BEGELEIDINGSFORMULIER PRESIDIUM VOOR RAADSSTUKKEN* REG.NR. 02/022976

Voorstel van:

B&W

Burgemeester

Raadslid

Presidium

Griffier

Naam: E. Pippel

portefeuillehouder(s):

R. Grashoff

--

--

 

--

--

Voorstel:

De raad wordt voorgesteld in te stemmen met:

1.       de voorgestelde opname van de Stadstax in de Regiotaxi, met uitzondering van het kamer-tot-kamervervoer;

2.       de voorgestelde WVG-tarieven Regiotaxi;

3.       de voorgestelde tijdelijke compensatieregeling traXX;

4.       de bijgevoegde vaststellingsovereenkomst met DVG;

5.       de (begrote) jaarlijkse kosten Regiotaxi à 623.540 euro, vooralsnog geheel te dekken uit het WVG-vervoersbudget;

6.       de kostenverhogingen kamer-tot-kamervervoer geheel te dekken uit het WVG-vervoersbudget;

7.       de kostenverhoging leerlingenvervoer tot einde van de contractsperiode met DVG (t.w. 14082003) te dekken uit het WVG-vervoersbudget;

8.       de betaling van de eenmalige kosten 148.745 euro uit de Reserve CVV en, indien dit door de subsidiegever niet wordt toegestaan, uit het WVG-vervoersbudget;

 

Korte inhoud en motivering Voorstel:

Op 1 september 2001 is in de regio Haaglanden de Regiotaxi van start gegaan, een vervoersysteem dat vergelijkbaar is met de Stadstax Delft. In Delft rijdt de Regiotaxi nog niet; dat is het vervoergebied is van de Stadstax. Stadsgewest Haaglanden en de gemeente Delft willen graag de Stadstax per 1 oktober 2002 integreren in de Regiotaxi. Bijgaand treft u een voorstel voor deze integratie aan.

 

Voor de Stadstax-reizigers leidt de omschakeling naar de Regiotaxi tot een aantal wijzigingen t.a.v. tariefsysteem, vervoergebied, marges ophaaltijdstip, meenemen medisch begeleiders, e.d. Per saldo verbeteren de reismogelijkheden: lagere tarieven en een groter vervoergebied. Net zoals bij de Stadstax kent de Regiotaxi voor WVG-gerechtigden een lager tarief. Het WVG-tarief bedraagt €0,40 per strip en komt vrijwel overeen met regulier strippenkaarttarief (€0,38).

 

Ten einde de integratie met de Regiotaxi mogelijk te maken, moet het CVV-contract dat de gemeente nu heeft met De Vier Gewesten (DVG)  worden ontbonden. Het Stadstax-vervoer kan dan vrijwel geheel overgaan naar de Regiotaxi; alleen het kamer-tot-kamervervoer zal (weer) afzonderlijk uitgevoerd moeten worden. De contractpartner hiervoor blijft DVG; de hoofdaannemer Regiotaxi is connexxion. Met DVG wordt binnenkort een vaststellingsovereenkomst afgesloten, waarin wordt vastgelegd onder welke voorwaarden welk deel van het CVV-contract wordt ontbonden. Met connexxion wordt een contract afgesloten waarin de afspraken omtrent het WVG-vervoer worden vastgelegd.

 

De integratie met de Regiotaxi heeft financiële consequenties voor de gemeente. Hierbij kan onderscheid gemaakt worden in structurele en eenmalige consequenties.

Structureel:

Door de toepassing van openbaar vervoersubsidie wordt de gemeentelijke bijdrage aan de WVG-ritten lager dan bij de Stadstax. Dit voordeel wordt deels gecompenseerd door een aantal bijkomende kosten (die nu in het Stadstax-contract verwerkt zijn):

·                     kosten voor automatische incasso van de WVG-ritprijzen, gemeentelijke bijdrage aan haltevervoer, e.d.

·                     door de integratie met de Regiotaxi vervalt de openbaar vervoersubsidie die Delft krijgt voor de Stadstax. Hoewel deze subsidie nog niet is besteed (is tijdelijk ondergebracht in de Reserve CVV), moet voor een “eerlijke” kostenvergelijking deze subsidie van het jaarlijkse voordeel afgetrokken worden;

·                     door de beperktere combinatiemogelijkheden gaan de kosten van het kamer-tot-kamervervoer en leerlingenvervoer (dat eveneens door DVG wordt verzorgd) iets omhoog;

·                     Per saldo resulteert een verwacht jaarlijks voordeel van circa € 164.460.

Eenmalig:

·         de beïndiging van het CVV-contract met DVG (m.u.v. het kamer-tot-kamervervoer) leidt tot vervroegde afschrijvingen bij DVG. Ter compensatie ontvangt DVG een eenmalige afkoopsom;

·         de omschakeling naar de Regiotaxi brengt diverse andere kosten met zich mee, zoals aanmaak nieuwe WVG-vervoerpassen en communicatiekosten.

·         Per saldo resulteert een eenmalige kostenpost van circa €148.745.

Voorgesteld wordt het structurele voordeel geheel aan het gemeentelijke WVG-budget ten goede te laten komen en om de eenmalige kosten te betalen uit de Reserve CVV. Het is nog niet 100% zeker dat de subsidiegever met dit laatste akkoord gaat; indien deze niet akkoord gaat, wordt voorgesteld de eenmalige kosten alsnog ten laste van het WVG-budget te brengen.

Soort onderwerp:

Beleidsbepalend: ja

Kaderstellend

--

Budgetrecht

 

Beleidsverantwoording: --

 

Informatief: --

Deadline voor de behandeling in de raad

ja, omdat met stadsgewest Haaglanden en Connexxion is afgesproken dat de Stadstax op 1 oktober 2002 in de Regiotax opgaat.

Financiële consequenties, afwijkend van de geldende begroting en meerjarenbegroting:

NB. Indien de eenmalige kosten ad € 149.000 uit de OV-subsidie betaald kunnen worden, ontstaat in 2002 een voordelig resultaat van € 41.000. In onderstaand schema is van het meest ongunstige scenario uitgegaan

 

begrotingsjaar:

2000

2001

2002

2003

2004

 

 

Netto resultaat *

 

 

108.000 N

164.000V

164.000V

 

 

(gewone dienst)

N = Nadelig, V = Voordelig   

Bedragen in  1.000;

                                  

Aantekening griffier

 

 

PLANNING BESLUITVORMING

Presidium:

d.d. 16-09-2002

 

 

Commissie WZO:

d.d. 12-09-2002

Gemeenteraad

d.d. 03-10-2002

Griffier: par. BU

d.d. 29-08-2002

naam B. den Uijl           

Tst. 7952.

 

Besluit presidium: