02/017886

 

 

 

 

 

Sector WIZ

 

 

 

RAPPORTAGE 4E KWARTAAL 2001

 

t.b.v. College van B&W

 

 (t.k.n. van commissie WZO)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

definitieve versie d.d.: 19 - 06 - 2002


 

 

Inhoudsopgave

 

           

 

1.     Inburgering. 3

2.     Fase-4 team.. 6

3.     Toeleiding & Monitoring. 9

4.     Dienstverlening Werkplan. 14

4a.  WIW-Dienstbetrekkingen. 14

4b.  WIW-Werkervaringsplaatsen. 17

4c.  I/D-banen (In- en Doorstroombanen) 18

4d.  Premie verstrekkingen. 18

5.     Wet Voorzieningen Gehandicapten. 19

6.     Ontwikkeling klantaantallen en werkvoorraden. 24

7.     Heronderzoeken. 29

8.     Bijzondere Bijstand. 30

9.     Periodieke Bijstand. 36

10.  Terugvordering & Verhaal en Bijzonder Onderzoek. 38

11.  Delftpas en Sportfonds. 40

 


1.         Inburgering

 

Wet Inburgering Nieuwkomers

                        

Tabel 1.1: ontwikkeling van het aantal Inburgeringstrajecten gemeente Delft en regio gemeenten

 

Realisatie t/m 4e kwartaal 2001

 

WIN

WIN

Totaal

 

doelstelling

Trajecten

Trajecten

WIN

 

2001

Delft

Regio

Trajecten

Aantal Inburgeringstrajecten op 01-01-2001

 

338

24

362

Instroom van nieuwe trajecten

 200

198

35

233

Uitstroom (Beëindigd trajecten)

 

163

9

172

Aantal Inburgeringstrajecten  op 31-12-2001

 

389

54

443

Bron: Imwin       Noot 1: m.i.v. 2001 wordt voor de WIN het aantal Inburgeringstrajecten gemeten.

Noot 2: Het aantal instroom en uitstroom is op dit moment niet exact te achterhalen. Dit maakt dat de cijfers niet volledig op elkaar aansluiten. De stand van 389 voor Delft op 31-12-01 is correct.

 

 

De doelstelling van team Inburgering, namelijk de instroom van 200 nieuwe klanten, is net als in voorgaande jaren ruimschoots overschreden. Naast de instroom van 233 nieuwe klanten, heeft team Inburgering ook nog 50 aspirant Inburgeraars in het bestand. Dit zijn nieuwkomers die een verblijfsdocument hebben aangevraagd, maar nog in afwachting zijn van de uitreiking ervan. Deze laatste groep nieuwkomers is via loket Nieuwkomers van de Publieksbalie al wel in beeld gekomen bij het team Inburgering en met hen is al een intake gesprek gevoerd. Wanneer zij een verblijfsdocument krijgen, zullen zij daadwerkelijk in begeleiding worden genomen.

 

De huidige groep van 443 klanten, gaat ruim heen over de maximale klantgroep die team Inburgering kan bedienen. Op korte termijn zal actie in de formatie genomen gaan worden om kwalitatief goede begeleiding te kunnen blijven bieden.

 

 

Figuur 1.1: instroom van Nieuwkomers                           Figuur 1.2: ontwikkeling caseload Nieuwkomers

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Resultaten 2001.

De onderstaande cijfers zijn voorlopig. De definitieve telling over 2001 moet nog plaatsvinden.

 

Vaststellende beschikkingen. In 2001 hebben in totaal 190 personen een beschikking gekregen waarmee aan hen een verplicht traject werd opgelegd in het kader van de Wet Inburgering Nieuwkomers. In 2000 werden 200 vaststellende beschikkingen afgegeven.

Het grootste deel van deze groep klanten is in een traject geplaatst binnen het Mondriaan Regiocollege. In het aanbod van educatieve programma’s wordt zoveel mogelijk aangesloten bij de leerbehoefte en leercapaciteit van de inburgeraars.

Voor enkele van de deelnemers was het noodzakelijk om buiten het aanbod van het Mondriaan Regiocollege een passend programma te zoeken. In de loop van 2001 is duidelijk geworden dat met name voor de groep hoogopgeleide en snelle leerders andersoortige trajecten nodig zijn.

Vrijstellingen. Voor 15 nieuwkomers is uit Inburgeringsonderzoek gebleken dat zij op grond van taalniveau en/of vooropleiding vrijgesteld kunnen worden van de verplichtingen van de Wet Inburgering Nieuwkomers.  In 2000 werden 15 vrijstellende beschikkingen afgegeven.

Ontheffingen. In 2001 is aan 6 nieuwkomers een permanente ontheffing afgegeven. Dat betekent dat de verwachting is dat zij nooit in staat zullen zijn om aan een Inburgerings-traject deel te nemen.

Voor 20 personen geldt dat verwacht wordt dat zij tijdelijk niet in staat zijn om aan een traject te starten. Aan hen is om diverse redenen een tijdelijke ontheffing afgegeven.

 

Verklaringen. Elke Inburgeraar die middels een vaststellende beschikking een verplicht traject opgelegd heeft gekregen, moet binnen 1 jaar een verplichte toets doen bij het Mondriaan Regiocollege. Het betreft hier de landelijk in het kader van de Wet Inburgering Nieuwkomers vastgestelde Profieltoets. Het Mondriaan geeft een verklaring af nadat de nieuwkomer-cursist de toets heeft gedaan.

Het totaal aan afgegeven verklaringen in een bepaald jaar, wordt opgegeven bij de ministeries die de WIN financieren (OC&W en VWS). Deze verklaringen, met daarbij het aantal vaststellende en vrijstellende beschikkingen in hetzelfde jaar, bepaald de hoogte van de financiering die de gemeente Delft krijgt in een volgend jaar.

In 2001 zijn naar verwachting 140 verklaringen afgegeven.

In 2000 werden 147 verklaringen afgegeven.

 

Voor 2002 zullen bij Mondriaan 200 trajecten worden ingekocht. De afspraak is gemaakt dat voor 15 inburgeraars het mogelijk zal worden om buiten Mondriaan om trajecten te gaan volgen.

 

 

Resultaten:

Naar het ministerie van VWS wordt elk jaar in de maand juli een rapportage gestuurd over het voorafgaande jaar met daarin beschreven de resultaten die met de inburgering zijn behaald. Het gaat daarbij onder meer om een overzicht over de behaalde Nederlandse taalniveaus in relatie tot de instroomniveaus en beoogde niveaus.

Momenteel zijn deze cijfers nog niet beschikbaar. Doel is om dit soort informatie beter inzichtelijk te krijgen en in de toekomst ook als informatie te gaan toevoegen aan de rapportages.

 

 

 

Tabel 1.2: specificatie van de uitstroom van Nieuwkomers (WIN-cliënten) uit de doorgeleidingsfase

 

Realisatie t/m 4e kwartaal 2001

      WIN

     WIN

   Totaal

 

 

Trajecten

Trajecten

WIN

Idem

Uitstroom naar:

Delft

Regio

Trajecten

In %

Werk

26

5

31

18%

Overdracht Fase-4 team

29

0

29

17%

Overdracht T&M Fase 2/3

27

0

27

16%

Overdracht T&M WIW

0

0

0

0%

Overdracht T&M Fase-4

0

0

0

0%

Studie

6

1

7

4%

Overdracht Zorgtraject / Retour Inkomen

0

0

0

0%

Bemiddelbaar

12

0

12

7%

Verhuizing

39

1

40

23%

Overig

24

2

26

15%

Totaal uitgestroomd

163

9

172

100%

Bron: ImWin     Noot: de doorgeleidingsfase duurt max. 6 maanden

 

 

Voormalige Regeling VWS    

 

In het laatste kwartaal van 2001 is de begeleiding van alle nog overgebleven klanten van team Inburgering die behoorden tot de doelgroep van voor de Wet Inburgering Nieuwkomers afgerond.    

 

Tabel 1.3: ontwikkeling van het aantal VWS-klanten gemeente Delft en regio gemeente  Pijnacker

 

Realisatie t/m 4e kwartaal 2001

 

  Totaal

 

doelstelling

    VWS

 

2001

 Klanten

Aantal VWS-klanten op 01-01-2001

 

116

Instroom

0

0

Uitstroom

116

116

Aantal VWS-klanten op 31-12-2001

0

0

Bron: Diagram    Noot: wat de VWS-klanten betreft hanteert men de oude definitie van het aantal klanten

 

 

In de 3e kwartaal rapportage van 2001 was reeds aangegeven dat 105 van de 116 VWS-klanten al waren doorgestroomd of uitgestroomd. De laatste 11 klanten zijn in het laatste kwartaal van 2001 uitgestroomd.

 

Tabel 1.4: specificatie van de uitstroom van VWS-klanten uit de doorgeleidingsfase

 

Realisatie t/m 4e kwartaal 2001

   Totaal

 

 

VWS

Idem

Uitstroom naar:

Klanten¹

In %

Werk

4

3%

Toeleiding & Monitoring (fase 2/3 + Kliq f4)

66

57%

Stichting Werkplan

2

2%

Fase-4 team

21

18%

Studie

2

2%

Overig

21

18%

Totaal uitgestroomd

116

100%

Bron: Diagram   Noot¹: totaal van gemeente Delft en regio gemeente Pijnacker

 

 


2.         Fase-4 team

 

De doelstelling van het Fase 4-team was om op 31 december 2001 de maximale caseload van 400 te bereiken. De maximale caseload heeft betrekking op voortrajecten, verlengde voortrajecten en de Fase 4-trajecten.

 

Kengetal fase 4  Team:  totaal aantal trajecten ultimo van het jaar

 

 

Doel

Ultimo

Ultimo

Ultimo

 

Ultimo

2e kw

3e kw

4e kw

 

2001

     2001

    2001

    2001

Aantal Voortrajecten

 

99

127

103

Aantal Verlengde Voortrajecten

 

4

11

8

Aantal fase 4 Trajecten

 

133

146

181

Totaal  aantal Trajecten fase 4 Team

400

236

284

292

Bron: Imwin A&I  

 

 

Kengetal

Doel

Prognose

Cum 4e kw 2001

Idem

in %

Aantal trajecten fase 4

400

400

292

73%

 

Aan het eind van 2001 heeft het Fase 4-team een belasting van 73%, n.l een totaal van 292. Hiervoor zijn een aantal redenen aan te geven.

 

Enerzijds geven de eindcijfers van 2001 een vertekend beeld doordat er een behoorlijke uitstroom heeft plaatsgevonden.

Vanuit de voortrajecten zijn 73 personen uitgestroomd (zie tabel 2.A). Een fors deel van deze groep (62) bleken personen te zijn waarbij na een uitgebreide diagnose geconstateerd moest worden, dat zij op dit moment nog niet in staat waren om een traject te volgen. Deze groep was in de “BAT-rapportage als”doelgroep “zorg”gedefinieerd. Hiervoor dient nog een dienstverleningsaanbod te worden georganiseerd. Deze personen konden derhalve niet doorstromen in een regulier Fase 4-traject.

Vanuit de Fase 4-trajecten is een aantal van 47 personen uitgestroomd.

