01/030475
Bijlage 2 bij het beleidsplan Abw
VERIFICATIEPLAN Abw, Bbz,
IOAW, IOAZ
Inhoudsopgave
bladzijde
2 Algemene toelichting op de
gegevensverzameling 4
2.1 Documentencontrole
en administratieve controle 4
2.2 Volledigheid
en ondertekening formulieren
5
2.3 Machtiging
en legitimatie
5
2.4 Originele
stukken
5
2.5 Fotokopieën
in het dossier
6
2.6 Huisbezoeken
6
2.7 Primaire
en secundaire gegevens
6
2.8 Ontvangstbevestiging
6
3.1 Procedure
7
3.2 Te
verstrekken gegevens 8
3.3 Aanvraag
van zelfstandigen Bbz/IOAZ 11
3.4 Aanvraag
IOAW 12
4.1 Aanvraag
bijzondere bijstand cliënten 13
4.2 Aanvraag
bijzondere bijstand niet-cliënten 14
5.1 Informatieformulier
Abw 15
5.2 Informatieformulier
IOAW 16
6.1 Heronderzoek
Abw 17
6.2 Heronderzoek
IOAW/IOAZ 18
7 Beëindiging uitkering 19
6.3 Beëindiging
Abw 19
6.4 Beëindiging
IOAW/IOAZ 20
8. Voorstel 21
november 2001
* waar
hij/hem staat, is ook bedoeld zij/haar
1.
INLEIDING: DOEL VAN
HET VERIFICATIEPLAN
Dit verificatieplan
dient drie doelen:
1. Het voldoen aan de verplichtingen van
artikel 118 lid 1 sub a van Abw en 42 van de IOAW en IOAZ om een plan op te
stellen dat een rechtmatige en doelmatige uitvoering van de wet bevordert,
waaronder de bestrijding van het ten onrechte ontvangen van uitkering en van
misbruik en oneigenlijk gebruik van de wet.
2. Het vastleggen van de werkwijze van de
sector WIZ omtrent het verzamelen, verifiëren en valideren van gegevens ten
behoeve van het op juiste wijze verstrekken van uitkeringen.
3. Het aan cliënten van de sector WIZ
duidelijkheid verschaffen over wat van hen verwacht wordt ten aanzien van het
leveren van gegevens en het beschermen tegen onnodige aantasting van hun
privacy.
Ad 1. Het verificatieplan
Artikel 118 van de
Algemene bijstandswet (en 42 van de IOAW en IOAZ) verplicht de gemeenten een
plan op te stellen zoals hierboven genoemd.
Een onderdeel van het
plan moet zijn een beschrijving van de wijze waarop burgemeester en wethouders
uitvoering geven aan:
¨ gegevensverzameling,
controle daarop en heronderzoek (artikelen 66 Abw en 14 IOAW/IOAZ) en het
controleren van de gegevens bij andere instanties (artikel 122 van de Abw en
45 IOAW en IOAZ)
¨ een toereikende
controle op het nakomen van de verplichtingen van de cliënt om gegevens te
verstrekken en mee te werken aan onderzoek (artikel 65 Abw en 13 IOAW en IOAZ)
¨ de strafrechtelijke of
bestuursrechtelijke afdoening als cliënten niet aan deze verplichtingen
voldoen.
In september jl. is
het Fraudebeleidsplan 2001-2005 door de raad vastgesteld. In het Fraudebeleidsplan
is reeds vastgelegd hoe het ten onrechte ontvangen van een uitkering en
misbruik en oneigenlijk gebruik van de Abw en IOAW/IOAZ voorkomen en bestreden
kan worden en hoe de strafrechtelijke en bestuursrechtelijke afdoening geregeld
is. Ook is er een heronderzoekplan
waarin vastgelegd is met welke frequentie heronderzoeken verricht worden.
In het Verificatieplan
wordt bepaald:
¨ welke gegevens ten
behoeve van de verlening of voortzetting van bijstand/uitkering door de cliënt
moeten worden verstrekt en welke bewijsstukken deze moet leveren (artikel 66
lid 1 Abw en 14 IOAW/IOAZ). De Abw en IOAW/IOAZ zélf geven dus niet aan welke gegevens geleverd moeten
worden; dit wordt bepaald door burgemeester en wethouders;
¨ de wijze waarop en het
tijdstip waarop deze gegevens verstrekt moeten worden (artikel 66 lid 2 Abw en
14 lid 2 IOAW/IOAZ);
¨ hoe de juistheid en
volledigheid van deze gegevens wordt onderzocht;
¨ hoe de gemeente
zorgdraagt voor de controle op de verplichting van de cliënt om op verzoek of
uit eigen beweging onverwijld mededeling te doen van alles wat van belang is
voor de verlening of voorzetting van bijstand/uitkering (artikel 118 lid 3 sub
b Abw en 42 lid 3 sub b IOAW/IOAZ).
