INTEGRAAL HUISVESTINGSPLAN
GEMEENTE DELFT
Inhoudsopgave
1.
Inleiding
2.
Beleidsontwikkelingen
2.1 groepsgrootte verkleining in het
basisonderwijs
2.2 brede school
2.3 centrale opvang
2.4 weer samen naar school
2.5 ZMOK in Delft
2.6 ontwikkeling ZMLK
2.7 2e fase in het voortgezet onderwijs
2.8 Het VMBO
2.9 ICT beleid binnen het onderwijs
3.
Demografische gegevens
3.1 algemeen
3.2 woningbouw
3.3 prognoses
3.4 Vinex locaties
4. Basisonderwijs
4.1. wijk 11 Binnenstad
4.2. wijk 12 Vrijenban
4.3. wijk 13 Hof van Delft
4.4. wijk 14 Voordijkshoorn
4.5. wijk 22 Tanthof-West
4.6. wijk 23 Tanthof-Oost
4.7. wijk 24 Voorhof
4.8. wijk 25 Buitenhof
4.9. wijk 28 Wippolder
5.
Speciale scholen voor basis- en voortgezet onderwijs
5.1 De Bouwsteen
5.2 De Laurentiusschool
5.3 Herman Broerenschool
5.4 Maurice Maeterlinckschool
6. Voortgezet onderwijs
6.1 Grotius
College
6.2 Sint Stanislascollege
6.3 Christelijk Lyceum Delft
7.Overzicht investeringen scenario’s en
tijdsplanning
tijdsplanning
aanvragen huisvestingsvoorzieningen en de financiële gevolgen van de diverse
scenario’s.
Bijlage
·
bijlage : plattegrond Delft met wijkindeling
1. INLEIDING
Door
de in januari 1997 van kracht geworden Wet decentralisatie onderwijshuisvesting
zijn de bevoegdheden en verantwoordelijkheden van gemeenten op het gebied van
de huisvesting van scholen drastisch gewijzigd.
Tot
1997 werden huisvestingsvoorzieningen door middel van doeluitkeringen vanuit
het rijk gefinancierd, waarbij de gemeente als “doorgeefluik” fungeerde.
De
Wet decentralisatie onderwijshuisvesting geeft de gemeente de rol van beslisser
en
financier
van onderwijshuisvestingsvoorzieningen op haar grondgebied.
De
gelden voor onderwijshuisvesting worden door het rijk gestort in de algemene
uitkering van het gemeentefonds.
Hierdoor
is de onderwijshuisvesting een regulier beleidsveld van de gemeente geworden,
waarbij de gemeenteraad moet bepalen
hoe zwaar onderwijshuisvesting telt binnen alle andere beleidsafwegingen.
De wet legt de gemeente de verplichting op de
huisvestingstaak uit te werken in op overeenstemming gericht overleg met de
schoolbesturen.
Een
belangrijk instrument daarbij is de Verordening Voorzieningen
Onderwijshuisvesting Gemeente Delft.
Op
grond van deze verordening stelt de gemeenteraad jaarlijks een Programma vast,
waarin de voor bekostiging in
aanmerking te nemen huisvestingsvoorzieningen voor het volgende jaar zijn
opgenomen.
Vanuit
de gemeente wordt gestreefd om in consensus met het onderwijsveld te komen tot
een meerjarenplanning met betrekking tot de onderwijshuisvesting.
De
meerwaarde van consensus over de huisvesting van scholen is, dat de formele rol
van de Verordening Voorzieningen Onderwijshuisvesting wat meer naar achteren
geschoven kan worden, waardoor maatwerk mogelijk wordt.
Schoolbesturen
hebben een gezamenlijke verantwoordelijkheid voor de planning van de
onderwijshuisvesting, waarbij in het streven naar consensus de gemeente een
regisserende rol speelt.
De
invoering van de decentralisatie is voor gemeenten een ingrijpende operatie. In
Delft is ervoor gekozen, om allereerst in consensus met de schoolbesturen de
verordening vast te stellen en de werking ervan te evalueren.
Als
tweede stap wordt nu, eveneens in op overeenstemming gericht overleg met de
schoolbesturen, het Integraal Huisvestingsplan (IHP) uitgewerkt.
Onderdeel
van dit IHP is de nulmeting van alle schoolgebouwen in Delft, waarbij
overeenstemming wordt nagestreefd
tussen de gemeente en de schoolbesturen over de basisgegevens per school. Deze
nulmeting is inmiddels zo goed als afgerond.
Duidelijk
moet zijn dat dit IHP niet in de plaats kan treden van het jaarlijks door de
gemeenteraad vast te stellen Programma. Het IHP vormt bij de totstandkoming van
het Programma echter wel een belangrijk beleidsdocument.
Het
IHP wordt gekenmerkt door een duidelijk meerjaren perspectief, terwijl het
Programma slechts op een jaar betrekking heeft.
Het
is de bedoeling, dat de in het IHP vastgelegde visie op de onderwijshuisvesting
jaarlijks wordt vertaald in het door de gemeenteraad vast te stellen Programma.
In
dit IHP is een aantal zaken in beeld gebracht, zoals de ontwikkeling van
woningbouw in Delft, de ontwikkeling van het aantal leerlingen in het
basisonderwijs, speciaal onderwijs en het voortgezet onderwijs en de daarbij
behorende behoefte aan lokalen.
Meegenomen
is tevens de huisvestingsbehoefte als gevolg van het rijksbeleid groepsgrootte
verkleining.
Daarnaast
zijn de effecten van de -massale- woningbouw op de nabij Delft in ontwikkeling
zijnde Vinexlocaties voor met name het voortgezet onderwijs in kaart
gebracht.
In
de hoofdstukken 4, 5 en 6 worden huisvestingsscenario’s omschreven zoals die in
overleg met het onderwijsveld tot stand zijn gekomen. De investeringsgevolgen
van deze scenario’s zijn in hoofdstuk 7 in een totaaloverzicht nader
aangegeven.
Tot
slot dient te worden vermeld, dat het IHP een meerjarenvisie omvat van de
huisvesting van scholen op het grondgebied van Delft. Aangezien nieuwe
zienswijzen, wetswijzigingen en beleidsontwikkelingen tot aanpassingen van deze
visie kunnen leiden, zal het IHP regelmatig bijstelling behoeven.
Het
IHP is in deze hoedanigheid geen statisch document, doch een op de
ontwikkelingen toegesneden meerjarenvisie van gemeente en schoolbesturen op de
onderwijshuisvesting in Delft.
TOELICHTING
Dit
Integrale Huisvestingsplan is voor het basis onderwijs gebaseerd op de situatie
per “postcode” wijk.
Per
wijk treft u aan de gegevens van de scholen en gymnastieklokalen. De prognoses
per basisschool zijn vertaald in het aantal benodigde lokalen. Indien een
school over meerdere vestigingen is verspreid treft u onder het kopje “omvang”
aan het aantal lokalen in de wijk en tussen haakjes het aantal lokalen van de
andere vestiging(en).
Hierin
is de klassenverkleiningsmaatregel geheel verwerkt en vertaald in
lokaalruimte. De in de tabellen
omschreven “behoefte” is dus de maximale behoefte aan lokalen inclusief klassenverkleining.
Per
wijk is uitgewerkt de situatie van de aanwezige scholen en gymnastieklokalen,
de geprognosticeerde aantal lokalen per school en zijn de punten in de
huisvesting, die aandacht behoeven, geïnventariseerd.
Het
onder het kopje “Prognose aantal lokalen in:” aangegeven overschot (+) of
tekort (-) aan lokalen is afgemeten ten opzichte van de situatie per 1 januari
2001.
In
de kolom “nulmeting” wordt de omvang van het schoolgebouw weergegeven exclusief eventueel aanwezige
noodlokalen.
Daarnaast
zijn huisvestingsscenario’s en een wijkkaart met daarop de scholen toegevoegd.
Voor
het speciaal- en voortgezet onderwijs is de situatie gemeentebreed bekeken. In
de prognoses is de ontwikkeling uitgedrukt in aantallen leerlingen en niet in
alle gevallen vertaald in aantallen lokalen. Rekening is gehouden met gehele of
gedeeltelijke leerlingen toename vanuit de in ontwikkeling zijnde
VINEX-locaties.
Een
aparte kaart van de gemeente Delft, met daarop ook de scholen voor voortgezet
onderwijs is aan het IHP toegevoegd.
2.
BELEIDSONTWIKKELINGEN
2.1 Groepsgrootte
verkleining in het basisonderwijs
In
augustus 1997 is de eerste fase groepsgrootteverkleining
(hierna:klassenverkleining) gestart. Deze eerste fase had betrekking op extra
formatie voor de groepen 1 tot en met 4 in het basisonderwijs (0.305 fre per
leerling).
Op
basis van de daarvoor aangegeven formule ter berekening van de formatie
inclusief klassenverkleining is een aantal scholen voor uitbreiding van
huisvesting in aanmerking gebracht.
Inmiddels
is de tweede fase van de klassenverkleining in werking getreden. In november
1999 is in samenspraak met de Delftse schoolbesturen een inventarisatie gemaakt
van de huisvestingsconsequenties klassenverkleining. Hierbij zijn afspraken
gemaakt over huisvestingsvoorzieningen bij het eindbeeld van de
klassenverkleinings operatie.
De
uitbreidingen als gevolg van de totale klassenverkleinings operatie zijn in dit
IHP verwerkt.
Tevens
is in de Verordening voorzieningen onderwijshuisvesting de component
groepsgrootteverkleining ingepast in de formule voor bepaling van de
ruimtebehoefte van basisscholen.
Hierdoor is de groepsgrootteverkleining structureel onderdeel van de
bepaling van de ruimtebehoefte van scholen voor basisonderwijs geworden.
2.2 Brede
school
Het
‘ Vensterschool of Brede schoolprogramma ‘ is een belangrijk actiepunt in het
college-programma 1998-2002 ‘ grensoverschrijdend ’. Met het programma wil de
gemeente Delft wijkgericht meer samenhang brengen tussen onderwijs,
kinderopvang, jeugdbeleid, culturele, sportieve en opvoedingsondersteunende
activiteiten met als doel de ontwikkelingskansen van kinderen te verbeteren.
Uiteindelijk wil de gemeente in iedere wijk een breed programma voor kinderen
realiseren.
Voor
het realiseren van het Brede schoolprogramma is een projectgroep ingesteld die
in overleg met alle partijen het concept op wijkniveau vorm gaat geven.
Uitgangspunt daarbij is een brede aanpak langs drie samenhangende lijnen :
1. Kind en programma : voor een
wijkcluster van scholen en kinderopvang
wordt een programma van activiteiten en voorzieningen ontwikkeld ;
2. Wijk : het wijkcluster wordt
ingebed in het wijknetwerk, waarbij de activiteiten worden afgestemd op de
overige activiteiten in de wijk.
3. Gebouwen : door bestaande
gebouwen langer open te stellen, voorzieningen dubbel te gebruiken en bij
nieuwbouwplannen meer functies in een complex onder te brengen kan het
vensterschoolprogramma een steeds
aantrekkelijker plaats krijgen in de wijk.
In
dit IHP zijn de nu bekende aanzetten en ontwikkelingen op het gebied van het
brede schoolconcept in de uitwerkingen per wijk opgenomen.
Een
belangrijk uitgangspunt van het brede school beleid is de koppeling tussen
kinderopvang en onderwijs. Om dit beleid in de huisvesting goed vorm te kunnen
geven wordt bezien of een verantwoorde koppeling tussen de huisvestingsmiddelen
voor onderwijs en voor kinderopvang tot stand kan worden gebracht.
Bij
investeringen in huisvestingsvoorzieningen van scholen in het kader van het
brede schoolconcept stelt de gemeente als voorwaarde, dat de scholen bereid
zijn bepaalde delen van het schoolgebouw beschikbaar te stellen voor meervoudig
gebruik.
