Sinds februari 2001 is het panel Werk en Inkomen
actief. Dit panel geeft advies over gemeentelijk beleid en over
uitvoeringszaken op het gebied van werk en inkomen. Naast het voldoen aan de
wettelijke plicht (artikel 118 Abw), probeert de gemeente met het instellen van
het panel de inspraak van klanten in beleid en uitvoering te vergroten met als
doel de kwaliteit van beleid en uitvoering te bewaken en te verbeteren (zie ook
nota ‘voorstel opzet overleg instellingenpanels’, 00/008738).
Gemeenten hebben de vrijheid om zelf invulling aan de
samenstelling van het panel te geven. Binnen Delft is gekozen om in het
panel Werk en Inkomen een aantal belangenorganisaties te vertegenwoordigen, dit
zijn:
·
FNV
·
Komitee Vrouwen
·
Samenwerkingsverband
Sociale Zekerheid Delft
·
Werkgroep Migranten
Communicatie
·
Werklozen Komitee
Bij aanvang van het panel is afgesproken de werkwijze
en resultaten van het panel na een jaar te evalueren. Naar aanleiding hiervan
hebben een drietal panelbijeenkomsten plaatsgevonden waarbij de evaluatie
centraal stond. De uitkomsten van deze overleggen zijn weergegeven in deze
notitie. De notitie zal ingaan op de adviserende functie en representatieve
functie van het panel en de randvoorwaarden, namelijk de ondersteuning van het
panel en het panelbudget. Tenslotte zullen aan de hand van de evaluatie
verbetervoorstellen geformuleerd worden. Als bijlage van deze evaluatie is de
financiële verantwoording 2001 en het begrotingsvoorstel 2002 toegevoegd.
1. Adviserende functie van het panel Werk en Inkomen
Zoals gesteld is
de taak van het panel het geven van advies over gemeentelijk beleid en
gemeentelijke beleidsvoorstellen en uitvoeringszaken op het gebied van Werk en
Inkomen. Dit betreft zowel
gevraagd als
ongevraagd advies. Het panel is afgelopen jaar zeven keer samengekomen.
Gevraagd advies
Aan gevraagd
advies is afgelopen jaar invulling gegeven door nota’s die ter besluitvorming
aan het bestuur aangeboden werden eerst van een advies van het panel te
voorzien. Dit paneladvies werd meegegeven bij de nota, al dan niet vergezeld
met toezeggingen van de wethouder. In de bijlage 3 zijn de adviezen van het
panel toegevoegd.
Het panel geeft
aan dat zij op dit aspect voldoende invloed hebben gehad. Wel zou het panel bij
cruciale onderwerpen bij de tot standkoming van gemeentelijke nota’s in een
eerder stadium betrokken willen worden.
Ongevraagd
advies
Van het uitoefenen
van invloed middels ongevraagd advies heeft het panel niet of nauwelijks
gebruik gemaakt. Panelorganisaties geven aan dat het ontbreekt aan capaciteit
en vaardigheden om hier voldoende vorm aan te kunnen geven.
2.
Draagvlak/achterban
Panelorganisaties
geven aan dat zij moeite hebben met het bereiken en activeren van hun
achterban. Één van de criteria bij het samenstellen van het panel was dat de
deelnemende organisaties ten minste 50 leden hadden. In dit kader is met het
Werklozen Komitee afgesproken dat deze organisatie pogen een samenwerking op te
zetten met één van de andere aan het panel deelnemende organisaties.
Zowel de
panelorganisaties als de gemeente stellen de vraag in hoeverre het panel deze
achterban voldoende bereikt en in hoeverre zij in staat zijn draagvlak te
creëren voor hun adviezen. In de praktijk blijkt het voor panelorganisaties
moeilijk om dit draagvlak te creëren en de achterban te consulteren.
3.
Ondersteuning van het panel
Het panel ontvangt
op verschillende onderdelen ondersteuning:
- inhoudelijke
ondersteuning door opbouwwerk
- algemene
ondersteuning
- deelnemende
organisaties
- administratieve
ondersteuning
- ruimte en
investering apparatuur
Deze items zijn
ook in het begrotingsvoorstel van 2001 terug te vinden (zie bijlage 1,
geaccordeerd in de nota ‘verdelingsvoorstel JMA’ 01/006250).
