Nota

 

Datum

05-08-2002

Ons Kenmerk

02/022976

Opsteller

E. Pippel

Bijlagen

1        

Onderwerp

Voorstel opname Stadstax Delft in Regiotaxi Haaglanden

 

 


Geacht college,

 

1.         Inleiding

 

Reeds jaren is de gemeente Delft voorstander van een regionaal collectief vraagafhankelijk vervoersysteem. De gemeente heeft daarom meermalen bij Stadsgewest Haaglanden aangedrongen op de start van een dergelijk systeem, maar ondanks pogingen van het Stadsgewest lukte het niet.

Daarom heeft de gemeente, gedwongen door de omstandigheden, eind 1999 haar eigen collectief vraagafhankelijk vervoersysteem (CVV, hierna te noemen: de Stadstax) opnieuw aanbesteed. Op 6 juli 2000 heeft de gemeente hiervoor met De Vier Gewesten (DVG) een contract afgesloten. In die overeenkomst zijn afspraken gemaakt over de uitvoering van de Stadstax en het kamer-tot-kamer vervoer. Tegelijk is ook een overeenkomst met DVG afgesloten voor de uitvoering van het Delftse leerlingenvervoer.

Ten tijde van de contractondertekening werd echter duidelijk dat Stadsgewest Haaglanden alsnog op korte termijn een regionaal CVV zou kunnen opstarten. Voor Delft was het toen al te laat om de eigen aanbesteding nog af te breken. Op 1 september 2001 was de start van het regionale CVV, de Regiotaxi Haaglanden, een feit.

Hiermee is de voor de reizigers onduidelijke en ongewenste situatie ontstaan dat binnen Delft de Stadstax actief is en daarbuiten de Regiotaxi. De gemeente Delft wil daarom het Stadstax-vervoer onderbrengen in de Regiotaxi, waarmee de Stadstax-gebruikers kunnen profiteren van de voordelen van de Regiotaxi.
In voorliggende nota worden u voorstellen gedaan voor de opname van de Stadstax in de Regiotaxi. Hierbij wordt extra aandacht besteed aan de nieuwe situatie die voor de Delftse WVG-geïndiceerden ontstaat. Deze nota is in concept op 22 mei jl. aan het panel gehandicaptenbeleid voorgelegd. De suggesties van het panel zijn verwerkt in het voorstel.

2.         Opname Stadstax-vervoer in Regiotaxi

 

2.1       De wijziging in hoofdlijnen

Alvorens op de belangrijkste detailveranderingen in te gaan, is het goed om eerst in hoofdlijnen te schetsen op welke wijze de structuur gaat wijzigen. In de huidige situatie bestaan er voor het CVV in de regio Haaglanden twee systemen, waarbij verschillende partijen betrokken zijn:

Huidige situatie

Delft

rest Haaglanden

Vervoersysteem

Stadstax

Regiotaxi

Opdrachtgever

Gemeente Delft

Stadsgewest Haaglanden

Opdrachtnemer

DVG

Connexxion

Uitvoerder

Deltax

Diverse bedrijven

 

 

 

Deze situatie is voor de reizigers ongewenst maar is ook voor de betrokken partijen onhandig. Het leidt tot inefficiëncy in de uitvoering, afstemmingsproblemen, onduidelijke communicatie richting het publiek en dubbele financieringsstromen. Partijen streven daarom naar opname van de Stadstax in de Regiotaxi.

 

Dit leidt tot de volgende, nieuwe situatie:

Toekomstige situatie

Delft + rest Haaglanden

Vervoersysteem

Regiotaxi

Opdrachtgever

Stadsgewest Haaglanden

Opdrachtnemer

Connexxion

Uitvoerder

Diverse bedrijven, o.a. Deltax

 

 

In de toekomstige situatie zijn de gemeente Delft en DVG dus geen partij meer in het CVV. Deltax zal naast andere bedrijven als onderaannemer van Connexxion gaan fungeren.

Voor het kamer-tot-kamer vervoer en het leerlingenvervoer blijft de situatie hetzelfde: de gemeente Delft is opdrachtgever, DVG opdrachtnemer en Deltax uitvoerder.

 

De start van de Regiotaxi in Delft is voorzien op 1 oktober 2002.


