01/030475

 

 

Bijlage 2 bij het beleidsplan Abw

 

                       

 

            VERIFICATIEPLAN Abw, Bbz, IOAW, IOAZ

 

 

            Inhoudsopgave

                                                                                                                      blad­zijde

           

            1          Inleiding: doel van het verificatieplan                                  2

            2          Algemene toelichting op de gegevensverzameling              4

            2.1        Documentencontrole en administratieve controle                         4

            2.2        Volledigheid en ondertekening formulieren                                  5

            2.3        Machtiging en legitimatie                                                          5

            2.4        Originele stukken                                                                    5

            2.5        Fotokopieën in het dossier                                                       6

            2.6        Huisbezoeken                                                                          6

            2.7        Primaire en secundaire gegevens                                              6

            2.8        Ontvangstbevestiging                                                               6

            3          Aanvraag Abw (levensonderhoud)                                        7

            3.1        Procedure                                                                               7

            3.2        Te verstrekken gegevens                                                          8

            3.3        Aanvraag van zelfstandigen Bbz/IOAZ                                        11

            3.4        Aanvraag IOAW                                                                       12

            4          Bijzondere bijstand                                                               13

            4.1        Aanvraag bijzondere bijstand cliënten                                        13

            4.2        Aanvraag bijzondere bijstand niet-cliënten                                  14

            5          Maandelijkse informatieformulier                                         14

            5.1        Informatieformulier Abw                                                            15

            5.2        Informatieformulier IOAW                                                          16

            6          Heronderzoeken                                                                   17

            6.1        Heronderzoek Abw                                                                   17

            6.2        Heronderzoek IOAW/IOAZ                                                        18

            7          Beëindiging uitkering                                                            19

            6.3        Beëindiging Abw                                                                      19

            6.4        Beëindiging IOAW/IOAZ                                                           20

            8.         Voorstel                                                                                 21

 

 

 

            november 2001

 

            * waar hij/hem staat, is ook bedoeld zij/haar

 


 

1.       INLEIDING: DOEL VAN HET VERIFICATIEPLAN

 

 

Dit verificatieplan dient drie doelen:

1.    Het voldoen aan de verplichtingen van artikel 118 lid 1 sub a van Abw en 42 van de IOAW en IOAZ om een plan op te stellen dat een rechtmatige en doelmatige uitvoe­ring van de wet bevordert, waaronder de bestrijding van het ten onrechte ontvangen van uitkering en van misbruik en oneigenlijk gebruik van de wet.

2.    Het vastleggen van de werkwijze van de sector WIZ omtrent het verzamelen, verifiëren en valideren van gegevens ten behoeve van het op juiste wijze verstrekken van uitkeringen.

3.    Het aan cliënten van de sector WIZ duidelijkheid verschaffen over wat van hen verwacht wordt ten aanzien van het leveren van gegevens en het beschermen tegen onnodige aantasting van hun privacy.

 

Ad 1. Het verificatieplan

 

Artikel 118 van de Algemene bijstandswet (en 42 van de IOAW en IOAZ) verplicht de gemeenten een plan op te stellen zoals hierboven genoemd.

Een onderdeel van het plan moet zijn een beschrijving van de wijze waarop burgemeester en wethouders uitvoering geven aan:

¨       gegevensverzameling, controle daarop en heronderzoek (arti­kelen 66 Abw en 14 IOAW/IOAZ) en het controleren van de gege­vens bij andere instanties (artikel 122 van de Abw en 45 IOAW en IOAZ)

¨       een toereikende controle op het nakomen van de verplichtin­gen van de cliënt om gegevens te verstrek­ken en mee te werken aan onderzoek (artikel 65 Abw en 13 IOAW en IOAZ)

¨       de strafrechtelijke of bestuursrechtelijke afdoening als cliënten niet aan deze verplich­tingen voldoen.

 

In september jl. is het Fraudebeleidsplan 2001-2005 door de raad vastgesteld. In het Fraudebe­leidsplan is reeds vastgelegd hoe het ten onrechte ontvangen van een uitkering en misbruik en oneigenlijk gebruik van de Abw en IOAW/IOAZ voor­komen en bestreden kan worden en hoe de strafrechtelijke en bestuursrechtelijke afdoening geregeld is. Ook is er een  heronderzoekplan waarin vastgelegd is met welke frequentie heronderzoe­ken verricht worden.

 

In het Verificatieplan wordt bepaald:

¨       welke gegevens ten behoeve van de verlening of voortzetting van bijstand/uitkering door de cliënt moeten worden ver­strekt en welke bewijsstukken deze moet leveren (artikel 66 lid 1 Abw en 14 IOAW/IOAZ). De Abw en IOAW/IOAZ zélf geven dus niet aan welke gegevens geleverd moeten worden; dit wordt bepaald door burgemees­ter en wethouders;

¨       de wijze waarop en het tijdstip waarop deze gegevens ver­strekt moeten worden (artikel 66 lid 2 Abw en 14 lid 2 IOAW/IOAZ);

¨       hoe de juistheid en volledigheid van deze gegevens wordt onderzocht;

¨       hoe de gemeente zorgdraagt voor de controle op de verplich­ting van de cliënt om op verzoek of uit eigen beweging onverwijld mededeling te doen van alles wat van belang is voor de verlening of voorzetting van bijstand/uitkering (artikel 118 lid 3 sub b Abw en 42 lid 3 sub b IOAW/IOAZ).

