Raamovereenkomst gemeente
Delft en stichting Werkplan
De ondergetekenden:
- gemeente
Delft, vertegenwoordigd door de heer H.M.C.M. van Oorschot, burgemeester van de
gemeente Delft, hierna te noemen: de gemeente;
en
- stichting
Werkplan, gevestigd te Delft, vertegenwoordigd door haar directeur, de heer
P.H.M. Hageman, hierna te noemen: Werkplan;
overwegende:
dat het
college van Burgemeester en Wethouders van de gemeente Delft in haar
vergadering van …2002 heeft besloten met ingang van 1 januari 2002 Werkplan
aan te wijzen als de organisatie die in haar gemeente de Wet Inschakeling
Werkzoekenden (WIW) en het Besluit In- en Doorstroombanen uitvoert, waarin de
WIW-dienstbetrekking, de Werkervaringsplaats (WEP), de stages in het kader van
de WIW en de ID-banen zijn ondergebracht. Tevens wordt gebruik gemaakt van de
loopbaanadvisering die Werkplan als dienstverlening aanbiedt.
verklaren het
volgende te zijn overeengekomen:
Artikel 1
-
WIW-dienstbetrekking
Detachering op basis van een arbeidsovereenkomst, zoals gedefinieerd in artikel
4 van de Wet Inschakeling Werkzoekenden (WIW).
-
WIW werkervaringsplaats (WEP)
Een regulier dienstverband van
minimaal een half jaar voor een langdurig werkloze bij een werkgever. Omdat het
langdurig werklozen betreft die in dienst worden genomen, ontvangt de werkgever
een loonkostensubsidie zoals gedefiniëerd in artikel 5 van de WIW.
-
Stages
Een zeer intensief begeleid traject
gericht op werk en eventuele scholing. De stage duurt in principe 6 maanden, is
met behoud van uitkering en heeft tot doel de positie op de (gesubsidiëerde)
arbeidsmarkt te verbeteren.
-
Instroom/Doorstroombanen
(ID-banen)
Gesubsidieerde
banen in de collectieve en non-profit sector voor langdurig werklozen gericht
op instroom in het arbeidsproces respectievelijk doorstroom naar andere
functies binnen het arbeidsproces.
-
Wet Reïntegratie
Arbeidsgehandicapten (REA)
Wettelijke
instrumenten ter bevordering van de reïntegratie van (gedeeltelijk)
arbeidsongeschikte werkzoekenden, door middel van proefplaatsingen en
plaatsingsubsidies aan werkgevers in zowel de non profit als de profitsector.
-
Sociale Activering
Activiteiten
ter voorkoming van een sociaal isolement van personen die al dan niet zijn
aangewezen op een uitkering krachtens één der sociale verzekeringswetten,
danwel activiteiten om personen uit een sociaal isolement te halen.
Artikel 2
Doel van de overeenkomst
Deze raamovereenkomst heeft tot doel:
-
het
afsluiten van een meerjarencontract tot 2007, gericht op het uitvoeren van de
Wet Inschakeling Werkzoekenden, het Besluit In- en Doorstroombanen en andere
reïntegratie-activiteiten ten behoeve van uitkeringsgerechtigden en
werkzoekende mensen uit de gemeente Delft;
-
het
expliciteren van verantwoordelijkheden en globale taken van de gemeente en Werkplan;
-
het
reguleren van het overleg tussen de partijen
Deze raamovereenkomst wordt nader uitgewerkt in productovereenkomsten.
Productovereenkomst
·
In de productovereenkomst worden
jaarlijks de tarieven voor de in de raamovereenkomst vermelde werkzaamheden
vastgelegd;
·
De tarieven worden aangepast in
overeenstemming met de ontwikkeling van de loonkosten en de prijscompensatie; tariefstijgingen van meer dan 5%
behoeven instemming van de gemeente;
·
In de productovereenkomst worden de
aantallen voor de uit te voeren werkzaamheden
jaarlijks vastgelegd;
·
In de productovereenkomst wordt de
wijze waarop de betaling ter beschikking wordt gesteld vermeld;
·
De productovereenkomst worden
jaarlijks, uiterlijk op 1 oktober, door de gemeente en Werkplan vastgesteld;
·
De
productovereenkomst maakt een onlosmakelijk deel uit van deze
raamovereenkomst.
