02/037439
Sector WIZ
RAPPORTAGE 3e KWARTAAL 2002
t.b.v. College van B&W
(t.k.n. van commissie WZO)
definitieve versie d.d.: 29-11-
2002
Inhoudsopgave
4c. I/D-banen (In- en Doorstroombanen)
5. Wet Voorzieningen Gehandicapten
6. Ontwikkeling klantaantallen
Wet
Inburgering Nieuwkomers
Tabel
1.1A: ontwikkeling van het aantal Inburgeringstrajecten gemeente Delft en regio
gemeenten
Realisatie
t/m 3e kwartaal 2002 |
Productie |
WIN |
WIN |
Totaal |
|
prognose |
Trajecten |
Trajecten |
WIN |
|
2002 |
Delft |
Regio |
Trajecten |
Aantal Inburgeringstrajecten op 01-01-2002 |
|
389 |
54 |
443 |
Instroom van nieuwe trajecten |
200 |
148 |
25 |
173 |
Uitstroom (Beëindigde trajecten) |
|
178 |
21 |
199 |
Aantal Inburgeringstrajecten
op 30-09-2002 |
|
388 |
55 |
443 |
Bron: Imwin Noot
1: m.i.v. 2001 wordt voor de WIN het aantal Inburgeringstrajecten gemeten.
Noot 2: Het aantal
instroom en uitstroom is op dit moment niet exact te bepalen. Dit maakt dat de
cijfers niet volledig op elkaar aansluiten.
Voor
het team Inburgering is een case-load van 450 cliënten in beheer als
taakstelling vastgesteld.
Tabel 1.1B:
Prognose productie 2003
Productieprognose instroom per jaar |
200-220 nieuwe klanten |
|
|
Duur van het totale traject |
22 maanden |
Intake/Inburgeringsonderzoekfase |
4
maanden maximaal |
Educatieve
fase |
12 maanden |
Doorgeleidingsfase |
6
maanden |
|
|
Prognose uitstroom per jaar |
200 |
N.B.:
bovenstaande termijnen zijn vastgesteld in de WIN
Figuur
1.1: instroom van Nieuwkomers Figuur 1.2: ontwikkeling caseload Nieuwkomers
Tabel
1.2: specificatie van de uitstroom van Nieuwkomers (WIN-cliënten) uit de
doorgeleidingsfase
Realisatie
t/m 3e kwartaal 2002 |
WIN |
WIN |
Totaal |
|
|
Trajecten |
Trajecten |
WIN |
Idem |
Uitstroom naar: |
Delft |
Regio |
Trajecten |
In % |
Werk |
52 |
11 |
63 |
32% |
Overdracht Activering of T&M |
25 |
1 |
26 |
13% |
Bemiddeling CWI |
17 |
2 |
19 |
10% |
Studie (regulier onderwijs) |
14 |
2 |
16 |
8% |
Verhuizing |
28 |
2 |
30 |
15% |
Permanent ontheffing |
10 |
0 |
10 |
5% |
Persoonlijke reden |
18 |
2 |
20 |
10% |
Overig |
14 |
1 |
15 |
8% |
Totaal
uitgestroomd |
178 |
21 |
199 |
100% |
Bron:
ImWin Noot: de doorgeleidingsfase
duurt max. 6 maanden
Tabel
2.1: ontwikkeling van het aantal Voortrajecten en Verlengde Voortrajecten
gemeente Delft
Realisatie
t/m 3e kwartaal 2002 |
Totaal |
|
(Verl.)Voor- |
|
Trajecten |
Aantal Voortrajecten op 01-01-2002 |
111 |
Aantal Voortrajecten op
30-09-2002 |
30 |
Bron: ImWin A&I Noot: stroomoverzicht is
nog niet sluitend
Tabel
2.2: ontwikkeling van het aantal Trajecten fase-4 gemeente Delft
Realisatie
t/m 3e kwartaal 2002 |
aantal |
|
Fase-4 |
|
Trajecten |
Aantal lopendeTrajecten op 01-01-2002 |
181 |
Overdrachten vanuit (Verl.) Voortrajecten¹ |
65 |
Uitstroom (BeëindigdeTrajecten) |
33 |
Aantal Trajecten op
30-09-2002 |
213 |
Bron: Imwin A&I
Tabel
2.3: specificatie van de beëindigde voortrajecten en trajecten fase 4
|
(Verl.) |
|
Totaal |
|
|
Voor- |
Fase-4 |
t/m 3e kw |
Idem |
Uit-/ Doorstroom naar: |
trajecten |
Trajecten |
2002 |
In% |
Plaatsing niet-gesubsidieerde arbeid |
5 |
3 |
8 |
11% |
Plaatsing ID-baan |
|
|
0 |
0% |
Plaatsing Overig |
|
|
0 |
0% |
Overdracht naar WIW |
|
5 |
5 |
7% |
Overdracht naar CWI |
|
|
0 |
0% |
Overdracht naar T&M fase 4 |
|
5 |
5 |
7% |
Geen Traject en retour Inkomen: Zorg |
31 |
20 |
51 |
71% |
Overig |
3 |
|
3 |
4% |
Totaal
uitgestroomd |
39 |
33 |
72 |
100% |
Bron: Imwin A&I
Een
groot deel van de trajecten dat wordt beëindigd, mondt uit in een
terugkoppeling naar Inkomen. De uitstroom naar Inkomen uit het voortraject
betreft vooral personen die om uiteenlopende redenen nog niet instaat geacht
worden om een Fase 4-traject te volgen. Veelal gaat het om meervoudige
problematieken met daarbij de inschatting dat enige activering nog niet
mogelijk is.
De
uitstroom uit de trajecten naar Inkomen geeft abusievelijk aan dat het hier zou
gaan om personen die geen traject hebben gevolgd. Doordat de
invoermogelijkheden in het Klantvolg- systeem nog niet optimaal zijn, lijkt het
erop dat bij een grote groep klanten de trajecten worden beëindigd terwijl er
geen activerende stappen zijn gezet.
Dit
blijkt in de praktijk niet zo te zijn. Het gaat bij de terugkoppeling naar
Inkomen vanuit de trajecten in veel gevallen om personen die geruime tijd
begeleid zijn en wel degelijk geactiveerd zijn en nog steeds deelnemen aan
activiteiten.
Echter
het maximaal haalbare voor deze klanten is bereikt met de stappen die zijn
onder-nomen en de activiteiten waaraan zij deelnemen. Met andere woorden: op
het gebied van sociale activering zijn behoorlijke stappen gezet.
Reden
van terugkoppeling naar Inkomen is dat er geen nieuwe stappen gezet kunnen
worden. Inkomen kan de continuïteit bewaken. Wanneer een persoon zulke
vorderingen heeft gemaakt dat een vervolgstap mogelijk is dan kan een klant
weer in beeld komen bij het Fase 4-team.
In
het klantvolgsysteem zullen aanpassingen moeten worden gedaan om bovenstaande
beweging beter in beeld te krijgen. In de binnenkort te verschijnen nota
klantmanagement worden hieromtrent concrete voorstellen gedaan (aanpak
doelgroep zorg).
Doelgroepen
Tabel
2.4: specificatie van de lopende
trajecten naar doelgroepen¹ ultimo 3e kwartaal
|
(Verl.) |
|
|
|
Voor- |
Fase-4 |
|
|
Trajecten |
Trajecten |
Totaal |
Eenouder |
8 |
37 |
45 |
Jongere < 23 jaar |
0 |
1 |
1 |
Migranten en Oudkomers |
7 |
88 |
95 |
Vluchteling |
5 |
53 |
58 |
Bron: Imwin A&I Noot¹: 1 cliënt kan tot geen, één of meerdere doelgroepen gerekend
worden
Noot¹: 2 het
aantal lopend ultimo van de maand voor (verlengde)voortrajecten zijn niet
opgenomen
Regeling Bonus Sociale
Activering
Op het moment van uitkomen
van deze rapportage zijn er nog geen gegevens t/m het 3e kwartaal
beschikbaar.
Algemeen
Regiefunctie Toeleiding & Monitoring
Tabel 3.1: ontwikkeling van de caseload van het
vakteam Toeleiding & Monitoring (T&M) Delft
|
|
3e kw 2002 |
Jaar 2001 |
|
doel |
Totaal |
Totaal |
|
2002 |
T&M |
T&M |
Aantal klanten in caseload T&M op 01-01-2002 |
|
523 |
(337) |
Instroom nieuwe klanten T&M vanuit CWI |
761 |
586 |
585 |
Uitstroom klanten vanuit T&M |
|
328 |
372 |
Aantal klanten in caseload T&M op 30-09-2002 |
|
781 |
523 |
Bron: Imwin A&I
Binnen het arbeidsmarkt beleid 2002 heeft de
gemeente Delft als doelstelling geformuleerd om een sluitende aanpak t.a.v.
reïntegratie te bieden aan de nieuwe instroom werkzoekenden klanten fase 2 ,
fase 3 en fase 4. (inclusief de niet uitkeringsgerechtigden en ANWers) alsook aan
de zittende ABW klanten fase 2 en fase 3.
Daarnaast wil de gemeente de fase 4 aanpak
vergroten door de inkoop van extra fase 4 trajecten. Het totaal aantal
benodigde reintegratietrajecten ter realisatie van deze doelstelling is geraamd
op 375 waarvan 290 fase 2/3 en 85 fase 4 .
(De doelstelling is bijgesteld t.o.v. van de
doelstelling genoemd in vorige kwaraps. Reden hiervoor is dat het contract met reintegratiebedrijf Alexander Calder afgesloten is voor 2 jaar
i.p.v. 1 jaar. Dit betekent dat het aantal trajecten van 180 over 2 jaren
gesmeerd moeten worden. Hierdoor is de totale taakstelling met het aantal van
90 verminderd.
Het vakteam T&M verzorgt de toeleiding naar
deze contracten en houdt vervolgens regie op de voortgang van klanten en op de
contractafspraken die met elk reintegratiebedrijf is vastgelegd.
Tevens verzorgt dit vakteam de toeleiding naar de
WIW en ID dienstverbanden.In 2002 zullen 160 klanten aangemeld worden voor een
WiW dienstbetrekking .
Voor de toeleiding naar ID dienstbetrekkingen is in
beginsel de doelstelling van 50 klanten vastgelegd. Echter door de huidige
bezuinigingsontwikkelingen binnen het gesubsidieerde werk heeft de gemeente
Delft ervoor gekozen om alleen nieuwe klanten toe te leiden t.b.v. de
vervangingsvraag ID banen. Een concreet aantal t.a.v. de vervangsvraag ID is
echter niet van tevoren te beïnvloeden.
De gemeentelijke doelstelling wat betreft op het
aantal in te zetten reintegratietrajecten en gesubsidieerde arbeid ligt hiermee
op 585 .
Om deze contractuele afspraken te kunnen garanderen
dient de instroom vanuit het CWI naar het vakteam T&M ongeveer 1/3 hoger te
liggen dan de doelstelling t.a.v. de doelstellingen op de contracten. Hiermee
komt de instroom vanuit het CWI op 761 te liggen.
Doelstelllingen aan te melden klanten bij
trajectorganisaties
Tabel
3.2 Aantal klanten dat naar trajectorganisaties is aangemeld t/m 3e kwartaal 2002
|
Doelstelling
2002 |
Realisatie 3e kw 2002 |
Realisatie
2001 |
Totaal aantal aangemelde
klanten |
585
|
348 |
431 |
waarvan: |
|
|
|
Aantal klanten fase 2/3 |
290 |
204 |
|
Aantal klanten fase 4 |
85 |
30 |
|
Aantal WIW-geïndiceerden |
160 |
106 |
|
aantal potentiële I/D-klanten |
50 |
8 |
|
Zie voor meer informatie: tabel 3.6,
3.7 en 3.8 regie op financiering
De instroom voor de fase 4 contracten is een zorgpunt.
