Samenvoeging
programma’s Integratie en Samen aan de Slag.
Onderwerp
In het programma Integratie en Activering brengen
we het bestaande integratiebeleid en het beleid zoals dat is vastgelegd in de
nota Samen aan de Slag met elkaar in verband. Samen aan de Slag is een
samenhangende aanpak van werkloosheid, armoede en sociaal isolement met als
doel kwetsbare groepen zo goed mogelijk in staat te stellen deel te nemen aan
de arbeidsmarkt en of de samenleving. Het programma Integratie en Activering
zet het ingezette beleid in samenhang voort. Het bevat onder andere nieuwe
acties en voorstellen, gerangschikt onder heldere doelstellingen.
Het programma richt zich primair op (groepen) mensen die langdurig in een
achterstandssituatie (dreigen te) verkeren. Doel is om deze mensen hier met
gerichte, concrete acties en projecten uit te halen en hun kansen op inkomen,
werk, participatie, opleiding, vorming, integratie, normalisatie, ontspanning
en kennismaking te vergroten.
De afgelopen jaren heeft de
gemeente Delft concrete maatregelen genomen om werkloosheid, armoede,
isolement, discriminatie en educatieve achterstand te bestrijden. De komende
jaren zetten we dit beleid voort en zetten de maatregelen zo effectief mogelijk
en in samenhang in. De gemeente wil daarbij zoveel mogelijk partners betrekken:
klanten bevragen op het effect van de genomen maatregelen en, indien nodig, ook
de omgeving (fysiek, sociaal) bij de maatregelen betrekken. Daarbij scherp oog
hebbend voor mogelijke onbedoelde effecten (stigmatisering, gevoelens van
onvrede bij ‘derden’ etc.). Ook zal duidelijk moeten worden dat alle
inspanningen ook werkelijk iets uithalen.
‘Delft
als een stad waar het prettig is om te wonen, met bewoners die betrokken zijn
bij hun buurt en hun buren. Een stad die sociaal en economisch gezond is. En
een stad die investeert in haar toekomst. Dat zijn de doelen die ons college
zich stelt voor deze periode. Doelen die we willen bereiken met bewoners en
partners in de stad, met de gemeenteraad en met een gemeentelijke organisatie
die stevig inzet op dienstverlening.’, zo begint het collegeprogramma
2002-2006, daarmee het belang aangevend van een goed sociaal klimaat in de
stad. Integratie is dan ook een belangrijk aandachtspunt onder de kop Samen
leven in het programma. Letterlijk staat er: ‘We beschouwen het respectvol
samenleven van oude en nieuwe bevolkingsgroepen als een kernpunt van beleid.
[....] De komende jaren zetten we in op de kennismaking tussen (groepen) mensen
van diverse afkomst en op het realiseren van deelname van allochtonen in
besturen, oudercommissies, wijkcomités en dergelijke. Het ontstaan van witte en
zwarte scholen of buurten botst met deze voornemens. Eilandvorming willen we
doorbreken, onder meer via de activiteiten van de brede school, versterking van
het project ‘onbenut talent’ voor hoger opgeleide migranten, veel aandacht voor
allochtone vrouwen en meisjes, het ondersteunen van allochtoon ondernemerschap
en door een betere woonkans van allochtonen op woningen in witte buurten. [...]
De financiering van het integratiebeleid moet in de komende periode structureel
worden geregeld.’
Het programma Integratie en
Activering kent drie hoofddoelstellingen die zich elk laten onderverdelen in
subdoelstellingen. Na een opsomming van de hoofd- en subdoelstellingen wordt in
acties en voorstellen aangegeven hoe deze doelstellingen kunnen worden
behaald.:
1)
Integratie en participatie
Door middel van een
programmatische aanpak wil de gemeente Delft samenhang creëren tussen
initiatieven van vooral bewoners en vrijwilligersgroepen, buurtwerk e.d. die
gericht zijn op versterking van het multiculturele aspect van wonen en vrije
tijd in Delft . Voorbeelden hiervan zijn Kunst in
de Wijk, bij elkaar eten, verhalen vertellen, conversatiegroepen, het project
Duimdrop, taallessen door vrijwilligers, bewonersvoorlichting van
nieuwkomers en multiculturele wijkfeesten.
