Onderwerp
Jaarrekening
1999 en 2000 RIO DWO, begrotingswijziging 2001 RIO DWO, begroting 2002 RIO DWO
en Activiteitenplan RIO DWO
Inleiding
Het
Regionaal Indicatieorgaan DWO (RIO DWO) voert de indicatiestelling uit voor
aanvragen voor thuiszorg en voor plaatsingen in verpleeg- en verzorgingshuizen.
Het werkgebied is Delft, Westland en Oostland. Het RIO DWO maakt deel uit van
de gemeenschappelijke regeling GGD Delfland in de vorm van een
bestuurscommissie die aan de gemeenschappelijke regeling is aangehaakt. Na de
fusie van de GGD Delfland met de GGD West-Holland, waardoor de huidige
gemeenschappelijke regeling vervalt, zal het RIO DWO zelfstandig verder gaan.
De huidige bestuursvorm blijft in ieder geval de komende 3 jaar gehandhaafd.
Gemeenten in de regio DWO zijn verantwoordelijk voor het in stand houden van de
genoemde indicatiestelling en maken deel uit van de bestuurscommissie van het
RIO DWO. In het kader daarvan zijn door het RIO DWO de jaarrekeningen 1999 en
2000, de concept gewijzigde begroting 2001 en de concept begroting 2001
toegezonden. Aan de gemeenten in de regio, en dus ook aan de gemeente Delft,
wordt verzocht in te stemmen met de afrekenvoorstellen in de genoemde stukken.
Daarom wordt in de onderstaande paragrafen afzonderlijk ingegaan op de
gepresenteerde documenten. Tevens wordt ter kennisname gebracht het Activiteitenplan
RIO DWO dat eerder door het RIO in samenwerking met gemeenten is opgesteld. Dit
plan is opgesteld in het kader van de subsidieregeling ‘Robuuste RIO’s’ van het
rijk en gaat in op de verbetering van de bedrijfsvoering van het RIO DWO en de
overdracht van de Wvg-advisering van gemeenten naar het RIO.
De
jaarrekening 1999 is de eerste rekening van het RIO DWO. Deze jaarrekening was
in feite al in mei 2000 gereed. Echter het versturen ervan aan de gemeenten in
de regio heeft een vertraging van een jaar opgelopen. Reden hiervoor is dat in
mei 2000 de formele vaststelling van de jaarrekening moest wachten op
procedures rondom de garantstelling van gemeenten voor het RIO. Daarna bleek
dat kosten die gemaakt zijn voor gedetacheerd personeel in 1999 niet in de
jaarrekening verwerkt waren. Derhalve is besloten deze kosten te verwerken in
de jaarrekening 2000 en de jaarrekening 1999 tezamen met de jaarrekening 2000
naar gemeenten te sturen. De jaarrekening 1999 levert een klein negatief
resultaat op. Oorzaak hiervan is dat bij de start van het RIO DWO is een
investeringsbegroting opgesteld op basis van het bedrijfsplan RIO DWO waarbij
de exploitatiekosten zijn aangegeven. Echter het was in de beginperiode nog
niet mogelijk een goede inschatting te maken van de werkelijke
exploitatiekosten. De jaarrekening van 1999 sluit af met een exploitatietekort
van fl.7203,- (€3.269). Hiervoor wordt een extra bijdrage gevraagd van de
gemeenten. Voor de gemeente Delft betekent dit een éénmalige bijdrage van
fl.3.120,- (€1.416). Op de Delftse gemeentebegroting is een post ‘RIO DWO’ te
onderscheiden. Voorgesteld wordt daarom deze bijdrage ten laste te brengen van
deze begrotingspost in 2001.
Voorgesteld
wordt in te stemmen met de afrekenvoorstellen in de jaarrekening 1999 van het
RIO DWO en de Delftse bijdrage daaraan van fl.3.120 (€1.416) en dit ten laste
te brengen van de begrotingspost ‘RIO DWO’ 2001.