Voor deze doelgroep is er met uitzondering van de nieuwe werkzoekenden fase 4
(sluitende aanpak) geen logistieke lijn
vanuit het vakteam T&M met het CWI. Op dit moment van schrijven is de
wachtlijst van het team Activering /fase 4 overgeheveld naar het vakteam
T&M. Op deze wijze tracht het vakteam de contracten voor het zittend
bestand fase 4 te vullen. Hierop komen we in de 4e
kwartaalrapportage terug.
De vastgelegde doelstellingen op het gebied van de
sluitende aanpak voor zowel fase 2, fase 3 en fase 4 zijn gebaseerd op
ervaringscijfers van vorige jaren en zijn gerelateerd aan het aantal nieuwe
werkzoekenden die zich in laten schrijven bij het CWI.
Ondanks vastgelegde doelstellingen is deze instroom
moeilijk te beïnvloeden en is het vakteam afhankelijk van het aantal nieuwe
inschrijvingen en overdrachten vanuit het CWI. Dit gaat veranderen bij de
implementatie van het concept “klantmanagement” binnen WIZ.
Specificatie van het aantal klanten T&M
Tabel
3.3: specificatie van de lopende
caseload van het vakteam T&M ultimo
3e kwartaal 2002
|
3e kw 2002 |
Jaar 2001 |
|
T&M |
T&M |
Aantal klanten Caseload
T&M ultimo periode |
781 |
523 |
Waarvan in stap: |
|
|
1 Aanmelding |
2 |
0 |
2 Beoordeling van KWINT / CWI rapporten |
85 |
76 |
3 Toeleiding naar Trajecten bij Derden |
165 |
133 |
4 Monitoring:
Regie op Trajecten bij Derden |
529 |
314 |
Bron: handmatig dossieronderzoek Imwin
Tabel 3.4: specificatie van het aantal klanten in stap Toeleiding en in
stap Monitoring naar opdrachtnemer
Standcijfers ultimo 3e
kwartaal 2002 |
In Stap |
In Stap |
|
Aantal lopende trajecten |
Toe- |
Moni- |
|
Regie op Trajecten bij Derden |
Leiding |
Toring |
Totaal |
Waarvan bij opdrachtnemer: |
179 |
459 |
638 |
Kliq |
105 |
314 |
419 |
WIW |
25 |
81 |
106 |
Alexander Calder |
6 |
32 |
38 |
Advexis |
4 |
0 |
4 |
Wesseling |
14 |
1 |
15 |
RMC |
2 |
3 |
5 |
Combiwerk |
5 |
6 |
11 |
Kliq Arbeidsintegratie (REA) |
0 |
2 |
2 |
Argonaut (REA) |
0 |
13 |
13 |
Baanbreker (REA) |
3 |
5 |
8 |
Combi Service (REA) |
0 |
0 |
0 |
Overig / Derden |
15 |
2 |
17 |
Nog geen beoordeling Trajectplan ontvangen |
0 |
0 |
0 |
Bron: handmatig dossieronderzoek Imwin
Bovenstaande
tabel geeft een overzicht van de reintegratiebedrijven waarmee het vakteam
T&M vanaf het jaar2000 contractrelaties heeft lopen en geeft inzicht
in het aantal klanten bij de
desbetreffende reintegratiebedrijven over de jaargrenzen heen.
Het
vakteam T&M heeft meerdere reintegratiebedrijven ter beschikking waarnaar
de klant toegeleid kan worden. In de beoordeling bij welk reintegratiebedrijf
de klant het meest tot zijn recht komt wordt er eerst gekeken naar de zgn
doelgroep contracten (bv Advexis) voordat er toegeleid wordt naar de zgn
grotere buffercontracten (bv Kliq, Alexander Calder).
Specificatie van de beëindigde trajecten
Tabel 3.5 Beëindigde trajecten bij trajectorganisaties t/m 3e kwartaal 2002
|
realisatie 3e kw 2002 |
realisatie
2001 |
Totaal aantal beëindigde
trajecten |
171 |
253 |
waarvan: |
|
|
succesvol geplaatst op de
arbeidsmarkt |
82 |
133 |
niet-succesvol beëindigd |
89 |
120 |
Zie voor meer informatie: tabel 3.5
specificatie van beëindigde T&M-trajecten
Om
duurzaamheid van plaatsingen te garanderen is er met de verschillende
contractpartners een nazorgperiode van 6 maanden vastgelegd. Indien de klant na
deze 6 maanden nog steeds aan het werk is kunnen reintegratiebedrijven hun
plaatsing als succesvol opboeken. De aantal succesvolle plaatsingen zoals hier
boven genoemd is inclusief de 6 maanden nazorg.
Bovenstaande aantallen
geven een niet zo rooskleurig beeld van de resultaten van trajectorganisaties.
Het vakteam T&M hoop
dit in de toekomst te kunnen beïnvloeden door;
- een nieuw automatiseringssysteem waarmee de contracten en
plaatsingspercentages beter gemonitoord kunnen worden. Hiermee kan T&M een
voortijdige signalering en sturing naar reintegratiebedrijven bieden.
- een nog nadrukkelijker sturing op Reintegratiebedrijven t.a.v. de
klanten die binnen hun traject in de fase zitten waarin ze bemiddeld worden
naar werk.
- thans wordt
in het inkoopbeleidsproces al zoveel mogelijk gewerkt met het
"inkopen" op basis van gerealiseerde prestatie-criteria.
Tabel 3.6: specificatie van de uitstroom t/m 3e kwartaal 2002.