Artikel 4
Duur van de overeenkomst
-
Deze raamovereenkomst wordt in
beginsel afgesloten voor de duur van 5 jaar. De ingangsdatum van de
overeenkomst is 1 januari 2002. In het tweede kwartaal van 2003 zal door de
gemeente een definitief besluit worden genomen rond de verdere
verzelfstandiging,tenzij er zwaarwichtige
redenen zijn het niet te doen. De overeenkomst eindigt op 31 december
2006. Opzegging vindt schriftelijk plaats, 6 maanden voor beëindiging van de
looptijd;
-
Als de overeenkomst na 5 jaar niet
wordt opgezegd, wordt zij geacht te worden voortgezet voor onbepaalde tijd, met
voor beide partijen de mogelijkheid tot opzegging. Opzegging vindt schriftelijk
plaats. De termijn van opzegging bedraagt 9 maanden.
Artikel 5
Ter beschikking te stellen faciliteiten
-
De in
artikel 13 van het Besluit In- en Doorstroombanen genoemde subsidiebedragen, de
financiële middelen ten behoeve van de WIW-dienstbetrekkingen en de
vergoedingen ten aanzien van de Werkervaringsplaatsen zullen door de gemeente
bij voorschot worden verstrekt, uiterlijk de 15e van de eerste maand
van het kwartaal;
-
Voor het
niet tijdig nakomen van deze verplichting mag Werkplan de gemeente maandelijks
1% van het te ontvangen voorschot als boeterente in rekening brengen.
Artikel 6
Machtiging
Werkplan
Conform het
aanwijzingsbesluit d.d. 18 december 1997 machtigt de gemeente Delft Werkplan om
namens haar de volgende bevoegdheden uit te oefenen, teneinde de toegewezen
werkzaamheden goed en adequaat te kunnen uitvoeren:
Terzake de
WIW-dienstbetrekkingen:
-
het aangaan van arbeidsovereenkomsten
met werkloze jongeren, uitkeringsgerechtigden en langdurig werklozen,
overeenkomstig de bepalingen van de WIW;
-
het toepassen van de
arbeidsvoorwaarden waartoe de werkgever verplicht is krachtens de Cao voor
WIW-werknemers;
-
het voeren van personeelsbeheer,
waaronder begrepen de deelnemersadministratie, salarisadministratie en
salarisbetaling;
-
het verstrekken van opdrachten aan
WIW-werknemers voortvloeiende uit bovengenoemde arbeidsovereenkomst, dan wel
gericht op de in het kader van de WIW opgestelde persoonlijke
trajectplannen;
-
Het hanteren van de
arbeidsvoorwaardenregeling behorende bij een dienstbetrekking in het kader van
de WIW;
-
Het beëindigen van de
arbeidsovereenkomst;
-
Het aangaan van
plaatsingsovereenkomsten met bedrijven en instellingen (inleners) aangaande het
detacheren van WIW-werknemers;
-
Het vaststellen van de
inleenvergoeding op een zodanig niveau, dat de concurrentieverhoudingen niet
onaanvaardbaar worden beïnvloed;
-
Het innen van inleenvergoedingen;
-
Het beëindigen van
plaatsingsovereenkomsten.
Terzake de
werkervaringsplaats (WEP):
-
het acquireren en aangaan van
overeenkomsten met bedrijven of
instellingen aangaande
werkervaringsplaatsen;
-
het afgeven van een beschikking aan
een werkgever omtrent de plaatsing van een langdurig werkloze op een
werkervaringsplaats;
-
het vaststellen van de hoogte en het
uitbetalen van de loonkostensubsidie aan de werkgevers;
-
het beheren van de
werkervaringsplaatsen.