Initiëren en ontwikkelen van
activiteiten gericht op het stimuleren van de deelname van (vooral allochtone)
mensen aan besturen, panels, werkgroepen, ouderraden enzovoorts om daarmee hun
eigen belangen en culturele achtergronden een plek te geven in onze samenleving
en onderdelen daarbinnen als scholen, politieke partijen, buurtwerk,
belangengroepen en dergelijke. Hierbij kan het gaan om hulpverlening,
ondersteuning met cursusprogramma’s en trajecten.
In kaart brengen van wensen en
noodzakelijke maatregelen op het terrein van zorg en gezondheid.
Voortgang in het
Oudkomersbeleid en de uitvoering van de Wet Inburgering Nieuwkomers (WIN) zodat
zoveel mogelijk allochtonen zo snel mogelijk de taal en de gewoonten in
Nederland kennen en kunnen hanteren, en daardoor ook hun eigen cultuur kunnen
communiceren met buren en kennissen en collega’s.
2)
Kennismaking en communicatie
Het programma wil bijdragen aan een rustig en
veilig klimaat in Delft waarin jongeren en oudere allochtonen en autochtonen
elkaar accepteren. Dit lijkt in schril contrast te staan met een werkelijkheid
waarin culturen en personen zich steeds verder van elkaar (lijken te)
verwijderen! Een onderstroom in onze maatschappij steekt regelmatig zijn wrede
kop op: 11 september 2001 (Manhattan, New York), 6 mei 2002 (Mediapark,
Hilversum) en onlangs op een parkeerplaats voor een supermarkt in Venlo.
Landelijk komen de discussies op dit terrein op gang (normen en waarden). Ook
Delft heeft veel werk te verzetten.
Het programma geeft migrantenorganisaties een
gewaardeerde inbreng in de diverse beleidsterreinen en helpt hun de
communicatie met de achterban te versterken. Dit stimuleert een positieve
beeldvorming en de uitwisseling van waardevolle aspecten van de diverse
autochtone en allochtone culturen in onze samenleving. Het zoeken en vinden van
mensen met ‘voorbeeldfuncties’ en hen een actieve rol geven speelt hierin een
rol. Hierdoor ontstaat een omstandigheid waarin men meer begrip en waardering
voor elkaar kan opbrengen.
Bijdragen aan de spreiding van het woningaanbod en
voorkomen van te grote concentraties in kleine gebieden. Dit laatste punt zal
een eigen aanpak en studie vereisen (zie werkgroepen hierna). In de wijken waar
nu een groot deel van de allochtone bevolking woont, zal geconcentreerd gewerkt
moeten worden aan de uitvoering van de maatregelen en acties zoals deze in de
nota integratiebeleid zijn genoemd. De
relatie met zelforganisaties en de relatie tussen zelforganisaties en hun eigen
achterban vormt hierin speerpunt.
Op alle fronten worden de communicatiemogelijkheden
ondersteund en gestimuleerd: van de gemeente naar de bewoners, tussen de
bewoners en binnen de eigen groepen. De gemeente ontwikkelt beleid met
richtlijnen voor de meest efficiënte benaderingsmogelijkheden.
Samen met alle autochtone en allochtone doelgroepen
en in gedeelde verantwoordelijkheid zal een beleidsplan met concrete
activiteiten worden ontwikkeld. In het najaar van 2002 zal een ronde
tafelconferentie hiertoe het startschot geven.
3)
Economische en sociale zelfstandigheid
Realiseren van samenhang en afstemming tussen
initiatieven die bijdragen aan het financieel en sociaal onafhankelijk
functioneren van instanties en hulpverleners. In dit kader worden de tekorten
en het ontstaan daarvan in kaart gebracht en worden maatregelen aangegeven die
hierin verbetering zullen moeten brengen. Naast deze inhoud krijgen ook morele
aspecten als imago en identiteit van klanten en organisaties aandacht en is er
oog voor evenwicht tussen rechten en plichten van klanten.
