Onderwerp
Overgang
WVG-indicaties naar het RIO DWO: stappenplan personeelstraject (aangepast per
11 juni 2002)
Hierbij wordt een plan van
aanpak gepresenteerd waarin aangegeven wordt welke stappen gezet moeten worden
om de overheveling van de WVG-indicaties van de gemeente Delft naar het RIO op
personeelsgebied te implementeren. In de eerste paragraaf wordt de aanleiding
hiertoe geschetst. In de tweede paragraaf worden de probleemstelling, het doel
en de uitgangspunten aangegeven. In de derde paragraaf wordt beschreven welke
stappen/producten daarvoor geleverd moeten worden en wie waar voor
verantwoordelijk is zowel bij de gemeente Delft als bij het RIO DWO. In de
vierde paragraaf wordt aangegeven hoe betreffende WVG-medewerkers worden
geïnformeerd. In de laatste paragraaf tenslotte zijn de stappen en de
besluitvormingsmomenten uiteengezet.
§1 Aanleiding
Al lange tijd bestaat het
voornemen van de gemeenten in de regio Delft, Westland, Oostland om een deel
van de gemeentelijke taken op het gebied van de Wet Voorzieningen Gehandicapten
(WVG), namelijk de indicatiestelling, over te hevelen naar het Regionaal
Indicatie Orgaan Delft Westland Oostland (RIO DWO). Hiertoe is in april 2000
door de gemeenten in de regio DWO het principebesluit genomen voor overheveling
van de indicatiestelling WVG naar het RIO DWO in de vorm van de zogenaamde
variant 3. Volgens deze variant zal de aanmelding, de intake en de indicatiestelling
voortaan door het RIO uitgevoerd worden, met de optie dat onderdelen op
gemeentelijk niveau worden uitgevoerd onder verantwoordelijkheid van het RIO.
In januari 2001 is een
startnotitie aangenomen door de gemeenten in de regio DWO waarin een
stappenplan uiteen is gezet om de implementatie van variant 3 te realiseren.
Hierbij is een koppeling gemaakt met de subsidieregeling ‘Robuuste RIO’s’ van
het rijk dat een looptijd heeft van 1-7-2001 tot 1-7-2002. De reden hiervoor is
dat onderdeel van deze subsidieregeling is dat gemeenten het RIO moeten
verbreden met de indicatiestelling voor de WVG. Hiertoe is op 1 juli 2001 door
een daarvoor ingestelde werkgroep RIO-WVG bestaande uit 3 vertegenwoordigers
van de gemeenten in de regio DWO, 2 vertegenwoordigers van het RIO en een
externe adviseur het Activiteitenplan RIO DWO opgesteld. Hierin is als doel
gesteld dat de verbreding van het RIO met de WVG-indicaties per 1 juli 2002
gerealiseerd moet zijn. Door de koppeling met deze subsidieregeling is de overheveling
van de WVG-taken op het gebied van de indicatiestelling in een
stroomversnelling gekomen.
§2 Probleemstelling,
uitgangspunten, doelstelling van de gemeente Delft
In het Activiteitenplan RIO
DWO wordt de intentie van de gemeenten in de regio aangegeven alle
WVG-indicaties formeel per 1-1-2002 door het RIO te laten uitvoeren, maar wordt
tevens aangegeven dat verwacht wordt dat per 1-7-2002 het RIO de WVG-indicaties
volledig zelfstandig kan uitvoeren. Dit betreft de aanmeldingen, de intake en
de indicatie voor vervoers-, woon- en rolstoelvoorzieningen.
Conform de uitgangspunten
van het Sociaal Statuut hanteert de gemeente Delft bij deze overheveling van de
genoemde WVG indicatietaken naar het RIO DWO het uitgangspunt ‘mens volgt
taak’. Een nog nader vast te stellen deel van de betrokken medewerkers zullen
daarom in beginsel in dienst moeten komen van het RIO. De medewerkers die dit
aangaat, zijn de medewerkers van het vakteam voorzieningen gehandicapten. Voor
een aantal medewerkers zal in de nieuwe organisatie de taakinhoud dermate
wijzigen dat daarop het principe van “mens volgt taak” niet zonder meer van
toepassing is. In die situatie zal met betrokkenen naar maatwerk-oplossingen
gezocht worden, hetgeen zal worden vastgelegd in de sociale paragrafen van deze
medewerkers. Op dit moment is de inschatting dat dit laatste met name aan de
orde zal zijn bij de huidige functie van WVG-consulent.