2.2       Verschillen Stadstax - Regiotaxi

Het ene CVV-systeem is het andere niet. En dat geldt ook voor de Delftse situatie: ondanks het feit dat veel systeemkenmerken overeenkomen verschillen de Stadstax Delft en de Regiotaxi Haaglanden op een aantal punten. Overigens zijn beide systemen geschikt voor het vervoer van WVG-reizigers. In deze paragraaf worden de belangrijkste verschillen op een rijtje gezet en wordt aangegeven hoe hiermee omgegaan kan worden.

 

Soort vervoer

De Regiotaxi voorziet alleen in deur-tot-deur vervoer en mogelijk op termijn in vervoer van/naar meetingpoints (haltes). De Stadstax biedt naast deur-tot-deur ook halte-tot-deur-vervoer met vaste vertrektijden en kamer-tot-kamer vervoer.

Het kamer-tot-kamer vervoer past niet binnen de Regiotaxi en zal dus door de gemeente afzonderlijk verzorgd moeten blijven worden. Hoewel de Regiotaxi in principe niet op vaste tijden rijdt zijn stadsgewest Haaglanden en Connexxion op verzoek van de gemeente wèl bereid het halte-tot-deur vervoer met vaste vertrektijden in Delft voort te zetten. De gemeente heeft deze vaste vertrektijden destijds ingesteld omdat dit de reizigers een belangrijke meerwaarde biedt.

Connexxion biedt het vervoer op vaste vertrektijden bij de haltes In de Hoven, In de Veste en De Bieslandhof aan voor €163.000 per jaar. Uitgaande van de huidige reizigersaantallen vanaf de Stadstax-haltes staan hier voor Connexxion opbrengsten tegenover van circa €127.000 per jaar, die op de door Delft te vergoeden kosten in mindering zullen worden gebracht.  Jaarlijkse kostenpost voor de gemeente is dus circa €36.000. In tegenstelling tot DVG wil Connexxion echter geen risico lopen op dit vervoer: als de reizigersinkomsten van het haltevervoer mee- of tegenvallen is het voor- c.q. nadeel voor de gemeente. De verwachting is dat de jaarlijkse kosten lager zullen uitpakken, doordat als gevolg van de lagere tarieven meer niet-WVG-reizigers van het haltevervoer gebruik gaan maken.

 

Vervoergebied

De Stadstax rijdt binnen twee zones: ritten binnen Delft (zone 1) en ritten van Delft naar de schil rond Delft (zone 2) vice versa. Deze schil bestaat globaal uit de gemeenten Rijswijk, Nootdorp, Pijnacker, Zweth en Schipluiden. De Regiotaxi biedt vervoer binnen heel Haaglanden en een schil van twee OV-zones rond dit gebied. Met de komst van de Regiotaxi kunnen Delftenaren binnen het veel grotere Regiotaxigebied te reizen.


Operationele uren

De Stadstax rijdt op maandag t/m. zaterdag van 08.00 – 23.30 uur, op zondag 9.00 – 23.30 uur. De Regiotaxi rijdt op alle dagen van 06.00 – 01.00 uur. Het voorstel betekent dus een verruiming van de operationele uren.

 

Reserveren van een rit

Ook de Regiotaxi werkt met telefonische reserveringen. De vooraanmeldingstijd is één uur en ook bij de Regiotaxi kan men meerdere ritten tegelijk en vaste ritten (bijv. iedere week zelfde tijd) bestellen. Het telefoontarief wordt iets hoger: €0,10 per minuut in plaats van lokaal tarief.

In verband met gewenning bij de reizigers is afgesproken dat de eerste maanden na 1 oktober het telefoonnummer van de Stadstax wordt doorgeschakeld naar de Regiotaxi.

 

Marges in vertrek- of aankomsttijdstip

Bij een rit met vast aankomsttijdstip (bij de Stadstax “prioriteitsrit”) geldt bij beide systemen dat men tussen het afgesproken tijdstip en maximaal 20 minuten eerder aankomt. Bij een rit met vast vertrektijdstip kent de Stadstax een marge van 15 min. eerder tot 15 min. later. De Regiotaxi is gunstiger: men wordt tussen het afgesproken tijdstip en 20 min. daarna opgehaald.

 

Omrijden

De Stadstax hanteert maximum reistijden: 45 minuten voor een rit binnen Delft, 60 minuten voor een rit tussen zone 1 en zone 2. De Regiotaxi stelt dat de reistijd maximaal 20 minuten langer duurt dan de snelst mogelijke route. De verwachting is dat de Regiotaxi-regeling tot kortere maximale reistijden leidt en dus gunstiger is voor de reizigers.

 

Gereed staan bij vertrek

De Stadstax wacht op het ophaaladres tot maximaal 5 minuten na de afgesproken vertrektijd op de reiziger, de Regiotaxi houdt een maximum van 2 minuten aan. Dit vergt weliswaar een wat grotere discipline van de reizigers maar vergroot de betrouwbaarheid van de dienstuitvoering en verkort de reistijd. Dit strengere regime wordt bovendien “verzacht” door het feit dat de centrale van de Regiotaxi 10 minuten vantevoren meldt dat de Regiotaxi eraan komt; bij de Stadstax is dat standaard slechts 5 minuten. Reizigers hebben dus meer tijd om zich klaar te maken voor vertrek.

 

Begeleiding

Begeleiders mogen gratis met de Regiotaxi mee, mits degene die deze medische begeleiding nodig heeft een NS-begeleiderskaart bezit. Dit wijkt af van de Stadstax: iedereen die daartoe door de gemeente is geïndiceerd, mag gratis een begeleider meenemen.

 

De NS-begeleiderskaart is gratis, het aanvragen bij NS duurt circa 6 weken.

De aanvrager dient hiervoor een vragenlijst in te vullen en zonodig een medische verklaring van de huisarts aan te leveren. Voor de huidige Stadstax-reizigers wordt een overgangsregeling getroffen: Connexxion accepteert alle WVG-reizigers die op grond van de gemeentelijke indicatie recht hebben op een medisch begeleider.

 

Tarieven

Onderstaand zijn de Regiotaxi-tarieven afgezet tegen de Stadstax-tarieven:

 

Stadstax

Regiotaxi

1 zone

€3,77

€2,80

2 zones

€7,42

€4,20

3 zones

-

€5,60

4 zones

-

€8,40

5 zones

-

€11,20

6 zones

-

€14,00

Enz.

-

enz.

Hierbij dient een aantal opmerkingen gemaakt te worden:

·         de Regiotaxi kent kortingen voor kinderen en groepen;

·         voor ritten van 4 of meer zones wordt een dubbel zonetarief gerekend (normale zone €1,40, dubbele zone dus €2,80);

·         betaling Regiotaxi vindt contant plaats bij de chauffeur;

 

Naast deze standaardtarieven is het mogelijk om voor speciale doelgroepen prijsafspraken te maken. In het verlengde van de huidige situatie wordt voorgesteld voor de Delftse WVG-reizigers aparte tarieven vast te stellen. Voorgesteld wordt om voor deze groep een tarief van €0,40 per strip te gaan hanteren. Dit leidt tot de volgende ritprijzen en gemeentelijke bijdrage (=regulier Regiotaxi-tarief minus WVG-tarief):

 

Stadstax WVG

Regiotaxi WVG

Regiotaxi  “gewoon”

gem. bijdrage Regiotaxi WVG

1 zone

€0,79

€0,80

€2,80

€2,00

2 zones

€1,82

€1,20

€4,20

€3,00

3 zones

-

€1,60

€5,60

€4,00

4 zones

-

€2,00

€8,40

€6,40

5 zones

-

€2,40

€11,20

€8,80

6 zones

-

€2,80

€14,00

€11,20

enz.

-

enz.

enz.

enz.

 


In tegenstelling tot de “gewone” Regiotaxi-tarieven geldt voor de WVG-reizigers geen dubbel zonetarief voor ritten van 4 zones en verder. Het tarief zou dan teveel gaan afwijken van het reguliere strippenkaarttarief (€0,38 per strip) en dat strookt niet met het door het Rijk vastgestelde WVG-protocol. Voor deze ritten geldt daarom een hogere gemeentelijke bijdrage.

 

Opgemerkt zij dat het tarief voor ritten binnen Delft (dit is momenteel 96% van het Stadstax-vervoer) nagenoeg gelijk blijft en dat het tarief voor ritten naar zone 2 een stuk lager wordt.

