Plan van aanpak

 

Datum

27-02-2002

Ons Kenmerk

 

Opsteller

M.E. Spakman-Schouten

Bijlagen

0        

Onderwerp

Overgang WVG-indicaties naar het RIO DWO: stappenplan personeelstraject (aangepast per 11 juni 2002)

 

 

Inleiding

Hierbij wordt een plan van aanpak gepresenteerd waarin aangegeven wordt welke stappen gezet moeten worden om de overheveling van de WVG-indicaties van de gemeente Delft naar het RIO op personeelsgebied te implementeren. In de eerste paragraaf wordt de aanleiding hiertoe geschetst. In de tweede paragraaf worden de probleemstelling, het doel en de uitgangspunten aangegeven. In de derde paragraaf wordt beschreven welke stappen/producten daarvoor geleverd moeten worden en wie waar voor verantwoordelijk is zowel bij de gemeente Delft als bij het RIO DWO. In de vierde paragraaf wordt aangegeven hoe betreffende WVG-medewerkers worden geïnformeerd. In de laatste paragraaf tenslotte zijn de stappen en de besluitvormingsmomenten uiteengezet.

 

§1 Aanleiding

Al lange tijd bestaat het voornemen van de gemeenten in de regio Delft, Westland, Oostland om een deel van de gemeentelijke taken op het gebied van de Wet Voorzieningen Gehandicapten (WVG), namelijk de indicatiestelling, over te hevelen naar het Regionaal Indicatie Orgaan Delft Westland Oostland (RIO DWO). Hiertoe is in april 2000 door de gemeenten in de regio DWO het principebesluit genomen voor overheveling van de indicatiestelling WVG naar het RIO DWO in de vorm van de zogenaamde variant 3. Volgens deze variant zal de aanmelding, de intake en de indicatiestelling voortaan door het RIO uitgevoerd worden, met de optie dat onderdelen op gemeentelijk niveau worden uitgevoerd onder verantwoordelijkheid van het RIO.

In januari 2001 is een startnotitie aangenomen door de gemeenten in de regio DWO waarin een stappenplan uiteen is gezet om de implementatie van variant 3 te realiseren. Hierbij is een koppeling gemaakt met de subsidieregeling ‘Robuuste RIO’s’ van het rijk dat een looptijd heeft van 1-7-2001 tot 1-7-2002. De reden hiervoor is dat onderdeel van deze subsidieregeling is dat gemeenten het RIO moeten verbreden met de indicatiestelling voor de WVG. Hiertoe is op 1 juli 2001 door een daarvoor ingestelde werkgroep RIO-WVG bestaande uit 3 vertegenwoordigers van de gemeenten in de regio DWO, 2 vertegenwoordigers van het RIO en een externe adviseur het Activiteitenplan RIO DWO opgesteld. Hierin is als doel gesteld dat de verbreding van het RIO met de WVG-indicaties per 1 juli 2002 gerealiseerd moet zijn. Door de koppeling met deze subsidieregeling is de overheveling van de WVG-taken op het gebied van de indicatiestelling in een stroomversnelling gekomen.

 

§2 Probleemstelling, uitgangspunten, doelstelling van de gemeente Delft

In het Activiteitenplan RIO DWO wordt de intentie van de gemeenten in de regio aangegeven alle WVG-indicaties formeel per 1-1-2002 door het RIO te laten uitvoeren, maar wordt tevens aangegeven dat verwacht wordt dat per 1-7-2002 het RIO de WVG-indicaties volledig zelfstandig kan uitvoeren. Dit betreft de aanmeldingen, de intake en de indicatie voor vervoers-, woon- en rolstoelvoorzieningen.

Conform de uitgangspunten van het Sociaal Statuut hanteert de gemeente Delft bij deze overheveling van de genoemde WVG indicatietaken naar het RIO DWO het uitgangspunt ‘mens volgt taak’. Een nog nader vast te stellen deel van de betrokken medewerkers zullen daarom in beginsel in dienst moeten komen van het RIO. De medewerkers die dit aangaat, zijn de medewerkers van het vakteam voorzieningen gehandicapten. Voor een aantal medewerkers zal in de nieuwe organisatie de taakinhoud dermate wijzigen dat daarop het principe van “mens volgt taak” niet zonder meer van toepassing is. In die situatie zal met betrokkenen naar maatwerk-oplossingen gezocht worden, hetgeen zal worden vastgelegd in de sociale paragrafen van deze medewerkers. Op dit moment is de inschatting dat dit laatste met name aan de orde zal zijn bij de huidige functie van WVG-consulent.

