Nota

 

Onderwerp

Fusie GGD Delfland en GGD West-Holland


Geacht College,

 

Inleiding

De GGD Delfland en de GGD West-Holland hebben in 2000 besloten de mogelijkheid voor fusering te onderzoeken. Reden hiervoor was dat beiden tot de conclusie zijn gekomen dat schaalvergroting nodig is de continuïteit van de GGD’en te garanderen en dat schaalvergroting kansen biedt voor verbetering van de dienstverlening. Daarom hebben zij gezamenlijk een tweetal producten opgesteld: een intentieovereenkomst en een Tussenrapport ‘randvoorwaarden in beeld voor de te fuseren GGD Delfland en de GGD West-Holland’. Beide documenten zijn aan u eerder ter besluitvorming voorgelegd. Het Tussenrapport gaf aan dat de vooraf geformuleerde voorwaarden die beeld moesten zijn om de go/no go beslissing voor de fusie te nemen, inderdaad voldoende in beeld waren. Op grond van het Tussenrapport en na een positief advies van de gemeenten in de regio is het Algemeen Bestuur van de GGD Delfland besloten de fusievoorbereiding met de GGD West-Holland voort te zetten en in het najaar van 2001 het resultaat van de fusiebesprekingen neer te leggen in een Eindrapport. Tevens werd als doel gesteld een nieuwe gemeenschappelijke regeling en een begroting voor de nieuwe GGD te presenteren en dit tezamen met het Eindrapport voor besluitvorming aan de gemeenten voor te leggen.

Hierbij treft u het Eindrapport, de nieuwe gemeenschappelijke regeling en de begroting voor de nieuwe GGD aan. In deze notitie wordt in de eerste paragraaf kort ingegaan op inhoud van het Eindrapport, in de tweede paragraaf wordt ingegaan op de nieuwe gemeenschappelijke regeling en de derde paragraaf behandeld de nieuwe productbegroting en de financiële gevolgen van de fusie voor de gemeente Delft weergegeven. Tot slot wordt in de laatste paragraaf kort ingegaan op externe ontwikkelingen in de Delftse regio die relevant zijn voor de nieuwe GGD.

 

  1. Het Eindrapport ‘Een gezonde aanwinst voor gezondheidswinst’

Zoals aangegeven is het Eindrapport het resultaat van de fusiebesprekingen op inhoudelijk en organisatorisch gebied tussen de GGD Delfland en de GGD West-Holland. In het Eindrapport wordt van de nieuwe GGD aangegeven wat de doelstelling, uitgangspunten en takenpakket zijn, wat de meerwaarde is ten opzichte van de afzonderlijke GGD’en, welke organisatiestructuur en bijbehorende functies worden voorgesteld en tot slot de grote lijnen van het huisvestingsbeleid. Voor een uitgebreide weergave van deze onderwerpen wordt verwezen naar het bijgevoegde Eindrapport; hieronder worden van deze onderwerpen de belangrijkste items voor de gemeente Delft aangegeven:

 

Doelstelling

Hoofddoelstelling van de nieuwe GGD is te streven naar gezondheidswinst voor zoveel mogelijk mensen. Dit is vertaald naar een aantal concrete doelstellingen ten aanzien van preventieve activiteiten in het algemeen en voor achterstandsgroepen.

 

Takenpakket

Om de bovengenoemde doelstelling te bereiken, is voor de nieuwe GGD een basistakenpakket opgesteld. Deze taken komen grotendeels overeen met de basistaken die ook al door de afzonderlijke GGD’en werden uitgevoerd, maar er is voor enkele producten een grotere personeelsbezetting uitgetrokken. Tot het basistakenpakket van de nieuwe GGD behoren de volgende producten: infectieziektenbestrijding, technische hygiënezorg, medische milieukundige zorg, openbare geestelijke gezondheidszorg, epidemiologie, jeugdgezondheidszorg, beleidsadvisering, gezondheidsvoorlichting en opvoeding, geneeskundige hulpverlening bij ongevallen en rampen en bestuursondersteuning.

Deze lijst van basistaken is gelijk aan de oude lijst van basistaken van de GGD Delfland. Hierbij wordt in het Eindrapport aangegeven dat binnen dit basistakenpakket maatwerk voor individuele gemeenten binnen deze basistaken mogelijk is. Voor de gemeente Delft betekent dit dat voor de invulling van basistaken zoals jeugdgezondheidszorg en gezondheidsvoorlichting aansluiting gezocht wordt bij het gemeentelijk volksgezondheids- en zorgbeleid. Daarbij wordt met name gedacht aan ontwikkelingen zoals de in de wijk georganiseerde JGZ-teams en toegenomen behoefte aan gezondheidsvoorlichting voor allochtonen in Delft. Derhalve wordt voorgesteld in het kader van de nieuwe productbegroting 2002 met de nieuwe GGD in gesprek te gaan over deze ontwikkelingen.

 

Preventieve logopedie, forensische geneeskunde, sociaal medische advisering en de Wvg-advisering zijn niet opgenomen in het basistakenpakket; deze producten blijven een aanvullende dienst. In het Eindrapport wordt aangegeven dat er van uitgegaan wordt dat gemeenten aan de nieuwe GGD ook aanvullende diensten zullen opdragen. Voor de gemeente Delft betekent dat dat de taken preventieve logopedie, forensische geneeskunde en sociaal medische advisering als aanvullende dienst afgenomen blijven worden. De gemeente Delft neemt de aanvullende dienst WVg-advisering niet af.

 

Huisvesting

De hoofdvestiging van de nieuwe GGD zal in de gemeente Zoetermeer worden gesitueerd. Hier worden het dagelijks bestuur, de directie, ondersteunende afdelingen en een regioteam JGZ gehuisvest. In Rijswijk wordt een regioteam JGZ gehuisvest. In de vestiging in de gemeente Delft worden publieksfuncties en een regioteam JGZ ondergebracht. Dit huisvestingsplan wordt in de komende tijd nader uitgewerkt. Vastgelegd is wel dat deze huisvestingssituatie twee jaar na de fusiedatum, dus in het 1e kwartaal in 2004, geëvalueerd wordt. Daarna wordt definitief besloten waar de hoofdvestiging wordt gesitueerd en welke diensten decentraal worden gehuisvest.

 

2.       Gemeenschappelijke regeling voor de nieuwe GGD

Om de nieuwe GGD bestuurlijk in te bedden wordt een nieuwe gemeenschappelijke regeling opgesteld. Aan gemeenten wordt gevraagd in te stemmen met de gemeenschappelijke regeling van de nieuwe GGD met ingang van 1 maart 2002. Gemeenten blijven op basis van een gemeenschappelijke regeling in de nieuwe GGD het bestuur vormen. Het algemeen bestuur (AB) bestaat uit 1 lid per gemeente dat stemrecht krijgt naar rato van het inwoneraantal van de gemeente. Het AB bepaalt de hoofdlijnen van het beleid van de GGD, stelt het basispakket, de begroting en de jaarrekening vast. Daarnaast zal een dagelijks bestuur (DB) ingesteld worden dat bestaat uit 5 leden uit het AB. Hierbij wordt rekening gehouden met de geografische spreiding van de gemeenten in het werkgebied wordt gestreefd naar een mix van kleine en grote gemeenten. Het DB is betrokken bij de bedrijfsvoering van de GGD op hoofdlijnen.

Voorgesteld wordt in te stemmen met de gemeenschappelijke regeling van de GGD Nieuw en het aangaan van deze regeling per 1 maart 2002.

 

  1. Productbegroting 2002 en meerjarige productbegroting 2003 – 2007 voor de nieuwe GGD

De GGD’en hebben voor de nieuwe GGD een productbegroting 2002 en een meerjarenbegroting 2003 – 2005 opgesteld. Aan de gemeente wordt gevraagd in te stemmen met deze begrotingen. In de onderstaande paragrafen wordt daarom nader ingegaan op deze begrotingen en de financiële gevolgen daarvan voor de gemeente Delft.

Eerst wordt ingegaan op het onderwerp ‘reservering vakantiegelden’ voor het jaar 2001.

 

Vakantiegelden - voorziening vakantiedagen 2001

Bij de behandeling van het Tussenrapport is het punt reservering vakantiegelden voor 2001 aan de orde geweest. Dit betrof een éénmalige bijdrage van gemeenten aan de GGD Delfland omdat de accountant van de GGD Delfland de GGD heeft opgedragen jaarlijks vakantiegelden te reserveren. Voor 2001 zou daarom circa fl.185.000,- (€83.949) door de gemeenten in de Delftse regio hiervoor beschikbaar gesteld moeten worden. Hierbij worden ook de kosten die voortvloeien uit het treffen van een voorziening voor de saldi van vakantiedagen van medewerkers van de GGD Delfland ten laste gebracht van de jaarrekening 2001 van de ‘oude’ GGD Delfland. Deze kosten worden geschat op circa fl.50.000,- (€22.689) voor de gehele regio GGD-Delfland.

