In deze nota wordt u een voorstel
gedaan voor de toekenning van de gemeentelijke projectsubsidie
gehandicaptenbeleid 2001 aan de Organisatie voor mensen met een lichamelijke
handicap in Delft (OGD). In de vaststellingsovereenkomst tussen de gemeente en
de OGD (d.d. 21 juni 2001) is overeengekomen dat de gemeente de
subsidieverzoeken van de OGD met betrekking tot de periode vanaf 1 januari 2001
alsnog in behandeling te nemen. Hiervoor wordt, net als in 2000, het met de
subsidie te bereiken resultaat als uitgangspunt genomen.
Er zijn door de OGD in totaal 6
projecten ingediend in het kader van het Jaarprogramma Maatschappelijke
Activiteiten 2001, voor een totaalbedrag van ƒ 125.500,- (€ 56.949,42). In deze
projectaanvragen zitten de exploitatiekosten verwerkt voor het jaar 2001 van ƒ
23.000,- (€ 10.436,94).
In 2001 is reeds aan 3
organisaties een projectsubsidie gehandicaptenbeleid verstrekt (zie nota
‘Verdeelvoorstel subsidie gehandicaptenbeleid 2001’, kenmerk 01/006802):
- Nederlandse
Vereniging voor Slechthorenden Delft e.o.: ƒ 8.500,- (€ 3.857,13)
- Reumapatiënten
Vereniging regio Delft: ƒ 4.000,- (€ 1815,12)
- Vereniging
van Delftenaren met een functiebeperking: ƒ 12.000,- (€ 5.445,36)
Voor het jaar 2001 is het
volgende bedrag beschikbaar voor gehandicaptenbeleid:
Overgeheveld begroting 2000 ƒ 40.115,- (€ 18.203,39)
Begroting 2001 ƒ
26.155,- (€ 11.868,62)+
Totaal budget 2001 ƒ
66.270,- (€ 30.072,01)
In 2001 zijn er reeds de volgende
bedragen uitgegeven:
Totaalbedrag projectsubsidies ƒ 24.500,- (€ 11.117,62)
Huisvestingskosten OGD 2000 ƒ 17.000,- (€ 7.714,26)+
Totaal uitgegeven 2001 ƒ
41.500,- (€ 18.831,88)
Binnen het budget
gehandicaptenbeleid is er voor 2001 nog ruimte van ƒ 24.770,- (€ 11.240,14) om
te besteden.
Bij de afweging zijn alle
ingediende projecten van de OGD betrokken, in relatie tot de reeds toegekende
projectsubsidies gehandicaptenbeleid aan andere belangenorganisaties. De
projecten zijn gewogen op basis van een aantal criteria:
- er is gekeken welke
projecten het meeste meerwaarde bieden op het gebied van voorlichting en/of
belangenbehartiging;
- er is bij de aanvraag
aangegeven dat het projectvoorstel aan een aantal eisen moet voldoen (zie
bijlage 1);
- er is gekeken welke
subsidies reeds zijn toegewezen aan andere organisaties binnen
gehandicaptenbeleid;
- tot slot is er een totaal
beschikbaar budget waarbinnen de toekenningen dienen te vallen.
Middels een beschikking voorlopige
toekenning van de subsidie zal de OGD op de hoogte worden gesteld van de
subsidietoekenning voor het jaar 2001.
In deze beschikking worden ook de voorwaarden genoemd waaronder de
voorlopige subsidie wordt toegekend. De voorwaarde is dat de OGD een
projectvoorstel overlegt waar in ieder geval de volgende punten worden genoemd:
- doel
van het project
- doelgroep
(omvang, specifieke kenmerken)
- aanleiding
en/of noodzaak van het project
- activiteiten
en planning
- gespecificeerde
begroting.
Aan deze voorwaarde heeft de OGD
ruimschoots voldaan.
Wanneer het project is afgerond
dienen de resultaten te worden weergegeven in een rapportage, waarin met name
wordt vermeld of het doel van het project is gerealiseerd en de doelgroep is
bereikt.
Hieronder wordt een korte
omschrijving gegeven van de projecten die zijn ingediend door de OGD, gevolgd
door een voorstel wat betreft wel of niet toekennen van subsidie. Voor een
uitgebreide beschrijving van de projecten wordt verwezen naar bijlage 2.
