Raamovereenkomst gemeente Delft en stichting Werkplan

 

De ondergetekenden:

 

-           gemeente Delft, vertegenwoordigd door de heer H.M.C.M. van Oorschot, burgemeester van de gemeente Delft, hierna te noemen: de gemeente;

en

-           stichting Werkplan, gevestigd te Delft, vertegenwoordigd door haar directeur, de heer P.H.M. Hageman, hierna te noemen: Werkplan;

 

overwegende:

 

dat het college van Burgemeester en Wethouders van de gemeente Delft in haar vergadering van …2002 heeft besloten met ingang van 1 januari 2002 Werkplan aan te wijzen als de organisatie die in haar gemeente de Wet Inschakeling Werkzoekenden (WIW) en het Besluit In- en Doorstroombanen uitvoert, waarin de WIW-dienstbetrekking, de Werkervaringsplaats (WEP), de stages in het kader van de WIW en de ID-banen zijn ondergebracht. Tevens wordt gebruik gemaakt van de loopbaanadvisering die Werkplan als dienstverlening aanbiedt.

 

verklaren het volgende te zijn overeengekomen:

 

Artikel 1

Begrippen

 

-          WIW-dienstbetrekking
Detachering op basis van een arbeidsovereenkomst, zoals gedefinieerd in artikel 4 van de Wet Inschakeling Werkzoeken­den (WIW).

-          WIW werkervaringsplaats (WEP)

Een regulier dienstverband van minimaal een half jaar voor een langdurig werkloze bij een werkgever. Omdat het langdurig werklozen betreft die in dienst worden genomen, ontvangt de werkgever een loonkostensubsidie zoals gedefiniëerd in artikel 5 van de WIW.

-          Stages

Een zeer intensief begeleid traject gericht op werk en eventuele scholing. De stage duurt in principe 6 maanden, is met behoud van uitkering en heeft tot doel de positie op de (gesubsidiëerde) arbeidsmarkt te verbeteren.

-          Instroom/Doorstroombanen (ID-banen)

Gesubsidieerde banen in de collectieve en non-profit sector voor langdurig werklozen gericht op instroom in het arbeidsproces respectievelijk doorstroom naar andere functies binnen het arbeidsproces.

-          Wet Reïntegratie Arbeidsgehandicapten (REA)

Wettelijke instrumenten ter bevordering van de reïntegratie van (gedeeltelijk) arbeidsongeschikte werkzoekenden, door middel van proefplaatsingen en plaatsingsubsidies aan werkgevers in zowel de non profit als de profitsector.

-          Sociale Activering

Activiteiten ter voorkoming van een sociaal isolement van personen die al dan niet zijn aangewezen op een uitkering krachtens één der sociale verzekeringswetten, danwel activiteiten om personen uit een sociaal isolement te halen.

 

Artikel 2

Doel van de overeenkomst

 

Deze raamovereenkomst heeft tot doel:

-          het afsluiten van een meerjarencontract tot 2007, gericht op het uitvoeren van de Wet Inschakeling Werkzoekenden, het Besluit In- en Doorstroombanen en andere reïntegratie-activiteiten ten behoeve van uitkeringsgerechtigden en werkzoekende mensen uit de gemeente Delft;

-          het expliciteren van verantwoordelijkheden en globale taken van de gemeente en Werkplan;

-          het reguleren van het overleg tussen de partijen

Deze raamovereenkomst wordt nader uitgewerkt in productovereenkomsten.

 
Artikel 3

Productovereenkomst

 

·         In de productovereenkomst worden jaarlijks de tarieven voor de in de raamovereenkomst vermelde werkzaamheden vastgelegd;

·         De tarieven worden aangepast in overeenstemming met de ontwikkeling van de loonkosten   en de prijscompensatie; tariefstijgingen van meer dan 5% behoeven instemming van de gemeente;

·         In de productovereenkomst worden de aantallen voor de uit te voeren werkzaamheden  jaarlijks vastgelegd;

·         In de productovereenkomst wordt de wijze waarop de betaling ter beschikking wordt gesteld vermeld;

·         De productovereenkomst worden jaarlijks, uiterlijk op 1 oktober, door de gemeente en Werkplan vastgesteld;

·         De  productovereenkomst maakt een onlosmakelijk deel uit van deze raamovereenkomst.