2.3 Centrale
Opvang
In
Delft wordt het beleid met betrekking tot de centrale opvang van nieuwkomers op
twee plaatsen uitgevoerd. Voor het onderwijs aan kinderen van 6 tot en met 12
jaar gebeurt dit in het gebouw aan de Glenn Millerstraat, de opvang binnen het
voortgezet onderwijs (12 tot en met 16 jaar) geschiedt in de Van
Bleijswijckstraat locatie van het Grotius College.
In
totaliteit betreft het opvang voor 10 groepen leerlingen (op basis van
teldatum 1 oktober 1999).
De
centrale opvang voor kinderen van 6 tot en met 12 jaar wordt binnenkort
ingepast binnen een te realiseren multifunctioneel centrum voor de wijk
Poptahof-Noord. Voor 5 groepen leerlingen zullen passende voorzieningen worden
gebouwd op een locatie binnen de wijk.
De
voorzieningen voor de centrale opvang in de wijk Poptahof Noord vergen een
investering van 2 miljoen gulden, welk bedrag wordt gefinancierd uit een
daartoe bestemd budget binnen de meerjarenraming stadsvernieuwing (MRSV).
De
centrale opvang binnen het voortgezet onderwijs vindt plaats binnen het Grotius
College. Eventuele benodigde extra investeringen binnen de huisvesting voor
deze opvang worden gefinancierd vanuit het GOA middelen voor Delft.
2.4 Weer
samen naar school
In
augustus 1998 is de Wet op het primair onderwijs ingevoerd. Het beleid “Weer
samen naar school” volgt uit deze wet.
Basisscholen
en scholen voor speciaal onderwijs werken conform dit beleid samen binnen een
samenwerkingsverband.
Delft
telt binnen het primair onderwijs twee samenwerkingsverbanden.
Afgesproken
is, dat de doelstelling is de verwijzing naar het speciaal onderwijs tot 2 á 3
% van het aantal basisschoolleerlingen terug te brengen.
Met
name in het openbaar speciaal onderwijs heeft “Weer samen naar school” gevolgen
voor de huisvesting: het voormalige mlk-so is reeds ondergebracht in het gebouw
van De Bouwsteen aan de Griegstraat ( De Bouwsteen is ontstaan door een fusie
tussen Het Kompas en de Juliana van Stolbergschool ).
In
2001 zal door deze fusie het gebouw van het voormalige Kompas aan de J.J.
Slauerhoff- laan voor herontwikkeling beschikbaar komen. Voor het mlk-svo
(praktijkafdeling) is huisvesting gerealiseerd in de Van Bleijswijckstraat
locatie van het Grotius College.
Het
gebouw aan de Kaappeijne van de Coppellostraat is door de Laurentius Stichting
reeds aangepast tot rooms katholieke praktijkschool.
Kernpunt
in WSNS is: meer aandacht voor leerlingen. Om deze zorg te kunnen realiseren
ontstaat binnen het onderwijs behoefte aan extra, kleine leerplekken. De op
consensus gericht werkwijze binnen de onderwijshuisvesting biedt voldoende
mogelijkheden om deze kleine werkplekken in het kader van “onderwijskundige
ontwikkelingen” te realiseren.
2.5 Lespunt ZMOK in Delft
De
gemeente Delft onderzoekt momenteel welke
mogelijkheden er zijn voor zmok-voorzieningen ( primair en voortgezet
onderwijs) in Delft.
De
reden hiervoor is dat vanuit de beide samenwerkingsverbanden WSNS en het
samenwerkingsverband VO-SVO is aangegeven,dat er in Delft behoefte is voor de opvang van zeer moeilijk
opvoedbare kinderen. Het onderzoek kent een aantal facetten, zoals de
wettelijke mogelijkheden, het potentieel aan leerlingen, de bestuurlijke
constructie, de financiële consequenties, o.a. overheveling van middelen vanuit
Den Haag naar Delft, en de huisvestingsmogelijkheden.
2.6 Ontwikkeling ZMLK
Het
speciaal onderwijs zmlk telde landelijk in 1991 5484 leerlingen, in 1998 7861
leerlingen, en in 1999 8489 leerlingen. Het vso zmlk kende telde in 1991 2805
leerlingen, in 1998 4160 leerlingen, en in 1999 4494 leerlingen.
De
instroom in het speciaal zmlk vertoont sinds 1992 een stijgende lijn, vooral de
instroom vanuit het basisonderwijs is sterk gestegen.
De
Herman Broerenschool kent vanaf 1994 een sterke groei in 1994 128 leerlingen,
en in 1999 208 leerlingen. In 1998 zijn er 3 noodlokalen geplaatst. Veel
leerlingen van de Herman Broerenschool zijn afkomstig vanuit het Westland. Het
bestuur heeft bij de gemeente Naaldwijk een verzoek ingediend om een lesplaats
in deze gemeente te starten.
De
komende nieuwe wetgeving maakt dit mogelijk. Wanneer er geen lesplaats in
Naaldwijk wordt gestart, betekent dit dat de Herman Broerenschool in de komende
jaren extra huisvesting in Delft nodig heeft. Op dit moment is het nog niet
duidelijk of operatie rond “Het Rugzakje” een duidelijke daling van het aantal
leerlingen tot gevolg heeft
2.7 Tweede
fase in het voortgezet onderwijs
In
het voortgezet onderwijs is per de cursus 1999-2000 de zogenaamde tweede fase
ingevoerd.
Voor
de huisvesting van de scholen voor voortgezet onderwijs heeft dit volgens het
rijk geen huisvestingsgevolgen in de zin van uitbreidingsinvesteringen.
Het
nieuwe onderwijsconcept vraagt echter wel degelijk aanpassingen van gebouwen,
bijvoorbeeld in de vorm van het inrichten van een mediatheek.
Aangezien
dit veelal aanpassingen aan de binnenkant van het schoolgebouw betreffen, is hier
een drempelbedrag voor rekening van de school van toepassing.
Uitsluitend
indien de noodzakelijke investeringen boven dit drempelbedrag uitkomen, kan men
voor onderwijskundige aanpassingen een aanvraag voor het Programma indienen.
Vanuit
het rijk zijn in verband met huisvestingsvoorzieningen voor de tweede fase geen
middelen aan het gemeentefonds toegevoegd.
2.8 Het
VMBO
Voor
de integratie van MAVO en VBO heeft de rijksoverheid eveneens geen aanvullende
middelen ten behoeve van huisvestingsvoorzieningen aan het gemeentefonds
toegevoegd.
De
Vereniging van Nederlandse Gemeenten voert over dit onderwerp al geruime tijd
overleg met de staatssecretaris van OC en W maar tot op heden zonder tastbaar
resultaat.
Indien
voor deze integratie voorzieningen aan de binnenkant van een schoolgebouw
moeten worden getroffen, kan ook hier slechts een beroep op de gemeente worden
gedaan bij overschrijding van het drempelbedrag, dat voor rekening van de
schoolbesturen is.
De
visie van de gemeente Delft inzake het VMBO is, dat er moet worden gestreefd
naar een gezonde en levensvatbare afdelingenstructuur. In het overleg met de
schoolbesturen zal de gemeente Delft daarom mede de norm voor levensvatbaarheid
van afdelingen, zoals die door de provincie Zuid Holland wordt geadviseerd, als
uitgangspunt nemen.
Daarnaast
geeft de gemeente Delft er de voorkeur aan om ook het Middelbaar Beroeps
Onderwijs bij de afdelingendiscussie te betrekken.
Tot
slot geeft de gemeente Delft de schoolbesturen in overweging om de
mogelijkheden van het z.g. “Zwolse Model” bij de afwegingen om tot een gezonde
afdelingenstructuur te komen te betrekken.
2.9 ICT beleid binnen het Delftse
onderwijs
De
ICT ontwikkelingen in Delft vinden plaats in het kader van DIA (Delftse ICT
Afspraak) en houden in, dat alle scholen in het primair- en voortgezet
onderwijs worden voorzien van moderne ICT voorzieningen.
Deze
voorzieningen houden in het aanbrengen van ICT basisvoorzieningen zoals
multimediale computers, netwerkinfrastructuur, server, kennisnet router, patchkasten
en dergelijke.
Genoemde
voorzieningen kunnen extra beslag leggen op de beschikbare huisvestingsruimte
op de scholen, namelijk:
-ICT-
netwerkinfrastructuur als bekabeling en kabelgoten legt extra ruimtebeslag op
het schoolgebouw;
-Voor
de server, kennisrouter en 19inch rek is een afsluitbare ruimte vereist;
-Het
toenemend aantal computers op de scholen levert eveneens behoefte aan extra
ruimte
op.
Beleidsplannen
als het opwaarderen van het VMBO met gebruikmaking van ICT voorzieningen, het
optimaliseren van mediatheken en het realiseren van een internetcafé kunnen
eveneens tot aanpassingen in de huisvesting van scholen leiden.
Een
aantal van de hier genoemde ICT ontwikkelingen hebben een sterke relatie met
het beleid in verband met de Brede school.
Binnen
het huisvestingsbeleid voor de scholen streeft de gemeente Delft daarom zoveel
mogelijk naar het in overleg met de schoolbesturen gecombineerd realiseren van
Brede school concepten en ICT voorzieningen.
De
scholen ontvangen vanuit het Rijk zelf de middelen voor ICT, een deel van deze
middelen is bestemd voor het treffen van voorzieningen in gebouwen.
Gelet
op het belang dat de gemeente Delft aan een goede ICT ontwikkeling hecht, is er
voor ICT extra geld beschikbaar gesteld vanuit de EZH-middelen.
3. DEMOGRAFISCHE GEGEVENS
3.1 Algemeen
Er
zijn 26 basisscholen in Delft. Ten opzichte van het vorige schooljaar bleef het
aantal leerlingen stabiel. Op de teldatum in 2000 bedroeg het aantal kinderen
dat het basisonderwijs bezocht 8086. In 1999 waren dit er 8081. De verwachting
is dat dit aantal in de toekomst redelijk stabiel zal blijven. De wijken
Tanthof-West en Buitenhof hebben het grootste potentieel aan
basisschoolleerlingen. Van de kinderen op de basisscholen is 19% van
buitenlandse afkomst. Dit percentage verschilt nogal per wijk. In de wijk
Voorhof is het percentage leerlingen van buitenlandse afkomst het grootst met
58%; In de binnenstad en zowel in Tanthof-Oost als Tanthof-West ligt dit
percentage beneden de 10%.
Basisschoolleerlingen naar
richting op 1 oktober:
|
|||||||
Richting |
indexcijfers (1998=100) |
aantallen 1999 |
|||||
|
1994 |
1995 |
1996 |
1997 |
1998 |
1999 |
|
leerlingen |
|
|
|
|
|
|
|
openbaar |
93 |
93 |
98 |
100 |
100 |
100 |
2.311 |
rooms-katholiek |
86 |
92 |
96 |
98 |
100 |
101 |
2.693 |
prot.-christelijk |
90 |
89 |
94 |
95 |
100 |
100 |
1.966 |
reformatorisch |
119 |
116 |
105 |
105 |
100 |
93 |
280 |
alg. bijzonder |
88 |
94 |
97 |
96 |
100 |
101 |
831 |
|
|
|
|
|
|
|
|
totaal |
90 |
92 |
95 |
99 |
100 |
102 |
8.081 |
bron: Gemeente
Delft. |
|||||||
|
Leesvoorbeeld
(zie raster):
Op 1 oktober 1999
waren er 280 leerlingen die reformatorisch onderwijs volgden; dat is 7% minder
dan op 1 oktober 1998.
Voortgezet
onderwijs
De
drie scholengemeenschappen voor algemeen voortgezet en voorbereidend
beroepsonderwijs in Delft telden in 2000
6538 leerlingen. Dit aantal groeit gestaag. In 1999 was dit aantal 6301
en in het jaar 1998 5937.Van deze leerlingen volgt 76% algemeen voortgezet
onderwijs en 24% voorbereidend beroepsonderwijs. Naar verwachting zal, als
gevolg van grootschalige woningbouw in de regio, het aantal leerlingen toenemen.