2. Jaarrekening 2000 RIO DWO
Zoals
eerder aangegeven legt het RIO ook de afrekenvoorstellen uit de jaarrekening
2000 aan de gemeenten voor. Deze jaarrekening is opgesteld op basis van de
gegevens uit 1999. Medio 2000 heeft een begrotingswijziging plaatsgevonden
welke eveneens aan de gemeenten is voorgelegd. Het positieve beeld dat toen
leek te verschijnen, werd echter niet gehaald. De jaarrekening 2000 sluit dan
ook af met een tekort van fl.259.814,- (€117.898). De belangrijkste oorzaken
hiervan zijn de eerder genoemde kosten voor gedetacheerd personeel in 1999,
aanpassingen in de software van de automatisering, het opzetten van een
productbegroting door KPMG en externe advieskosten voor overgang van personeel
naar het RIO. Door het RIO wordt aan de gemeenten gevraagd dit ontstane tekort
in de jaarrekening aan te vullen. De Delftse bijdrage aan dit tekort komt neer
op fl.110.915,- (€50.331). In de Zomernota 2002 – 2005 is in bijlage II
rekening gehouden met een incidenteel tekort van fl.268.852,- (€122.000). Dit
bedrag is toegevoegd aan de begrotingspost RIO DWO. De Delftse bijdrage kan dus
door de genoemde toevoeging gedekt worden uit de begrotingspost RIO DWO 2001.
Voorgesteld
wordt in te stemmen met de afrekenvoorstellen uit de jaarrekening 2000 van het
RIO DWO en de Delftse bijdrage daaraan van fl.110.915,- (€50.331) en dit ten
laste te brengen van de begrotingspost RIO DWO 2001.
Het
RIO stelt voor het huidige lopende jaar 2001 de begroting te wijzigen. Gelet op
een aantal externe en onontkoombare ontwikkelingen acht het RIO het nodig de
begroting 2001 bij te stellen. Deze ontwikkelingen zijn: vertrek van de
directeur waardoor kosten zijn gemaakt voor interim-management, stijging van de
loonkosten vanwege wijzigingen in de CAO verpleging&verzorging en het feit
dat er geen indicaties meer uitgevoerd worden voor gemeenten buiten het
werkgebied van het RIO. Derhalve is de begroting voor 2001 naar boven
bijgesteld met fl.522.292,- (€237.006). Deze verhoging is doorberekend in de
voorlopige tarieven die gemeenten vanaf 2001 gaan betalen voor de indicaties
die het RIO verricht in de afzonderlijke gemeenten. De bijdrage 2001 aan het
RIO van de gemeente Delft komt neer op fl.1.593.220,-. De ‘oude’ bijdrage 2001
was fl.1.328.400,-. De nieuwe bijdrage betekent dus een verhoging van
fl.184.588,- (€83.762). Na opstelling
van de jaarrekening 2001 wordt afgerekend met het RIO op basis van de
definitieve tarieven.
In de
toelichting van de gewijzigde begroting wordt tevens instemming gevraagd met de
nieuwe tarieven. In november 2000 is bij het vaststellen van de
productbegroting 2001 opgemerkt dat de tarieven slechts kostendekkend waren en
er geen ruimte was om de lening bij de BNG af te lossen. Door de gemeente Delft
is destijds geadviseerd een tariefsverhoging van 3 à 4% te verwerken in verband
met de aflossingscapaciteit. Uit de nu voorliggende gegevens blijkt deze
tariefsverhoging niet te zijn verwerkt. Daarom wordt voorgesteld het RIO te
verzoeken deze tariefsverhoging alsnog toe te passen.
De
gewijzigde bijdrage 2001 van de gemeente Delft aan het RIO kan gedeeltelijk
gedekt worden uit het restant van de eerder genoemde toevoeging aan de
begrotingspost RIO DWO zoals aangegeven in bijlage II van de Zomernota 2002 –
2005. Voor het resterende deel wordt een beroep gedaan op de algemene middelen.
Voorgesteld
wordt in te stemmen met de voorstellen in de gewijzigde begroting 2001 van het
RIO DWO en de Delftse bijdrage daaraan van fl.1.593.220,- (€722.972). Het
verschil tussen de oude en de nieuwe bijdrage bedraagt fl.264.820,- (€120.170).
Voorgesteld wordt fl.157.937,-
(€71.669) te dekken uit het restant van de toevoeging aan de begrotingspost RIO
DWO zoals aangegeven in de Zomernota 2002 – 2005 en fl.106.883,- (€48.501) uit
de algemene middelen.
