Samenvoeging programma’s Integratie en Samen aan de Slag.

 

 

Datum

30-10-2002

Ons Kenmerk

-02/031633

Opsteller

F. Wethmar en P.Tangel

Bijlagen

0        

Onderwerp

-

 

Inleiding

In het programma Integratie en Activering brengen we het bestaande integratiebeleid en het beleid zoals dat is vastgelegd in de nota Samen aan de Slag met elkaar in verband. Samen aan de Slag is een samenhangende aanpak van werkloosheid, armoede en sociaal isolement met als doel kwetsbare groepen zo goed mogelijk in staat te stellen deel te nemen aan de arbeidsmarkt en of de samenleving. Het programma Integratie en Activering zet het ingezette beleid in samenhang voort. Het bevat onder andere nieuwe acties en voorstellen, gerangschikt onder heldere doelstellingen.

 

Het programma richt zich primair op (groepen) mensen die langdurig in een achterstandssituatie (dreigen te) verkeren. Doel is om deze mensen hier met gerichte, concrete acties en projecten uit te halen en hun kansen op inkomen, werk, participatie, opleiding, vorming, integratie, normalisatie, ontspanning en kennismaking te vergroten.

 

De afgelopen jaren heeft de gemeente Delft concrete maatregelen genomen om werkloosheid, armoede, isolement, discriminatie en educatieve achterstand te bestrijden. De komende jaren zetten we dit beleid voort en zetten de maatregelen zo effectief mogelijk en in samenhang in. De gemeente wil daarbij zoveel mogelijk partners betrekken: klanten bevragen op het effect van de genomen maatregelen en, indien nodig, ook de omgeving (fysiek, sociaal) bij de maatregelen betrekken. Daarbij scherp oog hebbend voor mogelijke onbedoelde effecten (stigmatisering, gevoelens van onvrede bij ‘derden’ etc.). Ook zal duidelijk moeten worden dat alle inspanningen ook werkelijk iets uithalen.

 

Collegeprogramma

‘Delft als een stad waar het prettig is om te wonen, met bewoners die betrokken zijn bij hun buurt en hun buren. Een stad die sociaal en economisch gezond is. En een stad die investeert in haar toekomst. Dat zijn de doelen die ons college zich stelt voor deze periode. Doelen die we willen bereiken met bewoners en partners in de stad, met de gemeenteraad en met een gemeentelijke organisatie die stevig inzet op dienstverlening.’, zo begint het collegeprogramma 2002-2006, daarmee het belang aangevend van een goed sociaal klimaat in de stad. Integratie is dan ook een belangrijk aandachtspunt onder de kop Samen leven in het programma. Letterlijk staat er: ‘We beschouwen het respectvol samenleven van oude en nieuwe bevolkingsgroepen als een kernpunt van beleid. [....] De komende jaren zetten we in op de kennismaking tussen (groepen) mensen van diverse afkomst en op het realiseren van deelname van allochtonen in besturen, oudercommissies, wijkcomités en dergelijke. Het ontstaan van witte en zwarte scholen of buurten botst met deze voornemens. Eilandvorming willen we doorbreken, onder meer via de activiteiten van de brede school, versterking van het project ‘onbenut talent’ voor hoger opgeleide migranten, veel aandacht voor allochtone vrouwen en meisjes, het ondersteunen van allochtoon ondernemerschap en door een betere woonkans van allochtonen op woningen in witte buurten. [...] De financiering van het integratiebeleid moet in de komende periode structureel worden geregeld.’

 

Doelstellingen

Het programma Integratie en Activering kent drie hoofddoelstellingen die zich elk laten onderverdelen in subdoelstellingen. Na een opsomming van de hoofd- en subdoelstellingen wordt in acties en voorstellen aangegeven hoe deze doelstellingen kunnen worden behaald.:

 

1)        Integratie en participatie

Door middel van een programmatische aanpak wil de gemeente Delft samenhang creëren tussen initiatieven van vooral bewoners en vrijwilligersgroepen, buurtwerk e.d. die gericht zijn op versterking van het multiculturele aspect van wonen en vrije tijd in Delft . Voorbeelden hiervan zijn Kunst in de Wijk, bij elkaar eten, verhalen vertellen, conversatiegroepen, het project Duimdrop, taallessen door vrijwilligers, bewonersvoorlichting van nieuwkomers en multiculturele wijkfeesten.

 

Initiëren en ontwikkelen van activiteiten gericht op het stimuleren van de deelname van (vooral allochtone) mensen aan besturen, panels, werkgroepen, ouderraden enzovoorts om daarmee hun eigen belangen en culturele achtergronden een plek te geven in onze samenleving en onderdelen daarbinnen als scholen, politieke partijen, buurtwerk, belangengroepen en dergelijke. Hierbij kan het gaan om hulpverlening, ondersteuning met cursusprogramma’s en trajecten.

 

In kaart brengen van wensen en noodzakelijke maatregelen op het terrein van zorg en gezondheid.

 

Voortgang in het Oudkomersbeleid en de uitvoering van de Wet Inburgering Nieuwkomers (WIN) zodat zoveel mogelijk allochtonen zo snel mogelijk de taal en de gewoonten in Nederland kennen en kunnen hanteren, en daardoor ook hun eigen cultuur kunnen communiceren met buren en kennissen en collega’s.

 

2)        Kennismaking en communicatie

Het programma wil bijdragen aan een rustig en veilig klimaat in Delft waarin jongeren en oudere allochtonen en autochtonen elkaar accepteren. Dit lijkt in schril contrast te staan met een werkelijkheid waarin culturen en personen zich steeds verder van elkaar (lijken te) verwijderen! Een onderstroom in onze maatschappij steekt regelmatig zijn wrede kop op: 11 september 2001 (Manhattan, New York), 6 mei 2002 (Mediapark, Hilversum) en onlangs op een parkeerplaats voor een supermarkt in Venlo. Landelijk komen de discussies op dit terrein op gang (normen en waarden). Ook Delft heeft veel werk te verzetten.

 

Het programma geeft migrantenorganisaties een gewaardeerde inbreng in de diverse beleidsterreinen en helpt hun de communicatie met de achterban te versterken. Dit stimuleert een positieve beeldvorming en de uitwisseling van waardevolle aspecten van de diverse autochtone en allochtone culturen in onze samenleving. Het zoeken en vinden van mensen met ‘voorbeeldfuncties’ en hen een actieve rol geven speelt hierin een rol. Hierdoor ontstaat een omstandigheid waarin men meer begrip en waardering voor elkaar kan opbrengen.

 

Bijdragen aan de spreiding van het woningaanbod en voorkomen van te grote concentraties in kleine gebieden. Dit laatste punt zal een eigen aanpak en studie vereisen (zie werkgroepen hierna). In de wijken waar nu een groot deel van de allochtone bevolking woont, zal geconcentreerd gewerkt moeten worden aan de uitvoering van de maatregelen en acties zoals deze in de nota integratiebeleid zijn genoemd.  De relatie met zelforganisaties en de relatie tussen zelforganisaties en hun eigen achterban vormt hierin speerpunt.

 

Op alle fronten worden de communicatiemogelijkheden ondersteund en gestimuleerd: van de gemeente naar de bewoners, tussen de bewoners en binnen de eigen groepen. De gemeente ontwikkelt beleid met richtlijnen voor de meest efficiënte benaderingsmogelijkheden.

 

Samen met alle autochtone en allochtone doelgroepen en in gedeelde verantwoordelijkheid zal een beleidsplan met concrete activiteiten worden ontwikkeld. In het najaar van 2002 zal een ronde tafelconferentie hiertoe het startschot geven.

 

3)        Economische en sociale zelfstandigheid

Realiseren van samenhang en afstemming tussen initiatieven die bijdragen aan het financieel en sociaal onafhankelijk functioneren van instanties en hulpverleners. In dit kader worden de tekorten en het ontstaan daarvan in kaart gebracht en worden maatregelen aangegeven die hierin verbetering zullen moeten brengen. Naast deze inhoud krijgen ook morele aspecten als imago en identiteit van klanten en organisaties aandacht en is er oog voor evenwicht tussen rechten en plichten van klanten.

