Bij de verdeling van de
EZH-gelden is projectnummer 11 “Ouderen: informatie en zorg” op de 4e
plaats geëindigd. Door de gemeenteraad is op 30 maart 2000 een bedrag van 7
miljoen gulden aan dit project toegekend. Vervolgens heeft de gemeenteraad op
25 mei 2000 besloten om de rente-opbrengst, en dus niet het kapitaal, aan te
wenden. In het cluster “Ouderen: informatie en zorg” zijn namelijk enkele
projecten opgenomen die een structureel karakter hebben. Door de
rente-opbrengst in te zetten kan de continuďteit van dergelijke projecten op
lange termijn worden gewaarborgd. Binnen het cluster “Ouderen: informatie en
zorg” zitten echter ook enkele projecten die niet structureel van aard zijn. Om
tevens aan dergelijke aanvragen te kunnen voldoen, wordt in deze nota
voorgesteld om een deel van het kapitaal, namelijk fl. 567.500,=, te verdelen
onder projecten die een eenmalig karakter hebben of een kortere tijdsperiode
bestrijken. Dit houdt in dat er over een bedrag van fl. 6.432.500,= rente wordt
gegenereerd.
Er
is jaarlijks fl. 321.625,= beschikbaar om de projecten die zijn geclusterd
onder de noemer “Ouderen: informatie en zorg” te realiseren. Dit bedrag is
de rente-opbrengst die gegenereerd
wordt op fl. 6.432.500,= tegen een rentekoers van 5%. De moeilijkheid van dit
bestedingsvoorstel is echter dat de indieners van de tien projecten veel meer
geld hebben aangevraagd dan het bedrag dat jaarlijks gegenereerd wordt. Dit
impliceert dat het onmogelijk is om alle aanvragen (volledig) te honoreren. Om
tot een weloverwogen verdeling van de gelden te komen, is het bestedingsvoorstel
aan de projectindieners voorgelegd. Tevens is bekeken of de ingediende
projecten overeenkomen met belangrijke gemeentelijke uitgangspunten. Hierbij
wordt onderscheid gemaakt tussen beleidsinhoudelijke uitgangspunten en
uitgangspunten die gebaseerd zijn op gemeentelijke subsidiemethodieken.
Beleidsinhoudelijke uitgangspunten:
* De projecten moeten gericht
zijn op de vraagsturing. Dit betekent dat er mogelijkheden moeten worden
gecreëerd om beter in te spelen op wat cliënten willen en belangrijk vinden
(zie kader nota “beleidsvisie volksgezondheid en zorg”).
* De projecten moeten breed
toegankelijk zijn. Dit betekent dat er sprake is van laagdrempelige toegang tot
de zorg (zie kader nota “beleidsvisie volksgezondheid en zorg”).
*. Zorg moet gericht zijn op risicogroepen. Dit houdt in dat er aandacht is voor kwetsbare groepen in de samenleving. Risicogroepen bevinden zich o.a. onder ouderen (zie kader nota “beleidsvisie volksgezondheid en zorg”).
* De projecten dienen het
zelfstandig functioneren van ouderen te bevorderen (zie nota “ouderenbeleid op
maat; opmaat voor ouderen”).
Gemeentelijke subsidiemethodieken:
* De EZH-gelden zijn bestemd
voor projecten die nieuw of aanvullend zijn op het bestaande zorgaanbod en zo
veel mogelijk overeenkomen met het gemeentelijk beleid. De EZH-gelden moeten
niet de bestaande geldstromen vervangen.
* Conform de
subsidiemethodiek van het Jaarprogramma Maatschappelijke Activiteiten (JMA)
komen alleen incidentele of structurele projectkosten in aanmerking. Er
worden geen aanvragen gehonoreerd die beschouwd kunnen worden als algemene
bijdragen in de exploitatie- of huisvestingskosten van instellingen of
organisaties.
Om een goed beeld te kunnen
vormen van de voorstellen die zijn ingediend, worden in de volgende paragraaf
van deze nota alle projecten beschreven. Elke beschrijving van een project
wordt gevolgd door een voorstel. In dat voorstel wordt aangegeven en
beargumenteerd of er al of niet EZH-gelden voor het project zouden moeten
worden ingezet. In de derde en tevens laatste paragraaf van de nota volgt het
uiteindelijke bestedingsvoorstel dat een korte weergave is van alle voorstellen
die per project zijn gedaan.
2. Beschrijving
van de projecten
2.1
Projectnummer 19:
Ringleidingen
Dit projectvoorstel is ingediend
door de Nederlandse Vereniging Voor Slechthorenden (NVVS). De NVVS laat weten
dat in de meeste zalen van openbare gelegenheden, zoals kerken, aula’s,
bioscopen, concertzalen, buurthuizen, scholen e.d., aangepaste
geluidsvoorzieningen voor slechthorenden ontbreken. In veel vergaderzalen zijn
zelfs de meest elementaire geluidsvoorzieningen niet aanwezig. Volgens de NVVS
heeft het ontbreken van een goede en aangepaste geluidsversterking in zalen tot
gevolg dat veel slechthorenden nauwelijks meer deelnemen aan een groot aantal
maatschappelijke activiteiten.
Om
het sociaal isolement van slechthorenden te doorbreken, stelt de NVVS voor om
fl. 330.000,= van de EZH-gelden te reserveren voor het aanleggen van 10 vaste
ringleidingen en de aanschaf van een mobiele multimedia-installatie. Een vaste
ringleiding kost fl. 25.000,= en bestaat minimaal uit een versterker, een
aantal microfoons met bijbehorende kabels, ringleidingdraad en meetapparatuur.
Bij de inwerkingstelling van de installatie wordt via het ringleidingdraad het
geluid draadloos verzonden naar de gehoorapparaten van de slechthorenden. Een
vaste installatie is geschikt voor plaatsen waar frequent bezoekers komen,
zoals de aula’s van scholen en begrafenisondernemers, bioscopen, theaters,
concertzalen buurthuizen, etc. Tijdens het gesprek met de projectindieners is
naar voren gekomen dat er tevens mobiele ringleidingen bestaan. Deze
ringleidingen kosten ongeveer fl. 18.000,= en zijn geschikt voor kleinschalige
bijeenkomsten. Met het bedrag van fl. 25.000,= is een combinatie van een vaste
geluidsinstallatie met mobiele elementen mogelijk. Tevens zijn er varianten
mogelijk zoals het uitbreiden van bestaande geluidsinstallaties met vaste of
mobiele ringleidingen.
Naast vaste
ringleidingen heeft de NVVS ook een mobiele multimedia-installatie aangevraagd.
De kosten daarvan bedragen fl. 50.000,=. Deze installatie bestaat uit een PC
met bijbehorende randapparatuur, besturings- en toepassingssoftware, beamer,
projectiescherm, audioversterker, microfoons, luidsprekers en ringleiding. De
voorkeur van de NVVS gaat uit naar een mobiele multimedia-installatie omdat
deze niet alleen voor eigen doeleinden kan worden ingezet. Ook
ouderenorganisaties zouden van de mobiele multimedia-installatie gebruik kunnen
maken. 10% van de aangevraagde gelden is ingecalculeerd voor project- en
overheadkosten.