 

Anderzijds heeft de belasting van 73% van de capaciteit te maken met het achterblijven van de instroom. Onder meer de instroom van 1-ouder gezinnen, waarvoor capaciteit gereserveerd is, heeft niet de omvang waarvan in de planning uitgegaan is.

 

Al geruime tijd heeft het Fase 4-team een lijst met ongeveer 250 potentiële klanten onder haar hoede die zijn doorverwezen door Inkomen. Deze lijst dient gescreend te worden om te bepalen met welke van deze klanten een voortraject opgestart gaat worden. In begin van 2002 is deze lijst opgepakt waardoor naar verwachting meer instroom gerealiseerd zal gaan worden.

 

Het gegeven dat de caseload nog niet op het maximum belasting is, geeft het Fase 4-team op dit moment wel de gelegenheid om vooral in te zetten op de verdere opbouw en inhoudelijke ontwikkeling van het team.

 

Aan het eind van 2001 heeft het team de beschikking gekregen over een aantal nieuwe instrumenten die ingezet kunnen worden in de diagnosefase (o.m. medische en psychische testen), alsmede meer activerende instrumenten.

Met de uitvoerders van deze instrumenten moeten samenwerkingsafspraken gemaakt worden en kwaliteitscriteria worden vastgesteld. Het team is drukdoende om op deze vitale punten stappen te zetten.

2A. Voortrajecten fase 4

                        

Tabel 2.1: ontwikkeling van het aantal Voortrajecten en Verlengde Voortrajecten gemeente Delft

 

Realisatie t/m 4e kwartaal 2001

 

Totaal

 

doelstelling

(Verl.)Voor-

 

2001

Trajecten

Aantal Voortrajecten op 01-01-2001

 

(89)

Instroom van nieuwe Voortrajecten

 

281

Overdracht naar fase 4 Team

 

140

Uitstroom (Beëindigde Voortrajecten)

 

73

Aantal Voortrajecten  op 31-12-2001

 

111

Bron: ImWin A&I      Noot: stroomoverzicht is nog niet sluitend, beginstand niet exact bekend

 

In 2001 zijner in totaal 281 nieuwe voortrajecten opgestart. Hiervan zijn 140 personen daadwerkelijk in een activeringstraject bij Fase-4 team gekomen. 73 personen zijn na het voortraject uitgestroom en 111 klanten zitten nog in het voortraject.

 

2B. Trajecten fase 4.

 

Tabel 2.2: ontwikkeling van het aantal Trajecten fase-4 gemeente Delft

 

Realisatie t/m 4e kwartaal 2001

 

aantal

 

doelstelling

Fase-4

 

2001

Trajecten

Aantal lopendeTrajecten op 01-01-2001

 

(99)

Overdrachten vanuit (Verl.) Voortrajecten

 

140

Uitstroom (Beëindigd Trajecten)

 

47

Aantal Trajecten  op 31-12-2001

 

181

Bron: Imwin A&I    Noot: stroomoverzicht is nog niet sluitend, beginstand niet exact bekend

 

140 personen zijn in 2001 vanuit een voortraject doorgestroomd naar een Fase 4-activeringstraject. 47 personen hebben hun Fase-4 activeringstraject afgerond.

 

Tabel 2.3: specificatie van de beëindigde trajecten  fase 4

 

 

(Verl.)

 

Totaal

 

 

Voor-

Fase-4

t/m 4e kw

Idem

Uitstroom naar:

trajecten

Trajecten

2001

In%

Plaatsing niet-gesubsidieerde arbeid

3

4

7

6%

Plaatsing ID-baan

 

2

2

2%

Plaatsing Overig

 

2

2

2%

Overdracht naar WIW

 

6

6

5%

Overdracht naar CWI

 

11

11

9%

Overdracht naar T&M fase 4

6

1

7

6%

Geen Traject en retour Inkomen: Zorg

62

21

83

69%

Overig

2

0

2

2%

Totaal uitgestroomd

73

47

120

100%

Bron: Imwin A&I    

 

Een groot deel van de trajecten dat wordt beëindigd, mondt uit in een terugkoppeling naar Inkomen. De uitstroom naar Inkomen uit het voortraject betreft vooral personen die om uiteenlopende redenen nog niet instaat geacht worden om een Fase 4-traject te volgen. Veelal gaat het om meervoudige problematieken met daarbij de inschatting dat enige activering nog niet mogelijk is.

De uitstroom uit de trajecten naar Inkomen geeft abusievelijk aan dat het hier zou gaan om personen die geen traject hebben gevolgd. Doordat de invoermogelijkheden in het Klantvolg- systeem nog niet optimaal zijn, lijkt het erop dat bij een grote groep klanten de trajecten worden beëindigd terwijl er geen activerende stappen zijn gezet.

Dit blijkt in de praktijk niet zo te zijn. Het gaat bij de terugkoppeling naar Inkomen vanuit de trajecten in veel gevallen om personen die geruime tijd begeleid zijn en wel degelijk geactiveerd zijn en nog steeds deelnemen aan activiteiten.

Echter het maximaal haalbare voor deze klanten is bereikt met de stappen die zijn onder-nomen en de activiteiten waaraan zij deelnemen. Met andere woorden: op het gebied van sociale activering zijn behoorlijke stappen gezet.

Reden van terugkoppeling naar Inkomen is dat er geen nieuwe stappen gezet kunnen worden. Inkomen kan de continuïteit bewaken. Wanneer een persoon zulke vorderingen heeft gemaakt dat een vervolgstap mogelijk is dan kan een klant weer in beeld komen bij het Fase 4-team.

 

In het klantvolgsysteem zullen aanpassingen moeten worden gedaan om bovenstaande beweging beter in beeld te krijgen.

 

 

Overige Informatie:

 

Doelgroepen 

 

Tabel 2.4: specificatie van de lopende  trajecten naar doelgroepen¹ ultimo 4e kwartaal

 

(Verl.)

 

 

 

Voor-

Fase-4

 

 

Trajecten

Trajecten

Totaal

Eenouder

16

31

47

Jongere < 23 jaar

 

1

1

Migranten en Oudkomers

20

77

97

Vluchteling

12

41

53

Bron: Imwin  A&I   Noot¹: 1 cliënt kan tot geen, één of meerdere doelgroepen gerekend worden

 

 

Regeling Bonus Sociale Activering

 

De regeling geldt voor klanten die actief meewerken aan hun eigen traject, d.w.z. aan hun eigen activering en waarbij vastgesteld wordt dat er groei in zit.

 

In 2001 is aan 130 personen een Bonus Sociale Activering betaald (Bron Eagle/Wise):

- 50 personen die een fase 4 traject bij het Fase-4 team volgen hebben een

  1e betaling van 50% van de Bonus à € 226,89 ontvangen, totaal bedrag € 11.344,50

- 80 personen die een fase 4 traject bij het Fase-4 team volgen hebben het

  totale bedrag van de Bonus à € 453,78 ontvangen, totaal bedrag € 36.302,40

 

Daarnaast hebben 51 personen die een traject Casemanagement fase 4 bij Toeleiding &

Monitoring volgen het volledige bedrag van de Bonus à  € 453,78 ontvangen, totaal bedrag

€ 23.142,78

 

Voor een totaal overzicht van betaalde premies zie Hoofdstuk 4, tabel 4.7


3.         Toeleiding & Monitoring

 

Algemeen

 

Toeleiding & Monitoring is verantwoordelijk voor het maximaal beïnvloeden van de uitstroom uit de uitkering van een individuele klant richting werk, scholing of anderszins en doet dit door middel van de bepaling van het type traject wat moet worden uitgezet.

Deze trajecten worden ingekocht en uitgevoerd bij derden. Dat kan bij interne of externe opdrachtnemers zijn. Een interne opdrachtnemer is in dit kader de WIW organisatie en  externe opdrachtnemers zijn o.a. de geprivatiseerde reïntegratiebedrijven  Kliq , Baanbreker en  Argonaut.

 

Het projectteam T&M is verantwoordelijk voor bewaking van deze trajecten bij derden. Op  individueel klantniveau bewaken zij de kwaliteit en inhoud van de trajecten (accordering trajectplannen, voortgangsrapportage’s per ingezet produkt) en bewaken/beheren zij de financiën  (trajectkosten geoffreerd door de opdrachtnemers)

 

In het jaar 2001 verzorgt het projecteam T&M de toeleiding van alle klanten fase 2/3  en alle potentiële REA kandidaten van WIZ naar trajectorganisaties waarmee de gemeente contracten heeft afgesloten. Middels  overdrachtrapportages van het CWI (verantwoordelijke t.a.v. de fasering) en aanvullende rapportages  vanuit WIZ stelt het projectteam T&M  een advies op over een in te zetten traject en bepaalt welke opdrachtnemer dit traject het best kan bieden.

 

 

Resumé:  Regiefunctie Toeleiding & Monitoring 

 

Tabel: 3.0.A Aantal klanten dat naar trajectorgansiaties is toegeleid t/m 4e kw 2001

Doelstelling 2001

Realisatie 2001

In % tov doel

Totaal aantal aangemelde klanten

315

431

137%

waarvan:

 

 

 

aantal Casemanagement fase 2/3 en fase4

187

264

141%

aantal Casemanagement REA

28

27

96%

aantal WIW

100

140

140%

Zie voor meer informatie: tabel 3.6, 3.7 en 3.8 regie op financiering

 

 

Tabel 3.0.B  Beëindigde trajecten bij trajectorganisaties   t/m 4e kw 2001

 

realisatie

Idem

 

 

     2001

in %

Totaal aantal beëindigde trajecten

nvt

253

100%

waarvan:

 

 

 

succesvol geplaatst op de arbeidsmarkt

 

133

53%

niet-succesvol beëindigd

 

120

47%

Zie voor meer informatie: tabel 3.5 specificatie van beëindigde T&M-trajecten

 

 

 

Tabel 3.0.C  Regie op lopende trajecten bij trajectorganisaties ultimo 2001

 

realisatie

Idem

 

2001

     2001

in %

Totaal aantal voorgedragen trajecten

nvt

447

100%

waarvan:

 

 

 

nog geen trajectplan ontvangen

 

133

30%

wel een trajectplan ontvangen

 

314

70%

Zie voor meer informatie: tabel 3.3b specificatie lopende trajecten naar stap en naar opdrachtnemer

 

De onderstaande gegevens en aantallen komen uit het gemeentelijk klantvolgsysteem Imwin.

 

Tabel 3.1: ontwikkeling van het aantal lopende trajecten fase 2/3 Toeleiding & Monitoring van het totale werkproces (T&M) Delft

 

 

 

t/m 4e kw

 

doel

Totaal

 

2001

T&M

Aantal trajecten     op 01-01-2001

 

(337)

Instroom in nieuwe trajecten

315

585

Uitstroom (Beëindigd trajecten)

 

372

Aantal lopende trajecten     op 31-12-2001

 

523

Bron: Imwin A&I  

Noot¹:  het stroomoverzicht is nog niet sluitend, beginstand niet exact bekend. Beginstand gewijzigd t.o.v. 2e kwartaal.

Noot²:  m.i.v. oktober 2001 is binnen de instroom geen onderscheid meer te maken tussen reguliere- en REA-trajecten.