 

Om onafhankelijk te (kunnen) functioneren zullen mensen een betaalde baan moeten zoeken of een plek in de samenleving waarin hun talenten zodanig tot hun recht komen, dat inkomen, contacten met anderen of identiteitsbeleving het gevolg zijn. Om dit mogelijk te maken moeten we zoeken naar op maat gesneden maatregelen, juist ook voor hen die daar al jaren door omstandigheden niet aan toe gekomen zijn. Daarbij moeten we de hindernissen in kaart brengen die daarbij een rol spelen en maatregelen ontwerpen die niet alleen ondersteunend en begeleidend zijn voor de betrokkenen, maar vooral ook de omgeving, de werkgevers en instanties overtuigen van de talenten en kansen van de betrokkenen.

 

De volgende hoofdstukken geven aan met welke voorstellen en activiteiten de doelstellingen worden nagestreefd.

Binnen iedere doelstelling worden, naast de al lopende initiatieven uit het drie jaar geleden gestarte beleid (zie rapportages en prestatieboek), bij het nieuwe collegeprogramma passende activiteiten of projecten geformuleerd:

Integratie en participatie

 

Doelstelling 1)         Oudkomersbeleid

Binnen de regelgeving van het Rijk en met de uitkering die daarvoor ontvangen wordt tot en met 2003 (met een uitloop naar 2004) het ingediende plan van aanpak en de uitbreiding daarvan uitvoeren.

Aan opvoeders van jonge kinderen en werklozen die minimaal 18 maanden in Nederland zijn worden zogenaamde ‘bouwsteen-trajecten’ aangeboden. Deze duale trajecten stellen hen in staat om hun kennis van de Nederlandse taal te verbeteren en tegelijkertijd aan integratieactiviteiten deel te nemen. Voor opvoeders worden daartoe conversatiegroepen gesteund, door GOA op scholen oudercursussen gegeven en via het Centraal Punt Oudkomers (CPO) mensen geworven die instappen in het bouwstenenprogramma.

Werkloze oudkomers in een fase 4 traject of andere activeringsprogramma’s worden extra ondersteund. Bovendien worden via het CPO nieuwe kandidaten aan deze aanpak aangemeld. Hierbij is extra aandacht nodig voor niet-uitkeringsgerechtigden (NUG-ers); voor deze groep bestaat geen duidelijke richtlijn voor reguliere financiering. Zolang dit niet het geval is, dient voor trajecten ten behoeve van deze groep Oudkomersgeld bestemd te worden uit het Budget Rijksgelden Oudkomersbeleid (zie financieel overzicht).

          

Concreet

 

-          organiseren van een gestroomlijnd registratiesysteem

-          registratie van alle oudkomers binnen IMWIN

-          gestroomlijnde en eenduidige aanpak

-          aandacht voor een goed werkend voorzieningenniveau

-          klantstromen en aantallen in samenhang presenteren

 

Doelstelling 2)         Participatiebevordering

Het bevorderen van participatie door middel van bij de directe leefwereld aansluitende activiteiten. Voorbeelden hiervan zijn: de projecten Wat eten wij vandaag, Verhalen vertellen en de kunstprojecten in de wijken Buitenhof en Voorhof. Deze initiatieven zijn alledrie gestart, maar verdienen nog verdieping, vooral naar de kant van het behouden van de ervaringen in de relaties en netwerken en andere ontmoetingsmomenten.

Verder dient het project Bezoekvrouwen verder uitgebouwd te worden in samenwerking met het Centraal Punt Oudkomers en andere participatiebevorderende projecten als D’ruit, schuldhulpverlening en het Delfts Uitkeringen Informatie Team (Duit).

 

Concreet

-           'Wereldverhalen uit Delft’  - producten tot en met 8 maart 2003  (zie financieel overzicht);

-           Meidengroep Voorhof: 8 tot 12 meiden die door elkaar verhalen te vertellen tot een voorstelling komen (onder professionele  begeleiding). Het script is bruikbaar voor volgende voorstellingen (zie financieel overzicht);

-           Multicultureel vrouwennetwerk: vrouwenkoor - vrouwen met verschillende achtergronden zingen liederen uit hun eigen cultuur én elkaars liederen.  (regulier)

-           Multicultureel vrouwennetwerk: onderzocht worden de mogelijkheden voor een toneelvoorstelling of een dansvoorstelling (regulier)

-           Multicultureel vrouwencultuurfestival op 8 maart 2003 in theater De Veste met diverse optredens en workshops (financiering emancipatiebudget).