 

Artikel 4

Duur van de overeenkomst

 

-          Deze raamovereenkomst wordt in beginsel afgesloten voor de duur van 5 jaar. De ingangsdatum van de overeenkomst is 1 januari 2002. In het tweede kwartaal van 2003 zal door de gemeente een definitief besluit worden genomen rond de verdere verzelfstandiging,tenzij er zwaarwichtige  redenen zijn het niet te doen. De overeenkomst eindigt op 31 december 2006. Opzegging vindt schriftelijk plaats, 6 maanden voor beëindiging van de looptijd;

-          Als de overeenkomst na 5 jaar niet wordt opgezegd, wordt zij geacht te worden voortgezet voor onbepaalde tijd, met voor beide partijen de mogelijkheid tot opzegging. Opzegging vindt schriftelijk plaats. De termijn van opzegging bedraagt 9 maanden.

 

Artikel 5

Ter beschikking te stellen faciliteiten

 

-          De in artikel 13 van het Besluit In- en Doorstroombanen genoemde subsidiebedragen, de financiële middelen ten behoeve van de WIW-dienstbetrekkingen en de vergoedingen ten aanzien van de Werkervaringsplaatsen zullen door de gemeente bij voorschot worden verstrekt, uiterlijk de 15e van de eerste maand van het kwartaal;

-          Voor het niet tijdig nakomen van deze verplichting mag Werkplan de gemeente maandelijks 1% van het te ontvangen voorschot als boeterente in rekening brengen.

 

Artikel 6

Machtiging Werkplan

 

Conform het aanwijzingsbesluit d.d. 18 december 1997 machtigt de gemeente Delft Werkplan om namens haar de volgende bevoegdheden uit te oefenen, teneinde de toegewezen werkzaamheden goed en adequaat te kunnen uitvoeren:

 

Terzake de WIW-dienstbetrekkingen:

 

-          het aangaan van arbeidsovereenkomsten met werkloze jongeren, uitkeringsgerechtigden en langdurig werklozen, overeenkomstig de bepalingen van de WIW;

-          het toepassen van de arbeidsvoorwaarden waartoe de werkgever verplicht is krachtens de Cao voor WIW-werknemers;

-          het voeren van personeelsbeheer, waaronder begrepen de deelnemersadministratie, salarisadministratie en salarisbetaling;

-          het verstrekken van opdrachten aan WIW-werknemers voort­vloeiende uit bovengenoemde arbeidsovereenkomst, dan wel gericht op de in het kader van de WIW opgestelde persoonlijke trajectplannen;        

-          Het hanteren van de arbeidsvoorwaardenregeling behorende bij een dienstbetrekking in het kader van de WIW;

-          Het beëindigen van de arbeidsovereenkomst;

-          Het aangaan van plaatsingsovereenkomsten met bedrijven en instellingen (inleners) aangaande het detacheren van WIW-werknemers;

-          Het vaststellen van de inleenvergoeding op een zodanig niveau, dat de concurrentieverhoudingen niet onaanvaardbaar worden beïnvloed;

-          Het innen van inleenvergoedingen;

-          Het beëindigen van plaatsingsovereenkomsten.

 

Terzake de werkervaringsplaats (WEP):

 

-          het acquireren en aangaan van overeenkomsten met  bedrijven of instellingen aangaande  werkervaringsplaatsen;

-          het afgeven van een beschikking aan een werkgever omtrent de plaatsing van een langdurig werkloze op een werkervaringsplaats;

-          het vaststellen van de hoogte en het uitbetalen van de loonkostensubsidie aan de werkgevers;

-          het beheren van de werkervaringsplaatsen.

 

 

Terzake de In- en Doorstroombanen:

 

-          het afgeven van een verklaring aan de werkgever conform artikel 9 van de regeling;

-          het afgeven van een beschikking omtrent de plaatsing van een ID-werknemer

-          het vaststellen van de vergoeding aan de werkgever en het uitbetalen van deze vergoeding aan de werkgever conform artikel 5 en 16 van de regeling;

-          het conform artikel 10 van de regeling plaatsen van langdurig werklozen op vacante dienstbetrekkingen in het kader van de ID-regeling, waarbij de door de minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid het aan de gemeente Delft toegekende aantal dienstbetrekkingen niet mag worden overschreden;

-          het maken van afspraken met en het stellen van voorwaarden aan de werkgevers teneinde de regeling conform de voorschriften te kunnen uitvoeren.

 

Artikel 7

Verplichtingen Werkplan

 

Krachtens deze overeenkomst verricht Werkplan de volgende werkzaamheden:

 

WIW-dienstbetrekking:

 

·         het opstellen en uitvoeren van een trajectplan voor WIW-werknemers;

·         het acquireren van beschikbare plaatsen bij inlenende bedrijven en instellingen ten behoeve van een detachering voor WIW-werknemers met inachtneming van de toetsingscriteria voor verdringing, zoals in de WIW verwoord;

·         het realiseren van de taakstelling dienstbetrekkingen WIW, zoals jaarlijks bepaald in de bijlage:

      -           jongeren in het kader van de sluitende aanpak

      -           WIW-werknemers van 23 jaar en ouder

·         het begeleiden van de werknemer en de inlener;

·         het in overleg met de gemeente  zorgen voor de randvoorwaarden op individueel niveau op basis van vooraf toegekende en geoormerkte budgetten (scholing, kinderopvang e.d.);

·         het maandelijks uitbetalen van de salarissen aan de WIW-werknemers en het afdragen van de sociale lasten en premies, alsmede de gehele salarisadministratie;

·         het aanvragen van de loonkostensubsidie in het kader van de Wet Vermindering Afdracht loonbelasting;

·         het elk kwartaal verstrekken van managementinformatie;

·         het aanleveren van de gegevens conform het controleprotocol van de WIW. In voornoemd protocol zijn alle werkzaamheden, inclusief alle verplichte kwartaal- en jaarrapportages neergelegd, waarop de subsidieverlening door het ministerie van SoZaWe is gebaseerd.

 

Werkervaringsplaats:

 

 

Stages in het kader van de Wet Inschakeling Werkzoekenden (WIW)

 

·         Kennismaking en introductie door middel van een gesprek met de stage-kandidaat in samenwerking met afdeling Activering en Inburgering;

·         Het opstellen en uitvoeren van een trajectplan voor de stage-kandidaat;

·         Het acquireren van beschikbare plaatsen bij inlenende bedrijven en instellingen ten behoeve van een stage-plaats voor stage-kandidaten;

·         Het aangaan van een stage-overeenkomst met de stage-kandidaat;

·         Het aangaan van plaatsingsovereenkomsten met de inleners;

·         Het intensief begeleiden van en voortgangsgesprekken voeren met de stage-kandidaat en de inlener;

·         Het maken van rapportages opgemaakt in een “werkplan”;

·         Het doen van assessment/psychologische testen; hypothesen toetsen; vaststellen beroepskeuze;

·         Observaties op de werkplek;

·         Het overdragen van een volledige rapportage met een conclusie en advies;

·         Het realiseren van de taakstelling zoals jaarlijks bepaald in de bijlage.

 

In- en Doorstroombanen

 

Werkplan draagt zorg voor voorlichting, overleg, afstemming en samenwerking met de gemeente en andere relevante partijen. Tevens zal Werkplan het gemeentelijk beleid ten aanzien van de ID-regeling uitdragen aan betrokken organisaties.

 

A. Intake en plaatsing

 

-          Het verzorgen van een intake voor elke kandidaat alsmede het acquireren, in samenwerking met de gemeente, van kandidaten;

-          Het tot stand brengen van  plaatsingen op het moment dat er een vacature is bij instellingen conform artikel 1g. van de regeling met inachtneming van artikel 4 van de regeling inzake het tegengaan van verdringing en concurrentievervalsing;

-          Het begeleiden van de kandidaat voor en tijdens de plaatsing gedurende een jaar;

-          Het maken van rapportages.