3.2 Woningbouw
Binnen
Delft vinden geen grootschalige woningbouwprojecten meer plaats. Wel is er een
aantal kleinschalige projecten. In
onderstaande tabel is de geplande toe-/afname van het aantal woonruimten per
wijk weergegeven.
Tabel 1. Geplande toe-/afname van het aantal woonruimten per wijk.
Wijk |
|
2000 |
2001 |
2002 |
2003 |
2004 |
2005+ |
Totaal |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
11 |
Binnenstad |
13 |
233 |
63 |
62 |
- |
146 |
517 |
12 |
Vrijenban |
54 |
228 |
-28 |
-18 |
70 |
- |
306 |
13 |
Hof
van Delft |
- |
12 |
- |
25 |
- |
40 |
77 |
14 |
Voordijkshoorn |
- |
23 |
- |
- |
- |
- |
23 |
16 |
Delftse
Hout |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
22 |
Tanthof-West |
- |
10 |
8 |
- |
- |
- |
18 |
23 |
Tanthof-Oost |
2 |
5 |
- |
- |
- |
- |
7 |
24 |
Voorhof |
42 |
18 |
- |
45 |
- |
- |
105 |
25 |
Buitenhof |
- |
17 |
- |
- |
- |
- |
17 |
26 |
Abtswoude |
- |
2 |
- |
- |
- |
- |
2 |
27 |
Schieweg |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
28 |
Wippolder |
153 |
82 |
- |
- |
11 |
-38 |
208 |
29 |
Ruiven |
5 |
- |
- |
- |
- |
- |
5 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
totaal |
|
269 |
630 |
43 |
114 |
81 |
187 |
1.285 |
bron: Gemeente
Delft
Leesvoorbeeld:
In Delft zullen er in de komende jaren naar verwachting 1.285
woonruimten bijkomen, hiervan zijn er 517 gepland in wijk 11 (Binnenstad).
Vinex
locaties
Rondom
Delft vinden grootschalige woningbouwprojecten plaats in het kader van de
zogenaamde Vinex locaties.
Gelet
op het feit dat binnen de Vinex locaties voldoende scholen voor basisonderwijs
zullen worden gebouwd, is de uit deze locaties te verwachten leerlingendruk op
het Delftse basisonderwijs te verwaarlozen .
Dit
ligt anders voor het speciaal onderwijs en het voortgezet onderwijs, die een
regionale functie vervullen.
In
de prognoses voor het speciaal onderwijs en het voortgezet onderwijs is hiermee in het kader van dit IHP rekening
gehouden.
Gelet
op de huisvestingsconsequenties voor het Delftse voortgezet onderwijs overlegt
de gemeente Delft op regioniveau met andere gemeenten, de provincie Zuid
Holland en het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen.
3.3 Prognoses
Om
te komen tot een zo nauwkeurige en onafhankelijke mogelijke prognose voor wat
betreft het aantal leerlingen, heeft de gemeente Delft besloten om niet zelf
deze prognoses te vervaardigen, doch dit uit te besteden aan een extern bureau
(Planning Verband Groningen b.v.).
Zoals
hiervoor reeds werd aangegeven, is voor de scholen met een regiofunctie
rekening gehouden met de mogelijke instroom vanuit de Vinex locaties.
Op
basis van deze overzichten is tevens het te verwachten overschot of tekort aan
lokalen in het onderwijs voor de komende jaren in beeld gebracht.
Er
dient te worden opgemerkt dat scholen voor het basisonderwijs die onder de voor
Delft geldende opheffingsnorm van 184 leerlingen zakken, moeten fuseren of
zullen worden opgeheven.
Bij
het opstellen van de prognoses is uitgegaan van de teldatum 1 oktober 2000.
Voor zover scholen of schoolbesturen de telgegevens per vestiging hebben
aangeleverd, is ook een prognose per vestiging vervaardigd.
4. PRIMAIR ONDERWIJS
4.1 Wijk 11
Binnenstad
In
deze wijk bevinden zich op peildatum 1 januari 2001 de volgende scholen en
gymnastieklokalen:
Scholen:
richting: adres: bouwjaar:
1. Jan Vermeerschool Openbaar Voldersgracht 21 1958
2. De Oostpoortschool R.
Katholiek Oosteinde 6 1930/1964/1969
3. Max Havelaarschool Prot.
Chr. Voorstraat 30 1990
4. D.S.V. Alg.
Bijzonder Koningsplein 83 1919/1965/1981
Gymnastieklokalen:
oppervlakte
zaal: bijzonderheden:
1. Voldersgracht 165
m² inpandig
gymnastieklokaal
2. Oosteinde 136
m² inpandig
gymnastieklokaal
3. Koningsplein 186
m² inpandig
gymnastieklokaal
Prognose aantal lokalen in:
|
|
2001 |
2005 |
2015 |
|||
|
Nulmeting |
Behoefte |
Over+ Tekort - |
Behoefte |
Over+ Tekort - |
Behoefte |
Over+ Tekort - |
Jan
Vermeerschool |
7 |
6 |
+1 |
6 |
+1 |
7 |
0 |
De
Oostpoortschool |
12 |
11 |
+1 |
12 |
0 |
13 |
-1 |
M.
Havelaarschool |
13 |
11 |
+2 |
13 |
0 |
14 |
-1 |
D.S.V. |
17 |
16 |
+1 |
17 |
0 |
18 |
-1 |
Ontwikkelingen:
5
Mei Daltonschool/Jan Vermeerschool
De
Jan Vermeerschool is door fusie onderdeel van de 5 Mei Daltonschool/Jan
Vermeerschool geworden. Deze fusie is het gevolg van “Toerusting en
bereikbaarheid”, waardoor het, door verhoging van de instandhoudingsnorm, niet
meer mogelijk was de scholen ieder zelfstandig te handhaven.
Echter
de Jan Vermeerschool en de 5 Mei Daltonschool liggen hemelsbreed bijna twee en
een halve kilometer van elkaar verwijderd en hebben ieder hun eigen
onderwijskundige systeem; de Jan Vermeerschool is een montessorischool, de 5
Mei Daltonschool hanteert de daltonsystematiek.
Bovenstaande
is de reden om in het IHP de beide vestigingen als zelfstandige scholen te
benaderen.
De
Jan Vermeerschool is nu gevestigd aan de Voldersgracht te Delft omvat 7 lokalen
en dateert uit 1958. Omdat de gemeente deze markante locatie graag wil
herontwikkelen moet de school worden verplaatst. Daarnaast is het gebouw verouderd en toe aan groot onderhoud. Het
buitenspelen van de leerlingen moet door het ontbreken van een behoorlijk
schoolplein op de markt plaatsvinden. Dit wordt in toenemende mate als
onverantwoord beschouwd.
Om
deze redenen is besloten om de school inclusief gymnastieklokaal te verplaatsen
naar de locatie Raam (voormalige Paulus Mavo).
Het
schoolgebouw aan het Raam zal hiertoe worden aangepast en gerenoveerd. Zo
mogelijk verhuist de Jan Vermeerschool in 2002 naar het 8 klassige schoolgebouw
aan het Raam.
Oostpoortschool
De
Oostpoortschool is in 1997 geheel gerenoveerd en aangepast aan de eisen van
deze tijd. De school is geschikt voor 12 groepen leerlingen. De prognose komt
uit op 13 groepen, zodat uitbreiding met een groep aan de orde is. Opgemerkt
wordt echter, dat het schoolbestuur in verband met de krappe huisvesting een
leerling stop voor De Oostpoortschool heeft ingesteld.
Max
Havelaarschool
De
Max Havelaarschool is sedert 1990 gevestigd in een nieuw 8 klassig
schoolgebouw. Omdat de gemeente het schoolgebouw aan de Phoenixstraat voor
herontwikkeling noodzakelijk achtte, is deze verhuizing gerealiseerd. De school
heeft een dislocatie voor 5 groepen aan de Maria Duystlaan 1.
Conform
de prognose groeit op langere termijn de school naar 14 groepen leerlingen. Dit
betekent, dat de school in permanente zin voorlopig op maat is gehuisvest.
D.S.V.
In
de loop van 2000 zijn de grootschalige aanpassingen en uitbreiding van het
gebouw van de D.S.V. afgerond. Het gebouw is daardoor geschikt voor 17 groepen
leerlingen. De prognose geeft aan, dat de school in 2006 op 18 groepen uitkomt.
Inventarisatie
aandachtspunten
De
Oostpoortschool zou moeten worden uitgebreid met 1 groepsruimte. Deze
uitbreiding is middels het programma 2001 gehonoreerd. De locatie biedt hiertoe
weinig mogelijkheden. Het speelterrein van de school voldoet niet aan de
normeringen, doch uitbreiding is niet mogelijk. De school maakt gebruik van
de naast het schoolgebouw gelegen
openbare speelplek.
Voor
de Max Havelaarschool is na 2014 uitbreiding met 1 groep geprognosticeerd.
Nader onderzoek naar deze uitbreiding zal te zijner tijd aan de orde moeten
zijn.
Voor
de Jan Vermeerschool wordt een schoolgebouw met 8 groepen gerealiseerd. Na het
gereedkomen van de grootschalige uitbreidingen en aanpassingen is er bij de
D.S.V. nog behoefte aan verdere uitbreiding voor 1 groep leerlingen.
Brede schoolconcept
Bij
de verplaatsing van de Jan Vermeerschool naar het Raam wordt er naar gestreefd
om het brede schoolconcept gestalte te geven. Dit door het binnen het concept
ruimte te reserveren voor kinderopvang
en het optimaliseren van sport- en speelmogelijkheden.
Gymnastiek
Het
bewegingsonderwijs voor de in de binnenstad gevestigde scholen moet in principe
te worden gerealiseerd in de volgende gymnastieklokalen:
1.
Het
nieuwe gymnastieklokaal aan Het Raam;
2.
Het
gymnastieklokaal aan de Oosteinde;
3.
Het
gymnastieklokaal aan het Koningsplein
Conform
de regelgeving is een gymnastiekaccommodatie 26 uur per week beschikbaar voor
het basisonderwijs. Voor het gymnastiekonderwijs is in wijk 11 genormeerd geen
knelpunt.
Huisvestingscenario wijk 11
Voor
de Jan Vermeerschool wordt een 8 klassig schoolgebouw gerealiseerd aan Het
Raam.
Op
deze locatie wordt tevens een nieuwe centrale gymnastiekzaal gebouwd ter
vervanging van het gymnastieklokaal aan De Vlouw.
Voor
de D.S.V. is uitbreiding van huisvesting voor de 18e groep nodig.
Deze uitbreiding is door de D.S.V. tijdens de bouw reeds gerealiseerd, zodat er
sprake is van een nader te bepalen vergoeding voor ingebruikneming van deze 18e
groepsruimte.
Voor
de Oostpoortschool zal worden
onderzocht of en op welke wijze
uitbreiding van de school mogelijk is. Voor de Max Havelaarschool wordt
uitbreiding met een groepsruimte op langere termijn niet uitgesloten.
Kosten
voorziening
realisatie in
kostenraming
1 lokaal uitbreiding DSV 2005 pm
4.2 Wijk 12 Vrijenban
In
deze wijk bevinden zich op peildatum 1 januari 2001 de volgende scholen en
gymnastieklokalen:
Scholen:
richting: adres: bouwjaar:
1.
Vrijenban Openbaar M. Duystlaan 4 1954
2.
Vrijenban(dislok.) Openbaar Brasserskade 75 1990
3.
Max Havelaar(dislok) Prot. Chr. M. Duystlaan 2 1953
4.
Bern. Maria R. Katholiek Aan’t Verlaat 30 1985/1990
Gymnastieklokalen:
oppervlakte
zaal: bijzonderheden:
1. M. Duystlaan 212
m² centrale
gymzaal
2. Sportring 252
m² sporthal
Brasserskade
Prognose aantal lokalen in:
|
|
2001 |
2005 |
2015 |
|||
|
Nulmeting |
Behoefte |
Over+ Tekort - |
Behoefte |
Over+ Tekort - |
Behoefte |
Over+ Tekort - |
Vrijenban
+ dislok. |
13 |
12 |
+1 |
15 |
-2 |
14 |
-1 |
Max
Havelaar + dislok. |
13 |
11 |
+2 |
13 |
0 |
14 |
-1 |
Bern.
Maria |
10 |
8 |
+2 |
10 |
0 |
10 |
0 |
Ontwikkelingen:
Vrijenbanschool
De
Vrijenbanschool is op de locatie Brasserskade voorzien van twee noodlokalen. In
totaliteit beschikt de school over 13 permanente lokalen. Gelet op de
ontwikkeling van het leerlingental aan de Brasserskade moeten deze noodlokalen
voorlopig blijven staan. Om de school goed te huisvesten zou de locatie
Brasserskade onder verwijdering van de beide noodlokalen in permanente zin
moeten worden uitgebreid met 1 lokaal.
Max
Havelaarschool
Deze
school heeft conform de prognose op langere termijn ruimtebehoefte voor 14
groepen leerlingen, waardoor de school te zijner tijd extra ruimte behoeft voor
1 groep leerlingen.
Bernadette
Mariaschool
Het
prognose-beeld voor deze school is redelijk stabiel. Voorzieningen in de
huisvesting zijn derhalve niet nodig.
Inventarisatie
aandachtspunten
De
leerlingendruk bij de Vrijenbanschool manifesteert zich voornamelijk bij de
locatie Brasserskade. Door de specifieke vormgeving van dit schoolgebouw is
uitbreiding wel mogelijk doch niet eenvoudig te realiseren.
Voor
de Max Havelaarschool is op langere termijn uitbreiding met een groep
geprognosticeerd.
Voor
de Bernadette Mariaschool zijn geen aanpassingen in de huisvesting voorzien.
Brede Schoolconcept
In
het scholencomplex aan de Maria Duystlaan is de combinatie kinderopvang,
scholen en gymnastiekruimte reeds aanwezig. Dit biedt mogelijkheden om op
termijn in overleg met de belanghebbenden programma’s in de wijk aan te bieden.
Gymnastiek
Het
bewegingsonderwijs voor de in Vrijenban gevestigde scholen wordt gerealiseerd
in de volgende gymnastieklokalen:
1.
Het
gymnastieklokaal aan de Maria Duystlaan:
2.
Het
nieuwe gymnastieklokaal aan Het Raam;
3.
De
sporthal Brasserskade.
Binnen
deze accommodaties is genormeerd voldoende ruimte beschikbaar om het
bewegingsonderwijs voor de in de wijk gevestigde scholen te kunnen realiseren.
Huisvestingsscenario wijk 12
De
noodlokalen bij de Vrijenbanschool aan de Brasserskade blijven gehandhaafd tot
na 2006. Daarna de school in permanente zin uitbreiden met 1 lokaal, onder
verwijdering van beide noodlokalen.
Voor
de Max Havelaarschool is op de langere termijn (2014) uitbreiding met een
lokaal niet uitgesloten.
Kosten
voorziening
realisatie in
kostenraming
1 lokaal uitbreiding Vrijenban 2006 430.000
Wijk 13 Hof van Delft
In
deze wijk bevinden zich op peildatum 1 januari 2001 de volgende scholen en
gymnastieklokalen:
Scholen:
richting: adres: bouwjaar:
1.
Freinetschool Openbaar Loevesteinplaats 8 1993
2.
Freinetsch. Disl. Openbaar De Vriesstraat 1 1999
3.
Gabriëlschool R. Katholiek M. ten Hovestraat 9 1959/2000
4.
Het Mozaïek Prot. Chr. C. Fagelstraat 65 1933/1995
5.
Vrije School Alg. Bijz. De Meesterstraat 2 1952
6.
Montessorisch. Alg. Bijz. J. v. Beierenlaan 166 1966
Gymnastieklokalen:
oppervlakte
zaal: bijzonderheden:
1. Loevesteinplaats 252 m² inpandige
zaal bij Freinetschool
2. Van Tienhovenstraat 252 m²
3. Colijnlaan 200
m² centrale
gymzaal
Prognose aantal lokalen in:
|
|
2001 |
2005 |
2015 |
|||
|
Nulmeting |
Behoefte |
Over+ Tekort - |
Behoefte |
Over+ Tekort - |
Behoefte |
Over+ Tekort - |
Freinetschool |
20 |
20 |
0 |
23 |
-3 |
22 |
-2 |
Gabriëlschool |
23 |
22 |
+1 |
23 |
0 |
25 |
-2 |
Het
Mozaïek |
14 |
15 |
-1 |
15 |
-1 |
15 |
-1 |
Vrije
School Widar |
12 |
8 |
+4 |
9 |
+3 |
9 |
+3 |
Montessorischool |
11 |
9 |
+2 |
9 |
+2 |
9 |
+2 |
Ontwikkelingen:
Freinetschool
De
Freinetschool is een school met twee dislocaties. Een dislocatie (De
Vriesstraat) ligt in hetzelfde voedingsgebied als de hoofdvestiging. De tweede
dislocatie ligt in een ander deel van Delft, nabij station Delft-Zuid.
De
gebouwen aan de Loevesteinplaats (8 lokalen+2 noodlokalen) en De Vriesstraat (4
lokalen) zitten vol.
Het
gebouw in Delft Zuid omvat 8 lokalen, waarvan er een is verhuurd ten behoeve
van kinderopvang. In principe beschikt de school dus over 20 permanente
lokalen. In het gebouw in Delft Zuid is genormeerde leegstand. Doorverwijzen
van leerlingen naar deze vestiging is niet mogelijk door de grote afstand
tussen de vestigingen.
In
verband met de herontwikkeling van het gebied rond station Delft Zuid moet de
vestiging van de Freinetschool worden verplaatst. Bij deze verplaatsing wordt
de omvang van de vestiging teruggebracht tot 6 lokalen. Hierdoor komt het
aantal permanente lokalen voor de school op 18.
Voor
de hoofdlocatie aan de Loevesteinplaats wordt uitbreiding met 4 groepen
voorbereid.
Hierdoor
wordt het aantal permanente lokalen van de Freinetschool op totaal 22 gebracht.
Gabriëlschool
Het
gebouw van de Gabriëlschool is recent geheel gerenoveerd en uitgebreid tot 16
groepen. De school heeft een nevenvestiging in de wijk 14 (Voordijkshoorn).
Deze nevenvestiging omvat 7
groepsruimten. Binnenkort wordt hier een noodlokaal aan toegevoegd. Totaal
heeft de school dan de beschikking over 24 groepsruimten. De prognose voor 2015
geeft behoefte aan 25 lokalen aan, waardoor er in permanente zin een knelpunt
ontstaat. De prognose voor 2005 geeft 23 lokalen aan, zodat op korte termijn er
geen knelpunt aanwezig is.
Het
Mozaïek
Deze
school heeft 8 groepsruimten en een dislocatie in wijk 14 (Voordijkshoorn) met
6 lokalen. Daarnaast maakt de school gebruik van 1 lokaal in het gebouw van De
Omnibus aan de Van der Lelystraat. Binnenkort wordt gestart met nieuwbouw voor
Het Mozaïek en De Omnibus. In deze nieuw te bouwen dislocatie krijgt de school
de beschikking over 8 groepsruimten.
Totaal
krijgt Het Mozaïek dus de beschikking over 16 lokalen. De prognose voor 2015
geeft rond dit aantal aan, waardoor de school “op maat” is gehuisvest.
Vrije
School Widar
In
dit schoolgebouw wordt leegstand van 3 groepsruimten geprognosticeerd.
Montessorischool
Het
prognosebeeld voor deze school is redelijk stabiel op 9 groepen. Het
schoolgebouw omvat 11 groepsruimten, waardoor er leegstand van 2 lokalen
ontstaat.
Inventarisatie
aandachtspunten
De
huisvesting van de Freinetschool is een aandachtspunt, doordat de school in de
wijk Hof van Delft ruimte nodig heeft en de school een veraf gelegen dislocatie
heeft waarin genormeerde leegstand bestaat. Doordat deze dislocatie (J.P.
Thijssevestiging bij station Delft Zuid) moet worden verplaatst, waarbij de
omvang wordt teruggebracht, is het verantwoord om de vestiging aan de
Loevesteinplaats uit te breiden.
Gebruik
maken van de leegstand bij de Vrije School Widar wordt niet haalbaar geacht. De
Freinetschool zou op deze wijze over nog meer locaties worden verspreid.
De
leegstand in het schoolgebouw van De Vrije School Widar en bij de
Montessorischool zijn eveneens aandachtspunten in deze wijk.
Brede schoolconcept
In
de gebouwen van De Vrije School Widar en de Delftse Montessorischool is de
koppeling met peuteropvang reeds gerealiseerd.
Initiatieven
om te komen tot buitenschoolse opvang zijn in ontwikkeling.
Gymnastiek
De
drie in de wijk gevestigde gymnastieklokalen worden intensief gebruikt.
Genormeerd kan het huidige gebruik worden opgevangen.
Huisvestingsscenario wijk 13
De
Freinetschool wordt in wijk 13 permanent uitgebreid met vier lokalen
(uitbreiding met 2 reeds gehonoreerd via programma 2001). Dit onder
verwijdering van de huidige twee noodlokalen.
Kosten
voorziening realisatie in kostenraming
2 lokalen uitbreiding Freinetschool 2002 680.000
4.4 Wijk 14
Voordijkshoorn
In
deze wijk bevinden zich op de peildatum 1 januari 2001 de volgende scholen en
gymnastieklokalen:
Scholen:
richting: adres: bouwjaar:
1.
De Omnibus Openbaar V/d Lelystraat 20 1958
2.
Gabrïelschool R. Katholiek T. van Berkhout 10 1966/85
3.
Het Mozaïek Prot. Chr. Van Kinschotstr 21 1961
Gymnastieklokalen:
oppervlakte
zaal: bijzonderheden:
1. Vallensisstraat 252 m² centrale
gymzaal
Prognose aantal lokalen in:
|
|
2001 |
2005 |
2015 |
|||
|
Nulmeting |
Behoefte |
Over+ Tekort - |
Behoefte |
Over+ Tekort - |
Behoefte |
Over+ Tekort - |
De
Omnibus |
19 |
15 |
+4 |
18 |
+1 |
18 |
+1 |
Gabriëlschool |
23 |
22 |
+1 |
23 |
0 |
25 |
-2 |
Het
Mozaïek |
14 |
15 |
-1 |
15 |
-1 |
15 |
-1 |
Ontwikkelingen:
De
Omnibus
Voor
De Omnibus wordt huisvesting in een nieuw schoolgebouw aan de Van
Kinschotstraat voorbereid. De school krijgt hier de beschikking over 6 lokalen.
In de loop van 2000 is de uitbreiding van de school in de wijk Poptahof
opgeleverd. Dit gebouw heeft nu 13
lokalen.
In
totaliteit beschikt de school na het gereedkomen van de bouw aan de Van
Kinschotstraat over 19 permanente lokalen. Gelet op het specifieke karakter van
deze school, met name de structureel zeer hoge weging in de vestiging in
Poptahof Noord is besloten om de twee daar aanwezige noodlokalen de komende
jaren nog te handhaven.
Gabriëlschool
Door
recente aanpassingen is het gebouwenbestand voor deze school in permanente
zin op maat gebracht. De school
beschikt over 23 permanente lokalen en binnenkort wordt 1 noodlokaal
toegevoegd. De prognose geeft in 2015 behoefte aan 25 lokalen aan, zodat op korte
termijn er geen knelpunt aanwezig is.
Het
Mozaïek
Het
Mozaiëk maakt tijdelijk gebruik van een lokaal in het schoolgebouw van De
Omnibus.
