02/002472
BESLUITVORMINGS-FORMULIER * |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Korte inhoud en motivering voorstel: |
1. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
In november 2001
is de wet Structuur Uitvoering Werk en Inkomen (SUWI) en de bijbehorende
invoeringswet door de eerste kamer aanvaard. Hiermee is de wet SUWI op 1
januari 2002 daadwerkelijk van kracht geworden. Middels de nota “SUWI, de gemeentelijke aanpak “(commissie
WZO, 4 september 2001) bent u al
uitgebreid geïnformeerd over de wet SUWI en de wijzigingen in de
uitvoeringsstructuur van de (publieke) arbeidsvoorziening en de sociale zekerheid die de wet met zich meebrengt.
Het betreft hier één van de grootschaligste operaties binnen de sociale
zekerheid ooit. De SUWI wetgeving is gebaseerd op voornemens vanuit het
Regeerakkoord van 1998. De opdracht daarin luidde om tot een op activering
gericht stelsel te komen, waarin voorrang wordt gegeven aan werk in plaats
van uitkering. Tevens werd aangegeven dat taken die naar hun aard niet voor
concurrentie in aanmerking komen publiek dienen te worden georganiseerd,
terwijl voor taken waarvoor dat niet geldt, ruimte geboden moet worden voor
marktwerking. De inzet hierbij is om tot een betere besteding van gelden
te komen, efficiëntie winst te boeken, een hogere uitstroom uit de diverse
uitkeringen te verkrijgen en vorm te geven aan de één-loket gedachte voor de
klant. In deze nota wordt aangegeven hoe de gemeente Delft
inspeelt op de SUWI-regelgeving. Allereerst wordt een korte schets gegeven
van de nieuwe regelgeving en de relatie met het bestaande Delftse beleid.
Daarna worden nieuwe beleidsvoorstellen gedaan, met name op het gebied van
het Centrum voor werk en inkomen (CWI) en activering. Hoofdstuk 4 geeft aan hoe de Delftse organisatie
inspeelt op de veranderende regelgeving en het daaruit voortvloeiende nieuwe
beleid in Delft. Vervolgens wordt een bestedingsvoorstel voor het werkdeel
van het FWI voor 2002 gepresenteerd. Voor in de nota treft u een korte
samenvatting aan gevolgd door een voorstel van alle te nemen besluiten. Voor
de duidelijkheid staan deze voorstellen eveneens direct bij betreffende
paragrafen. Tezamen met de nota Financiering van de uitkeringslasten
Abw, Ioaw en Ioaz (01/033780, commissie 15 januari jl.) en het gelijktijdig aangeboden beleidsplan
Volwassen educatie (02/003066 ) vormt deze nota de Delftse aanpak op het
gebied van werk en inkomen voor het komend jaar en verder. Dit betreft vooral
een basis die de komende jaren verder ontwikkeld zal worden, synchroon aan de
implementatie van de wet SUWI. eventueel
vervolg op pag. 2 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Voorstel: |
2. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Voorgesteld
wordt: 01 Centrum voor Werk en Inkomen. - akkoord te gaan met Service
Niveau Overeenkomst met het CWI; - akkoord te gaan met mandatering
ondertekeningsbevoegdheid SNO; - akkoord te gaan met afstemming
verificatie- en fraudebeleidsplan met overige
deelnemende gemeenten CWI-Delft; 02 Nug-ers en Anw-ers. - in te
stemmen met het in 2002 primair richten op de instroom Nug-ers en Anw-ers via
het CWI; - in te
stemmen met de ontwikkeling van een gemeentelijk trajectplan; 03 Inkoop reintegratietrajecten. -
akkoord te gaan met de uitgangspunten zoals verwoord in plan van aanpak 2002; -
akkoord met planmatige aanpak monitor inzet motivatie- en sanctiegesprekken; - akkoord te gaan met de aanvraag
van offerte Kliq voor opdracht 1; - akkoord te gaan met de aanvraag van offertes voor
de opdrachten 2, 3
en 4; - akkoord te gaan met de
voorgestelde inkoopcyclus; 04 Sluitende
aanpak fase-4. - akkoord te gaan met taakstelling
2002; - akkoord te gaan met het
vaststellen van een nieuwe prioriteitsgroep;
nieuwe instroom fase 4; 05 Vormgeving uitvoering. - in te stemmen met het vooralsnog
ongewijzigd laten van het vakteam
Nieuwe Klanten ; - in te stemmen met de
tandemconstructie case-management; - in te stemmen met het
positioneren van T&M als afzonderlijk vakteam; - in te stemmen met het aanwenden
van het Nug-uitvoeringsbudget voor
formatieve uitbreiding van T&M; - in te stemmen met het toedelen
van het budgethoudersschap SA budget
aan afdeling B&P; 06 Middelen. -
in te stemmen met het verdeelvoorstel SA budget 2002 en daartoe een begrotingswijziging op te stellen; - overschot 2001 reserveren t.b.v. voortzetting staand beleid in
2003; -