 

Ad 2. Het vastleggen van de werkwijze van de sector WIZ omtrent het verzamelen, vastleggen en controleren van gegevens

 

Voor de interne bedrijfsvoering is het gewenst om vast te leggen hoe de sector WIZ omgaat met het verzamelen, vastleggen en controleren van gegevens van cliënten. Dit om eenheid van uitvoering te krijgen.

 

Ad 3. Duidelijkheid voor de cliënt en bescherming van onnodige aantasting van zijn privacy

 

De Abw en de IOAW/IOAZ leggen de cliënt de verplichting op om op verzoek of uit eigen beweging gegevens te leveren die van belang zijn voor het recht op, de hoogte van en de duur van de uitkering, zo mogelijk onder overlegging van bewijsstukken. De Wet Boeten legt aan de gemeente de verplichting op om, als de cliënt hierbij in gebreke is door de gegevens niet tijdig of helemaal niet te leveren - tijdelijk - de uitkering te verlagen of een boete op te leggen.

Het is daarom voor de cliënt van belang dat vastgelegd is welke gegevens van hem*) verwacht worden.

 

De cliënt heeft, voorzover dit de uitvoering van de wet niet belemmert, recht op bescher­ming van zijn privacy. En het is ongewenst, waar op dit punt toch al veel van de cliënt ge­vergd wordt,  dat dit recht op privacy meer dan nodig is, aangetast wordt.

Dit plan maakt duidelijk welke gegevens niet, of niet steeds opnieuw, verzameld hoeven worden of op een voor de cliënt minder belastende wijze achterhaald kunnen worden.


 

2.       ALGEMENE TOELICHTING OP DE GEGEVENSVERZAMELING

 

2.1. Documentencontrole en administratieve controle

 

De Abw (en IOAW/IOAZ) legt de verplichting van controle en het zorgdragen voor het bestrijden van fraude en oneigen­lijk gebruik nadrukkelijk neer bij gemeente. Steeds verdergaande automatisering en daardoor steeds intensiever wordende mogelijkhe­den van controle maken deze verplichting mogelijk.

 

Aan de gegevensverzameling zijn echter ook grenzen te stellen: er moeten niet méér gegevens verzameld en gecontroleerd worden dan nodig is voor de uitvoering van de wetten. De Wet op de Persoonsregistra­ties en de daarop gebaseerde privacyreglemen­ten van de sector WIZ verbieden dit ook.

Een grondig onderzoek naar het recht op en de hoogte van de uitkering moet plaatshebben voordat besloten wordt een uitke­ring toe te kennen om zodoende de rechtmatigheid van de uitke­ringen zo veel als redelijker­wijze mogelijk is te waarbor­gen.

Om daarin succesvol te kunnen zijn is van belang om vast te leggen welke gegevens en bewijsstukken van de betrokkene worden gevraagd en hoe deze op juistheid en volledig­heid worden gecontroleerd.

Bij het verzamelen van gegevens gaat het ten eerste om het verzamelen van schriftelijke gegevens die de cliënt aanlevert, de zgn. documentencontrole

 

Een tweede wijze van gegevensverzameling is het inwinnen van informatie - al of niet geautomatiseerd - bij andere instan­ties, de zgn. administratieve controle. Een groot aantal instanties is verplicht (artikel 122 Abw en 45 IOAW/IOAZ) - als de gemeente daarom vraagt - kosteloos opgaven en inlich­tingen te verstrekken die noodzakelijk zijn voor de uitvoering van de wet.)

 

In alle voorkomende gevallen vindt raadpleging plaats bij:

¨       het ziekenfonds voor wat betreft werkgevers, gezinssamen­stelling en mogelijk andere inwonen­den;

¨       de Informatie Beheer Groep om bij (ex)-studenten een moge­lijk samengaan van bijstand en studiefi­nancie­ring vast te stellen;

¨       de Belastingdienst voor wat betreft rente‑opgave en daaruit af te leiden aanwezig vermogen en tevens voor wat betreft mogelijk niet opgegeven werkgevers en/of uitkerende instan­ties.

¨       de gemeentelijke basisadministratie (gba) bij de afdeling Bevolking van de gemeente voor wat betreft sofinummer, burgerlijke staat, adres, gezinssamenstelling, mogelijk andere inwonenden, nationaliteit, en raadpleging van de verplichte aantekeningen wat betreft uitkeringen van be­drijfsver­enigingen, pensi­oenfondsen e.d.;

¨       de Vreemdelingenpolitie voor wat betreft de verblijfsstatus van buitenlanders. Nieuwe garantstellingen worden niet meer afgegeven (is vervallen);

¨       de uitvoerders van de Wet Individuele Huursubsidie in geval van controle bij de aanvragen voor bijstand voor woonkosten;

 

De Belastingdienst stuurt per jaar achteraf de 'Totaalloonop­ga­ven' om mogelijk niet aan de gemeente opgegeven witte inkom­sten alsnog te kunnen achterhalen. Deze gegevens worden syste­matisch vergeleken met de bij de sector WIZ bekende gegevens.