Er wordt voorgesteld om:
* eenmalig fl. 110.000,=
beschikbaar te stellen aan de NVVS. Gezien de lokaties die tijdens het gesprek
zijn genoemd wordt voorgesteld om vaste ringleidingen aan te leggen in een
theater en in de aula’s van de begraafplaatsen Lepenhof en Jaffa (de raadszaal
in het gemeentehuis is reeds voorzien van een ringleiding). Het resterende
bedrag zou aangewend kunnen worden voor de aanschaf van een mobiele multimedia
installatie. In overleg met de NVVS zal nader bekeken moeten worden welke
organisatie eventueel de beheer van een mobiele installatie op zich zal nemen.
Hierbij zou gedacht kunnen worden aan de SOD.
2.2
Projectnummer 20: Steun
Alzheimervereniging
In het kader van de EZH-campagne
heeft de Alzheimer Vereniging het project “bezoek en mantelzorg ondersteuning”
ingediend. De Alzheimer Vereniging heeft voor één jaar een bedrag van fl.
24.850,= aangevraagd. Voor een periode van tien jaar meent de Vereniging fl.
153.000,= nodig te hebben.
Door middel
van het project “bezoek en mantelzorg ondersteuning” beoogt de Alzheimer
Vereniging de mantelzorgers van een dementerende enige respijt te bieden door
hen te ondersteunen. Het bieden van geestelijke ondersteuning en het geven van
advies is daarbij van cruciaal belang. Tevens wil de Alzheimer Vereniging de
taken van de mantelzorger enigszins verlichten door de zorg voor de
dementerende één (mid)dag per week door één van haar vrijwilligers te laten
geschieden. Een intensief en persoonlijk contact tussen de mantelzorger en
vrijwilliger staat bij dit project centraal. Het is de bedoeling dat een
mantelzorger te allen tijde bij een vrijwilliger te recht kan voor een
luisterend oor en praktische tips.
Het
project “bezoek en mantelzorg ondersteuning” is reeds in februari 2000 gestart.
Er wordt echter gewerkt met een minimaal aantal vrijwilligers. Op het ogenblik
zijn er drie vrijwilligers werkzaam. Er wordt gehoopt het aantal vrijwilligers
uit te kunnen breiden tot ongeveer tien. De Alzheimer Vereniging geeft aan
vrijwilligers te willen werven door te adverteren in bladen en op radio en
televisie. Op deze manier wordt het project tevens onder de aandacht gebracht
van de mantelzorgers. Aangezien de Vereniging de kosten van het adverteren niet
kan opbrengen, zouden de EZH-gelden een oplossing bieden.
De
EZH-gelden zullen ook gebruikt worden om vrijwilligers op te leiden. Scholing
wordt met name van belang geacht voor vrijwilligers die één (mid)dag voor een
dementerende gaan zorgen. Op één of twee avonden zullen deze vrijwilligers
worden ingelicht over de ziekte dementie.
“Bezoek
en mantelzorg ondersteuning” is een lange termijn project. In de begroting zijn
daarom de kosten voor PR, scholing, zaalhuur, gastsprekers, postzegels, een
nieuwsbrief, de verzekering van vrijwilligers en kantoor, telefoon, infotheek,
fl. 100,= per jaar per vrijwilliger, bloemen e.d. voor gastsprekers en een
lokale brochure in een buitenlandse taal voor zowel één als tien jaar op een
rij gezet. Op het ogenblik wordt het project gefinancierd door geld dat
afkomstig is van de Stichting Alzheimer Nederland te Bunnik, de gemeente Delft,
giften en fondsen (o.a. verkregen door het aanschrijven van bedrijven). De
EZH-gelden zijn desalniettemin noodzakelijk om het aantal vrijwilligers uit te
kunnen breiden en het project te voorzien van een structurele bron van
inkomsten.
Er wordt voorgesteld om:
* fl. 37.500,= beschikbaar
te stellen aan de Alzheimervereniging. Het betreft een eenmalige bijdrage aan
het project “bezoek en mantelzorg ondersteuning”. Het geld zal voor een aantal
doeleinden worden aangewend, te weten: scholing van de coördinatoren en
vrijwilligers, voorlichting (door middel van avonden en sprekers) en
facilitaire ondersteuning (zaalhuur, postzegels, verzekering van vrijwilligers
en kantoor, telefoonkosten en een infotheek).
* voor het werven van
vrijwilligers, het bekendmaken van projecten en het verstrekken van informatie
te kiezen voor een meer gezamenlijke aanpak met andere thuishulporganisaties en
de vrijwilligerscentrale. Op deze wijze kunnen capaciteiten en taken enigszins
worden gebundeld en beter worden gestroomlijnd. Het voorstel is om een pagina
in de Stadskrant voor vrijwilligers in de zorg te creëren (zie paragraaf 2.3,
projectnummer 21).
* voor het scholen van
vrijwilligers en coördinatoren ook samen te werken met andere vrijwillige
thuishulporganisaties. Het voorstel is om het Ondersteuningspunt Vrijwillige
Thuishulporganisaties (OVT) de basisscholing te laten verzorgen (zie paragraaf
2.3, projectnummer 21).
* niet
het verzoek te honoreren om aan alle vrijwilligers fl. 100,= toe te kennen. Het
vergoeden van vrijwilligers is geen gemeentelijke taak, maar in het kader van
het waarderen van vrijwilligerswerk wordt voorgesteld om het OVT tegemoet te
komen in de kosten die zijn gemaakt voor het organiseren van een bedankdag voor
vrijwilligers (zie paragraaf 2.3,
projectnummer 21). Bovendien is middels het EZH-project “Bestrijden sociaal
isolement en ondersteuning vrijwilligers” één maal een bijdrage van maximaal fl.
15.000,= beschikbaar gesteld voor de vrijwilligersmanifestatie op 15 september
2001, de landelijke vrijwilligersdag. Via hetzelfde EZH-project zijn tevens
gelden gereserveerd voor het invoeren van de Delftse Pluim.
* geen fl. 10.000,= toe te
kennen voor een lokale brochure in een buitenlandse taal. De landelijke
Stichting Alzheimer Nederland in Bunnik beschikt over een informatiebrochure in
het Surinaams. Momenteel wordt er gewerkt aan een brochure in het Arabisch en
Turks. Verwacht wordt dat deze brochures begin 2001 gereed zijn. In principe
kan de Alzheimervereniging DWO deze brochures kosteloos opvragen. Indien er
toch een eigen bijdrage wordt gevraagd zou eventueel geput kunnen worden uit
het hierboven voorgestelde bedrag van fl. 37.500,=.