na monitoring medio 2002 het reserveringsstandpunt nader te bezien; |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
OPMERKINGEN: |
REDEN/VERKLARING: |
3. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Onderwerp |
A/B |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Deadline (o.a. wettelijke bepalingen) |
Nee |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Financiële consequenties |
Nee. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Personele consequenties |
Nee |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Publicitaire
consequenties ( o.a. moet nota aan alle raadsleden worden gezonden) |
Nee |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Voorstel van: F. Wosgien M. Noordermeer |
d.d.
28-01-2002 |
cluster.
WIZ/B&P |
toest. 7909 7910 |
4. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Naam portefeuillehouder(s): |
1. J. D. Rensen |
2. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
directeur:
par.CK |
d.d.31-01-2002 |
naam C.
Kruizinga |
toest. 2950 |
5. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
(niet
in te vullen door de cluster) |
6. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Paraaf Portefeuillehouder(s): |
Paraaf
secretaris: |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1. par.DR. |
d.d. 31-01-2002 |
par.NR |
d.d. 01-02-2002 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2. par |
d.d.
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Besluit b en w: |
d.d.
5 februari 2002. |
nr.
13. |
7. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Conform. |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Aantekeningen leden
college/clusters/vakteams |
8. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
financiële consequenties, afwijkend
van de geldende begroting en meerjarenbegroting: |
9. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Er is
wel/niet sprake van volledige, meerjarige compensatie. Zo niet vul
onderstaande tabel in:
paraaf administrateur |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
begrotingsjaar: |
20 |
20 |
20 |
20 |
20 |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Netto resultaat * |
|
|
|
|
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Netto resultaat in Euro** |
|
|
|
|
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
* bedragen x ¦
1.000; |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
(gewone dienst) |
|
|
|
|
N = Nadelig V = Voordelig |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ook
investeringen uitdrukken in lasten/baten voor de gewone dienst. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Personele consequenties van het
voorstel |
10. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
PLANNING BESLUITVORMING |
13. |
Medeparaaf cluster/vakteam |
12. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Collegevergadering |
dd.05-02-2002 |
1.WIZ |
voor dd. |
par.CK |
dd. 31/1/02 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Commissie(s) 1.WZO |
dd.20-02-2002 |
2.SenC |
voor dd. |
par.MS |
dd. 1/2/02 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2. |
dd. |
3. |
voor dd. |
par. |
dd. * |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Gemeenteraad |
dd. |
( * voor afwijkende
adviezen zie pag. 2) |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ruimte
voor interne registratie |
11. |
niet
in te vullen door het cluster |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
clusters
en vakteams |
|
|
Bespreken gevraagd door: |
14. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Cluster Vul hier het
cluster in |
|
1. |
par. |
dd. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sector/vakteam |
Par |
d.d. |
kopie |
bijl |
|
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
2. |
par. |
dd. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
3. |
par. |
dd. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
Besluit
college (zie vak 7 aan voorzijde) |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
Advies commissie(s) |
15. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
1. |
akk. dd. |
par. |
* |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Direkteur |
|
|
|
|
|
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
2. |
akk. dd. |
par. |
* |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
(* voor afwijkende adviezen pagina 2) |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Projektnummer: |
|
Raadsvergadering d.d. |
par. |
16. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||