 

Het voorgestelde WVG-tarief leidt tot andere reizigersaantallen. Verwacht wordt dat het aantal WVG-ritten in Delft vrijwel gelijk zal blijven op circa 158.000. Verwacht wordt dat het aantal WVG-reizigers in zone 2 grofweg zal verdubbelen tot zo’n 13.000; voor de verdere ritten is een inschatting gemaakt van 25.000 per jaar. Deze prognoses gelden voor 2003; voor latere jaren wordt gerekend op de gebruikelijke autonome groei.

 

De gemeentelijke bijdrage aan de WVG-ritten bedraagt op grond van deze prognoses in 2003 circa €550.000. Voortzetting van de Stadstax zou de gemeente circa €980.000 kosten.

 

Betalingssysteem

Voorgesteld wordt om bij de Regiotaxi een betalingssysteem voor WVG- reizigers te hanteren dat zoveel mogelijk aansluit bij de Stadstax. WVG-reizigers hoeven dan, net zoals bij de Stadstax, niet in het voertuig te betalen, maar tonen in het voertuig hun Regiotaxipas en betalen maandelijks via een automatische incasso de gemaakte ritkosten.

 

Connexxion geeft aan dat aan de automatische incasso jaarlijks een kostenpost van circa €34.340 verbonden is (deels afhankelijk van het gebruik van de Regiotaxi). Afgesproken is dat na ieder contractjaar de automatische incasso geëvalueerd wordt en bekeken wordt of de vergoeding bijgesteld moet worden. De kosten voor de WVG-Regiotaxi-passen kennen twee kostencomponenten:

·         eenmalige, eerste aanmaak nieuwe Regiotaxi-passen: circa €32.000

·         jaarlijkse kosten duplicaatpassen+nieuwe WVG-reizigers: circa €3.200.

 

Teruggave ritprijs bij onvoldoende kwaliteit

In tegenstelling tot de Stadstax kent de Regiotaxi een geld-terugregeling voor ritten die niet op tijd of binnen de maximale reistijd zijn uitgevoerd. Indien men hiervan gebruik wil maken, moet men een schriftelijke klacht indienen. Voor WVG-reizigers geldt deze regeling ook, waarbij de teruggave met de automatische incasso verrekend kan worden.

3.         traXX

 

Door de komst van de Regiotaxi verandert ook de situatie voor mensen die van traXX gebruik maken of maakten. Een korte situatieschets.

 

Vanaf de start van de Regiotaxi stellen traXX en het ministerie van Sociale Zaken zich op het standpunt dat alle ritten binnen Haaglanden moeten worden uitgevoerd door de Regiotaxi tegen de daarvoor geldende tarieven. Dit houdt in dat gehandicapten die voorheen met traXX voor openbaar vervoertarief konden reizen, vanaf 1 september 2001 gedwongen zijn het Regiotaxi-tarief te betalen en dus duurder uit zijn. De situatie in Delft is nog gecompliceerder, omdat daar de Regiotaxi formeel nog niet rijdt. TraXX gaat daar echter wèl van uit, zodat Delftse inwoners niet van traXX noch van de Regiotaxi gebruik kunnen maken. In de praktijk is het overigens zo dat Delftse inwoners toch met de Regiotaxi kunnen reizen; Connexxion en Deltax hebben hierover onderling afspraken gemaakt.

 

Voor de periode 1 september t/m 31 maart 2002 heeft stadsgewest Haaglanden een overgangsregeling gehanteerd, waarbij voormalig traXX-reizigers werden gecompenseerd voor de hogere Regiotaxi-tarieven. Deze regeling gold niet voor TraXX-reizigers uit Delft , omdat zij formeel nog gebruik konden maken van traXX, tegen de daarvoor geldende (OV)-tarieven.

 

Helaas is gebleken dat dit laatste in de praktijk niet zo heeft gewerkt. TraXX verwees mensen naar de Regiotaxi, of vervoerde reizigers wel maar dan tegen Regiotaxi-tarief. Om deze reizigers tegemoet te komen wordt voorgesteld om een soortgelijke compensatieregeling met terugwerkende kracht in te stellen, zodat traXX-reizigers de meerkosten van hun ritten vanaf 1 september 2001 alsnog bij de gemeente kunnen declareren. De regeling eindigt op 1 oktober 2002, de startdatum van de Regiotaxi in Delft.