Dit project omvat het uitbrengen
van een informatieblad 10 keer per jaar, om leden, donateurs,
gemeenteraadsleden en andere geïnteresseerden informatie te verstrekken over
allerlei zaken (WVG, AWBZ, wet Rea e.d.). De aanleiding hiervoor is dat de
doelgroep niet individueel te benaderen is om hen op de hoogte te stellen van
belangrijke informatie.
De oplage zal in de loop van 2001
stijgen naar ca. 550 exemplaren.,
Ingediende begroting:
Huisvestingskosten ƒ 5.000,- (€ 2.268,90)
Kantoorkosten ƒ 2.200,- (€ 998,32)
Projectkosten ƒ 7.300,- (€ 3.312,60)
Inkomsten advertenties ƒ 2.000,- (€ 907,56)
Gevraagde subsidie voor dit
project: ƒ 12.500,- (€ 5.672,25).
Voorstel:
- Het project ‘Infobulletin’
niet te honoreren. In het kader van het panel gehandicaptenbeleid wordt
nagedacht over de informatievoorziening naar doelgroepen in de stad. De
gemeentelijke voorkeur gaat uit naar een gemeenschappelijke opzet, waarin
overigens gemeente en belangenorganisaties hun eigen rol en kanalen (kunnen)
hebben. Het projectvoorstel ‘Infobulletin’ kan in deze aanpak als idee worden
ingebracht.
Het doel van dit project is het
houden van een spreekuur, 2 keer per week, waarin informatie, begeleiding en
ondersteuning wordt gegeven over alle mogelijke onderwerpen die de doelgroep
tegenkomt, bijvoorbeeld hulp bij het invullen van diverse aanvraagformulieren,
hulp bij bezwaar- en beroepschriften e.d. Dit spreekuur vormt een belangrijke basis
voor individuele belangenbehartiging, per jaar maken er zo’n 100 tot 150 mensen
gebruik van.
Ingediende begroting:
Huisvestingskosten ƒ 11.000,- (€ 4.991,58)
Kantoorkosten ƒ 2.500,- (€ 1.134,45)
Projectkosten ƒ 4.000,- (€ 1.815,12)
Inkomsten giften leden ƒ
1.000,- (€ 453,78)
Gevraagde subsidie voor dit
project: ƒ 16.500,- (€ 5.672,25).
Voorstel:
- ƒ 10.000,- (€ 4.537,80)
toe te kennen voor het project ‘spreekuur’, bestemd voor kantoorkosten,
projectkosten en een deel huur, omdat dit project voldoet aan de criteria voor
belangenbehartiging van de inwoners van de gemeente Delft.
Dit project omvat het geven van
informatie aan een grote groep mensen, door middel van internet, het
verspreiden van folders en het houden van thema-avonden. De aanleiding en
noodzaak is dat de doelgroep voor een deel niet op individuele basis te benaderen
is om belangrijke informatie aan hen door te geven.
Ingediende begroting:
Huisvestingskosten ƒ
10.000,- (€ 4.537,80)
Kantoorkosten ƒ 3.550,- (€ 1.610,92)
Projectkosten ƒ 13.750,- (€ 6.239,48)
Inkomsten thema-avonden ƒ 300,-
(€ 136,13)
Giften ƒ
1.000,- (€ 453,78)
Gevraagde subsidie voor dit
project: ƒ 26.000,- (€ 11.798,29).
Voorstel:
- ƒ 5.270,- (€ 2.391,42) toe
te kennen voor het project ‘informatieverstrekking’, bestemd voor kantoorkosten
en een deel projectkosten, omdat dit project voldoet aan de criteria voor
belangenbehartiging van de inwoners van de gemeente Delft.
Het doel van dit project is het
informeren van jonge burgers in Delft over zaken als omgaan met mensen
functiebeperking en het verbeteren van de beeldvorming. De doelgroep is de
jeugd van 14-16 jaar, er staan 5 lessen op het programma.
Ingediende begroting:
Huisvestingskosten/ontwikkelen ƒ
3.900,- (€ 1.769,74)
Kantoorkosten ƒ 1.200,- (€ 544,54)
Projectkosten ƒ 4.900,- (€ 2.223,52)
Bijdrage scholen ƒ 500,- (€ 226,89)
Gevraagde subsidie voor dit
project: ƒ 9.500,- (€ 4.084,02).
Voorstel:
- ƒ 9.500,- (€ 4.310,91) toe
te kennen voor het ‘scholenproject’, omdat dit project invulling geeft aan
voldoet aan de criteria voor voorlichting aan jongeren in Delft. Tevens wordt
hiermee de beeldvorming verbeterd.