De
school wordt binnenkort samen met De Omnibus gehuisvest in het nieuwe
schoolgebouw aan de Van Kinschotstraat. Het Mozaïek krijgt hier de beschikking
over 8 lokalen. Het Mozaïek krijgt daardoor in totaliteit de beschikking over
totaal 16 lokalen.
Brede schoolconcept.
Aan
het nieuwe gebouw in de Van Kinschotstraat wordt een ruimte voor buitenschoolse
opvang toegevoegd. De drie in Voordijkshoorn gevestigde basisscholen kunnen
samen met het gymnastieklokaal, buurthuis en de nabijgelegen voorzieningen voor
kinderopvang voldoende ruimte bieden voor het aanbieden van brede
schoolprogramma’s ten behoeve van deze wijk.
Inventarisatie
aandachtspunten
Na
het gereedkomen van het nieuwe schoolgebouw aan de Van Kinschotstraat zijn er
voor
in
permanente zin geen huisvestingsknelpunten in deze wijk. Bij de Gabriëlschool
ontstaat op langere termijn behoefte aan uitbreiding van de huisvesting met 2
groepen.
Gymnastiek
Genormeerd
is er voor de scholen in de wijk voldoende ruimte in het gymnastieklokaal aan
de Vallensisstraat en de net buiten de wijk gelegen zaal aan de Van
Tienhovenstraat.
Het
gymnastieklokaal aan de Vallensisstraat zal in 2001 geheel worden gerenoveerd.
Huisvestingsscenario wijk 14
Voor
de Gabriëlschool wordt te zijner tijd in overleg met het schoolbestuur bezien
op welke wijze kan worden voorzien in de huisvestingsvraag van de
Gabriëlschool.
Kosten
voorziening
realisatie in kostenraming
2 lokalen uitbreiden Gabriëlschool 2013 680.000
4.5 Wijk 22 Tanthof
West
In
deze wijk bevinden zich op de peildatum 1 januari 2001 de volgende scholen en
gymnastieklokalen:
Scholen:
richting: adres: bouwjaar:
1.
De Delta Openbaar Derde Werelddr. 29 1993
2.
De Bonte Pael R. Katholiek Bikolaan 113 1985
3.
De Bron Prot. Chr. Angolastraat 3 1985
Noot:
Aan het Sri Lankapad staat een (nood) gebouw met een omvang van 9 lokalen. Dit
gebouw wordt door de drie in de wijk gevestigde scholen gebruikt. Daarnaast
staan bij het gebouw van de Bonte Pael aan de Bikolaan 2 noodlokalen.
Gymnastieklokalen:
oppervlakte
zaal: bijzonderheden:
1. Angolastraat 252
m² centrale
gymzaal
Prognose aantal lokalen in:
|
|
2001 |
2005 |
2015 |
|||
|
Nulmeting |
Behoefte |
Over+ Tekort - |
Behoefte |
Over+ Tekort - |
Behoefte |
Over+ Tekort - |
De
Delta |
12 |
11 |
+1 |
10 |
+2 |
8 |
+4 |
De
Bonte Pael |
16 |
18 |
-2 |
17 |
-1 |
12 |
+4 |
De
Bron |
11 |
11 |
0 |
10 |
+1 |
7 |
+4 |
*nulmeting
is inclusief het gebruik van ruimten in het gebouw aan het Sri Lankapad.
Ontwikkelingen:
De
Delta
Het
aantal leerlingen in de wijk Tanthof West loopt langzaam terug. Na 2005 heeft
de school geen behoefte meer aan de lokalen in de dislocatie aan het Sri
Lankapad. De Delta heeft 10 permanente lokalen aan de Derde Werelddreef,
waarmee de huisvesting voldoende is gerealiseerd.
De
Bonte Pael
De 2
noodlokalen op het plein aan de Bikolaan worden zodra ze niet meer nodig zijn
verwijderd. De school houdt echter voorlopig wel behoefte aan ruimte in de
dislocatie aan het Sri Lankapad.
De
Bron
Voor
De Bron geldt, dat de school na 2008 kan worden ondergebracht in het gebouw aan
de Angolastraat en geen ruimte meer behoeft aan het Sri Lankapad.
Inventarisatie
aandachtspunten
Aandachtspunt
is de ruimtebehoefte van De Bonte Pael. De school komt pas in 2014 op 12
groepen uit. Tot die tijd houdt de school behoefte aan aanvullende ruimte.
Brede
schoolconcept
In
het gebouw van De Delta is een aparte ruimte voor kinderopvang aanwezig. Bezien
wordt op welke wijze buitenschoolse
opvang in de wijk gestalte kan krijgen.
Gymnastiek
In
combinatie met het sportcomplex in Tanthof Oost is er in de wijk Tanthof
genormeerd voldoende ruimte voor het bewegingsonderwijs van de in de wijk
gevestigde scholen.
Huisvestingsscenario wijk 22
Als
eerste stap zullen in de komende periode de in de wijk aanwezige noodlokalen
aan de Bikolaan worden verwijderd.
Het
gebouw aan het Sri Lankapad loopt langzaam leeg. Met name de Bonte Pael houdt
nog een aantal jaren behoefte aan ruimte in dit gebouw.
Kosten
voorziening
realisatie in kostenraming
sloop noodgebouw Sri Lankapad 2014 pm
4.6 Wijk 23 Tanthof
Oost
In
deze wijk bevinden zich op de peildatum 1 januari 2001 de volgende scholen en
gymnastieklokalen:
Scholen:
richting: adres: bouwjaar:
1.
Simon Carmiggelt Openbaar Fuutlaan 13 1978
2.
De Regenboog R. Katholiek Kraanvogelst. 2 1979
3.
De Ark Prot. Chr. Lepelaarstraat 1 1979
Gymnastieklokalen:
oppervlakte
zaal: bijzonderheden:
1. Fretstraat 252
m² centrale
gymzaal
2. Fretstraat 448
m² sportzaal
Prognose aantal lokalen in:
|
|
2001 |
2005 |
2015 |
|||
|
Nulmeting |
Behoefte |
Over+ Tekort - |
Behoefte |
Over+ Tekort - |
Behoefte |
Over+ Tekort - |
Simon
Carmiggelt |
12 |
9 |
+3 |
8 |
+4 |
6 |
+6 |
De
Regenboog |
12 |
10 |
+2 |
9 |
+3 |
7 |
+5 |
De
Ark |
12 |
10 |
+2 |
9 |
+3 |
7 |
+5 |
Ontwikkelingen
Simon
Carmiggeltschool
De
school heeft 12 lokalen. De prognose geeft aan, dat de school in 2015 behoefte
heeft aan 6 lokalen. In overleg met de overige in het complex gevestigde
scholen moet het buitengebruik stellen van een deel van het complex worden
bezien.
De
Regenboog
Ook
bij deze school ontwikkelt zich leegstand tot 5 lokalen in 2015.
De
Ark
Voor
De Ark geeft de prognose in 2015 behoefte aan 7 lokalen weer. Hierdoor ontstaat
leegstand van 5 groepen.
Inventarisatie
aandachtspunten
De
drie in deze wijk gevestigde scholen zijn gehuisvest in één scholencomplex van
36 lokalen. De prognose geeft een gestage teruggang in aantal leerlingen aan.
Hierdoor
ontwikkelt zich in toenemende mate leegstand, oplopend tot in totaal 16 lokalen
in 2015. De prognose geeft aan, dat alle in de wijk gevestigde scholen op
termijn onder de instandhoudingsnorm zullen uitkomen, waardoor fusie of
opheffing zal moet worden onderzocht.
Brede schoolconcept
In
overleg met de besturen van de in het complex gevestigde scholen wordt
onderzocht op welke wijze de toenemende leegstand kan worden aangewend voor
kinderopvang e.d. in het kader van het brede schoolconcept voor de wijk.
Gymnastiek
Voor
het bewegingsonderwijs is er in de wijk genormeerd voldoende ruimte in de zalen
aan de Fretstraat en de Angolastraat.
Huisvestingsscenario wijk 23
In
2005 telt het complex reeds leegstand van 10 lokalen. Met de schoolbesturen
wordt een plan gemaakt voor het herverdelen van het scholencomplex en in fasen
afstoten van de leegstand. Hierbij wordt een accent gelegd op de mogelijkheden
van aanwending van de leegstand ten behoeve van het brede schoolconcept.
In
2015 zijn op deze wijze nog 20 van de oorspronkelijke 36 lokalen bij de scholen
in gebruik.
4.7 Wijk 24 Voorhof
In
deze wijk bevinden zich op de peildatum 1 januari 2001 de volgende scholen en
gymnastieklokalen:
Scholen:
richting: adres: bouwjaar:
1.
De Omnibus Openbaar Poptahof N. 448 1964/87
2.
De Eglantier Openbaar I.B. Bakkerstraat 2 1967
3.
De Eglantier Openbaar R. Holstlaan 917 1969
4.
Freinetschool Openbaar F. v Eedenlaan 72 1973/78
5.
Mgr. Bekkers R. Katholiek I. da Costalaan 313 1993
6.
Mgr. Bekkers R. Katholiek I. da Costalaan 313a 1969
7.
A. de Vries Prot. Chr. A.v.d. Leeuwlaan 12 1966/87
8.
Centrale
Opvang Gez. besturen
Glenn Millerstraat 2
-
Gymnastieklokalen:
oppervlakte
zaal: bijzonderheden:
1. A.v.d. Leeuwlaan 252 m² centrale
gymzaal
2. F. v. Eedenlaan 252 m² centrale
gymzaal
3. Poptahof Noord 252 m² centrale
gymzaal
4. W. Bilderdijkhof 200 m² gymzaal
Prognose aantal lokalen in:
|
|
2001 |
2005 |
2015 |
|||
|
Nulmeting |
Behoefte |
Over+ Tekort - |
Behoefte |
Over+ Tekort - |
Behoefte |
Over+ Tekort - |
De
Omnibus |
19 |
15 |
+4 |
18 |
+1 |
18 |
+1 |
De
Eglantier |
12 |
10 |
+2 |
12 |
0 |
11 |
+1 |
Freinetschool |
20 |
20 |
0 |
23 |
-3 |
22 |
-2 |
Mgr.
Bekkers |
9 |
10 |
-1 |
13 |
-4 |
13 |
-4 |
Anne
de Vriesschool |
8 |
9 |
-1 |
11 |
-3 |
10 |
-2 |
Ontwikkelingen:
De
Omnibus
Voor
De Omnibus wordt huisvesting in een nieuw schoolgebouw aan de Van
Kinschotstraat voorbereid. De school krijgt hier de beschikking over 6 lokalen.
In de loop van 2000 is de uitbreiding van de school in de wijk Poptahof
opgeleverd. Dit gebouw heeft nu 13 lokalen.
In
totaliteit beschikt de school over 19 permanente lokalen. Gelet op het specifieke karakter van deze
school, met name de structureel zeer hoge weging in de vestiging in Poptahof
Noord is besloten om de twee aanwezige noodlokalen de komende jaren nog te handhaven.
De
Eglantier
De
prognose voor De Eglantier geeft een redelijk stabiel aantal leerlingen
weer, de school komt in 2015 op 11
groepen leerlingen. De school beschikt over 12 lokalen, waarvan er een is
verhuurd t.b.v. kinderopvang.
In
het kader van de brede school filosofie wordt de school aangepast ten behoeve
van buitenschoolse opvang.
Freinetschool
In
deze wijk is een dislocatie (J.P.Thijsse vestiging) van de Freinetschool
gevestigd. De school is gehuisvest in een in matige staat verkerend gebouw ter
grootte van 8 lokalen. Van deze 8 lokalen is er een verhuurd ten behoeve van
kinderopvang Pinokkio.
Gelet
op de herontwikkeling van de Station Delft Zuid locatie moet de school worden
verplaatst.
De
omvang van de dislocatie wordt hierbij teruggebracht naar 6 lokalen.