 

Het kan voorkomen dat in individuele gevallen méér gegevens gevraagd worden dan in dit plan vermeld staan. Dit zal het geval zijn als er onduidelijkheid is over of getwijfeld wordt aan de door de cliënt gegeven informatie.

 

Het koppelen van gegevens van belanghebbenden gaat steeds verder. Op dit moment wordt gewerkt aan het opzetten van een landelijk Inlichtingenbureau. Bovenstaande gegevens zijn dan, naast informatie van de bedrijfsverenigingen, on line te raadplegen via dit bureau. Deelname hieraan is voor de gemeenten verplicht. Waarschijnlijk zal medio 2002, doch in ieder geval voor januari 2003, de gemeente Delft op het Inlichtingenbureau worden aangesloten.

 

2.2.  Volledigheid en ondertekening formulieren

 

Verstrekking van een rechtmatige uitkering begint bij de gegevensverstrek­king door de cliënt op door de gemeente ver­strekte formulieren. Als later blijkt dat belanghebbende onjuiste en/of onvolledi­ge gegevens heeft verstrekt en dat als gevolg daarvan geheel of ten dele onterecht uitkering is verstrekt, dan moet dat haar/hem kunnen worden verwe­ten.

Voorwaarde daartoe is, dat alle vragen worden beantwoord en niet wordt volstaan met het plaatsen van streepjes of opmer­kingen als 'n.v.t.'. Iedere vraag moet duidelijk met 'ja' of 'nee' worden beantwoord en moet worden voorzien van de ge­vraag­de informatie. Het is daarom noodzakelijk, dat de formulieren door de mede­werker hierop worden beoor­deeld en zo nodig ter aanvulling en/of correctie aan de belanghebbende worden teruggegeven of gezamenlijk worden ingevuld. Als de medewerker vragen voor de cliënt invult moet deze hiervoor voor accoord tekenen.

 

Ten slotte wordt de cliënt gewezen op de gevolgen van het verstrekken van onjuiste informatie en moet de formulieren ondertekenen. Regelmatig wordt door belanghebbenden aangegeven dat zij niet bekend zijn met de gevolgen van het niet of niet juist verstrekken van informatie. Daarom is in het fraudebeleidsplan voorgesteld om een formulier te ontwerpen waarin iedere belanghebbende gewezen wordt op de gevolgen van het (niet) verstrekken van (onjuiste) informatie. Dit formulier zal in meerdere talen beschikbaar zijn. Iedere belanghebbende zal dit formulier bij de aanvraag ontvangen. Als bevestiging van de ontvangst van het formulier moet de belanghebbende tekenen.

 

Van echtparen of daarmee gelijkgestelden moeten de gegevens van beide partners aangeleverd worden en zij moeten beiden de formu­lieren ondertekenen.

 

In principe moeten alle bewijsstukken bij het formulier aanwe­zig zijn. Zonodig wordt de cliënt aangemaand ontbrekende gegevens aan te leveren en wordt hem hiervoor een termijn geboden.

 

2.3.  Machtiging/legitimatie

 

Als de cliënt zich laat vertegenwoordigen door een gemachtigde dan moet dit blijken uit een onderteken­de machtiging en moet de gemachtig­de zich legitimeren door middel van een geldig identiteitsbewijs.

Voorts moet de identiteit van de cliënt door middel van een geldig identiteitsbewijs worden vastge­steld.

 

Als de belanghebbende niet zélf bij het (intake)gesprek aanwezig kan zijn, dan kan - als dat nodig is - een huisbezoek worden gebracht.

 

2.4.  Originele stukken

 

Verificatie van gegevens moet in beginsel plaatsvinden aan de hand van originele stukken dan wel voor echtheid gewaarmerkte duplicaten daarvan. Komt de cliënt voor een gesprek bij de sector WIZ dan moeten er in principe originelen meegenomen worden (behal­ve bijvoor­beeld van een afstudeerbewijs).

Als er stukken opgestuurd worden, bijv. bij de informa­tieformulieren dan mogen wel fotokopieën van bijv. loonstroken meegestuurd worden.

 

Het afplakken of wegplakken van informatie die voor het verkrijgen, c.q. behouden van de uitkering niet relevant is, is toegestaan. Een voorbeeld hiervan zijn de uitgaven die op bankafschriften staan vermeld. Het saldo op de rekening is wel relevant en mag niet worden weggelakt.

 

2.5. Fotokopieën in het dossier

 

Om in het dossier zichtbaar te kunnen maken dat verificatie op de voorge­schreven wijze plaats heeft gehad en om te kunnen beoordelen of er sprake is van een rechtmatige uitkering, worden van de bewijsstukken die van belang zijn voor de rechtmatigheid van de uitkering fotokopieën gemaakt.