 

Instroom = het aantal binnengekomen overdrachtsrapportage’s CWI en WIZ, fase 2/3 en potentiële REA doelgroep

Uitstroom = aantal beëindigde (afgesloten) trajecten bij Toeleiding &Monitoring, zowel positieve uitstroom (plaatsing ) als negatieve uitstroom

Aantal lopende T&M trajecten = aantal lopende T&M trajecten in een van de vier stappen (zie tabel 3.2).

 

De doelstelling Instroom 2001 van 315 is gebaseerd op de taakstelling contracten 2001:

voor Kliq (Casemanagement fase 2/3 en fase 4) is deze 187, voor de REA 28 en voor de WIW 100.

 

De instroom van nieuwe trajecten voor het jaar 2001 ligt aanzienlijk hoger dan de  geplande jaardoelstelling. Door het organiseren van een sluitende aanpak voor klanten tussen de afdeling Inkomen (heronderzoeken) het CWI (kwalificerende intake) en T&M (toeleiden en uitzetten van trajecten) wordt instroom naar traject maximaal gegarandeerd.

 

Tabel 3.2: specificatie van het aantal lopende  T&M-Trajecten ultimo 4e kwartaal 2001

 

 

Totaal

 

T&M

Aantal lopende T&M-Trajecten  ultimo 4e kwartaal

523

Waarvan in stap:

 

1 Aanmelding

  0

2 Beoordeling van KWINT / CWI rapporten

 40

3 Toeleiding naar Trajecten bij Derden

 86

4  Monitoring: Regie op Trajecten bij Derden

397

Bron: ImWin A&I

Noot: m.i.v. oktober 2001 is binnen de lopende trajecten geen onderscheid meer te maken tussen reguliere- en REA-trajecten.

 

 

 

Toelichting:

Onderstaande informatie bij tabel 3.3a en tabel 3.3b is verkregen uit handmatig schermonderzoek in Imwin en aanvullende informatie vanuit GWS4ALL en Kliq. Het aantal komt overeen met Tabel 3.2 echter de verdeling over de stappen verschilt., zie tabel 3.3a.

De verschillen in verdeling per stap hebben o.a. te maken met de plandata per stap welke door Imwin automatisch worden aangemaakt.

 

Tabel 3.3a: specificatie van het aantal lopende  T&M-Trajecten ultimo 4e kwartaal 2001

 

 

Totaal

 

T&M

Aantal lopende T&M-Trajecten  ultimo 4e kwartaal

523

Waarvan in stap:

 

1 Aanmelding

   0

2 Beoordeling van KWINT / CWI rapporten

  76

3 Toeleiding naar Trajecten bij Derden

133

4  Monitoring: Regie op Trajecten bij Derden

314

Bron: handmatig dossieronderzoek Imwin

 

 

Tabel 3.3b: specificatie van het aantal lopende T&M-Trajecten in stap Toeleiding en in stap  Monitoring naar opdrachtnemer

 

Standcijfers ultimo 4e kwartaal

In Stap

In Stap

 

Aantal lopende trajecten¹

Toe-

Moni-

 

Regie op Trajecten bij Derden

Leiding

Toring

Totaal

Waarvan bij opdrachtnemer:

133

314

447

Kliq

78

257

335

WIW

47

 15

  62

Stichting Werkplan (REA)

2

 11

  13

Kliq Arbeidsintegratie (REA)

2

 19

  21

Argonaut (REA)

1

   7

    8

Baanbreker (REA)

0

   4

    4

Combi Service (REA)

3

   1

    4

Nog geen beoordeling Trajectplan ontvangen

0

   0

    0

Bron: handmatig dossieronderzoek Imwin

Noot¹: m.i.v. oktober 2001 is binnen de lopende trajecten geen onderscheid meer te maken tussen reguliere- en REA-trajecten.

 

 

Doelgroepen

 

Cliënten kunnen ingedeeld worden naar diverse doelgroepen.  Onderstaand een overzicht naar een aantal relevante doelgroepen binnen onderdeel Werk.

 

Tabel 3.4: specificatie van het aantal lopende  T&M-Trajecten naar doelgroepen¹

 

Ultimo 4e kwartaal 2001

Totaal

 

T&M

Eenouder

105

Jongere < 23 jaar

    5

Migranten en Oudkomers

258

Vluchtelingen

131

Bron: Imwin A&I     Noot¹: 1 cliënt kan tot geen, één of meerdere doelgroepen gerekend worden

 

 

 

 

Tabel 3.5: specificatie van het aantal beëindigde T&M-Trajecten t/m 4e kwartaal 2001.

              Specificatie naar uitstroomreden en naar opdrachtnemer

 

 

Realisatie

 

 

 

 

 

 

 

Uitstroom van beëindigde T&M Trajecten

T/m 4e kw

 

 

Arbeids

Argo-

Baan-

Combi

Overig

 

2001

Kliq

WIW

Integr.

naut

breker

service

Derden

Beoordeling Ovedrachtsrapporten KWINT/CWI

 

 

 

 

 

 

 

 

Geen traject via Toeleiding & Monitoring

 

 

 

 

 

 

 

 

overdracht Multi Disciplinair Team fase 4

  29

 

 

 

 

 

 

 

retour onderdeel Inkomen met advies

  63

 

 

 

 

 

 

 

zelf werk gevonden

  21

4

5

 

 

 

 

1

verwijzing overig

    6

4

1

 

 

 

 

1

Subtotaal geen traject via T&M

119

8

6

0

0

0

0

2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Beëindigde T&M Trajecten in Monitoring

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Succesvol

 

 

 

 

 

 

 

 

WIW-Dienstverband, niet uit de uitkering

   2

 

2

 

 

 

 

 

WIW-Dienstverband en uit de uitkering

 36

 

36

 

 

 

 

 

plaatsing WIW-Wep, niet uit de uitkering

   1

1

 

 

 

 

 

 

plaatsing WIW-Wep en uit de uitkering

   3

 

3

 

 

 

 

 

Plaatsing ID, niet uit de uitkering

   0

 

 

 

 

 

 

 

plaatsing ID en uit de uitkering

   4

1

 

 

2

 

 

1

plaatsing regulier, niet uit de uitkering

  13

13

 

 

 

 

 

 

Plaatsing regulier en uit de uitkering

  74

73

 

1

 

 

 

 

Subtotaal succesvol

133

88

41

1

2

0

0

1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Niet-succesvol

 

 

 

 

 

 

 

 

overdracht Multi Disciplinair Team fase 4

    7

   6

 

1

 

 

 

 

overdracht Traject REA

    2

   1

1

 

 

 

 

 

overdracht WIW

  30

 28

1

1

 

 

 

 

overdracht overig

    5

   5

 

 

 

 

 

 

retour onderdeel Inkomen met advies

  46

 34

5

3

2

0

1

1

verhuizing

  13

 10

2

1

 

 

 

 

Overige redenen

    9

   8

 

1

 

 

 

 

Overdracht Kliq

    8

   7

1

 

 

 

 

 

subtotaal niet-succesvol

120

 99

10

7

2

0

1

1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Totaal uitgestroomd

372

195

57

8

4

0

1

4

Bron: ImWin A&I

 

Geen Traject via T&M = Klanten waarvoor om verschillende positieve en negatieve redenen geen traject fase  is ingekocht . Reden zijn : zelf werk gevonden waardoor een traject niet meer noodzakelijk is, klant in de tussentijd verhuisd buiten Delft, zwangerschap, uitkering om andere redenen dan werk beëindigd, detentie,een overdracht naar een fase 4 traject of zware motivatie of medische problematiek. In deze laatste gevallen wordt de klant op een actieve wijze in beeld gebracht bij de consulent Inkomen.

 

Trajecten bij derden succesvol = plaatsing regulier /gesubsidieerd.

 

Trajecten bij derden niet succesvol = klanten die een traject bij Kliq , Argonaut, Baanbreker, Arbeids Integratie (A.I) of de WIW volgden en die beëindigd zijn zonder positief resultaat (plaatsing of WIW dienstbetrekking). Redenen zijn o.a.: motivatie, medische belemmeringen, schuldenproblematiek.

 

 

 

Tabel 3.6: regie op financiering Toeleiding & Monitoring: Kliq Opdrachtnermers, t/m 4e kwartaal 2001

 

 

 

 

 

Taak

Realisatie

Idem

 

Taak

Realisatie

 

2001

t/m 4e kw

+ / -

 

2001

geaccord.

 

Traject-

Traject-

t.o.v.

Financieringsbron

Budget

Offertes

Saldo

plannen

plannen

Taak

 

 

 

 

 

 

 

1: Budget SAV 2000

ƒ 749.625

 

 

 

 

 

1e contract SAV 2000

ƒ 300.000

ƒ   300.000

ƒ              0

33

31

-2

2e contract SAV 2000

ƒ 400.000

ƒ   116.275

ƒ  -283.725

18

18

0

Saldo = Nieuw Beleid

ƒ   49.625

 

ƒ    -49.625

 

 

0

 

 

 

 

 

 

 

2: Inkoop G-86 2000

ƒ 518.000

 

 

 

 

 

1e contract G-86 2000

ƒ 518.000

ƒ   300.825

ƒ  -217.175

0

0

0

2saldo = Nieuw Beleid

ƒ 217.175

 

ƒ  -217.175

0

0

0

 

 

 

 

 

 

 

3: Inkoop G-86 2001

ƒ 550.000

 

 

 

 

 

1e contract G-86 2001

ƒ 350.000

ƒ   350.000

ƒ              0

0

0

0

2e contract G-86 2001

ƒ 200.000

 

ƒ  -200.000

 

 

0

 

 

 

 

 

 

 

4: Budget SAV 2001

ƒ 996.519

 

 

 

 

 

Nieuw Beleid

ƒ 996.519

ƒ   996.519

ƒ              0

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5: Prestatiebudget 2000

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

287

262

-25

 

 

 

 

 

 

 

6: Prestatiebudget 2001

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

187

 

264

77

 

 

 

 

 

 

 

Totaal Budget 2001

ƒ 3.031.319

 

 

 

 

 

Idem in Euro

€ 1.375.553

 

 

 

 

 

Tot. Contracten 2001

ƒ 3.031.319

ƒ 2.063.619

ƒ -967.700

525

575

50

Idem in Euro

€ 1.375.553

    936.429

   -439.123

 

 

 

Bron: aantallen uit  ImWin A&I

 

Zie voor een omschrijving van de verschillende budgetten de 3e kwartaalrap

 

Tabel 3.7: regie op financiering Toeleiding & Monitoring: REA  Opdrachtnermers t/m 4e kwartaal 2001

 

 

 

 

 

 

Real.

Idem

Taak

Realisatie

Idem

 

Taak

Realisatie

 

Taak

t/m

+ / -

2001

t/m 4e kw

+ / -

 

2001

geaccord.

 

2001

4e kw

t.o.v.

Traject-

Traject-

t.o.v.