2.3
Projectnummer 21:
Vrijwillige thuishulp
Het OVT heeft tot taak de
activiteiten van vrijwilligersorganisaties te ondersteunen en coördineren. Het
betreft organisaties die vrijwilligers inzetten om bij zorgvragers en
mantelzorgers thuis praktische en sociale hulp te verlenen. Het OVT levert ook
een belangrijke bijdrage om verschillende vrijwillige thuishulporganisaties
nader tot elkaar te brengen. In het kader van de ondersteunende rol ten
opzichte van thuishulporganisaties houdt het OVT zich o.a. bezig met het werven
van vrijwilligers. Deze taak is van groot belang aangezien de vraag naar
vrijwillige thuishulp in de toekomst zal stijgen door een aantal oorzaken, te
weten de vergrijzing van de bevolking, een verschuiving van de zorg naar de
thuissituatie en een tekort aan professionele krachten.
Om
mensen te motiveren vrijwilligerswerk te verrichten, heeft het OVT een
wervingsbrochure uitgebracht. In de brochure, waarvan 10.000 stuks zijn
gedrukt, wordt een aantal thuishulporganisaties met telefoonnummer genoemd. De brochure
heeft tot doel aandacht te vestigen op organisaties die op zoek zijn naar
vrijwilligers. Het vrijwilligerswerk is vaak onderbelicht. Het OVT heeft ook
300 affiches op A3-formaat laten drukken die samen met de brochures in openbare
gebouwen worden verspreid. Als onderdeel van de wervingscampagne zal in het
jaar 2001 een kwart van de bibliotheekkaartjes, namelijk 100.000 stuks, worden
voorzien van informatie over het OVT en een stukje tekst inzake het nut van
vrijwilligerswerk.
Om
het drukken en het grafisch ontwerpen van de brochures, affiches en
bibliotheekkaartjes te kunnen bekostigen, heeft het OVT een eenmalig bedrag van
fl. 10.000,= aangevraagd. De kosten zijn echter lager uitgevallen dan verwacht.
Door een korting is namelijk niet het volledige bedrag in rekening gebracht.
Uiteindelijk is fl. 6.724,= besteed aan het realiseren van de brochures,
affiches en bibliotheekkaartjes. De rest van het aangevraagde geld is aangewend
om een bedankdag voor vrijwilligers te
organiseren dat op 16 september 2000 heeft plaats gevonden. Voor
ongeveer 120 vrijwilligers was een stadswandeling, boottocht, en lunch
georganiseerd. Tevens werd op deze dag het startsein gegeven voor een
wervingscampagne voor vrijwilligers.
De
kosten van de brochures, affiches en bibliotheekkaartes (fl. 6.724,=) en de
bedankdag (fl. 5.464,=) bedroegen in totaal fl. 12.188,=. Dit bedrag is betaald
van het geld dat door het zorgkantoor ter beschikking is gesteld. Het bedrag
van fl. 10.000,= is aangevraagd omdat het geld van het zorgkantoor slechts
toereikend is voor alle “reguliere” kosten zoals een coördinator, een
kantoorruimte, de afschrijving van een computer en de portokosten.
Er wordt voorgesteld om:
* eenmalig fl. 10.000,=
beschikbaar te stellen aan het OVT om tegemoet te komen in de kosten die zijn
gemaakt voor het uitgeven van brochures, affiches en bibliotheekkaartjes en het
organiseren van de bedankdag voor vrijwilligers.
* structureel fl. 20.000,=
beschikbaar te stellen aan het OVT voor de basisscholing van vrijwilligers en
coördinatoren van thuishulporganisaties zoals de Alzheimervereniging en de
Stichting Terminale Thuiszorg.
* jaarlijks fl. 15.000,= aan
het OVT toe te kennen zodat elke maand één pagina in de Stadskrant kan worden
gewijd aan vrijwilligers in de zorg (dit voorstel zou eventueel kunnen worden
gecombineerd met het voorstel van de SOD ten behoeve van communicatie voor
ouderen, zie paragraaf 2.7, projectnummer 31).
2.4
Projectnummer 24:
Terminale thuiszorg
Het doel van de Stichting
Terminale Thuiszorg (STT) is om de mantelzorger en de zorgvrager te
ondersteunen gedurende de (pre) terminale fase van een ziekte. Vrijwilligers
komen bij mensen thuis om praktische hulp te verlenen waardoor de mantelzorger
de kans krijgt om tot rust te komen. Tevens kunnen de zorgvrager en de
mantelzorger bij de vrijwilliger te recht voor een luisterend oor. Het aantal
vrijwilligers van de STT schommelt rond de twintig. De Stichting beschikt ook
over drie coördinatoren die huisbezoeken afleggen, contacten onderhouden met
andere zorginstellingen, vrijwilligers begeleiden en introductiecursissen
verzorgen voor vrijwilligers.
In
het kader van de EZH-campagne heeft de STT een projectvoorstel ingediend waarin
duidelijk wordt gemaakt dat de EZH-gelden voor drie doeleinden zullen worden
aangewend. Ten eerste zal het aantal uren van de betaalde coördinator worden
uitgebreid. Op het ogenblik worden 12 uren van één coördinator door
zorgverzekeraar DSW bekostigd. Gezien de uitbreiding van de werkzaamheden en de
cruciale aard daarvan wordt het als enigszins vreemd ervaren dat twee
coördinatoren hun werk op geheel vrijwillige basis moeten verrichten. De
EZH-gelden zouden een eerste aanzet moeten zijn om dit verschil tussen de
coördinatoren te verminderen. Tevens wordt te kennen gegeven dat het bestuur meer
eisen kan stellen aan betaalde coördinatoren en dat die op hun beurt meer
verantwoording hebben af te leggen. Door de EZH-gelden zal het aantal betaalde
uren worden verdubbeld. Het totale aantal betaalde uren zou hierdoor op 24
komen.
Ten
tweede zullen EZH-gelden worden aangewend om een eigen kantoorruimte te
realiseren. Coördinatoren opereren nu vanuit de thuissituatie. De STT is echter
gegroeid doordat het aantal zorguren het afgelopen jaar sterk is gestegen. Door
de groei van de Stichting wordt een eigen kantoorruimte noodzakelijk geacht.
Daarbij bestaat de bereidheid om een ruimte met een andere instantie te delen.
De voorkeur gaat uit naar een lokatie in de Van Bleyswijkstraat. Daar bevinden
zich namelijk andere zorginstellingen, waaronder Stichting Maatzorg en
Steunpunt Mantelzorg. Het voordeel van een kantoorruimte in deze straat is dat
de communicatielijnen met andere zorginstellingen korter worden en mensen beter
kunnen worden doorverwezen. Bovendien is het waarschijnlijk dat de
naamsbekendheid van de STT wordt vergroot door zich in de omgeving van andere
zorginstellingen te vestigen.