Om onafhankelijk te (kunnen) functioneren zullen
mensen een betaalde baan moeten zoeken of een plek in de samenleving waarin hun
talenten zodanig tot hun recht komen, dat inkomen, contacten met anderen of
identiteitsbeleving het gevolg zijn. Om dit mogelijk te maken moeten we zoeken
naar op maat gesneden maatregelen, juist ook voor hen die daar al jaren door
omstandigheden niet aan toe gekomen zijn. Daarbij moeten we de hindernissen in
kaart brengen die daarbij een rol spelen en maatregelen ontwerpen die niet
alleen ondersteunend en begeleidend zijn voor de betrokkenen, maar vooral ook
de omgeving, de werkgevers en instanties overtuigen van de talenten en kansen
van de betrokkenen.
De volgende hoofdstukken geven
aan met welke voorstellen en activiteiten de doelstellingen worden nagestreefd.
Binnen iedere doelstelling
worden, naast de al lopende initiatieven uit het drie jaar geleden gestarte
beleid (zie rapportages en prestatieboek), bij het nieuwe collegeprogramma
passende activiteiten of projecten geformuleerd:
Doelstelling 1)
Oudkomersbeleid
Binnen de regelgeving van het Rijk en met de
uitkering die daarvoor ontvangen wordt tot en met 2003 (met een uitloop naar
2004) het ingediende plan van aanpak en de uitbreiding daarvan uitvoeren.
Aan opvoeders van jonge kinderen en werklozen die
minimaal 18 maanden in Nederland zijn worden zogenaamde ‘bouwsteen-trajecten’
aangeboden. Deze duale trajecten stellen hen in staat om hun kennis van de
Nederlandse taal te verbeteren en tegelijkertijd aan integratieactiviteiten
deel te nemen. Voor opvoeders worden daartoe conversatiegroepen gesteund, door
GOA op scholen oudercursussen gegeven en via het Centraal Punt Oudkomers (CPO)
mensen geworven die instappen in het bouwstenenprogramma.
Werkloze oudkomers in een fase 4 traject of andere
activeringsprogramma’s worden extra ondersteund. Bovendien worden via het CPO
nieuwe kandidaten aan deze aanpak aangemeld. Hierbij is extra aandacht nodig
voor niet-uitkeringsgerechtigden (NUG-ers); voor deze groep bestaat geen
duidelijke richtlijn voor reguliere financiering. Zolang dit niet het geval is,
dient voor trajecten ten behoeve van deze groep Oudkomersgeld bestemd te worden
uit het Budget Rijksgelden Oudkomersbeleid (zie financieel overzicht).
Concreet
-
organiseren van een gestroomlijnd
registratiesysteem
-
registratie van alle oudkomers binnen IMWIN
-
gestroomlijnde en eenduidige aanpak
-
aandacht voor een goed werkend voorzieningenniveau
-
klantstromen en aantallen in samenhang presenteren
Doelstelling
2)
Participatiebevordering
Het bevorderen van participatie door middel van bij
de directe leefwereld aansluitende activiteiten. Voorbeelden hiervan zijn: de
projecten Wat eten wij vandaag, Verhalen vertellen en de kunstprojecten in de
wijken Buitenhof en Voorhof. Deze initiatieven zijn alledrie gestart, maar
verdienen nog verdieping, vooral naar de kant van het behouden van de
ervaringen in de relaties en netwerken en andere ontmoetingsmomenten.
Verder dient het project Bezoekvrouwen verder
uitgebouwd te worden in samenwerking met het Centraal Punt Oudkomers en andere
participatiebevorderende projecten als D’ruit, schuldhulpverlening en het
Delfts Uitkeringen Informatie Team (Duit).
-
'Wereldverhalen uit Delft’ - producten tot en met 8 maart 2003 (zie financieel overzicht);
-
Meidengroep Voorhof: 8 tot 12 meiden die door
elkaar verhalen te vertellen tot een voorstelling komen (onder
professionele begeleiding). Het script
is bruikbaar voor volgende voorstellingen (zie financieel overzicht);
-
Multicultureel vrouwennetwerk: vrouwenkoor -
vrouwen met verschillende achtergronden zingen liederen uit hun eigen cultuur
én elkaars liederen. (regulier)
-
Multicultureel vrouwennetwerk: onderzocht worden de
mogelijkheden voor een toneelvoorstelling of een dansvoorstelling (regulier)
-
Multicultureel vrouwencultuurfestival op 8 maart
2003 in theater De Veste met diverse optredens en workshops (financiering
emancipatiebudget).