Specificatie naar uitstroomreden en opdrachtnemer
|
Realisatie |
|
|
|
|
|
|
|
|
T/m 3e kw |
|
|
Arbeids |
Argo- |
Baan- |
Combi |
Overig |
|
2002 |
Kliq |
WIW |
Integr. |
naut |
breker |
service |
Derden |
Beoordeling Ovedrachtsrapporten
KWINT/CWI |
|
|
|
|
|
|
|
|
Geen traject via Toeleiding & Monitoring |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
overdracht Multi Disciplinair Team fase 4 |
14 |
|
|
|
|
|
|
|
retour onderdeel Inkomen met advies |
75 |
|
|
|
|
|
|
|
verwijzing overig |
16 |
|
|
|
|
|
|
|
Subtotaal geen traject via T&M
|
105 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Subtotaal zelf werk gevonden
|
26 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Beëindigde T&M Trajecten in
Monitoring |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Succesvol
bij derden |
|
|
|
|
|
|
|
|
WIW-Dienstverband, niet uit de
uitkering |
5 |
|
5 |
|
|
|
|
|
WIW-Dienstverband en uit de uitkering |
35 |
|
35 |
|
|
|
|
|
plaatsing WIW-Wep, niet uit de uitkering |
0 |
|
|
|
|
|
|
|
plaatsing WIW-Wep en uit de uitkering |
1 |
|
1 |
|
|
|
|
|
Plaatsing ID, niet uit de uitkering |
0 |
|
|
|
|
|
|
|
plaatsing ID en uit de uitkering |
3 |
1 |
|
|
1 |
1 |
|
|
plaatsing regulier, niet uit de
uitkering |
10 |
9 |
1 |
|
|
|
|
|
Plaatsing regulier en uit de
uitkering |
28 |
23 |
1 |
|
3 |
|
|
1 |
Subtotaal
succesvol bij derden |
82 |
33 |
43 |
0 |
4 |
1 |
0 |
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Niet-succesvol bij derden |
|
|
|
|
|
|
|
|
overdracht Multi Disciplinair Team fase 4 |
1 |
|
1 |
|
|
|
|
|
overdracht Traject REA |
0 |
|
|
|
|
|
|
|
overdracht WIW |
22 |
21 |
|
1 |
|
|
|
|
overdracht overig |
13 |
3 |
1 |
|
|
1 |
|
8 |
retour onderdeel Inkomen met advies |
30 |
13 |
3 |
5 |
2 |
1 |
1 |
5 |
verhuizing |
10 |
4 |
5 |
1 |
|
|
|
|
Overige redenen |
12 |
8 |
3 |
|
|
1 |
|
|
Overdracht Kliq |
1 |
1 |
|
|
|
|
|
|
subtotaal niet-succesvol bij derden |
89 |
50 |
13 |
7 |
2 |
3 |
1 |
14 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Subtotaal overig |
26 |
1 |
|
|
|
|
|
25 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Totaal uitgestroomd |
328 |
|
|
|
|
|
|
|
Bron: ImWin A&I
Figuur
3.1 Ontwikkeling van zelf werk gevonden
of een succesvol beëindigd traject
Doelgroepen
Klanten
kunnen ingedeeld worden naar diverse doelgroepen. Onderstaand een overzicht naar een aantal relevante doelgroepen
binnen onderdeel TenM.
Tabel
3.7: specificatie van de klanten T&M naar doelgroepen¹, ultimo 3e
kwartaal
|
Totaal |
Totaal |
|
T&M 3e kw 2002 |
T&M 4e kw 2001 |
Eenouder |
136 |
105 |
Migranten en Oudkomers |
400 |
258 |
Vluchtelingen |
210 |
131 |
Bron: Imwin A&I Noot¹: 1 cliënt kan tot
geen, één of meerdere doelgroepen gerekend worden
Regie op contracten en financiering
Tabel
3.8: regie op (inkoop)contracten en financiering Toeleiding &
Monitoring: Opdrachtnemers, t/m 3e
kwartaal 2002
Doelstelling (Alle bedragen zijn in Euro’s) |
Budget |
Taak Toets |
Taak Traj. Plan |
Voor Dracht Traj. |
Reali. Traj. plan |
Budget Verplichting Offrering |
Budget Verantw Fakturering |
+ / - Budget / Faktureren |
+ / - Budget / Offrering |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Sluitende aanpak |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Fase 2/3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Kliq
2000 |
136.134 |
|
31 |
31 |
31 |
136.134 |
122.993 |
13.141 |
0 |
Kliq
2002 |
242.600 |
|
80 |
79 |
33 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Fase 4 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Kliq
2001 |
181.512 |
|
18 |
18 |
18 |
181.512 |
44.339 |
137.173 |
0 |
Kliq
2002 |
61.601 |
|
30 |
9 |
5 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
NUG / ANW 2002 |
257.500 |
0 |
80 |
39 |
15 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Subtotaal sluitende aanpak |
879.347 |
0 |
239 |
176 |
102 |
317.646 |
167.332 |
150.314 |
0 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Sl.aanpak zittend bestand |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Fase 2/3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Kliq
2002 |
97.350 |
|
30 |
29 |
20 |
|
|
|
|
Alexander Calder 2002 |
661.500 |
|
90 |
38 |
33 |
|
|
|
|
Advexis 2002 |
40.840 |
|
10 |
4 |
2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Fase 4 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Kliq
2001 |
226.890 |
|
30 |
6 |
1 |
|
|
|
|
Wesseling
groep 2001 |
90.756 |
|
15 |
15 |
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
REA-geïndiceerden |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Baanbreker
2000 |
40.840 |
|
4 |
4 |
4 |
3.753 |
3.753 |
37.087 |
37.087 |
Baanbreker
2001 |
81.680 |
|
8 |
8 |
8 |
70.123 |
0 |
81.680 |
11.557 |
Argonaut
2000 |
27.227 |
10 |
5 |
10 |
10 |
19.238 |
19.238 |
7.988 |
7.988 |
Argonaut
2001 |
90.756 |
20 |
20 |
21 |
21 |
72.792 |
33.171 |
57.585 |
17.964 |
Kliq
AI 2000 |
71.879 |
40 |
13 |
15 |
15 |
0 |
0 |
71.879 |
71.879 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Subtot. Sl aanpak zit. best. |
1.429.719 |
70 |
225 |
150 |
115 |
165.907 |
56.163 |
256.220 |
146.476 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
WIW |
|
|
160 |
106 |
81 |
n.v.t |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
I/D-Dienstbetrekking |
|
|
50 |
8 |
0 |
n.v.t |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Instrumenten T&M |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
GGZ
/ psychische toets |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
belastbaarheid
Fase 4 |
29.865
|
55 |
|
12 |
0 |
Nog |
Geen |
info |
|
WOSM *1 / Rea-toetsen |
13.613 |
25 |
|
25 |
20 |
Nog |
Geen |
info |
|
WOSM
/ Rea-toetsen |
18.150 |
27 |
|
0 |
0 |
Nog |
Geen |
info |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Subtot. Instrumenten T&M |
61.629 |
107 |
0 |
37 |
20 |
Nog |
Geen |
info |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Totaal Instrumenten T&M |
2.370.694 |
177 |
674 |
477 |
318 |
483.553 |
223.494 |
406.534 |
146.476 |
*1
: WOSM= Uitleg Annemiek
Tabel
4.1: ontwikkeling van het aantal WIW-werknemers.