Terzake de In-
en Doorstroombanen:
-
het afgeven van een verklaring aan de
werkgever conform artikel 9 van de regeling;
-
het afgeven van een beschikking
omtrent de plaatsing van een ID-werknemer
-
het vaststellen van de vergoeding aan
de werkgever en het uitbetalen van deze vergoeding aan de werkgever conform
artikel 5 en 16 van de regeling;
-
het conform artikel 10 van de regeling
plaatsen van langdurig werklozen op vacante dienstbetrekkingen in het kader van
de ID-regeling, waarbij de door de minister van Sociale Zaken en
Werkgelegenheid het aan de gemeente Delft toegekende aantal dienstbetrekkingen
niet mag worden overschreden;
-
het maken van afspraken met en het
stellen van voorwaarden aan de werkgevers teneinde de regeling conform de
voorschriften te kunnen uitvoeren.
Artikel 7
Verplichtingen
Werkplan
Krachtens deze overeenkomst
verricht Werkplan de volgende werkzaamheden:
WIW-dienstbetrekking:
·
het
opstellen en uitvoeren van een trajectplan voor WIW-werknemers;
·
het acquireren van beschikbare
plaatsen bij inlenende bedrijven en instellingen ten behoeve van een
detachering voor WIW-werknemers met inachtneming van de toetsingscriteria voor
verdringing, zoals in de WIW verwoord;
·
het realiseren van de taakstelling
dienstbetrekkingen WIW, zoals jaarlijks bepaald in de bijlage:
- jongeren
in het kader van de sluitende aanpak
- WIW-werknemers
van 23 jaar en ouder
·
het begeleiden van de werknemer en de
inlener;
·
het in overleg met de gemeente zorgen voor de randvoorwaarden op
individueel niveau op basis van vooraf toegekende en geoormerkte budgetten
(scholing, kinderopvang e.d.);
·
het maandelijks uitbetalen van de
salarissen aan de WIW-werknemers en het afdragen van de sociale lasten en
premies, alsmede de gehele salarisadministratie;
·
het aanvragen van de
loonkostensubsidie in het kader van de Wet Vermindering Afdracht loonbelasting;
·
het elk kwartaal verstrekken van
managementinformatie;
·
het aanleveren van de gegevens conform
het controleprotocol van de WIW. In voornoemd protocol zijn alle werkzaamheden,
inclusief alle verplichte kwartaal- en jaarrapportages neergelegd, waarop de
subsidieverlening door het ministerie van SoZaWe is gebaseerd.
·
Kennismaking en introductie door
middel van een gesprek met de stage-kandidaat in samenwerking met afdeling
Activering en Inburgering;
·
Het opstellen en uitvoeren van een
trajectplan voor de stage-kandidaat;
·
Het acquireren van beschikbare
plaatsen bij inlenende bedrijven en instellingen ten behoeve van een
stage-plaats voor stage-kandidaten;
·
Het aangaan van een stage-overeenkomst
met de stage-kandidaat;
·
Het aangaan van
plaatsingsovereenkomsten met de inleners;
·
Het intensief begeleiden van en
voortgangsgesprekken voeren met de stage-kandidaat en de inlener;
·
Het maken van rapportages opgemaakt in
een “werkplan”;
·
Het doen van assessment/psychologische
testen; hypothesen toetsen; vaststellen beroepskeuze;
·
Observaties op de werkplek;
·
Het overdragen van een volledige
rapportage met een conclusie en advies;
·
Het realiseren van de taakstelling
zoals jaarlijks bepaald in de bijlage.
Werkplan draagt zorg voor voorlichting, overleg, afstemming
en samenwerking met de gemeente en andere relevante partijen. Tevens zal
Werkplan het gemeentelijk beleid ten aanzien van de ID-regeling uitdragen aan
betrokken organisaties.
A. Intake en plaatsing
-
Het verzorgen van een intake voor elke
kandidaat alsmede het acquireren, in samenwerking met de gemeente, van
kandidaten;
-
Het tot stand brengen van plaatsingen op het moment dat er een
vacature is bij instellingen conform artikel 1g. van de regeling met
inachtneming van artikel 4 van de regeling inzake het tegengaan van verdringing
en concurrentievervalsing;
-
Het begeleiden van de kandidaat voor
en tijdens de plaatsing gedurende een jaar;
-
Het maken van rapportages.
