BEGELEIDINGSFORMULIER PRESIDIUM VOOR
RAADSSTUKKEN* REG.NR. 02/022976 |
||||||||||||||||||||||
Voorstel van: |
B&W |
Burgemeester |
Raadslid |
Presidium |
Griffier |
|||||||||||||||||
Naam: E. Pippel |
portefeuillehouder(s): R. Grashoff |
-- |
-- |
-- |
-- |
|||||||||||||||||
Voorstel: |
||||||||||||||||||||||
De raad wordt voorgesteld in te stemmen met: 1. de voorgestelde
opname van de Stadstax in de Regiotaxi, met uitzondering van het
kamer-tot-kamervervoer; 2. de
voorgestelde WVG-tarieven Regiotaxi; 3. de
voorgestelde tijdelijke compensatieregeling traXX; 4. de
bijgevoegde vaststellingsovereenkomst met DVG; 5. de (begrote)
jaarlijkse kosten Regiotaxi à 623.540 euro, vooralsnog geheel te dekken uit
het WVG-vervoersbudget; 6. de
kostenverhogingen kamer-tot-kamervervoer geheel te dekken uit het
WVG-vervoersbudget; 7. de
kostenverhoging leerlingenvervoer tot einde van de contractsperiode met DVG
(t.w. 14082003) te dekken uit het WVG-vervoersbudget; 8. de betaling
van de eenmalige kosten 148.745 euro uit de Reserve CVV en, indien dit door
de subsidiegever niet wordt toegestaan, uit het WVG-vervoersbudget; |
||||||||||||||||||||||
Korte inhoud
en motivering Voorstel: |
||||||||||||||||||||||
Op 1
september 2001 is in de regio Haaglanden de Regiotaxi van start gegaan, een
vervoersysteem dat vergelijkbaar is met de Stadstax Delft. In Delft rijdt de
Regiotaxi nog niet; dat is het vervoergebied is van de Stadstax. Stadsgewest
Haaglanden en de gemeente Delft willen graag de Stadstax per 1 oktober 2002
integreren in de Regiotaxi. Bijgaand treft u een voorstel voor deze
integratie aan. Voor de Stadstax-reizigers
leidt de omschakeling naar de Regiotaxi tot een aantal wijzigingen t.a.v.
tariefsysteem, vervoergebied, marges ophaaltijdstip, meenemen medisch
begeleiders, e.d. Per saldo verbeteren de reismogelijkheden: lagere tarieven
en een groter vervoergebied. Net zoals bij de Stadstax kent de Regiotaxi voor
WVG-gerechtigden een lager tarief. Het WVG-tarief bedraagt €0,40 per strip en
komt vrijwel overeen met regulier strippenkaarttarief (€0,38). Ten einde de integratie met de
Regiotaxi mogelijk te maken, moet het CVV-contract dat de gemeente nu heeft
met De Vier Gewesten (DVG) worden
ontbonden. Het Stadstax-vervoer kan dan vrijwel geheel overgaan naar de
Regiotaxi; alleen het kamer-tot-kamervervoer zal (weer) afzonderlijk
uitgevoerd moeten worden. De contractpartner hiervoor blijft DVG; de
hoofdaannemer Regiotaxi is connexxion. Met DVG wordt binnenkort een
vaststellingsovereenkomst afgesloten, waarin wordt vastgelegd onder welke
voorwaarden welk deel van het CVV-contract wordt ontbonden. Met connexxion
wordt een contract afgesloten waarin de afspraken omtrent het WVG-vervoer
worden vastgelegd. De integratie met de Regiotaxi
heeft financiële consequenties voor de gemeente. Hierbij kan onderscheid
gemaakt worden in structurele en eenmalige consequenties. Structureel: Door de
toepassing van openbaar vervoersubsidie wordt de gemeentelijke bijdrage aan
de WVG-ritten lager dan bij de Stadstax. Dit voordeel wordt deels
gecompenseerd door een aantal bijkomende kosten (die nu in het
Stadstax-contract verwerkt zijn): ·
kosten voor automatische incasso van de WVG-ritprijzen,
gemeentelijke bijdrage aan haltevervoer, e.d. ·
door de integratie met de Regiotaxi vervalt de openbaar
vervoersubsidie die Delft krijgt voor de Stadstax. Hoewel deze subsidie nog
niet is besteed (is tijdelijk ondergebracht in de Reserve CVV), moet voor een
“eerlijke” kostenvergelijking deze subsidie van het jaarlijkse voordeel
afgetrokken worden; ·
door de beperktere combinatiemogelijkheden gaan de
kosten van het kamer-tot-kamervervoer en leerlingenvervoer (dat eveneens door
DVG wordt verzorgd) iets omhoog; ·
Per saldo resulteert een verwacht jaarlijks voordeel
van circa € 164.460. Eenmalig: ·
de beïndiging van het CVV-contract met DVG (m.u.v. het
kamer-tot-kamervervoer) leidt tot vervroegde afschrijvingen bij DVG. Ter
compensatie ontvangt DVG een eenmalige afkoopsom; ·
de omschakeling naar de Regiotaxi brengt diverse andere
kosten met zich mee, zoals aanmaak nieuwe WVG-vervoerpassen en
communicatiekosten. ·
Per saldo resulteert een eenmalige kostenpost van circa
€148.745. Voorgesteld
wordt het structurele voordeel geheel aan het gemeentelijke WVG-budget ten
goede te laten komen en om de eenmalige kosten te betalen uit de Reserve CVV.
Het is nog niet 100% zeker dat de subsidiegever met dit laatste akkoord gaat;
indien deze niet akkoord gaat, wordt voorgesteld de eenmalige kosten alsnog
ten laste van het WVG-budget te brengen. |
||||||||||||||||||||||
Soort onderwerp: |
Beleidsbepalend: ja |
Kaderstellend |
-- |
Budgetrecht |
||||||||||||||||||
|
Beleidsverantwoording: -- |
|||||||||||||||||||||
|
Informatief: -- |
|||||||||||||||||||||
Deadline voor de behandeling in de
raad |
ja, omdat met stadsgewest
Haaglanden en Connexxion is afgesproken dat de Stadstax op 1 oktober 2002 in
de Regiotax opgaat. |
|||||||||||||||||||||
Financiële
consequenties, afwijkend van de geldende begroting en
meerjarenbegroting: NB.
Indien de eenmalige kosten ad € 149.000 uit de OV-subsidie betaald kunnen
worden, ontstaat in 2002 een voordelig resultaat van € 41.000. In onderstaand
schema is van het meest ongunstige scenario uitgegaan |
||||||||||||||||||||||
|
begrotingsjaar: |
2000 |
2001 |
2002 |
2003 |
2004 |
|
|||||||||||||||
|
Netto resultaat * |
|
|
108.000 N |
164.000V |
164.000V |
|
|||||||||||||||
|
(gewone dienst) |
N = Nadelig, V = Voordelig |
Bedragen in €1.000; |
|
||||||||||||||||||
Aantekening
griffier |
||||||||||||||||||||||
PLANNING BESLUITVORMING |
||||||||||||||||||||||
Presidium: |
d.d. 16-09-2002 |
|
|
|||||||||||||||||||
Commissie WZO: |
d.d. 12-09-2002 |
Gemeenteraad |
d.d.
03-10-2002 |
|||||||||||||||||||
Griffier:
par. BU |
d.d. 29-08-2002 |
naam B. den Uijl |
Tst. 7952. |
|
||||||||||||||||||
Besluit
presidium: |
||||||||||||||||||||||