 

 

B. Uitstroombegeleiding/Loopbaantraining

 

-          het aanbieden van een loopbaantraining aan ID-werknemers waarin de mogelijkheden en onmogelijkheden in beeld worden gebracht;

-          Het bevorderen van uitstroom middels gesprekken met de ID-werkgevers om mee te werken aan het invullen van reguliere interne vacatures door ID-werknemers;

-          Het opstellen en uitvoeren van een trajectplan voor de ID-werknemer;

-          het voeren van voortgangsgesprekken en het stimuleren van eventueel noodzakelijke scholing;

-          acquireren van mogelijke regulier betaalde baan;

-          het maken van rapportages.

 

C. Financieel en administratief Beheer

 

-          Het berekenen en vaststellen van de subsidie en het doen van de betalingen van de subsidies aan de  ID-werkgevers;

-          De correspondentie met de werkgevers teneinde de subsidie te kunnen realiseren.;

-          Het verzamelen van de stukken van de ID-werkgever die ter verantwoording dienen van de te verkrijgen subsidie;

-          Het berekenen en betalen van de subsidie ten gunste van de gemeente;

-          Het verzamelen en beheren van de noodzakelijke gegevens van de persoondossiers;

-          het afgeven van een beschikking aan een werkgever omtrent de plaatsing van een langdurig werkloze op een ID-baan;

-          Het aanleveren van de gegevens conform artikel 12 en artikel 14, lid 1 en 2 van de regeling I/D-banen In voornoemde artikelen zijn alle werkzaamheden inclusief alle verplichte kwartaal- en jaarrapportages neergelegd, waarop de subsidieverlening door het Ministerie van SoZaWe  is gebaseerd.

 

D. Uitstroompremies In- en Doorstroombanen

 

-          Het verzenden van het aanvraagformulier aan de uitgestroomde werknemer;

-          De correspondentie met de werknemer inzake de aanvraag;

-          Het beoordelen van de aanvraag;

-          Het verwerken van de subsidie ten gunste van de gemeente, alsmede het overzicht van af te dragen belastingen c.q. premies;

-          Het beheren en verzamelen van de noodzakelijke gegevens voor de persoondossiers;

-          Het afgeven van een toekenningsbeschikking c.q. afwijzingsbeschikking namens de gemeente;

-          het uitbetalen van de uitstroompremie;

-          Het aanleveren van de gegevens conform artikel 12 en artikel 14, lid 1 en 2 van de regeling I/D- banen In voornoemde artikelen zijn alle werkzaamheden inclusief alle verplichte kwartaal- en jaarrapportages neergelegd, waarop de subsidieverlening door het Ministerie van SoZaWe  is gebaseerd;

 

 

Loopbaanadvisering

Een loopbaanadvies doet een uitspraak over de opleiding of werkomgeving die het best bij iemand past. De wensen van de cliënt of de gemeente vormen het uitgangspunt voor het onderzoek. Dit onderzoek bestaat uit enkele gesprekken en een test van de capaciteiten, persoonlijkheid en interesse van de persoon. De resultaten van het onderzoek en het daarbij behorende advies worden met de betrokkenen en de gemeente nabesproken en in een schriftelijk rapport vastgelegd.

 

Rapportages

 

1.       Werkplan draagt binnen een maand na afloop van elk kwartaal zorg voor de volgende managementrapportages:

o        de stand van zaken met betrekking tot het aantal dienstbetrekkingen, Werkervaringsplaatsen, stages en ID-banen;

o        de uitstroomcijfers van bovengenoemde instrumenten en de daarbij behorende redenen.

2.       Werkplan draagt binnen een maand na afloop van elk kwartaal zorg voor de door de gemeente gewenste gegevens, die voor de declaraties en de statistieken van het Ministerie van SoZaWe noodza­kelijk zijn.

