In de nota wordt ingegaan op de hoofddoelstelling van VE , de
resultaten van voorgaande jaren en de speerpunten voor 2002.
Tevens wordt een overzicht gegeven van het de verschillende
onderdelen van VE in Delft.
Dan wordt aangegeven voor welke doelgroepen VE bestemd is en wat
specifieke doelstellingen per doelgroep voor 2002 zijn.
Dit wordt gevolgd door een overzicht van de onderwijsinstituten
die voor de gemeente Delft VE verzorgen. Tot slot wordt de financiering van VE
behandeld.
Hieronder volgt een samenvatting van de belangrijkste onderwerpen
uit de nota.
Het realiseren van maatschappelijke participatie en/of
arbeidsactivering via het optimaal inzetten van educatie voor inwoners van
Delft die op dit moment geen werk hebben of een zwakke positie op de
arbeidsmarkt hebben.
Volwasseneneducatie bestaat met name uit taaltrajecten en
trajecten waarbij praktische vaardigheden worden aangeleerd (vooral via het
Praktijk Leer Centrum)
·
Het modulaire systeem bestendigen
In 2002 wordt het ontwikkelde modulair systeem bestendigd en
verder uitgebouwd waar nodig.
·
Uitvoeren van de benoemde actiepunten in het resultaatverbeterplan
(RVP), t.w.
o
Vergroten van het inzicht op het scholingsrendement op individueel
- en op doelgroepniveau;
o
Vergroten van het rendement door bestrijden van verzuim en
verhogen van de effectiviteit van trajecten o.a. door de inzet van duale
trajecten.
Het verzuim binnen de VE moet teruggebracht moet worden tot
maximaal 20 % in 2002.
·
Verstevigen van de positie van het Praktijk Leer Centrum
(PLC)
Het is haalbaar een breed opgezet PLC, met vakgerichte scholing
voor mensen met een laag vooropleidingsniveau te behouden. Voorgesteld wordt om
de komende vier jaar voor een bedrag van € 363.025,- per jaar producten af te
nemen van het PLC,,om zo het voortbestaan van het PLC te garanderen.
·
Onderzoek naar de groep “zelfmelders”
Vanuit de gemeente zal in 2002 het accent gelegd worden op het
verder vergroten van het inzicht in de samenstelling van de groep zelfmelders.
·
Huisvesting VE verbeteren
In 2002 wordt er naar gestreefd de huisvesting van VE te centraliseren op een locatie in
een wijk waar het grootste deel van de doelgroep woont.
·
Diagnostisch instrument verder ontwikkelen
Er
is een toenemende behoefte is aan een goed diagnostisch instrument. 2002 zal
gebruikt worden om de behoefte te analyseren zodat dit instrument effectief
ingezet kan worden en klanten niet onnodig vaak gediagnosticeerd worden.
Doelgroepen waar VE in Delft zich op
richt:
Voor deze groep mensen met een grote afstand tot de arbeidsmarkt
bestaat enerzijds een behoefte aan zorgtrajecten, anderzijds een behoefte aan
(taal)educatie en het opdoen van praktische ervaring. Verder is er behoefte aan
diagnose-instrumenten.
Voor ouders en werkzoekende oudkomers wordt beleid ontwikkeld.
In 2002 zal onderzocht worden of en hoe de groep “plafondleerders”
toch aan een startkwalificatie geholpen kan worden.
De gemeente Delft koopt reïntegratietrajecten in voor fase 2/3
klanten die moeten leiden tot werk. VE kan een bijdrage leveren in het toeleidingstraject
naar werk, anderzijds is er behoefte aan het ontwikkelen van een diagnostisch
instrument, in aanvulling op de diagnose die door het CWI wordt gesteld.
Dit
zijn mensen die een gesubsidieerde baan hebben. Om de doorstroom naar een
reguliere functie waar mogelijk te
bevorderen kan VE een instrument zijn.
Het Delftse nieuwkomersbeleid kent 3 speerpunten:
o
De structuur van modulair taalonderwijs maakt het mogelijk elke
nieuwkomer onderwijs op zijn eigen niveau aan te bieden. Het huidige aanbod van
het ROC wordt uitgebreid met ingekochte modules voor hoger opgeleiden en taal
en duale trajecten;
o
De begeleiding en de informatievoorziening tussen
MondriaanRegiocollege Educatie Delft en gemeente worden verbeterd;
o
Het rendement van scholing wordt verder verbeterd, zodat zoveel
mogelijk nieuwkomers 18 maanden na de start van hun inburgering daadwerkelijk
aan het werk zijn.
Voor Delftse jongeren die binnen het VO net niet hun einddiploma
halen kan VE een manier zijn om dat alsnog wel te doen..
Een aantal risicojongeren en AMA’s zal gebruik maken van een
praktijkfunctietraining bij het PLC.
30 % van de VE-deelnemers zijn niet actief door de gemeente
doorverwezen (de zogenoemde zelfmelders). De vraag naar VE door deze groep is,
net als voorgaande jaren, groter dan de dekking die er vanuit de rijksbijdrage
educatie tegenover staat. Na een onderzoek naar de samenstelling zal voor deze
groep beleid geformuleerd worden. Daarbij wordt ook rekening gehouden met twee
nieuwe doelgroepen waarvoor de gemeente m.i.v. 2002 verantwoordelijk wordt
(t.w. Niet-Uitkerings-Gerechtigde werklozen uit Delft en personen met een
ANW-uitkering )
In Delft wordt de volwasseneneducatie verzorgd door de Mondriaan
Onderwijsgroep. De taaltrajecten worden verzorgd door de afdeling
Regiocollege, vestiging Delft, de praktijkgerichte scholing door het PLC in
Delft. VAVO wordt niet in Delft maar in Den Haag gegeven.
Met de Mondriaan Onderwijsgroep wordt een raamovereenkomst voor
vier jaar afgesloten om het ROC de zekerheid te geven dat de komende jaren
geïnvesteerd kan worden in onderwijskundige verbeteringen. Nieuw in deze
raamovereenkomst zal zijn dat niet automatisch 100 % van alle middelen voor VE
ter beschikking worden gesteld aan de Mondriaan Onderwijsgroep.
De raamovereenkomst wordt jaarlijks aangevuld met een
productovereenkomst, waarin alle voor dat jaar in te kopen educatie specifiek
wordt benoemd.
Om
een breed aanbod te creëren worden de gelden die beschikbaar zijn voor VE
zoveel mogelijk gebundeld. Hieronder een overzicht van de verschillende
bronnen: