Memo

 

Datum

11-01-2002

Opsteller

R. Diemers

Bijlagen

0        

Onderwerp

Advies Panel Werk en Inkomen

 


 

 

Geacht college,

 

 

In de vergadering van het panel werk en inkomen van 11 januari 2002 is de nota ‘Financiering van de uitkeringslasten Abw, IOAW en IOAZ’ (01/033780) en de nota ‘Evaluatie Pilot Huisbezoek’ aan de orde geweest. Naar aanleiding hiervan wordt u hierbij een kort verslag aangeboden met de bevindingen en aanbevelingen van het panel.

 

Het Fonds Werk en Inkomen

Voor wat betreft de Nota Financiering Uitkeringslasten is vastgesteld dat deze nota en de bijbehorende voorstellen door het panel worden ondersteunt. Het panel geeft wel aan dat, als de gemeente een echt onderzoek wil starten naar de uitstroommotieven van belanghebbenden (reden uitstroom uitkering), bijvoorbeeld met vragenlijsten, zij graag betrokken wil worden bij de opzet van het onderzoek.

Het genoemde onderzoek betreft in eerste instantie een verbetering van de statische gegevens uit het systeem van de sector WIZ.

 

Evaluatie Pilot Huisbezoek

Voor wat betreft de instemming met de nota en de daarin gepresenteerde voorstellen is de mening van het panel verdeeld.

De bezwaren richten zich op de volgende punten:

 

Ten eerste: Het verrichten van huisbezoeken ter verificatie van de verstrekte gegevens is een zwaar instrument, zeker als dit onaangekondigd plaatsvindt. De gepresenteerde gegevens zouden geïnterpreteerd kunnen worden alsof de helft van de bijstandsontvangers een onjuiste (of ten onrechte een) uitkering ontvangen. 

 

Ten tweede: De opmerking in de nota (blz. 4 over het verschil in resultaten tussen aangekondigde en onaangekondigde huisbezoeken) moet komen te vervallen. Op basis van de pilot kunnen deze conclusies niet worden getrokken.

 

Ten derde: Van het aantal onaangekondigde huisbezoeken werd in 35% van de gevallen de uitkering aangepast of niet toegekend. In 15% van de gevallen is dit nog in onderzoek.

Keerzijde hiervan is dat in 50% van deze gevallen het instrument onnodig werd ingezet. Gelet op de gevolgen voor de belanghebbenden die hiermee zijn geconfronteerd moet dit instrument zorgvuldiger worden ingezet. Dit betekent dat op voorhand een strengere selectie moet worden gemaakt om te bepalen in welke gevallen ter verificatie een onaangekondigd huisbezoek wordt uitgevoerd. Met andere woorden de trefkans moet worden vergroot.

 

Ten vierde: het inzetten van het instrument huisbezoeken moet regelmatig worden geëvalueerd. In de nota wordt aangegeven dat de gemeente geen klachten of bezwaren heeft ontvangen. Een deel van de organisaties geeft aan enkele klachten te hebben ontvangen.

 

Ten vijfde: het panel maakt bezwaar tegen een zinsnede in het protocol over preventieve huisbezoeken in het protocol. Naar de mening van het panel kan een huisbezoek nooit op voorhand preventief van aard zijn. Het panel geeft tevens aan dat het protocol nooit eerder in het panel is besproken.

 

 

Het panel gaat akkoord met het instellen van de researchconsulenten om enerzijds de vertrouwensrelatie tussen cliënt en consulent te behouden en anderzijds de huisbezoeken verder te professionaliseren.

 

In zijn reactie geeft wethouder Rensen aan dat:

 

- de cijfers die in de nota worden gepresenteerd uitsluitend betrekking hebben op de afgelegde huisbezoeken. Uit de cijfers mag inderdaad niet worden afgeleid dat een evenredig deel van de bijstandsuitkering niet juist zou worden verstrekt. Stigmatisering van bijstandscliënten moet worden voorkomen.

Om dit te benadrukken wordt voorgesteld in de nota toe te voegen dat het aantal werkimpulsen dat geverifieerd moet worden ca. 12.300 bedraagt. Het aantal huisbezoeken dat wordt afgelegd ter verificatie (ca. 300 per jaar) is minder dan 2,5% hiervan.

 

- betreffende de opmerking op blz. 4 van de nota de conclusie inderdaad niet juist is. Volstaan moet worden met de conclusie dat het instrument huisbezoek, zowel aangekondigd als onaangekondigd, ter verificatie van de verstrekte gegevens een goed instrument is.

 

- het afleggen van een onaangekondigd huisbezoek heeft de nodige implicaties voor de betrokkenen. Voorkomen moet worden dat een huisbezoek onnodig wordt afgelegd. Om dit te voorkomen zal een strenge selectie gemaakt worden om te bepalen in welke gevallen een huisbezoek wordt afgelegd. Doelstelling is om de trefkans duidelijk hoger te laten zijn dan de huidige 50%.

 

- het gebruik van huisbezoeken zal regelmatig worden geëvalueerd. Om die reden zal een overzicht van het aantal huisbezoeken worden opgenomen in de kwartaalrapportages. Jaarlijks zal een uitgebreidere evaluatie worden gemaakt. Als een van de organisaties klachten ontvangt over een huisbezoek dan kunnen zij dit doorgegeven aan de gemeente.

 

- huisbezoeken zijn niet bedoeld als een preventie-instrument. De opmerking van deze strekking in het protocol zal worden verwijderd.

 

Het panel adviseert positief in te stemmen met de nota, met uitzondering van het werklozenkomitee en het komitee vrouwen.

 

Aan het college wordt voorgesteld:

- in te stemmen met de door de wethouder gedane toezeggingen;

- kennis te nemen van de instemming met de nota door het panel met uitzondering van het werklozenkomitee en het komitee vrouwen.