- Vervolgactiviteiten plannen in samenhang met o.a. wijktheater en andere cultuurprojecten.
-
Bezoekvrouwen:
huisbezoeken afleggen, doorverwijzingen
(zie financieel overzicht en regulier)
-
(samen met CPO) activiteiten organiseren
Doelstelling
3)
Stimuleren van deelname
Het
stimuleren van deelname aan bijvoorbeeld besturen, ouderraden en
ondernemingsraden enerzijds en anderzijds het ondernemen van activiteiten
waardoor deze organen waarde hechten aan deelname uit allochtone kringen. Het
zal hierbij gaan om cursussen en trainingen voor de doelgroepen en om het
zichtbaar maken van de opbrengst van hun deelname (zie financieel overzicht en
regulier)
Concreet
-
organiseren van 10 ‘vacatures’
-
organiseren van opvulling vacatures met kandidaten
-
bieden van aanbod (vraaggericht) naar alle
betrokkenen (training, luisterend oor etc.)
-
evaluatie met betrokkenen
-
evaluatie inzetten als instrument voor
vervolgstappen
Doelstelling
4)
Cultuur plaats geven in de zorg
Op diverse zorgterreinen (ouderenhuisvesting,
gezondheidscentra, jeugdzorgteams) de aandacht voor de eigenheid van andere
culturen meer plaats laten krijgen. Aandacht voor gezondheidsvoorlichting voor
allochtonen.
-
bijdrage leveren aan de ouderenhuisvesting, onder
andere door het interpreteren van onderzoeken van SOD;
-
organiseren van een zorgconferentie met als doel
samen met partijen te komen tot een steviger inzet van (hoger opgeleide)
allochtonen binnen de zorg;
-
Inzet: idee-vorming om een expertisebureau Zorg op
te richten met als doel:
-
gezondheidsvoorlichting voor allochtonen
-
leveren praktisch voorbereidend werk (vertalingen,
maken afspraken e.d.) voor huisartsen, tandartsen, ziekenhuizen, instellingen
-
leveren inhoudelijk voorbereidend werk
(intakegesprek waarbij onder meer de typische allochtone ‘bijzonderheden’
worden vermeld)
Doelstelling
5)
Maatschappelijke begeleiding niet-vluchtelingen.
Ten behoeve van nieuwkomers niet-vluchtelingen en
eventueel oudkomers uitvoeren van de kennismaking en maatschappelijke
begeleiding in de Nederlandse samenleving (zie financieel overzicht en regulier
WIN-budget).
-
zorg dragen voor een bij de uitvoering van de WIN
en het Oudkomersbeleid en de begeleiding zoals de Stichting Vluchtelingenwerk
Delft (SVD) die voor de vluchtelingen verzorgt, uitvoering van deze
begeleiding. Hierbij gebruik maken van het door Mutant uitgevoerde onderzoek.
Doelstelling 6)
Intensivering
contacten diverse bevolkingsgroepen
Enerzijds is het van groot
belang de contacten met de zelforganisaties goed te onderhouden en samen met
hen de achterban van deze organisaties te bereiken.
Anderzijds willen we graag
breed contact met de bewoners van de stad, voor een aantal grote groepen ook
per bevolkingsgroep. Zo willen we bezien of het mogelijk is met de bewoners van
Turkse, Marokkaanse, Somalische en Antilliaanse afkomst ieder apart een
‘stadsgesprek’ te organiseren. Een gesprek waar ook autochtone bewoners aan
meedoen.
In die gesprekken willen we
graag alle mogelijkheden die het integratie en activeringsbeleid biedt,
uitleggen, maar net zo graag van de bewoners horen wat hen bezig houdt. We
zullen voor het vormgeven en begeleiden van deze gesprekken een beroep doen op
een deskundige.
-
Mogelijkheden voor stadsgesprekken met diverse
bevolkingsgroepen onderzoeken;
-
Inschakelen van een deskundige daarbij.