-           Vervolgactiviteiten plannen in samenhang met o.a. wijktheater en andere cultuurprojecten.

-           Bezoekvrouwen:  huisbezoeken afleggen, doorverwijzingen  (zie financieel overzicht en regulier)

-           (samen met CPO) activiteiten organiseren

 

Doelstelling 3)         Stimuleren van deelname

Het stimuleren van deelname aan bijvoorbeeld besturen, ouderraden en ondernemingsraden enerzijds en anderzijds het ondernemen van activiteiten waardoor deze organen waarde hechten aan deelname uit allochtone kringen. Het zal hierbij gaan om cursussen en trainingen voor de doelgroepen en om het zichtbaar maken van de opbrengst van hun deelname (zie financieel overzicht en regulier)

                   

Concreet

-           organiseren van 10 ‘vacatures’

-           organiseren van opvulling vacatures met kandidaten

-           bieden van aanbod (vraaggericht) naar alle betrokkenen (training, luisterend oor etc.)

-           evaluatie met betrokkenen

-           evaluatie inzetten als instrument voor vervolgstappen

    

Doelstelling 4)         Cultuur plaats geven in de zorg

Op diverse zorgterreinen (ouderenhuisvesting, gezondheidscentra, jeugdzorgteams) de aandacht voor de eigenheid van andere culturen meer plaats laten krijgen. Aandacht voor gezondheidsvoorlichting voor allochtonen.

 

Concreet

-           bijdrage leveren aan de ouderenhuisvesting, onder andere door het interpreteren van onderzoeken van SOD;

-           organiseren van een zorgconferentie met als doel samen met partijen te komen tot een steviger inzet van (hoger opgeleide) allochtonen binnen de zorg;

-           Inzet: idee-vorming om een expertisebureau Zorg op te richten met als doel:

-            gezondheidsvoorlichting voor allochtonen

-            leveren praktisch voorbereidend werk (vertalingen, maken afspraken e.d.) voor huisartsen, tandartsen, ziekenhuizen, instellingen

-            leveren inhoudelijk voorbereidend werk (intakegesprek waarbij onder meer de typische allochtone ‘bijzonderheden’ worden vermeld)

 

Doelstelling 5)         Maatschappelijke begeleiding niet-vluchtelingen.

Ten behoeve van nieuwkomers niet-vluchtelingen en eventueel oudkomers uitvoeren van de kennismaking en maatschappelijke begeleiding in de Nederlandse samenleving (zie financieel overzicht en regulier WIN-budget).

 

Concreet

-           zorg dragen voor een bij de uitvoering van de WIN en het Oudkomersbeleid en de begeleiding zoals de Stichting Vluchtelingenwerk Delft (SVD) die voor de vluchtelingen verzorgt, uitvoering van deze begeleiding. Hierbij gebruik maken van het door Mutant uitgevoerde onderzoek.

 

Kennismaking en communicatie

 

Doelstelling 6)         Intensivering contacten diverse bevolkingsgroepen

Enerzijds is het van groot belang de contacten met de zelforganisaties goed te onderhouden en samen met hen de achterban van deze organisaties te bereiken.

Anderzijds willen we graag breed contact met de bewoners van de stad, voor een aantal grote groepen ook per bevolkingsgroep. Zo willen we bezien of het mogelijk is met de bewoners van Turkse, Marokkaanse, Somalische en Antilliaanse afkomst ieder apart een ‘stadsgesprek’ te organiseren. Een gesprek waar ook autochtone bewoners aan meedoen.

In die gesprekken willen we graag alle mogelijkheden die het integratie en activeringsbeleid biedt, uitleggen, maar net zo graag van de bewoners horen wat hen bezig houdt. We zullen voor het vormgeven en begeleiden van deze gesprekken een beroep doen op een deskundige.

 

Concreet

-           Mogelijkheden voor stadsgesprekken met diverse bevolkingsgroepen onderzoeken;

-           Inschakelen van een deskundige daarbij.