|
|
realisatie |
realisatie |
realisatie |
|
doelstelling |
t/m 3e kw |
t/m 3e kw |
jaar |
|
2002 |
2002 |
2001 |
2001 |
Aantal WIW-werknemers in dienst op 1
januari |
|
230 |
248 |
248 |
Instroom: nieuwe dienstbetrekkingen¹ |
|
134 |
76 |
157 |
Uitstroom: beëindigde
dienstbetrekkingen¹ |
|
156 |
101 |
175 |
Aantal WIW-werknemers in dienst
ultimo |
|
208 |
228 |
230 |
Bron: ImWin cumulatieve cijfers Noot¹ : de instroom en uitstroom zijn inclusief de Herindiceringen
Tabel
4.2: specificatie van de instroom van WIW-ers.
Extra informatie: |
|
realisatie |
realisatie |
realisatie |
|
|
t/m 3e kw |
t/m 3e kw |
jaar |
|
|
2002 |
2001 |
2001 |
Aantal herindiceringen van
Dienstverbanden |
|
15 |
|
43 |
Aantal met als inkomen vooraf Abw |
|
82 |
|
62 |
Aantal zonder inkomen (NUG) |
|
26 |
|
|
Aantal werkloosheidsuitkeringen UWV |
|
11 |
|
|
Figuur 4.1 aantal dienstbetrekkingen per ultimo kwartaal in relatie tot
het gemiddeld
aantal dienstbetrekkingen per jaar
(per jaar per kwartaal berekend vanaf 1 januari)
Tabel
4.3: specificatie van de uitstroom van WIW-ers.
|
realisatie |
|
realisatie |
Realisatie |
|
|
t/m 3e kw |
Idem |
t/m 3e
kw |
jaar |
|
|
2002 |
In % |
2001 |
2001 |
|
Uitstroom
naar:¹ |
|
|
|
|
|
Niet-gesubsidieerde arbeid |
7 |
4% |
12 |
13 |
|
Gesubsidieerde arbeid (WIW-WEP, ID, WSW) |
81 |
52% |
50 |
65 |
|
Ontslag onverwijld |
3 |
2% |
7 |
10 |
|
Ontslag rechtswege |
12 |
8% |
5 |
7 |
|
Ontslag proefftijd |
20 |
13% |
14 |
19 |
|
Niet herplaatsbaar |
7 |
4% |
3 |
4 |
|
Overige |
11 |
7% |
10 |
14 |
|
Herindiceringen |
15 |
10% |
32 |
43 |
|
Totale
uitstroom |
156 |
100% |
133 |
175 |
|
¹ de hier vermelde
uitstroomcijfers kunnen enigszins afwijken van de uiteindelijk gedeclareerde
aantallen
De toename in uitstroom naar
gesubsidieerd werk is het o.a. gevolg van het omzetten van
WIW-dienstbetrekkingen naar ID-banen.
Kengetal
|
Doel |
prognose |
Cum
3e kw 2002 |
In % prognose |
Jaar 2001 |
Uitstroom naar werk |
65 |
80 |
88 |
110% |
78 |
Figuur
4.2: cumulatieve uitstroom naar werk per ultimo kwartaal vanaf 2001
Tabel
4.3: ontwikkeling van het aantal Werkervaringsplaatsen
|
realisatie |
realisatie |
Realisatie |
|
t/m 3e kw |
t/m 3e
kw |
jaar |
|
2002 |
2001 |
2001 |
Aantal Werkervaringsplaatsen op 1 januari |
29 |
41 |
38 |
Instroom: nieuwe Werkervaringspl. |
25 |
31 |
39 |
Uitstroom: beëindigde Werkervaringspl. |
29 |
42 |
47 |
Aantal Werkervaringspl. Ultimo periode |
25 |
30 |
29 |
Bron: ImWin
Er is t.a.v. de WIW-WEP geen maximum aantal plaatsingen vastgelegd voor
2002.
De WIW-WEP wordt met name toegekend volgend op een WIW-dienstbetrekking
bij diezelfde werkgever waar betrokken WIW-er gedetacheerd was.