Financieringsbron

Budget

Offertes

Saldo

Toets

Toets

Taak

plannen

plannen

Taak

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1: Rea-Budget 1998

ƒ  171.852

 

 

 

 

 

 

 

 

1e REA contract 1998

ƒ  171.852

ƒ   171.852

ƒ             0

 

zie

Nota

Rea

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2: REA-Budget 1999

ƒ  171.751

 

 

 

 

 

 

 

 

1e REA contract 1999

ƒ  171.751

ƒ   171.751

ƒ             0

 

Zie

Nota

Rea

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3: REA-Budget 2000

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Budget REA 2000

ƒ   385.370

 

 

 

 

 

 

 

 

Budget Kliq A.I. 2000+

ƒ     48.000

 

 

 

 

 

 

 

 

SubBudget REA 2000

ƒ    433.370

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

St. Werkplan 2000 C1

ƒ      24.000

ƒ     24.000

ƒ             0

 

 

 

 4

4

0

St. Werkplan 2000 C2

ƒ    100.000

ƒ   100.000

ƒ             0

-

Zie

overige

contracten

 

 

Baanbreker

ƒ      90.000

ƒ       8.271

ƒ   -81.729

0

 

 

 4

4

0

Argonaut 2000

ƒ      60.000

ƒ     42.396

ƒ   -17.604

10

12

2

 5

10

5

 Kliq A.I. 2000

ƒ    158.400

ƒ   169.154

ƒ    10.754

40

39

-1

13

11

-2

REA Contracten 2000

ƒ     432.400

ƒ   343.821

ƒ   -88.579

50

51

1

26

29

3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4: REA-Budget 2001

33

 

 

 

 

 

 

 

 

Diverse Budgetten REA

ƒ    490.200

 

 

 

 

 

 

 

 

Toegevoegd REA 2001

ƒ      40.000

 

 

 

 

 

 

 

 

SubBudget REA 2001

ƒ    530.200

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Toegevoegd Budget

ƒ      40.000

ƒ              0

ƒ    -40.000

 

 

 

 

 

 

Argonaut 2001

ƒ    200.000

ƒ   106.200

ƒ    -93.800

20

13

-7

20

21

-7

Baanbreker 2001

ƒ    180.000

ƒ   177.122

ƒ      -2.878

0

0

0

8

6

-6

WOSM 2001

ƒ      50.000

ƒ     51.533

ƒ       1.533

40

40

0

0

0

0

St. Werkplan 2001

ƒ    100.000

ƒ   100.000

ƒ              0

-

Zie

overige

contracten

 

 

REA Contracten 2001

ƒ   570.000

ƒ   434.855

ƒ  -135.145

60

53

-7

28

27

-1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tot. Budgetten 2001

ƒ 1.307.173

 

 

 

 

 

 

 

 

Idem in Euro

    593.169

 

 

 

 

 

 

 

 

Tot. Contracten 2001

ƒ 1.346.003

ƒ 1.122.279

ƒ   -223.724

110

104

-6

54

56

2

Idem in Euro

    610.790

    509.268

     101.522

 

 

 

 

 

 

Bron: aantallen uit  ImWin A&I,    Financiële informatie van Activering & Inburgering

 

REA budgetten:

In 2000 en 2001 waren de rijksbudgetten geoormerkt, ten behoeve van toetsen en trajectinkoop voor arbeidgehandicapten. Trajecten en /of toetsen zijn ingekocht bij Baanbreker, Stichting Werkplan, Argonaut , Kliq Arbeidsintegratie en WOSM.

 

Tabel 3.8 regie op Toeleidingen WIW 2001

 

 

Taak

Realisatie

Idem

Taak

Realisatie

Idem

 

2001

2001

+ / -

2001

2001

+ / -

 

Toeleiding

Toeleiding

t.o.v.

gestarte

Gestarte

t.o.v.

 

WIW

WIW

Taak

WIW-Dvb

WIW-Dvb

Taak

Aantal toeleidingen WIW

100

140

40

nvt

38

Nvt

Bron: Activering & Inburgering

 

 

4.         Dienstverlening Werkplan

 

4a.  WIW-Dienstbetrekkingen

 

Tabel 4.1: ontwikkeling van het aantal WIW-werknemers.

 

 

 

realisatie

 

realisatie

Jaar-

 

doelstelling

t/m 4e kw

Idem.

t/m 4e kw

cijfers

 

2001

     2001

in %

2000

2000¹

Aantal WIW-werknemers in dienst op 1 januari

 

248

 

295

294

Instroom: nieuwe dienstbetrekkingen²

 

157

 

128

130

Uitstroom: beëindigde dienstbetrekkingen²

 

175

 

175

176

Aantal WIW-werknemers in dienst ultimo

245

230

94%

248

248

Bron: ImWin cumulatieve cijfers Noot¹: wat de jaarcijfers 2000 betreft zijn de meest recente cijfers vermeld

                                               Noot² : de instroom en uitstroom zijn m.i.v. 4e kwartaal inclusief de Herindiceringen

 

In verband met wegvallende subsidie met ingang van 2002 heeft Werkplan zich in 2001 nadrukkelijk moeten bezighouden met de uitstroom van ex-banenpoolwerknemers. In totaal had de gemeente nog 69 ex-banenpoolwerknemers in dienst. In 2001 zijn er 7 uitgestroomd naar een regulier betaalde baan en 3 naar een Werkervaringsplaats (WEP). 11 ex-banenpoolwerknemers zijn doorgestroomd naar een ID-baan,  4 zijn er uitgestroomd naar een WSW-dienstverband en bij 5 mensen is de arbeidsovereenkomst beëindigd in verband met arbeidsongeschiktheid.  Begin 2002 zullen er nog eens 27 ex-banenpoolwerknemers doorstromen naar een ID-baan en 4 mensen zullen in 2002 met ontslag gaan, omdat ze 2 jaar 100% arbeidsongeschikt zijn. Begin 2002 zijn 3 mensen 100% arbeidsongeschikt en voor 5 mensen wordt nog hard gewerkt aan uitstroommogelijkheden. 

 

In vergelijking met het 3e kwartaal is de in- en uitstroom behoorlijk gegroeid. Om administratieve redenen zijn in deze cijfers ook de herindiceringen opgenomen; werknemers waarbij is geconstateerd dat zij na een dienstverband van 2 jaar nog steeds aangewezen zijn op gesubsidiëerde arbeid. In 2001 waren dit er 43.

 

Al met al toch een instroom van 114 nieuwe mensen en een uitstroom van 132 werknemers, wat met zich meebrengt dat Werkplan in 2001 met 362 mensen een dienstverband heeft gehad.

 

Figuur 4.1 aantal dienstbetrekkingen per ultimo kwartaal in relatie tot het gemiddeld

aantal dienstbetrekkingen per jaar   (per jaar per kwartaal berekend vanaf 1 januari)

 


          

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Tabel 4.2: specificatie van de uitstroom van WIW-ers.

 

 

realisatie

 

realisatie

Jaar-

 

t/m 4e kw

Idem

t/m 4e kw

cijfers

 

2001

In %

2000

2000

Uitstroom naar:¹

 

 

 

 

Niet-gesubsidieerde arbeid

13

  7%

27

26

Gesubsidieerde arbeid

65

37%

52

59

Ontslag

40

23%

42

40

Overige

14

  8%

16

13

Herindiceringen

43

25%

38

38

Totale uitstroom

      175

100%

 175

  176

¹ de hier vermelde uitstroomcijfers kunnen enigszins afwijken van de uiteindelijk gedeclareerde aantallen

 

Mede door de uitstroom van ex-banenpoolwerknemers naar een ID-baan en de hoge uitstroom naar een WSW-dienstverband van 20, is de verhouding van uitstroom naar regulier werk en gesubsidieerd werk ten opzichte van het jaar 2000 iets verschoven.

 

We kunnen opnieuw spreken van een mooi resultaat met betrekking tot de uitstroom naar werk. De 43 herindiceringen buiten beschouwing gelaten, heeft Werkplan met betrekking tot de dienstbetrekkingen WIW een uitstroompercentage naar werk van 59% ten opzichte van de totale uitstroom.

 

 

Kengetal

Doel

Prognose

Cum 4e kw 2001

In %

prognose

Cum 4e   kw 2000

Uitstroom naar werk

65

80

78

97,5%

79

 

 

 

 

Figuur 4.2: cumulatieve uitstroom naar werk per ultimo kwartaal in 2000 en 2001

           

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


4b.  WIW-Werkervaringsplaatsen

 

Tabel 4.3: ontwikkeling van het aantal Werkervaringsplaatsen

 

 

realisatie

realisatie

Jaar-

 

t/m 4e kw

t/m 4e kw

cijfers

 

     2001

2000

2000

Aantal Werkervaringsplaatsen op 1 januari

41

43

43

Instroom: nieuwe Werkervaringspl.

33

50

50

Uitstroom: beëindigde Werkervaringspl.

46

52

52

Aantal Werkervaringspl. Ultimo periode

28

41

41

Bron: ImWin

 

Het aantal Werkervaringsplaatsen is in verhouding met het jaar 2000 afgenomen.

Dit heeft te maken met het feit dat de mogelijkheid bestond voor WIW-werknemers om een uitstroompremie aan te vragen, waardoor de mogelijkheid tot het subsidiëren van de werkgever kwam te vervallen.

 

 

Tabel 4.4: specificatie van de uitstroom van  werknemers met een Werkervaringsplaats.

 

 

realisatie

 

realisatie

Jaar-

 

t/m 4e kw

Idem

t/m 4e kw

cijfers

 

2001

In%

2000

2000

Uitstroom naar:¹

 

 

 

 

Niet-gesubsidieerde arbeid

32

70%

33

33

Gesubsidieerde arbeid

0

0%

0

  0

Ontslag

7

15%

4

 4

Overige

7

15%

20

20

Totale uitstroom

     46

100%

   52

   52

¹ de hier vermelde uitstroomcijfers kunnen enigszins afwijken van de uiteindelijk gedeclareerde aantallen

 

 

Werkplan houdt bij wat er met haar werknemers gebeurt, nadat de Werkervaringsplaats is afgelopen. In 2001 is gebleken dat 32 van de uitgestroomde werknemers (70%) een (niet-gesubsidieerd)vervolgcontract hebben gekregen. Dit betekent dat er een juiste combinatie is gevonden tussen de aangeboden functie en de gevraagde kwaliteiten van een WIW-werknemer. Een prachtig resultaat.

 

 

Kengetal

cum 4e kwartaal

Uitstroom naar werk

32

 

 


4c.  I/D-banen (In- en Doorstroombanen)

 

Tabel 4.5: ontwikkeling van het aantal I/D – werknemers in dienst.

 

 

Realisatie

Jaar-

 

t/m 4e kw

cijfers

 

     2001

2000

Aantal I/D – werknemers op 1 januari

223

217

Instroom: nieuw gestarte I/D – werknemers¹

87

  67

Uitstroom: beëindigde I/D – werknemers¹

69

  61

Aantal I/D - werknemers:  ultimo periode

240

223

Bron: ImWin

Noot¹: De in- en uitstroomcijfers zijn inclusief administratieve contractwijzigingen door overname of herplaatsingen bij een andere werkgever

 

De groei van het aantal ingevulde ID-banen is met name toe te schrijven aan het aantal WIW-werknemers, ex-banenpoolwerknemers, die in 2001 overgegaan zijn naar een ID-baan. Voor 2002 zal deze groei zich doorzetten, omdat ook dan nog omzettingen plaatsvinden met betrekking tot WIW-werknemers en ex-banenpoolwerknemers.

 

Tabel 4.6: specificatie van de uitstroom van  I/D - werknemers.

