking te willen komen voor een flexibele
kinderopvangplek? Voor hoeveel nieuwkomers is
een flexibele kinderopvangplek gerealiseerd?
|
|
verantwoordelijk |
Lokaal Sociaal Beleid / Regiegroep
Kinderopvang |
|
rapportage |
Rapportage uitvoering
prestatieboek 2001 |
4.3.10 educatie -
allochtonen: kinderopvang oudkomers |
||
|
|
|
|
taakstelling |
Het realiseren van
voldoende flexibele opvangplekken voor oudkomers die een opleiding volgen bij
de Mondriaan Stichting. |
|
meetvragen |
Hoeveel oudkomers hebben in
2001 aangegeven in aanmerking te willen komen voor een flexibele
kinderopvangplek? Voor hoeveel oudkomers is
een flexibele kinderopvangplek gerealiseerd?
|
|
verantwoordelijk |
Lokaal Sociaal Beleid /
Regiegroep Kinderopvang |
|
rapportage |
Rapportage uitvoering
prestatieboek 2001 |
5. participatie
5.1.1 participatie -
allochtonen: bevorderen participatie
in besturen |
||
|
|
|
|
taakstelling |
1 cursus met 15 personen
organiseren, waarbij het doel is de helft van deze personen in een
bestuursfunctie of stage te krijgen |
|
meetvragen |
Hoeveel mensen hebben
deelgenomen aan de cursus? Hoeveel mensen zijn door de
cursus in een bestuursfunctie terechtgekomen? Hoeveel mensen lopen een
stage? |
|
verantwoordelijk |
Wijk- en Stadszaken /
Leefbaarheid / Welzijn |
|
rapportage |
Rapportage uitvoering
prestatieboek 2001 Evaluatie integratiebeleid |
5.2.1 participatie -
jongeren: lokaal jeugddebat |
||
|
|
|
|
taakstelling |
Het opzetten van een lokaal jeugddebat. |
|
meetvragen |
Hoeveel jongeren hebben
meegedaan aan het lokaal jeugddebat? |
|
verantwoordelijk |
Wijk- en Stadszaken /
Leefbaarheid / Welzijn |
|
rapportage |
Rapportage uitvoering
prestatieboek 2001 |
6. Overzicht notas en taakstellingen
nota |
taakstelling |
nummer |
pagina |
|
|
|
|
Nota FWI |
reducering aantal
ABW-cliλnten |
1.1.1 |
4 |
|
|
|
|
Samen aan de Slag |
koopkrachtgarantie |
1.1.2 |
4 |
|
bonus sociale activering |
1.1.3 |
4 |
|
reducering % 1-ouders in de
bijstand |
1.2.1 |
6 |
|
klantgesprekken |
1.2.2 |
6 |
|
vrijlatingsregeling |
1.2.3 |
7 |
|
Maatzorg |
1.5.1 |
10 |
|
Kringloop |
1.5.2 |
10 |
|
Schieoevers |
1.5.3 |
10 |
|
DUIT |
2.1.1 |
12 |
|
ontwikkeling basisstructuur
sociaal isolement |
3.1.1 |
13 |
|
begeleiding vanuit
meldpunten |
3.1.2 |
13 |
|
|
|
|
Educatie-en Activeringsplan |
doorlichting fase 4-bestand
sluitende aanpak fase 2/3 |
1.1.4 1.1.5 |
4 5 |
|
taal- en werkstages |
1.1.6 |
5 |
|
sluitende aanpak oudkomers |
1.3.3 |
8 |
|
sluitende aanpak
nieuwkomers |
1.3.2 |
7 |
|
I/D-banen |
1.6.1 |
11 |
|
WIW-dienstbetrekkingen |
1.6.2 |
11 |
|
duurzaam computeren |
4.1.1 |
14 |
|
sluitende aanpak 16-23
jarigen |
4.1.2 |
14 |
|
resultaatverbeterplan
inburgeringstrajecten |
4.3.5 |
15 |
|
verzuimpercentages
inburgeringstrajecten |
4.3.6 |
16 |
|
|
|
|
Integratienota |
huismeester van allochtone
afkomst |
1.3.1 |
7 |
|
taal- en werkstages |
1.1.6 |
5 |
|
sluitende aanpak oudkomers |
1.3.3. |
8 |
|
sluitende aanpak
nieuwkomers |
1.3.2 |
7 |
|
migranten in hogere
functies |
1.3.5 |
8 |
|
werk op niveau |
1.3.6 |
8 |
|
wet SAMEN |
1.3.7 |
9 |
|
maatschappelijk begeleiding
migranten |
1.3.8 |
9 |
|
hulpverlening en
voorlichting budgetteren / IBAS |
2.2.1 |
12 |
|
sluitende aanpak 16-23
jarigen |
4.1.2 |
15 |
|
voorschool |
4.3.1 |
14 |
|
taalcursussen ouders |
4.3.2 |
15 |
|
opvoedingsondersteuning |
4.3.3 |
15 |
|
centrale opvang |
4.3.4 |
15 |
|
conversatiegroepen
allochtonen / nieuwkomers |
4.3.7 |
16 |
|
video gezondheid en
opvoeding |
4.3.8 |
16 |
|
bevorderen particiaptie in
besturen |
5.2.1 |
18 |
|
|
|
|
actieprogramma jongeren |
zakgeldproject financiλle voorlichting |
1.4.1 2.3.1 |
9 12 |
|
lokaal jeugddebat |
5.2.1 |
18 |
|
|
|
|
overig |
werkaanvaardingssubsidie |
1.1.7 |
5 |
|
uitstroompremie I/D-baan |
1.1.8 |
6 |
|
kinderopvang herintreders |
1.1.9 |
6 |
|
Kinderopvang nieuwkomers |
4.3.9 |
16 |
|
Kinderopvang oudkomers |
4.3.10 |
17 |
|
Kinderopvang ιιn-ouders |
1.2.4 |
7 |