Ten
derde zullen EZH-gelden worden aangewend om boeken en video’s aan te schaffen
en cursissen voor vrijwilligers te organiseren. Eén keer per maand is er een
bijeenkomst voor vrijwilligers waar verschillende thema’s aan de orde worden
gesteld en gelegenheid is tot evaluatie van o.a. de werkzaamheden. Aangezien
veel onderwerpen zich voor meer diepgang lenen, zullen EZH-gelden aan cursissen
of informatie-avonden voor vrijwilligers worden besteed.
Er wordt voorgesteld om:
* eenmalig een bedrag van
fl. 15.000,= toe te kennen aan de STT voor de aanschaf van een computer, de
inrichting van een kantoorruimte en de aansluiting van een telefoon en fax.
* eenmalig het gevraagde
bedrag van fl. 20.000,= te honoreren voor de specifieke opleiding en scholing
van vrijwilligers en de aanschaf van boeken en video’s.
* eenmalig fl. 50.000,= aan
de STT ter beschikking te stellen ten behoeve van de kosten van huisvesting
en/of het uitbreiden van het aantal uren van een betaalde coördinator. Dit
bedrag wijkt af van de aangevraagde gelden. In de totaalafweging van dit
EZH-bestedingsvoorstel heeft meegespeeld dat een subsidiebedrag van fl.
85.000,=, gegeven de omvang van het project, redelijk lijkt. Daarbij spreekt de
gemeente de bereidheid uit de STT te ondersteunen bij het vinden van (gedeelde
en betaalbare) huisvesting.
* voor het werven van
vrijwilligers, het bekendmaken van projecten en het verstrekken van informatie
te kiezen voor een meer gezamenlijke aanpak met andere thuishulporganisaties en
de vrijwilligerscentrale. Op deze wijze kunnen capaciteiten en taken enigszins
worden gebundeld en beter worden gestroomlijnd. Het voorstel is om een pagina
in de Stadskrant voor vrijwilligers in de zorg te creëren (zie paragraaf 2.3,
projectnummer 21).
* voor het scholen van
vrijwilligers en coördinatoren ook samen te werken met andere
thuishulporganisaties. Het voorstel is om het OVT de basisscholing te laten
verzorgen (zie paragraaf 2.3, projectnummer 21).
2.5
Projectnummer 28:
Hulpverlening ouderen
Het projectvoorstel is ingediend
door een individuele burger, mevrouw A. Lorenzo Moreno-Sprinkhuizen. Zij pleit
voor het aanwenden van EZH-gelden ten behoeve van huisbezoeken aan zelfstandig
wonende ouderen. Tijdens deze huisbezoeken krijgen ouderen aan de hand van hun
vragen informatie over zowel financiële als immateriële aangelegenheden. De
huisbezoeken hebben tot doel de zelfredzaamheid van ouderen te vergroten en
stille armoede onder deze groep tegen te gaan. Veel mensen krijgen bij het
ouder worden namelijk steeds meer moeite om (financiële) zaken zelf te regelen.
Het traject van de dienstverlening wordt zo kort mogelijk gehouden zodat
efficiënte en snelle hulpverlening gewaarborgd is en ouderen gemoedsrust kan
worden gegeven. Mevrouw Lorenzo Moreno deelt mee dat de vraag om hulp in de
toekomst verder zal toenemen aangezien veel ouderen langer zelfstandig blijven
wonen.
Ouderen
worden dikwijls geconfronteerd met extra kosten omdat zij meer zorg behoeven.
Mevrouw Lorenzo Moreno geeft te kennen dat door deze extra kosten het inkomen
van ouderen vaak onder het bijstandsniveau ligt. Veel ouderen leven op of onder
de armoedegrens en zijn gedwongen op de meest primaire levensbehoeften te
bezuinigen. Mevrouw Lorenzo Moreno deelt mee dat is aangetoond dat ouderen vaak
niet op de hoogte zijn van de mogelijkheden van de Bijstandswet, Wet
Voorzieningen Gehandicapten, AWBZ en Ziekenfondswet. Door middel van
huisbezoeken kunnen ouderen worden geďnformeerd over financiële
tegemoetkomingen. Hierbij valt te denken aan vergoedingen op medische/sociale
gronden zoals dieet- en vitamineprodukten en bezoeken aan een pedicure.
Mevrouw
Lorenzo Moreno deelt mee dat zij in het verleden huisbezoeken heeft afgelegd om
ouderen te helpen bij het regelen van immateriële en financiële vraagstukken.
Zij verrichtte deze huisbezoeken namens de Stichting Ouderenwerk Delft (SOD).
Zij pleit ervoor om huisbezoeken aan ouderen, met name als het financiële zaken
betreft, in de toekomst te organiseren vanuit de gemeente Delft. Haar voorstel
is om de huisbezoeken als onderdeel in te voegen bij het Delfts Uitkeringen en
Informatie Team (DUIT). Dat wil zeggen dat de financiële huisbezoeken vanuit
DUIT zouden moeten worden gestructureerd, gecoördineerd en uitgevoerd. DUIT
heeft immers als taak het gebruik van voorzieningen te bevorderen door het
geven van informatie. Mevrouw Lorenzo Moreno benadrukt dat het van cruciaal
belang is dat ouderen worden bijgestaan door iemand die beschikt over grondige
kennis van financiële regelingen en affiniteit heeft met de doelgroep. Volgens
haar ontbreekt bij instellingen en organisaties dikwijls de specialistische
kennis die noodzakelijk is om ouderen volledig te laten profiteren van
financiële regelingen. Zij adviseert om deze vorm van dienstverlening niet door
vrijwilligers te laten plaatsvinden omdat het voor hen vrijwel onmogelijk is om
op de hoogte te zijn van alle financiële mogelijkheden die voor ouderen van
belang kunnen zijn. Daar komt bij dat door wetswijzigingen de financiële
regelingen regelmatig veranderen.
Door
huisbezoeken vanuit de gemeente te laten geschieden, meent mevrouw Lorenzo
Moreno dat het traject kan worden verkort dat ouderen moeten doorlopen om
aanspraak te maken op financiële regelingen. De communicatielijnen met de
beslisser zijn immers korter geworden. Bovendien wordt de privacy van de
aanvrager beter gewaarborgd doordat minder personen inzage hebben in de
financiële stukken. Tevens geeft het ouderen een positief gevoel dat de gemeente
de moeite neemt om naar hen toe te komen om bij bepaalde vraagstukken hulp te
verlenen.
Tevens
vestigt mevrouw Lorenzo Moreno in het projectvoorstel de aandacht op financiële
hulpverlening en voorlichting aan ouderen in verzorgingstehuizen. Deze bewoners
vallen volgens haar vaak tussen wal en schip. In het verleden werd door DMZ
elke maand spreekuren gehouden in verzorgingstehuizen. Aangezien hier veel
animo voor bestond, is het volgens mevrouw Lorenzo Moreno een goede zaak om
deze spreekuren vanuit de gemeente opnieuw te starten. Ook tijdens deze
spreekuren zullen ouderen o.a. gewezen worden op financiële voorzieningen die
op hun van toepassing zijn.