4. Begroting 2002 RIO DWO
Het
RIO heeft de begroting 2002 opgesteld op basis van de begroting 2001. Voor het
jaar 2002 verwacht het RIO een aantal kostenstijgingen. Dit zijn de volgende;
1) Wvg-advisering:
Vooruitlopend op de extra taken die het RIO verwacht op het gebied van de
Wvg-advisering zijn in de begroting 2002 kosten hiervoor begroot. Het RIO zal
namelijk voor de extra Wvg-taken personeelsuitbreiding moeten realiseren. Het
huidige pand is te klein om deze personeelsuitbreiding te huisvesten. Het
nieuwe pand zal bovendien hogere huurlasten met zich meebrengen. Tevens
gerelateerd aan de uitbreiding van taken met de Wvg-advisering zijn kosten voor
een operationeel manager om de uitgebreide organisatie beter aan te sturen.
Door het RIO is aangegeven dat de totale kosten voor de Wvg-advisering geraamd
worden op circa fl.179.900,- (€81.635). Dit bedrag wordt in 2002 verwerkt in de
huidige tarieven; vanaf 2003 worden hiervoor aparte tarieven berekend. Ondanks
het feit dat de Wvg-gebonden kosten verwerkt worden in de tarieven, wordt
voorgesteld het Delftse aandeel daarvan te dekken uit de vereveningsreserve
Wvg. Dit komt naar schatting neer op fl.76.817,- (€34.858);
2)
Loon- en prijsindexering: het grootste deel van de kostenstijging in de
begroting 2002 wordt veroorzaakt door loon- en prijsbijstellingen en kosten
voor uitbreiding van de formatie t.b.v. de directeur.
3)
Groter aandeel van de gemeente Delft in het aantal indicaties in de regio: uit
de tabellen zoals deze zijn bijgevoegd bij de stukken blijkt dat het RIO
verwacht voor de gemeente Delft relatief meer indicaties uit te voeren. Was dat
percentage in 2001 nog 42,7%, in 2002 is dat 48%.
Voor
de gemeente Delft betekenen de bovenstaande zaken dat de bijdrage in 2002
fl.1.784.110,- (€809.594) bedraagt. Dit houdt een stijging van fl.190.890,- (€86.622)
ten opzichte van de gewijzigde begroting 2001. Hoewel dit een forse verhoging
van de bijdrage is, kan gesteld worden dat hierdoor de lopende productie van
het RIO op orde komt. Deze slag was noodzakelijk omdat het totale aantal
indicaties voor de regio lager uitvalt dan eerder was begroot. Uit de stukken
van het RIO blijkt tevens dat in het eerste kwartaal van 2002 een bedrijfsplan
voor de verbrede RIO met de Wvg wordt opgesteld. Dit is een goed moment om de
eerder gevraagde aanpassing in de tarieven in verband met de
aflossingscapaciteit te realiseren.
Tevens wordt hierbij door de gemeente Delft aangedrongen op het beschikbaar
stellen van een investeringsoverzicht en een kasstroomoverzicht zodat meer
duidelijkheid ontstaat in de liquiditeitspositie van het RIO.
Met de
verhoging van Delftse bijdrage aan het RIO in 2002 was al rekening gehouden in
de risicoparagraaf van de Zomernota 2002 – 2005. Voorgesteld wordt dit verder
mee te nemen in de Zomernota 2003 – 2006.
Samengevat
betekent het bovenstaande dat voorgesteld wordt onder voorwaarde dat het RIO de
gevraagde overzichten in het eerste kwartaal van 2002 beschikbaar stelt en de
tarieven voor 2002 in het bedrijfsplan in te stemmen met de voorstellen in de
begroting 2002 van het RIO DWO. Voorgesteld wordt de Delftse bijdrage in de
kosten gerelateerd aan de Wvg-advisering (fl.76.817,- (€34.858)) te dekken uit
de vereveningsreserve Wvg en het restant (114.073,- (€51.764) mee te nemen in
de Zomernota 2003 – 2006.