De stappen die gezet moeten worden om de herplaatsing van deze medewerkers te realiseren, staan aangegeven in het bijgaande schema. Op dit traject is het gemeentelijk Sociaal Statuut van toepassing dat een kader biedt voor de wijze waarop dergelijke herplaatsingen uitgevoerd moeten worden.

 

§3 Afbakening Verantwoordelijkheden gemeente Delft en RIO DWO

Om de overplaatsing van de Delftse medewerkers naar het RIO DWO te realiseren, hebben de gemeente Delft en het RIO DWO ieder een eigen verantwoordelijkheid en moet een aantal producten opgeleverd worden. Hieronder wordt nader ingegaan op de verantwoordelijkheid van beiden en worden de producten aangegeven.

 

Producten

Product 1: Activiteitenplan RIO DWO

Het activiteitenplan RIO DWO is de subsidieaanvraag voor subsidie op grond van de subsidieregeling Robuuste RIO’s van het rijk. Het activiteitenplan is opgesteld door een werkgroep bestaande uit vertegenwoordigers van gemeenten in de regio en het RIO en moest voor 1-7-2001 bij het ministerie van VWS ingediend worden. De gemeente Delft is hiervoor coördinerende gemeente voor de gemeenten in de regio.

 

 

Product 2: Plan van aanpak

Dit plan van aanpak is een plan van aanpak v.w.b. de overgang van Delftse medewerkers naar het RIO DWO zoals geformuleerd in het Sociaal Statuut van de gemeente Delft: hierin wordt de probleemstelling, doelstelling, planning, afbakening van verantwoordelijkheden en de besluitvormingsprocedure aangegeven. Het plan van aanpak wordt ook opgesteld voor de procedures rondom de overplaatsing van de Delftse medewerkers naar het RIO DWO en biedt een kader en houvast in het overplaatsingsproces.

 

Product 3: Intentieovereenkomst

Het is gebruikelijk dat bij fusies en overnames van medewerkers van tevoren een gezamenlijke intentieovereenkomst wordt opgesteld: zie de voorbeelden van de fusie tussen de ambulancediensten en de GGD Delfland en West-Holland. Hierin wordt de reden en het doel van de fusie/overname aangegeven en wordt een gezamenlijke werkwijze afgesproken. Een dergelijke intentieverklaring wordt ook opgesteld voor de procedures rondom de overplaatsing van de Delftse medewerkers naar het RIO DWO en biedt een kader en houvast in het overplaatsingsproces.

 

Product 4: Sociaal Plan

Zoals aangegeven in het Sociaal Statuut van de gemeente Delft behoort bij een overplaatsingsbesluit een Sociaal Plan opgesteld te worden. Het Sociaal Plan voorziet in een rechtspositioneel kader voor betrokken medewerkers bij de overplaatsing. Voor de medewerkers van het vakteam voorzieningen gehandicapten moet in dit verband een Sociaal Plan opgesteld worden.

 

Product 5: Sociale Paragrafen

Een sociale paragraaf is een vast onderdeel van een besluit tot overplaatsing ten aanzien van een individuele werknemer waarin de persoonlijke positie voor en na de overplaatsing is aangegeven. Voor iedere medewerker van het vakteam voorzieningen gehandicapten die betrokken is bij de overplaatsing moet een sociale paragraaf opgesteld worden.

 

Gemeente Delft

Voor het proces van overplaatsing van de Delftse medewerkers naar het RIO is de directeur Publiekszaken en het sectorhoofd WIZ eindverantwoordelijk: dit is het ‘bevoegd gezag’ conform het sociaal statuut. Volgens het sociaal statuut is het ‘bevoegd gezag’ het orgaan of functionaris die het gezag dat bevoegd is tot het nemen van de uiteindelijke beslissing (College van B&W) inzake de overplaatsing terzake adviseert. Door het bevoegd gezag worden de gesprekken/onderhandelingen gevoerd in de Onderdeelscommissie (OC) en in het Georganiseerd Overleg (GO).