Ad 2. Het vastleggen van de werkwijze van de sector WIZ
omtrent het verzamelen, vastleggen en controleren van gegevens
Voor de interne
bedrijfsvoering is het gewenst om vast te leggen hoe de sector WIZ omgaat met
het verzamelen, vastleggen en controleren van gegevens van cliënten. Dit om
eenheid van uitvoering te krijgen.
Ad 3. Duidelijkheid voor de cliënt en bescherming van
onnodige aantasting van zijn privacy
De Abw en de IOAW/IOAZ
leggen de cliënt de verplichting op om op verzoek of uit eigen beweging
gegevens te leveren die van belang zijn voor het recht op, de hoogte van en de
duur van de uitkering, zo mogelijk onder overlegging van bewijsstukken. De Wet
Boeten legt aan de gemeente de verplichting op om, als de cliënt hierbij in
gebreke is door de gegevens niet tijdig of helemaal niet te leveren - tijdelijk
- de uitkering te verlagen of een boete op te leggen.
Het is daarom voor de
cliënt van belang dat vastgelegd is welke gegevens van hem*) verwacht worden.
De cliënt heeft,
voorzover dit de uitvoering van de wet niet belemmert, recht op bescherming
van zijn privacy. En het is ongewenst, waar op dit punt toch al veel van de
cliënt gevergd wordt, dat dit recht op
privacy meer dan nodig is, aangetast wordt.
Dit plan maakt
duidelijk welke gegevens niet, of niet steeds opnieuw, verzameld hoeven worden
of op een voor de cliënt minder belastende wijze achterhaald kunnen worden.
2.
ALGEMENE TOELICHTING
OP DE GEGEVENSVERZAMELING
2.1. Documentencontrole en administratieve controle
De Abw (en IOAW/IOAZ)
legt de verplichting van controle en het zorgdragen voor het bestrijden van
fraude en oneigenlijk gebruik nadrukkelijk neer bij gemeente. Steeds
verdergaande automatisering en daardoor steeds intensiever wordende mogelijkheden
van controle maken deze verplichting mogelijk.
Aan de
gegevensverzameling zijn echter ook grenzen te stellen: er moeten niet méér
gegevens verzameld en gecontroleerd worden dan nodig is voor de uitvoering van
de wetten. De Wet op de Persoonsregistraties en de daarop gebaseerde
privacyreglementen van de sector WIZ verbieden dit ook.
Een grondig onderzoek
naar het recht op en de hoogte van de uitkering moet plaatshebben voordat
besloten wordt een uitkering toe te kennen om zodoende de rechtmatigheid van
de uitkeringen zo veel als redelijkerwijze mogelijk is te waarborgen.
Om daarin succesvol te
kunnen zijn is van belang om vast te leggen welke gegevens en bewijsstukken van
de betrokkene worden gevraagd en hoe deze op juistheid en volledigheid worden
gecontroleerd.
Bij het verzamelen van
gegevens gaat het ten eerste om het verzamelen van schriftelijke gegevens die
de cliënt aanlevert, de zgn. documentencontrole
Een tweede wijze van
gegevensverzameling is het inwinnen van informatie - al of niet geautomatiseerd
- bij andere instanties, de zgn. administratieve
controle. Een groot aantal instanties is verplicht (artikel 122 Abw en 45
IOAW/IOAZ) - als de gemeente daarom vraagt - kosteloos opgaven en inlichtingen
te verstrekken die noodzakelijk zijn voor de uitvoering van de wet.)
In alle voorkomende
gevallen vindt raadpleging plaats bij:
¨ het ziekenfonds voor
wat betreft werkgevers, gezinssamenstelling en mogelijk andere inwonenden;
¨ de Informatie Beheer
Groep om bij (ex)-studenten een mogelijk samengaan van bijstand en studiefinanciering
vast te stellen;
¨ de Belastingdienst
voor wat betreft rente‑opgave en daaruit af te leiden aanwezig vermogen
en tevens voor wat betreft mogelijk niet opgegeven werkgevers en/of uitkerende
instanties.
¨ de gemeentelijke
basisadministratie (gba) bij de afdeling Bevolking van de gemeente voor wat
betreft sofinummer, burgerlijke staat, adres, gezinssamenstelling, mogelijk
andere inwonenden, nationaliteit, en raadpleging van de verplichte
aantekeningen wat betreft uitkeringen van bedrijfsverenigingen, pensioenfondsen
e.d.;
¨ de
Vreemdelingenpolitie voor wat betreft de verblijfsstatus van buitenlanders.
Nieuwe garantstellingen worden niet meer afgegeven (is vervallen);
¨ de uitvoerders van de
Wet Individuele Huursubsidie in geval van controle bij de aanvragen voor
bijstand voor woonkosten;
De Belastingdienst
stuurt per jaar achteraf de 'Totaalloonopgaven' om mogelijk niet aan de
gemeente opgegeven witte inkomsten alsnog te kunnen achterhalen. Deze gegevens
worden systematisch vergeleken met de bij de sector WIZ bekende gegevens.
Het kan voorkomen dat
in individuele gevallen méér gegevens gevraagd worden dan in dit plan vermeld
staan. Dit zal het geval zijn als er onduidelijkheid is over of getwijfeld
wordt aan de door de cliënt gegeven informatie.