 
Artikel 8

Verplichtingen gemeente

 

·         De gemeente draagt zorg voor de aanvoer van kandidaten, zodanig dat Werkplan in staat wordt gesteld haar kwantitatieve taakstelling te realiseren;

·         De gemeente zal in haar taakstelling anticiperen op de daarbij te realiseren en gerealiseerde in- en uitstroom;

·         De gemeente zal halverwege het jaar de taakstelling voor het lopende jaar met Werkplan evalueren. De gemeente verplicht zich, indien nodig, actie te ondernemen voor het behalen van de afgesproken taakstelling voor dat jaar;

·         De gemeente zal zorgdragen voor het tijdig verstrekken van budgetten t.b.v. flankerend beleid (scholing en kinderopvang);

·         De gemeente draagt zorg voor de bezwaarprocedure in het kader van de WIW-verklaring met betrekking tot de administratieve rechtspraak;

·         De gemeente zal jaarlijks met betrekking tot de ID-regeling, ingevolge artikel 3, lid 6 van het besluit In- en doorstroombanen, de bereidverklaring voor 1 april inzenden aan het Ministerie van SoZaWe.

 

Artikel 9

Geschillenregeling

 

Ieder geschil tussen de gemeente en Werkplan ter zake van deze overeenkomst kan door beide partijen worden voorgelegd aan de daartoe bevoegde rechter in het arrondissement ’s-Gravenhage. Op deze overeenkomst is Nederlands recht van toepassing

 

 

Artikel 10

Slotbepalingen

 

1)       Indien bij één of meerdere regelingen, zoals genoemd in deze overeenkomst, een (wettelijke) wijziging , danwel een nieuwe (wettelijke) regeling wordt ingevoerd door de wetgever, dan treden de gemeente en Werkplan in overleg teneinde nadere afspraken te maken over de uitvoering van de gewijzigde regelgeving.

2)       Mocht lid 1 van toepassing zijn, dan verplicht de gemeente zich om de overeengekomen termijn van deze overeenkomst te garanderen.

 

Aldus overeengekomen en schriftelijk in tweevoud vastgelegd te Delft op …….2002.

 

 

Gemeente Delft,                                                           stichting Werkplan,

voor deze,                                                                    voor deze,

de burgemeester,                                                          de directeur,

 

 

 

mr. H.M.C.M. van Oorschot                                           P.H.M. Hageman

 

 

                                                                                  

PRODUCTOVEREENKOMST 2002

 

 

Algemeen

 

·         De productovereenkomst vormt een onderdeel van de raamovereenkomst tussen de gemeente Delft en stichting Werkplan

·         De in deze bijlage vermelde tarieven zijn exclusief BTW, tenzij anders vermeld;

·         Tenzij anders is overeengekomen, geldt een betalingstermijn van 14 dagen, nadat de factuur aan de gemeente is verstuurd;

·         De in de productovereenkomst opgenomen aantallen gelden als minimum van de te factureren werkzaamheden. Indien de gemeente minder aantallen realiseert, dan geldt het aantal, zoals is opgenomen in deze productovereenkomst;

·         In de genoemde tarieven van deze overeenkomst zijn geen kosten van medische keuringen opgenomen, tenzij anders is vermeld.

 

Tarieven en aantallen

 

WIW-dienstbetrekkingen

 

Werkplan voldoet de maandelijkse loonverplichtingen en afdracht van de wettelijk voorgeschreven premies van de dienstbetrekkingen ingevolge artikel 4 van de Wet Inschakeling Werkzoekenden (WIW). Hieronder wordt verstaan de bruto salariskosten per werknemer op basis van het wettelijk minimum loon, inclusief de verplichtingen in het kader van de Collectieve Arbeidsovereenkomst voor WIW-werknemers, inclusief de vakantietoeslag van 8% van de bruto salariskosten, inclusief de verschuldigde werkgeverslasten, alsmede de kosten van de bedrijfsgezondheidsdienst.

 

Om bovenstaande werkzaamheden te kunnen uitvoeren, ontvangt Werkplan de navolgende bevoorschotting ter vergoeding:

1.       Het in artikel 14, lid 2, sub a vermelde basisbedrag per persoon per jaar. Indien de duur van de dienstbetrekking ingevolge artikel 4 WIW van een persoon minder is dan 12 maanden, dan wordt de in dit artikel genoemde basisbedrag naar rato vergoedt. Dit wordt berekend conform het declaratiesysteem van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid;

2.       De in artikel 14 WIW, lid 2, sub b vermelde vaste normbedragen, zoals deze zijn vastgesteld door het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid;

3.       Plaatsingen worden gerealiseerd tot het maximum van de door de gemeente ontvangen rijkssubsidie inzake de in artikel 14 WIW, lid 2, sub b vermelde normbedragen;

