Nota

 

Datum

27-09-2002

Ons Kenmerk

02/028325

Opsteller

H. Vlaanderen

Bijlagen

2

Onderwerp

Evaluatie panel Gehandicaptenbeleid

 

 

Inleiding

 

Vanaf 1 april 2001 is de cliëntenparticipatie op het gebied van gehandicaptenbeleid verankerd in de Wet Voorzieningen Gehandicapten. De gemeente Delft heeft gekozen hier invulling aan te geven d.m.v. een instellingenpanel. Dit Panel Gehandicaptenbeleid bestaat uit vertegenwoordigers van zorgaanbieders en belangengroeperingen. De volgende organisaties hebben zitting in het panel:

-          Sociaal Pedagogische Dienst

-          Stichting Ipse

-          Stichting Vrije Tijd en Vorming

-          Samenwerkende Bonden van Ouderen

-          Nederlandse Vereniging voor Slechthorenden

-          Werkgroep Migrantencommunicatie

-          Vereniging van Delftenaren met een Functiebeperking

-          Multiple Sclerose Vereniging Nederland

-          Nederlandse Vereniging voor Blinden en Slechtzienden

      -     Organisatie voor mensen met een lichamelijke handicap Delft (OGD)

De deelnemende organisaties hebben met de gemeente een samenwerkingsovereenkomst afgesloten.

Het panel kan gevraagd- en ongevraagd advies geven over gemeentelijk beleid en over gemeentelijke beleidsvoorstellen op het gebied van WVG en gehandicaptenzorg. E.e.a. is vastgelegd in de Verordening Inspraak Gehandicaptenbeleid  en het Protocol voor het Panel Gehandicaptenbeleid. Het panel komt gemiddeld 5 keer per jaar bijeen.

Bij aanvang van het panel is afgesproken de werkwijze en resultaten na een jaar te evalueren. Naar aanleiding hiervan is er tijdens 2 panelbijeen-komsten gesproken over het functioneren van het panel.  De conclusies hieruit zijn verwerkt in dit verslag. Verder zal ingegaan worden op de randvoorwaarden  (ondersteuning, werkbudget, faciliteiten) en zullen verbetervoorstellen worden geformuleerd. Als bijlage van deze evaluatie zijn de financiële verantwoording 2001 en het begrotingsoverzicht 2002 toegevoegd.

 

1. Adviserende functie van het Panel Gehandicaptenbeleid

 

Het panel heeft een adviserende rol met betrekking tot het gemeentelijk beleid dat betrekking heeft op mensen met een handicap. Het betreft niet alleen gevraagd advies over beleidsvoorstellen maar ook ongevraagd advies.

 

Gevraagd advies

Aan gevraagd advies is afgelopen jaar invulling gegeven door nota’s die ter besluitvorming aan het bestuur aangeboden werden eerst van een advies van het panel te voorzien. De paneladviezen werden als bijlage bij de nota gevoegd of verwerkt in de uiteindelijke nota.

Het panel geeft aan tevreden te zijn over de ruimte voor inspraak en advies die aan hen geboden wordt. Wel worden er een aantal knelpunten geconstateerd met betrekking tot het adviseringsproces:

- Het panel wil meer tijd voor ruggespraak met de achterban. De stukken worden meestal in een vrij laat stadium toegestuurd (afgesproken is dat er in ieder geval 2 weekeinden tussen verzending en bespreking zitten).

- Er bestaat behoefte aan vooroverleg of suboverleg tussen de leden. Buiten de vergaderingen is er weinig contact tussen de organisaties. Tijdens de panelvergaderingen is onvoldoende ruimte om wat uitgebreider van gedachten te wisselen. Bovendien blijft het nu vaak bij losse opmerkingen. Tijdens een vooroverleg zou een gezamenlijk panelstandpunt kunnen worden voorbereid.

- Het panel wil graag bij belangrijke onderwerpen in een eerder stadium bij het gemeentelijk beleid betrokken worden.

 

Ongevraagd advies

Van de mogelijkheid tot het geven van ongevraagde adviezen is tot nu toe nog slechts sporadisch gebruik gemaakt. Het panel vindt dit wel een belangrijk onderdeel en wil hier graag verbetering in brengen en een meer pro actieve houding aannemen.

 

2. Draagvlak/achterban

 

De meeste panelorganisaties geven aan moeite te hebben met het betrekken en activeren van hun achterban, daar waar het gaat om gehandicaptenbeleid. Het is moeilijk na te gaan welke vragen en problemen er bij de achterban leven. Het belang hiervan wordt wel onderschreven. Voorkomen dient te worden dat men op persoonlijke titel spreekt in plaats van namens de doelgroep. Het is noodzakelijk om draagvlak te creëren voor de adviezen. In dit kader wordt het nodige verwacht van de ondersteuning door de opbouwwerker.

 

3. Ondersteuning van het panel

 

Het panel ontvangt op verschillende onderdelen ondersteuning:

- inhoudelijke ondersteuning door opbouwwerk

- algemene ondersteuning

- secretariële ondersteuning

- ruimte en investering apparatuur

 

Inhoudelijke ondersteuning door opbouwwerk

Tot april 2002 is slechts in zeer beperkte mate gebruik gemaakt van ondersteuning door opbouwwerk. Breed Welzijn Delft was pas in een laat stadium in staat een opbouwwerker te leveren voor een beperkt aantal uren. Vanaf april 2002 is een nieuwe opbouwwerker aangesteld. Besloten is om in 2002 een inhaalslag te maken door middel van extra uren inzet. Financiële ruimte hiervoor is gevonden in het overhevelen van een deel van het budget 2001 naar 2002. De opbouwwerker richt zich met name op ondersteuning van de belangenorganisaties binnen het panel.

