Contract advisering WVG

 

De ondergetekenden:

 

A    het Regionaal Indicatieorgaan Delft Westland Oostland, RIO DWO, gevestigd en kantoor houdende te Delft te deze rechtsgeldig vertegenwoordigd door drs. P.M.F. Hupkens, directeur, hierna te noemen het indicatieorgaan en

 

B    de gemeente Delft, gevestigd en kantoor houdende te Delft, te dezen rechtsgeldig vertegenwoordigd door de heer H.M.C.M. van Oorschot, burgemeester van de gemeente Delft, handelend ter uitvoering van het besluit van het college van burgemeester en wethouders d.d. 27 juni 2002, hierna te noemen de gemeente

 

overwegende:

-          dat het indicatieorgaan op grond van de Wet Voorzieningen Gehandicapten, hierna te noemen Wvg, als taak heeft indicatie- en selectieonderzoeken uit te voeren over hulpvragen over Wvg

-          dat het wenselijk is dat mensen met deze hulpvragen op lokaal/subregionaal niveau terecht kunnen bij een laagdrempelig loket/meldpunt

-          dat het indicatieorgaan op grond van Variatie 1 de uitvoering verzorgt voor de onderzoeken

 

verklaren te zijn overeengekomen als volgt:

 

 

Artikel 1     Begripsbepalingen

In deze overeenkomst worden de navolgende begripsbepalingen gebruikt. Onder deze begripsbepalingen wordt verstaan:

a.     

indicatieadvies: het advies van een indicatieorgaan waarbij beoordeeld wordt of en in welke omvang (indicatie en selectie) een zorgvrager in aanmerking komt voor Wvg-gefinancierde voorzieningen;

b.     

Variatie 1: Wvg-aanvragen komen binnen bij het indicatieorgaan; zie verder activiteitenplan indicatieorgaan, gewijzigd in september 2001;

c.     

bijlagen: aanhangsels bij deze overeenkomst, die na door beide partijen te zijn geparafeerd, deel uitmaken van deze overeenkomst.

 

 

Artikel 2     Onderwerp en duur van de overeenkomst

1.     

Deze overeenkomst regelt de uitvoering van werkzaamheden van het indicatieorgaan voor aanvragen om een indicatieadvies voor Wvg-gefinancierde voorzieningen;

2.     

Deze overeenkomst is aangegaan voor een periode van 16 maanden, ingaande op 01-09-2002 en derhalve eindigende op 31-12-2003 en wordt telkens, onder gelijk blijvende voorwaarden, stilzwijgend verlengd met een periode van 2 jaar, tenzij een van de partijen per aangetekend schrijven aan de andere partij, uiterlijk 6 maanden voor het verstrijken van de lopende periode, te kennen geeft geen verdere verlenging van deze overeenkomst te wensen;

3.     

Ten minste vier maal per jaar zal overleg plaatsvinden tussen vertegenwoordigers van het indicatieorgaan en de gemeente over de wijze waarop deze overeenkomst wordt uitgevoerd en daarmee samenhangende aspecten.

 

 

Artikel 3     Werkzaamheden

1.

De werkzaamheden van het indicatieorgaan hebben betrekking op aanvragen om een indicatieadvies voor Wvg-gefinancierde voorzieningen.

 

 

2.

Deze werkzaamheden omvatten:

a.                   

het in behandeling nemen van aanvragen om een indicatieadvies voor een voorziening op gebied van vervoer, rolstoel en of woningaanpassing;

b.                   

een indicatieadvies wordt afgehandeld volgens de verordening en het verstrekkingenbeleid van de gemeente;

c.                   

het leveren van indicatieadviezen binnen 20 werkdagen na ontvangst van de  aanvraag;

d.                   

indien een indicatieadvies niet binnen 20 werkdagen kan worden geleverd, dan zal het indicatieorgaan de gemeente en de cliënt schriftelijk op de hoogte stellen van de oorzaak van vertraging en aangeven wanneer het indicatieadvies kan worden verwacht;

e.                   

indien de gemeente verzoekt om een indicatieadvies met spoed af te handelen dan wordt de aanvraag binnen 5 werkdagen in behandeling genomen en binnen 10 werkdagen na ontvangst afgehandeld.

Een spoedprocedure zal door het indicatieorgaan eind 2002 worden opgesteld;

f.                     

het registreren van de indicatieadviezen in het zorgdossier;

g.                   

het leveren van managementinformatie per gemeente per kwartaal.

De managementinformatie bestaat uit: aantal aanvragen per voorziening; de doorlooptijd per soort voorziening; het aantal klachten; overzicht van de werkelijke advieskosten in relatie tot voorschotbedrag;

h.                   

een medewerker van het indicatieorgaan zal de begeleiding van de medewerkers van het zorgloket verzorgen.

3.

De reikwijdte van het advies:

a.

in het advies wordt een uitspraak gedaan van de beperkingen en belemmeringen van de cliënt;

b.

in het onderzoek worden de belemmeringen, die een cliënt ondervindt, afgezet  

tegen het beleid van de gemeente (verordening en verstrekkingenbeleid);

c.

in het advies wordt de indicatiestelling (wel of geen noodzaak voor een

voorziening) verantwoord en geeft vervolgens aan welk soort en type voorziening de belemmeringen opheft (volgens b);

d.

voor het soort en type voorziening wordt een programma van eisen opgesteld;

e.

het onderzoek wordt integraal uitgevoerd; in de adviesrapportage wordt de integrale aanpak zichtbaar door te verwijzen naar de verschillende wetgeving.

