De jeugdgezondheidszorg (JGZ) is momenteel volop
in ontwikkeling, zowel op landelijk niveau als op gemeentelijk niveau. Door het
rijk wordt gewerkt aan een nieuwe wet op de JGZ die naar verwachting per
1-1-2003 van kracht zal worden. Door de wet zal een landelijk basispakket van
preventieve zorg aan jeugdigen in de leeftijd van 0 – 19 jaar worden ingesteld.
Hierdoor wordt de huidige scheiding in de zorg voor 0 – 4 jarigen en van 4 – 19
jarigen opgeheven. De financiën voor de gehele JGZ worden verdeeld via de Wet
Collectieve Preventie Volksgezondheid (WCPV), die nu gemeenten wordt
uitgevoerd. Gemeenten krijgen hierdoor een belangrijke regiefunctie ten aanzien
van het implementeren van het totale basispakket. Teneinde de huidige scheiding
in de JGZ op de leeftijd van 4 jaar op te heffen, heeft het rijk, voorafgaand
aan de nieuwe wet een tijdelijke regeling ingesteld voor specifieke JGZ-taken
voor 0 – 6 jarigen. Ook hiervoor loopt de financiering via de gemeenten. De
gemeente Delft heeft op grond van deze ‘Tijdelijke regeling vroegsignalering’ voor
de periode van 1 mei 2001 tot 1 mei 2002 een uitkering ontvangen. In de eerste
paragraaf van deze nota wordt nader ingegaan op inhoud en achtergrond van deze
regeling. In de tweede paragraaf wordt de beleidsinzet van de gemeente Delft
voorgesteld. In de derde paragraaf komt het samenwerkingsproject op het terrein
van de jeugdgezondheidszorg van de GGD Delfland en Maatzorg aan de orde. In de
vierde paragraaf wordt een bijbehorend financieel plan geschetst. Tot slot
wordt in de laatste paragraaf een samenvattend voorstel gedaan.
Nieuwe wet op de jeugdgezondheidszorg
Zoals aangegeven in de inleiding wordt momenteel door het kabinet een nieuwe wet op de JGZ voorbereid waardoor aan alle jeugdigen in de leeftijd van 0 – 19 jaar een samenhangend pakket preventieve zorg geboden wordt. Nu wordt de preventieve JGZ voor 4 – 19 jarigen door de GGD aangeboden en wordt de ouder&kindzorg voor 0 – 4 jarigen aangeboden door de consultatiebureaus van de thuiszorgorganisaties. De financiering voor de preventieve gezondheidszorg loopt via de Wet Collectieve Preventie Volksgezondheid (WCPV) die door gemeenten wordt uitgevoerd en de financiering voor de ouder&kindzorg loopt via de Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten (AWBZ) die o.a. door thuiszorginstellingen wordt uitgevoerd. Hierdoor is een scheiding ontstaan in de JGZ: de zogenaamde ‘knip in de jeugdgezondheidszorg’. Teneinde deze knip op te heffen, zal in de nieuwe wet de totale verantwoordelijkheid en de daarbij behorende financiering bij gemeenten liggen. Er zal een landelijk basispakket jeugdgezondheidszorg ontwikkeld worden waarin is vastgelegd welke activiteiten in ieder geval uitgevoerd moeten worden: ‘uniform deel JGZ’. Daarnaast heeft de gemeente de mogelijkheid om activiteiten uit te voeren die passen bij de lokale situatie: ‘maatwerkdeel JGZ’.
Tijdelijke regeling vroegsignalering (Trv)
In
het kader van het toekomstige maatwerkdeel en vooruitlopend op de nieuwe wet op
de jeugdgezondheidszorg heeft het kabinet extra middelen uitgetrokken voor extra
taken op het gebied van de jeugdgezondheidszorg voor een sluitende aanpak voor
0 – 6 jarigen. Reden hiervoor is de hoge prioriteit die het kabinet geeft aan
de aanpak van de risico’s op ontwikkelingsachterstanden van kinderen uit
etnische groepen en kinderen met laag opgeleide ouders. Hiertoe heeft het rijk
een tijdelijke specifieke regeling “vroegsignalering achterstandsgroepen JGZ”
ingesteld. Deze regeling zal gedurende 2 jaar een specifieke regeling en zal
tegelijkertijd met de invoering van de nieuwe wet op de JGZ opgaan in de
financiering via het gemeentefonds.
Gemeenten kunnen vanaf 1 mei 2001 jaarlijks een
bijdrage ontvangen voor activiteiten van consultatiebureaus van de
thuiszorginstellingen, mits die behelzen:
1.
Het vergroten van
het bereik van consultatiebureaus t.b.v. vroegsignalering van achterstanden in
de fysieke, sociale, cognitieve of psychische ontwikkeling van kinderen in de
leeftijd van 0 – 4 jaar;
2.