 

Voorgesteld wordt om alle (voormalig) traXX-gebruikers in Delft een declaratieformulier toe te zenden waarmee men ritten die normaliter met traXX zouden zijn gemaakt kunnen declareren. De gemeente vergoedt dan het verschil tussen Regiotaxi-tarief en regulier strippenkaarttarief. Op grond van de ervaringen van stadsgewest Haaglanden is de verwachting dat deze regeling de gemeente €500 tot €1.500 gaat kosten.


4.         Contractuele aspecten

4.1       Lopende contracten met DVG

De omschakeling naar de Regiotaxi betekent het volgende voor de lopende contracten:

Het CVV-contract

De overgang van het Delftse CVV naar de Regiotaxi betekent dat het CVV-contract met DVG grotendeels komt te vervallen. Het enige deel dat blijft bestaan betreft het kamer-tot-kamer vervoer. Omdat Deltax straks minder sturing op de CVV-ritten heeft, gaat dit enigszins ten koste van het efficiënt uitwisselen van personeel en materieel tussen het CVV en het kamer-tot-kamervervoer. Dit heeft ertoe geleid dat DVG voor het kamer-tot-kamervervoer 8% verhoging van het tarief heeft bedongen.

 

Het contract leerlingenvervoer

Dit contract wordt ongewijzigd gehandhaafd. Wel vervalt de korting van circa 1% op de totaalprijs van het vervoer, die DVG in 2000 bij de aanbesteding van het vervoer heeft aangeboden in het geval zowel het CVV als het leerlingenvervoer aan DVG gegund zou worden.

 

Met DVG is afgesproken dat alle hiervoor genoemde contractuele wijzigingen in een zogenaamde vaststellingsovereenkomst worden vastgelegd. In bijlage 1 treft u deze overeenkomst in concept aan.

 

4.2       Nieuw contract met Connexxion

De met Connexxion gemaakte afspraken over het vervoer van Delftse WVG-reizigers worden vastgelegd in een contract (voorgestelde loopduur: tot 1 september 2004 = einde exploitatiecontract Regiotaxi). In dit contract worden ook afspraken vastgelegd omtrent voortgangsrapportages door Connexxion over het Delftse WVG-vervoer en de controle door de gemeente. Overigens vindt de kwaliteitscontrole van de Regiotaxi door stadsgewest Haaglanden plaats; de gemeente controleert slechts de correcte afhandeling van de automatische incasso en het haltevervoer. Het concept-contract met Connexxion zal aan de betreffende wethouders ter goedkeuring worden voorgelegd, alvorens tot ondertekening over te gaan.

5.         Communicatie

Gezamenlijk met stadsgewest Haaglanden en in overleg met Connexxion is een communicatieplan opgesteld. De globale taakverdeling rond de communicatie, zowel bij de start in Delft als daarna, is als volgt:

·         Haaglanden verzorgt de algemene voorlichting rond de Regiotaxi;

·         de gemeente Delft verzorgt de informatievoorziening die specifiek op de Delftse WVG-reizigers is gericht;

·         Connexxion verzorgt de promotie van de Regiotaxi (deze activiteiten zijn dus sec gericht op het aantrekken van extra klanten).

 

Naast de divere communicatie-activiteiten wordt ook gewerkt aan een feestelijke start van de Regiotaxi (officiële starthandelingen, inzet informatiebus e.d.). Communicatie en startactiviteiten kosten de gemeente eenmalig naar verwachting €10.000.

6.         Financiële consequenties van het voorstel

 

6.1       Structurele consequenties

In onderstaand overzicht ziet u dat de opname van het Stadstax-vervoer in de Regiotaxi de gemeente een jaarlijks voordeel oplevert van ± €164.460:

Gem. bijdrage WVG-ritten Stadstax                                                      €980.000

Raming gem. bijdrage WVG-ritten Regiotaxi                                           €550.000 -

Verwachte besparing gem. bijdrage WVG-ritten                                      €430.000

Kosten haltevervoer                                                                              €36.000

Kosten automatische incasso                                                               €34.340

Kosten duplicaatpassen                                                                         3.200

Totaal bijkomende kosten                                                                       73.540 -

Verwachte besparing WVG-budget                                                        €356.460

Vervallen OV-subsidie Stadstax                                                            €185.000 -

Verwachte besparing budget CVV                                                         €171.460

 

Kostenverhoging kamer-tot-kamer                                                              2.000

Kostenverhoging leerlingenvervoer                                                              5.000 +