De stappen die gezet moeten
worden om de herplaatsing van deze medewerkers te realiseren, staan aangegeven
in het bijgaande schema. Op dit traject is het gemeentelijk Sociaal Statuut van
toepassing dat een kader biedt voor de wijze waarop dergelijke herplaatsingen
uitgevoerd moeten worden.
§3 Afbakening
Verantwoordelijkheden gemeente Delft en RIO DWO
Om de overplaatsing van de
Delftse medewerkers naar het RIO DWO te realiseren, hebben de gemeente Delft en
het RIO DWO ieder een eigen verantwoordelijkheid en moet een aantal producten
opgeleverd worden. Hieronder wordt nader ingegaan op de verantwoordelijkheid
van beiden en worden de producten aangegeven.
Product 1: Activiteitenplan
RIO DWO
Het activiteitenplan RIO
DWO is de subsidieaanvraag voor subsidie op grond van de subsidieregeling
Robuuste RIO’s van het rijk. Het activiteitenplan is opgesteld door een werkgroep
bestaande uit vertegenwoordigers van gemeenten in de regio en het RIO en moest
voor 1-7-2001 bij het ministerie van VWS ingediend worden. De gemeente Delft is
hiervoor coördinerende gemeente voor de gemeenten in de regio.
Product 2: Plan van aanpak
Dit plan van aanpak is een
plan van aanpak v.w.b. de overgang van Delftse medewerkers naar het RIO DWO
zoals geformuleerd in het Sociaal Statuut van de gemeente Delft: hierin wordt
de probleemstelling, doelstelling, planning, afbakening van verantwoordelijkheden
en de besluitvormingsprocedure aangegeven. Het plan van aanpak wordt ook
opgesteld voor de procedures rondom de overplaatsing van de Delftse medewerkers
naar het RIO DWO en biedt een kader en houvast in het overplaatsingsproces.
Product 3: Intentieovereenkomst
Het is gebruikelijk dat bij
fusies en overnames van medewerkers van tevoren een gezamenlijke
intentieovereenkomst wordt opgesteld: zie de voorbeelden van de fusie tussen de
ambulancediensten en de GGD Delfland en West-Holland. Hierin wordt de reden en
het doel van de fusie/overname aangegeven en wordt een gezamenlijke werkwijze
afgesproken. Een dergelijke intentieverklaring wordt ook opgesteld voor de
procedures rondom de overplaatsing van de Delftse medewerkers naar het RIO DWO
en biedt een kader en houvast in het overplaatsingsproces.
Product 4: Sociaal Plan
Zoals aangegeven in het
Sociaal Statuut van de gemeente Delft behoort bij een overplaatsingsbesluit een
Sociaal Plan opgesteld te worden. Het Sociaal Plan voorziet in een rechtspositioneel
kader voor betrokken medewerkers bij de overplaatsing. Voor de medewerkers van
het vakteam voorzieningen gehandicapten moet in dit verband een Sociaal Plan
opgesteld worden.
Product 5: Sociale Paragrafen
Een sociale paragraaf is
een vast onderdeel van een besluit tot overplaatsing ten aanzien van een
individuele werknemer waarin de persoonlijke positie voor en na de
overplaatsing is aangegeven. Voor iedere medewerker van het vakteam
voorzieningen gehandicapten die betrokken is bij de overplaatsing moet een
sociale paragraaf opgesteld worden.
Voor het proces van
overplaatsing van de Delftse medewerkers naar het RIO is de directeur
Publiekszaken en het sectorhoofd WIZ eindverantwoordelijk: dit is het ‘bevoegd
gezag’ conform het sociaal statuut. Volgens het sociaal statuut is het ‘bevoegd
gezag’ het orgaan of functionaris die het gezag dat bevoegd is tot het nemen
van de uiteindelijke beslissing (College van B&W) inzake de overplaatsing
terzake adviseert. Door het bevoegd gezag worden de gesprekken/onderhandelingen
gevoerd in de Onderdeelscommissie (OC) en in het Georganiseerd Overleg (GO).