Er wordt voorgesteld om:
* in het kader van
bovengenoemd projectvoorstel jaarlijks een structureel bedrag van fl. 80.000,=
beschikbaar te stellen voor het realiseren van DUIT (zie kader nota “samen aan
de slag”). Bij DUIT staat namelijk het informeren van mensen met een minimum
inkomen (waaronder ouderen) over diverse inkomensafhankelijke regelingen
centraal. Deze regelingen zijn zeer divers maar hebben alle een link met
inkomen in de breedste zin van het woord. Er is gebleken dat lang niet iedereen
gebruik maakt van de voor hen van toepassing zijnde voorzieningen. DUIT
probeert mensen met een minimuminkomen niet alleen te informeren maar ook te
stimuleren deze voorzieningen, wanneer blijkt dat zij hier recht op hebben, aan
te vragen. DUIT kan tevens helpen bij het invullen van aanvraagformulieren. Het
verstrekken van informatie zal gebeuren via huisbezoeken, voorlichting aan
groepen en een spreekuur. Het gaat in Delft om circa 5850 huishoudens.
* eenmalig een bedrag van
fl. 25.000,= beschikbaar te stellen voor het opstarten van DUIT.
* eenmalig fl. 25.000,=
beschikbaar te stellen aan organisaties die zich inzetten voor de bewoners van
verzorgingstehuizen en verpleegtehuizen. In nader overleg met deze organisaties
zal bekeken moeten worden voor welke doeleinden het geld zal worden ingezet.
Ook in het voorstel dat is ingediend door mevrouw J.P. van Veen-den Hollander
wordt aandacht gevraagd voor de bewoners van verzorgingshuizen (zie paragraaf
2.6, projectnummer 30).
2.6
Projectnummer 30: Zorg
voor ouderen
Dit projectvoorstel is ingediend
door een individuele burger, mevrouw J.P. van Veen-den Hollander. In haar voorstel
noemt zij drie doelen waaraan de EZH-gelden besteed zouden kunnen worden. Ten
eerste stelt mevrouw Van Veen voor om bijvoorbeeld Stichting Maatzorg
financiële middelen te geven om zelfstandig wonende ouderen meer hulp en
aandacht te geven. Ten tweede is mevrouw Van Veen van mening dat het erg
belangrijk is om ook de bewoners van verzorgings- en verpleeghuizen aandacht en
tijd te geven. Ten derde stelt mevrouw Van Veen voor om ouderen in
bouw/woonprojecten veel te begeleiden zodat zij zelfstandig kunnen blijven
functioneren en hun eigen leven kunnen leiden.
Er wordt voorgesteld om:
* in het kader van dit
project geen gelden aan te wenden voor meer hulp en aandacht voor zelfstandig
wonende ouderen. Het OVT, de Alzheimervereniging, de STT en DUIT hebben zich
hier immers al op toegelegd.
* geld beschikbaar te
stellen aan de bewoners van verzorgingshuizen. Bij paragraaf 2.5, projectnummer
28 is reeds voorgesteld om een eenmalig bedrag van fl. 25.000,= hiervoor uit te
trekken.
* geen EZH-gelden te
besteden aan bouw/woonprojecten voor ouderen omdat de gemeente Delft op dit
punt reeds stappen heeft ondernomen. De gemeente heeft al besloten een bijdrage
te willen leveren aan het “opplussen” van woningen. Dat wil zeggen dat de
gemeente wil meehelpen aan het vergroten van het aanbod van geschikte woningen
voor mensen met uiteenlopende functiebeperkingen. Het betreft hier ook woningen
waar mensen een beroep kunnen (blijven) doen op zorg.
2.7
Projectnummer 31: Delfts
Ouderen Magazine
De SOD heeft een projectvoorstel
voor het realiseren van een Delfts Ouderen Magazine ingediend. Door middel van
een ouderenmagazine beoogt de SOD te bevorderen dat ouderen zo lang mogelijk
zelfstandig actief blijven deelnemen aan de samenleving. Door het structureel
verstrekken van schriftelijke en digitale informatie dienen ouderen beter
inzicht te krijgen in hetgeen Delft te bieden heeft op het gebied van wonen,
welzijn en zorg. Het is de bedoeling dat ouderen beter gebruik zullen maken van
voorzieningen, diensten en regelingen en meer deel zullen nemen aan
activiteiten.
Tevens kan
een ouderenmagazine een positief beeld van ouderen schetsen. Het biedt
daarnaast aan instellingen en organisaties de mogelijkheid om op populaire
wijze informatie te verstrekken. Mogelijke neveneffecten zijn dat een
ouderenmagazine een positieve aantrekkingskracht heeft op vrijwilligers en dat
zowel mantelzorgers als medewerkers van instellingen een goed beeld krijgen van
de voorzieningen en activiteiten die in Delft voor ouderen bestaan.
Het
ouderenmagazine zal zich met name richten op mensen vanaf 70 jaar. Andere
geďnteresseerden zouden zich kunnen bevinden onder ouderen jonger dan 70 jaar,
mantelzorgers, vrijwilligers in het ouderenwerk en medewerkers van
instellingen. Internet zal zich in eerste instantie richten op de jongere en/of
mobielere oudere. De SOD zal op een website actuele informatie verstrekken en
een overzicht van activiteiten bijhouden.
De
inhoud van het ouderenmagazine zal worden bepaald door de vragen van ouderen.
Onderwerpen zoals wonen, vrije tijd, geld, recht, gezondheid en cultuur zullen
aan bod komen en er zal informatie over Delftse instellingen en organisaties
worden verstrekt. Tevens zullen interviews met ouderen en vrijwilligers,
persoonlijke visies en ervaringen met instellingen worden gepubliceerd.
Daarnaast wordt gedacht aan een advertentierubriek waar mensen oproepjes kunnen
plaatsen op het gebied van hobby of kennismaking.
Het
ouderenmagazine zal zesmaal per jaar verschijnen en worden verspreid onder alle
ouderen van 70 jaar en ouder. Eenmalig zal bepaald moeten worden of mensen op
de verzendlijst willen. Andere geďnteresseerden krijgen het ouderenmagazine op
aanvraag.
Om
een ouderenmagazine in Delft tot stand te kunnen brengen, is jaarlijks een
bedrag van fl. 82.000,= nodig. Een deel van dit bedrag zal gegenereerd worden
door middel van bijdragen van sponsors en adverteerders (fl. 5.000,=) en
abonnementsgelden (fl. 5.000,=). De SOD zal fl. 20.750,= bijdragen. In het
kader van het EZH-project heeft de SOD een jaarlijks bedrag van fl. 51.250,=
aangevraagd. De gelden zullen worden aangewend voor drukkosten, porti, redactie
van zowel de magazine als de website, vormgeving, fotowerk, administratiekosten
en een lezersonderzoek. Het lezersonderzoek zal na een jaar plaatsvinden. Door
middel van een vragenlijst die met het magazine verspreid wordt, zal onderzocht
worden of de beoogde doelen zijn bereikt, de toonzetting goed is en het blad
met plezier gelezen wordt.
Er wordt voorgesteld om:
* jaarlijks fl. 35.000,= aan
te wenden ten behoeve van communicatie voor de doelgroep ouderen. Er dient
nader met de SOD bekeken te worden of dit wordt bewerkstelligd middels een
eigen magazine, een website of een pagina in de Stadskrant (dit voorstel zou
eventueel kunnen worden gecombineerd met het voorstel om in de Stadskrant een
pagina voor vrijwilligers in de zorg te creeëren, zie paragraaf 2.3,
projectnummer 21).
2.8
Projectnummer 29 = 33:
zorggarantie voor ouderen
De commissie Wonen van de
Samenwerkende Bonden van Ouderen (SBO) heeft het project “Service Pluspunt
Centrum” ingediend. Het doel van dit projectvoorstel is om in de binnenstad van
Delft een 24-uurs zorggarantie voor zelfstandig wonende ouderen te realiseren.
Dit houdt in dat er op elk moment een coördinator telefonisch bereikbaar is om
ouderen te ondersteunen bij het oplossen van problemen. Het is de taak van de
coördinator om te achterhalen wat voor euvel zich voor doet en om vervolgens de
juiste instanties in te schakelen. De coördinator fungeert als een intermediair
tussen de zelfstandig wonende ouderen en de hulpverlenende instanties. Tevens
kunnen abonnees zonder verwijzing van een huisarts of een aparte indicatie
tijdelijk worden opgenomen in een verzorgingshuis. Dit project beoogt om het
zorgaanbod dat reeds bestaat beter bereikbaar te maken. Hiermee wordt
ingespeeld op de wens van ouderen om zo lang mogelijk zelfstandig te blijven
wonen. Het abonnement geeft hen immers een gevoel van rust aangezien zij weten
dat hulp door middel van één telefoontje kan worden ingeschakeld.
Om
het zorggarantie-abonnement in de binnenstad van Delft van de grond te krijgen,
heeft de commissie Wonen van de SBO een bedrag van fl. 300.000,= aangevraagd.
De begroting van de SBO illustreert dat het bedrag over een periode van een
aantal jaren kan worden uitgekeerd. De EZH-gelden zullen voor een aantal
doeleinden worden aangewend, te weten: het werven van abonnees en het
aanstellen van coördinatoren met daarbijbehorende operationele lasten. Er wordt
verwacht dat dit project in financieel opzicht na drie jaar self-supporting zal
zijn. De benodigde inkomsten zullen dan door abonnementsgelden gegenereerd
worden. De kosten voor een abonnement zullen fl. 300,= per jaar bedragen.
Het
project is bedoeld voor de binnenstad en kan dienen als pilot-project voor de
rest van de stad. Het projectvoorstel gaat er van uit dat de coördinator
opereert vanuit een bestaande zorginstelling met een actieve baliefunctie.
Tijdens de indiening van het projectvoorstel werd nog gedacht aan Huize St.
Cristoffel in de Papestraat. Nu dat inmiddels gesloten is, wordt nog omgezien
naar een andere lokatie in de binnenstad. De indieners verwachten dat bij
succes hun pilot-project zijn uitstraling zal krijgen naar de rest van de stad.
De
indieners van het project menen dat hulpverlening via een balie ook een sociaal
element met zich mee zal brengen. Ouderen kunnen behalve van de balie ook
gebruik maken van de openbare ruimte in een zorginstelling. Zo’n ruimte kan
voor ouderen een ontmoetingsplaats zijn waar sociale contacten worden opgedaan.
Op deze wijze wordt aangesloten op de trend om het zorgaanbod een extramuraal
karakter te geven. Dat wil zeggen dat de zorg niet alleen gericht is op mensen
die zich binnen de instellingen bevinden maar ook op de mensen die zich daar
buiten bevinden.
Er wordt voorgesteld om:
* de SBO tegemoet te komen
door fl. 300.000,= te reserveren voor het realiseren van een
zorggarantie-abonnement. Hierbij dient echter wel aan een aantal voorwaarden
voldaan te worden, namelijk:
1. Het alarmeringssysteem dient ingebed te worden binnen een
breder Delfts verband.
Er bestaat in Delft reeds de Stichting Personenalarmering (SPA). Ouderen kunnen zich hier voor fl. 30,= per maand op abonneren. Indien er sprake is van een indicatie op medische gronden bedragen de abonnementsgelden fl. 6,50 per maand. Ouderen die lid zijn van de SPA kunnen in geval van nood via een alarmtoestel hulp inschakelen. Door het dragen van een ketting kunnen zij op een knop drukken waardoor de centrale meldkamer in Vlaardingen wordt gealarmeerd. De centrale meldkamer zal vervolgens achterhalen wat het probleem is en de contactpersoon hiervan op de hoogte stellen. Het is de taak van de contactpersoon (bijvoorbeeld een familielid of buurvrouw) om de benodigde zorgaanbieders in te schakelen. Tegen een extra bedrag van fl. 5,= per maand kan ook Maatzorg als contactpersoon worden opgegeven. Voor ouderen die wonen in complexen die zijn aangesloten bij de Stichting Pieter van Foreest geldt dat zij zich tevens kunnen aansluiten bij het alarmeringssysteem van het verpleeghuis De Bieslandhof. Ongeveer 450 mensen zijn op dit ogenblik aangesloten bij de SPA. Over het algemeen zijn dit ouderen die al met problemen kampen of deze misschien in de toekomst verwachten. Ouderen die in een goede conditie zijn, zijn daarentegen minder geneigd om een abonnement af te sluiten waarbij ze een alarmketting moeten dragen. Om voor deze groep ouderen het zorgaanbod te optimaliseren, wordt voorgesteld om een centraal telefoonnummer te creëren dat aanhaakt bij één van de bestaande alarmcentrales. Een telefoonnummer is voor deze doelgroep toegankelijker dan een alarmketting. Er wordt daarom voorgesteld om tevens eenmalig een bedrag van fl. 56.218,75 beschikbaar te stellen voor het realiseren van een telefonische 24-uurs alarmering (behalve voor een centraal telefoonnummer, is het geld ook bestemd voor publiciteit en eventuele aanpassingen in het computerprogramma van de alarmcentrale).
2. Het zorggarantie-abonnement moet voor iedere Delftenaar toegankelijk zijn.
Dit houdt in dat alle ouderen in de gehele stad de mogelijkheid moeten hebben om een zorggarantie-abonnement af te sluiten. In het kader van het waarborgen van een optimale toegang tot de zorg dienen ouderen (bijvoorbeeld in aanvraagformulieren) er op geattendeerd te worden dat een zorggarantie-abonnement valt onder de mogelijkheden van de Bijzondere Bijstand. Op deze wijze kunnen ook minder bedeelde ouderen zich abonneren.