 

Doelstelling 7)         Communicatiekanalen scheppen

Het scheppen van communicatiekanalen om de informatie tussen allochtonen en autochtonen structureel te verbeteren. Samen met de Werkgroep Migranten-communicatie wordt het voor diverse groepen mogelijk gemaakt op diverse manieren naar buiten te treden (radio, websites,  bladen, bijeenkomsten, netwerken

 

Concreet

-           Bezinning op de functie van de Werkgroep Migrantencommunicatie en de vertegenwoordiging in andere organen als klantenpanels en stuurgroepen;

-           In 2003 komt een website operationeel  (zie financieel overzicht)

-           In 2003 hebben drie zelforganisaties een eigen nieuwsbrief  (zie financieel overzicht)

-           Instellen van een gespreksforum met deelname van zowel allochtonen als

-           autochtonen!) in 2003

-           Organiseren van vier kennisateliers in 2003 (zie financieel overzicht)

-           De mogelijkheid bezien van het inzetten van sociale ambassadeurs uit doelgroepen zelf om bijvoorbeeld meningen te polsen en vragenlijsten persoonlijk rond te brengen bij (moeilijk bereikbare) doelgroepen

-            komen tot een concreet communicatie– en participatieplan c.q. haalbaarheidsplan om allochtone vrouwen en jongeren te betrekken bij speerpunten in dit programma

 

Doelstelling 8)         Vernieuwd diversiteitsbeleid

Zowel binnen de gemeente als samen met andere instellingen en groepen zal een vernieuwd diversiteitsbeleid gestalte krijgen. Daarbij bestaan grote relaties met de nota die om het onderlinge gesprek in de Delftse bevolkingssamenstelling op een constructieve manier in stand te houden. De in het vorige onderdeel genoemde stimuleren van deelname aan besturen hoort duidelijk bij dit communicatietraject.

 

  Concreet

-           De gemeente zal (voorbeeldfunctie) een startnotitie opstellen waarin zij haar initiatieven en gedachten op dit terrein presenteert 

-           Deze notitie vormt het startschot voor een aantal ontmoetingen (ronde tafel bijeenkomst, werkgroepen, kennisateliers, maar ook digitale ‘ontmoetingen’);

-           De twee genoemde acties moeten leiden tot  een interactieve notitie in het voorjaar van 2003 waarin naast de inhoudelijke ontwikkelingen zeer nadrukkelijk ook ‘klimaat en sfeer’ in de stad worden meegewogen;

-           De initiatiefgroep Integratie komt voort uit de groep die de activiteiten rond 'Wat eten wij vandaag' heeft georganiseerd. De initiatiefgroep is bezig om door middel van een wervingscampagne mensen en organisaties te interesseren voor het mee-organiseren van activiteiten die het contact tussen autochtone en allochtone Delftenaren bevordert. Op dit moment is het uitgangspunt om in ieder geval door te gaan met de 'Wat eten we vandaag' initiatieven.

-           In overleg (interactief ) zal een nota worden geproduceerd waarin activiteiten en plannen worden aangegeven die bijdragen aan de onderlinge kennismaking en het deelnemen aan de Delftse samenleving. De start hiervoor is de ronde tafel conferentie in het najaar 2002. De notitie is gereed in april/mei 2003.

 

Doelstelling 9)         Onderzoek met woningcorporaties

Samen met de woningcorporaties onderzoekt de gemeente hoe in enkele wijken concentraties van allochtonen kunnen worden verminderd en hoe de mogelijkheden uitgebreid kunnen worden om elders woningen te vinden die passen bij de wensen van de allochtone bevolking. (zie financieel overzicht0

 

Concreet

-           Formuleren van een onderzoeksopdracht in samenwerking met woningbouwcorporaties

-           Laten verrichten onderzoek (2003)

-           Bespreken resultaat (2003)

-           Indien besloten: opstellen en uitvoeren implementatieplan (2003 en verder)

 

Economische en sociale zelfstandigheid

 

Doelstelling 10)      Voortzetten project Onbenut Talent

Uitbouwen en doorzetten van het project Onbenut Talent.  De begeleiding van de cliënten in regie brengen en de deskundigheid en netwerken van de coaches selectiever en efficiënter inzetten. (zie financieel overzicht)

 

Voorstel

-           Opstellen van een werkplan  voor 2003, inclusief prestatie-indicatoren: gereed december 2002

-           Uitbouw van Onbenut Talent in de gezondheidszorg (zie ook voorstel Integratie en Participatie: punt 4)