 

2.6. Huisbezoek

 

Een huisbezoek kan noodzakelijk zijn in de volgende situaties:

¨       als er twijfel bestaat over de door de cliënt opgegeven leef- c.q. woonvorm en deze bepalend is voor de hoogte van de bijstandsnorm en de eventuele toeslag;

¨       als er twijfel bestaat over het feitelijke (hoofd) verblijf­adres;

¨       als er twijfel bestaat over de noodzaak van bepaalde kosten en deze twijfel alleen weggenomen kan worden door een huisbezoek (verhuizing, inrichtings­kosten, herstelkosten, vervanging meubilair e.d.).

 

Hoe een huisbezoek dient te worden uitgevoerd is medio 2000 na goedkeuring door de raadscommissie vastgelegd in een protocol. In ieder geval is vastgelegd dat een dergelijk huisbezoek plaatsvindt door twee medewerkers en wordt van te voren aangekondigd, tenzij aankondi­ging het onderzoek kan schaden.

 

Een huisbezoek kan eveneens plaatsvinden door een medewerker indien het een aanvraag betreft waarbij om andere redenen besloten wordt een huisbezoek af te leggen. Het kan hierbij bijvoorbeeld gaan om de situatie waarbij de belanghebbende niet in staat is de dienst te bezoeken.

 

2.7.  Primaire en secundaire gegevens

 

Bij het inleveren van bewijsstukken wordt onderscheid gemaakt tussen primaire en secundaire gegevens.

¨       primaire gegevens zijn noodzakelijk om het minimale recht op uitkering te bepalen.

¨       secundaire gegevens zijn slechts bepalend voor de hoogte van de uitkering.

 

Bij het ontbreken van de zogenoemde secundaire gegevens kan een uitke­ring toegekend worden op voorwaarde dat de ontbrekende gege­vens alsnog binnen twee weken geleverd worden. De hoogte van de uitkering kan aangepast worden als de alsnog aangeleverde gegevens daartoe aanleiding geven.

De secundaire gegevens zijn in de overzichten aangegeven met '(S)'.

 

2.8. Ontvangstbevestiging

 

Voor stukken die aan de balie van de sector WIZ afgegeven worden, wordt op verzoek een ontvangstbevestiging meegegeven.

 


3. AANVRAGEN Abw (levensonderhoud)

 

3.1. Procedure

 

Als de cliënt zich meldt bij de sector WIZ of het Centrum voor Werk en Inkomen (het CWI) ontvangt deze het aan­vraagformulier met een controlelijst voor de bewijsstukken en een toelichting met het verzoek het formulier volledig in te vullen en de gevraagde bewijsstukken mee te nemen.

Vervolgens komt cliënt, en als deze een partner heeft moet deze ook meekomen, op het intakegesprek. Het aanvraagformulier wordt doorgenomen en bekeken wordt of alle schriftelijke gegevens aanwezig zijn.

 

Na het invullen ondertekent belanghebbende (en indien noodzakelijk zijn / haar partner) voor akkoord en verklaard hiermee dat alle gegevens naar waarheid zijn verstrekt. Op het formulier wordt gewaarschuwd wat de gevolgen zijn van het niet juist verstrekken van de gevraagde gegevens.

 

Als gegevens ontbreken krijgt de cliënt een brief mee waarin vermeld staat welke gegevens nog ontbreken en binnen welke termijn deze ingeleverd moeten worden. De zogenoemde inlevertermijn is vastgesteld op 5 werkdagen en wordt schriftelijk aan de cliënt meegedeeld. Nadien geldt nog eens een (informele) termijn van 5 dagen. Indien na het verstrijken van deze inlevertermijn van totaal 10 dagen nog gegevens ontbreken wordt de cliënt een hersteltermijn van 10 werkdagen geboden. Deze wordt schriftelijk aan de cliënt meegedeeld.

 

In deze beschikking wordt aangegeven dat de afhandelingsduur wordt opgeschort en tevens dat de aanvraag niet in behandeling wordt genomen indien de ontbrekende gegevens niet tijdig ingeleverd zijn. Het bovenstaande geldt niet indien de cliënt niet in staat is de gevraagde gegevens (tijdig) aan te leveren.

Het besluit tot het niet in behandeling nemen van de aanvraag is gebaseerd op artikel 4:5 1e lid van de Algemene Wet Bestuursrecht. Tegen deze beschikking staat de mogelijkheid van bezwaar open.