Doelstelling 7)
Communicatiekanalen
scheppen
Het scheppen van
communicatiekanalen om de informatie tussen allochtonen en autochtonen
structureel te verbeteren. Samen met de Werkgroep Migranten-communicatie wordt
het voor diverse groepen mogelijk gemaakt op diverse manieren naar buiten te
treden (radio, websites, bladen,
bijeenkomsten, netwerken
-
Bezinning op de functie van de Werkgroep
Migrantencommunicatie en de vertegenwoordiging in andere organen als
klantenpanels en stuurgroepen;
-
In 2003 komt een website operationeel (zie financieel overzicht)
-
In 2003 hebben drie zelforganisaties een eigen
nieuwsbrief (zie financieel overzicht)
-
Instellen van een gespreksforum met deelname van
zowel allochtonen als
-
autochtonen!) in 2003
-
Organiseren van vier kennisateliers in 2003 (zie
financieel overzicht)
-
De mogelijkheid bezien van het inzetten van sociale
ambassadeurs uit doelgroepen zelf om bijvoorbeeld meningen te polsen en
vragenlijsten persoonlijk rond te brengen bij (moeilijk bereikbare) doelgroepen
-
komen tot een concreet communicatie– en
participatieplan c.q. haalbaarheidsplan om allochtone vrouwen en jongeren te
betrekken bij speerpunten in dit programma
Doelstelling 8)
Vernieuwd
diversiteitsbeleid
Zowel binnen de gemeente als samen met andere instellingen en groepen zal een vernieuwd diversiteitsbeleid gestalte krijgen. Daarbij bestaan grote relaties met de nota die om het onderlinge gesprek in de Delftse bevolkingssamenstelling op een constructieve manier in stand te houden. De in het vorige onderdeel genoemde stimuleren van deelname aan besturen hoort duidelijk bij dit communicatietraject.
Concreet
-
De gemeente zal (voorbeeldfunctie) een startnotitie
opstellen waarin zij haar initiatieven en gedachten op dit terrein
presenteert
-
Deze notitie vormt het startschot voor een aantal
ontmoetingen (ronde tafel bijeenkomst, werkgroepen, kennisateliers, maar ook digitale
‘ontmoetingen’);
-
De twee genoemde acties moeten leiden tot een interactieve notitie in het voorjaar van
2003 waarin naast de inhoudelijke ontwikkelingen zeer nadrukkelijk ook ‘klimaat
en sfeer’ in de stad worden meegewogen;
-
De initiatiefgroep Integratie komt voort uit de
groep die de activiteiten rond 'Wat eten wij vandaag' heeft georganiseerd. De
initiatiefgroep is bezig om door middel van een wervingscampagne mensen en
organisaties te interesseren voor het mee-organiseren van activiteiten die het
contact tussen autochtone en allochtone Delftenaren bevordert. Op dit moment is
het uitgangspunt om in ieder geval door te gaan met de 'Wat eten we vandaag'
initiatieven.
-
In overleg (interactief ) zal een nota worden
geproduceerd waarin activiteiten en plannen worden aangegeven die bijdragen aan
de onderlinge kennismaking en het deelnemen aan de Delftse samenleving. De
start hiervoor is de ronde tafel conferentie in het najaar 2002. De notitie is
gereed in april/mei 2003.