3. Het werk
van de zorgcoördinator dient afgestemd te worden met de SOD (zorgloket en
ouderenadviseurs) en andere zorgaanbieders.
Het doel is
een helder en eenduidig zorgaanbod in Delft te realiseren dat aansluit bij het
bestaande aanbod en de ontwikkelingen in het Delftse veld. Er bestaat in Delft
een Informatiepunt Ouderen. Delftse ouderen kunnen hier tijdens kantoortijden
(telefonisch) terecht voor advies, informatie, verwijzing en bemiddeling voor
zaken omtrent wonen, welzijn en zorg. Ten aanzien van het projectvoorstel kan
tevens opgemerkt worden dat de Stichting Pieter van Foreest reeds over 10
logeerbedden beschikt die bedoeld zijn voor de tijdelijke opname van ouderen in
verzorgingshuizen. Enkel ouderen die geďndiceerd zijn, komen hiervoor in
aanmerking. Deze bedden zijn verspreid over een aantal verzorgingshuizen in de
gehele stad. Een recente ontwikkeling is dat een aantal partijen uit het
zorgveld rond ouderen (SOD, Maatzorg, Delft Wonen en Pieter van Foreest)
momenteel aan het nadenken zijn over het oprichten van servicepunten in de
stad. Het doel hiervan is om naar aanleiding van een vraag van een klant direct
de achterliggende voorzieningen en contacten in te schakelen (in plaats van het
doorverwijzen van een klant).
Aan de SBO wordt gevraagd het projectvoorstel, met inachtneming van bovengenoemde voorwaarden, nader uit te werken (zie bijlage 1). Indien het uitgewerkte projectvoorstel wordt goedgekeurd, zal fl. 300.000,= ter beschikking worden gesteld voor het realiseren van het zorggarantie-abonnement.
2.9 Projectnummer
32 (=11): Aanstellen van ouderenadviseurs
In het kader van de EZH-campagne
heeft de SOD samen met de SBO een project ingediend. Alhoewel het initiatief
bij de SBO ligt, zal de SOD de uitvoering van het plan op zich nemen. Het
betreft hier het aanstellen van drie ouderenadviseurs, waarvoor de kosten per
jaar fl. 350.000,= bedragen.
De ouderenadviseur
is een professioneel opererende deskundige die bevordert dat de oudere de regie
over zijn eigen leven houdt. Met persoonsgerichte informatie, advies en
begeleiding streeft de ouderenadviseur naar vergroting van de zelfredzaamheid
en het welbevinden van de oudere. De ouderenadviseur werkt, op verzoek van de
oudere, op de terreinen welzijn, zorg en wonen.
De
ouderenadviseur richt zich op zelftstandig wonende ouderen (veelal hoogbejaard)
waarvan de mobiliteit of het probleemoplossend vermogen (tijdelijk) is
afgenomen. Voor veel ouderen is het moeilijker geworden om de weg te vinden in
het aanbod van voorzieningen. Door de toenemende individualisering en het
wegvallen van sociale verbanden kunnen zij daarbij niet of onvoldoende
terugvallen op hulp van familie of vrienden. Zij hebben behoefte aan iemand die
zich verdiept in hun leefsituatie en hen ondersteunt en begeleidt todat zij
weer zelfstandig verder kunnen, zonodig met hulp van mantelzorg, vrijwilligers
en/of beroepskrachten.
De
ouderenadviseur werkt onafhankelijk en gaat uit van de vraag van de oudere. De
adviseur organiseert een samenhangend hulppakket dat past bij de individuele
leefsituatie. Er is geen enkel belang bij de afzet van bepaalde diensten of
produkten. Een dienstverband bij de SOD lijkt in tegenspraak te zijn met het
streven naar onafhankelijkheid in de adviseursfunctie. Ervaring elders heeft
echter geleerd dat het onafhankelijk functioneren van de adviseur gewaarborgd
kan worden middels een statuut, terwijl de adviseur tegelijkertijd alle
voordelen heeft van het werken in een professionele organisatie.
Het contact
tussen de oudere en adviseur is niet eenmalig, maar strekt zich uit over een
kortere of langere periode. Binnen de periode van een half jaar sluit de
adviseur de begeleiding van een oudere af. De adviseur heeft zich dan als het
ware overbodig gemaakt. Er is een arrangement van voorzieningen en regelingen
tot stand gekomen, waarmee de klant zelfstandig kan blijven wonen.
De primaire
doelstelling van het project is het begeleiden van ouderen. Een bijkomstig
gevolg van het project zou kunnen zijn dat de ouderenadviseurs belangrijke
signalen uit de groep oppakken. Deze informatie kan input vormen voor het
gemeentelijk beleid.
Er wordt voorgesteld om:
* een eenmalig bedrag van fl. 40.000,= aan de SOD toe te kennen als tegemoetkoming in de kosten die worden gemaakt bij het opstarten van het project “ouderenadviseurs”.
* elk jaar fl. 171.625,= aan
te wenden voor het aanstellen van twee ouderenadviseurs. De ouderenadviseurs
richten zich op persoonsgerichte informatie, advies en begeleiding. Ze zijn
aanvullend op het huidige zorgaanbod, aangezien voor niet urgente zaken
persoonlijke begeleiding nog ontbreekt. De opzet van ouderenadviseurs voorziet
in een brede toegankelijkheid en laagdrempeligheid van het zorgaanbod, is
gericht op de gehele stad en sluit aan bij de bestaande voorziening
Informatiepunt Ouderen en de ontwikkeling van servicepunten.
Het is de bedoeling dat de ouderenadviseurs, DUIT, communicatie voor de
doelgroep ouderen en digitalisering worden ondergebracht bij het nog op te
richten
zorgloket. Dit zorgloket is een uitbreiding van het Ouderen Informatiepunt
en zal in
samenwerking tussen de gemeente
en de SOD worden uitgewerkt. Het zorgloket kan er als volgt uitzien:
Digitale
informatie/Communicatiemedia/Stadskrant
Zorgloket
DUIT Ouderenadviseurs
In de toekomst
kan het zorgloket mogelijk worden geďntegreerd met servicepunten. Voor de
inrichting van het zorgloket zal in het tweede kwartaal van 2001 een voorstel
volgen.
2.9 Projectnummer 46c: Ervoor zorgen dat al
diegenen die bijzondere bijstand behoren te krijgen deze ook krijgen
Het projectvoorstel is ingediend
door een individuele burger, de heer P.A. Eijgelaar. Het doel van het project
is het bestrijden van armoede in Delft.
De heer
Eijgelaar noemt drie mogelijkheden ten behoeve van het realiseren van
bovengenoemd doel. Ten eerste stelt hij voor om alle aanvragen van bijzondere
bijstand in de afgelopen tien jaar met terugwerkende kracht toe te kennen.