4.       De voor de WIW-werknemers geldende Wet Afdracht Vermindering Loonbelasting (WVA). Voor de invordering van de WVA stelt de gemeente een sub- nummer van haar loonbelastingnummer ter beschikking en betaalt de opbrengst WVA door aan Werkplan;

5.       De inleenvergoedingen voor gedetacheerde WIW-werknemers, worden door Werkplan rechtstreeks in rekening gebracht bij de inlenende organisaties;

6.       De door het Rijk gestelde noodzakelijke inleenvergoeding per categorie komt ten goede aan de gemeente.

                       

 

 

Aantal personen            :  maximaal aantal conform artikel 14,lid 2 sub b WIW

:  minimaal worden zoveel mensen overgedragen dat

   Werkplan gemiddeld 250 WIW-werknemers per jaar in

   dienst heeft. 

Voorschot per kwartaal  :  € 744.000,-

                        Uitvoeringskosten          :       2.723,- per werknemer per jaar;

                                                              worden per kwartaal achteraf in rekening gebracht

                        Scholingskosten           :     90.756,- per jaar

 

Werkervaringsplaatsen

 

Werkplan voldoet de loonkostensubsidies aan de werkgevers en hanteert hierbij de landelijke richtlijn, zoals is vastgesteld door de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) in overleg met de werkgevers- en werknemersvertegenwoordigingen.

 

Om bovenstaande werkzaamheden te kunnen uitvoeren, ontvangt Werkplan de navolgende bevoorschotting:

 

Het basisbedrag zoals is vastgesteld in artikel 14, lid 2 sub a. Indien de duur van de dienstbetrekking ingevolge artikel 5 WIW van een persoon minder is dan 12 maanden, dan wordt de in dit artikel genoemde basisbedrag naar rato vergoed. Dit wordt berekend conform het declaratiesysteem van het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid

 

                        Aantal personen                        : geen maximum

                        Voorschot per kwartaal :           € 80.000,-

                        Uitvoeringskosten          :                 681,- per werknemer

                                                                       worden per kwartaal achteraf in rekening gebracht

 

In- en Doorstroombanen

 

Werkplan voldoet de werkgeverssubsidies overeenkomstig de artikelen 6, 9, 10, 12, 18, en 19  van het Besluit in- en doorstroombanen (Stb.624 dd. 20 december 2000).

 

Om bovengenoemde werkzaamheden uit te kunnen voeren, heeft Werkplan het navolgende voorschot nodig:

De in artikel 13 van het Besluit In- en Doorstroombanen vermelde subsidieverlening conform de bij ministeriële jaarlijkse regeling bepaalde subsidiebedragen.

                       

Aantal personen            : maximaal aantal is 320 FTE

                        Voorschot per kwartaal : € 950.000,-

                        Uitvoeringskosten          : €  999,- per werknemer per jaar

                                                              worden per kwartaal achteraf in rekening gebracht

 

 

Het Rijk stelt een subsidiebudget beschikbaar in verband met de Tijdelijke stimuleringsregeling bevordering activering en uitstroom, alsmede een uitstroomsubsidie met betrekking tot ID-banen. Indien deze subsidie van toepassing is op de trajecten die Werkplan uitvoert en/of op de uitstroom die door Werkplan wordt gecreëerd, dan komt de daarvoor bedoelde subsidie ten goede aan Werkplan.

 

Loopbaantraining ID-werknemers

 

Om ID-werknemers te stimuleren uit te stromen naar een regulier betaalde baan biedt Werkplan een loopbaantraining aan die in eigen beheer wordt uitgevoerd door de loopbaanadviseur in samenwerking met de ID-consulent.

 

                        Aantal personen            : minimaal 15

                        Vergoeding                   : € 1.316,- per persoon per training

facturering vindt plaats na afloop van de training.

 

 

Stages in het kader van de Wet Inschakeling Werkzoekenden (WIW)

 

                        Aantal personen            : minimaal 31

Vergoeding                   : € 2.723,- per persoon per stage

facturering vindt plaats na plaatsing op werkplek.