Het begeleiden en
verwijzen van kinderen met een taalachterstand naar voorschoolse voorzieningen
3. Ondersteuning van ouders/verzorgers van jonge
risicokinderen;
Samenwerking stimuleren van consultatiebureaus met voorschoolse
voorzieningen, basisscholen, GGD’en en jeugdvoorzieningen
Daarnaast is gemeenten gevraagd er voor zorg te dagen dat consultatiebureaus een registratie bijhouden over het bereik, over jonge risicokinderen, over gesignaleerde taalachterstanden en over doorverwijzingen naar voorschoolse- en vroegschoolse voorzieningen.
Voor de regio Delft, Westland, Oostland is een bedrag van fl.659.602,- (€ 299.314.34) beschikbaar gesteld. Deze regio-indeling is gebaseerd op de GGD-regio’s: voor de regio DWO is dat de GGD Delfland. In de regio DWO zijn echter wel meerdere thuiszorginstellingen werkzaam: Maatzorg, De Zorgring/Zorggroep Horst&Vlietstreek en Thuiszorg Nieuwe Waterweg Noord. De gemeente Delft heeft voor de regio DWO een coördinerende functie. Deze taken behelzen:
2.
Beleidsinzet gemeente Delft
De JGZ is onderdeel van het totale gemeentelijk
volksgezondheids- en zorgbeleid. Uitgangspunten daarvan zijn:
Accent binnen de JGZ moet komen te liggen op
risicogroepen. Naast medische gezondheidsproblemen spelen bij kinderen en
jongeren uit de risicogroepen ook nadrukkelijker sociaal-emotionele problemen
een rol. Vanuit de risicogroepen en het
netwerk rondom komt de vraag naar ondersteuning en begeleiding en coördinatie
steeds nadrukkelijker op.
Het huidige eerstelijns zorgaanbod kenmerkt zich
door versnippering van organisaties en specialismen. Gezinnen, onderwijs en
niet te vergeten kinderopvang hebben een groot belang bij een nabije en
generalistische JGZ die problemen snel kan signaleren en aanpakken. Daarom
wordt voorgesteld in te zetten op het verder opheffen van de versnippering in
de zorg en voorwaarden te scheppen voor verdere samenwerking tussen
verschillende disciplines op het gebied van de JGZ en de Ouder&kindzorg.
3.
Inweving JGZ op wijkniveau
Laagdrempeligheid en samenwerking zijn in het bijzonder van belang waar het gaat om de preventieve zorg voor kinderen en jongeren. De rol van de school, kinderopvang, voorschoolse- en naschoolse voorzieningen wordt steeds belangrijker in de ontwikkeling van kinderen. Als aanvulling hierop is de brede school in september jl. van start gegaan.
Kinderdagverblijven, peuterspeelzalen en scholen zijn vaak plaatsen waar kinderen bekend zijn, langere tijd gevolgd worden door leerkrachten en waar gezondheids- en achterstandsproblemen (bv.taal- en/of ontwikkelingsproblemen) in een vroeg stadium gesignaleerd kunnen worden. Het is belangrijk dat de JGZ aansluit bij deze maatschappelijke omgeving van een kind. Fysieke nabijheid van de JGZ voor het kind en de ouders werkt drempelverlagend. Korte lijnen tussen scholen, schoolzorgteams en samenhang met de ontwikkeling van de brede school zullen de effectiviteit van de JGZ vergroten.
Teneinde de genoemde uitgangspunten in de praktijk vorm te geven, wordt voorgesteld de integrale JGZ gezamenlijk op één plaats in de wijk te organiseren in de vorm van een JGZteam. Dit team bestaat dan uit de huidige consultatiebureaus (kinderartsen en wijkverpleegkundigen), de GGD (schoolartsen en schoolverpleegkundigen), het opvoedbureau en het schoolmaatschappelijk werk. Het JGZteam onderhoudt tevens een nauwe relatie met (en neemt deel aan) de schoolzorgteams die momenteel vooral op de GOA-scholen functioneren (Gemeentelijk Onderwijsachterstanden-beleid). Het JGZteam is laagdrempelig en zal de spin-in-het-web functie krijgen waar het gaat om JGZ in de wijk en zal 2 functies hebben:
1. het uitvoeren van JGZ-taken, bijvoorbeeld preventieve gezondheidsonderzoeken en consultatiebureauconsulten, en daaruit voortvloeiend achterstanden in bijv. taal-, sociale en fysieke ontwikkeling signaleren.
2. het bieden van ondersteuning aan alle scholen, peuterspeelzalen en kinderdagverblijven bij het signaleren en aanpakken van ontwikkelingsachterstanden en/of problemen bij kinderen. Door het zorgteam wordt een advies uitgebracht en wordt indien nodig een kortdurende interventie gepleegd. Als er sprake is van een meer complexe problematiek zal het team doorverwijzen naar andere hulpverleners zoals de huisarts, jeugdhulpverlening, de GGZ en/of maatschappelijk werk.
In Delft kan voor de fysieke plaatsing van het JGZteam in de accommodatiesfeer aansluiting gezocht worden bij de te ontwikkelen eerste lijnsgezondheidsaccommodaties. Het JGZteam zal gehuisvest worden in een gezondheidsaccommodatie waarover elke wijk in Delft op den duur zal moeten beschikken. Verwacht wordt dat voor het einde van 2001 begonnen zal worden met de voorbereidingen (ook in bouwtechnisch opzicht) van het realiseren van een eerste volwaardige gezondheidsaccommodatie.
