Per
1 januari 2003 krijgen de gemeenten de regie over de gehele
jeugdgezondheidszorg van 0-19 jaar (JGZ). Voor de gemeente Delft betekent het
dat zij een subsidierelatie met de Stichting Maatzorg dient aan te gaan voor
subsidiering van de consultatiebureaus voor de uitvoering van de JGZ 0-4 jaar.
De
financiering bestaat uit een uniform deel en een maatwerkdeel.
Het
definitieve subsidiebesluit zal gebaseerd zijn op het kortgeleden landelijk
vastgestelde basistakenpakket Jeugdgezondheidszorg (de invulling van het
uniforme deel), de registratierichtlijnen en de ontwikkelingen van het traject
‘naar integrale JGZ’. De resultaten van de uitwerking van deze informatie zijn
halverwege 2003 te verwachten.
Om
te zorgen dat de Stichting Maatzorg tijdig geld krijgt om haar activiteiten
vanaf 1 januari 2003 voort te zetten wordt voorgesteld om de Stichting Maatzorg
een voorlopige subsidie toe te kennen vooruitlopend op de definitieve subsidie.
Het
beleid is er op gericht om in het hele land te komen tot integrale
jeugdgezondheidszorg voor 0-19 jarigen. Daartoe is de Wet collectieve preventie
volksgezondheid aangepast. Het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport
(VWS), de vereniging van Nederlandse gemeenten (VNG) en de Landelijke
Vereniging voor Thuiszorg (LVT) hebben een landelijk convenant getekend met als
doel de realisering van een kwalitatief hoogwaardige integrale
jeugdgezondheidszorg (0-19 jaar). Het uitgebreide convenant is gericht op een
zorgvuldige voorbereiding van de invoering van de integrale
jeugdgezondheidszorg.
Binnen
het proces van de integrale jeugdgezondheidszorg dienen de uitvoerende
organisaties, de GGD en de thuiszorg vanaf 1 januari 2003 stapsgewijs het
nieuwe landelijk basistakenpakket JGZ in te voeren.
Het
basistakenpakket van de integrale JGZ is een pakket van de volgende zes
productgroepen.
·
Monitoren en signalering
·
Vaststellen van de zorgbehoefte
·
Screeningen en vaccinaties
·
Voorlichting, advies, instructie en begeleiding
·
Beïnvloeden van gezondheidsbedreigingen
·
Samenwerken rond zorgsystemen, netwerken en overleg
Het
basistakenpakket bestaat uit een uniform en een maatwerkdeel.
Het
uniforme deel van het basistakenpakket bestaat uit werkzaamheden die
gestandaardiseerd aan alle individuen uit de doelgroep op uniforme wijze moeten
worden aangeboden. De contactmomenten zijn inmiddels in concept bekend. De
gemeente Delft gaat met zowel de GGD als Maatzorg bezien hoe de producten van
het basispakket daadwerkelijk vertaald gaan worden (het activiteitenniveau).
Het
maatwerkdeel bestaat uit werkzaamheden uit het basistakenpakket JGZ waarbij de
gemeenten de (inhoudelijke) beleidsvrijheid hebben om het aanbod daarvan af te
stemmen op zowel specifieke zorgbehoeften van individuen als op lokale of
regionale en epidemiologische gegevens (de gezondheidssituatie).
Gemeentelijke
verantwoordelijkheid
De
gemeenten hebben verantwoordelijkheden inzake regie, beleidsontwikkeling en
uitvoering JGZ. De gemeentelijke regie moet ervoor zorgen dat de afstemming
tussen GGD’en en thuiszorginstellingen versterkt wordt. Dit moet er toe leiden
dat de zorg voor kinderen en jeugdigen van 0 tot 19 jaar integraal en in
samenhang met andere beleidsterreinen (lokaal jeugdbeleid) wordt aangeboden.
De
gemeenten waren al verantwoordelijk voor de jeugdgezondheidszorg van 4-19 jaar
die door de GGD wordt uitgevoerd. Daar komt dus de verantwoordelijkheid voor de
jeugdgezondheidszorg van 0-4 jaar bij. De JGZ 0-4 jaar wordt uitgevoerd door de
consultatiebureaus. Deze consultatiebureaus zijn (veelal) onderdeel van een
thuiszorginstelling. In Delft is dat de Stichting Maatzorg.
In
onze regio hebben de Delfland-gemeenten en de Stichting Maatzorg en de GGD
Zuid-Holland West (voorheen GGD Delfland) al in 2000 een traject gestart om tot
een integrale jeugdgezondheidszorg voor 0 tot 19-jarigen te komen. Eén van de
belangrijkste projecten op dit moment is het vormen van JGZ-teams in de wijken.
Ook de intensivering van de vroegsignalering, de verwijzing naar de voorschool,
aandacht voor allochtonen en risicogroepen wordt verder uitgewerkt. Op een
eerder tijdstip bent u hierover inhoudelijk geïnformeerd.
