De ondergetekenden:
A het Regionaal
Indicatieorgaan Delft Westland Oostland, RIO DWO, gevestigd en kantoor houdende
te Delft te deze rechtsgeldig vertegenwoordigd door drs. P.M.F. Hupkens,
directeur, hierna te noemen het indicatieorgaan en
B de gemeente Delft, gevestigd
en kantoor houdende te Delft, te dezen rechtsgeldig vertegenwoordigd door de
heer H.M.C.M. van Oorschot, burgemeester van de gemeente Delft, handelend ter
uitvoering van het besluit van het college van burgemeester en wethouders d.d.
27 juni 2002, hierna te noemen de gemeente
overwegende:
-
dat het indicatieorgaan op grond van de Wet Voorzieningen
Gehandicapten, hierna te noemen Wvg, als taak heeft indicatie- en
selectieonderzoeken uit te voeren over hulpvragen over Wvg
-
dat het wenselijk is dat mensen met deze hulpvragen op
lokaal/subregionaal niveau terecht kunnen bij een laagdrempelig loket/meldpunt
-
dat het indicatieorgaan op grond van Variatie 1 de
uitvoering verzorgt voor de onderzoeken
verklaren te zijn overeengekomen als volgt:
Artikel 1 Begripsbepalingen
|
|
In deze overeenkomst worden de
navolgende begripsbepalingen gebruikt. Onder deze begripsbepalingen wordt
verstaan: |
|
a.
|
indicatieadvies: het advies van
een indicatieorgaan waarbij beoordeeld wordt of en in welke omvang (indicatie
en selectie) een zorgvrager in aanmerking komt voor Wvg-gefinancierde
voorzieningen; |
b.
|
Variatie 1: Wvg-aanvragen komen
binnen bij het indicatieorgaan; zie verder activiteitenplan indicatieorgaan,
gewijzigd in september 2001; |
c.
|
bijlagen: aanhangsels bij deze
overeenkomst, die na door beide partijen te zijn geparafeerd, deel uitmaken
van deze overeenkomst. |
Artikel 2 Onderwerp en duur
van de overeenkomst
|
|
1. |
Deze overeenkomst regelt de
uitvoering van werkzaamheden van het indicatieorgaan voor aanvragen om een
indicatieadvies voor Wvg-gefinancierde voorzieningen; |
2. |
Deze overeenkomst is aangegaan
voor een periode van 16 maanden, ingaande op 01-09-2002 en derhalve
eindigende op 31-12-2003 en wordt telkens, onder gelijk blijvende
voorwaarden, stilzwijgend verlengd met een periode van 2 jaar, tenzij een van
de partijen per aangetekend schrijven aan de andere partij, uiterlijk 6
maanden voor het verstrijken van de lopende periode, te kennen geeft geen
verdere verlenging van deze overeenkomst te wensen; |
3. |
Ten minste vier maal per jaar
zal overleg plaatsvinden tussen vertegenwoordigers van het indicatieorgaan en
de gemeente over de wijze waarop deze overeenkomst wordt uitgevoerd en
daarmee samenhangende aspecten. |
Artikel 3 Werkzaamheden
|
|
1. |
De werkzaamheden van het
indicatieorgaan hebben betrekking op aanvragen om een indicatieadvies voor
Wvg-gefinancierde voorzieningen. |
|
|
2. |
Deze werkzaamheden omvatten: |
a.
|
het in behandeling nemen van
aanvragen om een indicatieadvies voor een voorziening op gebied van vervoer,
rolstoel en of woningaanpassing; |
b.
|
een indicatieadvies wordt
afgehandeld volgens de verordening en het verstrekkingenbeleid van de
gemeente; |
c.
|
het leveren van
indicatieadviezen binnen 20 werkdagen na ontvangst van de aanvraag; |
d.
|
indien een indicatieadvies niet
binnen 20 werkdagen kan worden geleverd, dan zal het indicatieorgaan de
gemeente en de cliënt schriftelijk op de hoogte stellen van de oorzaak van
vertraging en aangeven wanneer het indicatieadvies kan worden verwacht; |
e.
|
indien
de gemeente verzoekt om een indicatieadvies met spoed af te handelen dan
wordt de aanvraag binnen 5 werkdagen in behandeling genomen en binnen 10
werkdagen na ontvangst afgehandeld. Een spoedprocedure zal door het
indicatieorgaan eind 2002 worden opgesteld; |
f.
|
het registreren van de indicatieadviezen in het
zorgdossier; |
g.
|
het leveren van managementinformatie per gemeente per
kwartaal. De managementinformatie bestaat uit: aantal aanvragen per
voorziening; de doorlooptijd per soort voorziening; het aantal klachten;
overzicht van de werkelijke advieskosten in relatie tot voorschotbedrag; |
h.