-
het aanbieden van een loopbaantraining
aan ID-werknemers waarin de mogelijkheden en onmogelijkheden in beeld worden
gebracht;
-
Het bevorderen van uitstroom middels
gesprekken met de ID-werkgevers om mee te werken aan het invullen van reguliere
interne vacatures door ID-werknemers;
-
Het opstellen en uitvoeren van een
trajectplan voor de ID-werknemer;
-
het voeren van voortgangsgesprekken en
het stimuleren van eventueel noodzakelijke scholing;
-
acquireren van mogelijke regulier
betaalde baan;
-
het maken van rapportages.
-
Het berekenen en vaststellen van de
subsidie en het doen van de betalingen van de subsidies aan de ID-werkgevers;
-
De correspondentie met de werkgevers
teneinde de subsidie te kunnen realiseren.;
-
Het verzamelen van de stukken van de
ID-werkgever die ter verantwoording dienen van de te verkrijgen subsidie;
-
Het berekenen en betalen van de
subsidie ten gunste van de gemeente;
-
Het verzamelen en beheren van de
noodzakelijke gegevens van de persoondossiers;
-
het afgeven van een beschikking aan
een werkgever omtrent de plaatsing van een langdurig werkloze op een ID-baan;
-
Het aanleveren van de gegevens conform
artikel 12 en artikel 14, lid 1 en 2 van de regeling I/D-banen In voornoemde
artikelen zijn alle werkzaamheden inclusief alle verplichte kwartaal- en
jaarrapportages neergelegd, waarop de subsidieverlening door het Ministerie van
SoZaWe is gebaseerd.
-
Het verzenden van het
aanvraagformulier aan de uitgestroomde werknemer;
-
De correspondentie met de werknemer
inzake de aanvraag;
-
Het beoordelen van de aanvraag;
-
Het verwerken van de subsidie ten
gunste van de gemeente, alsmede het overzicht van af te dragen belastingen c.q.
premies;
-
Het beheren en verzamelen van de
noodzakelijke gegevens voor de persoondossiers;
-
Het afgeven van een
toekenningsbeschikking c.q. afwijzingsbeschikking namens de gemeente;
-
het uitbetalen van de uitstroompremie;
-
Het aanleveren van de gegevens conform
artikel 12 en artikel 14, lid 1 en 2 van de regeling I/D- banen In voornoemde
artikelen zijn alle werkzaamheden inclusief alle verplichte kwartaal- en
jaarrapportages neergelegd, waarop de subsidieverlening door het Ministerie van
SoZaWe is gebaseerd;
Loopbaanadvisering
Een loopbaanadvies doet een uitspraak over de opleiding of
werkomgeving die het best bij iemand past. De wensen van de cliënt of de
gemeente vormen het uitgangspunt voor het onderzoek. Dit onderzoek bestaat uit
enkele gesprekken en een test van de capaciteiten, persoonlijkheid en interesse
van de persoon. De resultaten van het onderzoek en het daarbij behorende advies
worden met de betrokkenen en de gemeente nabesproken en in een schriftelijk
rapport vastgelegd.
Rapportages
1. Werkplan
draagt binnen een maand na afloop van elk kwartaal zorg voor de volgende
managementrapportages:
o
de stand van zaken met betrekking tot
het aantal dienstbetrekkingen, Werkervaringsplaatsen, stages en ID-banen;
o
de uitstroomcijfers van bovengenoemde
instrumenten en de daarbij behorende redenen.
2. Werkplan
draagt binnen een maand na afloop van elk kwartaal zorg voor de door de
gemeente gewenste gegevens, die voor de declaraties en de statistieken van het
Ministerie van SoZaWe noodzakelijk zijn.
