02/002472                                                 BESLUITVORMINGS-FORMULIER *            

Korte inhoud en motivering voorstel:

 1.

 

In november  2001 is de wet Structuur Uitvoering Werk en Inkomen (SUWI) en de bijbehorende invoeringswet door de eerste kamer aanvaard. Hiermee is de wet SUWI op 1 januari 2002 daadwerkelijk van kracht geworden.

Middels de nota “SUWI, de gemeentelijke aanpak “(commissie WZO, 4 september 2001) bent u  al uitgebreid geïnformeerd over de wet SUWI en de wijzigingen in de uitvoeringsstructuur van de (publieke) arbeidsvoorziening en de sociale  zekerheid die de wet met zich meebrengt. Het betreft hier één van de grootschaligste operaties binnen de sociale zekerheid ooit.

 

De SUWI wetgeving is gebaseerd op voornemens vanuit het Regeerakkoord van 1998. De opdracht daarin luidde om tot een op activering gericht stelsel te komen, waarin voorrang wordt gegeven aan werk in plaats van uitkering. Tevens werd aangegeven dat taken die naar hun aard niet voor concurrentie in aanmerking komen publiek dienen te worden georganiseerd, terwijl voor taken waarvoor dat niet geldt, ruimte geboden moet worden voor marktwerking.

De inzet hierbij is om tot een betere besteding van gelden te komen, efficiëntie winst te boeken, een hogere uitstroom uit de diverse uitkeringen te verkrijgen en vorm te geven aan de één-loket gedachte voor de klant.

 

In deze nota wordt aangegeven hoe de gemeente Delft inspeelt op de SUWI-regelgeving. Allereerst wordt een korte schets gegeven van de nieuwe regelgeving en de relatie met het bestaande Delftse beleid. Daarna worden nieuwe beleidsvoorstellen gedaan, met name op het gebied van het Centrum voor werk en inkomen (CWI) en activering. Hoofdstuk 4  geeft aan hoe de Delftse organisatie inspeelt op de veranderende regelgeving en het daaruit voortvloeiende nieuwe beleid in Delft. Vervolgens wordt een bestedingsvoorstel voor het werkdeel van het FWI voor 2002 gepresenteerd. Voor in de nota treft u een korte samenvatting aan gevolgd door een voorstel van alle te nemen besluiten. Voor de duidelijkheid staan deze voorstellen eveneens direct bij betreffende paragrafen.

 

Tezamen met de nota Financiering van de uitkeringslasten Abw, Ioaw en Ioaz (01/033780, commissie 15 januari jl.)  en het gelijktijdig aangeboden beleidsplan Volwassen educatie (02/003066 ) vormt deze nota de Delftse aanpak op het gebied van werk en inkomen voor het komend jaar en verder. Dit betreft vooral een basis die de komende jaren verder ontwikkeld zal worden, synchroon aan de implementatie van de wet SUWI.

 

                                                                                           eventueel vervolg op pag. 2

Voorstel:

 2.

 

            Voorgesteld wordt:

 

01         Centrum voor Werk en Inkomen.

- akkoord te gaan met Service Niveau Overeenkomst met het CWI;

- akkoord te gaan met mandatering ondertekeningsbevoegdheid SNO;

- akkoord te gaan met afstemming verificatie- en fraudebeleidsplan met overige

  deelnemende gemeenten CWI-Delft;

 

02         Nug-ers en Anw-ers.

- in te stemmen met het in 2002 primair richten op de instroom Nug-ers en Anw-ers via het CWI;

- in te stemmen met de ontwikkeling van een gemeentelijk trajectplan;

 

03         Inkoop reintegratietrajecten. 

- akkoord te gaan met de uitgangspunten zoals verwoord in plan van

  aanpak 2002;

- akkoord met planmatige aanpak monitor inzet motivatie- en sanctiegesprekken;

- akkoord te gaan met de aanvraag van offerte Kliq voor opdracht 1;

- akkoord  te gaan met de aanvraag van offertes voor de opdrachten 2, 3

  en 4;

- akkoord te gaan met de voorgestelde inkoopcyclus;

 