 

 

Loopbaanadvisering

 

Een aanvraag voor loopbaanadvisering geschiedt op individuele basis.

 

           

                        Vergoeding                   : € 908,- per loopbaanadvisering

facturering vindt plaats na afloop van het traject.

 

 

Aldus overeengekomen en schriftelijk in tweevoud vastgelegd te Delft op ……….2002.

 

 

Gemeente Delft,                                                                       stichting Werkplan

voor deze,                                                                               voor deze,

de burgemeester,                                                                     de directeur,

 

 

mr. H.M.C.M. van Oorschot                                                      P.H.M. Hageman

 

 

 

BIJLAGE KWALITATIEVE BEGRIPPEN

 

 

Algemeen

 

In deze bijlage, welke een onderdeel vormt bij de overeenkomst gemeente Delft en stichting Werkplan, wordt een kwalitatieve omschrijving gegeven van de navolgende begrippen:

 

1.       overdracht;

2.       instroom

3.       terugverwijzing;

4.       plaatsing;

5.       begeleiding;

 

 

1.       Overdracht:

 

De gemeente draagt de kandidaten ter begeleiding en bemiddeling voor aan Werkplan. Ook andere organisaties kunnen kandidaten aanleveren. De gemeente draagt er zorg voor dat de

kandidaten op de hoogte zijn van de overdracht en dat ze zijn voorbereid op wat komen gaat. De gemeente maakt bij de overdracht gebruik van het formulier “opdracht WIW-dienstbetrekking” en “overdrachtsformulier stage” dat volledig ingevuld wordt aangeleverd. Tevens wordt voor de WIW-dienstbetrekking een WIW-verklaring meegezonden en voor zowel de dienstbetrekking als de stage, indien aanwezig, een kopie van de kwint en beschikbare rapportages. Bij lichamelijke klachten wordt een rapport van de medische keuring meegezonden. Indien Werkplan gegevens mist, zal zij contact opnemen met de gemeente voor aanvullende informatie.

 

Na binnenkomst van de overdracht zal Werkplan binnen twee weken een afspraak hebben met de kandidaat.

 

2.       Intake/diagnose

 

Van elke kandidaat die aan Werkplan is overgedragen wordt een diagnose gesteld aan de hand van een methodiek die door de consulenten van Werkplan op uniforme wijze wordt gehanteerd. Doel hiervan is om te komen tot een objectief totaalbeeld van de cliënt op basis waarvan een trajectadvies kan worden gegeven. De uitgangspunten die hierbij worden gehanteerd zijn:

-          de klant staat centraal;

-          de klant kent een eigen verantwoordelijkheid.

 

Om tot een goed trajectplan te komen is het noodzakelijk dat de uitkomst van de diagnose voor de klant helder en inzichtelijk is.

 

De diagnose wordt gesteld op basis van individuele gesprekken met de kandidaat, waarbij ook gebruik kan worden gemaakt van eventueel beschikbare achtergrondinformatie en gegevens van de toeleiders.

 

 

De trajecten die Werkplan voor de gemeente Delft uitvoert zijn gericht op werk. De stages, de WIW-dienstbetrekkingen en de ID-banen zijn in principe allemaal  gericht op toeleiding naar de reguliere arbeidsmarkt, alleen de termijn waarbinnen dit kan worden gehaald is verschillend en het is, kijkend naar onze doelgroep, niet voor iedereen haalbaar.

 

Het trajectadvies wordt geconcretiseerd in het trajectplan dat wordt opgesteld. Hierin staat de doelstelling van het traject, de concrete leerpunten en de te nemen stappen om het doel te kunnen bereiken. De inhoud van het trajectplan wordt ter kennisname voorgelegd aan de toeleider.

 

Het trajectplan wordt binnen 6 weken afgerond, gerekend vanaf de datum dat het eerste gesprek met de kandidaat plaatsvindt. Daarna wordt direct begonnen met de uitvoering ervan.

 

3.       Terugverwijzing

 

In de volgende situaties zal Werkplan de kandidaat terugverwijzen naar de toeleider:

 

-                      geen respons: wanneer een kandidaat na twee uitnodigingen niet reageert

-                      wanneer de kandidaat weigert mee te werken aan een traject.