Het koppelen van
gegevens van belanghebbenden gaat steeds verder. Op dit moment wordt gewerkt
aan het opzetten van een landelijk Inlichtingenbureau. Bovenstaande gegevens zijn
dan, naast informatie van de bedrijfsverenigingen, on line te raadplegen via
dit bureau. Deelname hieraan is voor de gemeenten verplicht. Waarschijnlijk zal
medio 2002, doch in ieder geval voor januari 2003, de gemeente Delft op het
Inlichtingenbureau worden aangesloten.
2.2. Volledigheid en ondertekening formulieren
Verstrekking van een
rechtmatige uitkering begint bij de gegevensverstrekking door de cliënt op
door de gemeente verstrekte formulieren. Als later blijkt dat belanghebbende
onjuiste en/of onvolledige gegevens heeft verstrekt en dat als gevolg daarvan
geheel of ten dele onterecht uitkering is verstrekt, dan moet dat haar/hem
kunnen worden verweten.
Voorwaarde daartoe is,
dat alle vragen worden beantwoord en niet wordt volstaan met het plaatsen van
streepjes of opmerkingen als 'n.v.t.'. Iedere vraag moet duidelijk met 'ja' of
'nee' worden beantwoord en moet worden voorzien van de gevraagde informatie.
Het is daarom noodzakelijk, dat de formulieren door de medewerker hierop
worden beoordeeld en zo nodig ter aanvulling en/of correctie aan de
belanghebbende worden teruggegeven of gezamenlijk worden ingevuld. Als de
medewerker vragen voor de cliënt invult moet deze hiervoor voor accoord
tekenen.
Ten slotte wordt de
cliënt gewezen op de gevolgen van het verstrekken van onjuiste informatie en
moet de formulieren ondertekenen. Regelmatig wordt door belanghebbenden
aangegeven dat zij niet bekend zijn met de gevolgen van het niet of niet juist
verstrekken van informatie. Daarom is in het fraudebeleidsplan voorgesteld om
een formulier te ontwerpen waarin iedere belanghebbende gewezen wordt op de
gevolgen van het (niet) verstrekken van (onjuiste) informatie. Dit formulier
zal in meerdere talen beschikbaar zijn. Iedere belanghebbende zal dit formulier
bij de aanvraag ontvangen. Als bevestiging van de ontvangst van het formulier
moet de belanghebbende tekenen.
Van echtparen of
daarmee gelijkgestelden moeten de gegevens van beide partners aangeleverd
worden en zij moeten beiden de formulieren ondertekenen.
In principe moeten
alle bewijsstukken bij het formulier aanwezig zijn. Zonodig wordt de cliënt
aangemaand ontbrekende gegevens aan te leveren en wordt hem hiervoor een
termijn geboden.
2.3. Machtiging/legitimatie
Als de cliënt zich
laat vertegenwoordigen door een gemachtigde dan moet dit blijken uit een
ondertekende machtiging en moet de gemachtigde zich legitimeren door middel
van een geldig identiteitsbewijs.
Voorts moet de
identiteit van de cliënt door middel van een geldig identiteitsbewijs worden
vastgesteld.
Als de belanghebbende
niet zélf bij het (intake)gesprek aanwezig kan zijn, dan kan - als dat nodig is
- een huisbezoek worden gebracht.
2.4. Originele
stukken
Verificatie van
gegevens moet in beginsel plaatsvinden aan de hand van originele stukken dan
wel voor echtheid gewaarmerkte duplicaten daarvan. Komt de cliënt voor een
gesprek bij de sector WIZ dan moeten er in principe originelen meegenomen
worden (behalve bijvoorbeeld van een afstudeerbewijs).
Als er stukken
opgestuurd worden, bijv. bij de informatieformulieren dan mogen wel
fotokopieën van bijv. loonstroken meegestuurd worden.
Het afplakken of
wegplakken van informatie die voor het verkrijgen, c.q. behouden van de
uitkering niet relevant is, is toegestaan. Een voorbeeld hiervan zijn de
uitgaven die op bankafschriften staan vermeld. Het saldo op de rekening is wel
relevant en mag niet worden weggelakt.
2.5. Fotokopieën in het dossier
Om in het dossier
zichtbaar te kunnen maken dat verificatie op de voorgeschreven wijze plaats
heeft gehad en om te kunnen beoordelen of er sprake is van een rechtmatige
uitkering, worden van de bewijsstukken die van belang zijn voor de
rechtmatigheid van de uitkering fotokopieën gemaakt.
2.6. Huisbezoek
Een huisbezoek kan
noodzakelijk zijn in de volgende situaties:
¨ als er twijfel bestaat
over de door de cliënt opgegeven leef- c.q. woonvorm en deze bepalend is voor
de hoogte van de bijstandsnorm en de eventuele toeslag;
¨ als er twijfel bestaat
over het feitelijke (hoofd) verblijfadres;
¨ als er twijfel bestaat
over de noodzaak van bepaalde kosten en deze twijfel alleen weggenomen kan
worden door een huisbezoek (verhuizing, inrichtingskosten, herstelkosten,
vervanging meubilair e.d.).