Voor het verloop van het proces en de wijze waarop het proces wordt ingericht wordt een projectgroep onder voorzitterschap van het sectorhoofd WIZ ingesteld. Deze projectgroep wordt ingesteld voor de duur van het integratietraject van WVG-taken bij het RIO DWO. De projectgroep bestaat uit het sectorhoofd WIZ, het hoofd vakteam voorzieningen gehandicapten, een beleidsmedewerker van het vakteam beleid en projecten en de adviseur personeel en organisatie van de sector WIZ. De projectgroep zorgt er voor dat het Sociaal Plan opgesteld wordt, treft de voorbereidingen voor de gesprekken met het RIO en draagt zorg voor het opstellen van de sociale paragrafen. Tevens wordt door de projectgroep de financiële gevolgen van het proces in kaart gebracht.

Naast de genoemde projectstructuren is de wethouder zorg, tevens voorzitter van het bestuur van het RIO, politiek verantwoordelijk. Een beleidsmedewerker van de gemeente Delft neemt deel aan de werkgroep WVG-RIO die het activiteitenplan voor de subsidieregeling ‘Robuuste RIO’s’ opstelt en implementeert dat onder leiding staat van een externe adviseur.

 

RIO DWO

Het RIO is verantwoordelijk voor de wijze waarop de organisatie de nieuwe taken m.b.t. de WVG-indicaties op gaat pakken. Dat betekent dat het RIO een nieuwe organisatiestructuur zal opzetten met de daarin te onderscheiden functies. Het RIO zal als nieuwe werkgever de sociale paragrafen implementeren.

 

Gezamenlijk overleg gemeente Delft en RIO DWO

Uitgangspunt is dat het een gezamenlijke verantwoordelijkheid is om de inrichting van de nieuwe RIO-organisatie en het overplaatsingstraject van het Delftse personeel op elkaar aan te laten sluiten. Hiertoe zal een tijdelijk gezamenlijk overleg ingesteld worden onder voorzitterschap van de externe adviseur waarin de gesprekken/onderhandelingen tussen de gemeente Delft en het RIO DWO gevoerd worden. Hoofdonderwerp van het gezamenlijk overleg is het Sociaal Plan.

 

Plaatsingscommissie

Er zal een plaatsingscommissie worden ingesteld dat bestaat uit vertegenwoordigers van de gemeente Delft en van het RIO DWO. Deze commissie bespreekt op individueel medewerkersniveau over de overheveling van een nog vast te stellen deel van de medewerkers van de gemeente Delft naar het RIO. Deze commissie treft derhalve voorbereidingen voor de opstelling van de individuele sociale paragrafen.

 

§4 Informatieverschaffing aan betrokken medewerkers gemeente Delft

De betrokken medewerkers van het vakteam voorzieningen gehandicapten van de gemeente Delft worden op vooraf bepaalde momenten in het proces geïnformeerd:

-          over dit plan van aanpak, het activiteitenplan en het principebesluit tot overheveling van de WVG-advisering voordat het naar de OC en B&W gaat: begin maart 2002

-          over het Sociaal Plan voordat het naar de OC, B&W en het GO gaat: april/mei 2002

-          op individueel niveau over herplaatsing: juni/juli 2002

-          op individueel niveau over arbeidsvoorwaarden/sociale paragraaf: juli 2002


§5 Stappen en besluitvormingsmomenten

In het onderstaande schema is een tijdspad uitgezet van de acties die voorbereid moeten worden zowel door de gemeente Delft als het RIO DWO, wie daarbij betrokken is en op welke data daarover besluitvorming plaatsvindt.

 

Producten en stappen

Planning en beslismomenten

Wie bij de gemeente Delft

Wie bij het RIO DWO

Product 1: activiteitenplan RIO DWO

 

 

 

Stap 1: Activiteitenplan RIO DWO voor subsidieregeling ‘Robuuste RIO’s’ indienen bij subsidiegever

 

1e versie naar VWS             1-7-2001

2e versie naar VWS             30-9-2001

 

Werkgroep RIO-WVG

Stap 2: vaststellen activiteitenplan RIO DWO en principebesluit overheveling

B&W                                 9 apr. 2002

Geh.panel                          apr. 2002

Raadscie.                          apr. 2002

 