 

3. 2. De aan te leveren gegevens

 

A)                 Bij aanvragen om bijstand (algemeen en bijzonder)

 

1. Persoonsgegevens

 

 

Sociaal Fiscaalnummer

 

gba

Naam / geslacht / geboortedatum / geboorteplaats

ID-bewijs (geldig paspoort, toeristenkaart, gemeentelijke of europese identiteitskaart)

gba

Adres

ID-bewijs voorzover daarin vermeld

gba

Nationaliteit

ID-bewijs

gba

Soort identiteitsbewijs, nummer en geldigheidsduur

ID-bewijs; geen kopie in dossier als belanghebbende dit niet wil; hoeft slechts inzage te geven vlg. de wet

gba; verklaring Vreemdelingenpolitie

Verblijfsstatus

document Vreemdelingendienst

gba

Rekeningnummer bank/giro

Dagafschrift

 

Naam en adres ouders (alleen bij jongeren die bijz. bijstand krijgen

eindbeschikking uitkering voor zover aanwezig

betreffende instantie

 

2. Eerdere uitkeringen

Beschikking toekenning, afwijzing of beeindiging

Betreffende instantie

 

3. Burgerlijke staat

Indien gescheiden of voornemen daartoe (voorzover reeds aanwezig): echtscheidingsvonnis (aanvraag) voorlopige voorziening alimentatiebeschikking voogdijvoorziening echtscheidingsconvenant relevante correspondentie met advocaat

Bij alleenstaand ouders ook de beschikking voorlopige teruggaaf van de belastingdienst.

gba

 

4. Gezamenlijke huishouding

Alleen als WIZ vermoedt (zie ook punt 6) dat dit aan de orde is, terwijl cliënt ontkent

 

 

Andere inwonende

bankafschriften laatste 2 maanden, huurcontract, betalingen vaste lasten en verzekeringen

gba

Ex-echtgenoot, erkenning kind

 

 

 

gba

Samenlevingscontract afgesloten

 

samenlevingscontract

gba (bij buiten-lander: burgerlijke stand)

Elders geregistreerd als gezamenlijke huishouding

 

betreffende registratie

Kamer-(of onder)huur

Wooncontract (S) + recent bewijs betaling

 

Kostganger

kostgangercontract (S)+ recent bewijs betaling

 

Andere woonsituatie

 

 

 

5. Kinderen

 

 

< 18 jaar; komen de kin­deren ten laste van cliënt

laatste ontvangst­bewijs KB (S)

gba

wordt voor de kinderen alimentatie ont­vangen    

alimentatiebeschik­king / echt­schei­dingsconvenant / ont­vangstbewijs alimentatie

 

Co-ouderschap; inhoud van de regeling

           

schriftelijke af­spraak, evt. echt­scheidingsvonnis (of convenant) voorzover reeds aanwezig of

 

Kinderen (18 jaar e.o.) waarvoor geen kb ontvan­gen wordt

inkomsten van kinderen tussen 18 en 21 jaar (deze zijn bepalend voor de hoogte van de toeslag)   

 

inkomsten van kinderen van 21 jaar e.o.     

 

 

loonstrook kind, WSF-beschik­king (S, voorlopig lagere uitke­ring)

 

niet nodig

gba

 

 

 

6. Andere inwonenden (niet bij kamer­verhuur in één woning)

Bijv. pleegkinderen, ouders, ande­re fami­lie­leden, kostgangers

onderhuurders, anderen

pleegcontract

gba

Is er een contract met deze inwo­nende

huur/kostgangers of woon­con­tract (S, voorl. lagere uitk.)

 

 

 

 

7. Huisvesting

 

 

Eigen huis (zie onderdeel 10)

 

 

Huurwoning

Huurcontract (S) plus recent bewijs betaling huur

 

Huursubsidie (alleen als bijstand voor woonkosten noodzakelijk kan zijn)

Beschikking huursubsidie

Uitvoerder huursubsidie

Kamer- (of onder)huur

Kamerhuurcontract, c.q. onderhuurcontract plus recent bewijs betaling

 

Kostganger

Kostgangercontract plus recent bewijs betaling

 

Andere woonsituatie

Wooncontract plus recent bewijs betaling

 

 

 

 

 

 

 

8. Inkomen (vanaf datum aanvraag)

 

 

Loon (inkl. 13e maand, bedrijfsspaarregeling)

laatste salarisstrook

bij afwezigheid van salarisstroken: looninformatie bij de werkgever

Voorlopige teruggaaf

Beschikking belastingdienst

 

Freelance inkomen

laatste ontvangstbewijs of bij het ontbreken daarvan ontvangstbewijzen loon zoals bankafschriften

 

Zelfstandig bedrijf/beroep

recente jaarstukken /

belastingaangifte / -aanslag

indien nodig: betr. instantie

Sociale zekerheidsuitkering

laatste uitkeringsspecificatie

idem

Pensioen/vut

laatste uitkeringsspecificatie

idem

Studiefinanciering

recente beschikking studiefinanciering

Informatie Beheer Groep

Alimentatie aanvrager / kinderen

laatste ontvangstbewijs

 

Onkostenvergoeding stage/vrijwilligerswerk

laatste ontvangstbewijs

 

Andere inkomsten

 

 

 

 

 

9. Bezittingen en schulden

 

 

Bank-, giro- en spaarrekeningen

Van alle betaalrekeningen:

de laatste afschriften van de laatste 3 maanden met een maximum van 5 opeenvolgende afschriften. Van de spaarrekeningen en overige rekeningen: de laatste afschriften van de laatste 6 maanden met een maximum van 3 opeenvolgende afschriften.