 

Algemene ondersteuning

Binnen het panelbudget is ruimte gecreërd voor publiciteit. Tot nu toe is daar geen gebruik van gemaakt. Het panel heeft gekozen voor publiciteit via een eigen pagina in de Stadskrant. De hoofdredacteur van de Stadskrant en 3 panelleden vormen samen de redactie. Zij zijn gezamenlijk verantwoordelijk voor de inhoud en vormgeving.

 

Secretariële ondersteuning

Vanuit de gemeente vindt secretariële ondersteuning van het panel plaats. De secretaris verstuurt de agenda en de stukken, draagt zorg voor de vergaderingen en neemt deel aan de agendacommissie. Het panel geeft aan hier tevreden over te zijn. Men heeft wel de volgende aanmerkingen:

- De stukken zouden zo mogelijk eerder verstuurd kunnen worden.

- De vergaderdata wijzigen te vaak.

- Het blijkt moeilijk te zijn een vergadertijdstip te vinden dat voor iedereen    

  geschikt is.

 

Ruimte/investering in apparatuur

Door het panel is besloten gebruik te maken van een gezamenlijke ruimte die per toerbeurt door een aantal belangenorganisaties gebruikt kan worden voor secretarieel werk, spreekuur en bestuursvergaderingen. Een werkgroep vanuit het panel is ingesteld om hier concrete voorstellen voor te doen. Twee opties worden momenteel onderzocht. Voor inrichting en apparatuur is een bedrag overgeheveld vanuit het budget 2001. T.a.v. het budget zal bezien moeten worden in hoeverre dit toereikend is.

 

Deelnemende organisaties

Ten behoeve van de afzonderlijke organisaties is jaarlijks een beperkt budget beschikbaar, voor onder andere deskundigheidsbevordering.

Een aantal panelleden heeft in 2001 deelgenomen aan een tweedaagse cursus cliëntenraad WVG. De Werkgroep Migrantencommunicatie heeft een bijdrage gekregen voor een cursus communicatie en cliëntenparticipatie.

 

4. Overig

 

Inzet voorzitter

Het panel beschikt over een onafhankelijk voorzitter. Panel en gemeente zijn hier tevreden over.

 

Agendacommissie

De agendacommissie bespreekt de panelbijeenkomsten voor. De commissie bestaat uit de voorzitter, de secretaris en een benoemd panellid. Panel en gemeente zijn tevreden over het functioneren.

 

Budget

Het panelbudget bestaat uit een bedrag van € 32.332 per jaar. In 2001 is het budget slechts ten dele gebruikt, vanwege de beperkte inzetbaarheid van opbouwwerk en ontbrekend beleid op het gebied van publiciteit en het vinden van een gezamenlijke ruimte. Ten behoeve van extra opbouwwerk en investering in de gezamenlijke ruimte is € 20.839 naar 2002 overgeheveld.

 

5. Conclusies en verbetervoorstellen

 

Geconcludeerd kan worden dat het panel en de gemeente redelijk tevreden zijn ten aanzien van de functie van het geven van gevraagd advies.  Er zijn echter in dit verband een aantal zaken genoemd die duidelijk voor verbetering vatbaar zijn.

Ten aanzien van ongevraagd advies zouden zowel panelorganisaties als gemeente graag zien dat er meer gebruik wordt gemaakt van ongevraagd advies. Daarnaast is het van belang dat het bereik van de panelorganisaties groter wordt, zodat zij ook daadwerkelijk de doelgroep vertegenwoordigen en een advies namens deze doelgroep uitspreken.

Op de gebieden van inhoudelijke ondersteuning, het vinden van gezamenlijke huisvesting en publiciteit zijn belangrijke initiatieven genomen die verder doorgezet dienen te worden.

Ten aanzien van de vergaderplanning en het toesturen van stukken is verbetering gewenst.

 

Het volgende wordt voorgesteld:

 

·         Wanneer mogelijk worden de vergaderstukken eerder toegezonden dan de afgesproken termijn van 2 weekeinden.

·         Iedere officiële panelbijeenkomst wordt voorafgegaan door een vooroverleg. De voorzitter van het panel functioneert als voorzitter; de opbouwwerker biedt ondersteuning.

·         Het panel wordt waar mogelijk in een eerder stadium betrokken bij de totstandkoming van gemeentelijke nota’s, bijvoorbeeld door middel van discussiestukken.

·         In 2002 wordt de ondersteuning van deelnemende belangenorganisaties door middel van opbouwwerk geïntensiveerd.

Deze zal met name gericht zijn op het versterken van de organisaties en het creëren van draagvlak bij de achterban

·         Publiciteit via de Stadskrant en het gebruik van een gezamenlijke huisvesting wordt concreet vormgegeven.

 

Voorstel

 

U wordt voorgesteld om:

 

-          kennis te nemen van de evaluatie.

-          akkoord te gaan met de begroting panel gehandicaptenbeleid 2002 (bijlage 2)

-          in te stemmen met bovengenoemde conclusies en voorstellen.