Het
afgelopen jaar is onderzocht hoe de Integrale JGZ organisatorisch vorm zou
moeten krijgen. Lange tijd is beoogd een Joint Venture te vormen. Helaas heeft
het ministerie van VWS besloten hier geen subsidie voor beschikbaar te stellen.
De opzet van de ‘ JGZ nieuwe stijl’ wordt nu uitgewerkt in een nauwere
samenwerking, waarbij de vorming van geïntegreerde teams, werken in de wijk en
gezamenlijke beleidsontwikkeling voorop blijven staan.
Gemeenten
krijgen de financiële verantwoordelijkheid voor de gehele JGZ. De financiering
van de JGZ 4-19 jaar blijft doorlopen als onderdeel van het totale budget voor
de GGD. De financiering van de thuiszorg voor de uitvoering van de JGZ 0-4 jaar
gaat eveneens via de gemeente lopen. Daarbij moet een onderscheid gemaakt
worden tussen financiering van het uniform deel en financiering van het
maatwerkdeel van het basistakenpakket.
De
gemeenten dragen ook zorg voor de financiering van het maatwerkdeel van het
basistakenpakket. De gemeenten krijgen van VWS extra gelden voor de uitvoering
van het maatwerkdeel van het basistakenpakket. Ook dit zal naar verwachting
zeer binnenkort door VWS schriftelijk bericht worden.
De
gemeente financiert de JGZ 4-19 jaar middels de begroting van de GGD. Nieuw is
dat de gemeente met de thuiszorginstelling een subsidierelatie dient aan te
gaan voor de financiering van de JGZ 0- 4 jaar. Er is op dit moment nog te veel
onduidelijk om al een definitief subsidievoorstel voor subsidiering van de JGZ
0-4 jaar voor te leggen. Vanaf 1 januari 2003 heeft de gemeente echter al wel
de financiële verantwoordelijkheid voor de JGZ 0-4 jaar en dient de thuiszorg
gesubsidieerd te worden.
Het
is nu al duidelijk dat de officiële besluitvorming met betrekking tot het
toekennen van de financiële middelen aan de thuiszorgorganisaties niet voor
1.1.2003 kan plaatsvinden. Omdat wij ons realiseren dat de Stichting Maatzorg
voor de uitvoering van de JGZ per 1
januari 2003 afhankelijk is van gemeentelijke subsidie, stellen wij het
volgende voor.
Vooruitlopend
op het definitieve subsidievoorstel, de raad in december te verzoeken in te
stemmen met een voorlopige subsidie aan de Stichting Maatzorg. Deze subsidie
zal niet volledig zijn en 75% van de totale subsidie voor het uniforme deel
2003 JGZ 0-4 jaar bedragen, zoals aan de Gemeente Delft toegekend volgens de
Regeling Specifieke Uitkering (RSU) uniform deel JGZ 0-4 jarigen.
Aan
het toekennen van de voorlopige subsidie stellen wij voor de volgende
voorwaarden te verbinden:
1)
In het eerste half jaar van 2003 zal Maatzorg inzicht moeten geven in de
huidige producten en de nieuwe producten op basis van het nieuwe uniforme
pakket,
2)
Het samenstellen van de
JGZ-teams is voor Delft een belangrijk uitgangspunt’
3)
In de vertaling van de producten naar daadwerkelijke activiteiten zal
met nadruk aandacht moeten zijn voor vroegsignalering en verwijzing naar de
voorschool
4)
Op basis van de nieuwe productbeschrijvingen zal een productbegroting
gemaakt dienen te worden.
Op
basis van de aanvraag volgens het model subsidiebesluit VNG en de resultaten
van het traject ‘Naar Integrale JGZ’ zullen wij de raad een definitief
subsidievoorstel doen.
Wij verwachten dat de raad in
mei 2003 hierover een besluit zal nemen.
Aan de raad voor te stellen
1.
In te stemmen met een voorlopige subsidie aan de Stichting Maatzorg voor
de uitvoering van het uniform deel van het basistakenpakket JGZ gericht op 0-4
jarigen
2.
De hoogte van de voorlopig te verlenen subsidie te bepalen op €
635.000,- zijnde 75% van het totale bedrag voor het uniforme deel 2003 volgens
de Regeling Specifieke Uitkering (RSU) uniform deel JGZ 0-4 jarigen
3.
Aan de subsidiebeschikking de volgende vier voorwaarden te verbinden,
zijnde het inzichtelijk maken van de producten (oud en nieuw), het meewerken
aan de vorming van de JGZ-teams, de vertaling van de producten naar de
activiteiten met nadruk op de vroegsignalering en voorschool en het omvormen
van de begroting 2003 naar een productbegroting.
4.
Medio 2003 een definitief subsidiebesluit te nemen dat mede gebaseerd is
op de voorwaarden van het Model subsidiebesluit en de resultaten van het
traject ‘Naar Integrale JGZ’.