1. Inleiding.
2. Realisatie 2002.
3. Doelstellingen
2003.
4. Plan van aanpak 2003.
5. Inkoopkader 2003.
6. Financiën.
7. Inkoopcyclus.
8. Resumé te nemen beslissingen.
1. Inleiding.
Met de inwerkingtreding van de Suwi wetgeving per 1 januari 2002 zijn
gemeenten verplicht reïntegratiediensten op de markt aan te besteden. In de
gemeentelijke Suwi-nota van d.d. 31-01-2002 is een Delftse procedure voor het
inkopen van reïntegratietrajecten vastgesteld. In deze inkoopprocedure heeft
het vakteam Beleid en Projecten een regisserende rol en wordt er per opdracht
een inkoopteam samengesteld.
Voor de reïntegratie van werkzoekenden koopt de
gemeente Delft hele trajecten in.
In 2002 is er voor het eerst met de
aanbestedingsprocedure gewerkt hetgeen voor dat jaar heeft geleid tot de
volgende opdrachten:
- sluitende aanpak nieuwe instroom fase 2, 3 en 4 (gegund
aan Kliq, omvang 110 trajecten).
- sluitende aanpak nieuwe instroom nuggers (gegund
aan Kliq, omvang 80 trajecten).
- sluitende aanpak zittend bestand fase 2 en 3 (gegund
aan Alexander-Calder BV en Kliq, omvang
210 trajecten).
- extra trajecten fase-4 (gegund aan Kliq en
Wesseling, omvang 55 trajecten).
- op specifieke groepen gerichte projecten (gegund
aan St. Werkplan en Advexis BV en St. Kringloopbedrijf, omvang 42 trajecten).
In de voorliggende nota wordt de huidige realisatie
van de contracten 2002 geschetst, worden de reïntegratie- en inkoop
doelstellingen voor 2003 geformuleerd alsmede de opdrachtformulering voor de
inkoop om deze doelstellingen te realiseren.
Daarnaast wordt een inkoopprocedure en de te volgen
inkoopstrategie voorgelegd.
2. Realisatie 2002.
Ingekocht: (15-09-02):
Kliq 01-01-02
/ 31-12-02 140 139 fase-2/3/4
nieuwe
instroom/fase-3
zittend
01-01-02 /
31-12-02 80 23 Nug-gers
Alexander Calder 01-05-02
/ 31-12-03 180 6 zittend
fase-2/3
Buro Wesseling 01-01-02
/ 31-12-03 25 5 zittend
fase-4
Kliq 01-01-02
/ 31-12-02 30 20 zittend
fase-4
St. Werkplan 01-10-02
/ 31-12-03 25 0 fase-3
Advexis 01-05-02
/ 01-05-03 10 4 zittend
bestand fase-4
Kringloopbedrijf 01-01-02
/ 31-12-02 7 1 zittend
bestand fase-4
3.
Doelstellingen 2003.
De aanpak van de werkloosheid en de
reintegratiedoelstellingen 2003 worden ingekleurd door centrale gemeentelijke
doelstellingen en door een drietal wettelijke verplichtingen.
De wettelijke verplichtingen (Suwi en “de Agenda
van de Toekomst”):
1. de gemeente dient een sluitende aanpak te bieden
aan de nieuwe instroom fase-2, -3 en -4 cliënten;
2. de gemeente dient een sluitende aanpak te bieden
aan de nieuwe instroom nuggers (niet uitkeringsgerechtigden);
3. de gemeente dient met het zittend bestand
arbeidsmarkt georiënteerde gesprekken te voeren.
De gemeentelijke doelstellingen:
1. de gemeente biedt een sluitende aanpak aan cliënten
uit het ‘zittend bestand’ welke na een heronderzoek (opnieuw) via het CWI
als fase-2 en-3 cliënt worden aangemerkt.