Totaal kostenverhogingen                                                                         7.000 -

Verwachte totale jaarlijkse besparing gemeente                              €164.460

 

Een bedrag dat een korte toelichting vereist is de “jaarlijkse openbaar vervoersubsidie Stadstax”. Dit betreft een subsidie voor de exploitatie van de Stadstax, die de gemeente van stadsgewest Haaglanden ontvangt. Vanaf de opheffing van de Stadstax vervalt ook deze subsidie aan de gemeente. De tot op heden ontvangen subsidie is overigens nog niet besteed; de ontvangen subsidie is vooralsnog in een gemeentelijke “Reserve CVV” ondergebracht. U ontvangt separaat een voorstel voor de besteding van de gelden.

 

Zoals u kunt zien wordt voorgesteld om naast de gemeentelijke bijdrage aan de WVG-ritten ook de kosten voor automatische incasso en de duplicaatpassen te betalen uit het WVG-budget. Dit ligt in de rede omdat deze kosten rechtstreeks gekoppeld zijn aan het vervoer van WVG-reizigers. In lijn met de huidige situatie wordt voorgesteld om de kosten van de vaste vertrektijden bij de haltes vooralsnog ook uit het WVG-budget te betalen. Indien uit de vervoercijfers blijkt dat het aandeel WVG-reizigers bij deze ritten aanzienlijk kleiner wordt dan nu (99%) dan zal bezien worden of ook financiering uit een gemeentelijk openbaar vervoerbudget mogelijk is.

 

In de nota Stand van zaken WVG 2002, die u in oktober a.s. ontvangt, wordt aangegeven op welke wijze bovenstaande financiële consequenties in de begroting WVG worden verwerkt. Aan u wordt voorgesteld om in het najaar van 2003 het eerste jaar Regiotaxi te evalueren en te bezien in hoeverre (budgettaire) aanpassingen noodzakelijk zijn.

 

6.2       Eenmalige consequenties

De voortijdige beïndiging van het contract (behoudens het kamer-tot-kamervervoer) leidt voor DVG tot vervroegde afschrijving van investeringen. Met DVG is daarom een eenmalige vergoeding overeengekomen, ter dekking van deze vervroegde afschrijvingen. Deze vergoeding bedraagt €105.745.

 

Per saldo zijn aan de start van de Regiotaxi voor de gemeente eenmalig de  volgende kosten verbonden:

Eenmalige vergoeding                                       €105.745

Tijdelijke compensatieregeling traXX                       1.000

Eenmalige aanmaak Regiotaxi-passen                 32.000

Communicatie                                                    10.000 +

Totale eenmalige kosten                                   €148.745

 

Voorgesteld wordt deze eenmalige kosten te betalen uit de gemeentelijke reserve CVV. Het is nog niet 100% zeker dat dit door de subsidiegever geaccepteerd wordt. Indien deze niet accoord mocht gaan met deze oplossing, wordt geadviseerd de kosten te betalen van het WVG-budget, waarin vanaf 2002 ruimte ontstaat door de overgang naar de Regiotaxi.

7.                  Voorstel

 

1.              Instemmen met de voorgestelde opname van de Stadstax in de Regiotaxi, met uitzondering van het kamer-tot-kamervervoer;

2.              Instemmen met de voorgestelde WVG-tarieven Regiotaxi;

3.              Instemmen met de voorgestelde tijdelijke compensatieregeling traXX;

4.              Instemmen met de bijgevoegde vaststellingsovereenkomst met DVG;

5.              Instemmen met de (begrote) jaarlijkse kosten Regiotaxi à €623.540, vooralsnog geheel te dekken uit het WVG-vervoersbudget;

6.              Instemmen met de kostenverhogingen kamer-tot-kamervervoer  geheel te dekken uit het WVG-vervoersbudget.

7.              Instemmen met de kostenverhoging leerlingenvervoer tot einde van de contractsperiode met DVG (te weten 14 augustus 2003) te dekken uit het WVG-vervoersbudget

8.              Instemmen met de betaling van de eenmalige kosten à €148.745 uit de reserve CVV en, indien dit door de subsidiegever niet wordt toegestaan, uit het WVG-vervoersbudget;

9.              Dit voorstel ter besluitvorming voor te leggen aan de de gemeenteraad op 3 oktober 2002.

 


E. Pippel, vakteam Mobiliteit