Verplichtingen gemeente
·
De gemeente draagt zorg voor de
aanvoer van kandidaten, zodanig dat Werkplan in staat wordt gesteld haar
kwantitatieve taakstelling te realiseren;
·
De gemeente zal in haar taakstelling
anticiperen op de daarbij te realiseren en gerealiseerde in- en uitstroom;
·
De gemeente zal halverwege het jaar de
taakstelling voor het lopende jaar met Werkplan evalueren. De gemeente
verplicht zich, indien nodig, actie te ondernemen voor het behalen van de
afgesproken taakstelling voor dat jaar;
·
De gemeente zal zorgdragen voor het
tijdig verstrekken van budgetten t.b.v. flankerend beleid (scholing en
kinderopvang);
·
De gemeente draagt zorg voor de
bezwaarprocedure in het kader van de WIW-verklaring met betrekking tot de
administratieve rechtspraak;
·
De
gemeente zal jaarlijks met betrekking tot de ID-regeling, ingevolge artikel 3,
lid 6 van het besluit In- en doorstroombanen, de bereidverklaring voor 1 april
inzenden aan het Ministerie van SoZaWe.
Artikel 9
Geschillenregeling
Ieder geschil tussen de gemeente en Werkplan ter zake van deze
overeenkomst kan door beide partijen worden voorgelegd aan de daartoe bevoegde
rechter in het arrondissement ’s-Gravenhage. Op deze overeenkomst is Nederlands
recht van toepassing
Artikel 10
Slotbepalingen
1) Indien
bij één of meerdere regelingen, zoals genoemd in deze overeenkomst, een
(wettelijke) wijziging , danwel een nieuwe (wettelijke) regeling wordt
ingevoerd door de wetgever, dan treden de gemeente en Werkplan in overleg
teneinde nadere afspraken te maken over de uitvoering van de gewijzigde
regelgeving.
2) Mocht
lid 1 van toepassing zijn, dan verplicht de gemeente zich om de overeengekomen
termijn van deze overeenkomst te garanderen.
Aldus
overeengekomen en schriftelijk in tweevoud vastgelegd te Delft op …….2002.
Gemeente
Delft, stichting
Werkplan,
voor
deze, voor
deze,
de
burgemeester, de
directeur,
mr. H.M.C.M.
van Oorschot P.H.M.
Hageman
Algemeen
·
De productovereenkomst vormt een onderdeel van de
raamovereenkomst tussen de gemeente Delft en stichting Werkplan
·
De in
deze bijlage vermelde tarieven zijn exclusief BTW, tenzij anders vermeld;
·
Tenzij
anders is overeengekomen, geldt een betalingstermijn van 14 dagen, nadat de factuur
aan de gemeente is verstuurd;
·
De in
de productovereenkomst opgenomen aantallen gelden als minimum van de te
factureren werkzaamheden. Indien de gemeente minder aantallen realiseert, dan
geldt het aantal, zoals is opgenomen in deze productovereenkomst;
·
In de
genoemde tarieven van deze overeenkomst zijn geen kosten van medische keuringen
opgenomen, tenzij anders is vermeld.
Tarieven en aantallen
WIW-dienstbetrekkingen
Werkplan
voldoet de maandelijkse loonverplichtingen en afdracht van de wettelijk voorgeschreven
premies van de dienstbetrekkingen ingevolge artikel 4 van de Wet
Inschakeling Werkzoekenden (WIW). Hieronder wordt verstaan de bruto
salariskosten per werknemer op basis van het wettelijk minimum loon, inclusief
de verplichtingen in het kader van de Collectieve Arbeidsovereenkomst voor
WIW-werknemers, inclusief de vakantietoeslag van 8% van de bruto salariskosten,
inclusief de verschuldigde werkgeverslasten, alsmede de kosten van de
bedrijfsgezondheidsdienst.
Om
bovenstaande werkzaamheden te kunnen uitvoeren, ontvangt Werkplan de navolgende
bevoorschotting ter vergoeding:
1.
Het in
artikel 14, lid 2, sub a vermelde basisbedrag per persoon per jaar. Indien de
duur van de dienstbetrekking ingevolge artikel 4 WIW van een persoon minder is
dan 12 maanden, dan wordt de in dit artikel genoemde basisbedrag naar rato
vergoedt. Dit wordt berekend conform het declaratiesysteem van het ministerie
van Sociale Zaken en Werkgelegenheid;
2.