 

 

Realisatie

 

Jaar-

 

t/m 4e kw

Idem

cijfers

 

2001

In %

2000

Uitstroom naar:¹

 

 

 

Niet-gesubsidieerde arbeid

18

27%

34

Gesubsidieerde arbeid²

32

48%

  4

Ontslag

9

13%

 11

Overige

8

12%

 12

Totale uitstroom

      67

100%

     61

¹ de hier vermelde uitstroomcijfers kunnen enigszins afwijken van de uiteindelijk gedeclareerde aantallen

² het uitstroomcijfers “gesubsidieerde arbeid is inclusief administratieve contractwijzigingen door overname of herplaatsingen bij een andere werkgever

 

Dat het ook voor ID-werknemers moeilijker wordt om uit te stromen naar een regulier betaalde baan, mag blijken uit het uitstroomcijfer in vergelijking met het jaar 2000. Toch heeft Werkplan ook dit jaar extra ingezet op uitstroom, maar kijkend naar de doelgroep is het niet zo verwonderlijk dat de trajecten naar reguliere uitstroom, als het al lukt, langdurig zijn. Overigens, uitstroom naar gesubsidieerde uitstroom betekent dat een ID-werknemer binnen de ID-regeling een arbeidsovereenkomst heeft gekregen bij een andere werkgever.

 

 

 

 

  4d.  Premie verstrekkingen   

 

Sinds 2001 bestaat de werkaanvaardingspremie voor mensen die langdurig uitstromen uit gesubsidieerde arbeid of Abw-uitkering. Na een half jaar geen beroep meer gedaan te hebben op bovenstaande voorziening komt men in aanmerking voor de eerste termijn van de premie. De premie wordt in vier termijnen uitgekeerd. Om voor een I/D-baan uitstroom-premie in aanmerking te komen dient men minimaal 1 jaar middels de I/D-regeling te heb-ben gewerkt en dient men volledig uit te stromen naar niet-gesubsidieerde arbeid.  Per 1 januari 2002 zijn de werkaanvaardingspremie  en de I/D-baan uitstroompremie vervangen door de toetrederskorting. Deze korting wordt middels een voorlopige teruggave via de belastingdienst geregeld. 

Naast de landelijke werkaanvaardingspremie heeft de gemeente Delft In het kader van de armoedebestrijding een koopkrachtgarantie en een bonus sociale activering ingesteld.

Om voor de koopkrachtgarantie (t/m 31-12-2001) in aanmerking te komen moet men een Abw-uitkering hebben ontvangen en aansluitend gesubsidieerde arbeid hebben aanvaard.

Voor een bonus sociale activering komen Abw-uitkeringsgerechtigden in aanmerking wanneer zij starten met een sociaal activeringstraject.

 

Tabel 4.7 Gedeclareerde premies in 2001

 

Totaal gedeclareerde premies 2001

€ 172.809,43

 

   Specificatie van de gedeclareerde premies naar subsidieregeling:

Werkaanvaardingspremies

toekenning

 

Decl. 2001

Decl. 2001

Uitstromers naar niet-gesubsidieerd werk

aantal

premie

aantal

Totaal bedrag

A: uitstroom uit Abw-uitkering

 

 

 

 

- toekenning en betaling 1e termijn

36

    453,78

36

   16.336,08

- waarvan ook betaling 2e termijn

1

    453,78

1

        453,78

- wel toekenning, nog geen betaling

26

    453,78

0

            0,00

B: uitstroom uit WIW-Dienstbetrekking

5

€ 1.815,12

5

       9.075,6

C: uitstroom uit WIW-Wep

15

€ 1.815,12

15

   27.226,80

Subtot. Werkaanvaardingspremies

56

 

56

   53.092,26

 

Uitstroompremies I/D-banen

toekenning

 

Decl. 2001

Decl. 2001

Uitstromers naar niet-gesubsidieerd werk

aantal

premie

aantal

Totaal bedrag

Uitstroom uit I/D-baan

13

€ 1.815,12

13

   23.596,56

Subtot. Premies Uitstroom I/D-baan

13

 

13

   23.596,56

 

 

Koopkrachtgarantie

toekenning

 

Decl. 2001

Decl. 2001

Uitstromers uit Abw-uitkering naar gesub.werk

aantal

premie

aantal

Totaal bedrag

Instroom WIW-Dienstbetrekkingen

46

   544,54

46

   25.330,93

Instroom I/D-baan

15

   544,54

0

€ 0,00

Subtot. Koopkrachtgarantie

61

 

46

   25.330,93

 

 

Bonus Sociale Activering

toekenning

 

Decl. 2001

Decl. 2001

Voor deelnemers aan een fase-4 traject

aantal

premie

aantal

Totaal bedrag

Fase-4 trajecten: betaling     50% Bonus

50

   226,89

50

     11.344,5

Fase-4 trajecten: betaling   100% Bonus

80

   453,78

80

   36.302,40

Casemanagement Fase-4: 100% Bonus

51

   453,78

51

   23.142,78

Subtot. Bonus Sociale Activering

181

 

181

   70.789,68

 

5.         Wet Voorzieningen Gehandicapten

 

Tabel 5.1a: actieve werkvoorraad ultimo 4e kwartaal 2001.

 

 

31-12-01

 

 

Actieve Werkvoorraad

 

Rolstoelen

74

 

Woonvoorzieningen

325

 

Vervoersvoorzieningen

72

 

Scootmobielen

56

 

Totaal

527

 

 

Het totaal van de werkvoorraad is gelijk gebleven. De hoofdgroepen laten wat kleine wijzigingen zien. Zo is het aantal rolstoelen en vervoersvoorziengen licht gedaald ten opzichte van het 3e kwartaal terwijl het aantal woonvoorzieningen een stijging laat zien. Het aantal

scootmobielen is nagenoeg gelijk gebleven.

 

Tabel 5.1b:  specificatie van de actieve werkvoorraad van 31-12-01.

 

 

30-12-01

Actieve

 

Werkvoorraad

Adviesfase:

 

Intern (in behandeling bij interne adviseurs)

59

Extern (in behandeling bij externe adviseurs)

213

In behandeling bij consulenten:

Intake fase

Rapportagefase (na ontvangst advies)

Opvragen offertes (bij woonaanpassingen)

 

107

126

22

Totaal

527

 

Het aantal adviezen bij externe adviseurs is ten opzichte van het 3e kwartaal gestegen. Deels wordt dat veroorzaakt door de toename van de woonvoorzieningen. Het gaat hierbij vaak om gecompliceerde aanvragen die advisering door een arts of ervaren ergotherapeut verlangen. Daarnaast is er nog steeds een achterstand in behandeling van de adviezen bij Argonaut BV.

 

Figuur 5.1: ontwikkeling van de actieve werkvoorraad aanvragen


De projectmatige achterstandsbehandeling van rolstoelen; vervoersvoorzieningen en scootmobielen, zoals in de Nota Verbeteraanpak aangegeven, is inmiddels beëindigd. De achterstanden zijn tot 0 gereduceerd.

 


De achterstand in woonvoorzieningen bedraagt per 31 december nog 25 zaken. De werkprocessen, die betrekking hebben op deze achterstand zijn opgenomen in de actieve werkvoorraad. 

 

 

Tabel 5.1c: overige werkprocessen ultimo 4e kwartaal 2001.

 

 

31-12-01

 

Overige

Werkvoorraad

Fiattering

79

Betalingen woonvoorzieningen

205

Bruikleenovereenkomsten

142

Aanleunwoningen

67

Mutaties

11

Beëindigingen

19

Totaal

523

Bron: GWS4all

 

Toelichting overige werkvoorraad:

 

 

 


Bron: GWS4all / SO

 


Met 38 nieuwe woningaanpassingen in het vierde kwartaal komt het totaal voor 2001 op 159 woningaanpassingen. In 2000 waren dit er 169.

 

 

Tabel  5.3: ontwikkeling uitgaven en inkomsten versus budget  

 

 

uitgaven t/m 4e kwartaal

 

jaar 2001

 

realisatie

bedragen  x ƒ/ € 1.000

 

2001

budget

+/-  

2000  

prognose

budget

+/-  

2000

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Basis budget

ƒ

12.242

12.242

0

 

 

12.242

 

 

 

5.555

5.555

0

 

 

5.555

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Bijdrage Rijk / Inkomsten Abwz

 

214

191

-23

 

 

191

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

beschikbaar budget

ƒ

12.456

12.433

-23

10.139

12.546

12.433

-113

11.155

 

5.652

5.642

-10

4.600

5.693

5.642

     -51

5.062

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Apparaatskosten

ƒ

3.526

3.502

-24

2.182

3.551

3.502

-49

2.182

 

1.600

1.589

-11

990

1.611

1.589

-22

990

Verstrekkingen

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Woonvoorzieningen

 

2.169

2.140

-29

1.750

2.204

2.140

-64

1.750

Rolstoelvoorzieningen

 

2.546

2.538

-8

2.334

2.861

2.538

-323

2.334

Vervoersvoorzieningen

 

4.172

3.926

-246

3.796

3.944

3.926

-18

3.796

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

subtot. Verstrekkingen

ƒ

8.887

8.604

-283

7.880

9.009

8.604

-405

7.880

 

4.033

3.904

-129

3.576

4.088

3.904

-184

3.576

kosten advisering

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Woonvoorzieningen

 

425

193

-232

276

359

193

-166

276

rolstoelen & vervoer

 

247

398

151

327

101

398

297

327

Afgeboekte verplicht. vorige jaren

 

 

 

 

-75

 

 

 

-75

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

subtot. Advisering

ƒ

672

591

-81

528

460

591

131

528

 

305

268

-37

240

209

268

59

240

totaal uitgaven

ƒ

13.085

12.697

-388

10.590

13.020

12.697

-274

10.590

 

5.938

5.761

-177

4.806

5.908

5.761

-124

4.806

saldo budget minus uitgaven

 

 

 

 

 

 

 

 

 

toevoeging aan reserve WVG

ƒ

-629

-264

-365

565

-474

-264

-210

565

 

-286

-119

-167

256

-215

-119

-96

256

 

Bron: WISE

 

Ten opzichte van het 3e kwartaal is het totaal van de uitgaven weer terug op het niveau van het 2e kwartaal. Wel lijkt zich in de verhoudingen tussen de aparte onderdelen een verschuiving te hebben voorgedaan.

 

Woonvoorzieningen

Het 3e kwartaal liet een aanzienlijke verhoging van de kosten zien tengevolge van het wegwerken van de achterstanden. De uitgaven in het 4e kwartaal liggen op een aanzienlijk lager niveau.

 

Vervoersvoorzieningen

De uitgaven voor vervoersvoorzieningen laten een verhoging zien ten opzichte van 2000. Voor scootmobielen ligt de oorzaak met name in het wegwerken van de achterstanden. Het gevolg hiervan is een structurele verhoging van de maandelijkse uitgaven voor de deze huurmiddelen.

De verhoging van de uitgaven voor stadstax zijn deels toe te schrijven aan het toenemende gebruik (ruim 7% meer dan in 2000) en deels aan de indexering van de ritprijs per 15 augustus 2001.

 

Kosten advisering

De advieskosten laten een forse verhoging zien ten opzichte van het 3e kwartaal. Dat hierdoor de advieskosten hoger uitvallen dan geraamd heeft te maken met het wegwerken van de achterstanden bij het vakteam. 