3.
Project ‘Naar een integrale JGZ’
Vooruitlopend op de invoering van een nieuwe wet
op de jeugd-gezondheidszorg en in afwachting van de Tijdelijk regeling
vroegsignalering is door de GGD Delfland en Maatzorg al begin van het jaar 2001
gestart met het opzetten van het project ‘naar een integrale JGZ’. Dit project
heeft als doel de ouder&kindzorg dat Maatzorg levert en de preventieve zorg
voor jeugdigen die de GGD Delfland levert, beter op elkaar af te stemmen.
Vanwege het belang van het project en de koppeling met de Tijdelijke regeling vroegsignalering neemt de gemeente Delft deel aan dit project in zowel de stuurgroep als in de projectgroep en de werkgroepen. Voor het project is een actieprogramma met 10 actielijnen (dat eerder ter kennisname aan College en raadscommissie WZO is aangeboden) opgesteld en zijn werkgroepen in het leven geroepen. De werkgroepen hebben werkplannen opgesteld die inmiddels zijn vastgesteld door de stuurgroep. Momenteel worden deze werkplannen uitgevoerd waarbij de 10 actielijnen in 3 clusters worden uitgewerkt.
Wijkzorgteams(JGZteam)
Gestreefd wordt een model te ontwikkelen voor een laagdrempelig en
multidisciplinair wijkzorgteam voor de wijken Buitenhof en Voorhof van de
gemeente Delft en voor de gemeente ’s-Gravenzande.
Cluster
volgen en registreren:
Cluster
facilitair:
4.
Financieel kader
Op grond van de Tijdelijke regeling
vroegsignalering is voor de regio Delft, Westland, Oostland in 2001 fl.659.602,-
(€ 299.314,24) beschikbaar. In de Trv is aan de coördinerende gemeente éénmalig
de mogelijkheid geboden fl. 20.000,- (€ 9.076,60) uit de verkregen subsidie te
reserveren als bijdrage in de coördinatiekosten. Dit bedrag is naar rato per
gemeente van de bijdrage ingehouden.
Voor de gemeente Delft betekent dit dat een bedrag
van fl.179.171,-
(€ 81.304,26)
resteert dat inzetbaar is voor het project ‘Naar een integrale JGZ’. Voor alle
gemeenten gezamenlijk in het verzorgingsgebied van Maatzorg blijft er dan een
totaalbedrag van fl.457.881 (€ 207.777,34) over dat ingezet wordt voor het
project ‘naar een integrale JGZ’. In de onderstaande tabel wordt samenvattend
aangegeven hoe de gelden in 2001 worden besteed. Hierin zijn de actielijnen
zoals die in de voorgaande paragraaf zijn beschreven, opgenomen. In deze
begroting zijn middelen gereserveerd voor het opstellen van werkplannen om de
actielijnen uit te voeren, voor de uitvoering van de werkplannen en wordt
aangegeven welke kosten gemaakt zijn voor het voorbereiden en starten van het
project.
Hierbij wordt opgemerkt dat naast de beschikbare
middelen op grond van de Trv onlangs een subsidieaanvraag van fl. 300.000,-
(€136.134,06) voor het opzetten van een zorgstructuur binnen het Brede School
programma bij de provincie Zuid-Holland (in het kader van het Provinciaal Grote
StedenBeleid) gedaan. Deze aanvraag is nog in behandeling en is niet opgenomen
in de onderstaande overzichtstabel.
Onderwerp |
Kosten per onderdeel |
Totaal |
Voorbereiding project |
|
60.000 (€27.226,81) |
Opstellen werkplannen voor de 10
actielijnen |
|
68.000 (€30.857,05) |
Uitvoeren werkplannen voor de
10 actielijnen |
Uitvoering vroegsignalering 30.000 (€13.613,41) Afstemming
JGZ/SMW 20.000
(€ 9.075,60) Groepsvoorlichting 20.000 (€ 9.075,60) Continuïteit
zorg/volgsysteem 25.000
(€11.345,51) Epidemiologie
25.000
(€11.345,51) Personeelsbeleid 25.000
(€11.345,51) Huisvesting 15.000
(€ 6.806,70) Organisatiemodellen 10.000 (€ 4.537,80) |
270.000 (€122.520,66) |
Projectondersteuning |
|
58.000 (€26.319,25) |
Totale kosten |
|
456.000 (€206.923,78) |
Totale inkomsten |
|
457.881 (€207.777,34) |
U treft een uitgebreide versie van dit
bestedingsvoorstel in de bijlage aan. Door de portefeuillehouders JGZ in
de regio DWO is over de gezamenlijke lijn voor de besteding van de middelen op
grond van de Trv overeen-stemming bereikt en is afgesproken dat de formele
besluitvorming hierover via het College van B&W van de gemeente Delft loopt.
Derhalve wordt voorgesteld in te stemmen met
het bestedingsvoorstel voor de periode van 1 mei 2001 tot 1 mei 2002.
4.
Voorstel
Delft, 21-10-2001
Sector werk, inkomen en zorg