Het Nederlands Instituut voor
Zorg en Welzijn (NIZW) is bezig met het ontwikkelen van een cd waarop algemene
gegevens staan, zowel op landelijk als lokaal niveau, die van belang zijn voor
mensen met een functiebeperking. De landelijke gegevens zijn al verzameld, de
lokale gegevens dienen nog te worden uitgezocht zodat ze ook kunnen worden
opgenomen. Het doel van dit project is het verzamelen van informatie in Delft
over de mate van toegankelijkheid van gemeentelijke gebouwen in Delft en de
beschikbaarheid van folders van en over de functiebeperking. Deze informatie
zal worden verzameld op een cd die beschikbaar wordt gesteld aan organisaties
die al van het hoofdprogramma van het NIZW gebruik maken zoals de bibliotheek,
de Sophiastichting.
Ingediende begroting:
Huisvestingskosten/ontwikkelen ƒ
15.000,- (€ 6.806,70)
Kantoorkosten ƒ 4.800,- (€ 2.178,15)
Projectkosten ƒ 8.900,- (€ 4.038,64)
Bijdrage diversen ƒ 700,- (€ 317,65)
Gevraagde subsidie voor dit
project met een looptijd van 2 jaar: ƒ 27.500,- (€ 12.478,96).
Voorstel:
- Het ‘NIZW project’ niet te
honoreren vanwege het feit dat er reeds plannen in ontwikkeling zijn om
invulling te geven aan het bundelen van informatie over de toegankelijkheid van
gebouwen in Delft. De RPCP is op dit moment bezig met het opstellen van een
voorstel om enerzijds de toegankelijkheid van gebouwen in een gemeente onder te
brengen in de gemeentegids, en anderzijds het ontwikkelen van een regionale
toegankelijkheidsgids voor de provincie Zuid-Holland. Vanuit het gemeentelijk
gehandicaptenbeleid wat op dit moment in Delft wordt opgezet zal ook aandacht
worden besteed aan de toegankelijkheid van gebouwen in Delft. Voorgesteld wordt
om nadere afspraken te maken over wederzijds gebruik maken van elkaars
expertise en gegevens.
Het doel van dit projectvoorstel
is het gemeentelijk beleid en de uitvoering dusdanig te sturen dat de doelgroep
gelijkwaardige kansen krijgt om te (blijven) deelnemen aan het maatschappelijk
verkeer. De noodzaak is onder andere vastgelegd in de WVG. Hierin is
cliëntenparticipatie van belangenorganisaties geregeld.
Ingediende begroting:
Huisvestingskosten/ontwikkelen ƒ
5.000,- (€ 2.268,90)
Kantoorkosten ƒ 2.100,- (€ 952,94)
Projectkosten ƒ 26.900,- (€ 12.206,69)
Gevraagde subsidie voor dit project: ƒ
34.000,- (€ 15.428,53).
Voorstel:
- Dit project niet te
honoreren. In de vaststellingsovereenkomst d.d. 21 juni 2001 tussen de gemeente
en de OGD is overeengekomen dat de OGD zich per onmiddellijk kan aanmelden als
lid van het ‘instellingenpanel gehandicaptenbeleid’. Het budget voor dit panel
omvat onder andere ondersteuning van de panelleden door een opbouwwerker,
deskundigheidsbevordering en administratieve ondersteuning.
De OGD heeft in de subsideaanvraag
voor 2001 aangegeven dat er voor de exploitatie van het pand dat zij huren een
totaalbedrag van ƒ 23.000,- (€
10.436,94) nodig is, waarvan ƒ 17.000,- (€ 7.714,26) huur en ƒ 6.000,- (€ 2.722,68) overige kantoorkosten. Daarom
zijn deze kosten verwerkt in de projectvoorstellen.
Vanuit het JMA is de lijn
gehanteerd dat er geen exploitatiekosten meer worden vergoed maar dat
overheadkosten in de projecten kunnen worden verwerkt. Dit betekent ook dat er
stukje van de huisvestingskosten in de projecten kan worden meegenomen. In de
projectaanvragen van de OGD is een totaalbedrag van ca. ƒ 47.000,- (€ 21.328,-) aan huur opgenomen. Dit is
begrijpelijk omdat de OGD er waarschijnlijk zelf al vanuit gaat dat er een deel
van projecten wordt toegekend, mede gezien de grootte van het beschikbare
budget. Het voornemen is om de OGD hier wel op aan te spreken aangezien de
ingediende begrotingen projecten niet reëel zijn wat betreft
huisvestingskosten. In dit voorstel wordt er een bedrag van circa ƒ 8.400,- (€
3.811,75) toegekend voor de huur.