Door uw College is bij de behandeling van het Tussenrapport besloten dat hierover een besluit wordt genomen in het kader van de fusiebegroting en het Eindrapport. In het nu voorliggende Eindrapport wordt aangegeven dat deze vakantiegelden niet voor rekening zijn van de nieuwe GGD, maar dat deze verwerkt worden in de jaarrekening 2001 van de ‘oude’ GGD Delfland dat medio 2002 zal verschijnen.

In beide gevallen betekent dit dat de gemeente Delft in 2002 rekening moet houden met een eenmalige bijdrage aan de GGD Delfland van circa fl.52.000,- (€23.597) voor de reservering vakantiegelden en circa fl.15.000,- (€6.807) voor de voorziening voor vakantiedagen. De huidige ruimte op het gemeentelijk budget 2001 voor de GGD Delfland biedt ruimte om deze kosten te dekken. Daarom wordt aan het eind van 2001 een overhevelingsvoorstel opgesteld teneinde de geschatte kosten voor de reservering vakantiegelden en de voorziening voor de vakantiedagen toch in 2002 ten laste van het budget 2001 te kunnen dekken.

Voorgesteld wordt een overhevelingsvoorstel 2001 – 2002 op te stellen ten behoeve van de ‘reservering vakantiegelden’

 

Productbegroting 2002 GGD Nieuw

De productbegroting 2002 van de nieuwe GGD is samengesteld op basis van een optelsom van de ‘oude’ gemeentelijke bijdragen aan de afzonderlijke GGD’en. Uit de productbegroting 2002 blijkt dan ook dat de bijdrage van de gemeente Delft aan de nieuwe GGD voor 2002 gelijk is aan de bijdrage zoals aangegeven in de reeds goedgekeurde begroting 2002 van de GGD Delfland: fl.2.777.774 (€1.260.484). Aan gemeenten wordt wel een bijdrage gevraagd voor de incidentele fusiekosten. De bijdrage van de gemeente Delft hieraan is fl.48.788 (€22.139). Voorgesteld wordt dit bedrag aan de nieuwe GGD beschikbaar te stellen. Deze bijdrage kan opgevangen worden binnen de huidige gemeentelijke begrotingskaders van 2001. Eind 2001 wordt een overhevelingsvoorstel voor de huidige budgetruimte opgesteld om de kosten in 2002 te kunnen dekken.

Voorgesteld wordt in te stemmen met de productbegroting 2002 van de GGD Nieuw en voor de éénmalige bijdrage van fl.48.788 (€22.139) voor incidentele fusiekosten een overhevelingsvoorstel 2001 – 2002 op te stellen

 

Meerjarige productbegroting 2003 – 2007 GGD Nieuw

In het Tussenrapport is aangegeven dat het budget van de nieuwe GGD niet hoger mocht liggen dan de som van de huidige budgetten van de afzonderlijke GGD’en. Met betrekking hiertoe is naar aanleiding van het Tussenrapport door de gemeente Delft aangegeven dat de structurele component van de fusiekosten opgevangen zouden moeten worden in de begroting van de nieuwe GGD. Uit de meerjarige productbegroting voor de nieuwe GGD vanaf 2003 blijkt inderdaad dat in de nieuwe begroting de gemeentelijke bijdragen niet hoger worden en dat de fusiekosten vanaf 2003 door de schaalvergroting worden gedekt. In 2007 wordt verwacht dat het schaalvoordeel van de nieuwe GGD een financieel voordeel voor de gemeenten oplevert. Aan deze meerjarige productbegroting van de nieuwe GGD zijn daarom geen negatieve financiële consequenties verbonden.

 

In het kader van deze meerjarige productbegroting zijn nog twee zaken het vermelden waard:

1) bij de opstelling van de meerjarige productbegroting voor de nieuwe GGD de zogenaamde ‘enkelvoudige verdeelsleutel’ gehanteerd. Dit houdt in dat de gemeentelijke bijdragen bepaald worden op basis van het aantal inwoners in de gemeente en dat hierbij niet wordt gedifferentieerd naar inwoners van 0 – 19 jaar en inwoners van 19 jaar en ouder. Voor de gemeente Delft heeft ook dit geen financiële consequenties omdat de GGD Delfland deze verdeelsleutel ook hanteerde.