 

Eigen huis (zie 10)

 

 

Waardepapieren

Eigendomsbewijs

 

Auto of motor

Kentekenbewijs

ANWB/BOVAG i.v.m. waardebepaling

Caravan

Eigendomsbewijs

 

Antiek/sieraden e.d.

Eigendomsbewijs

 

Overige waardevolle bezittingen

 

 

Levensverzekering

polis + recente afkoopwaarde

 

Schulden

schuldbekentenis of ander bewijsstuk (S)

 

 

10. Eigen woning

 

 

Waarde eigen woning

Eigendomsbewijs

Hypotheekakte

restant schuld hypothecaire lening, of gespaard bedrag spaarhypotheek, of contante waarde levenhypotheek

 

taxatie makelaar (tenzij cl. een taxatierapport bezit van niet langer dan 6 maanden geleden)

Vaststelling vermogen in eigen huis i.v.m. evt. vestiging krediethypotheek

 

laatste betaling hypotheeklasten laatste aanslag onroerendzaakbelasting

laatste nota premie opstalverzekering

aanslag waterschapsomslag

voorzover van toepassing:

laatste betalingsbewijs erfpachtcanon

laatste betalingsbewijs vereniging van eigenaren

laatste ontvangstbewijs premie van het Rijk

 

Vaststelling hypotheeklasten en andere vaste lasten eigen huis alleen bij aanvraag bijstand voor woonlasten

 

 

 

11. Werk en opleiding (alleen indien van toepassing)

 

 

Huidig werk

Arbeidscontract (S)

 

Werkzaamheden als zelfstandige

Inschrijving KvK, btw-nummer (S)

 

Huidige opleiding

Inschrijvingsbewijs opleiding (S), evt. WSF-beschikking

 

Vroeger werk

Arbeidscontracten + ontslagbewijzen laatste 12 maanden;

bij ex-zelfstandige: financiële gegevens i.v.m. beëindiging bedrijf

 

Beëindigde opleiding

diploma of uitschrijfbewijs; beëindigingsbeschikking WSF (S) of bewijs inleveren ov-jaarkaart (S) of beëindigings-bewijs auditorenlening (S)

 

Inschrijving Arbeidsvoorziening

Inschrijvingsbewijs

 

Sollicitaties

Sollicitatiebrieven, lijst telefonische sollicitaties, reacties werkgevers (S)

 

Arbeidsongeschiktheid

besluit bedrijfsvereniging

 

Inburgeringscontract

Bewijs van melding bij BIND

 

 

Ziektekostenverzekering

bij welk fonds/maatschappij; inschrijvings/polisnummer, soort verzekering

Inschrijvingsbewijs ziekenfonds;

(pro forma) rekeningen van de kosten

 

 

13. Bijzondere kosten

Pro forma rekeningen

 

 

14. Garantstelling (alleen bij niet-Nederlandse nationaliteit)

Garantverklaring (is inmiddels vervallen)

Vreemdelingenpolitie

 

15. Verhaal (alleen indien (duurzaam)gescheiden of kinderen jonger dan 18 jaar die door ex-partner zijn erkend

alle stukken i.v.m. echtscheiding zoals hiervoor genoemd; correspondentie met advocaat

 

 


3.3.             Aanvullende vragen voor zelfstandigen

 

Beginnende zelfstandigen of zelfstandigen die hun bedrijf gaan beëindigen vullen hetzelfde formulier in als Abw aanvragers. Van hen zijn echter extra gegevens nodig, die hieronder vermeld worden.

 

 

1. Algemene gegevens bedrijf/beroep

Opgave client

2. Inschrijving in het Handelsregister

Uittreksel

3. Bedrijfsvorm

persoonsgegevens compagnons/vennoten

Samenwerkings- en/of, vennootschapscontract, statuten, aandelenregister

4. Arbeidstijdverdeling i.v.m. belastingen

Belastingaanslagen en-aangiften laatste drie jaar

Eventuele andere inkomsten binnen gezin (bijvoorbeeld van de partner)

Loonstroken; arbeidscontract; beschikking voorlopige teruggaaf belastingdienst

5. Vergunningen, vakdiploma's

Betreffende vergunningen  en vakdiploma's

6. Ziektekosten- en arbeidsongeschiktheidsverzekering

Polissen, premieoverzichten en betaalbewijzen

7. Huisvesting verdeling privé/bedrijf

Huurcontract bedrijfspand

8. Bezittingen en schulden van het bedrijf

Taxatierapport bedrijfspand (niet ouder dan 6 mnd. vóór aanvraag), koopakte, hypotheekakte, stand hypotheekschulden, bewijzen van leningen, financieringen, crediteuren, info van Bureau Kredietregistratie