Tabel
4.5: specificatie van de uitstroom van
werknemers met een Werkervaringsplaats.
|
realisatie |
|
realisatie |
Realisatie |
|
|
t/m 3e kw |
Idem |
t/m 3e
kw |
jaar |
|
|
2002 |
In% |
2001 |
2001 |
|
Uitstroom
naar:¹ |
|
|
|
|
|
Niet-gesubsidieerde arbeid |
17 |
59% |
25 |
33 |
|
Gesubsidieerde arbeid |
0 |
0% |
0 |
0 |
|
Ontslag |
9 |
31% |
2 |
8 |
|
Overige |
3 |
10% |
12 |
6 |
|
Totale
uitstroom |
29 |
100% |
39 |
47 |
|
¹ de hier vermelde
uitstroomcijfers kunnen enigszins afwijken van de uiteindelijk gedeclareerde
aantallen
Kengetal
|
Cum 3e kw 2002 |
Jaar 2001 |
Uitstroom naar werk |
17 |
33 |
Tabel
4.6: ontwikkeling van het aantal I/D – werknemers in
dienst.
|
realisatie |
realisatie |
realisatie |
|
t/m 3e
kw |
t/m 3e
kw |
jaar |
|
2002 |
2001 |
2001 |
Aantal I/D – werknemers op 1 januari |
240 |
223 |
223 |
Instroom: nieuw gestarte I/D – werknemers¹ |
70 |
43 |
87 |
Uitstroom: beëindigde I/D – werknemers¹ |
50 |
30 |
69 |
Aantal I/D - werknemers:
ultimo periode |
260 |
236 |
240 |
Bron: ImWin
Noot¹: De in- en uitstroomcijfers zijn inclusief administratieve
contractwijzigingen door overname of herplaatsingen bij een andere werkgever
Tabel
4.7: specificatie van de uitstroom van
I/D - werknemers.
|
realisatie |
|
realisatie |
realisatie |
|
|
t/m 3e kw |
Idem |
t/m 3e kw |
jaar |
|
|
2002 |
In % |
2001 |
2001 |
|
Uitstroom
naar:¹ |
|
|
|
|
|
Niet-gesubsidieerde arbeid |
23 |
46% |
12 |
18 |
|
Gesubsidieerde arbeid² |
10 |
20% |
3 |
32 |
|
Ontslag |
9 |
18% |
8 |
11 |
|
Overige |
8 |
16% |
7 |
8 |
|
Totale
uitstroom |
50 |
100% |
30 |
69 |
|
¹ de hier vermelde
uitstroomcijfers kunnen enigszins afwijken van de uiteindelijk gedeclareerde
aantallen
² het uitstroomcijfers “gesubsidieerde arbeid” is inclusief
administratieve contractwijzigingen door overname of herplaatsingen bij een
andere werkgever
Per 1 januari 2002 zijn de
werkaanvaardingspremie en de I/D-baan
uitstroompremie vervangen door de toetrederskorting.
Deze korting wordt middels een voorlopige teruggave via de belastingdienst
geregeld. In 2002 vindt nog wel
betaling plaats van de 1e, 2e, 3e en 4e
termijn voor de werkaanvaaringspremies
en I/D-baan uitstroompremies van de toekenningen van de uitstroom uit 2001.
De
gemeente Delft heeft in het kader van
de armoedebestrijding een koopkrachtgarantie en een bonus sociale activering
ingesteld.
Om
voor de koopkrachtgarantie
(t/m 31-12-2001) in aanmerking te komen moet men een Abw-uitkering hebben
ontvangen en aansluitend gesubsidieerde arbeid hebben aanvaard.
Voor
een bonus sociale activering
komen Abw-uitkeringsgerechtigden in aanmerking wanneer zij starten met een sociaal
activeringstraject.
Tabel
4.8 Gedeclareerde premies t/m 3e kwartaal 2002
Totaal
gedeclareerde premies vanaf 2001 t/m 3e kw 2002
|
€ 238.381
|
Specificatie van de
gedeclareerde premies naar subsidieregeling:
Werkaanvaardingspremies
|
toekenning |
|
|
|
Uitstromers
2001naar niet-gesubsidieerd werk
|
aantal |
premie |
aantal |
Totaal bedrag |
A:
uitstroom 2001uit Abw-uitkering |
|
|
|
|
-
aantal betalingen 1e termijn t/m 2e kw 03 |
|
€ 454 |
65 |
€ 29.496 |
-
aantal betalingen 2e termijn t/m 2e kw 03 |
|
€ 454 |
42 |
€ 19.059 |
-
aantal betalingen 3e termijn t/m 2e kw 03 |
|
€ 454 |
8 |
€ 3.630 |
B:
uitstroom 2001uit WIW-Dienstbetrekking |
|
€ 1.815 |
5 |
€ 9.076 |
C:
uitstroom 2001uit WIW-Wep |
|
€ 1.815 |
15 |
€ 27.227 |
Subtot.
Werkaanvaardingspremies
|
|
|
nvt |
€ 88.487 |
Noot:
De werkaanvaardingspremies hebben alleen betrekking op het afhandelen van de
aanvragen van mensen die in 2001 zijn uitgestroomd. Noot: St. Werkplan
declareert op jaarbasis.
Uitstroompremies I/D-banen
|
toekenning |
|
|
|
Uitstromers
naar niet-gesubsidieerd werk
|
aantal |
premie |
aantal |
Totaal bedrag |
Uitstroom uit I/D-baan
|
|
€ 1.815,12 |
13 |
€ 23.597 |
Subtot. Premies
Uitstroom I/D-baan
|
|
|
13 |
€ 23.597 |
Noot:
St. Werkplan declareert op jaarbasis.
De
werk aanvaardingspremie en de I/D-baan uitstroompremie zijn per 1 januari 2002
vervangen door de toetrederskorting.
Koopkrachtgarantie
|
toekenning |
|
|
|
Uitstromers
uit Abw-uitkering naar gesub.werk
|
aantal |
premie |
aantal |
Totaal bedrag |
Instroom
WIW-Dienstbetrekkingen |
46 |
€ 544,54 |
46 |
€ 25.331 |
Instroom I/D-baan (decl.
uitstroom 2001) |
15 |
€ 544,54 |
15 |
€ 8.168 |
Subtot.