Voor het verloop van het
proces en de wijze waarop het proces wordt ingericht wordt een projectgroep
onder voorzitterschap van het sectorhoofd WIZ ingesteld. Deze projectgroep
wordt ingesteld voor de duur van het integratietraject van WVG-taken bij het
RIO DWO. De projectgroep bestaat uit het sectorhoofd WIZ, het hoofd vakteam
voorzieningen gehandicapten, een beleidsmedewerker van het vakteam beleid en projecten
en de adviseur personeel en organisatie van de sector WIZ. De projectgroep
zorgt er voor dat het Sociaal Plan opgesteld wordt, treft de voorbereidingen
voor de gesprekken met het RIO en draagt zorg voor het opstellen van de sociale
paragrafen. Tevens wordt door de projectgroep de financiële gevolgen van het
proces in kaart gebracht.
Naast de genoemde
projectstructuren is de wethouder zorg, tevens voorzitter van het bestuur van
het RIO, politiek verantwoordelijk. Een beleidsmedewerker van de gemeente Delft
neemt deel aan de werkgroep WVG-RIO die het activiteitenplan voor de
subsidieregeling ‘Robuuste RIO’s’ opstelt en implementeert dat onder leiding
staat van een externe adviseur.
Het RIO is verantwoordelijk
voor de wijze waarop de organisatie de nieuwe taken m.b.t. de WVG-indicaties op
gaat pakken. Dat betekent dat het RIO een nieuwe organisatiestructuur zal
opzetten met de daarin te onderscheiden functies. Het RIO zal als nieuwe
werkgever de sociale paragrafen implementeren.
Uitgangspunt is dat het een
gezamenlijke verantwoordelijkheid is om de inrichting van de nieuwe
RIO-organisatie en het overplaatsingstraject van het Delftse personeel op
elkaar aan te laten sluiten. Hiertoe zal een tijdelijk gezamenlijk overleg
ingesteld worden onder voorzitterschap van de externe adviseur waarin de
gesprekken/onderhandelingen tussen de gemeente Delft en het RIO DWO gevoerd
worden. Hoofdonderwerp van het gezamenlijk overleg is het Sociaal Plan.
Er zal een
plaatsingscommissie worden ingesteld dat bestaat uit vertegenwoordigers van de
gemeente Delft en van het RIO DWO. Deze commissie bespreekt op individueel
medewerkersniveau over de overheveling van een nog vast te stellen deel van de
medewerkers van de gemeente Delft naar het RIO. Deze commissie treft derhalve
voorbereidingen voor de opstelling van de individuele sociale paragrafen.
§4 Informatieverschaffing
aan betrokken medewerkers gemeente Delft
De betrokken medewerkers
van het vakteam voorzieningen gehandicapten van de gemeente Delft worden op
vooraf bepaalde momenten in het proces geïnformeerd:
-
over dit plan van aanpak, het activiteitenplan en het principebesluit
tot overheveling van de WVG-advisering voordat het naar de OC en B&W gaat:
begin maart 2002
-
over het Sociaal Plan voordat het naar de OC, B&W en het GO gaat:
april/mei 2002
-
op individueel niveau over herplaatsing: juni/juli 2002
-
op individueel niveau over arbeidsvoorwaarden/sociale paragraaf: juli
2002
§5 Stappen en besluitvormingsmomenten
In het onderstaande schema
is een tijdspad uitgezet van de acties die voorbereid moeten worden zowel door
de gemeente Delft als het RIO DWO, wie daarbij betrokken is en op welke data
daarover besluitvorming plaatsvindt.
Producten en stappen |
Planning
en beslismomenten |
Wie
bij de gemeente Delft |
Wie
bij het RIO DWO |
||
Product 1:
activiteitenplan RIO DWO |
|
|
|
||
Stap 1: Activiteitenplan
RIO DWO voor subsidieregeling ‘Robuuste RIO’s’ indienen bij subsidiegever |
1e
versie naar VWS 1-7-2001 2e
versie naar VWS 30-9-2001 |
|
Werkgroep RIO-WVG |
||
Stap 2: vaststellen
activiteitenplan RIO DWO en principebesluit overheveling |
B&W 9
apr. 2002 Geh.panel apr.
2002 Raadscie. apr. 2002 |
|
|
||
Product 2: plan van
aanpak |
|
|
|
||
Stap 1: opstellen plan
van aanpak overgang WVG-medewerkers naar RIO DWO |
Opstellen jan. 2002 MT
WIZ mrt.