 

De reden waarom dat dit pas in het 4e kwartaal tot uiting komt heeft te maken met het wegwerken van de achterstanden bij Argonaut Advies BV.

 

Tabel  5.4: overzicht kosten woonvoorzieningen

 

bedragen x ƒ / € 1.000

t/m 4e kwartaal 2001

prognose 2001

realisatie 2000

 

aantal

bedrag

in euro

aantal

bedrag

in euro

aantal

bedrag

in euro

toegekende woningaanpassingen

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

tot ƒ 2.000

308

 

368

 

167

308

 

386

 

175

293

 

329

 

149

boven ƒ 2.000

159

 

1.241

 

563

161

 

1.248

 

566

158

 

1.035

 

470

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

onderhoud, keuringen, reparaties

152

 

79

 

36

165

 

87

 

39

208

 

80

 

36

Verhuiskostenregelingen

113

 

441

 

200

111

 

432

 

196

132

 

489

 

222

roerende zaken

7

 

40

 

18

9

 

51

 

23

15

 

75

 

34

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Totaal woonvoorzieningen

739

 

2.169

 

984

754

 

2.204

 

1.000

806

 

2.008

 

911

Afgeboekte verplicht. voorgd. jaren

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

-258

 

-117

Totaal

 

 

2.169

 

984

 

 

2.204

 

1.000

 

 

1.750

 

794

Budget

 

 

2.140

 

971

 

 

1.980

 

898

 

 

1.710

 

776

Verschil

 

 

-29

 

-13

 

 

-224

 

-102

 

 

-40

 

-18

Bron: WISE

 

 

 

 

Tabel  5.5.: overzicht kosten vervoersvoorzieningen

 

bedragen x ƒ / € 1.000

t/m 4e kwartaal 2001

prognose 2001

realisatie 2000

 

aantal

bedrag

in euro

aantal

bedrag

in euro

aantal

bedrag

in euro

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

volledige taxikostenvergoedingen

2.250

 

470

 

213

2.250

 

470

 

213

Ntb

 

490

 

222

vergoedingen bovenlokaal vervoer

713

 

72

 

32

713

 

72

 

32

Ntb

 

57

 

26

vergoedingen gebruik bruikleenauto

418

 

48

 

22

418

 

48

 

22

325

 

39

 

18

vergoeding aanpassing eigen auto

2

 

1,9

 

,9

2

 

1,9

 

,9

8

 

27

 

12

huur bruikleenauto's

8

 

61

 

28

8

 

61

 

28

9

 

84

 

38

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Stadstax

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

zone 1

163.209

 

2.020

 

917

163.209

 

2.020

 

917

152.155

 

1.806

 

820

zone 2

7.075

 

131

 

60

7.075

 

131

 

60

5.294

 

98

 

44

Ouderenvervoer

702

 

16

 

7

702

 

16

 

7

2.305

 

54

 

25

Persoonsvervoer

2.018

 

46

 

21

2.018

 

46

 

21

 

 

 

 

 

Scootmobielen

Ntb

 

1.307

 

593

Ntb

 

1.307

 

593

361

 

1.142

 

518

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Totaal vervoersvoorzieningen

 

 

4.172

 

1.893

 

 

4.172

 

1.893

 

 

3.797

 

1.723

Afgeboekte verplicht. voorgd. jaren

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

-1

 

-,5

Totaal

 

 

4.172

 

1.893

 

 

4.172

 

1.893

 

 

3.796

 

1.723

Budget

 

 

3.926

 

1.782

 

 

3.926

 

1.782

 

 

3.702

 

1.680

Verschil

 

 

-246

 

-112

 

 

-246

 

-112

 

 

-94

 

-43

Bron: WISE


6.         Ontwikkeling klantaantallen en werkvoorraden

 

6.1    klantenaantal

 

 

Figuur  6.1: Ontwikkeling aantal klanten

 


 

.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Gedurend 2001 is het klantenaantal vrij stabiel gebleven. 2001 sluit af met een klantenaantal dat net onder de 3000 ligt.

 

De gecorrigeerde opgave van het CBS, welke na een periode van enige maanden gegeven kan worden, ligt gemiddeld 90 klanten lager, daarmee zal het uiteindelijke klantenaantal rond de 2900 komen te liggen.

 

 

Tabel  6.1: ontwikkeling van het aantal bijstandsontvangers in Delft

 

apr

dec

dec

dec

mrt

jun

sep

dec

aantal Bijstandsontvangers

1998

1998

1999

2000

2001

2001

2001

2001

volgens kwartaalrapportages

3.499

3.328

3.175

2.988

3.018

2.966

3.010

2980

gecorrigeerde opgave CBS

 

3.267

3.082

2.936

2.908

2.832

 

 

Bron: CBS-Statistiek

 


Figuur  6.2:  Ontwikkeling instroom aanvragen en beëindigingsonderzoeken l.o. Abw

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

Het vierde kwartaal kent een hogere instroom van aanvragen levensonderhoud en een hoger aantal beëindigingen dan het voorgaande kwartaal. Het gemiddelde klantenaantal lag in het vierde kwartaal wel lager dan in het derde kwartaal.

 

 

6.2 werkvoorraden levensonderhoud, bijzondere bijstand en mutaties

 

Tabel  6.2: ontwikkeling werkvoorraden levensonderhoud, bijzondere bijstand en mutaties.

 

 

eind sep

eind dec

norm

ouder dan 8 weken

Werkvoorraden

30-09-01

31-12-01

voorraad

sep

dec

Aanvragen levensonderhoud

90

107

82

6

15

Aanvragen bijz. bijstand

317

343

272

48

73

Mutaties

217

293

191

55

113

Ioaw/z intake / mutaties/herodz

9

8

8

0

1

Bron: GWS4All

 

Net als in het vorige kwartaal zijn de werkvoorraden weer licht gestegen en zijn de aantallen werkprocessen ouder dan 8 weken ook wat toegenomen. Dit is nog steeds een gevolg van de extra inspanning die gedaan is bij het verwerken van de heronderzoeken.

 

Figuur  6.2 Werkvoorraden

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Tabel 6.3: overige werkvoorraden.

 

 

eind sep

eind dec

norm

ouder dan

 8 weken

 

30-09-01

31-12-01

voorraad

sep

dec

Beëindigingsonderzoeken

33

33

50

4

3

Herberekeningen

28

27

50

1

5

Beslagzaken

49

21

50

0

0

N.B: bij de beëindigingen geldt een wettelijke termijn van 13 weken

Bron: GWS4All

 

De overige werkvoorraden zijn vrij stabiel en blijven laag.

 


7.         Heronderzoeken

 

Tabel 7.1: productie heronderzoeken t/m 4e kwartaal 2001.

 

 

 

Instroom heronderzoeken 

aantal

2.256

Afgehandelde heronderzoeken

aantal

2.184

Te laat afgehandeld 4e kwartaal 2001

Te laat afgehandeld cumulatief 2001

%

%

0

10

Bron: GWS4All

 

Zoals reeds voorspeld in de rapportage over het 3e kwartaal, is het aantal te laat afgehandelde heronderzoeken door een aantal, op de afdeling genomen maatregelen, drastisch gedaald. Het percentage overschrijdingen van de wettelijke afhandeltermijn is teruggebracht tot 0% over het 4e kwartaal. Verwacht wordt dat dit in 2002 kan worden voortgezet. Het cumulatief van de van de te laat afgehandelde heronderzoeken over het gehele jaar 2001 bedraagt 10%, hetgeen ruim onder de risicogrens van 15% ligt.


8.         Bijzondere Bijstand

 

Tabel  8.1: ontwikkeling aantallen verstrekkingen bijzondere bijstand t/m 4e kwartaal

 

 

 

         verstrekkingen t/m 4e kwartaal

 prognose

realisatie

 

 

2001

2000

+/-

2001

2000

Bijzondere Bijstand:

 

 

 

 

 

 

- eenmalig

 

2.314

2.942

-628

2.500

2.942

- periodiek

 

835

945

-110

1.000

945

Subtotaal

 

3.149

3.887

-738

3.500

3.887

Millenium-uitkering

 

0

67

-67

0

67

Armoedebeleid

 

1.120

1.123

-3

1.100

1.123

Totaal

 

4.269

5.077

-808

4.600

5.077

Bron: GWS4All

 

Het aantal verstrekkingen bijzondere bijstand is ten opzichte van 2000 weer gedaald. Deze tendens bestaat al enige jaren. Om het gebruik van de bijzondere bijstand te stimuleren zijn in de beleidsnota bijzondere bijstand 2001-2003 enkele nieuwe regelingen aangekondigd.

 

Bijzondere bijstand (subfunctie 610.8)

 

Met ingang van 2002 zal wat de financiële cijfers betreft de volledige informatie per subfunctie zoals vermeld in het financieel systeem WISE worden weergegeven. Onderstaande tabel 8.2a is een nieuwe tabel en dient om de aansluiting tussen 2001 en 2002 mogelijk te maken.

Tabel 8.2b is de tot op heden gerapporteerde tabel en betreft een selectie uit WISE.

 

Tabel  8.2a  Financieel resultaat Bijzondere bijstand 2001

 

(bedragen in Euro’s  x 1.000)

Begroot

Realisatie

Realisatie

 

2001

Uitgaven

Baten

Doorberekende kosten  (niet in tabel 8.2b)

1.403

1.452

 

Eagle = Bijzondere posten + Kinderopv. tlv Rijk

493

391

 

(waarvan begroting Bijz. posten € 49 x 1.000)

 

 

 

waarvan baten: bijdrage Rijk

444

 

412

Collectieve ziektekostenverzekering

122

176

 

waarvan  baten: bijdrage DSW

27

 

77

Bijdrage Rijk  (niet in tabel 8.2b)

0

0

 

SDMS / GWS4ALL

2.343

1.628

 

waarvan  baten: Terugvordering & Verhaal

454

 

549

Delfts Uitkeringen Informatie Team

57

82

 

waarvan baten: EZH-subsidie

0

 

47

Saldo = Dotatie aan reserve  (niet in tabel 8.2b)

0

849

 

Totaal

4.418

4.577

 

Totaal baten

925

 

1.085

Totaal resultaat

-3.493

-3.493

 

Bron: WISE

 

Ook de uitgaven bijzondere bijstand vertonen ten opzichte van 2000 een afname. Ook deze ontwikkeling doet zich al enige jaren voor. Het overschot dat is ontstaan op deze subfunctie is gedoteerd aan de vereveningsreserve voor het fonds werk en inkomen.

 

Om het gebruik van de bijzondere bijstand te stimuleren zijn een aantal nieuwe regelingen van kracht ingaande 1-1-2002. Daarnaast is eind 2001 besloten de bedragen, zoals deze verstrekt werden binnen de bijzondere bijstand, te indexeren.