De in
artikel 14 WIW, lid 2, sub b vermelde vaste normbedragen, zoals deze zijn
vastgesteld door het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid;
3.
Plaatsingen
worden gerealiseerd tot het maximum van de door de gemeente ontvangen
rijkssubsidie inzake de in artikel 14 WIW, lid 2, sub b vermelde normbedragen;
4.
De
voor de WIW-werknemers geldende Wet Afdracht Vermindering Loonbelasting (WVA).
Voor de invordering van de WVA stelt de gemeente een sub- nummer van haar
loonbelastingnummer ter beschikking en betaalt de opbrengst WVA door aan
Werkplan;
5.
De
inleenvergoedingen voor gedetacheerde WIW-werknemers, worden door Werkplan
rechtstreeks in rekening gebracht bij de inlenende organisaties;
6.
De
door het Rijk gestelde noodzakelijke inleenvergoeding per categorie komt ten
goede aan de gemeente.
Aantal personen :
maximaal aantal conform artikel 14,lid 2 sub b WIW
: minimaal worden
zoveel mensen overgedragen dat
Werkplan gemiddeld
250 WIW-werknemers per jaar in
dienst heeft.
Voorschot per kwartaal : €
744.000,-
Uitvoeringskosten :
€ 2.723,- per werknemer per
jaar;
worden per kwartaal achteraf in rekening
gebracht
Scholingskosten :
€ 90.756,- per jaar
Werkervaringsplaatsen
Werkplan voldoet de loonkostensubsidies aan de werkgevers en
hanteert hierbij de landelijke richtlijn, zoals is vastgesteld door de
Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) in overleg met de werkgevers- en
werknemersvertegenwoordigingen.
Om bovenstaande werkzaamheden te kunnen uitvoeren, ontvangt
Werkplan de navolgende bevoorschotting:
Het basisbedrag zoals is vastgesteld
in artikel 14, lid 2 sub a. Indien de duur van de dienstbetrekking ingevolge
artikel 5 WIW van een persoon minder is dan 12 maanden, dan wordt de in dit
artikel genoemde basisbedrag naar rato vergoed. Dit wordt berekend conform het
declaratiesysteem van het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid
Uitvoeringskosten : € 681,- per werknemer
worden
per kwartaal achteraf in rekening gebracht
In- en
Doorstroombanen
Werkplan
voldoet de werkgeverssubsidies overeenkomstig de artikelen 6, 9, 10, 12, 18, en
19 van het Besluit in- en
doorstroombanen (Stb.624 dd. 20 december 2000).
Om
bovengenoemde werkzaamheden uit te kunnen voeren, heeft Werkplan het navolgende
voorschot nodig:
De in
artikel 13 van het Besluit In- en Doorstroombanen vermelde subsidieverlening
conform de bij ministeriële jaarlijkse regeling bepaalde subsidiebedragen.
Aantal personen : maximaal aantal is 320 FTE
Voorschot per kwartaal
: € 950.000,-
Uitvoeringskosten :
€ 999,- per werknemer per jaar
worden per kwartaal achteraf in rekening
gebracht
Het Rijk
stelt een subsidiebudget beschikbaar in verband met de Tijdelijke
stimuleringsregeling bevordering activering en uitstroom, alsmede een
uitstroomsubsidie met betrekking tot ID-banen. Indien deze subsidie van
toepassing is op de trajecten die Werkplan uitvoert en/of op de uitstroom die door
Werkplan wordt gecreëerd, dan komt de daarvoor bedoelde subsidie ten goede aan
Werkplan.
Loopbaantraining
ID-werknemers
Om ID-werknemers te stimuleren uit te stromen naar een
regulier betaalde baan biedt Werkplan een loopbaantraining aan die in eigen
beheer wordt uitgevoerd door de loopbaanadviseur in samenwerking met de
ID-consulent.
Aantal
personen : minimaal 15
Vergoeding : € 1.316,- per persoon per
training
facturering vindt plaats na afloop van de training.
Aantal personen : minimaal 31
Vergoeding : € 2.723,- per persoon per stage
facturering
vindt plaats na plaatsing op werkplek.
Een aanvraag voor loopbaanadvisering geschiedt op
individuele basis.