In
het kader van het brede schoolconcept voor deze wijk wordt de school ingepast
in een cluster van bestaande kinderopvang en gymnastieklokaal aan de F. van
Eedenlaan.
Mgr.
Bekkers
Het
hoofdgebouw van dit schoolgebouw is na een brand in 1994 geheel opnieuw
gebouwd.
Hoofdgebouw
en dislocatie liggen op één locatie. Totaal heeft de school 9 permanente
lokalen en 1 noodlokaal. De prognose voor deze school komt uit op 13 groepen.
Middels het programma 2000 is uitbreiding tot 11 permanente lokalen
gehonoreerd. Aangezien de recente prognose groei tot 13 groepen voorspelt is
uitbreiding met 2 groepen aan de orde.
A. de Vriesschool
De
Anne de Vriesschool heeft 8 lokalen en 2 noodlokalen. De prognose wijst op een
stabiele behoefte van 10 permanente lokalen. De permanente uitbreiding tot 10
groepen is middels het programma 2001 gehonoreerd. Daarnaast geeft het
schoolbestuur aan, dat deze school door structurele weging behoefte houdt aan
extra huisvesting.
Inventarisatie
aandachtspunten
De
herontwikkeling van het gebied rond Station Delft Zuid maakt verplaatsing van
de J.P.Thijsse vestiging van de Freinetschool noodzakelijk. De omvang van de
nieuwe vestiging zal worden
teruggebracht tot 6 lokalen.
Voor
de Mgr. Bekkers is de uitbreiding tot 11 groepen reeds middels het
huisvestingsprogramma 2000 gehonoreerd. De school groeit echter tot 13 groepen
zodat met het schoolbestuur moet worden bezien op welke wijze de totale
uitbreiding kan worden gerealiseerd.
Voor
de uitbreiding van de Anne de Vriesschool is via het programma 2001 toestemming
verleend.
Brede Schoolconcept
De
Centrale opvang van kinderen van nieuwkomers vindt nu tijdelijke plaats in een
schoolgebouw aan de Glenn Millerstraat. Het streven is om deze Centrale opvang
onderdeel te maken van de brede school voor de wijk Voorhof. Bij de
ontwikkeling van het brede schoolconcept voor deze wijk zal het inpassen van de
centrale opvang dus een prominente plaats krijgen.
Bij
De Eglantier wordt de buitenschoolse opvang ingepast door aanpassing van het
huidige schoolgebouw.
De
verplaatsing van de J.P. Thijssevestiging van de Freinetschool wordt ingekaderd
binnen het brede schoolconcept: de combinatie kinderopvang, sportactiviteiten
en sociaal maatschappelijke voorzieningen wordt bij het project betrokken.
Het
bestuur van de Laurentius Stichting ontwikkelt plannen voor het realiseren van
kinderopvang bij de Mgr. Bekkersschool.
Het
bestuur van de Anne de Vriesschool heeft aangegeven belangstelling te hebben
voor het betrekken van deze school binnen het brede school concept.
Gymnastiek
Het
gymnastieklokaal aan de F. van Eedenlaan is in het kader van het verplaatsen
van de J.P.Thijsse vestiging van de Freinetschool en het inpassen in het brede
schoolconcept recent weer in gebruik genomen.
Genormeerd
is er voor het basisonderwijs binnen de in de wijk aanwezige gymnastieklokalen
voldoende ruimte aanwezig ten behoeve van het bewegingsonderwijs.
Huisvestingsscenario wijk 24
De
J.P.Thijssevestiging van de Freinetschool wordt in 2002 verplaatst in de omvang
van 6 lokalen. Deze verplaatsing is onderdeel van de herontwikkeling van de
station Delft-Zuid locatie in het kader van de spoorzone. De aanvraag voor de Mgr. Bekkersschool is
middels het programma 2000 reeds gehonoreerd, waardoor de school wordt
uitgebreid tot een omvang van 11 lokalen. Aangezien de school doorgroeit tot 13
groepen moet de totale uitbreiding van de school met 2 lokalen nader worden
bezien. Voor financiering neemt de gemeente aanvulling van het reeds
gehonoreerde bedrag voor uitbreiding van 2 groepen naar 4 groepen in
overweging. De Anne de Vriesschool kan in 2001 worden uitgebreid met twee
lokalen.
Door
middel van externe financiering wordt in 2001 het schoolgebouw van De Eglantier
aangepast ten behoeve van het binnen het brede scholenconcept passende
buitenschoolse opvang.
Kosten
voorziening
realisatie in kostenraming
handhaven bestaande noodlokalen Omnibus
(huur) 36.000 p/jaar
2 lokalen uitbreiding Mgr. Bekkers 2003 515.000
4.8 Wijk 25
Buitenhof
In
deze wijk bevinden zich op de peildatum 1 januari 2001 de volgende scholen en
gymnastieklokalen:
Scholen:
richting: adres: bouwjaar:
1.
5 Mei-Dalton Openbaar Van Rijslaan 8 1972
2.
T. Brandsma R. Katholiek Van Rijslaan 6 1972
3.
T. Brandsma(disloc.) R. Katholiek Van Rijslaan 10 1974
4.
Rembrandt Prot. Chr. Rooseveltlaan 49/51 1971
5.
De Horizon Prot. Chr. Brahmslaan 40 1972
6.
De Horizon(disloc.) Prot. Chr. Bizetstraat 50 1974
Gymnastieklokalen:
oppervlakte
zaal: bijzonderheden:
1. Van Rijslaan 252
m² centrale
gymzaal
2. Brahmslaan 252
m² centrale
gymzaal
3. De Gaullelaan 252
m² centrale
gymzaal
4. Griegstraat 200
m² inpandig
bij De Bouwsteen
5. Griegstraat 200
m² inpandig
bij Laurentius
Prognose aantal lokalen in:
|
|
2001 |
2005 |
2015 |
|||
|
Nulmeting |
Behoefte |
Over+ Tekort - |
Behoefte |
Over+ Tekort - |
Behoefte |
Over+ Tekort - |
5
Mei-Dalton |
8 |
7 |
+1 |
8 |
0 |
6 |
+2 |
Titus
Brandsma |
11 |
14 |
-3 |
16 |
-5 |
12 |
-1 |
Rembrandt |
10 |
10 |
0 |
12 |
-2 |
9 |
+1 |
De
Horizon |
10 |
11 |
-1 |
13 |
-3 |
10 |
0 |
Ontwikkelingen:
5-Mei
Daltonschool/Jan Vermeerschool
De 5
Mei Daltonschool is door fusie onderdeel van de 5 Mei Daltonschool/Jan
Vermeerschool geworden. Deze fusie is het gevolg van “Toerusting en
bereikbaarheid”, waardoor het, door verhoging van de instandhoudingsnorm, niet
meer mogelijk was de scholen ieder zelfstandig te handhaven.
Echter
de 5 Mei Daltonschool en de Jan Vermeerschool liggen hemelsbreed bijna twee en
een halve kilometer van elkaar verwijderd en hebben ieder hun eigen
onderwijskundige systeem; de Jan Vermeerschool is een montessorischool, de 5
Mei Daltonschool hanteert de daltonsystematiek.
Bovenstaande
is de reden om in het IHP de beide vestigingen als zelfstandige scholen te
benaderen.
Titus
Brandsmaschool
Bij
deze school zijn inmiddels 3 noodlokalen geplaatst. De school heeft 8 + 3 = 11
permanente lokalen. Via het programma 2001 zijn het 12e en 13e
permanente lokaal gehonoreerd.
Het
prognosebeeld laat een korte piek van 16 groepen zien, waardoor tijdelijke
huisvesting nodig blijft.
Rembrandtschool
De
Rembrandtschool beschikt over 10 lokalen. De prognose geeft aan, dat de school
tijdelijk behoefte heeft aan maximaal 12 lokalen. In 2015 geeft de prognose een
stabiele behoefte aan 9 lokalen weer, waardoor de school in permanente zin
geringe overmaat heeft.
De
Horizon
Deze
school is gehuisvest in twee gebouwen. Het hoofdgebouw omvat 7 lokalen. De
dislocatie aan de Bizetstraat heeft 3 lokalen.
Conform
de prognose heeft de school (exclusief weging) tijdelijke behoefte aan 13
lokalen.
Vanaf
2015 geeft de prognose behoefte aan 10 lokalen weer. Gelet op de vigerende
regelgeving heeft de school in permanente zin voldoende huisvesting.
Ook
bij deze school is echter sprake van vrijwel structureel hoge weging, waardoor
er constant noodlokalen bij de school nodig zijn.
Door
weging heeft de school conform de meest recente prognose langdurig behoefte aan
huisvesting voor maximaal 15 groepen.
Inmiddels
zijn beschikkingen afgegeven voor huisvesting van 16 groepen , waardoor de
situatie er als volgt uitziet:
-7
permanente lokalen aan de Brahmslaan
-3
permanente lokalen aan de Bizetstraat
-1
noodlokaal aan de Bizetstraat
-1
permanent lokaal door middel van interne aanpassing Brahmslaan (programma 2000)
-1
lokaal in gebruik in naastgelegen schoolgebouw aan de Brahmslaan
-1
noodlokaal gehonoreerd via programma 2001 (14 e groep)
-2
noodlokalen gehonoreerd via spoedprocedure eind 2000 (15e en 16e
groep)
Het
schoolbestuur zou de school graag gehuisvest zien in één gebouw en ontwikkelt
initiatieven voor het betrekken van de school in het brede schoolconcept.
Inventarisatie
aandachtspunten
De
huisvesting van de Titus Brandsmaschool is deels gerealiseerd in drie
noodlokalen. De school heeft middels het programma 2001 permanente uitbreiding
voor twee groepen en een speellokaal gehonoreerd gekregen, waardoor de school
over 13 permanente lokalen kan beschikken. Mede door weging zijn de drie
noodlokalen nog voor een langere periode
nodig.
Brede Schoolconcept
Voor
De Horizon ontwikkelt het schoolbestuur initiatieven waarbij de
huisvestingssituatie in zijn geheel wordt beoordeeld op de mogelijkheden van
het huisvesten van de school op één locatie alsmede het inpassen binnen het
brede schoolconcept. Het bestuur vraagt daarnaast aandacht voor de bijzondere
samenstelling van de schoolbevolking (hoge weging) in relatie tot de
huisvesting.
Gymnastiek
Genormeerd
is er voldoende ruimte in de binnen de wijk gesitueerde gymnastieklokalen om
het bewegingsonderwijs te kunnen realiseren.
Huisvestingsscenario wijk 25
De
Titus Brandsmaschool wordt permanent uitgebreid met 2 lokalen en een
speellokaal. De noodlokalen (blijven) gehandhaafd in verband met de
huisvestingsbehoefte mede door weging.
Exclusief
weging geeft de prognose in 2015 een ruimtebehoefte van 12 lokalen voor deze
school aan.
Bezien
moet worden of de constante hoge weging bij De Horizon tot aanpassingen in de
huisvestingssituatie kan leiden. Door weging heeft de school langdurig behoefte
aan 15 lokalen, doch in 2015 is de behoefte inclusief weging geprognosticeerd
op 12 lokalen. Bij het overleg over de toekomstige huisvesting van de school
wordt het mogelijke inpassen van De Horizon binnen het brede scholenconcept
nauw betrokken.
Kosten
voorziening
realisatie in kostenraming
handhaven noodlokalen Brandsma
pm
4.9 Wijk 28 Wippolder
In
deze wijk bevinden zich op de peildatum 1 januari 2001 de volgende scholen en
gymnastieklokalen:
Scholen:
richting: adres: bouwjaar:
1.
C. Musiusschool R. Katholiek Pr. Mauritsstr 37 1926/75
2.