 

 

 

Tabel  8.2b: ontwikkeling uitgaven bijzondere bijstand t/m 4e kwartaal  

 

 

 

     uitgaven t/m 4e kwartaal

2001

  realisatie

Bedragen x ƒ / €  1.000,-

 

realisatie

budget

+/-

2000

prognose

begroot

+/-

2000

Verstrekkingen:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Subtot Bijzondere bijstand

 

 

 

 

 

 

 

 

 

en Armoedebeleid (SDMS/ GWS4ALL) zie noot ¹

ƒ

3.588

5.163

1.575

3.899

3.800

5.163

1.363

3.899

 

1.628

2.343

715

1.769

1.724

2.343

619

1.769

Millenium-uitkering

ƒ

0

0

0

        7

         0

0

0

        7

 

0

0

0

        3

         0

0

0

        3

Collectieve ziektekosten

ƒ

218

209

9-

      83

180

209

29

      83

(realisatie minus baten)

99

95

4-

      38

       82

95

13

      38

Kosten Soc. Med. adviezen

ƒ

0

0

0

nvt

0

        0

0

nvt

 

0

0

0

nvt

0

        0

0

nvt

Extra Uitvoeringskosten SHV

ƒ

0

0

0

   301

280

        0

280-

   301

 

0

0

0

   137

127

        0

127-

   137

Kosten extra verstrek. Duit

ƒ

181

125

56-

nvt

     125

  125    

0

nvt

 

82

57

25-

nvt

57

       57

57-

nvt

Bijdrage Delftpas

ƒ

0

0

0

nvt

50

        0

50-

nvt

 

0

0

0

nvt

23

0

23-

nvt

Voorschool

ƒ

0

0

0

nvt

75

0

75-

nvt

 

0

0

0

nvt

34

0

34-

nvt

Bijzondere Posten

ƒ

0,4

108

108

7

105

108

3

7

(Excl. Kinderopv. Tlv Rijk)

0,2

49

49

       3

48

49

1

       3

Totaal uitgaven

ƒ

3.987

5.606

1.619

 4.297

4.615

5.606

991

 4.297

 

1.809

2.544

734

 1.950

2.094

2.544

449

 1.950

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Inkomsten:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Terugvordering & Verhaal

ƒ

1.210

1000

210

1.249

1000

1000

0

1.249

(Armoedebeleid)

549

454

95

567

454

454

0

567

Subsidie EZH-Duit

ƒ

103

0

103

0

0

0

0

0

 

47

0

47

0

0

0

0

0

Terugvordering & verhaal

ƒ

1.313

1000

313

 1.249

  1.000

 1.000


      0

 1.249

 

596

454

142

    567

     454

    454

      0

    567

Bron:   WISE;  Alle cijfers  zijn aangepast conform de uitdraai uit WISE april 2002.

Noot¹: Wise vermeld geen aparte  realisatiecijfers voor het Armoedebeleid.

 

 

 

 

8.1  ontwikkeling in het aantal verstrekkingen exclusief armoedebeleid

 

Figuur  8.1: ontwikkeling aantal verstrekkingen bijzondere bijstand 4e kwartaal 1999  tot en met 2001.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


                                                                                              Noot: “overig” is exclusief de Millennium-uitkering

 

8.2 ontwikkeling van de uitgaven bijzondere bijstand exclusief het armoedebeleid

 

Figuur 8.2: ontwikkeling uitgaven bijzondere bijstand 4e kwartaal 1999  tot en met 2001.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Noot: “overig” is exclusief de Millennium-uitkering

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

8.3     armoedebeleid: categoriale verstrekkingen

 

Van de witgoedregeling werd in 2001 in gelijke mate gebruik gemaakt als is 2000. Het aantal verstrekkingen in bijna gelijk. Ook de uitgaven binnen deze regeling zijn bijna gelijk.

 

Tabel  8.3: aantal verstrekkingen witgoedregeling t/m 4e kwartaal

 

aantal verstrekkingen witgoedregeling

2000

2001

Koelkast

120

127

Wasmachine

202

167

Stofzuiger

91

98

Televisie

118

138

Totaal

531

530

 

Tabel  8.4: uitgaven witgoedregeling t/m 4e  kwartaal

 

uitgaven witgoedregeling

2000

 

2001

 

Koelkast

ƒ   66.155

   30.020

ƒ   76.744

   34.825

Wasmachine


ƒ 198.206

   89.942

ƒ 170.237

   77.250

Stofzuiger

ƒ   28.357

   12.868

ƒ   32.846

   14.905

Televisie

ƒ   70.520

   32.001

ƒ   80.967

   36.741

Totaal

ƒ 363.238

€ 164.830

ƒ 360.794

€ 163.721

 

Het aantal verstrekkingen dat werd gedaan in de regeling voor bijkomende studiekosten is nagenoeg gelijk aan die in 2000. De uitgaven zijn daarentegen wel toegenomen. Dit is een gevolg van een indexering die heeft plaatsgevonden op de te verstrekken normbedragen.

 

Tabel  8.5: aantal verstrekkingen regeling bijkomende studiekosten, t/m 4e  kwartaal

 

aantal verstrekkingen bijkomende studiekosten

2000

2001

12 jarigen

132

134

13-17 jarigen

460

456

Totaal

592

590

 

Tabel  8:6:  uitgaven verstrekkingen regeling bijkomende studiekosten, t/m 4e kwartaal

 

uitgaven bijkomende studiekosten

2000

 

2001

 

12 jarigen

ƒ   39.416

  17.886

ƒ   48.122

  21.837

13-17 jarigen

ƒ   90.958

  41.275

ƒ 111.199

  50.460

Totaal

ƒ 130.374

  59.161

ƒ 159.319

  72.296

 

 

 

 

8.4 kosten collectieve ziektekostenverzekering (AV-Delft)

 

Tabel  8.7  Deelname AV-Delft

 

 

Doel

1 januari

1 januari

 

2001

2001

2002

Aantal polissen Abw-, Ioaw/z-gerechtigden

 

2.528

2.521

Aantal polissen WIW-werknemers

 

234

159

Aantal personen Overige minima Delft

 

402

1.133

 

Het schema laat zien dat er een (lichte) afname is betreffende het aantal Abw/Ioaw/Ioaz-ers en Wiw-ers, echter deze doelgroep is in zijn totaal ook afgenomen. 

 

In oktober 2001 heeft een nieuwe campagne plaats gevonden, waarbij minima direct aangeschreven zijn om een AV Delft aan te bieden. Deze campagne is voor de categorie ‘overige deelnemers’ zeer succesvol geweest.

 

Tabel  8.8  Afname Medische Dienstverlening (MD) binnen de Bijzondere Bijstand t/m 4e kwartaal

 

afname verstrekkingen en uitgaven

1999

2000

2001

+ / -

Totaal verstrekkingen Medische Dienstverlening

1.293

1.090

766

-324

waarvan verstrekkingen voor brillen en orthodontie

766

593

329

-264

Totaal uitgaven Medische Dienstverlening

ƒ 596.943

ƒ 476.972

ƒ 399.871

ƒ-77.101

 

€ 270.881

€ 216.440

€ 181.454

€ -34.987

waarvan uitgaven voor brillen en orthodontie

ƒ 386.959

ƒ 283.147

ƒ 182.357

ƒ -100.790

 

€ 175.594

€ 128.487

€ 82.750

€ -45.737

 

 

 

 

 

Bron: GWS4All    Noot: de CZKV ging op 1 maart 2000 van start.

 

 

In 2001 is een verdere daling van het aantal verstrekkingen bijzondere bijstand voor brillen en orthodontie gerealiseerd. Hiermee is de doelstelling om de AV Delft budgettair neutraal te laten verlopen behaald. Uit Tabel 8.8 blijkt dat de inschatting (in de nota) van de besparing en de kosten voor 2001 à € 45.378,02 (ƒ 100.000,-) reëel zijn geweest: gerealiseerde afname 2001: € 45.737.

 

Tabel  8.8: Kengetal afname verstrekkingen en uitgaven MD 4e kwartaal 2001

 

Kengetal

2001

Afname verstrekkingen voor brillen en orthodontie

als % van de afname totale verstrekkingen MD

 

81%

Afname uitgaven voor brillen en orthodontie

als % van de afname totale uitgaven MD

 

131%

 

 

 

 

8.5  noodfonds schuldhulpverlening

 

Tabel  8.9 : noodfonds Schuldhulpverlening  t/m 4e kwartaal

 

 

budget

2000

2001

Aantal verstrekkingen

 

2

3

Verstrekte bedragen

ƒ 25.625

ƒ   2.602

 ƒ    3.770

 

€ 11.628

   1.181

    1.711

Terugontvangsten

 

ƒ 29.288

ƒ  38.268

 

 

€ 13.290

  17.365


 


9.         Periodieke Bijstand

 

Met ingang van 2002 zal wat de financiële cijfers betreft de volledige informatie per subfunctie zoals vermeld in WISE worden weergegeven. Dit geeft daarmee tevens een directe aansluiting van de 4e kwartaalrapportage met de jaarrekening.

 

Onderstaande tabel 9.1 is een nieuwe tabel op hoofdlijnen en dient om de aansluiting tussen 2001 en 2002 mogelijk te maken. De onderstaande nieuwe tabel 9.1 is o.a. inclusief de doorberekende kosten per vakteam en de in 2001 ontvangen bedragen van het Rijk.

 

De tabellen 9.2 en 10.1 zijn de tot op heden gerapporteerde tabellen en betreffen een gedetailleerde selectie uit WISE.  Een vergelijking van tabel 9.1 met de huidige tabellen 9.2 en 10.1 is op dit moment niet eenvoudig te maken.

 

 

Periodieke bijstand (subfuncties 610.1; 612.1; 612.2 en 610.6)

 

Tabel  9.1  Financieel resultaat Periodieke bijstand 2001 volgens WISE en jaarrekening 2001

(bedragen in Euro’s  x 1.000)

 

Realisatie

Realisatie

 

Begroot

Uitgaven

Baten

610.1 nAbw (subtotaal 610.11 t/m 610.13)

 

 

 

Totaal

40.538

39.272

 

Baten

35.986

 

34.055

612.1 Ioaw

 

 

 

Totaal

1.408

1.225

 

Baten

1.122

 

578

612.2 Ioaz

 

 

 

Totaal

104

66

 

Baten

74

 

28

610.6 Overige bijstand

 

 

 

Totaal

715

801

 

Baten

347

 

16

Saldo = Dotatie subfunctie aan reserve

0

16

 

Totaal Periodiek bijstand

42.764

41.364

 

Totaal baten

37.528

 

34.678

Totaal resultaat

-5.236

-6.686

 

Saldo tekort Periodieke bijstand

 

-1.450

 

In 2002 nog te ontvangen declaraties 2001

 

1.160

 

Overige opbrengst: nog te verrekenen over

het jaar 2000

 

 

396

 

Totaal saldo Periodieke bijstand 2001

 

106

 

Bron: WISE

 

 

Tabel  9.2: verstrekte bedragen per regeling t/m 4e kwartaal 2001.

 

 

 

 

 4e kwartaal

  4e kw.

 

2001

 

 

X ƒ / € 1000

 

realisatie

begroot

+/-

2000

prognose

begroot

+/-

2000

Abw

ƒ

74.372

77.568

3.196

 71.213

74.434

77.568

3.134

 71.213

 

33.749

35.199

1450

 32.315

33.777

35.199

1.422

 32.315

Ioaw

ƒ

2.351

2.738

387

   2.487

2.368

2.738

370

   2.487

 

1.067

1.242

176

   1.129

1.075

1.242

168

   1.129

Ioaz

ƒ

98

180

82

      129

107

180

73

      129

 

44

82

37

        59

49

82

33

        59

BZ

ƒ

1.001

806

-195

      776

731

806

75

      776

 

454

366

-88

      352

332

366

34

      352

Totaal

ƒ

77.821

81.292

3.471

 74.606

77.640

81.292

3.652

 74.606

 

35.314

36.889

1.575

 33.855

35.232

36.889

1.657

 33.855

Bron: WISE;  Alle cijfers  zijn aangepast conform de uitdraai uit WISE april 2002.