Hoe een huisbezoek
dient te worden uitgevoerd is medio 2000 na goedkeuring door de raadscommissie
vastgelegd in een protocol. In ieder geval is vastgelegd dat een dergelijk
huisbezoek plaatsvindt door twee medewerkers en wordt van te voren
aangekondigd, tenzij aankondiging het onderzoek kan schaden.
Een
huisbezoek kan eveneens plaatsvinden door een medewerker indien het een
aanvraag betreft waarbij om andere redenen besloten wordt een huisbezoek af te
leggen. Het kan hierbij bijvoorbeeld gaan om de situatie waarbij de
belanghebbende niet in staat is de dienst te bezoeken.
2.7. Primaire en
secundaire gegevens
Bij
het inleveren van bewijsstukken wordt onderscheid gemaakt tussen primaire en
secundaire gegevens.
¨ primaire gegevens zijn
noodzakelijk om het minimale recht op uitkering te bepalen.
¨ secundaire gegevens
zijn slechts bepalend voor de hoogte van de uitkering.
Bij het ontbreken van
de zogenoemde secundaire gegevens kan een uitkering toegekend worden op
voorwaarde dat de ontbrekende gegevens alsnog binnen twee weken geleverd
worden. De hoogte van de uitkering kan aangepast worden als de alsnog
aangeleverde gegevens daartoe aanleiding geven.
De secundaire gegevens
zijn in de overzichten aangegeven met '(S)'.
2.8. Ontvangstbevestiging
Voor
stukken die aan de balie van de sector WIZ afgegeven worden, wordt op verzoek
een ontvangstbevestiging meegegeven.
3. AANVRAGEN Abw (levensonderhoud)
3.1. Procedure
Als de cliënt zich
meldt bij de sector WIZ of het Centrum voor Werk en Inkomen (het CWI) ontvangt
deze het aanvraagformulier met een controlelijst voor de bewijsstukken en een
toelichting met het verzoek het formulier volledig in te vullen en de gevraagde
bewijsstukken mee te nemen.
Vervolgens komt
cliënt, en als deze een partner heeft moet deze ook meekomen, op het
intakegesprek. Het aanvraagformulier wordt doorgenomen en bekeken wordt of alle
schriftelijke gegevens aanwezig zijn.
Na het invullen
ondertekent belanghebbende (en indien noodzakelijk zijn / haar partner) voor
akkoord en verklaard hiermee dat alle gegevens naar waarheid zijn verstrekt. Op
het formulier wordt gewaarschuwd wat de gevolgen zijn van het niet juist
verstrekken van de gevraagde gegevens.
Als
gegevens ontbreken krijgt de cliënt een brief mee waarin vermeld staat welke
gegevens nog ontbreken en binnen welke termijn deze ingeleverd moeten worden.
De zogenoemde inlevertermijn is vastgesteld op 5 werkdagen en wordt
schriftelijk aan de cliënt meegedeeld. Nadien geldt nog eens een (informele)
termijn van 5 dagen. Indien na het verstrijken van deze inlevertermijn van
totaal 10 dagen nog gegevens ontbreken wordt de cliënt een hersteltermijn van
10 werkdagen geboden. Deze wordt schriftelijk aan de cliënt meegedeeld.
In deze beschikking
wordt aangegeven dat de afhandelingsduur wordt opgeschort en tevens dat de
aanvraag niet in behandeling wordt genomen indien de ontbrekende gegevens niet
tijdig ingeleverd zijn. Het bovenstaande geldt niet indien de cliënt niet in
staat is de gevraagde gegevens (tijdig) aan te leveren.
Het besluit tot het
niet in behandeling nemen van de aanvraag is gebaseerd op artikel 4:5 1e lid
van de Algemene Wet Bestuursrecht. Tegen deze beschikking staat de mogelijkheid
van bezwaar open.