Koopkrachtgarantie
|
61 |
|
61 |
€ 33.499 |
Bonus Sociale Activering
|
toekenning |
|
|
|
Voor
deelnemers aan een fase-4 traject
|
aantal |
premie |
aantal |
Totaal bedrag |
Fase-4 trajecten: betaling 1e helft Bonus |
|
€ 226,89 |
53 |
€ 12.025 |
Fase-4 trajecten:
betaling 1e +2e
helft Bonus |
|
€ 453,78 |
125 |
€ 56.723 |
Casemanagement Fase-4 trajecten |
|
€ 453,78 |
53 |
€ 24.050 |
Subtot. Bonus
Sociale Activering
|
|
|
231 |
€ 92.798 |
Tabel 5.1a: actieve
werkvoorraad ultimo 3e kwartaal 2002.
|
30-09-02 |
|
|
Actieve Werkvoorraad |
|
Rolstoelen |
110 |
|
Woonvoorzieningen |
207 |
|
Vervoersvoorzieningen |
98 |
|
Scootmobielen |
79 |
|
Totaal |
494 |
|
Tabel 5.1b: specificatie van de actieve werkvoorraad van
3e kw 2002
|
30-09-02 Actieve |
|
Werkvoorraad |
Advies fase: |
|
Intern (in behandeling bij interne adviseurs) |
6 |
Extern (in behandeling bij externe adviseurs) |
283 |
In behandeling bij consulenten: Intake fase Rapportagefase (na ontvangst advies) Opvragen offertes (bij woonaanpassingen) |
73 115 17 |
Totaal |
494 |
Figuur 5.1: ontwikkeling
van de actieve werkvoorraad aanvragen
Tabel 5.1c: overige werkprocessen ultimo 3e
kwartaal 2002.
|
30-09-02 |
|
Overige Werkvoorraad |
Fiattering |
71 |
Betalingen woonvoorzieningen |
252 |
Bruikleenovereenkomsten |
154 |
Aanleunwoningen |
49 |
Mutaties |
12 |
Beëindigingen |
2 |
Totaal |
540 |
Bron:
GWS4all
Toelichting
overige werkvoorraad:
Tabel 5.2: woningaanpassingen in Delft.
|
3e kw 2002 |
cum t/m 3e kw |
2001 |
Beginstand
woningaanpassingen |
1.110 |
994 |
835 |
Nieuwe woningaanpassingen |
54 |
170 |
159 |
Stand
per ultimo |
1.164 |
1.164 |
994 |
|
|
|
|
Vrijgekomen woningen |
6 |
34 |
36 |
Waarvan toegekend aan gehandicapten |
5 |
22 |
27 |
Waarvan toegekend aan overigen |
1 |
11 |
8 |
Waarvan nog niet toegekend |
0 |
1 |
1 |
Tabel 5.3A: ontwikkeling uitgaven en inkomsten
versus budget
|
uitgaven t/m 3e kwartaal |
Jaar 2002 |
realisatie |
||||
bedragen x € 1.000 |
2002 |
budget |
+/- |
prognose |
budget |
+/- |
2001 |
|
|
|
|
|
|
|
|
Basis budget (bijdrage gemeente) |
4.157 |
4.157 |
- |
5.543 |
5.543 |
- |
5.250 |
|
|
|
|
|
|
|
|
Bijdrage Rijk / Inkomsten Abwz |
65 |
65 |
- |
86 |
86 |
- |
97 |
|
|
|
|
|
|
|
|
Beschikbaar budget |
4.422 |
4.422 |
- |
5.629 |
5.629 |
- |
5.347 |
|
|
|
|
|
|
|
|
Apparaatskosten
|
1.275 |
1.275 |
- |
1.700 |
1.700 |
- |
1.600 |
Verstrekkingen
|
|
|
|
|
|
|
|
Woonvoorzieningen |
977 |
674 |
-303 |
1.104 |
898 |
-206 |
984 |
Rolstoelvoorzieningen |
1.096 |
752 |
-344 |
1.167 |
1.002 |
-165 |
1.155 |
Vervoersvoorzieningen |
1.146 |
1.363 |
217 |
1.848 |
1.818 |
-30 |
1.893 |
Nog toe te delen uitgaven |
- |
158 |
158 |
- |
211 |
211 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Totaal verstrekkingen |
3.219 |
2.947 |
-272 |
4.119 |
3.929 |
-190 |
4.033 |
|
|
|
|
|
|
|
|
Subtotaal uitgaven |
4.494 |
4.422 |
-272 |
5.819 |
5.629 |
-190 |
5.633 |
|
|
|
|
|
|
|
|
Toevoeging / ontrekking reserve |
-272 |
- |
-272 |
-190 |
- |
-190 |
-286 |
Bron: WISE
Tabel 5.3B: raming 2002 adviseringskosten
inclusief RIO
bedragen x € 1.000
|
Raming 2002 |
Uitgaven
|
|
Advieskosten jan t/m aug |
230 |
Inkoop advies bij RIO (sept t/m dec) |
219 |
Subtotaal uitgaven |
449 |
|
|
Budget /
inkomsten
|
|
Budget advieskosten in begroting WVG |
268 |
Dekking P-kosten uit begroting WIZ
(sept t/m dec) |
103 |
Subtotaal budget / inkomsten |
371 |
|
|
Nadeel
|
78 |
|
|
Incidentele
dekking
|
|
Dekking vacature-ruimte WVG-team |
78 |
Subtotaal incidentele dekking |
78 |
|
|
Eindsaldo
|
0 |
Voor 2003 is afgesproken met het RIO dat de
eenvoudige woningaanpassingen niet door het RIO worden geindiceerd maar direct
worden uitgevoerd. Op de begroting van het RIO was daarentegen hiervoor
wel een bedrag van € 110.583 opgenomen.