.

 

In de nota “Financiering van de uitkeringslasten Abw, Ioaw, Ioaz”, welke begin 2002 is aangeboden wordt uitgebreid aandacht besteed aan de ontwikkelingen en financiële prognoses voor de komende jaren. Hierin worden tevens de doelstellingen voor de komende jaren met betrekking tot het aantal bijstandsgerechtigden besproken.

 

 

 

Figuur  9.1: ontwikkeling verstrekte bedragen Periodieke bijstand

 

 

 

 

 

 

 

 



10.  Terugvordering & Verhaal en Bijzonder Onderzoek

 

10.1  ontvangsten uit terugvordering en verhaal

 

Tabel  10.1:  ontvangsten uit terugvordering en verhaal t/m 4e kwartaal 2001.

 

 

 

 

4e kwartaal

4e kw.

 

2001

 

 

X ƒ / € 1000

 

realisatie

begroot

+/-

2000

prognose

begroot

+/-

2000

Abw

ƒ

3.165

4.551

1.386

 3.213

3.177

4.551

1.374

 3.213

 

1.436

2.065

629

 1.458

1.442

2.065

623

 1.458

Ioaw

ƒ

5

75

70

        5

3

75

72

        5

 

2

34

32

        2

1

34

33

        2

Ioaz

ƒ

0

1

1

        0

0

1

1

        0

 

0

0

0

        0

0

0

0

        0

BZ

ƒ

273

397

124

    307

249

397

148

    307

 

124

180

56

    139

113

180

67

    139

Totaal

ƒ

3.443

5.024

1.581

 3.526

3.429

5.024

1.595

 3.526

 

1.562

2.280

718

 1.600

1.556

2.280

724

 1.600

Bron: WISE; Alle cijfers zijn aangepast conform de uitdraai uit WISE april 2002

 

Voor de ontvangsten terugvordering en verhaal geldt dezelfde verwijzing als bij de periodieke bijstand naar de nota “Financiering van de uitkeringslasten Abw, Ioaw, Ioaz” voor een gedetailleerde bespreking en prognose van de bedragen.

 

 

 

 

Figuur  10.1: Ontwikkeling ontvangsten uit terugvordering en verhaal

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


           

                                                          

 

 

 

Informatie Fonds Werk Inkomen 2001:                       Prognose          Prognose          WISE

(Bedragen x € 1.000,-) (zie tabel 9.2 en 10.1)                  Nota FWI¹         Kwart.rap.         Realisatie

 

Uitgaven:

verstrekte bedragen (uitkeringsvolume)               32.547              35.231              35.314

Inkomsten:

ontvangsten uit Terugvordering & verhaal               1.529                1.556                1.562

Saldo Uitkeringsvolume -/- ontvangsten T&V 31.018              33.675              33.751

 

Prognose Vergoedingen van het Rijk voor uitkeringslasten:

75% voor Abw, Ioaw/z en Bbz: subtotaal                                ?              25.257              25.314

 

Saldo Vergoedingen (excl. budget inkomensdeel)                    -7.891               -8.419              -8.438

 

Budget inkomensdeel Delft 2001                                    7.849                 7.849                8.589

Prognose overschot / tekort                                -42                  -570                   151

 

 

Noot¹: zie voor de berekening ”Prognose Nota FWI”  tabel 6: begroting bijstand in 2001: nieuwe situatie met FWI

(voorstel 01/002181 van 25-01-2001): Prognose tekort ƒ 92.000,-  (€ 42.000).

 

 

 

 

10.2 bijzonder onderzoek

 

Tabel 10.2 aantallen binnengekomen meldingen  t/m 4e kwartaal 2001.

 

 

jan

feb

mrt

apr

mei

jun

jul

aug

sep

okt

nov

dec

Totaal

instroom

30

24

20

21

39

20

28

21

32

40

37

19

331

uitstroom

27

22

21

19

12

21

21

7

28

37

41

40

296

Bron: Vakteam IBO

 

 

In de instroom van fraudemeldingen zijn 50 belastingsignalen(soficontrole) begrepen.

In de uitstroom zijn 133 belastingsignalen (soficontrole) begrepen. 

Na eliminatie van de in- en uitstroom van de belastingssignalen resteert de in- en uitstroom van reguliere fraudesignalen.

De instroom van reguliere fraudesignalen over het jaar 2001 was dus 281 en de uitstroom was 163 signalen.

 


11.  Delftpas en Sportfonds

 

Minimabeleid (subfunctie 610.4)

 

Tabel  11.0  Financieel resultaat Minimabeleid 2001

 

(bedragen in Euro’s)

 

 

 

 

 

Begroot

Realisatie

Doorberekende kosten

 

 107.805

103.333

Sportfonds

 

  36.302

27.856

Delftactiefpas

 

298.313

255.022

- idem baten

 

65.614

26.666

- idem resultaat

 

232.699

228.356

TOWE

 

158.824

93.860

Saldo =Dotatie aan reserve

 

 

82.224

Totaal Minimabeleid

 

     535.630

     535.630

Bron: WISE

 

11.1 Delftpas

 

Tabel  11.1 specificatie van de verkoop Delftpas naar categorie en verkooppunt t/m 4 kwartaal 2001

 

Aantal verstrekt

Prijs

Prijs

Sector

Burger

 

Totaal

Idem

 

in Gld

in Euro

WIZ

Zaken

VVV

Verstrekt

in %

Volwassene minima

ƒ   10

    5

676

981

 

1.657

43%

65+ alsook boven minimum

ƒ   25

  11

83

641

 

724

19%

Geen minima / - inwoner Delft

ƒ 120

  54

6

64

20

90

2%

Duplicaatpas

ƒ  7,5

    3

3

11

 

14

0%

Kinderen 3 – 17 jaar van minima

Gratis

Gratis

402

592

 

994

26%

18 jarigen

Gratis

Gratis

13

123

 

136

4%

Kinderen 3 – 17 jr van cat. C en B

ƒ   10

    5

19

102

 

121

3%

Nieuwe inwoners (< 1 jaar)

ƒ   25

  11

11

85

 

96

3%

Studenten 18 – 27 jaar

ƒ   50

  23

3

2

 

5

0%

verstrekte aantallen

 

 

1.216

2.601

20

3.837

100%

Korting Maatpas / provisie VVV

ƒ    5-

   2-

-35

-211

-20

-266

-7%

Bron: Planning & Control WIZ

 

Kengetal

De verkoop aan Volwassen minima en/of hun kinderen voor het jaar 2001 bedroeg, evenals t/m september, 69% van de totale verkoop.

 

Figuur 11.1: Ontwikkeling verstrekkingen Delftpas t/m 4e kwartaal 2001

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Inclusief de overige verkoop van ƒ 10,- en/of gratis vormt het aandeel van de pashouders dat de pas voor ƒ 10,- kocht of gratis verkreeg zelfs 76% van de totale verkoop. De ver-wachting was 27%. Dit heeft tot gevolg dat de inkomsten lager uitvallen dan begroot.

 

Tabel  11.2: specificatie van de verkoop Delftpas naar categorie en verkooppunt t/m 4e kwartaal 2001

 

Verkoop inkomsten

Prijs

Prijs

Totaal

Totaal

Totaal

Idem

 

in Gld

in Euro

Verstrekt

in Gld

in Euro

als%

Volwassene minima

ƒ   10

    5

1.657

ƒ   16.570

    7.519

34%

65+ alsook boven minimum

ƒ   25

  11

724

ƒ   18.100

    8.213

37%

Geen minima / - inwoner Delft

ƒ 120

  54

90

ƒ   10.800

    4.901

22%

Duplicaatpas

ƒ  7,5

    3

14

ƒ        105

         48

0%

Kinderen 3 – 17 jaar van minima

Gratis

Gratis

994

ƒ            0

           0

0%

18 jarigen

Gratis

Gratis

136

ƒ            0

           0

0%

Kinderen 3 – 17 jr van cat. C en B

ƒ   10

    5

121

ƒ     1.210

       549

2%

Nieuwe inwoners (< 1 jaar)

ƒ   25

  11

96

ƒ     2.400

    1.089

5%

Studenten 18 – 27 jaar

ƒ   50

  23

5

ƒ        250

       113

1%

Bruto verkoop inkomsten

 

 

3.837

ƒ   49.435

  22.433

100%

Korting Maatpas / provisie VVV

ƒ    5-

   2-

-7

ƒ    1.330-

      604-

-3%

Netto verkoop inkomsten

 

 

 

ƒ   48.105

  21.829

 

Bron: Planning & Control WIZ

 

Kengetal

De verkoopinkomsten aan Volwassen minima en/of hun kinderen bedroeg voor het jaar 2001  34% van de totale verkoopinkomsten; t/m september bedroeg dit 33%.

Inclusief de overige verkoopinkomsten van ƒ 10,- vormt het aandeel van de pashouders dat de pas voor ƒ 10,- kocht, evenals in september,  36% van de totale verkoopinkomsten.

 

Uit de (verkoop)gegevens blijkt dat de Delftpas aanslaat bij de minima; ca. 69% van de Delftpashouders bestaat uit de primaire doelgroep. Dit percentage was (ver) boven verwachting en had als gevolg dat de verkoopopbrengsten lager waren dan begroot. Daarom is een beroep gedaan op een extra financiering vanuit de bijzondere bijstand.

 

Uit zojuist (mei 2002) verschenen onderzoek onder Delftpashouders 2001, blijkt dat pashouders de Delftpas met 7.6 waarderen en dat de pas gemiddeld 7 keer per jaar voor een activiteit gebruikt wordt.

 

Prognose Delftpas 2002

De verkoop voorjaar 2002 loopt iets achter bij voorjaar 2001. Tot en met de zomer wordt daarom extra inzet gepleegd om de verkoop te stimuleren en minimaal gelijk te brengen met die van vorig jaar.


11.2 Sportfonds   

 

Tabel 11.3: Ontwikkeling uitgaven sportfonds t/m 4e kwartaal 2001

Bron: WISE

Sportfonds

 

 

4e kwartaal

4e kw.

 

2001

 

 

 

 

realisatie

begroot

+/-

2000

prognose

begroot

+/-

2000

Verstrekkingen

ƒ

58.364

72.000

13.636

nvt

60.000

60.000

0

nvt

 

26.485

32.672

6.187

 

27.227

27.227

0

 

Voorlichting

ƒ

3.023

8.000

4.977

nvt

8.000

8.000

0

nvt

 

1.372

3.630

2.258

 

3.630

3.630

0

 

Totaal uitgaven

ƒ

61.387

80.000

18.613

nvt

80.000

80.000

0

nvt

 

27.856

36.302

8.446

 

36.302

36.302

0

 

 

 

 

 

 

Figuur 11.2: Ontwikkeling uitgaven Sportfonds  t/m 4e kwartaal 2001