Vergoeding : € 908,- per
loopbaanadvisering
facturering vindt plaats na afloop van het traject.
Aldus overeengekomen en schriftelijk in tweevoud vastgelegd te Delft op
……….2002.
Gemeente Delft, stichting
Werkplan
voor deze, voor
deze,
de burgemeester, de
directeur,
mr. H.M.C.M. van Oorschot P.H.M.
Hageman
BIJLAGE KWALITATIEVE BEGRIPPEN
Algemeen
In deze bijlage, welke een onderdeel vormt bij de
overeenkomst gemeente Delft en stichting Werkplan, wordt een kwalitatieve
omschrijving gegeven van de navolgende begrippen:
1.
overdracht;
2.
instroom
3.
terugverwijzing;
4.
plaatsing;
5.
begeleiding;
1.
Overdracht:
De gemeente draagt de kandidaten ter
begeleiding en bemiddeling voor aan Werkplan. Ook andere organisaties kunnen
kandidaten aanleveren. De gemeente draagt er zorg voor dat de
kandidaten op de hoogte zijn van de
overdracht en dat ze zijn voorbereid op wat komen gaat. De gemeente maakt bij
de overdracht gebruik van het formulier “opdracht WIW-dienstbetrekking” en
“overdrachtsformulier stage” dat volledig ingevuld wordt aangeleverd. Tevens
wordt voor de WIW-dienstbetrekking een WIW-verklaring meegezonden en voor zowel
de dienstbetrekking als de stage, indien aanwezig, een kopie van de kwint en
beschikbare rapportages. Bij lichamelijke klachten wordt een rapport van de
medische keuring meegezonden. Indien Werkplan gegevens mist, zal zij contact
opnemen met de gemeente voor aanvullende informatie.
Na binnenkomst van de overdracht zal
Werkplan binnen twee weken een afspraak hebben met de kandidaat.
Van elke kandidaat die aan Werkplan
is overgedragen wordt een diagnose gesteld aan de hand van een methodiek die
door de consulenten van Werkplan op uniforme wijze wordt gehanteerd. Doel
hiervan is om te komen tot een objectief totaalbeeld van de cliënt op basis
waarvan een trajectadvies kan worden gegeven. De uitgangspunten die hierbij
worden gehanteerd zijn:
-
de
klant staat centraal;
-
de
klant kent een eigen verantwoordelijkheid.
Om tot een goed trajectplan te komen
is het noodzakelijk dat de uitkomst van de diagnose voor de klant helder en
inzichtelijk is.
De diagnose wordt gesteld op basis
van individuele gesprekken met de kandidaat, waarbij ook gebruik kan worden
gemaakt van eventueel beschikbare achtergrondinformatie en gegevens van de
toeleiders.
De trajecten die Werkplan voor de
gemeente Delft uitvoert zijn gericht op werk. De stages, de
WIW-dienstbetrekkingen en de ID-banen zijn in principe allemaal gericht op toeleiding naar de reguliere
arbeidsmarkt, alleen de termijn waarbinnen dit kan worden gehaald is
verschillend en het is, kijkend naar onze doelgroep, niet voor iedereen
haalbaar.
Het trajectadvies wordt
geconcretiseerd in het trajectplan dat wordt opgesteld. Hierin staat de
doelstelling van het traject, de concrete leerpunten en de te nemen stappen om
het doel te kunnen bereiken. De inhoud van het trajectplan wordt ter kennisname
voorgelegd aan de toeleider.
Het trajectplan wordt binnen 6 weken afgerond, gerekend vanaf de datum dat
het eerste gesprek met de kandidaat plaatsvindt. Daarna wordt direct begonnen
met de uitvoering ervan.
3.
Terugverwijzing
In de volgende situaties zal
Werkplan de kandidaat terugverwijzen naar de toeleider:
-
geen
respons: wanneer een kandidaat na twee uitnodigingen niet reageert
-
wanneer
de kandidaat weigert mee te werken aan een traject.
-
wanneer
blijkt dat de kandidaat dermate belemmeringen blijkt te hebben, dat een traject
bij Werkplan niet mogelijk is.