3. 2. De aan te leveren gegevens
A)
Bij aanvragen om bijstand (algemeen en
bijzonder)
1. Persoonsgegevens |
|
|
Sociaal
Fiscaalnummer |
|
gba |
Naam / geslacht /
geboortedatum / geboorteplaats |
ID-bewijs (geldig
paspoort, toeristenkaart, gemeentelijke of europese identiteitskaart) |
gba |
Adres |
ID-bewijs
voorzover daarin vermeld |
gba |
Nationaliteit |
ID-bewijs |
gba |
Soort
identiteitsbewijs, nummer en geldigheidsduur |
ID-bewijs; geen
kopie in dossier als belanghebbende dit niet wil; hoeft slechts inzage te
geven vlg. de wet |
gba; verklaring
Vreemdelingenpolitie |
Verblijfsstatus |
document
Vreemdelingendienst |
gba |
Rekeningnummer
bank/giro |
Dagafschrift |
|
Naam en adres
ouders (alleen bij jongeren die bijz. bijstand krijgen |
eindbeschikking
uitkering voor zover aanwezig |
betreffende
instantie |
2. Eerdere uitkeringen |
Beschikking
toekenning, afwijzing of beeindiging |
Betreffende
instantie |
3. Burgerlijke staat |
Indien gescheiden
of voornemen daartoe (voorzover reeds aanwezig): echtscheidingsvonnis
(aanvraag) voorlopige voorziening alimentatiebeschikking voogdijvoorziening
echtscheidingsconvenant relevante correspondentie met advocaat Bij alleenstaand
ouders ook de beschikking voorlopige teruggaaf van de belastingdienst. |
gba |
4. Gezamenlijke huishouding Alleen als WIZ
vermoedt (zie ook punt 6) dat dit aan de orde is, terwijl cliënt ontkent |
|
|
Andere inwonende |
bankafschriften
laatste 2 maanden, huurcontract, betalingen vaste lasten en verzekeringen |
gba |
Ex-echtgenoot,
erkenning kind |
|
gba |
Samenlevingscontract
afgesloten |
samenlevingscontract |
gba (bij
buiten-lander: burgerlijke stand) |
Elders
geregistreerd als gezamenlijke huishouding |
|
betreffende
registratie |
Kamer-(of
onder)huur |
Wooncontract (S)
+ recent bewijs betaling |
|
Kostganger |
kostgangercontract
(S)+ recent bewijs betaling |
|
Andere
woonsituatie |
|
|
5. Kinderen |
|
|
< 18 jaar; komen de kinderen ten laste van cliënt |
laatste ontvangstbewijs KB (S) |
gba |
wordt voor de kinderen alimentatie ontvangen |
alimentatiebeschikking / echtscheidingsconvenant / ontvangstbewijs
alimentatie |
|
Co-ouderschap; inhoud van de regeling |
schriftelijke afspraak, evt. echtscheidingsvonnis (of convenant)
voorzover reeds aanwezig of |
|
Kinderen (18 jaar e.o.) waarvoor geen kb ontvangen wordt inkomsten van kinderen tussen 18 en 21 jaar (deze zijn bepalend voor
de hoogte van de toeslag) inkomsten van kinderen van 21 jaar e.o. |
loonstrook kind, WSF-beschikking (S, voorlopig lagere uitkering) niet nodig |
gba |
|
|
|
6. Andere inwonenden (niet bij kamerverhuur in
één woning) Bijv. pleegkinderen, ouders, andere familieleden, kostgangers onderhuurders, anderen |
pleegcontract |
gba |
Is er een contract met deze inwonende |
huur/kostgangers of wooncontract (S, voorl. lagere uitk.) |
|
|
|
|
7. Huisvesting |
|
|
Eigen huis (zie onderdeel 10) |
|
|
Huurwoning |
Huurcontract (S) plus recent bewijs betaling huur |
|
Huursubsidie (alleen als bijstand voor woonkosten noodzakelijk kan
zijn) |
Beschikking huursubsidie |
Uitvoerder huursubsidie |
Kamer- (of onder)huur |
Kamerhuurcontract, c.q. onderhuurcontract plus recent bewijs betaling |
|
Kostganger |
Kostgangercontract plus recent bewijs betaling |
|
Andere woonsituatie |
Wooncontract plus recent bewijs betaling |
|
|
|
|
8. Inkomen (vanaf datum aanvraag) |
|
|
Loon (inkl. 13e
maand, bedrijfsspaarregeling) |
laatste
salarisstrook |
bij afwezigheid
van salarisstroken: looninformatie bij de werkgever |
Voorlopige
teruggaaf |
Beschikking
belastingdienst |
|
Freelance inkomen |
laatste
ontvangstbewijs of bij het ontbreken daarvan ontvangstbewijzen loon zoals
bankafschriften |
|
Zelfstandig
bedrijf/beroep |
recente
jaarstukken / belastingaangifte
/ -aanslag |
indien nodig:
betr. instantie |
Sociale
zekerheidsuitkering |
laatste
uitkeringsspecificatie |
idem |
Pensioen/vut |
laatste
uitkeringsspecificatie |
idem |
Studiefinanciering |
recente
beschikking studiefinanciering |
Informatie Beheer
Groep |
Alimentatie
aanvrager / kinderen |
laatste
ontvangstbewijs |
|
Onkostenvergoeding
stage/vrijwilligerswerk |
laatste
ontvangstbewijs |
|
Andere inkomsten |
|
|
|
|
|
9. Bezittingen en schulden |
|
|
Bank-, giro- en
spaarrekeningen |
Van alle
betaalrekeningen: de laatste
afschriften van de laatste 3 maanden met een maximum van 5 opeenvolgende
afschriften. Van de spaarrekeningen en overige rekeningen: de laatste afschriften
van de laatste 6 maanden met een maximum van 3 opeenvolgende afschriften. |
|
Eigen huis (zie
10) |
|
|
Waardepapieren |
Eigendomsbewijs |
|
Auto of motor |
Kentekenbewijs |
ANWB/BOVAG i.v.m.
