Onderwerp
Evaluatie panel Gehandicaptenbeleid
Vanaf 1 april 2001 is de
cliëntenparticipatie op het gebied van gehandicaptenbeleid verankerd in de Wet
Voorzieningen Gehandicapten. De gemeente Delft heeft gekozen hier invulling aan
te geven d.m.v. een instellingenpanel. Dit Panel Gehandicaptenbeleid bestaat
uit vertegenwoordigers van zorgaanbieders en belangengroeperingen. De volgende
organisaties hebben zitting in het panel:
-
Sociaal Pedagogische Dienst
-
Stichting Ipse
-
Stichting Vrije Tijd en Vorming
-
Samenwerkende Bonden van Ouderen
-
Nederlandse Vereniging voor Slechthorenden
-
Werkgroep Migrantencommunicatie
-
Vereniging van Delftenaren met een Functiebeperking
-
Multiple Sclerose Vereniging Nederland
-
Nederlandse Vereniging voor Blinden en Slechtzienden
-
Organisatie voor mensen met een lichamelijke handicap Delft (OGD)
De
deelnemende organisaties hebben met de gemeente een samenwerkingsovereenkomst
afgesloten.
Het
panel kan gevraagd- en ongevraagd advies geven over gemeentelijk beleid en over
gemeentelijke beleidsvoorstellen op het gebied van WVG en gehandicaptenzorg.
E.e.a. is vastgelegd in de Verordening Inspraak Gehandicaptenbeleid en het Protocol voor het Panel
Gehandicaptenbeleid. Het panel komt gemiddeld 5 keer per jaar bijeen.
Bij
aanvang van het panel is afgesproken de werkwijze en resultaten na een jaar te
evalueren. Naar aanleiding hiervan is er tijdens 2 panelbijeen-komsten
gesproken over het functioneren van het panel.
De conclusies hieruit zijn verwerkt in dit verslag. Verder zal ingegaan
worden op de randvoorwaarden
(ondersteuning, werkbudget, faciliteiten) en zullen verbetervoorstellen
worden geformuleerd. Als bijlage van deze evaluatie zijn de financiële
verantwoording 2001 en het begrotingsoverzicht 2002 toegevoegd.
1. Adviserende functie van het Panel Gehandicaptenbeleid
Het panel heeft een adviserende rol met betrekking tot
het gemeentelijk beleid dat betrekking heeft op mensen met een handicap. Het
betreft niet alleen gevraagd advies over beleidsvoorstellen maar ook ongevraagd
advies.
Aan gevraagd advies is afgelopen jaar invulling gegeven
door nota’s die ter besluitvorming aan het bestuur aangeboden werden eerst van
een advies van het panel te voorzien. De paneladviezen werden als bijlage bij
de nota gevoegd of verwerkt in de uiteindelijke nota.
Het panel geeft aan tevreden te zijn over de ruimte voor
inspraak en advies die aan hen geboden wordt. Wel worden er een aantal
knelpunten geconstateerd met betrekking tot het adviseringsproces:
- Het panel wil meer tijd voor ruggespraak met de
achterban. De stukken worden meestal in een vrij laat stadium toegestuurd
(afgesproken is dat er in ieder geval 2 weekeinden tussen verzending en
bespreking zitten).
- Er bestaat behoefte aan vooroverleg of suboverleg
tussen de leden. Buiten de vergaderingen is er weinig contact tussen de
organisaties. Tijdens de panelvergaderingen is onvoldoende ruimte om wat uitgebreider
van gedachten te wisselen. Bovendien blijft het nu vaak bij losse opmerkingen.
Tijdens een vooroverleg zou een gezamenlijk panelstandpunt kunnen worden
voorbereid.
- Het panel wil graag bij belangrijke onderwerpen in een
eerder stadium bij het gemeentelijk beleid betrokken worden.
Van de mogelijkheid tot het geven van ongevraagde
adviezen is tot nu toe nog slechts sporadisch gebruik gemaakt. Het panel vindt
dit wel een belangrijk onderdeel en wil hier graag verbetering in brengen en
een meer pro actieve houding aannemen.
2. Draagvlak/achterban
De meeste panelorganisaties geven aan moeite te hebben
met het betrekken en activeren van hun achterban, daar waar het gaat om
gehandicaptenbeleid. Het is moeilijk na te gaan welke vragen en problemen er
bij de achterban leven. Het belang hiervan wordt wel onderschreven. Voorkomen
dient te worden dat men op persoonlijke titel spreekt in plaats van namens de
doelgroep. Het is noodzakelijk om draagvlak te creëren voor de adviezen. In dit
kader wordt het nodige verwacht van de ondersteuning door de opbouwwerker.
3. Ondersteuning van het panel
Het panel ontvangt op verschillende onderdelen
ondersteuning:
- inhoudelijke ondersteuning door opbouwwerk
- algemene ondersteuning
- secretariële ondersteuning
- ruimte en investering apparatuur
Tot april 2002 is slechts in zeer beperkte mate gebruik
gemaakt van ondersteuning door opbouwwerk. Breed Welzijn Delft was pas in een
laat stadium in staat een opbouwwerker te leveren voor een beperkt aantal uren.
Vanaf april 2002 is een nieuwe opbouwwerker aangesteld. Besloten is om in 2002
een inhaalslag te maken door middel van extra uren inzet. Financiële ruimte
hiervoor is gevonden in het overhevelen van een deel van het budget 2001 naar
2002. De opbouwwerker richt zich met name op ondersteuning van de
belangenorganisaties binnen het panel.
Binnen het panelbudget is ruimte gecreërd voor
publiciteit. Tot nu toe is daar geen gebruik van gemaakt. Het panel heeft
gekozen voor publiciteit via een eigen pagina in de Stadskrant. De
hoofdredacteur van de Stadskrant en 3 panelleden vormen samen de redactie. Zij
zijn gezamenlijk verantwoordelijk voor de inhoud en vormgeving.
Geconcludeerd kan worden dat het panel en de gemeente
redelijk tevreden zijn ten aanzien van de functie van het geven van gevraagd
advies. Er zijn echter in dit verband
een aantal zaken genoemd die duidelijk voor verbetering vatbaar zijn.
Ten aanzien van ongevraagd advies zouden zowel
panelorganisaties als gemeente graag zien dat er meer gebruik wordt gemaakt van
ongevraagd advies. Daarnaast is het van belang dat het bereik van de
panelorganisaties groter wordt, zodat zij ook daadwerkelijk de doelgroep
vertegenwoordigen en een advies namens deze doelgroep uitspreken.