-
wanneer het vanwege omstandigheden niet lukt om
iemand binnen twee maanden in traject te nemen.
4.
Plaatsing
Elke cliënt wordt geplaatst bij een
externe organisatie. Werkplan acquireert hiertoe voornamelijk op maat. Het
streven is om een cliënt binnen twee maanden te plaatsen bij een inlener.
Indien dit
niet mogelijk blijkt te zijn zal Werkplan dit met opgaaf van redenen aangeven
bij de gemeente. Uitzondering hierop is de Sociale Activering, waarbij in het
kader van het traject besloten kan worden op een later tijdstip te plaatsen.
Werkplan maakt met de inleners goede afspraken over de begeleiding en bespreekt
eventuele uitstroommogelijkheden.
5.
Begeleiding
Deelnemers
aan de trajecten worden intensief begeleid om de voortgang van het traject
zeker te stellen en tijdig te kunnen ingrijpen bij eventuele incidenten. De mate
van begeleiding hangt mede af van het instrument dat wordt aangeboden. Per
instrument wordt hieronder aangegeven wat de begeleiding zal zijn.
Stage in het kader van de Wet Inschakeling Werkzoekenden
(WIW)
De
begeleiding tijdens de stageperiode is zeer intensief. Tijdens de 6 maanden
durende stage vindt er elke twee weken een gesprek plaats met de
stage-werknemer, de begeleider op de werkvloer en de consulent van Werkplan.
Tijdens deze gesprekken komen de leerpunten die aangegeven zijn in het trajectplan
aan de orde en worden gerapporteerd in een “werkplan”.
Rapportage:
Elke maand wordt er gerapporteerd aan de gemeente. De ene
maand telefonisch, de ander maand in een schriftelijke rapportage, opgemaakt
vanuit het “werkplan”. Aan het einde van de stage wordt een volledige
rapportage gemaakt, inclusief het rapport van de loopbaanadviseur, een
samenvatting van de hele periode, een conclusie en een advies. Dit rapport
wordt besproken met de gemeente en met de cliënt, om vervolgens tot een
beslissing te komen over het vervolg.
WIW-dienstbetrekkingen
Na de
plaatsing bij een inlener in het kader van een WIW-dienstbetrekking is er na
een week telefonisch contact. Na een maand is er opnieuw telefonisch contact.
Na anderhalve maand vindt er een proeftijdgesprek plaats. Daarna is er elk
kwartaal een voortgangsgesprek op de werkplek.
Rapportage:
Elk
kwartaal verzorgt Werkplan de managementrapportage aan de gemeente. Hierin is
het aantal dienstbetrekkingen opgenomen, de instroom, de uitstroom, de redenen
van uitstroom, het aantal plaatsingen, de leegloop en het aantal autochtonen en
allochtonen.
Werkervaringsplaatsen
Bij de
werkervaringsplaats is de begeleiding minder intensief. De werknemers zijn
regulier in dienst bij een andere organisatie en de begeleiding is in principe
de verantwoordelijkheid van de werkgever. Wel volgt Werkplan de voortgang en
biedt, indien noodzakelijk, haar diensten aan
om ervoor te zorgen dat de plaatsing een succes wordt.
Rapportage:
Elk kwartaal verzorgt Werkplan de managementrapportage aan
de gemeente. Hierin is het aantal werkervaringsplaatsen opgenomen, de instroom,
de uitstroom en het vervolgtraject.
I/D-banen
De
begeleiding binnen de ID-banen is er op gericht de werkgever te ondersteunen in
zijn begeleiding van de werknemer. Deze begeleiding wordt in principe gedurende
een jaar gegeven. Er vindt minimaal drie keer per jaar een gesprek plaats op de
werkplek. Tijdens deze gesprekken worden de mogelijkheden tot uitstroom in een
niet ID-functie aan de orde gesteld.
Rapportage:
Elk
kwartaal verzorgt Werkplan de managementrapportage aan de gemeente. Hierin is
het aantal dienstbetrekkingen opgenomen, de instroom en de uitstroom en de
redenen van uitstroom.