Schematisch
ziet het bovenstaande (in guldens, voor eurobedragen wordt verwezen naar de
bedragen in de afzonderlijke paragrafen) er als volgt uit:
Tabel:
extra bijdragen aan het RIO DWO en dekking daarvan
|
1999 |
2000 |
2001 |
2002 |
Extra bijdrage
|
|
|
|
|
Jaarrekening |
-3.120 |
-110.915 |
|
|
Tariefaanpassing |
|
|
-264.820 |
|
Productbegroting |
|
|
|
-190.890 |
|
|
|
|
|
Dekking |
|
|
|
|
Begrotingspost
RIO |
3.120 |
110.915 |
157.937 |
|
Vereveningsreserve
Wvg |
|
|
|
76.817 |
Algemene
middelen |
|
|
106.883 |
114.073 |
De
meerjarige financiële consequenties voor 2003 en verder voor de
gemeentebegroting moeten nog nader worden bepaald op basis van de nieuwe
tarieven.
Bijgevoegd
bij de jaarrekeningen en begrotingen treft u alvast ter kennisname het
Activiteitenplan RIO DWO aan. Het activiteitenplan is geschreven in het kader
van de “tijdelijke regeling uitkering kwaliteitsverbetering indicatiestelling”
dat ingesteld is door het rijk en waarvoor de gemeente Delft een éénmalige
bijdrage heeft ontvangen. De gemeente Delft is coördinerende gemeente voor de
gemeenten in de regio DWO.
Voor
het opstellen en uitvoeren van het activiteitenplan is, zoals aangegeven in de
startnotitie ‘verbreding RIO DWO’ (d.d. januari 2001), een externe adviseur
ingehuurd. Het activiteitenplan is op 1 juli j.l. ingediend bij het ministerie
van VWS. Daarna is op 28 september 2001, na de eerste reactie van het
ministerie, een gewijzigde versie ingediend en ligt het activiteitenplan
definitief ter beoordeling bij het ministerie van VWS. Daarop is nog geen
definitief antwoord ontvangen. Daarnaast heeft het rijk de mogelijkheid geboden
voor bijzondere kosten verband houdende met de kwaliteitsverbetering van RIO’s
de mogelijkheid geboden aanvullende subsidie aan te vragen. In dit verband is
een subsidieaanvraag (d.d. 1 september 2001) ingediend voor een bijdrage in
kosten voor een grotere huisvesting van het RIO DWO.
In het
Activiteitenplan RIO DWO wordt een aantal voorgenomen activiteiten en beoogde
resultaten aangegeven op basis waarvan het RIO DWO het komende jaar versterkt
kan worden. Hierover dient nog nader overleg plaats te vinden met de gemeenten
in de regio. Daarom zal begin 2002 een besluitvormingsdocument, dat een bedrijfsplan
inclusief de Wvg-advisering bevat, worden opgesteld dat aan de gemeenten wordt
voorgelegd. Op basis daarvan zullen de gevolgen voor de gemeente Delft worden
geschetst.
1. Instemmen
met de afrekenvoorstellen in de jaarrekening 1999 van het RIO DWO en de Delftse
bijdrage daaraan van fl.3.120 (€1.416) en dit ten laste brengen van de
begrotingspost ‘RIO DWO’.
2. Instemmen
met de afrekenvoorstellen uit de jaarrekening 2000 van het RIO DWO en de
Delftse bijdrage daaraan van fl.110.915,- (€50.331) en dit ten laste brengen
van de begrotingspost RIO DWO.
3. Instemmen
met de voorstellen in de gewijzigde begroting 2001 van het RIO DWO en de
Delftse bijdrage daaraan van fl.1.593.220,- (€ 722.972). Het verschil tussen de
oude en de nieuwe bijdrage bedraagt fl.264.820,- (€120.170). Voorgesteld
wordt fl.157.937,- (€71.669) te dekken
uit het restant van de toevoeging aan de begrotingspost RIO DWO zoals
aangegeven in de Zomernota 2002 – 2005 en fl.106.883,- (€48.501) te betrekken
bij het rekeningresultaat 2001.
4. Onder
voorwaarde dat het RIO de gevraagde overzichten in het eerste kwartaal van 2002
beschikbaar stelt en de tarieven voor 2002 in het bedrijfsplan meeneemt,
instemmen met de voorstellen in de begroting 2002 van het RIO DWO. Voorgesteld
wordt de Delftse bijdrage in de kosten gerelateerd aan de Wvg-advisering
(fl.76.817,- (€34.858)) te dekken uit de vereveningsreserve Wvg en het restant
(114.073,- (€ 51.764) te dekken uit de post onvoorzien en dit te regelen via
een algemene begrotingswijziging.