2002 OC 4 mrt.
2002 |
Projectgroep
WVG-RIO |
|
||
Stap 2: WVG-medewerkers
informeren over het voornemen tot overhevelen van de advisering voor
WVG-voorzieningen via het aanbieden van het plan van aanpak |
Voor
OC febr. 2002 |
Projectgroep
WVG-RIO |
|
||
Stap 3: voorlopig
vaststellen plan van aanpak |
B&W 9
apr. 2002 GO 10 juni
2002 |
|
|
||
Stap 4: definitief
vaststellen plan van aanpak |
B&W 11
juni 2002 (inclusief advies OC en GO) |
|
|
||
Nieuwe organisatie RIO |
|
|
|
||
Voorbereiden nieuwe
organisatie RIO: organisatiestructuur RIO, functieprofielen |
Bestuurscie
RIO jan. 2002 |
|
Externe adviseur Directeur Operationeel manager |
||
Product 3:
intentieovereenkomst |
|
|
|
||
Stap 1: voorbereiden
intentieovereenkomst over procedures rondom personeel tussen de gemeente
Delft en het RIO DWO |
Voorbereiden jan.
2002 |
|
|
||
Stap 2: bespreken
intentieovereenkomst |
Gez. Overleg RIO/Delft febr.
2002 |
|
|
||
Stap 3: sluiten
intentieovereenkomst |
B&W 9 apr. 2002 RIO bestuurscie. apr. 2002 |
|
|
||
Product 4: Sociaal Plan |
|
|
|
||
Stap 1: (op collectief
niveau) rechtspositie vergelijken van gemeente Delft en RIO |
Voorbereiden apr. 2002 |
Projectgroep
WVG-RIO |
Directeur |
||
Stap 2: Concepten met de
vakbonden en de OR uitwisselen en voorbespreken |
apr/mei
2002 |
|
|
|
|
Stap 3: bespreken Sociaal
Plan gemeente Delft en RIO DWO |
Gez.
overleg RIO/Delft juni 2002 |
sectorhoofd
WIZ adviseur
P&O C&S |
Externe adviseur* |
Directeur |
|
Stap 4: overleg over
definitief Sociaal Plan |
MT WIZ i (vrij
geven voor overleg) GO juni/juli 2002 Raadscie.
Bestuurscie
RIO juli 2002
2002 |
Directeur
PuZa Sectorhoofd
WIZ |
Directeur |
||
Stap 5: WVG-medewerkers
informeren over voorwaarden en consequenties die verbonden zijn aan de
overplaatsing naar het RIO: sociaal plan en functieprofielen RIO |
mei.
2002 |
Projectgroep
WVG-RIO |
Directeur |
||
Stap 6: vaststellen
definitief Sociaal Plan |
B&W
aug 2002 Bestuurscie
RIO aug 2002 |
Projectgroep
WVG-RIO |
Directeur |
||
Product 5: sociale paragrafen |
|
|
|
||
Stap 1: voorbereiden hoe
en wanneer het RIO de rol van nieuwe werkgever oppakt in de
plaatsingscommissie |
juni
2002 |
Projectgroep
WVG-RIO |
Directeur |
||
Stap 2: gesprekken
WVG-medewerkers over voorstel tot herplaatsing |
juni
2002 |
Hoofd
vakteam WVG Adviseur P&O WIZ |
|
||
Stap 3: schrijven van de
sociale paragrafen: (op individueel niveau) arbeidsvoorwaarden: passendheid,
voorwaarden, garanties in de oude en nieuwe situatie |
juni/juli 2002 |
Adviseur P&O WIZ |
Directeur |
||
Stap 4: vaststellen
sociale paragrafen |
OC juli 2002 College
van B&W juli 2002 GO juli/aug.
2002 |
Hoofd
vakteam WVG Adviseur P&O WIZ |
|
||
|
|
|
|
||
Realisatie overgang
WVG-medewerkers en implementatie rol nieuwe werkgever RIO DWO |
1-9-2002 1- NB:
formele overgang van de indicatiestelling per 1-7-2001-9-2002 |
sectorhoofd
WIZ Hoofd
vakteam WVG Adviseur
P&O |
directeur |
||
*De externe adviseur
vervult de rol van onafhankelijk voorzitter