waardebepaling |
Caravan |
Eigendomsbewijs |
|
Antiek/sieraden
e.d. |
Eigendomsbewijs |
|
Overige
waardevolle bezittingen |
|
|
Levensverzekering |
polis + recente
afkoopwaarde |
|
Schulden |
schuldbekentenis
of ander bewijsstuk (S) |
|
10. Eigen woning |
|
|
Waarde eigen
woning |
Eigendomsbewijs Hypotheekakte restant schuld
hypothecaire lening, of gespaard bedrag spaarhypotheek, of contante waarde
levenhypotheek |
taxatie makelaar
(tenzij cl. een taxatierapport bezit van niet langer dan 6 maanden geleden) |
Vaststelling
vermogen in eigen huis i.v.m. evt. vestiging krediethypotheek |
laatste betaling
hypotheeklasten laatste aanslag onroerendzaakbelasting laatste nota
premie opstalverzekering aanslag
waterschapsomslag voorzover van
toepassing: laatste
betalingsbewijs erfpachtcanon laatste
betalingsbewijs vereniging van eigenaren laatste
ontvangstbewijs premie van het Rijk |
|
Vaststelling
hypotheeklasten en andere vaste lasten eigen huis alleen bij aanvraag bijstand voor woonlasten |
|
|
11. Werk en opleiding (alleen indien van toepassing) |
|
|
Huidig werk |
Arbeidscontract
(S) |
|
Werkzaamheden als
zelfstandige |
Inschrijving KvK,
btw-nummer (S) |
|
Huidige opleiding |
Inschrijvingsbewijs
opleiding (S), evt. WSF-beschikking |
|
Vroeger werk |
Arbeidscontracten
+ ontslagbewijzen laatste 12 maanden; bij
ex-zelfstandige: financiële gegevens i.v.m. beëindiging bedrijf |
|
Beëindigde
opleiding |
diploma of
uitschrijfbewijs; beëindigingsbeschikking WSF (S) of bewijs inleveren
ov-jaarkaart (S) of beëindigings-bewijs auditorenlening (S) |
|
Inschrijving
Arbeidsvoorziening |
Inschrijvingsbewijs |
|
Sollicitaties |
Sollicitatiebrieven,
lijst telefonische sollicitaties, reacties werkgevers (S) |
|
Arbeidsongeschiktheid |
besluit
bedrijfsvereniging |
|
Inburgeringscontract |
Bewijs van
melding bij BIND |
|
Ziektekostenverzekering bij welk
fonds/maatschappij; inschrijvings/polisnummer, soort verzekering |
Inschrijvingsbewijs
ziekenfonds; (pro forma)
rekeningen van de kosten |
|
13. Bijzondere kosten |
Pro forma
rekeningen |
|
14. Garantstelling (alleen bij niet-Nederlandse
nationaliteit) |
Garantverklaring
(is inmiddels vervallen) |
Vreemdelingenpolitie |
15. Verhaal (alleen indien (duurzaam)gescheiden of
kinderen jonger dan 18 jaar die door ex-partner zijn erkend |
alle stukken
i.v.m. echtscheiding zoals hiervoor genoemd; correspondentie met advocaat |
|
3.3.
Aanvullende vragen voor zelfstandigen
Beginnende
zelfstandigen of zelfstandigen die hun bedrijf gaan beëindigen vullen hetzelfde
formulier in als Abw aanvragers. Van hen zijn echter extra gegevens nodig, die
hieronder vermeld worden.
1. Algemene gegevens bedrijf/beroep |
Opgave client |
2. Inschrijving in het Handelsregister |
Uittreksel |
3. Bedrijfsvorm persoonsgegevens
compagnons/vennoten |
Samenwerkings-
en/of, vennootschapscontract, statuten, aandelenregister |
4. Arbeidstijdverdeling i.v.m. belastingen |
Belastingaanslagen
en-aangiften laatste drie jaar |
Eventuele andere inkomsten binnen gezin (bijvoorbeeld van de partner) |
Loonstroken;
arbeidscontract; beschikking voorlopige teruggaaf belastingdienst |
5. Vergunningen, vakdiploma's |
Betreffende
vergunningen en vakdiploma's |
6. Ziektekosten- en
arbeidsongeschiktheidsverzekering |
Polissen,
premieoverzichten en betaalbewijzen |
7. Huisvesting verdeling privé/bedrijf |
Huurcontract
bedrijfspand |
8. Bezittingen en schulden van het bedrijf |
Taxatierapport
bedrijfspand (niet ouder dan 6 mnd. vóór aanvraag), koopakte, hypotheekakte,
stand hypotheekschulden, bewijzen van leningen, financieringen, crediteuren,
info van Bureau Kredietregistratie |
9.Beginnende zelfstandige:
arbeidsverleden, sollicitaties |
Ontslagbewijs
vorige werkgever Ondernemingsplan |
10. Gevestigde zelfstandige: netto winst laatste 3 boekjaren +
verwachting lopende en komende boekjaar |
Balans, verlies-
en winstrekening, toelichting omzetspecificatie huidige boekjaar,
tussentijdse cijfers |
11. Oudere zelfstandige: verwachting inkomen komende jaren; netto
winst laatste 3 boekjaren |
Balans, verlies-
en winstrekening, toelichting |
12. Beëindigende zelfstandige; vragen over beëindiging (reden van
beëindiging, tijdsduur, wijze beëindiging) |
|
13. Arbeidsongeschikte zelfstandige: sinds wanneer arbeidsongeschikt,
waz-uitkering, bedrijf aanhouden? |
Aanvraag WAZ,
beschikking WAZ, uitkeringsspecificatie |
14. Uitgaven |
Privé-opstelling |
15. Andere financiële hulp |
beslissingen
aanvragen bij kredietverlenende instanties, schuldbekentenissen |
16. Reden aanvraag; bijstand voor levensonderhoud en/of
bedrijfskapitaal |
|
3.4.
