Onderwerp
Hierbij treft u aan de begroting
2003 van het Regionaal Indicatie Orgaan Delft Westland Oostland (RIO DWO).
Achtereenvolgens ga ik op de volgende punten in:
1. Algemeen
Het RIO DWO verricht de indicering voor de thuiszorg, de verzorgingshuis-
en verpleeghuiszorg en met ingang van 1 september 2002 ook de advisering voor
de aanvragen Wet Voorzieningen Gehandicapten.
In 2003 worden deze activiteiten uitgebreid met GGZ indicaties. Deze blijven in
deze begroting nog buiten beschouwing omdat nog niet bekend is per wanneer deze
overgang zal plaatsvinden, alsmede een goede inschatting over kosten en baten
op dit moment nog ontbreekt.
De begroting 2003 is nog onderverdeeld in AWBZ indicaties en WVG advisering.
T.z.t. moet dit gaan in de richting van ιιn tarief.
2. AWBZ
De aantallen AWBZ indicaties voor 2003 zijn gebaseerd op de historische
gegevens van afgegeven indicaties in 2001 en eerste helft 2002.
|
Standaard |
enkelvoudig |
uitgebreid |
vervallen |
afgebroken |
Totaal |
schatting aantal 2002 |
1801 |
883 |
384 |
10 |
183 |
3261 |
Gemiddeld aantal indicatie 2001/2002 |
2034 |
806 |
157 |
54 |
227 |
3278 |
schatting 2003 incl 3% verhoging |
2095 |
830 |
162 |
56 |
234 |
3377 |
De tarieven
voor 2003 zijn de volgende:
|
standaard |
enkelvoudig |
uitgebreid |
vervallen |
afgebroken |
|
|
|
|
|
|
tarief 2003 |
304,21 |
148,87 |
410,74 |
151,52 |
66,67 |
Het benodigde budget voor 2003 op basis hiervan is dan 851.508,--. (In het voorstel van het RIO DWO
is in de toelichting op de begroting 2003 een fout geslopen; er volgt nog een
gewijzigde versie).
Het hogere benodigde bedrag ten opzichte van 2002 ( 798.010) ad
53.498,-- wordt hoofdzakelijk
veroorzaakt door een prijsindexcijfer
van 4% en (voor het eerst) een risico-opslag van 2,5%. Deze risico-opslag is ingebouwd om enige
reserve op te bouwen om risicos in de exploitatie op te vangen. De vraag is
nog welk maximumbedrag aan deze risico-opslag wordt gekoppeld.
In de gemeentebegroting 2003 is rekening gehouden met een bijdrage van
810.058,--.
Er blijken in 2003 hogere kosten voor o.a. bijkomende/overige
personeelskosten, administratiekosten en automatiseringskosten. In het
ambtelijk cq bestuurlijk overleg met het RIO zal over de omvang hiervan nog
nader overleg plaatsvinden.
Het tekort ten opzichte van de gemeentebegroting 2003 ad 41.450,-- is
voor 2003 te dekken uit het in 2002 terugontvangen bedrag van het RIO op basis
van de afrekening over 2001. Daartoe dient het terugontvangen bedrag tot 41.450,-- (totaal ruimte 53.560,--) eind
dit jaar overgeheveld te worden naar 2003.
Voor de daarop volgende jaren zal aan de hand van de ontwikkelingen in
2003 moeten worden beoordeeld of en in hoeverre de AWBZ bijdrage structureel
moet worden bijgesteld.
3.
WVG
Per 1
september 2002 is de advisering WVG overgegaan naar het RIO DWO. Daarbij besloot u dat voor de Delftse
WVG-bijdrage in 2002 aan het RIO moest worden uitgegaan van 375.000,-- op
basis van een half jaar. Voor 2003 zijn de gehanteerde aantallen voor 2002
uitgangspunt.
Door deze uitspraak kunnen deze kosten worden gedekt uit de lopende
WVG-begroting. De totale kosten voor de uitvoering van de WVG, inclusief de
WVG-advisering uitgevoerd door het RIO, zijn niet hoger dan de huidige totale
kosten voor de WVG. Een en ander dient nog in een totaalbegroting te worden
verwerkt.
2002 totaal |
Adm |
Indicaties |
Rolstoel |
Woningaanpassing |
|||||
eenv |
stand |
compl |
eenv |
thuis |
compl |
eenv |
compl |
||
Aantal |
1584 |
80 |
1386 |
118 |
236 |
236 |
110 |
600 |
71 |
Tarief |
47,50 |
140 |
197,50 |
355 |
185 |
220 |
347,50 |
155,75 |
450 |
Totaal |
75240 |
11200 |
273735 |
41890 |
43660 |
51920 |
38225 |
93450 |
31950 |
Het bedrag voor heel 2002 zou dan uitkomen op
661.270,--. Verhoogd met 2,5 % risico en 3,5 % friktiekosten maakt een totaal
van 700.946,--.
Voor 2003 moet dit bedrag nog worden verhoogd met een
prijsindexcijfer van 4% tot 728.984. Tot 1 januari 2004 wordt er nog een
percentage geboekt voor frictiekosten.
Dit bedrag voor 2003 past binnen het bedrag dat voor 2002
als uitgangspunt is genomen. Hiermede kan dus m.i. akkoord worden gegaan.
Het is de bedoeling op korte termijn het toekennen en
uitvoeren van kleine aanpassingen rechtstreeks door de woningcorporaties te
laten plaatsvinden. Hiertoe is een
convenant met de woningcorporaties in voorbereiding. De advieskosten van het
RIO kunnen dan navenant omlaag.
4. Overige
voorstellen
a. Bij
het optreden van tekorten of bij liquidatie wordt voorgesteld dat de afrekening
geschiedt naar rato van het gemiddelde van de omzet van het aantal
gerealiseerde indicaties van de twee voorafgaande kalenderjaren;
b. Met de
gezamenlijke DWO gemeenten bij de Bank voor Nederlandse Gemeenten (BNG) garant
te staan voor het rekening courantkrediet bij die bank ad 150.000,--. Tot 1
april 2003 staat de gemeente De Lier hiervoor garant.
Ad. a: Voor situaties zoals bij optreden tekorten of bij
liquidatie
moet een regeling worden getroffen. Dit voorgestelde uitgangspunt voor
de afrekening lijkt het meest redelijke. Betekent wel dat er regelmatige
verantwoording cq controle moet zijn om de financiele gang van zaken te kunnen
volgen. In de praktijk zijn dit de driemaandelijkse en halfjaarlijkse
rapportage, de beoordeling van begroting en jaarrekening en de periodieke
overleggen van het bestuur van het RIODWO (waarin ook de gemeenten zijn
vertegenwoordigd), het zgn portefeuillehoudersoverleg en het ambtelijk overleg.
Dit moet voldoende waarborgen bieden om niet gewenste ontwikkelingen tijdig te
kunnen signaleren.
Ad. b: Ook hiervoor is een voorziening noodzakelijk. Het is dan terecht
de garantstelling gezamenlijk als RIODWO gemeenten te verzorgen. Een voorstel
hiervoor aan de gemeenteraad vindt u bijgevoegd.
-wenselijkheid discussie plafond reservebedrag
-eindigheid friktiekosten per 1 januari 2004.