Pr. Mauritsschool Reformatorisch Nassaulaan 54/56 1929/90
Gymnastieklokalen:
oppervlakte
zaal: bijzonderheden:
1. Nassaulaan 150
m² inpandig
bij C. Musius
Prognose aantal lokalen in:
|
|
2001 |
2005 |
2015 |
|||
|
Nulmeting |
Behoefte |
Over+ Tekort - |
Behoefte |
Over+ Tekort - |
Behoefte |
Over+ Tekort - |
Cornelis
Musiuschool |
8 |
10 |
-2 |
10 |
-2 |
12 |
-4 |
Prins
Mauritsschool |
14 |
11 |
+3 |
13 |
+1 |
15 |
-1 |
Ontwikkelingen:
De
Cornelis Musiusschool heeft een groot schoolgebouw waarin 8 lokalen aanwezig
zijn. Door inpandige aanpassingen is uitbreiding van het aantal lokalen
mogelijk. De prognose van de school komt uit op 12 groepen, waardoor
uitbreiding aan de orde is.
Voor
het intern uitbreiden met het 9e lokaal is in april 2000 toestemming
verleend, waardoor de school op korte termijn over 9 lokalen beschikt.
Daarnaast zijn twee lokalen aan de Nassaulaan aan de school beschikbaar
gesteld, waardoor het aantal beschikbare ruimten op 11 is gebracht. Voorlopig
wordt een van deze lokalen benut voor brede school aktiviteiten.
Voor
de Prins Mauritsschool geeft de prognose groei naar 15 groepen aan. De
nulmeting geeft 14 groepsruimten aan, doch het schoolgebouw is erg groot en
bevat genormeerd ruimte om 17 groepen leerlingen onder te brengen.
Inventarisatie
aandachtspunten
Zowel
de Cornelis Musiusschool als de Prins Mauritsschool vertonen een oplopend
prognose beeld. Door de omvang van
beide schoolgebouwen is de behoefte aan extra lokalen conform de normeringen op
te vangen
Brede Schoolconcept
In
het gebouw van de C. Musiusschool is peuteropvang aanwezig. Verdere
initiatieven om de school in te passen in het brede scholenconcept zijn op dit
moment in ontwikkeling.
Gymnastiek
De
beide in de wijk gevestigde scholen maken gebruik van het gymnastieklokaal aan
de Nassaulaan.
Huisvestingsscenario wijk 28
De
Cornelis Musiusschool is door middel
van aanpassingen en ingebruikneming uitgebreid tot een omvang van 11 permanente
lokalen. In 2014 zal verdere uitbreiding tot 12 groepen moeten worden
gerealiseerd.
In
2013 worden bij de Prins Mauritsschool voor het eerst 15 groepen leerlingen
voorspeld. Tot dit tijdstip kan de groei worden opgevangen in de huidige
accommodatie.
Kosten
voorziening realisatie
in kostenraming
aanpassingen Corn.
Musiusschool
2014 pm
aanpassingen Pr. Mauritsschool 2013 pm
5 Speciale scholen voor
basis- en voortgezet onderwijs
Door
de invoering van de wet op het primair onderwijs, de wet op de expertisecentra
en de wijziging van de wet op het voortgezet onderwijs zijn de scholen voor het
(voortgezet) speciaal onderwijs opgesplitst in speciale scholen voor het
basisonderwijs, scholen voor speciaal onderwijs, in een praktijkschool en in
een praktijkafdeling welke onder het Grotius College valt. Om een en ander goed
vorm te kunnen geven (samenwerkingsverbanden, fusies) is er een overgangssituatie
van kracht. Aanvragen tot samenvoeging en/of omzetting in een school of
afdeling voor praktijkonderwijs kunnen tot uiterlijk 1 december 2001 bij het
ministerie van OCenW worden ingediend.
Vanwege
de overgangssituatie zijn deze scholen in één hoofdstuk samengevoegd.
Delft
vervult voor het speciaal onderwijs een regionale functie. Binnen de gemeente
zijn op de peildatum 1 januari 2000 de volgende scholen voor voormalige scholen
voor speciaal onderwijs aanwezig:
Scholen:
richting adres bouwjaar
1.
Bouwsteen(SBO) Openbaar Griegstraat 4 1976
2.
Grotius College Openbaar Van Bleijswijckstraat 1995
(betreft praktijk afdeling van Grotius College)
3.
Laurentius (SBO) R. Katholiek Griegstraat 2 1977
4.
Laurentius (SBO) R. Katholiek Colijnlaan 2 1952
5.
Laurentius (SVO) R. Katholiek K.v.d.Coppellostr. 2000
(Praktijkschool)
6.
Herman Broeren Alg. Bijzonder v. Sparwoudestr. 1/6/8 1997
(SO/SVO ZMLK)
7.
M. Maeterlinck Alg. Bijzonder R. de Graafweg 1 1969
(SO/SVO MG)
Gymnastieklokalen:
oppervlakte
zaal bijzonderheden
1. Griegstraat 200
m² inpandig
bij Bouwsteen
2. Griegstraat 200
m² inpandig
bij Laurentiusschool
3. J.J. Slauerhofflaan 252 m² centrale gymzaal
4. C. v. Sparwoudestraat 180 m² inpandig bij
Herman Broerenschool
5. Colijnlaan 200 m² centrale
gymzaal
Prognose aantal lokalen in:
|
|
2001 |
2005 |
2011 |
|||
|
Nulmeting |
Behoefte |
Over+ Tekort - |
Behoefte |
Over+ Tekort - |
Behoefte |
Over+ Tekort - |
De
Bouwsteen (SBO) |
11 |
9 |
+2 |
9 |
+2 |
9 |
+2 |
Grotius
College |
n.v.t.* |
4 |
n.v.t.* |
4 |
n.v.t.* |
4 |
n.v.t.* |
Laurentius
(SBO) |
18 |
16 |
+2 |
16 |
+2 |
14 |
+4 |
Laurentius
(SVO) |
6 |
6 |
0 |
6 |
0 |
6 |
0 |
Herman
Broeren |
19 |
17 |
-2 |
16 |
-1 |
17 |
-2 |
Maurice
Maeterlinck |
16 |
16 |
0 |
20 |
-4 |
20 |
-4 |
* Als gevolg van veranderde wet- en
regelgeving zijn de voormalige VSO scholen
onderdeel geworden van scholen voor het voortgezet onderwijs.
Ontwikkelingen
5.1 De Bouwsteen
De
Bouwsteen is tot stand gekomen door een fusie tussen de openbare scholen Het
Kompas (MLK) en Juliana van Stolberg (LOM). Het Kompas was samengesteld uit een
SO en een VSO afdeling. De SVO afdeling van De Bouwsteen is in augustus 2000
gefuseerd met het Grotius College. Hiertoe zijn aanpassingen ten behoeve van de
huisvesting van de SVO groepen in het gebouw aan de Van Bleijswijckstraat van
het Grotius College uitgevoerd.
Door
het beleid in het kader van “Weer samen naar school” ontwikkelt zich leegstand
in het gebouw van De Bouwsteen aan de Griegstraat.
5.2 Laurentiusschool
De
Rooms Katholieke Laurentiusschool is ontstaan uit een fusie tussen de Pieter
van Opmeerschool (LOM) en de Theresiaschool (MLK).
De
Theresiaschool was samengesteld uit een SO en een VSO afdeling. Deze VSO
afdeling is na de fusie als praktijkafdeling van de Laurentiusschool verder
ontwikkeld tot een zelfstandige praktijkschool.
Het
schoolgebouw aan de Kappeijne van de Coppellostraat is hiertoe in 1999/2000
geheel gerenoveerd en aangepast.
Het
schoolbestuur heeft aangegeven, dat door de zelfstandige status van de
praktijkschool behoefte ontstaat aan uitbreiding met een vaklokaal
huishoudkunde.
5.3 Herman
Broerenschool
Het
bestuur van de Herman Broerenschool voor ZMLK voert al enige tijd intensief
overleg met de gemeente Naaldwijk over het vestigen van een lespunt aldaar. De
permanente behoefte aan huisvesting in Delft is in hoge mate afhankelijk van
het al dan niet realiseren van een lespunt in Naaldwijk. Om de tijdelijke
behoefte in Delft te kunnen opvangen zijn er in 1999 drie noodlokalen bij de
Herman Broerenschool geplaatst.
Aangezien
het overleg over het lespunt in Naaldwijk niet is afgerond, wenst het bestuur
van de Herman Broerenschool de huidige huisvestingssituatie ongewijzigd te
laten.
5.4 Maurice Maeterlinckschool
De
Maurice Maeterlinckschool is een school voor meervoudig gehandicapte
leerlingen. Het bestuur van de school voert besprekingen om te komen tot
deelname aan het REC Zuid Holland Midden.
De
prognose voor de Maeterlinckschool geeft groei aan met 20 leerlingen, waardoor
de school groeit tot 120 leerlingen in 2011.
Het
bestuur van de school overweegt het starten van kinderopvang voor kinderen van
de doelgroep van de school. Onderzocht zal worden of dit streven inpasbaar is
binnen het brede scholen concept.
Gymnastiek
De
hierboven bij het speciaal onderwijs in gebruik zijnde gymnastieklokalen
hebben voldoende capaciteit om het
genormeerde gebruik door het speciaal onderwijs te kunnen
inroosteren.
De gymzaal aan de J.J. Slauerhofflaan wordt na de fusie tussen De Bouwsteen en
het Grotius College buiten gebruik gesteld.
Huisvestingsscenario Speciaal
Onderwijs
Ten
behoeve van het na de fusie tussen het Grotius College en het SVO deel van De
Bouwsteen verantwoord kunnen huisvesten van het praktijkonderwijs zijn in het
gebouw aan de Van Bleijswijckstraat voorzieningen getroffen om de huisvesting
te laten voldoen aan wet- en regelgeving.
Hierbij
is de voormalige proeffabriek uitgebreid en aangepast voor het huisvesten van
vier groepen SVO leerlingen.
Voor
het schoolgebouw en gymnastieklokaal aan de J.J. Slauerhofflaan wordt een
andere bestemming onderzocht.
In
overleg met de schoolbestuur wordt onderzocht op welke wijze de behoefte aan
een vaklokaal huishoudkunde ten behoeve van de Laurentius praktijkschool kan
worden opgelost.
De
benodigde voorzieningen bij de Herman Broerenschool en de Maurice
Maeterlinckschool worden beoordeeld aan de hand van de ontwikkelingen rond een
lespunt in Naaldwijk.
Kosten
voorziening
realisatie in kostenraming
praktijklokaal huishoudkunde n.t.b. pm
6 VOORTGEZET ONDERWIJS
6.1 Grotius College
Het
openbare Grotius College is een brede scholengemeenschap voor
VMBO/HAVO/ATHENEUM en GYMNASIUM. De school heeft de beschikking over twee
gebouwen:
Vestiging: bruto
vloeroppervlakte bouwjaar
incl.
LO
1.
Juniusstraat 8 9682 m² 1975
2.
Van Bleijswijckstraat 72 10109 m² 1982
(vm. proeffabriek) 564 m² 1969
Onderwijsruimten:
theorie theorie vak werk ruimte
lokalen vaklokalen lokalen plaatsen LO
Juniusstraat 8 34 8 5 0 3
V.
Bleijswijckstr. 72 12 9 12 12 3
(vm. proeffabriek) 0 0 2 1 0
Prognose aantal leerlingen
in:
|
2001 |
2005 |
2011 |
2015 |
Grotius
College |
1640 |
1866 |
1884 |
1892 |
Noot:
in de geprognosticeerde aantallen leerlingen is niet meegenomen de mogelijke
bouw van voortgezet onderwijsvoorzieningen op de Vinexlocatie Ypenburg.
Indien
dergelijke voorzieningen wel worden getroffen heeft dat volgens prognose de
volgende uitkomsten:
|
2001 |
2005 |
2011 |
2015 |
Grotius
College |
1640 |
1825 |
1839 |
1837 |
Ontwikkelingen
In
1994 is door het ICS een onderzoek verricht naar de huisvestingssituatie van
het Grotius College.
De
school telde toen 1718 leerlingen. Dit
onderzoek leverde met name in de Van Bleijswijckstraat vestiging
genormeerde overschotten op.
