Nota

 

Datum

19-02-2001

Ons Kenmerk

Vul kenmerk

Opsteller

J.D. RensenM. Verbaan

Bijlagen

0         3

Onderwerp

Volgende stap invulling structuur maatschappellijke opvang en vrouwenopvang

 

 


Inleiding

In de discussienotitie maatschappelijke opvang, vrouwenopvang en verslavingszorg, als onderdeel van de Beleidsvisie volksgezondheid en zorg, g zijn de aanzetten gegeven voor de verdere invulling en inrichting van de (maatschappelijke) opvang en vrouwenopvang. Deze notitie is besproken in de raadscommissie extern van 2 november j.l. . De notitie en het verslag zijn ter informatie bij deze notitie gevoegd. Intussen is ook het onderzoek naar de wensen van dak- en thuislozen en verslaafden in Delft afgerond.

 

Problemen

De druk op de opvang- en dagopvanginstellingen neemt toe vanwege toename verslaving en opvangvraag en problematiek opvang zonder geldige verblijfsvergunning.

Bij veel dak- en thuislozen is er sprake van meervoudige problematiek (combinaties van dak- en thuisloosheid, verslaving, schulden e.d.).

Er is onvoldoende aandacht voor preventie en nazorg. Er moet een meer samenhangende aanpak komen tussen preventie, zorg en nazorg.

Er zijn leemtes in de opvang zoals het ontbreken van een laagdrempelige nachtopvang en voldoende crisisopvang.

De opvang- en dagopvanginstellingen fungeren nog teveel als afzonderlijke instellingen, die ieder tegen dezelfde soort problemen aanlopen,  dezelfde soort producten moeten “inkopen” (hulp, budgettering, schuldhulp-verlening, woonruimte, verslavingszorg e.d.) en ieder voor zich de eigen personeels- en accommodatieproblemen moeten oplossen en beheersen. Samenwerking en structuur kunnen dit verbeteren.

Naar een nieuw model

Samenhang veld

De samenhang in het veld moet beter en groter worden. Hiervoor zijn twee belangrijke stappen nodig. De stichting VOZH Ricardis en de stichting Jeroen richten zich beiden op personen uit ontwrichte gezinssituaties. Beide partijen hebben reeds een intentieverklaring gesloten t.a.v. nadere bestuurlijke samenwerking of fusie. Dit omdat het aanbod van beide instellingen steeds meer op elkaar aansluit, meer overeenkomsten vertoont en door een meer intensieve samenwerking of fusie elkaar kan versterken. De gemeente ondersteunt dit.is om de hiervoor genoemde reden een voorstander van een fusie.

Crisissituatie

Voor degenen die door een crisissituatie op straat komen te staan moet er een crisisopvang komen. Dat kan alleen goed werken als met de betrokken hulpverleningsinstellingen harde afspraken worden gemaakt dat op korte termijn een alternatieve mogelijkheid wordt geboden. Geen verstopping dus van de crisisopvang.

Versterking dak- en thuislozenopvang

Een andere voor te stellen samenwerking of fusie is die tussen de Stichting Dienstencentrum over de Brug (SDOB) en de Stichting Maatschappelijke Opvang (SMO). De gemeente is er voorstander van dat de diensten die voorheen door de SDOB werden geleverd nu in een breder kader worden geleverd. Gezien de huidige cliëntengroep van de SDOB gaat de voorkeur uit naar een samengaan of fusie met de SMO. Beide instellingen richten zich op dak- en thuislozen. Aangezien er nog geen geschikte voorziening is voor dak- en thuislozen zonder GGZ indicatie, kunnen SMO en SDOB samen hier een geschikt aanbod in de vorm van een passantenopvang realiseren. Dat betekent eigenlijk het combineren van de dagopvang van de SDOB met een laagdrempelige nachtopvang.

 

 

 

Verdere aanpak en invulling model en opdracht

Dit model moet nu verder worden uitgewerkt en ingevuld samen met de betrokken instellingen.