Inhoudelijke
ondersteuning door opbouwwerk
In verband met de
beschikbaarheid van opbouwwerk hebben panelorganisaties maar voor een deel van
2001 ondersteuning ontvangen van een opbouwwerker van Breed Welzijn Delft. Het
panel heeft in 2001 met name ondersteuning gemist op het gebied van ongevraagd
advies en het bereiken en mobiliseren van de achterban.
Algemene
ondersteuning
Binnen het
panelbudget was ruimte gecreëerd voor communicatie. Dit vond plaats via de
Achterkrant. In 2001 is drie maal een Achterkrant verschenen onder redactie van
het SSZD. Het WMC is hier niet in vertegenwoordigd.
Met de gemeente is
de afspraak gemaakt dat het standpunt welke in het panel ingenomen wordt
overeenkomt met die gegeven in de Achterkrant.
Panelorganisaties
geven aan dat zij zich via communicatie meer zouden willen profileren.
Administratieve
ondersteuning
Vanuit de gemeente
vindt een secretariële ondersteuning plaats voor de panelvergaderingen. De
panelorganisaties geven aan zij binnen hun organisaties zelf de administratie
verzorgen. Hierbij valt te denken aan het verspreiden van stukken, het
archiveren, het maken van notulen
tijdens hun vergaderingen ten behoeve van de voorbereiding van het
paneloverleg. Voor alsnog willen zij dat zelf blijven doen.
Ruimte/investering
apparatuur
In 2001 is gezocht
naar gezamenlijke huisvesting, waar zowel panelvergaderingen als de
voorbereiding hierop plaats kan vinden. Tevens zouden panelorganisaties de
ruimte kunnen gebruiken voor hun eigen activiteiten. Begin 2002 is ruimte
gevonden waar tevens administratieve ondersteuning geboden kan worden. Het
panel wil nog geen gebruik maken van secretariële ondersteuning. Het panel wil
de ruimte alleen gebruiken voor panelvoorbereidende vergaderingen van het SSZD
en voor de panelvergaderingen zelf.
Deelnemende
organisaties
Voor iedere
organisatie was in het afgelopen jaar een individueel budget beschikbaar, welke
de organisatie in kon zetten ten behoeve van deskundigheidsbevordering. In 2001
hebben alleen het Komitee Vrouwen en het WMC hier gebruik van gemaakt.
Het
panelbudget bestaat uit een bedrag van € 32.332,- per jaar. In 2001 is het
panelbudget maar ten dele gebruikt (zie verantwoording in bijlage1) mede
doordat er geen continue beschikking was over een opbouwwerker. Om in 2002
volop te kunnen investeren in het bereiken en mobiliseren van de achterban is
een deel van het resterende budget overgeheveld naar 2002.
Geconcludeerd
kan worden dat het panel en de gemeente tevreden zijn ten aanzien van de
functie van het geven van gevraagd advies.
Ten
aanzien van ongevraagd advies zouden zowel panelorganisaties als gemeente graag
zien dat er meer gebruik wordt gemaakt van ongevraagd advies. Daarnaast is het
van belang dat het bereik van de panelorganisaties groter wordt, zodat zij ook
daadwerkelijk de doelgroep vertegenwoordigen en een advies namens deze
doelgroep uitspreken. Het panel zou hier een project voor willen starten.
Panelorganisaties
geven aan dat zij de vergaderruimte alleen voor panelvoorbereidende
vergaderingen willen gebruiken en voor panelvergaderingen. Daarnaast willen zij
(voor alsnog) geen gebruik maken van secretariële ondersteuning.
Het is
gewenst dat de taken en bevoegdheden van de agendacommissie nader beschreven te
worden.
Om
bovengenoemde punten te kunnen verbeteren, worden het volgende voorgesteld:
Deze
voorstellen zijn verwerkt in het
begrotingsvoorstel voor 2002, die toegevoegd is in bijlage 2.
U
wordt voorgesteld om:
- kennis te nemen van de
evaluatie
-
akkoord te gaan met de begroting panel Werk en
Inkomen 2002 (bijlage 2)
-
in te stemmen met bovengenoemde conclusies en
voorstellen