2. de gemeente wil in een periode van vier jaar
eenderde van het fase-4 bestand toeleiden naar werk. Het betreft hier een groep
(stand sept 2002) van ± 725 cliënten.
3. de gemeente wil in een periode van vier jaar tevens
eenderde van het fase-4 bestand toeleiden naar sociale activering. Het betreft
hier een groep (stand sept 2002) van
± 725 cliënten.
4. Plan van
aanpak 2003.
Voor de inkoop van 2003 wordt voorgesteld de
volgende uitgangspunten te hanteren:
1. Investeren in kwaliteit en samenwerking.
Het voortdurend wisselen van reintegratiepartners kan de
kwaliteitsopbouw (afstemming van werkprocessen, opbouwen netwerk, etc) in de
weg staan. Daarom wordt voorgesteld contracten voor 2 jaar met de mogelijkheid
tot verlenging aan te gaan.
2. Creëren van vergelijkingsmogelijkheden en
concurrentie.
Ten behoeve van een goede
beoordeling van de prestaties van een reintegratiebedrijf is het goed
opdrachten in vergelijkbare kavels op te delen.
Tevens is de verwachting
dat door een heldere concurrentiepositie de effectiviteit van een
contractrelatie wordt vergroot.
3. Opdracht sluitende aanpak.
Ten behoeve van de
sluitende aanpak 2002 is het contract 2001 met Kliq verlengd. Voor 2003 wordt deze opdracht conform Suwi aanbesteed.
Er wordt voorgesteld in dit
kader geen opdrachten voor speciale doelgroepen te formuleren. De opdracht
betreft alle nieuwe instroom, dus inclusief nuggers, rea, etc. Aan de
reintegratiebedrijven zal wel specifiek worden gevraagd hun aanpak t.b.v.
diverse klantgroepen aan te geven. Een drietal redenen liggen hieraan te
grondslag: er wordt een zo laag mogelijk uitvalpercentage geëist, er dient een
heldere afrekensystematiek te zijn en een goede beheersbaarheid van het aantal
contracten.
Met de
reintegratiebedrijven zal worden bekeken hoe gebruik kan worden gemaakt van
specifieke gemeentelijke arbeidsmarktprojecten.
Voorgesteld wordt hier
conform punt 2. de opdracht (omvang 300 trajecten per jaar) in twee kavels te
verdelen.
4. Opdracht zittend bestand.
Ten behoeve van de aanpak zittend bestand is in 2002 een contract
afgesloten met Alexander Calder. Dit contract loopt door tot eind 2003. Op
basis van resultaten wordt bekeken of dit contract verlengd dan wel uitgebreid
wordt. Vooralsnog dekt dit contract de aanpak zittend bestand en is geen
aanvullende opdrachtformulering nodig.
5. Opdracht fase-4.
Voor de uitvoering van
fase-4 trajecten zijn er op dit moment met de reintegratiebedrijven Kliq en
Wesseling contracten.
De nieuwe instroom fase-4
maakt onderdeel uit van de sluitende aanpak opdracht. Voor het zittend bestand
is de aanmelding van cliënten (i.h.k.v. de collegedoelstellingen hieromtrent)
onderdeel van het in te voeren klantmanagement en vast te stellen fase-4 aanpak
(binnenkort zal hierover een aparte nota “fase-4 aanpak” worden gepresenteerd).
Om met deze ontwikkelingen
gelijk op te lopen wordt voorgesteld de aanvullende inkoop en
opdrachtformulering fase-4 trajecten zittend bestand 2003 tezamen met de
invoering klantmanagement vanaf januari 2003 in te zetten (met beoogde
ingangsdatum contracten = 1 juli 2003).
Ter overbrugging zal het
fase-4 contract met Kliq (omvang 30 trajecten) verlengd worden tot 1 juli 2003.
6. Opdracht
fase-2 cliënten.