 

 

 

 

Artikel 4           Facturering en betaling

1.     

De tarieven van het indicatieorgaan voor de uitvoering van de in artikel 3 bedoelde werkzaamheden zijn opgenomen in de tarievenlijst, die als bijlage aan deze overeenkomst is toegevoegd.

2.     

Jaarlijks worden de tarieven geïndexeerd; het indicatieorgaan zal jaarlijks vóór 1 november de gemeente op de hoogte te brengen van de hoogte van de indexering.

3.     

De kosten van begeleiding van medewerkers van het zorgloket worden afzonderlijk in rekening gebracht en zal op basis van uurtarief worden verrekend;

4.     

De financiering vindt plaats op basis van bevoorschotting (bijlage 2) en nacalculatie.

5.     

Het indicatieorgaan zal ieder kwartaal (vooraf) een factuur doen toekomen voor de verrichte werkzaamheden.

6.     

De gemeente verplicht zich deze facturen binnen 30 dagen na ontvangst van de betreffende factuur aan het indicatieorgaan te betalen.

7.     

Overschrijding van (een) betalingstermijn(en) door de gemeente geeft het indicatieorgaan niet het recht zijn werkzaamheden op te schorten of te beëindigen;

8.     

Overschrijding van (een) betalingstermijn(en) door de gemeente geeft het indicatieorgaan het recht om de wettelijke rente over de overschreden facturen aan de gemeente in rekening te brengen.

 

Artikel 5     Overdracht rechten en plichten

 

Partijen zijn niet gerechtigd de rechten en verplichtingen uit deze overeenkomst zonder schriftelijke toestemming van de andere partij aan een derde over te dragen. Deze toestemming zal niet zonder redelijke grond worden geweigerd; de toestemming verlenende partij is echter gerechtigd aan het verlenen van deze toestemming voorwaarden te verbinden.

 

Artikel 6     Ontbinding

1.     

Ingeval een der partijen te kort schiet inzake de nakoming van haar verplichtingen uit deze overeenkomst, zal de andere partij hem in gebreke stellen voor zover nakoming niet reeds blijvend onmogelijk is. Indien de nalatige partij in gebreke wordt gesteld bij een schriftelijke aanmaning waarbij hem een redelijke termijn voor de nakoming wordt gesteld en de nakoming binnen die termijn uitblijft, is de nalatige partij in verzuim. De andere partij is derhalve gerechtigd deze overeenkomst voor het niet reeds uitgevoerde gedeelte eenzijdig en zonder rechterlijke tussenkomst te ontbinden door middel van een aangetekend schrijven aan de wederpartij met inachtneming van een termijn van 12 weken.

2.     

Het in het eerste lid bepaalde laat echter onverlet het recht van de andere partij om van de nalatige partij nakoming van haar plichten uit deze overeenkomst te vorderen en het recht van de andere partij op en de gehoudenheid van de nalatige partij tot vergoeding van alle ten gevolge van de tekortkoming in de nakoming aan andere partij geleden en te lijden schade, kosten en interessen.

3.     

De gemeente heeft het recht de overeenkomst zonder rechterlijke tussenkomst te ontbinden, indien;

a.    het indicatieorgaan in staat van faillissement wordt verklaard;

b.    het indicatieorgaan surseance van betaling aanvraagt;

c.    besloten wordt tot ontbinding van de rechtspersoon van het indicatieorgaan;

d.    het indicatieorgaan een of meer van zijn rechten en/of verplichtingen uit deze overeenkomst overdraagt aan derden zonder de voorafgaande toestemming van de gemeente.

4.     

Verplichtingen welke naar hun aard bestemd zijn ook na ontbinding van deze overeenkomst voort te duren, blijven na ontbinding van deze overeenkomst bestaan. Tot deze verplichtingen behoort onder meer geschillenbeslechting en toepasselijk recht.

5.     

De overeenkomst wordt ontbonden als de gemeente ophoudt te bestaan.

Indien de overeenkomst wordt ontbonden treden de partijen in overleg om afspraken te maken over de overdracht van informatie en (zorg)dossiers van de cliënten.

 


Artikel 7     Geschillen en toepasselijk recht

Alle geschillen die naar aanleiding van deze overeenkomst mochten ontstaan van welke aard en omvang ook, daaronder mede begrepen die welke slechts door een der partijen als zodanig worden beschouwd, zullen worden voorgelegd aan de bevoegde rechter, tenzij partijen ter zake van die geschillen arbitrage overeenkomen.

 

Aldus overeengekomen en vastgelegd op 4 pagina’s tekst, twee bijlagen op 2 pagina’s tekst en in tweevoud ondertekend:

 

 

te Delft op 30 september 2002                                        

 

Indicatieorgaan RIO DWO                                               Gemeente Delft

 

 

 

drs. P.M.F. Hupkens                                                      H.M.C.M. van Oorschot

directeur                                                                        burgemeester

 

 

 

 

 

Bijlage 1:     productprijzen

Bijlage 2:     overzicht van kosten per jaar (2002)