In grote lijnen moet het model er als volgt uit gaan zien:

1.       Instellingen organiseren gezamenlijk een bestuurlijk Overkoepelend orgaan orgaan of overlegorgaan met een bestuur met als taken (tenminste):

-                      Overlegpartner van de gemeente over beleidsmatige zaken maatschappelijke opvang en vrouwenopvang (doelstellingen, inhoud, producten, verantwoording, subsidie)

-                      Visie en coördinatie pPersoneelsbeleid

-                      Visie en beleidcoördinatie accommodaties

-                      Sluiten van contracten

-                      Gezamenlijke inkoop van producten (zoals verslavingszorg, budgettering, schuldhulpverlening, opleiding, activering, woonruimte)

 

2.       Het realiseren van 2 clusters

-                      Gezamenlijke inkoop van producten (zoals verslavingszorg, budgettering, schuldhulpverlening, opleiding, activering, woonruimte)

-                      Clusteren

-                      Een cluster met gezinsproblematiek m.n. Ricardis en Jeroen

-                      Een cluster ggz-problematiek m.n. SMO en DODB


Daarbinnen moet ook invulling worden gegevenin plaats geven  vaan crisisopvang en jongerenopvang (18+) en eventuele mogelijkheid crisisopvang jongeren

(18 -).



3.       Het beantwoorden/uitwerken van de volgende vragen en aandachtspunten:

-                      Zorg daarbij voor een samenhangende aanpak waarbij ieder onderdeel van de zorgketen (preventie/opvang/nazorg) een toereikend zorgaanbod kent;

-                      Expliciete aandacht voor risicogroepen, zoals zorgmijders, jongeren en allochtonen waaronder vluchtelingen

-                      Is dit model een passend antwoord op de opvang en problematiek van dak- en thuislozen en verslaafden uitgaande van een vraaggestuurd en integraal aanbod.

 

  

 

Dit basismodel is in verkennende gesprekken met de besturen van de betrokken instellingen besproken. In grote lijnen was daarvoor ondersteu-ning.  Afgesproken is dat een verder uitgewerkte opdracht nog aan deze besturen wordt voorgelegd, alvorens de opdracht wordt uitgewerkt.

 

De bedoeling is voor de uitwerking externe deskundigheid in te huren. De begeleiding zal in nauw overleg met de gemeente en de instellingen plaatsvinden.

Vragen:

-Waar zitten de overlaps

-Ketenbenadering

-Invulling preventie-opvang-nazorg/begeleiding

-Is dit wel de goede invulling als dit wordt bekeken vanuit de vraagkant

 

Door Ricardis en Stichting Jeroen is reeds een subsidie-aanvraag gedaan ten behoeve van de externe begeleiding van de samenwerking tussen beide organisaties.

Eigenlijk zou een dergelijke begeleiding voor het gehele model moeten plaatsvinden.

 

Daarom is inmiddels gezocht om aanvullend op het voorstel Ricardis/Jeroen voor het gehele model externe begeleiding in te huren. De eerste verkennende besprekingen daartoe hebben inmiddels plaatsgevonden.

 

Deze verdere aanpak is in informatieve gesprekken met de besturen van de betrokken instellingen besproken. In grote lijnen was daarvoor ondersteuning. Afgesproken is dat een verder uitgewerkt voorstel aan deze besturen wordt voorgelegd.

 

De bedoeling is de externe uitwerking te laten begeleiden door een vertegenwoordiging van de betrokken besturen.

 

Planning

-                      Opdracht omschrijving

-                      Overleg over opdracht met besturen instellingen: medio maart 2001;

-                      Opdrachtverlening: tweede helft maart 2001;

-                      Resultaat uitwerking uitwerking: 2e kwartaal 2001

 

Het resultaat zal worden meegenomen bij de verdere invulling van het hoofdstuk maatschappelijke opvang, vrouwenopvang en verslavingszorg.

 

Afronden opdracht

-Bespreken raadscommissie

Kosten externe begeleiding

De kosten van de externe begeleiding bedragen ca. …………..

De kostenze  kunnen worden gedekt uit het (naar 2001 overgehevelde) budget 2000 maatschappelijke opvang.

 

Wensen van dak- en thuislozen

Het resultaat van het onderzoek naar de wensen van dak- en thuislozen en verslaafden in Delft is inmiddels gereed in het rapport “Hulp bij een gebrekkig leven”. Het rapport gaat hierbij. De inhoud van dit rapport zal inbij de uitwerking van de opdracht meegenomen moeten worden.

 

Voorstellen

1.        Akkoord te gaan met deze aanpak en opdracht; en invulling;

2.        De op basis hiervan verder uit te werken opdracht te bespreken met de besturen van de instellingen;

3.        Akkoord te gaan met het vervolgens extern latenn begeleiden van de uitwerkening van de opdracht;

4.        Akkoord te gaan om de kosten daarvan ten laste te brengen van het (naar 2001 overgehevelde restant budget 2000 ) maatschappelijke opvang.

5.        Dit voorstel te bespreken in de raadscommissie WZO.;

1. 

 

 


          

 

 

 

 

M. Klijn

 

 

Hoofd Vakteam Beleid & Projecten