Nota

 

Datum

27-09-2002

Ons kenmerk

02/028197

Opsteller

A. Jonkman

Bijlagen

3

Onderwerp

Evaluatie panel Werk en Inkomen

 


Inleiding

 

Sinds februari 2001 is het panel Werk en Inkomen actief. Dit panel geeft advies over gemeentelijk beleid en over uitvoeringszaken op het gebied van werk en inkomen. Naast het voldoen aan de wettelijke plicht (artikel 118 Abw), probeert de gemeente met het instellen van het panel de inspraak van klanten in beleid en uitvoering te vergroten met als doel de kwaliteit van beleid en uitvoering te bewaken en te verbeteren (zie ook nota ‘voorstel opzet overleg instellingenpanels’, 00/008738). 

Gemeenten hebben de vrijheid om zelf invulling aan de samenstelling van het panel te geven. Binnen Delft is gekozen om in het panel Werk en Inkomen een aantal belangenorganisaties te vertegenwoordigen, dit zijn:

·         FNV

·         Komitee Vrouwen

·         Samenwerkingsverband Sociale Zekerheid Delft

·         Werkgroep Migranten Communicatie

·         Werklozen Komitee

 

Bij aanvang van het panel is afgesproken de werkwijze en resultaten van het panel na een jaar te evalueren. Naar aanleiding hiervan hebben een drietal panelbijeenkomsten plaatsgevonden waarbij de evaluatie centraal stond. De uitkomsten van deze overleggen zijn weergegeven in deze notitie. De notitie zal ingaan op de adviserende functie en representatieve functie van het panel en de randvoorwaarden, namelijk de ondersteuning van het panel en het panelbudget. Tenslotte zullen aan de hand van de evaluatie verbetervoorstellen geformuleerd worden. Als bijlage van deze evaluatie is de financiële verantwoording 2001 en het begrotingsvoorstel 2002 toegevoegd.

 

1. Adviserende functie van het panel Werk en Inkomen

 

Zoals gesteld is de taak van het panel het geven van advies over gemeentelijk beleid en gemeentelijke beleidsvoorstellen en uitvoeringszaken op het gebied van Werk en Inkomen. Dit betreft zowel

gevraagd als ongevraagd advies. Het panel is afgelopen jaar zeven keer samengekomen.

 

Gevraagd advies

Aan gevraagd advies is afgelopen jaar invulling gegeven door nota’s die ter besluitvorming aan het bestuur aangeboden werden eerst van een advies van het panel te voorzien. Dit paneladvies werd meegegeven bij de nota, al dan niet vergezeld met toezeggingen van de wethouder. In de bijlage 3 zijn de adviezen van het panel toegevoegd.

Het panel geeft aan dat zij op dit aspect voldoende invloed hebben gehad. Wel zou het panel bij cruciale onderwerpen bij de tot standkoming van gemeentelijke nota’s in een eerder stadium betrokken willen worden.

 

Ongevraagd advies

Van het uitoefenen van invloed middels ongevraagd advies heeft het panel niet of nauwelijks gebruik gemaakt. Panelorganisaties geven aan dat het ontbreekt aan capaciteit en vaardigheden om hier voldoende vorm aan te kunnen geven.

 

2. Draagvlak/achterban

 

Panelorganisaties geven aan dat zij moeite hebben met het bereiken en activeren van hun achterban. Één van de criteria bij het samenstellen van het panel was dat de deelnemende organisaties ten minste 50 leden hadden. In dit kader is met het Werklozen Komitee afgesproken dat deze organisatie pogen een samenwerking op te zetten met één van de andere aan het panel deelnemende organisaties.

Zowel de panelorganisaties als de gemeente stellen de vraag in hoeverre het panel deze achterban voldoende bereikt en in hoeverre zij in staat zijn draagvlak te creëren voor hun adviezen. In de praktijk blijkt het voor panelorganisaties moeilijk om dit draagvlak te creëren en de achterban te consulteren.

 

3. Ondersteuning van het panel

 

Het panel ontvangt op verschillende onderdelen ondersteuning:

- inhoudelijke ondersteuning door opbouwwerk

- algemene ondersteuning

- deelnemende organisaties

- administratieve ondersteuning

- ruimte en investering apparatuur

Deze items zijn ook in het begrotingsvoorstel van 2001 terug te vinden (zie bijlage 1, geaccordeerd in de nota ‘verdelingsvoorstel JMA’ 01/006250).

