De Tijdelijke regeling
vroegsignalering is door het ministerie van VWS in het leven geroepen om in
2001 (en 2002) alvast een start te maken met de contacten met de instellingen
voor Jeugdgezondheidszorg 0-4-jarigen.
De
gemeente Delft is voor de regio van de GGD Delfland aangewezen als
coördinerende gemeente en heeft in 2001 voor
€ 299.314,24,- aan middelen ontvangen. De gemeente moet eind 2002 de besteding
van deze middelen aan het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport
verantwoorden. De gemeente Delft mag in 2001 voor de coördinatie € 9.076,60 berekenen.
In
het werkgebied van de GGD Delfland zijn vier Thuiszorgorganisaties werkzaam.
Alle vier zijn in 2001 gestart met projecten met de volgende doelstellingen:
1.
Het vergroten van het bereik van consultatiebureaus en de
vroegsignalering van achterstanden in de fysieke, sociale, cognitieve of
psychische ontwikkeling van kinderen in de leeftijd van 0-4 jaar;
2.
Het begeleiden en verwijzen van kinderen met een taalachterstand naar
voorschoolse voorzieningen;
3.
Ondersteuning van ouder/verzorgers van jonge risicokinderen.
4.
Het stimuleren van samenwerking van consultatiebureaus met voorschoolse
voorzieningen, basisscholen, GGD’en en andere voorzieningen.
Daarnaast
is gemeenten gevraagd er zorg voor te dragen dat consultatiebureaus een
registratie bijhouden over het bereik, over jonge risicokinderen, over
gesignaleerde taalachterstanden en over doorverwijzingen naar voorschoolse
voorzieningen.
De
gemeente Delft heeft van alle vier de Thuiszorgorganisaties de verantwoording
ontvangen, met de bijbehorende financiële en registratie gegevens.
Delfland-gemeenten
Voor de gemeenten Delft, De Lier, Monster, Naaldwijk,
Pynacker-Nootdorp, ’s-Gravenzande, Schipluiden en Wateringen is de Stichting
Maatzorg de Thuiszorgorganisatie, die de Ouder- en Kindzorg 0-4-jarigen
verzorgt. Deze gemeenten hebben samen met de Stichting Maatzorg en de GGD
Delfland in 2001 plannen uitgewerkt om de doelstellingen van de Tijdelijke
regeling vroegsignalering in de praktijk te gaan waarmaken.
De resultaten van deze ontwikkeling staan verwoord in het
Eindrapport
‘ Naar een integrale JGZ’. De onderwerpen die zijn in tien werkgroepen
uitgewerkt en te clusteren in drie thema’s, te weten:
Hierbij gaat het om de vraag hoe in de toekomst de JGZ
vormgegeven wordt, zowel naar de inhoud als naar de organisatorische
randvoorwaarden
Het voorkomen van gezondheidsschade in brede zin, is één
van de belangrijkste doelstellingen van de JGZ. Verschillende werkgroepen
hebben zich in het kader van ‘Naar integrale JGZ’ bezig gehouden met de vraag
hoe de uitvoering van preventietaken verder ontwikkeld kan worden.
In de nabije omgeving van GGD en Maatzorg functioneren
nog vele andere partijen op het gebied van de zorg rond jeugdigen. Om de
doelstellingen van de JGZ goed te realiseren is het niet alleen voldoende om
intern goed af te stemmen, maar ook moeten samenwerkingsrelaties met andere
partijen in het veld versterkt worden. Doel hiervan is te komen tot een goed,
sluitend begeleidingsnetwerk, dat in staat is om kinderen en ouders met een
risicoprofiel goed te ondersteunen.
In 2002 zijn deze thema’s weer verder uitgewerkt.
Het traject van Maatzorg heeft het jaar 2001 afgesloten
met een tekort van
€ 1.582,30. Zij zullen dit tekort binnen de eigen
begroting moeten dekken.
Rijswijk
In de gemeente Rijswijk werkt de Zorggroep
Horst&Vlietstreek. Deze Thuiszorgorganisatie heeft samen met de Zorgring
Zoetermeer de volgende projecten voor de Trv ontwikkeld:
Berkel& Rodenrijs, Bergschenhoek en Bleijswijk
Ook voor de gemeente Maasland is Delft coördinerende
gemeente. Voor 2001 is er vanuit de Trv € 4.679,00 beschikbaar. De Ouder- en
kindzorg in de gemeente Maasland wordt uitgevoerd door de Thuiszorg Nieuwe
Waterweg Noord. Maasland heeft geparticipeerd in de zeven projecten van de
gemeenten Schiedam, Vlaardingen en Maassluis. De gemeente Schiedam heeft zich
bereid verklaard in haar verantwoording de activiteiten in gemeente Maasland te
betrekken.
Het ministerie van VWS heeft in overleg met de Landelijke
Vereniging Thuiszorg besloten dat 2001 gezien moest worden als aanloopjaar. De
Thuiszorgorganisaties hebben 2001 dan ook gebruikt om zowel de plannen en
registratie op de rails te zetten. Voor 2002 moeten de voorwaarden strikter
worden nageleefd.
Voorstel