-           Uitbouw van Onbenut Talent in de gezondheidszorg door het inzetten van extra menskracht om de coaches in de zorgsector te ondersteunen en het zorgnetwerk te vergroten en versterken. In samenwerking met de Regionale Commissie Gezondheidszorg is hiertoe een subsidieverzoek ingediend bij de provincie Zuid-Holland

 

Doelstelling 11)      Uitbreiden en versterken van het netwerk van werkgevers

Voorstel

-           een bewust en gericht eigen campagneoffensief inzetten (met medeweten van de gemeentelijke relatiebeheerders) om concrete actiepunten bij werkgevers (-verenigingen) onder de aandacht te brengen

-           In 2003 komen met een gericht campagneplan

-      informatiemarkt

Organiseren van een Banenmarkt, of andere uitwisseling tussen werkgevers en opleidingen en werkzoekenden

 

-           Opstellen van een logisch stroomschema ten aanzien van ‘werkgelegenheid en werkloosheidsaanpak’ (deelnemers: CKE, SCB en WIZ en externe partners zoals de Kamer van Koophandel en reďntegratiebedrijf) (januari 2003)

-           Aansluitend komen tot een preventiever aanpak van de aansluiting onderwijs en educatie met werkloosheidsbestrijding en scheppen werkgelegenheid (april 2003)

-           In april 2003 komen tot een gericht stappenplan, inclusief prestatie-indicatoren om toe te werken naar een zo maximaal mogelijk haalbare situatie

 

Doelstelling 12)      Uitvoering en versterking diversiteitsbeleid op P&O-terrein

Bezetting van banen door allochtonen, vooral ook doorstroming vanuit Onbenut Talent en I/D-banen; voorbeeldfunctie van de gemeente scheppen; inzetten geslaagde kandidaten in de communicatietrajecten om imageverbetering te bewerkstelligen.

 

Voorstel

-           Opstellen van een gemeentelijk ambitieplan ten aanzien van gemeentelijk allochtoon personeel, waaronder ook de doorstroom van I/D-werknemers inclusief de maatregelen om dit doel te realiseren

-           Samen met de inkoopverantwoordelijken reďntegratiebedrijven op het terrein van Werk bezien of  het effectief is aparte prestatie-indicatoren ten aanzien van de reguliere uitstroom van allochtone werkzoekenden c.q. positieverbeteraars in de inkoopcyclus mee te nemen (ook inzet voor het project Onbenut Talent)

 

Doelstelling 13)      Informatiemarkt

Organiseren van een informatiemarkt met het oog op het uitwisselen van informatie tussen werkgevers, opleidingen en werkzoekenden en om de contacten met werkgevers uit te breiden en te verstevigen.

 

Voorstel

-           Het organiseren van een informatiemarkt.

-           Een campagneplan opstellen in samenwerking met Onbenut Talent, het CPO en relatiebeheerders van het Service Centrum Bedrijven (SBC) van Publiekszaken.

-           Opstellen van een logisch stroomschema ten aanzien van ‘werkgelegenheid en werkloosheidsaanpak’, met deelnemers CKE, SCB, WIZ en externe partners als de kamer van Koophandel en reďntegratiebedrijven (januari 2003).

-           Aansluitend komen tot een preventiever aanpak van de aansluiting onderwijs/educatie met werkloosheidsbestrijding en het scheppen van werkgelegenheid (april 2003).

-           Een gericht stappenplan inclusief prestatie-indicatoren om toe te werken naar een zo maximaal mogelijk haalbare situatie.

 

Doelstelling 14)      Allochtoon ondernemerschap en thuiswerken

Stimuleren van en voorwaarden scheppen ten aanzien van allochtoon ondernemersschap en het voor meerdere doelgroepen bevorderen van de mogelijkheden van thuiswerken. (zie financieel overzicht)

 

Voorstel

-           Maatregelen treffen om te komen totMeewerken aan een laagdrempelige toegangsmogelijkheid ondernemersbalie voor bijzondere doelgroepen (waaronder allochtone starters en doorstarters)

-           Het versterken van de naamsbekendheid van de BZ-afdeling van de sector Werk, Inkomen en Zorg

-           Komen met een concreet voorstel om een allochtone ondernemersvereniging in oprichting  facilitair te ondersteunen

-           Facilitair ondersteunen van het project Aan huis gebonden en mogelijk andere initiatieven op dit terrein.

 

Doelstelling 15)      Alliantie sSociale rechtvaardigheid

Stimuleren van en meewerken aan lokale en regionale initiatieven die bijdragen aan bestrijding van onrechtvaardige ongelijkheid op het terrein van inkomen, werkgelegenheid en maatschappelijke participatie.Meewerken aan de alliantie sociale rechtvaardigheid; oOnderzoeken van de mogelijkheden van incentivebeleid in samenhang met andere initiatieven. (regulier)

 

Voorstel

-           Samen met betrokken in- en externe partners bezien of een aantal ingezette projecten in het kader van Samen aan de Slag (DUIT, Sociaal Isolement, Incentive, arbeidsmarktprojecten en eenoudergezinnen) het beoogde effect sorteren, in samenhang worden bezien en of er nog verbeterpunten te formuleren zijn;

-           Het maken van een notitie over niet-uitkeringsgerechtigden die (nog) niet toe zijn aan een gesprek bij het CWI en deelnemen aan gemeentelijke projecten (ook: projecten BWD, Vluchtelingenwerk). Centrale vragen: wat bieden wij als gemeente als perspectief, worden er verwachtingen gewekt, kunnen die worden waargemaakt? Etcetera.

-           Organiseren van periodieke sociale conferenties waarbij in– en externe partners op het terrein van inkomen, (geestelijke) armoede, zorg en sociaal isolement elkaar kunnen ontmoeten, kennis uitwisselen en kunnen netwerken. De gemeente vervult de rol van de organisator. De opzet wordt bepaald door de deel te nemen partijen.  (regulier)

-           Meedenken in samenwerkingsverbanden als Alliantie Sociale Rechtvaardigheid

 

Doelstelling 16)      Ontwikkelen 1 loket

Ontwikkelen van de 1 loket functie ten behoeve van educatie, kinderopvang, activering, inburgering, startend ondernemersschap, en wellicht vrijwilligerswerk.

 

Voorstel

-         in samenwerking met  andere gemeentelijke partners en ontwikkelingen bezien of genoemd loket haalbaar is en op welke termijn. Het past binnen de ontwikkeling van wijkgerichter werken, dichter bij de burger en laagdrempeliger aanbod


Bijlage

Toelichting financieel overzicht mogelijke toedeling budgetten 2003

 

Het overzicht op de volgende pagina geeft aan welke budgetten per heden beschikbaar zijn voor projecten (krediet in 2002), wat er tot nog toe gebruikt is, welke verplichtingen er nog zijn en wat er volgend jaar nodig is.

Aangezien het hier gaat om projecten die kredieten zijn binnen de reserve integratiebeleid blijven de kredieten door de jaren heen staan.

Zo is er geld beschikbaar voor het voorschoollokaal in Poptahof; dat wordt pas besteed als die bouw zo ver gevorderd is. Dat geldt bijv. ook voor het onderzoek op het terrein van wonen in enkele wijken. Bovendien is het zo dat op een aantal terreinen gedurende het jaar op begrotingsposten geboekt wordt en pas aan het eind van het jaar met de kredieten van de reserve wordt geëgaliseerd. Dit overzicht geeft dus voornamelijk aan welke projecten in 2003 geld kunnen besteden, dan wel uit nog beschikbaar krediet, dan wel uit een nieuw krediet.

Daartoe dienen tegelijk met het bekend worden van de rekeningcijfers de benodigde kredieten per begrotingswijziging geregeld te worden, rekening houdend met de egalisatie van het afgelopen jaar. De projecten website, nieuwsbladen, kennisateliers, campagne onbenut talent, stadgesprekken en allochtoon ondernemersschap, zijn nieuw in dit overzicht.

Voor het oudkomersbeleid geldt dat het meerjarenplan zoals dat bij het rijk werd ingediend tot en met 2003 (met uitloop schooljaar 2004) loopt. Daarna moet het gehele bedrag over vier jaar worden afgerekend. Vandaar de opmerking dat hier het totale budget besteed moet worden, conform het ingediende plan van aanpak.

 

Zie volgende pagina ...