|
een medewerker van het indicatieorgaan zal de begeleiding
van de medewerkers van het zorgloket verzorgen. |
3. |
De reikwijdte van het advies: |
a. |
in het advies wordt een uitspraak gedaan van de
beperkingen en belemmeringen van de cliënt; |
b. |
in het onderzoek worden de belemmeringen, die een cliënt
ondervindt, afgezet tegen het beleid van de gemeente (verordening en
verstrekkingenbeleid); |
c. |
in het advies wordt de indicatiestelling (wel of geen
noodzaak voor een voorziening) verantwoord en geeft vervolgens aan welk
soort en type voorziening de belemmeringen opheft (volgens b); |
d. |
voor het soort en type voorziening wordt een programma van
eisen opgesteld; |
e. |
het onderzoek wordt integraal uitgevoerd; in de
adviesrapportage wordt de integrale aanpak zichtbaar door te verwijzen naar
de verschillende wetgeving. |
|
|
|
|
Artikel
4 Facturering en betaling
|
|
1. |
De tarieven van het indicatieorgaan voor de uitvoering van
de in artikel 3 bedoelde werkzaamheden zijn opgenomen in de tarievenlijst,
die als bijlage aan deze overeenkomst is toegevoegd. |
2. |
Jaarlijks worden de tarieven geïndexeerd; het
indicatieorgaan zal jaarlijks vóór 1 november de gemeente op de hoogte te
brengen van de hoogte van de indexering. |
3. |
De kosten van begeleiding van medewerkers van het
zorgloket worden afzonderlijk in rekening gebracht en zal op basis van
uurtarief worden verrekend; |
4. |
De financiering vindt plaats op basis van bevoorschotting
(bijlage 2) en nacalculatie. |
5. |
Het indicatieorgaan zal ieder kwartaal (vooraf) een
factuur doen toekomen voor de verrichte werkzaamheden. |
6. |
De gemeente verplicht zich deze facturen binnen 30 dagen
na ontvangst van de betreffende factuur aan het indicatieorgaan te betalen. |
7. |
Overschrijding van (een) betalingstermijn(en) door de
gemeente geeft het indicatieorgaan niet het recht zijn werkzaamheden op te
schorten of te beëindigen; |
8. |
Overschrijding van (een) betalingstermijn(en) door de
gemeente geeft het indicatieorgaan het recht om de wettelijke rente over de
overschreden facturen aan de gemeente in rekening te brengen. |
Artikel 5 Overdracht rechten
en plichten
|
|
|
Partijen zijn niet gerechtigd de
rechten en verplichtingen uit deze overeenkomst zonder schriftelijke
toestemming van de andere partij aan een derde over te dragen. Deze
toestemming zal niet zonder redelijke grond worden geweigerd; de toestemming
verlenende partij is echter gerechtigd aan het verlenen van deze toestemming
voorwaarden te verbinden. |
Artikel 6 Ontbinding
|
|
1. |
Ingeval een der partijen te kort
schiet inzake de nakoming van haar verplichtingen uit deze overeenkomst, zal
de andere partij hem in gebreke stellen voor zover nakoming niet reeds
blijvend onmogelijk is. Indien de nalatige partij in gebreke wordt gesteld
bij een schriftelijke aanmaning waarbij hem een redelijke termijn voor de
nakoming wordt gesteld en de nakoming binnen die termijn uitblijft, is de
nalatige partij in verzuim. De andere partij is derhalve gerechtigd deze
overeenkomst voor het niet reeds uitgevoerde gedeelte eenzijdig en zonder
rechterlijke tussenkomst te ontbinden door middel van een aangetekend
schrijven aan de wederpartij met inachtneming van een termijn van 12 weken. |
2. |
Het in het eerste lid bepaalde
laat echter onverlet het recht van de andere partij om van de nalatige partij
nakoming van haar plichten uit deze overeenkomst te vorderen en het recht van
de andere partij op en de gehoudenheid van de nalatige partij tot vergoeding
van alle ten gevolge van de tekortkoming in de nakoming aan andere partij
geleden en te lijden schade, kosten en interessen. |
3. |
De gemeente heeft het recht de overeenkomst zonder
rechterlijke tussenkomst te ontbinden, indien; a.
het indicatieorgaan in staat van faillissement
wordt verklaard; b.
het indicatieorgaan surseance van betaling
aanvraagt; c.
besloten wordt tot ontbinding van de rechtspersoon
van het indicatieorgaan; d. het
indicatieorgaan een of meer van zijn rechten en/of verplichtingen uit deze
overeenkomst overdraagt aan derden zonder de voorafgaande toestemming van de
gemeente. |
4. |
Verplichtingen welke naar hun aard bestemd zijn ook na
ontbinding van deze overeenkomst voort te duren, blijven na ontbinding van
deze overeenkomst bestaan. Tot deze verplichtingen behoort onder meer
geschillenbeslechting en toepasselijk recht. |
5. |
De overeenkomst wordt ontbonden als de gemeente ophoudt te
bestaan. Indien de overeenkomst wordt ontbonden treden de partijen
in overleg om afspraken te maken over de overdracht van informatie en
(zorg)dossiers van de cliënten. |
Artikel 7 Geschillen en toepasselijk
recht
|
Alle geschillen die naar
aanleiding van deze overeenkomst mochten ontstaan van welke aard en omvang
ook, daaronder mede begrepen die welke slechts door een der partijen als
zodanig worden beschouwd, zullen worden voorgelegd aan de bevoegde rechter,
tenzij partijen ter zake van die geschillen arbitrage overeenkomen. |
Aldus overeengekomen en vastgelegd
op 4 pagina’s tekst, twee bijlagen op 2 pagina’s tekst en in tweevoud
ondertekend:
te Delft op 30 september
2002
Indicatieorgaan RIO DWO Gemeente
Delft
drs. P.M.F. Hupkens H.M.C.M. van
Oorschot
directeur burgemeester
Bijlage 1: productprijzen
Bijlage 2: overzicht van kosten per jaar (2002)