Voor
2001 wordt nu een aantal leerlingen van 1640 aangegeven, welk aantal wat lager
is dan dat van 1994.
Het
Grotius College heeft echter met ingang van de cursus 1998 de centrale opvang
van nieuwkomers VO ondergebracht in het gebouw aan de Van Bleijswijckstraat.
Gelet op het feit, dat het werken met deze doelgroep slechts in kleine groepen
mogelijk is, wordt het gebouw veel intensiever gebruikt dan in het recente
verleden. Daarnaast vraagt het werken met deze doelgroep om een gewijzigde
indeling van het gebouw: er is behoefte aan kleinere lokalen, ruimten voor
individuele begeleiding en ruimte die als “thuisbasis” kan worden gebruikt.
Bovendien
zijn er voorzieningen nodig voor het huisvesten van plusminus 55 SVO leerlingen
in het kader van de fusie met De Bouwsteen. Hiertoe wordt een zogenaamde
praktijkafdeling gerealiseerd. Voor het verantwoord kunnen huisvesten van deze
kwetsbare groep leerlingen zijn aanpassingen in en aan het gebouw aan de Van
Bleijswijckstraat gerealiseerd.
Ter
bevordering van het techniek onderwijs heeft het schoolbestuur plannen in
ontwikkeling voor aanpassing van het schoolgebouw tot techniek centrum, waar op
moderne wijze het Voorbereidend Middelbaar Beroeps Onderwijs vorm kan worden
gegeven.
Huisvestingsscenario Grotius
College
Hierin
wordt er vanuit gegaan, dat er voortgezet onderwijs voorzieningen worden
getroffen op de Vinex locatie Ypenburg.
De
prognose voor het Grotius College geeft in deze situatie een tot ongeveer 1840
oplopend aantal leerlingen weer in de periode tot 2015.
Voor
het inpassen van de SVO leerlingen zijn in twee fasen voorzieningen getroffen.
Na
deze investeringen kan het SVO praktijkonderwijs conform wet- en regelgeving
plaatsvinden.
In
verband met de ontwikkeling van de plannen om te komen tot een techniekcentrum
wordt op basis van een extern adviesrapport, dat in opdracht van het
schoolbestuur is opgesteld, overleg opgestart tussen de gemeente en het
schoolbestuur.
Kosten
voorziening
realisatie in kostenraming
interne aanpassingen techniekcentrum 2002 pm
6.2 Sint Stanislascollege
Het
Rooms Katholieke Sint Stanislascollege is een brede scholengemeenschap voor
VMBO/HAVO/ATHENEUM en GYMNASIUM. De school is in Delft gehuisvest in de
volgende gebouwen:
Vestiging: bruto
vloeroppervlakte bouwjaar
incl.
LO
1.
Westplantsoen 71 10753
m² 1956/76/87/99
2.
Reinier de Graafpad 1 2409 m² 1988
3.
Krakeelpolderweg 1 8088
m² 1969/98
4.
Glenn Millerstraat 2 tijdelijk gebruik van 12
lokalen
Onderwijsruimten:
theorie theorie vak werk ruimte
lokalen vaklokalen lokalen plaatsen LO
Westplantsoen 71 51 3
Reinier de Graafpad 1 10 +2 nood 2
Krakeelpolderweg 1 18 7 4 5 1
Glenn Millerstraat 2 12
Prognose aantal leerlingen
in:
|
2001 |
2005 |
2011 |
2015 |
Sint
Stanislascollege |
3143 |
3678 |
3934 |
4186 |
Noot:
in de geprognosticeerde aantallen leerlingen is niet meegenomen de mogelijke
bouw van voortgezet onderwijsvoorzieningen op de Vinexlocatie Ypenburg.
Indien
een of meerdere voorzieningen wel worden getroffen heeft dat volgens prognose
de volgende uitkomsten:
|
2001 |
2005 |
2011 |
2015 |
Sint
Stanislascollege |
2883 |
2939 |
3158 |
3276 |
Ontwikkelingen
Het
Sint Stanislascollege heeft de afgelopen periode te maken gehad met sterk
toenemende leerlingenaantallen.
In
1995 telde de school in Delft 2001 leerlingen. Voor de cursus 2001-2002 zijn er
op de Delftse locaties van het Stanislas College 2883 leerlingen ingeschreven.
Hierdoor
heeft de school in toenemende mate te kampen met tekorten in de huisvesting. In
overleg met de gemeente zijn een aantal stappen gezet:
1.
Renovatie
en aanpassing van het gebouw aan het Westplantsoen, waardoor deze locatie geschikt is voor 1500 leerlingen;
2.
Het
plaatsen van noodlokalen bij de
vestiging Reinier de Graafpad en bij de Krakeelpolderweg;
3.
Toekenning
van tijdelijk gebruik van 12 lokalen in het schoolgebouw aan de Glenn
Millerstraat.
Zeer
van belang voor de toekomstige huisvestingsbehoefte in Delft is het al dan niet
realiseren van een of meerdere VO-scholen op de Vinexlocatie Ypenburg.
Inmiddels is bekend, dat hiertoe door Esloo te Nootdorp en het Atlas college te
Rijswijk een aanvraag is ingediend en dat het Stanislascollege voorbereidingen
treft om te komen tot afsluitend Havo onderwijs in Pijnacker.
Om
desinvesteringen in Delft te voorkomen, zullen alle huisvestingsvragen vanuit
het VO in het licht van het tot stand komen van voorzieningen in de Vinex
locatie Ypenburg moeten worden bezien. Gelet op deze ontwikkelingen neemt de
gemeente Delft deel aan overleg tussen de Provincie Zuid-Holland, omliggende
gemeenten en diverse bevoegde gezagsorganen. Dit overleg heeft geleid tot een
convenant inzake een evenwichtige spreiding voorzieningen voortgezet onderwijs
Ypenburg/Leidschenveen.
Uit
de gevoerde gesprekken kan worden opgemaakt, dat bij de start van de cursus
2001-2002 reeds basisvorming VO in de Vinexlocatie Ypenburg zal worden
aangeboden. Hierdoor zal de
leerlingendruk voor de omliggende gemeenten afnemen.
Het
aanpassen van de permanente huisvesting van het Stanislas College kost
uiteraard enige tijd. Tijdelijk wordt voor het opvangen van de
huisvestingsbehoefte van het Stanislas College gebruik gemaakt van het
schoolgebouw aan de Glenn Millerstraat.
Huisvestingsscenario Sint
Stanislascollege
Uitgangspunt
in dit scenario is bouw van voortgezet onderwijsvoorzieningen op de Vinex
locatie Ypenburg. Het aantal leerlingen in Delft in 2001 is conform de prognose
2883, dit aantal loopt gestaag op om in 2015 uit te komen op 3276 leerlingen.
In
overleg met het bestuur van het Stanislas College wordt uitgegaan van
huisvesting in Delft voor maximaal 3200 leerlingen. Voor dit aantal leerlingen
wordt de omvang van de benodigde huisvesting bepaald.
Scenario:
1.
Het
schoolgebouw aan het Reinier de Graafpad wordt op het programma 2002
opgevoerd voor uitbreiding. Hierbij wordt
het gebouw geschikt gemaakt voor
huisvesting voor 800 leerlingen.
2.
Het
schoolgebouw aan de Krakeelpolderweg wordt op het programma 2002 opgevoerd
voor uitbreiding/aanpassing. Door deze
voorzieningen wordt het gebouw geschikt
als
huisvesting voor 900 leerlingen.
3.
Het
schoolgebouw aan het Westplantsoen is geschikt voor de huisvesting van 1500
leerlingen en wordt niet verder uitgebreid. Voor de tijdelijke opvang van
leerlingen wordt het schoolgebouw aan de Glenn Millerstraat benut.
De
voorzieningen kunnen in de volgende opzet worden gerealiseerd:
Uitbreiding
in 2002 van het gebouw Reinier de Graafpad waardoor
het
gebouw geschikt wordt voor 800 leerlingen.
Totale
kosten ƒ 6.267.652.-- , waarbij de
noodzakelijke uitbreiding conform de regelgeving voor bekostiging door de
gemeente in aanmerking wordt genomen.
Uitbreiding/aanpassing
van het gebouw aan de Krakeelpolderweg, waardoor het
gebouw
geschikt wordt voor 900 leerlingen. De totale capaciteit van het
Stanislascollege in Delft komt hierdoor op 3200 leerlingen.
De
noodzakelijke uitbreidingsinvestering komt conform de regelgeving voor
gemeentelijke bekostiging in aanmerking.
Geraamde
kosten ƒ 2.000.000.--
De
gemeente Delft is bereid mee te werken aan dit scenario onder de volgende
voorwaarden:
1.
het
Stanislas College geeft de garantie dat de bij de verschillende vestigingen
geplaatste noodlokalen direct na gereedkomen van de uitbreidingen zullen worden
verwijderd.
2.
het
Stanislas College is bereid om, gelet op het niveau van de benodigde
investeringen, met de gemeente afspraken te maken inzake fasering van de
financiering.
Kosten
scenario voorziening
realisatie in kostenraming
uitbreiden Reinier de Graafweg 2002 6.267.652
uitbreiden Krakeelpolderweg 2002 2.000.000
6.3 Christelijk Lyceum Delft
Het
Christelijk Lyceum Delft is een brede scholengemeenschap voor
VMBO/HAVO/ATHENEUM en GYMNASIUM. De school is gehuisvest in de volgende
gebouwen:
Vestiging: bruto
vloeroppervlakte bouwjaar
incl.
LO
1.
Molenhuispad 1 9007
m² 1984
2.
Obrechtstraat 48 2640
m² 1968/88
3.
Juniusstraat 6 6326
m² 1961
Onderwijsruimten:
theorie theorie vak werk ruimte
lokalen vaklokalen lokalen plaatsen LO
Molenhuispad 32 3 8 3
Obrechtstraat 13 3
Juniusstraat 18 2 9 1
Prognose aantal leerlingen
in:
|
2001 |
2005 |
2011 |
2015 |
Christelijk
Lyceum Delft |
1975 |
2093 |
2147 |
2162 |
Noot:
in de geprognosticeerde aantallen is niet meegenomen de mogelijke bouw van
voortgezet onderwijsvoorzieningen op de Vinexlocatie Ypenburg.
Indien
dergelijke voorzieningen wel worden getroffen heeft dat volgens prognose de
volgende uitkomsten:
Prognose aantal leerlingen
in:
|
2001 |
2005 |
2011 |
2015 |
Christelijk
Lyceum Delft |
1975 |
1953 |
1997 |
1999 |
Ontwikkelingen:
Het
schoolgebouw aan de Juniusstraat is in 1999
gerenoveerd en aangepast aan de eisen van deze tijd. Daarbij heeft het
bestuur het schoolgebouw aan de Glenn Millerstraat blijvend buiten gebruik
gesteld en overgedragen aan de gemeente.
De
prognose voor het CLD vertoont een vrijwel stabiele tendens, indien er
voortgezet onderwijsvoorzieningen worden gerealiseerd op de Vinex Locatie
Ypenburg, groeit de school in 2015 naar 1999 leerlingen. Dit zijn 24 leerlingen
meer dan in 2001.
In
de huisvesting levert dit een geringe behoefte aan uitbreiding op.
Huisvestingsscenario
Christelijk Lyceum Delft
Indien
er behoefte ontstaat aan uitbreiding van de huisvesting dient deze allereerst
te worden gerealiseerd binnen het beschikbare aantal m² bvo in de gebouwen van
het CLD door middel van interne aanpassingen.
Scenario:
Hierbij
wordt uitgegaan van het realiseren van voortgezet onderwijs voorzieningen op de
Vinex locatie Ypenburg.
De
school krijgt extra huisvestingsbehoefte voor 24 leerlingen, deze behoefte kan
worden opgevangen binnen het bestaande gebouwenbestand.
Kosten
voorziening
realisatie in
kostenraming