In
de discussienotitie maatschappelijke opvang, vrouwenopvang en verslavingszorg, als onderdeel van de
Beleidsvisie volksgezondheid en zorg, g zijn de
aanzetten gegeven voor de verdere invulling en inrichting van de (maatschappelijke)
opvang en vrouwenopvang. Deze notitie is besproken in de raadscommissie extern
van 2 november j.l. . De notitie en het verslag zijn ter informatie bij deze notitie gevoegd.
Intussen is ook het onderzoek naar de wensen van dak- en thuislozen en verslaafden
in Delft afgerond.
De
druk op de opvang- en dagopvanginstellingen neemt toe vanwege toename
verslaving en opvangvraag en problematiek opvang zonder geldige
verblijfsvergunning.
Bij
veel dak- en thuislozen is er sprake van meervoudige problematiek (combinaties
van dak- en thuisloosheid, verslaving, schulden e.d.).
Er
is onvoldoende aandacht voor preventie en nazorg. Er moet een meer
samenhangende aanpak komen tussen preventie, zorg en nazorg.
Er
zijn leemtes in de opvang zoals het ontbreken van een laagdrempelige
nachtopvang en voldoende crisisopvang.
De opvang- en dagopvanginstellingen fungeren nog teveel als afzonderlijke
instellingen, die
ieder tegen dezelfde soort problemen aanlopen, dezelfde
soort producten moeten “inkopen” (hulp, budgettering, schuldhulp-verlening, woonruimte,
verslavingszorg e.d.) en ieder voor zich de eigen personeels- en
accommodatieproblemen moeten oplossen en beheersen. Samenwerking en structuur kunnen
dit verbeteren.
Samenhang veld
De
samenhang in het veld moet beter en groter worden. Hiervoor zijn twee
belangrijke stappen nodig. De stichting VOZH Ricardis en de stichting Jeroen
richten zich beiden op personen uit ontwrichte gezinssituaties. Beide partijen
hebben reeds een intentieverklaring gesloten t.a.v. nadere bestuurlijke
samenwerking of fusie. Dit omdat het aanbod van beide instellingen steeds meer
op elkaar aansluit, meer overeenkomsten vertoont en door een meer intensieve
samenwerking of fusie elkaar kan versterken. De gemeente ondersteunt dit.is om de
hiervoor genoemde reden een voorstander van een fusie.
Crisissituatie
Voor
degenen die door een crisissituatie op straat komen te staan moet er een
crisisopvang komen. Dat kan alleen goed werken als met de betrokken
hulpverleningsinstellingen harde afspraken worden gemaakt dat op korte termijn
een alternatieve mogelijkheid wordt geboden. Geen verstopping dus van de
crisisopvang.
Versterking dak-
en thuislozenopvang
Een
andere voor te stellen samenwerking of fusie is die tussen de Stichting Dienstencentrum
over de Brug (SDOB)
en de Stichting
Maatschappelijke Opvang (SMO). De gemeente is er voorstander van dat de diensten
die voorheen door de SDOB werden geleverd nu in een breder kader worden
geleverd. Gezien de huidige cliëntengroep van de SDOB gaat de voorkeur uit naar
een samengaan of fusie met de SMO. Beide instellingen richten zich op dak- en
thuislozen. Aangezien er nog geen geschikte voorziening is voor dak- en
thuislozen zonder GGZ indicatie, kunnen SMO en SDOB samen hier een geschikt
aanbod in de vorm van een passantenopvang realiseren. Dat betekent eigenlijk
het combineren van de dagopvang van de SDOB met een laagdrempelige nachtopvang.
Dit model moet nu verder
worden uitgewerkt en ingevuld samen met de betrokken
instellingen.
In
grote lijnen moet het model er als volgt uit gaan zien:
1.
Instellingen organiseren gezamenlijk een bestuurlijk Overkoepelend
orgaan orgaan of overlegorgaan met een bestuur met als
taken (tenminste):
-
Overlegpartner van de gemeente over beleidsmatige zaken maatschappelijke opvang en vrouwenopvang
(doelstellingen, inhoud, producten, verantwoording, subsidie)
-
Visie en coördinatie pPersoneelsbeleid
-
Visie en beleidcoördinatie
accommodaties
-
Sluiten van contracten
-
Gezamenlijke
inkoop van producten (zoals verslavingszorg, budgettering, schuldhulpverlening,
opleiding, activering, woonruimte)
2.