Aanvragen IOAW
Voor het aanvragen
van een IOAW uitkering wordt hetzelfde aanvraagformulier gebruikt en dezelfde
bewijsstukken gevraagd als voor de Abw (zie hierboven). Verificatie vindt
plaats op dezelfde wijze als bij de Abw. Een aantal vragen hoeven aanvragers
van een IOAW uitkering echter niet in te vullen omdat die voor het recht op een
IOAW uitkering niet van belang zijn. Ook de betreffende bewijsstukken hoeven
dan uiteraard niet ingeleverd te worden.
Het betreft de
volgende vragen:
5. Kinderen waarvoor geen kinderbijslag
wordt ontvangen
7. Huisvesting
9. Bezittingen en schulden
10.
Eigen woning
4.
Bijzondere bijstand
4.1.
Aanvragen bijzondere bijstand cliënten
(Voor cliënten die
reeds een Abw uitkering voor levensonderhoud, een IOAW of IOAZ uitkering ontvangen)
1. Persoonsgegevens |
|
|
Naam,
geboortedatum, adres, telefoonnummer |
Opgave cliënt |
Eigen bestand |
2. Identiteitsbewijs |
|
|
Soort, uitgegeven
door, nummer, afgiftedatum, geldig tot |
Slechts als het
bank en/of gironummer afwijkt van het bij de WIZ bekende nummer |
|
3. Kosten waarvoor bijstand wordt
aangevraagd |
(Pro forma)
rekeningen |
|
Ingeval van
verstrekking van standaardbedragen, bijv. volledige woninginrichting |
Rekeningen na
bijstandverstrekking (binnen 2 maanden) |
|
Noodzaak vaststellen |
Voorschrift van
bijv. opticiën |
Voorschrift of
advies deskundige (GGD, opticiën, tandarts, Arbeidsbureau
(noodzakelijkheids-verklaring opleiding) |
4. Voorliggende voorzieningen |
Bijv. afwijzing
krediet GKB, vergoedingen ziekenfonds |
|
5. Vermogen (alleen voor IOAW-clienten) |
|
|
Saldo
bank/girorekeningen |
Laatste afschrift
alle rekeningen |
|
Overige
bezittingen |
|
|
Schulden |
|
|
4.2.
Aanvragen bijzondere bijstand niet -
cliënten
(voor
cliënten die geen Abw-uitkering voor levensonderhoud of een IOAW of IOAZ-uitkering ontvangen)
Hiervoor wordt
hetzelfde aanvraagformulier gebruikt als voor een aanvraag Abw-levensonderhoud
/ IOAW / IOAZ, zodat hiervoor ook dezelfde gegevens geleverd moeten worden.
De
vragen over werk en opleiding zijn niet van toepassing en hoeven daarom niet
ingevuld te worden. Ook de bewijsstukken hiervan zijn relevant.
Voor bewoners in
bejaardentehuizen wordt het korte formulier bijzondere bijstand voor cliënten
van de dienst gebruikt, met de daarbij behorende gegevenslevering en controle
(zie hierboven). Gegevens over vermogen moeten geleverd worden als er langer
dan een jaar geleden een beslissing over bijzondere bijstand ten aanzien van
hen is genomen. Inkomensgegevens hoeven zij niet op te geven.
Voor cliënten die een
WVG-vervoersvoorziening ontvangen en die bijzondere bijstand aanvragen is
er een apart formulier; de gegevensverzameling is wat beperkter dan die van het
hierboven genoemde aanvraagformulier; gegevens over werk en opleiding en over
verhaal worden niet gesteld.
De
procedure is dezelfde als bij een aanvraag voor levensonderhoud.
5.
Het maandelijkse informatieformulier
5.1.
Informatieformulier Abw
Maandelijks wordt
aan alle belanghebbenden een Informatieformulier toegezonden waarbij clienten
dienen aan te geven of er veranderingen hebben plaatsgevonden in hun situatie,
welke gevolgen kunnen hebben voor de uitkering.
