Onderwerp
Integraal Huisvestingsplan Onderwijs(IHP)
voorgestelde beleidsaanpassingen en
samenvatting bestuurlijke reacties.
1. Voorgestelde beleidsaanpassingen
Vanaf 1997 is de gemeente verantwoordelijk voor de
huisvesting van scholen op haar grondgebied.
Middels op overeenstemming gericht overleg met de
bijzondere schoolbesturen werkt de gemeente Delft deze verantwoordelijkheid
uit.
In de praktijk zijn een tweetal zaken aan de orde
gekomen, die van invloed zijn op de wijze waarop de gemeente met de huisvesting
wenst om te gaan.
Om het in het Integrale Huisvestingsplan aangegeven
beleid op verantwoorde wijze vorm te kunnen geven, zijn enige beleidsaanpassingen gewenst.
Deze wijzigingen
hebben betrekking op de volgende zaken:
1. Bij een aantal basisscholen is er sprake van vrijwel
structurele weging.Met name in de wijken met veel allochtone inwoners hebben de
scholen met dit verschijnsel te maken. Conform de regelgeving kan de weging
slechts leiden tot tijdelijke voorzieningen, veelal noodlokalen.
Dit is een ongewenste ontwikkeling: de scholen ervaren de
noodlokalen als een noodvoorziening die het onderwijsprogramma niet echt
steunen. Vanuit de gemeente is een toename in noodlokalen eveneens ongewenst,
vergunningen worden slechts voor bepaalde tijd verstrekt.
Gelet hierop stellen wij voor om bij scholen waarbij de
weging een structureel karakter vertoont, deze weging te betrekken bij het
realiseren van permanente huisvestingsvoorzieningen.
Om de noodzaak van een voorziening te kunnen beoordelen
zal hiertoe vanuit het Vakteam onderwijs een toetsingskader worden ontworpen.
2. Een doelstelling van het gemeentelijke beleid is de
realisering van het Brede scholen concept. Hierbij kunnen zich knelpunten
voordoen bij investeringen in de huisvesting. Om zowel bij nieuwbouw als
verbouw van scholen toekomstgerichte voorzieningen te realiseren, die de
wijkgerichte Brede schoolprogramma’s ondersteunen wordt voorgesteld hiervoor
een jaarlijks investeringsbedrag te reserveren.
Wij stellen voor om het beleid over bovenstaande zaken om
te buigen en hiertoe t.z.t. op een aantal punten de Verordening voorzieningen
onderwijshuisvesting te wijzigen.
Om voorzieningen in de onderwijshuisvesting die een
relatie met het Brede school beleid hebben mogelijk te maken wordt voorgesteld
hiervoor een bedrag te reserveren van ƒ 500.000,- per jaar. Dit bedrag is
eveneens verwerkt op het in dit IHP opgenomen financiële overzicht.
2. Samenvatting bestuurlijke reacties op IHP
Vanuit de schoolbesturen zijn de volgende formele
bestuurlijke reacties ingekomen op het Integrale Huisvestingsplan gemeente
Delft.
Stanislas College Curatorium legt IHP met positief advies voor aan
sectiebestuur SCO Lucas.
Christelijk Lyceum Delft Bestuur stemt in met uitgangspunten en concretisering daarvan.
Grotius College Status IHP is niet helder genoeg.
Onvoldoende
rekening gehouden met onderwijsvernieuwingen en creëren van werkplekken voor
docenten.
Te veel posten pm opgenomen.
DSV Stemt in met IHP
Maurice Maeterlinck Stemt in met IHP
Laurentius Stichting Onderschrijft beleidsdoelstelling om te komen tot
zoveel mogelijk permanente huisvestingsvoorzieningen
(ipv
noodlokalen).
Geeft reactie per afzonderlijke eigen school.
Bestuur is blij met meerjarenvisie die uit IHP spreekt.
PCBO Bestuur
spreekt teleurstelling uit, welke berust op 2 punten:
1.
te
laag ambitie niveau
2.
geen
onderzoek naar doordecentralisatie
Na het uitspreken van
deze teleurstelling kan het PCBO met inachtneming van bovenstaande punten
instemmen met het IHP.
Van de besturen van de Montessorischool, Vrije
school Widar, Herman Broerenstichting zijn geen formele reacties
ingekomen.
Voorgesteld wordt om de positieve reacties van het Stanislas
College, Christelijk Lyceum Delft, Delftsche Schoolvereeniging en Maurice
Maeterlinck onder dankzeggingvoor kennisgeving aan te nemen. Alsmede er kennis
van te nemen, dat van de bevoegde gezagen van Vrije school Widar, de
Montessorrischool en de Herman Broerenschool geen formele reactie is ingekomen.
De reactie van het Grotius College als volgt te
behandelen:
-status IHP is zoals aangegeven in de brief aan de
schoolbesturen d.d. 15 maart 2001 een gezamenlijke visie van schoolbesturen en
gemeente op de huisvesting van scholen en kan worden beschouwd als
richtinggevend kader;
-gelet op het uitgangspunt van consensus fungeert de
formele Verordening voorzieningen onderwijshuisvesting als “vangnet”, en is er
voldoende ruimte om noodzakelijke onderwijsvernieuwingen in de
aanvraagprocedure voor het huisvestingsprogramma te betrekken;
-de posten die niet concreet zijn te herleiden tot
genormeerde bedragen in de Verordening voorzieningen onderwijshuisvesting zijn
in het IHP voorlopig als pro memorie opgenomen. Daarmee wordt aangegeven, dat
binnen de kaders van de verordening de voorstellen van het Grotius College op
basis van concreet in te dienen aanvragen binnen het consensus overleg
bespreekbaar zijn.
De reactie van het PCBO als volgt te behandelen:
-de gemeente is het niet eens met de opmerking dat het
ambitieniveau te laag is. Een paar voorbeelden van het naar het oordeel van de
gemeente zeer adequate ambitieniveau zijn:
permanente weging te betrekken bij de beoordeling van
permanente huisvesting in plaats van tijdelijke huisvesting(noodlokalen), de
voorgestelde beleidslijn met betrekking tot brede scholen, de inspanningen
binnen het DIA project en het voor bekostiging in aanmerking nemen van
aantoonbare bouwkostenstijgingen.
-de gemeente Delft heeft al eerder uitgesproken om
doordecentralisatie van huisvestingselementen niet in overweging te nemen.
Zeker voor kleinere schoolbesturen acht de gemeente doordecentraliseren een te zware en risicovolle opgave.