 

Inhoudelijke ondersteuning door opbouwwerk

In verband met de beschikbaarheid van opbouwwerk hebben panelorganisaties maar voor een deel van 2001 ondersteuning ontvangen van een opbouwwerker van Breed Welzijn Delft. Het panel heeft in 2001 met name ondersteuning gemist op het gebied van ongevraagd advies en het bereiken en mobiliseren van de achterban.

 

Algemene ondersteuning

Binnen het panelbudget was ruimte gecreëerd voor communicatie. Dit vond plaats via de Achterkrant. In 2001 is drie maal een Achterkrant verschenen onder redactie van het SSZD. Het WMC is hier niet in vertegenwoordigd.

Met de gemeente is de afspraak gemaakt dat het standpunt welke in het panel ingenomen wordt overeenkomt met die gegeven in de Achterkrant.

Panelorganisaties geven aan dat zij zich via communicatie meer zouden willen profileren.

 

Administratieve ondersteuning

Vanuit de gemeente vindt een secretariële ondersteuning plaats voor de panelvergaderingen. De panelorganisaties geven aan zij binnen hun organisaties zelf de administratie verzorgen. Hierbij valt te denken aan het verspreiden van stukken, het archiveren, het maken van notulen  tijdens hun vergaderingen ten behoeve van de voorbereiding van het paneloverleg. Voor alsnog willen zij dat zelf blijven doen.

 

Ruimte/investering apparatuur

In 2001 is gezocht naar gezamenlijke huisvesting, waar zowel panelvergaderingen als de voorbereiding hierop plaats kan vinden. Tevens zouden panelorganisaties de ruimte kunnen gebruiken voor hun eigen activiteiten. Begin 2002 is ruimte gevonden waar tevens administratieve ondersteuning geboden kan worden. Het panel wil nog geen gebruik maken van secretariële ondersteuning. Het panel wil de ruimte alleen gebruiken voor panelvoorbereidende vergaderingen van het SSZD en voor de panelvergaderingen zelf.

 

Deelnemende organisaties

Voor iedere organisatie was in het afgelopen jaar een individueel budget beschikbaar, welke de organisatie in kon zetten ten behoeve van deskundigheidsbevordering. In 2001 hebben alleen het Komitee Vrouwen en het WMC hier gebruik van gemaakt.

 

5. Overig

 

Inzet voorzitter

Het panel heeft een onafhankelijk voorzitter. Panelorganisaties en de gemeente zijn hier tevreden mee.

 

Agendacommissie

De agendacommissie is de commissie die de agenda van de vergadering voorbespreekt. Deze bestaat uit de voorzitter, een ambtenaar en een drietal vertegenwoordigers van het panel. Naar aanleiding van het functioneren van de agendacommissie bestaat er behoefte aan meer duidelijkheid rondom de taken en bevoegdheden van de agendacommissie.

 

Budget

Het panelbudget bestaat uit een bedrag van € 32.332,- per jaar. In 2001 is het panelbudget maar ten dele gebruikt (zie verantwoording in bijlage1) mede doordat er geen continue beschikking was over een opbouwwerker. Om in 2002 volop te kunnen investeren in het bereiken en mobiliseren van de achterban is een deel van het resterende budget overgeheveld naar 2002.

 

6. Conclusie en verbetervoorstellen 2002

 

Geconcludeerd kan worden dat het panel en de gemeente tevreden zijn ten aanzien van de functie van het geven van gevraagd advies.

Ten aanzien van ongevraagd advies zouden zowel panelorganisaties als gemeente graag zien dat er meer gebruik wordt gemaakt van ongevraagd advies. Daarnaast is het van belang dat het bereik van de panelorganisaties groter wordt, zodat zij ook daadwerkelijk de doelgroep vertegenwoordigen en een advies namens deze doelgroep uitspreken. Het panel zou hier een project voor willen starten.

Panelorganisaties geven aan dat zij de vergaderruimte alleen voor panelvoorbereidende vergaderingen willen gebruiken en voor panelvergaderingen. Daarnaast willen zij (voor alsnog) geen gebruik maken van secretariële ondersteuning.

Het is gewenst dat de taken en bevoegdheden van de agendacommissie nader beschreven te worden.

 

Om bovengenoemde punten te kunnen verbeteren, worden het volgende voorgesteld:

 

 

Deze voorstellen zijn verwerkt in het  begrotingsvoorstel voor 2002, die toegevoegd is in bijlage 2.

 

 

 

Voorstel

 

U wordt voorgesteld om:

 

-     kennis te nemen van de evaluatie

-          akkoord te gaan met de begroting panel Werk en Inkomen 2002 (bijlage 2)

-          in te stemmen met bovengenoemde conclusies en voorstellen