9.Beginnende zelfstandige: arbeidsverleden, sollicitaties

Ontslagbewijs vorige werkgever

Ondernemingsplan

10. Gevestigde zelfstandige: netto winst laatste 3 boekjaren + verwachting lopende en komende boekjaar

Balans, verlies- en winstrekening, toelichting omzetspecificatie huidige boekjaar, tussentijdse cijfers

11. Oudere zelfstandige: verwachting inkomen komende jaren; netto winst laatste 3 boekjaren

Balans, verlies- en winstrekening, toelichting

12. Beëindigende zelfstandige; vragen over beëindiging (reden van beëindiging, tijdsduur, wijze beëindiging)

 

13. Arbeidsongeschikte zelfstandige: sinds wanneer arbeidsongeschikt, waz-uitkering, bedrijf aanhouden?

Aanvraag WAZ, beschikking WAZ, uitkeringsspecificatie

14. Uitgaven

Privé-opstelling

15. Andere financiële hulp

beslissingen aanvragen bij kredietverlenende instanties, schuldbekentenissen

16. Reden aanvraag; bijstand voor levensonderhoud en/of bedrijfskapitaal

 

 


 

3.4.             Aanvragen IOAW

 

Voor het aanvragen van een IOAW uitkering wordt hetzelfde aanvraagformulier gebruikt en dezelfde bewijsstukken gevraagd als voor de Abw (zie hierboven). Verificatie vindt plaats op dezelfde wijze als bij de Abw. Een aantal vragen hoeven aanvragers van een IOAW uitkering echter niet in te vullen omdat die voor het recht op een IOAW uitkering niet van belang zijn. Ook de betreffende bewijsstukken hoeven dan uiteraard niet ingeleverd te worden.

 

Het betreft de volgende vragen:

5.         Kinderen waarvoor geen kinderbijslag wordt ontvangen

7.         Huisvesting

9.         Bezittingen en schulden

10.               Eigen woning


4.       Bijzondere bijstand

 

 

4.1.             Aanvragen bijzondere bijstand cliënten

 

(Voor cliënten die reeds een Abw uitkering voor levensonderhoud, een  IOAW of IOAZ uitkering ontvangen)

 

1. Persoonsgegevens

 

 

Naam, geboortedatum, adres, telefoonnummer

Opgave cliënt

Eigen bestand

2. Identiteitsbewijs

 

 

Soort, uitgegeven door, nummer, afgiftedatum, geldig tot

Slechts als het bank en/of gironummer afwijkt van het bij de WIZ bekende nummer

 

3. Kosten waarvoor bijstand wordt aangevraagd

(Pro forma) rekeningen

 

Ingeval van verstrekking van standaardbedragen, bijv. volledige woninginrichting

Rekeningen na bijstandverstrekking (binnen 2 maanden)

 

Noodzaak vaststellen

Voorschrift van bijv. opticiën

Voorschrift of advies deskundige (GGD, opticiën, tandarts, Arbeidsbureau (noodzakelijkheids-verklaring opleiding)

4. Voorliggende voorzieningen

Bijv. afwijzing krediet GKB, vergoedingen ziekenfonds

 

5. Vermogen (alleen voor IOAW-clienten)

 

 

Saldo bank/girorekeningen

Laatste afschrift alle rekeningen

 

Overige bezittingen

 

 

Schulden

 

 

 


 

4.2.             Aanvragen bijzondere bijstand niet - cliënten

 

(voor cliënten die geen Abw-uitkering voor levensonderhoud of een  IOAW of IOAZ-uitkering ontvangen)

 

Hiervoor wordt hetzelfde aanvraagformulier gebruikt als voor een aanvraag Abw-levensonderhoud / IO­AW / IOAZ, zodat hiervoor ook dezelfde gegevens geleverd moeten worden.

De vragen over werk en opleiding zijn niet van toepassing en hoeven daarom niet ingevuld te worden. Ook de bewijsstukken hiervan zijn relevant.

 

Voor bewoners in bejaardentehuizen wordt het korte formulier bijzondere bijstand voor cliënten van de dienst gebruikt, met de daarbij behorende gegevenslevering en controle (zie hierbo­ven). Gegevens over vermogen moeten geleverd worden als er langer dan een jaar geleden een beslissing over bijzondere bijstand ten aanzien van hen is genomen. Inkomensgegevens hoeven zij niet op te geven.

 

Voor cliënten die een WVG-vervoersvoorziening ontvangen en die bijzondere bijstand aanvragen is er een apart formulier; de gegevensverzameling is wat beperkter dan die van het hierbo­ven genoemde aanvraagfor­mulier; gegevens over werk en opleiding en over verhaal worden niet gesteld.

 

De procedure is dezelfde als bij een aanvraag voor levensonderhoud.


5.       Het maandelijkse informatieformulier

 

 

5.1.             Informatieformulier Abw

 

Maandelijks wordt aan alle belanghebbenden een Informatieformulier toegezonden waarbij clienten dienen aan te geven of er veranderingen hebben plaatsgevonden in hun situatie, welke gevolgen kunnen hebben voor de uitkering.