Doelstelling 9)
Onderzoek met
woningcorporaties
Samen met de woningcorporaties onderzoekt de
gemeente hoe in enkele wijken concentraties van allochtonen kunnen worden
verminderd en hoe de mogelijkheden
uitgebreid kunnen worden om elders woningen te vinden die passen bij de wensen
van de allochtone bevolking. (zie financieel overzicht0
-
Formuleren van een onderzoeksopdracht in
samenwerking met woningbouwcorporaties
-
Laten verrichten onderzoek (2003)
-
Bespreken resultaat (2003)
-
Indien besloten: opstellen en uitvoeren
implementatieplan (2003 en verder)
Doelstelling 10) Voortzetten project Onbenut Talent
Uitbouwen en doorzetten van
het project Onbenut Talent. De
begeleiding van de cliënten in regie brengen en de deskundigheid en netwerken
van de coaches selectiever en efficiënter inzetten. (zie financieel overzicht)
Voorstel
-
Opstellen van een werkplan voor 2003, inclusief prestatie-indicatoren:
gereed december 2002
-
Uitbouw van Onbenut Talent in de gezondheidszorg
(zie ook voorstel Integratie en Participatie: punt 4)
-
Uitbouw van Onbenut Talent in de gezondheidszorg
door het inzetten van extra menskracht om de coaches in de zorgsector te
ondersteunen en het zorgnetwerk te vergroten en versterken. In samenwerking met
de Regionale Commissie Gezondheidszorg is hiertoe een subsidieverzoek ingediend
bij de provincie Zuid-Holland
Doelstelling 11) Uitbreiden en versterken van het netwerk van
werkgevers
Voorstel
-
een bewust en gericht eigen campagneoffensief
inzetten (met medeweten van de gemeentelijke relatiebeheerders) om concrete
actiepunten bij werkgevers (-verenigingen) onder de aandacht te brengen
-
In 2003 komen met een gericht campagneplan
-
informatiemarkt
Organiseren
van een Banenmarkt, of andere uitwisseling tussen werkgevers en opleidingen en
werkzoekenden
-
Opstellen van een logisch stroomschema ten aanzien
van ‘werkgelegenheid en werkloosheidsaanpak’ (deelnemers: CKE, SCB en WIZ en
externe partners zoals de Kamer van Koophandel en reďntegratiebedrijf) (januari
2003)
-
Aansluitend komen tot een preventiever aanpak van
de aansluiting onderwijs en educatie met werkloosheidsbestrijding en scheppen
werkgelegenheid (april 2003)
-
In april 2003 komen tot een gericht stappenplan,
inclusief prestatie-indicatoren om toe te werken naar een zo maximaal mogelijk
haalbare situatie
Doelstelling 12) Uitvoering en versterking diversiteitsbeleid
op P&O-terrein
Bezetting van banen door
allochtonen, vooral ook doorstroming vanuit Onbenut Talent en I/D-banen;
voorbeeldfunctie van de gemeente scheppen; inzetten geslaagde kandidaten in de
communicatietrajecten om imageverbetering te bewerkstelligen.
Voorstel
-
Opstellen van een gemeentelijk ambitieplan ten
aanzien van gemeentelijk allochtoon personeel, waaronder ook de doorstroom van
I/D-werknemers inclusief de maatregelen om dit doel te realiseren
-
Samen met de inkoopverantwoordelijken reďntegratiebedrijven
op het terrein van Werk bezien of het
effectief is aparte prestatie-indicatoren ten aanzien van de reguliere
uitstroom van allochtone werkzoekenden c.q. positieverbeteraars in de
inkoopcyclus mee te nemen (ook inzet voor het project Onbenut Talent)
Doelstelling 13) Informatiemarkt
Organiseren van een
informatiemarkt met het oog op het uitwisselen van informatie tussen
werkgevers, opleidingen en werkzoekenden en om de contacten met werkgevers uit
te breiden en te verstevigen.
Voorstel
-
Het organiseren van een informatiemarkt.
-
Een campagneplan opstellen in samenwerking met
Onbenut Talent, het CPO en relatiebeheerders van het Service Centrum Bedrijven
(SBC) van Publiekszaken.
-
Opstellen van een logisch stroomschema ten aanzien
van ‘werkgelegenheid en werkloosheidsaanpak’, met deelnemers CKE, SCB, WIZ en
externe partners als de kamer van Koophandel en reďntegratiebedrijven (januari
2003).
-
Aansluitend komen tot een preventiever aanpak van
de aansluiting onderwijs/educatie met werkloosheidsbestrijding en het scheppen
van werkgelegenheid (april 2003).
-
Een gericht stappenplan inclusief
prestatie-indicatoren om toe te werken naar een zo maximaal mogelijk haalbare
situatie.
Doelstelling 14) Allochtoon ondernemerschap en thuiswerken
Stimuleren van en voorwaarden
scheppen ten aanzien van allochtoon ondernemersschap en het voor meerdere
doelgroepen bevorderen van de mogelijkheden van thuiswerken. (zie financieel
overzicht)
Voorstel
-
Maatregelen treffen om te komen totMeewerken aan een
laagdrempelige toegangsmogelijkheid
ondernemersbalie
voor bijzondere doelgroepen (waaronder allochtone starters en
doorstarters)
-
Het versterken van de naamsbekendheid van de
BZ-afdeling van de sector Werk, Inkomen en Zorg
-
Komen met een concreet voorstel om een allochtone
ondernemersvereniging in oprichting
facilitair te ondersteunen
-
Facilitair ondersteunen van het project Aan huis
gebonden en mogelijk andere initiatieven op dit terrein.