Met het inwerking treden van het
panel gehandicaptenbeleid is ook de vraag gerezen op welke wijze het best vorm
gegeven kan gaan worden aan de facilitering van de betrokken
belangenorganisaties. Op dit ogenblik bestaan geen concrete plannen, maar dit
najaar zal wel een eerste aanzet daartoe gegeven gaan worden. Daarin zal ook de
subsidiëring van de OGD op dit gebied betrokken worden.
In onderstaande tabel wordt een
totaaloverzicht gegeven:
Project |
Gevraagd |
Toegekend |
||
Infobulletin |
ƒ 12.500,- |
- |
- |
|
Spreekuur |
ƒ 16.500,- |
€ 7.487,37 |
ƒ 10.000,- |
€ 4.537,80 |
Informatieverstrekking |
ƒ 26.000,- |
€ 11.798,29 |
ƒ 5.270,- |
€ 2.391,42 |
Scholenproject |
ƒ 9.500,- |
€ 4.310,91 |
ƒ 9.500,- |
€ 4.310,91 |
NIZW-project |
ƒ 27.500,- |
€ 12.478,96 |
- |
- |
Gemeentelijk beleid |
ƒ 34.000,- |
€ 15.428,53 |
- |
- |
Totaal |
ƒ 126.000,- |
€ 57.176,31 |
ƒ 24.770,- |
€ 11.240,14 |
Beschikbaar budget |
|
|
ƒ 24.770,- |
€ 11.240,14 |
Tot slot is er een overschrijding
van ƒ 23.000,- (€ 10.436,94) in verband met de schikking die is getroffen met
de OGD.
Voorgesteld wordt:
a.
Het
project ‘Infobulletin’ niet te honoreren. In het kader van het panel
gehandicaptenbeleid wordt nagedacht over de informatievoorziening naar
doelgroepen in de stad. De gemeentelijke voorkeur gaat uit naar een gemeenschappelijke
opzet, waarin overigens gemeente en belangenorganisaties hun eigen rol en
kanalen (kunnen) hebben. Het projectvoorstel ‘Infobulletin’ kan in deze aanpak
als idee worden ingebracht.
b.
ƒ
10.000,- (€ 4.537,80) toe te kennen voor het project ‘spreekuur’, bestemd voor
kantoorkosten, projectkosten en een deel huur, omdat dit project voldoet aan de
criteria voor belangenbehartiging van de inwoners van de gemeente Delft.
c.
ƒ
5.270,- (€ 2.391,42) toe te kennen voor het project ‘informatieverstrekking’,
bestemd voor kantoorkosten en een deel projectkosten, omdat dit project voldoet
aan de criteria voor belangenbehartiging van de inwoners van de gemeente Delft.
d.
ƒ
9.500,- (€ 4.310,91) toe te kennen voor het ‘scholenproject’, bestemd voor
kantoorkosten, projectkosten en een deel huur/ontwikkelkosten, omdat dit
project invulling geeft aan voldoet aan de criteria voor voorlichting aan
jongeren in Delft. Tevens wordt hiermee de beeldvorming verbeterd.
e.
Het
‘NIZW project’ niet te honoreren vanwege het feit dat er reeds invulling zal
worden gegeven aan het bundelen van informatie over de toegankelijkheid van
gebouwen in Delft.
f.
Het
project ‘gemeentelijk beleid’ niet te honoreren. In de vaststellingsovereenkomst
d.d. 21 juni 2001 tussen de gemeente en de OGD is overeengekomen dat de OGD
zich per onmiddellijk kan aanmelden als lid van het ‘instellingenpanel
gehandicaptenbeleid’. Het budget voor dit panel omvat onder andere
ondersteuning van de panelleden door een opbouwwerker,
deskundigheidsbevordering en administratieve ondersteuning.
g.
Als
gevolg van de toekenning van bovengenoemde projecten en de kwestie OGD akkoord
te gaan met een budgetoverschrijding van de post projectsubsidies
gehandicaptenbeleid van ƒ 23.000,- (€ 10.436,94) in verband met de schikking
met de OGD.
Delft, 10 september 2001
M.E. Klijn
Hoofd vakteam Beleid en Projecten