04         Sluitende aanpak fase-4.

- akkoord te gaan met taakstelling 2002;

- akkoord te gaan met het vaststellen van een nieuwe prioriteitsgroep;

  nieuwe instroom fase 4;

 

05         Vormgeving uitvoering.

- in te stemmen met het vooralsnog ongewijzigd laten van het vakteam

  Nieuwe Klanten ;

- in te stemmen met de tandemconstructie case-management;

- in te stemmen met het positioneren van T&M als afzonderlijk vakteam;

- in te stemmen met het aanwenden van het Nug-uitvoeringsbudget voor

  formatieve uitbreiding van T&M;

- in te stemmen met het toedelen van het budgethoudersschap SA budget

  aan afdeling B&P;

 

06         Middelen.

- in te stemmen met het verdeelvoorstel SA budget 2002 en daartoe een

  begrotingswijziging op te stellen;

- overschot 2001 reserveren t.b.v. voortzetting staand beleid in 2003;

- na monitoring medio 2002 het reserveringsstandpunt nader te bezien;

 

OPMERKINGEN:

REDEN/VERKLARING:

 3.

Onderwerp

A/B

Deadline (o.a. wettelijke bepalingen)

Nee

Financiële consequenties

Nee.

Personele consequenties

Nee

Publicitaire consequenties

( o.a. moet nota aan alle

 raadsleden worden gezonden)

Nee

Voorstel van: F. Wosgien

                  M. Noordermeer

d.d. 28-01-2002

cluster. WIZ/B&P

toest. 7909

         7910

 4.

Naam portefeuillehouder(s):

1. J. D. Rensen

2.

directeur: par.CK

d.d.31-01-2002

naam    C. Kruizinga

toest. 2950

 5.

                                                   (niet in te vullen door de cluster)

6.

Paraaf Portefeuillehouder(s):

Paraaf secretaris:

 

1. par.DR.

d.d.  31-01-2002

par.NR

d.d.  01-02-2002

2. par

d.d. 

 

Besluit b en w:

d.d.  5 februari 2002.

nr.  13.

 7.

Conform.

 

 

Aantekeningen leden college/clusters/vakteams

 8.

 

 

financiële consequenties, afwijkend van de geldende begroting en meerjarenbegroting:

 9.

Er is wel/niet sprake van volledige, meerjarige compensatie.

Zo niet vul onderstaande tabel in:                                                               paraaf administrateur

 

begrotingsjaar:

20

20

20

20

20

 

 

Netto resultaat *

 

 

 

 

 

 

 

Netto resultaat in Euro**

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

* bedragen x ¦ 1.000;
**
bedragen x € 1.000;

 

 

(gewone dienst)

 

 

 

 

N = Nadelig  V = Voordelig

            Ook investeringen uitdrukken in lasten/baten voor de gewone dienst.

           

Personele consequenties van het voorstel

10.

 

PLANNING BESLUITVORMING

13.

Medeparaaf cluster/vakteam

12.

Collegevergadering

dd.05-02-2002

1.WIZ

voor dd.

par.CK

dd. 31/1/02

Commissie(s) 1.WZO

dd.20-02-2002

2.SenC

voor dd.

par.MS

dd. 1/2/02

             2.

dd.

3.

voor dd.

par.

dd.           *

Gemeenteraad

dd.

( * voor afwijkende adviezen zie pag. 2)

         Ruimte voor interne registratie

11.

                     niet in te vullen door het cluster

               clusters en vakteams

 

 

Bespreken gevraagd door:

14.

Cluster Vul hier het cluster in

 

1.

par.

dd.

Sector/vakteam

Par

    d.d.

  kopie

bijl

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2.

par.

dd.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3.

par.

dd.

 

 

 

 

 

                Besluit college (zie vak 7 aan voorzijde)

 

 

 

 

 

 

Advies commissie(s)

15.

 

 

 

 

 

 

1.

akk. dd.

par.

*

Direkteur

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2.

akk. dd.

par.

*

 

 

 

 

 

(* voor afwijkende adviezen pagina 2)

Projektnummer:

 

Raadsvergadering d.d.

par.

16.