Doelstelling 15) Alliantie sSociale rechtvaardigheid
Stimuleren van en meewerken aan lokale en regionale
initiatieven die
bijdragen aan bestrijding
van onrechtvaardige ongelijkheid op het terrein van inkomen, werkgelegenheid en maatschappelijke
participatie.Meewerken aan de
alliantie sociale rechtvaardigheid; oOnderzoeken van de mogelijkheden van
incentivebeleid in samenhang met andere initiatieven. (regulier)
Voorstel
-
Samen met betrokken in- en externe partners bezien
of een aantal ingezette projecten in het kader van Samen aan de Slag (DUIT,
Sociaal Isolement, Incentive, arbeidsmarktprojecten en eenoudergezinnen) het
beoogde effect sorteren, in samenhang worden bezien en of er nog verbeterpunten
te formuleren zijn;
-
Het maken van een notitie over
niet-uitkeringsgerechtigden die (nog) niet toe zijn aan een gesprek bij het CWI
en deelnemen aan gemeentelijke projecten (ook: projecten BWD, Vluchtelingenwerk).
Centrale vragen: wat bieden wij als gemeente als perspectief, worden er
verwachtingen gewekt, kunnen die worden waargemaakt? Etcetera.
-
Organiseren van periodieke sociale conferenties
waarbij in– en externe partners op het terrein van inkomen, (geestelijke)
armoede, zorg en sociaal isolement elkaar kunnen ontmoeten, kennis uitwisselen
en kunnen netwerken. De gemeente vervult de rol van de organisator. De opzet
wordt bepaald door de deel te nemen partijen. (regulier)
-
Meedenken in samenwerkingsverbanden als Alliantie Sociale Rechtvaardigheid
Doelstelling 16) Ontwikkelen 1 loket
Ontwikkelen van de 1 loket
functie ten behoeve van educatie, kinderopvang, activering, inburgering,
startend ondernemersschap, en wellicht vrijwilligerswerk.
Voorstel
-
in samenwerking met andere gemeentelijke partners en ontwikkelingen bezien of genoemd
loket haalbaar is en op welke termijn. Het past binnen de ontwikkeling van
wijkgerichter werken, dichter bij de burger en laagdrempeliger aanbod
Bijlage
Het overzicht op de volgende pagina geeft aan welke
budgetten per heden beschikbaar zijn voor projecten (krediet in 2002), wat er
tot nog toe gebruikt is, welke verplichtingen er nog zijn en wat er volgend
jaar nodig is.
Aangezien het hier gaat om projecten die kredieten
zijn binnen de reserve integratiebeleid blijven de kredieten door de jaren heen
staan.
Zo is er geld beschikbaar voor het voorschoollokaal
in Poptahof; dat wordt pas besteed als die bouw zo ver gevorderd is. Dat geldt
bijv. ook voor het onderzoek op het terrein van wonen in enkele wijken.
Bovendien is het zo dat op een aantal terreinen gedurende het jaar op
begrotingsposten geboekt wordt en pas aan het eind van het jaar met de
kredieten van de reserve wordt geëgaliseerd. Dit overzicht geeft dus
voornamelijk aan welke projecten in 2003 geld kunnen besteden, dan wel uit nog
beschikbaar krediet, dan wel uit een nieuw krediet.
Daartoe dienen tegelijk met het bekend worden van
de rekeningcijfers de benodigde kredieten per begrotingswijziging geregeld te
worden, rekening houdend met de egalisatie van het afgelopen jaar. De projecten
website, nieuwsbladen, kennisateliers, campagne onbenut talent, stadgesprekken
en allochtoon ondernemersschap, zijn nieuw in dit overzicht.
Voor het oudkomersbeleid geldt dat het
meerjarenplan zoals dat bij het rijk werd ingediend tot en met 2003 (met
uitloop schooljaar 2004) loopt. Daarna moet het gehele bedrag over vier jaar
worden afgerekend. Vandaar de opmerking dat hier het totale budget besteed moet
worden, conform het ingediende plan van aanpak.
Zie volgende pagina ...