Ten tweede is
de heer Eijgelaar van mening dat mensen die door hun minimum inkomen in
aanmerking komen voor kwijtschelding van bepaalde lasten (zoals gemeentelijke
belastingen) geen rekening zouden moeten ontvangen. Op deze wijze hoeft men
geen aanvragen tot kwijtschelding meer in te dienen noch hoeft de gemeente deze
meer te verwerken. Dit zou gerealiseerd kunnen worden door computerbestanden
van de gemeente en de belastingdienst in Rijswijk aan elkaar te koppelen.
Ten derde
stelt de heer Eijgelaar voor om het bedrag dat is gereserveerd voor de
bijzondere bijstand daadwerkelijk te verdelen over diegenen die hiervoor in
aanmerking komen. Op deze wijze wordt voorkomen dat mensen die niet om geld
willen vragen worden uitgesloten van de bijzondere bijstand. Immers, de
bijzondere bijstand moet niet slechts voorbehouden zijn aan mensen die geen
schroom hebben hierom te vragen.
Er wordt voorgesteld om:
* het eerste onderdeel van
het projectvoorstel niet te honoreren. Uit het feit dat een aanvraag niet is
goedgekeurd, kan worden geconcludeerd dat mensen niet aan de kriteria voldeden
om voor bijzondere bijstand in aanmerking te komen.
* in het kader van het
EZH-project “Ouderen: informatie en zorg” geen gelden te reserveren voor het
tweede onderdeel van het voorstel. De gemeente Delft is namelijk reeds bezig
met het verwezenlijken van automatische kwijtschelding voor mensen met een
minimum inkomen. Inmiddels is een koppeling van het bestand van de sector Werk,
Inkomen en Zorg (WIZ) en het bestand van de afdeling belasting tot stand
gekomen. Momenteel wordt nog verder gewerkt aan de voorbereiding van de
automatische kwijtschelding voor klanten van WIZ in 2001.
* het derde onderdeel van
het projectvoorstel van de heer Eijgelaar te koppelen aan DUIT. Immers, DUIT
heeft tot doel om het gebruik van inkomensondersteunende voorzieningen,
waaronder de bijzondere bijstand, te bevorderen door het geven van informatie.
Door middel van o.a. huisbezoeken en spreekuren kunnen mensen worden
voorgelicht over de voor hen van toepassing zijnde voorzieningen. Tevens kunnen
mensen geholpen worden bij het invullen van aanvraagformulieren. Door middel
van deze actieve benadering beoogt de gemeente het niet-gebruik van de
bijzondere bijstand tegen te gaan. Bij paragraaf 2.5, projectnummer 28 is reeds
voorgesteld om een structureel bedrag van fl. 80.000,= voor het realiseren van
DUIT uit te trekken.
3. Financieel
overzicht
Van de 7 miljoen gulden die is
toebedeeld aan het EZH-project “Ouderen: informatie en zorg” wordt in deze nota
fl. 567.500,= gereserveerd voor projecten die een eenmalig karakter hebben of
een kortere tijdsperiode bestrijken. Over het resterende bedrag, fl.
6.432.500,=, wordt op jaarbasis 5% rente gegenereerd. Wat betreft de
rente-opbrengst dient voor het jaar 2000 echter opgemerkt te worden dat deze
niet fl. 321.625,= bedraagt. Het kapitaal van 7 miljoen gulden is namelijk pas
op 1 april toegekend. Dit houdt in dat er over drie-kwart jaar rente is
gegenereerd. Het bedrag dat in 2000 aangewend kan worden voor het project “Ouderen:
informatie en zorg” bedraagt dus fl. 241.218,75 (namelijk: ľ x fl. 321.625,=).
Op 25 mei 2000 heeft de gemeenteraad besloten dat fl. 120.000,= van de
rente-opbrengst van dat jaar besteed dient te worden aan projectmatige
ondersteuning. De rente-opbrengst van 2000 dat nog aangewend kan worden voor de
ingediende projecten bedraagt dus fl. 121.218,75,=.
Samenvattend,
de verdeling van het EZH-project “Ouderen: informatie en zorg” ziet er als
volgt uit:
A.
Eenmalig een bedrag toekennen van:
1. fl. 110.000,= aan
de NVVS t.b.v. vaste ringleidingen en/of een mobiele
multi-media
installatie.
2. fl. 37.500,= aan
de Alzheimervereniging t.b.v. scholing, voorlichting en
facilitaire
ondersteuning voor het project “bezoek en mantel-
zorg
ondersteuning”.
3. fl. 10.000,= aan
het OVT t.b.v. het uitgeven van brochures, affiches en
bibliotheekkaartjes
en het organiseren van een vrijwilligers-
dag.
4. fl. 15.000,= aan
de STT t.b.v. de aanschaf van een computer, inrichting
van
kantoorruimte, telefoon- en faxaansluiting.
5. fl. 20.000,= aan
de STT voor de specifieke opleiding en scholing van
vrijwilligers
en de aanschaf van boeken en video’s.
6. fl. 50.000,= aan
de STT ter vergoeding van kosten van huisvesting en/
of
het uitbreiden van betaalde coördinatoruren.
7. fl. 25.000,= aan organisaties die zich inzetten voor de
bewoners van
verzorgingstehuizen
en verpleegtehuizen.
8. fl. 300.000,= te reserveren voor het
zorggarantie-abonnement.
------------------
fl. 567.500,=
De overige posten met een eenmalig karakter (onder
punt B) kunnen worden gefinancierd van het resterende bedrag van de
rente-opbrengst van het jaar 2000.
B.
Eenmalig een bedrag toekennen van:
1. fl. 25.000,= voor het opstarten van DUIT.
2. fl. 40.000,= voor het opstarten van het project
ouderenadviseurs.
3. fl. 56.218,75 voor het realiseren van een telefonische
24-uurs
alarmering.
-------------------
fl. 121.218,75
C.
Per 1 januari 2001 structureel
bedrag toekennen van:
1.
fl. 20.000,= aan het OVT voor de basisscholing van
vrijwilligers en
coördinatoren van
thuishulporganisaties zoals de Alzheimervereniging en de STT.
2. fl.
15.000,= aan het OVT zodat elke
maand een pagina in de Stadskrant
kan worden
gewijd aan vrijwilligers in de zorg.
3. fl.
80.000,= aan DUIT.
4. fl.
35.000,= aan de SOD ten
behoeve van communicatie voor de
doelgroep
ouderen.
5. fl.171.625,= aan de SOD ten behoeve van het aanstellen van twee
ouderenadviseurs.
----------------
fl. 321.625,=
4. Voorstel
Er wordt voorgesteld om:
1.
fl. 567.500,= te reserveren voor projecten met een eenmalig karakter.
2.
van het resterende bedrag, te weten 6.432.500,=, jaarlijks de
rente-opbrengst, fl. 321.625,=, in te zetten.
3.
van de rente-opbrengst van het jaar 2000, fl. 241.218,75, fl. 120.000,= in
te zettten voor projectmatige ondersteuning en fl. 121.218,75 in te zetten voor
ingediende projecten.
4.
akkoord te gaan met de bovenstaande verdeling van de gelden.