 

Product 2: plan van aanpak

 

 

 

Stap 1: opstellen plan van aanpak overgang WVG-medewerkers naar RIO DWO

Opstellen                           jan. 2002

MT WIZ                             mrt. 2002

OC                                    4 mrt. 2002

Projectgroep WVG-RIO

 

Stap 2: WVG-medewerkers informeren over het voornemen tot overhevelen van de advisering voor WVG-voorzieningen via het aanbieden van het plan van aanpak

Voor OC                            febr. 2002

 

Projectgroep WVG-RIO

 

Stap 3: voorlopig vaststellen plan van aanpak

B&W                                 9 apr. 2002

GO                                    10 juni 2002

 

 

Stap 4: definitief vaststellen plan van aanpak

B&W                                 11 juni 2002

(inclusief advies OC en GO)

 

 

Nieuwe organisatie RIO

 

 

 

Voorbereiden nieuwe organisatie RIO: organisatiestructuur RIO, functieprofielen

 

 

Bestuurscie RIO                 jan. 2002

 

Externe adviseur

Directeur

Operationeel manager

Product 3: intentieovereenkomst

 

 

 

Stap 1: voorbereiden intentieovereenkomst over procedures rondom personeel tussen de gemeente Delft en het RIO DWO

Voorbereiden                      jan. 2002

 

 

Stap 2: bespreken intentieovereenkomst

 

Gez. Overleg RIO/Delft        febr. 2002

 

 

Stap 3: sluiten intentieovereenkomst

 

B&W                                 9 apr. 2002

RIO bestuurscie.   apr. 2002

 

 

Product 4: Sociaal Plan

 

 

 

Stap 1: (op collectief niveau) rechtspositie vergelijken van gemeente Delft en RIO

Voorbereiden                      apr. 2002

Projectgroep WVG-RIO

Directeur

 

Stap 2: Concepten met de vakbonden en de OR uitwisselen en voorbespreken

                                         apr/mei 2002

 

 

 

Stap 3: bespreken Sociaal Plan gemeente Delft en RIO DWO

Gez. overleg RIO/Delft         juni 2002

sectorhoofd WIZ

adviseur P&O C&S

Externe adviseur*

 

Directeur

 

Stap 4: overleg over definitief Sociaal Plan

MT WIZ                     i

 

 

(vrij geven voor overleg)

GO           juni/juli 2002

Raadscie.

Bestuurscie RIO              juli 2002                                                  2002

Directeur PuZa

Sectorhoofd WIZ

Directeur

Stap 5: WVG-medewerkers informeren over voorwaarden en consequenties die verbonden zijn aan de overplaatsing naar het RIO: sociaal plan en functieprofielen RIO

                                         mei. 2002

Projectgroep WVG-RIO

Directeur

Stap 6: vaststellen definitief Sociaal Plan

 

 

B&W                                 aug 2002

Bestuurscie RIO                 aug 2002

Projectgroep WVG-RIO

Directeur

 

Product 5: sociale paragrafen

 

 

 

Stap 1: voorbereiden hoe en wanneer het RIO de rol van nieuwe werkgever oppakt in de plaatsingscommissie

                                         juni 2002

Projectgroep WVG-RIO

Directeur

 

Stap 2: gesprekken WVG-medewerkers over voorstel tot herplaatsing

                                         juni 2002

Hoofd vakteam WVG

Adviseur P&O WIZ

 

Stap 3: schrijven van de sociale paragrafen: (op individueel niveau) arbeidsvoorwaarden: passendheid, voorwaarden, garanties in de oude en nieuwe situatie

                                         juni/juli 2002

Adviseur P&O WIZ

 

Directeur

Stap 4: vaststellen sociale paragrafen

OC                                    juli 2002

College van B&W               juli 2002

GO                                    juli/aug. 2002

Hoofd vakteam WVG

Adviseur P&O WIZ

 

 

 

 

 

Realisatie overgang WVG-medewerkers en implementatie rol nieuwe werkgever RIO DWO

                                        1-9-2002      1-

 

NB: formele overgang van de indicatiestelling per 1-7-2001-9-2002

sectorhoofd WIZ

Hoofd vakteam WVG

Adviseur P&O

directeur

*De externe adviseur vervult de rol van onafhankelijk voorzitter