-                      wanneer blijkt dat de kandidaat dermate belemmeringen blijkt te hebben, dat een traject bij Werkplan niet mogelijk is.

-                      wanneer het vanwege omstandigheden niet lukt om iemand binnen twee maanden in traject te nemen.

 

4.       Plaatsing

 

Elke cliënt wordt geplaatst bij een externe organisatie. Werkplan acquireert hiertoe voornamelijk op maat. Het streven is om een cliënt binnen twee maanden te plaatsen bij een inlener.

Indien dit niet mogelijk blijkt te zijn zal Werkplan dit met opgaaf van redenen aangeven bij de gemeente. Uitzondering hierop is de Sociale Activering, waarbij in het kader van het traject besloten kan worden op een later tijdstip te plaatsen. Werkplan maakt met de inleners goede afspraken over de begeleiding en bespreekt eventuele uitstroommogelijkheden.

 

5.       Begeleiding

 

Deelnemers aan de trajecten worden intensief begeleid om de voortgang van het traject zeker te stellen en tijdig te kunnen ingrijpen bij eventuele incidenten. De mate van begeleiding hangt mede af van het instrument dat wordt aangeboden. Per instrument wordt hieronder aangegeven wat de begeleiding zal zijn.

 

 

Stage in het kader van de Wet Inschakeling Werkzoekenden (WIW)

De begeleiding tijdens de stageperiode is zeer intensief. Tijdens de 6 maanden durende stage vindt er elke twee weken een gesprek plaats met de stage-werknemer, de begeleider op de werkvloer en de consulent van Werkplan. Tijdens deze gesprekken komen de leerpunten die aangegeven zijn in het trajectplan aan de orde en worden gerapporteerd in een “werkplan”.

 

Rapportage:

Elke maand wordt er gerapporteerd aan de gemeente. De ene maand telefonisch, de ander maand in een schriftelijke rapportage, opgemaakt vanuit het “werkplan”. Aan het einde van de stage wordt een volledige rapportage gemaakt, inclusief het rapport van de loopbaanadviseur, een samenvatting van de hele periode, een conclusie en een advies. Dit rapport wordt besproken met de gemeente en met de cliënt, om vervolgens tot een beslissing te komen over het vervolg.

 

WIW-dienstbetrekkingen

Na de plaatsing bij een inlener in het kader van een WIW-dienstbetrekking is er na een week telefonisch contact. Na een maand is er opnieuw telefonisch contact. Na anderhalve maand vindt er een proeftijdgesprek plaats. Daarna is er elk kwartaal een voortgangsgesprek op de werkplek.

 

Rapportage:

Elk kwartaal verzorgt Werkplan de managementrapportage aan de gemeente. Hierin is het aantal dienstbetrekkingen opgenomen, de instroom, de uitstroom, de redenen van uitstroom, het aantal plaatsingen, de leegloop en het aantal autochtonen en allochtonen.

 

Werkervaringsplaatsen

Bij de werkervaringsplaats is de begeleiding minder intensief. De werknemers zijn regulier in dienst bij een andere organisatie en de begeleiding is in principe de verantwoordelijkheid van de werkgever. Wel volgt Werkplan de voortgang en biedt, indien noodzakelijk, haar diensten aan  om ervoor te zorgen dat de plaatsing een succes wordt.

 

Rapportage:

Elk kwartaal verzorgt Werkplan de managementrapportage aan de gemeente. Hierin is het aantal werkervaringsplaatsen opgenomen, de instroom, de uitstroom en het vervolgtraject.

 

I/D-banen

De begeleiding binnen de ID-banen is er op gericht de werkgever te ondersteunen in zijn begeleiding van de werknemer. Deze begeleiding wordt in principe gedurende een jaar gegeven. Er vindt minimaal drie keer per jaar een gesprek plaats op de werkplek. Tijdens deze gesprekken worden de mogelijkheden tot uitstroom in een niet ID-functie aan de orde gesteld.

 

Rapportage:

Elk kwartaal verzorgt Werkplan de managementrapportage aan de gemeente. Hierin is het aantal dienstbetrekkingen opgenomen, de instroom en de uitstroom en de redenen van uitstroom.