 

De gegevens die gevraagd zijn de volgende (deze vragen hebben ook betrekking op een eventueel aanwezige partner):

¨       wijziging van adres

¨       wijziging van omstandigheden van de belanghebbende of van zijn huisgenoten

¨       wijziging van het aantal inwonenden

¨       heeft belanghebbende of de partner gewerkt

¨       inkomsten uit arbeid (met bewijsstukken)

¨       andere inkomsten (met bewijsstukken als de inkomsten gewijzigd zijn)

¨       wijziging van het inkomen ten opzichte van de vorige periode

¨       werk aanvaard met een hoger salaris dan de uitkering

¨       andere wijzigingen (ook die in de komende maand) die van invloed kunnen zijn op de uitkering, zoals veranderingen in het vermogen, studie of opleiding beginnen, verblijf in het buitenland.

 

Belanghebbenden vanaf 65 jaar en belanghebbenden die voor langere tijd opgenomen zijn in een inrichting kunnen verzoeken om niet langer maandelijks een informatieformulier in te vullen, maar alleen als er wijzigingen zijn opgetreden. Wel krijgen zij elke maand een informatieformulier toegestuurd.


 

5.2.             Informatieformulier IOAW en IOAZ

 

IOAW en IOAZ cliënten krijgen een zelfde formulier toegestuurd als Abw-cliënten. De vraag over het aantal inwonenden hoeven IOAWclienten echter niet in te vullen. Ook een wijziging van het vermogen hoeven zij niet op te geven.

 


6.       Heronderzoeken

 

 

6.1.             Heronderzoeken ABW

 

Op het heronderzoeksformulier worden dezelfde vragen gesteld als in het aanvraagformulier. Als de antwoorden hetzelfde zijn als op het aanvraagformulier, moeten dezelfde gegevens geleverd worden. Het gaat er immers om dat kan worden bezien of er nog steeds recht op een uitkering bestaat.

 

Zogenaamde statische gegevens hoeven echter niet opnieuw ingeleverd te worden als deze al in het dossier zitten, bijvoorbeeld echtscheidingspapieren, huurcontract als er geen wijziging heeft plaatsgevonden, eigendomsbewijs en hypotheekakte bij eigen woning.

 

Te verstrekken en controleren gegevens:

 

1. Persoonsgegevens + wijziging in de burgerlijke staat+ wijziging adres

Hetzelfde als bij aanvraag; voor alleenstaand ouders beschikking voorlopige teruggave belastingen.

Gba

2. Huisvesting

alleen de wijze van wonen

Contract , alleen bij wijziging

 

 

3. Gezamenlijke huishouding

Hetzelfde als bij aanvraag

 

4. Kinderen

Hetzelfde als bij aanvraag

 

5. Andere inwonenden

Hetzelfde als bij aanvraag

 

6. Inkomen

Voorzover deze nog niet ingeleverd zijn bij de if's; eventuele nieuwe beschikkingen voorlopige teruggaaf belastingen.

 

7. Bezittingen en schulden

Van alle rekeningen het laatste afschrift

 

8. Woonlasten

huurcontract, hoogte huur etc.

lasten eigen woning

Alleen bij wijziging

 

Hetzelfde als bij aanvraag

 

9. Werk en opleiding

echter vragen over vroeger werk en opleiding alleen als de arbeidsplicht opgelegd moet worden

Hetzelfde als bij aanvraag

 

10. Ziektekostenverzekering

Hetzelfde als bij aanvraag

geen bewijsstukken

11. Bijzondere kosten

Hetzelfde als bij aanvraag

 


6.2. Heronderzoek IOAW en IOAZ

 

Heronderzoeken IOAW/IOAZ

Ook voor het heronderzoek IOAW geldt dat hetzelfde heronderzoekformulier wordt gebruikt als voor de Abw. Ook hier hoeven echter de vragen over huisvesting, bezittingen en schulden en eigen woning niet door IOAW-cliënten ingevuld te worden.

 

 


7.       Beëindiging

 

 

7.1.             Beëindiging Abw

 

1. Werkaanvaarding

 

 

Datum werkaanvaarding, naam werkgevers

Opgave cliënt

Gegevens vergelijking met DSW

salaris als cliënt debiteur is van de dienst in verband met terugbetalingsverplichting

Opgave cliënt

 

2. Vertrek uit gemeente

 

 

datum vertrek en naam andere gemeente

Opgave cliënt;

gba

 

Vreemdeling

 

Gba/ Vreemdelingenpolitie

3. Andere uitkering

 

 

ingangsdatum, hoogte uitkering

Opgave cliënt

 

4. Huwelijk

 

gba

5. Gezamenlijke huishouding Ingangsdatum

 

gba (datum inschrijving partner)

DSW (datum meeverzekering partner)

Registratie gezamenlijke huishouding

6. Vorderingen: In alle gevallen

 

eigen administratie


 

 

7.2.             Beeindiging IOAW en IOAZ

 

 

 

7. Beëindiging IOAW/IOAZ

De gang van zaken is dezelfde als bij de Abw.