Het realiseren
van 2 clusters
-
Gezamenlijke inkoop van producten (zoals
verslavingszorg, budgettering, schuldhulpverlening, opleiding, activering,
woonruimte)
-
Clusteren
-
Een cluster met gezinsproblematiek
m.n. Ricardis en Jeroen
-
Een cluster ggz-problematiek m.n. SMO en DODB
Daarbinnen moet
ook invulling worden gegevenin plaats geven vaan crisisopvang en jongerenopvang (18+) en
eventuele mogelijkheid crisisopvang jongeren
(18 -).
3.
Het beantwoorden/uitwerken van de volgende vragen en aandachtspunten:
-
Zorg daarbij
voor een samenhangende aanpak
waarbij ieder onderdeel van de zorgketen (preventie/opvang/nazorg) een
toereikend zorgaanbod kent;
-
Expliciete
aandacht voor risicogroepen, zoals zorgmijders, jongeren en allochtonen waaronder vluchtelingen
-
Is dit model een
passend antwoord op de opvang en problematiek van dak- en thuislozen en verslaafden uitgaande van
een vraaggestuurd en integraal aanbod.
Dit
basismodel is in verkennende gesprekken met de besturen
van de betrokken instellingen besproken. In grote lijnen was daarvoor ondersteu-ning. Afgesproken
is dat een verder uitgewerkte opdracht nog aan deze besturen wordt voorgelegd, alvorens
de opdracht wordt uitgewerkt.
De bedoeling is voor de uitwerking externe deskundigheid in te
huren. De begeleiding zal in nauw overleg met de gemeente en de
instellingen plaatsvinden.
Vragen:
-Waar zitten de overlaps
-Ketenbenadering
-Invulling preventie-opvang-nazorg/begeleiding
-Is dit wel de goede
invulling als dit wordt bekeken vanuit de vraagkant
Door
Ricardis en Stichting Jeroen is reeds een subsidie-aanvraag gedaan ten behoeve
van de externe begeleiding van de samenwerking tussen beide organisaties.
Eigenlijk
zou een dergelijke begeleiding voor het gehele model moeten plaatsvinden.
Daarom is
inmiddels gezocht om aanvullend op het voorstel Ricardis/Jeroen voor het gehele
model externe begeleiding in te huren. De eerste verkennende besprekingen daartoe
hebben inmiddels plaatsgevonden.
Deze
verdere aanpak is in informatieve gesprekken met de besturen van de betrokken
instellingen besproken. In grote lijnen was daarvoor ondersteuning. Afgesproken
is dat een verder uitgewerkt voorstel aan deze besturen wordt voorgelegd.
De
bedoeling is de externe uitwerking te laten begeleiden door een
vertegenwoordiging van de betrokken besturen.
-
Opdracht omschrijving
-
Overleg over
opdracht met besturen instellingen: medio maart 2001;
-
Opdrachtverlening:
tweede helft maart 2001;
-
Resultaat uitwerking uitwerking: 2e kwartaal 2001
Het
resultaat zal worden meegenomen bij de verdere invulling van het hoofdstuk
maatschappelijke opvang, vrouwenopvang en verslavingszorg.
Afronden
opdracht
-Bespreken raadscommissie
De kosten
van de externe begeleiding bedragen ca. …………..
De kostenze kunnen worden gedekt uit het (naar 2001 overgehevelde)
budget 2000 maatschappelijke opvang.
Het
resultaat van het onderzoek naar de wensen van dak- en thuislozen en
verslaafden in Delft is inmiddels gereed in het rapport “Hulp bij een gebrekkig
leven”. Het rapport
gaat hierbij. De inhoud van dit rapport zal inbij de uitwerking van
de opdracht meegenomen moeten worden.
1.
Akkoord te gaan met deze aanpak en opdracht; en invulling;
2.
De op basis hiervan verder uit te werken opdracht te bespreken met
de besturen van de instellingen;
3.
Akkoord te gaan met het vervolgens extern latenn begeleiden van de
uitwerkening van de opdracht;
4.
Akkoord te gaan om de kosten daarvan ten laste te brengen van het (naar
2001 overgehevelde restant budget 2000 ) maatschappelijke opvang.
5.
Dit voorstel te bespreken in de raadscommissie WZO.;
1.