De gegevens die
gevraagd zijn de volgende (deze vragen hebben ook betrekking op een eventueel
aanwezige partner):
¨
wijziging van
adres
¨
wijziging van
omstandigheden van de belanghebbende of van zijn huisgenoten
¨
wijziging van
het aantal inwonenden
¨
heeft
belanghebbende of de partner gewerkt
¨
inkomsten uit
arbeid (met bewijsstukken)
¨
andere
inkomsten (met bewijsstukken als de inkomsten gewijzigd zijn)
¨
wijziging van
het inkomen ten opzichte van de vorige periode
¨
werk aanvaard
met een hoger salaris dan de uitkering
¨
andere
wijzigingen (ook die in de komende maand) die van invloed kunnen zijn op de
uitkering, zoals veranderingen in het vermogen, studie of opleiding beginnen,
verblijf in het buitenland.
Belanghebbenden
vanaf 65 jaar en belanghebbenden die voor langere tijd opgenomen zijn in een
inrichting kunnen verzoeken om niet langer maandelijks een informatieformulier
in te vullen, maar alleen als er wijzigingen zijn opgetreden. Wel krijgen zij
elke maand een informatieformulier toegestuurd.
5.2.
Informatieformulier IOAW en IOAZ
IOAW en IOAZ
cliënten krijgen een zelfde formulier toegestuurd als Abw-cliënten. De vraag
over het aantal inwonenden hoeven IOAWclienten echter niet in te vullen. Ook
een wijziging van het vermogen hoeven zij niet op te geven.
6.
Heronderzoeken
6.1.
Heronderzoeken ABW
Op
het heronderzoeksformulier worden dezelfde vragen gesteld als in het
aanvraagformulier. Als de antwoorden hetzelfde zijn als op het aanvraagformulier,
moeten dezelfde gegevens geleverd worden. Het gaat er immers om dat kan worden
bezien of er nog steeds recht op een uitkering bestaat.
Zogenaamde
statische gegevens hoeven echter niet opnieuw ingeleverd te worden als deze al
in het dossier zitten, bijvoorbeeld echtscheidingspapieren, huurcontract als er
geen wijziging heeft plaatsgevonden, eigendomsbewijs en hypotheekakte bij eigen
woning.
Te verstrekken en
controleren gegevens:
1. Persoonsgegevens + wijziging in de
burgerlijke staat+ wijziging adres |
Hetzelfde als bij
aanvraag; voor
alleenstaand ouders beschikking voorlopige teruggave belastingen. |
Gba |
2. Huisvesting alleen de wijze
van wonen |
Contract , alleen
bij wijziging |
|
3. Gezamenlijke huishouding |
Hetzelfde als bij
aanvraag |
|
4. Kinderen |
Hetzelfde als bij
aanvraag |
|
5. Andere inwonenden |
Hetzelfde als bij
aanvraag |
|
6. Inkomen |
Voorzover deze
nog niet ingeleverd zijn bij de if's; eventuele nieuwe beschikkingen voorlopige teruggaaf
belastingen. |
|
7. Bezittingen en schulden |
Van alle
rekeningen het laatste afschrift |
|
8. Woonlasten huurcontract,
hoogte huur etc. lasten eigen
woning |
Alleen bij
wijziging Hetzelfde als bij
aanvraag |
|
9. Werk en opleiding echter vragen
over vroeger werk en opleiding alleen als de arbeidsplicht opgelegd moet
worden |
Hetzelfde als bij
aanvraag |
|
10. Ziektekostenverzekering |
Hetzelfde als bij
aanvraag |
geen
bewijsstukken |
11. Bijzondere kosten |
Hetzelfde als bij
aanvraag |
|
6.2. Heronderzoek IOAW en IOAZ
Heronderzoeken
IOAW/IOAZ
|
Ook voor het
heronderzoek IOAW geldt dat hetzelfde heronderzoekformulier wordt gebruikt
als voor de Abw. Ook hier hoeven echter de vragen over huisvesting,
bezittingen en schulden en eigen woning niet door IOAW-cliënten ingevuld te
worden. |
|
7.
Beëindiging
7.1.
Beëindiging Abw
1. Werkaanvaarding |
|
|
Datum
werkaanvaarding, naam werkgevers |
Opgave cliënt |
Gegevens
vergelijking met DSW |
salaris als
cliënt debiteur is van de dienst in verband met terugbetalingsverplichting |
Opgave cliënt |
|
2. Vertrek uit gemeente |
|
|
datum vertrek en
naam andere gemeente |
Opgave cliënt; |
gba |
Vreemdeling |
|
Gba/
Vreemdelingenpolitie |
3. Andere uitkering |
|
|
ingangsdatum,
hoogte uitkering |
Opgave cliënt |
|
4. Huwelijk |
|
gba |
5. Gezamenlijke huishouding Ingangsdatum |
|
gba (datum
inschrijving partner) DSW (datum
meeverzekering partner) Registratie
gezamenlijke huishouding |
6. Vorderingen: In alle gevallen |
|
eigen
administratie |
7.2.
Beeindiging IOAW en IOAZ |
|
|
|
7. Beëindiging IOAW/IOAZ |
De gang van zaken
is dezelfde als bij de Abw. |
|
|