Door de aantrekkende werkloosheid stijgt de instroom van fase-2
cliënten. Een tot voor kort niet al te veel voorkomende doelgroep. Deze cliënten
kunnen met een zeer kleine interventie weer instromen op de arbeidsmarkt.
Voorgesteld wordt de aanpak fase-2 als een aparte opdracht te formuleren.
7. Afrekensystematiek.
Voorgesteld wordt in de nieuwe contracten 2003 op basis van no cure less
pay aan te gaan. Uitgangspunt hierbij is het volledig vergoeden van ingezette
producten, maar het alleen vergoeden van het onderdeel bemiddeling en nazorg
als deze activiteit tot een duurzame uitplaatsing heeft geleid.
5.
Inkoopkader 2003.
De inkoopbehoefte 2003 is n.a.v. de eerdergenoemde
uitgangspunten in de volgende opdrachten te verdelen:
Product : Partner: Doelgroep: Indicatie
aantal
trajecten:
1. Reïntegratie - nieuwe instroom 150
Bedrijf 1
fase-3 en 4
en nuggers
2. Reïntegratie - nieuwe instroom 150
Bedrijf 2
fase-3 en 4
en nuggers
3. Reïntegratie - nieuwe instroom 50
Bedrijf 3
fase-2
4. Reïntegratie - fase-4 30
Bedrijf 4
zittend bestand
Totaal 380
Voor de opdrachten 1 en 2 wordt voorgesteld deze
niet-openbaar onderhands aan te besteden. Hierbij wordt voorgesteld 6 bedrijven
uit te nodigen zich aan te melden voor de opdracht en op basis van
selectiecriteria 3 bedrijven uit te nodigen te offreren (zie bijgevoegd verzoek
tot aanmelding).
Voor opdracht 3 wordt een zelfde procedure
voorgesteld met een apart verzoek tot aanmelding (bijgevoegd).
Voor opdracht 4 wordt voorgesteld het contract 2002
met Kliq te verlengen en dus niet aan te besteden.
6. Financiën.
Vanaf 2002 heeft de gemeente de beschikking over
een vrijwel geheel ontschot werkdeel van het FWI.
Het totale toegekende budget bestemd voor de inkoop
van reintegratieactiviteiten voor 2003 bedraagt ongeveer € 3 mln.
Voorgesteld wordt vanuit dit fonds een bedrag van
rond de € 1.5 mln te reserveren voor de inkoop van bovengenoemde trajecten
(e.e.a. afhankelijk van offertes).
Het resterende budget wordt ingezet ter
financiering van het staand beleid, de inkoop van instrumenten fase-4 en de
benodigde aanvullende trajecten fase-4.
Over de besteding van het SA budget zal een apart
bestedingsvoorstel worden gepresenteerd.
7.
Inkoopcyclus.
Op basis van de vorig jaar vastgestelde procedure
“Inkoop reintegratiediensten gemeente Delft” zal de aanbestedingsprocedure
worden uitgevoerd. In grote lijnen: opstellen inkoopkader, opstellen programma
van eisen en opstellen contract.
Na het vaststellen van het in paragraaf 4
beschreven inkoopkader en bijgevoegd aanmeldingsdocument zullen op basis van
deze procedure de volgende stappen nog aansluitend genomen worden:
- opstellen gunningdocument;
- keuze van aanbieders;
- bekendmaking aanbesteding;
- selecteren en gunnen;
- contracteren.
In het kader van deze procedure wordt per opdracht
een inkoopteam geformeerd. Zo’n inkoopteam bestaat uit medewerkers van Beleid,
JZ, T&M en ISB.
Ten behoeve van de invulling
van de contracten zal, tezamen met de invoering van het klantmanagement, het
werkproces inzake de toeleiding van kandidaten nader worden bezien.
8. Resumé te
nemen beslissingen.
- akkoord met plan van aanpak 2003 met bijbehorend
verzoek tot aanmelding.
- akkoord met de aanvraag van offertes voor de
opdrachten 1 t/m 4.