2) voor het berekenen van de kostprijzen van de producten van de nieuwe GGD is uitgegaan van een integrale kostprijsberekening. Dat houdt in dat de overheadkosten aan de producten zijn toegerekend, uitgezonderd de concernoverheadkosten. Voor beide GGD’en betekent dit een verschuiving van de kosten. Voor de GGD Delfland-gemeenten betekent dit dat de basistaken zwaarder belast worden en dat de aanvullende diensten minder zwaar worden belast. Echter de tarieven voor deze diensten zijn gelijk gebleven. Hierdoor ontstaat een tekort op de aanvullende diensten. Daarom is in de begroting vanaf 2003 rekening gehouden met een risico-opslag op deze aanvullende diensten. Na het jaar 2003 zal voor de nieuwe GGD over de  aanvullende diensten een aparte begroting worden opgesteld. Dit heeft mogelijk gevolgen voor de kosten van de gemeente Delft voor de aanvullende diensten die zij bij de nieuwe GGD zal afnemen. In een later stadium wordt hier op teruggekomen.

Voorgesteld wordt in te stemmen met de meerjarenbegroting 2003 – 2007 van de GGD Nieuw.

 

  1. Externe ontwikkelingen

Losstaand van het fusieproces, maar wel gelijktijdig daaraan, spelen externe ontwikkelingen die relevant zijn voor de gemeenten. Afgesproken is dat voor zover deze externe ontwikkelingen gevolgen hebben, deze voor rekening zullen blijven van de afzonderlijke GGD’en. Hieronder worden deze ontwikkelingen kort aangegeven:

 

Uittreden van de 3 B-gemeenten

De gemeenten Bleiswijk, Berkel&Rodenrijs en Bergschenhoek hebben zich voorgenomen per 1 januari 2002 uit de gemeenschappelijke regeling van de GGD Delfland te treden. Zij hebben aangegeven per de genoemde datum toe te willen treden tot de gemeenschappelijke regeling van de GGD Rotterdam en omstreken. Momenteel ligt bij de Gedeputeerde Staten van de provincie Zuid-Holland het verzoek een beslechtende rol te spelen bij deze uittreding.

 

RIO DWO en Wvg-advisering

Met het beëindigen van de ‘oude’ gemeenschappelijke regeling van de GGD Delfland, wordt tevens de aanhaking van de bestuurcommissie van het Regionaal Indicatieorgaan DWO (RIO DWO) opgeheven. Daarnaast hebben gemeenten in de regio DWO het voornemen de Wvg-advisering over te dragen aan het RIO DWO. Dit wordt momenteel inhoudelijk uitgewerkt. Het overdragen van deze taak heeft gevolgen voor de huidige Wvg-advisering die de GGD Delfland momenteel als aanvullende dienst uitvoert.

 

Gemeentelijke herindeling Haagse regio

In de Haagse regio spelen twee gemeentelijke herindelingen: de annexatie van het gebied Leidschenveen door de gemeente Den Haag is relevant voor de ‘oude’ GGD West-Holland en de annexatie van het gebied Ypenburg door de gemeente Den Haag is relevant voor de GGD Delfland. De gevolgen van deze herindeling moeten eerst nog verder zichtbaar worden voordat hiervan de balans kan worden opgemaakt.

 

Bestuurs- en zorggrenzen

Momenteel wordt door het Rijk onderzocht of de grenzen van allerlei bestuurs- en zorgregio’s meer met elkaar in overeenstemming kunnen worden gebracht. Deze fusie past goed bij de te verwachten ontwikkelingen op dit terrein.

 

 

  1. Voorstel

·         Instemmen met een fusie tussen de GGD Delfland en de GGD West – Holland per 1 maart 2002;

·         Instemmen met de gemeenschappelijke regeling van de GGD Nieuw en het aangaan van deze gemeenschappelijke regeling per 1 maart 2002;

·         Instemmen met het opstellen van een overhevelingsvoorstel 2001 – 2002 ten behoeve van de ‘reservering vakantiegelden’;

·         Instemmen met de productbegroting 2002 van de GGD Nieuw en voor de éénmalige bijdrage van fl.48.788 (€22.139) voor incidentele fusiekosten een overhevelingsvoorstel 2001 – 2002 opstellen;

·         Instemmen met de meerjarenbegroting 2003 – 2007 van de GGD Nieuw.

 

 

Delft, 13-11-01

Sector werk, inkomen en zorg