Door het grootste deel van de adviezen, niet meer door het RIO te laten
uitvoeren, is de verwachting dat € 95.000 als besparing kan worden
ingeschat. (ten opzichte van de geraamde uitgaven voor het RIO). Daarmee wordt
voor 2003 de overgang budgettair neutraal uitgevoerd. (geraamd nadeel € 78.000
t.o.v. voordeel van rond de € 95.000)
Tabel 5.3: overzicht kosten woonvoorzieningen
bedragen x € 1.000 |
t/m 3e kwartaal 2002 |
prognose 2002 |
realisatie 2e kw 2001 |
|||
|
aantal |
bedrag |
aantal |
bedrag |
aantal |
bedrag |
toegekende woningaanpassingen |
|
|
|
|
|
|
tot € 907,56 (ƒ 2.000) |
309 |
150 |
377 |
171 |
308 |
167 |
boven € 907,56 (ƒ 2.000) |
170 |
634 |
207 |
695 |
159 |
563 |
|
|
|
|
|
|
|
onderhoud, keuringen, reparaties |
177 |
31 |
231 |
33 |
152 |
36 |
Verhuiskostenregelingen |
88 |
162 |
122 |
199 |
113 |
200 |
roerende zaken |
2 |
1 |
5 |
6 |
7 |
18 |
|
|
|
|
|
|
|
Totaal woonvoorzieningen |
746 |
977 |
942 |
1.104 |
739 |
984 |
Budget |
|
674 |
|
898 |
|
971 |
Verschil |
|
-303 |
|
-206 |
|
-13 |
Bron: WISE
Tabel 5.4.: overzicht kosten vervoersvoorzieningen
bedragen x € 1.000 |
t/m 3e kwartaal 2002 |
Prognose 2002 |
Realisatie 2001 |
|||
|
aantal |
bedrag |
aantal |
bedrag |
aantal |
bedrag |
|
|
|
|
|
|
|
volledige taxikostenvergoedingen |
ntb |
153 |
ntb |
249 |
ntb |
213 |
vergoedingen bovenlokaal vervoer |
452 |
19 |
648 |
26 |
713 |
32 |
vergoedingen gebruik bruikleenauto |
220 |
12 |
314 |
16 |
418 |
22 |
vergoeding aanpassing eigen auto |
0 |
0 |
0 |
0 |
2 |
0,9 |
huur bruikleenauto's |
6 |
26 |
12 |
39 |
8 |
28 |
|
|
|
|
|
|
|
Stadstax |
|
|
|
|
|
|
zone 1 |
108.905 |
578 |
165.731 |
908 |
163.209 |
917 |
zone 2 |
5.403 |
26 |
6.553 |
33 |
7.075 |
60 |
Persoonsvervoer (incl. ouderenvervoer) |
1.523 |
24 |
2.220 |
32 |
2.720 |
28 |
Scootmobielen |
438 |
309 |
475 |
545 |
ntb |
593 |
|
|
|
|
|
|
|
Totaal woonvoorzieningen |
|
1.146 |
|
1.848 |
|
1.893 |
Budget |
|
1.363 |
|
1.818 |
|
1.782 |
Verschil |
|
217 |
|
-30 |
|
-112 |
6.1
klantenaantal
Figuur 6.1: Ontwikkeling aantal klanten
Het
aantal cliënten blijft in het derde kwartaal stabiel, er is sprake van een
lichte afname ten opzichte van het tweede kwartaal. Deze trend komt overeen met
die van voorgaande jaren. Naar aanleiding van deze trend is te verwachten dat
het aantal klanten in het vierde kwartaal weer licht toe zal nemen. Op dit
moment wordt gewerkt aan de nota ‘Financiering van de uitkeringslasten Abw,
IOAW en IOAZ 2002 en 2003’ . In deze nota zullen onder andere de financiële
consequenties van het achterblijven van een daling van het klantenbestand in
2002 beschreven worden en zullen prognoses gegeven worden voor 2003.
Tabel 6.1: ontwikkeling van het aantal
bijstandsontvangers in Delft
|
dec |
dec |
dec |
sep |
dec |
mrt |
jun |
sep |
aantal Bijstandsontvangers
|
1998 |
1999 |
2000 |
2001 |
2001 |
2002 |
2002 |
2002 |
volgens kwartaalrapportages |
3.328 |
3.175 |
2.988 |
3.010 |
2.980 |
3.020 |
3.039 |
3.014 |
gecorrigeerde opgave CBS |
3.267 |
3.082 |
2.936 |
2.950 |
2.943 |
2.976 |
|
|
Bron: CBS-Statistiek
Tabel 7.1: aantallen
huisbezoeken
Bron: Bkb & Bnk
8.1 Financiële resultaten
Bijzondere bijstand
Tabel 8.1
Financieel resultaat Bijzondere bijstand 3e kwartaal 2002
(bedragen in Euro’s x
1.000) |
begroting |
gewijzigde begroting |
uitgaven / inkomsten |
relatieve kosten |
|
2002 |
2002 |
3e
kw 2002 |
3e
kw 2002 |
Totaal uitgaven |
3.916 |
3.771 |
3.127 |
83% |
Totaal inkomsten |
507 |
507 |
426 |
84% |
Totaal uitgaven netto |
-3.409 |
-3.264 |
-2.701 |
83% |
Totaal uitgaven |
3.916 |
3.771 |
3.127 |
83% |
Personeels/apparaats
kosten |
1.489 |
1.489 |
1.117 |
75% |
Bijz.
Bijstand op regulier clientnivo (tabel 8.2.1) |
2.220 |
1.768 |
1.897 |
107% |
Collectieve
ziektekostenverzekering (tabel 8.3.1) |
113 |
147 |
110 |
75% |
Delfts
Uitkeringen Informatie Team (tabel 8.4) |
57 |
57 |
3 |
6% |
Nieuw beleid (tabel 8.5) |
0 |
310 |
0 |
0% |
werkervaring/scholings
kosten |
37 |
37 |
0 |
|
Totaal inkomsten |
507 |
507 |
425 |
84% |
waarvan inkomsten:
Terugvordering & Verhaal |
480 |
480 |
398 |
83% |
waarvan inkomsten:
bijdrage DSW |
27 |
27 |
27 |
100% |
Bron: WISE / Cognos
Uit de bovenstaande tabel kan worden afgeleid dat na de eerste
drie kwartalen iets meer is uitgegeven binnen de bijzondere bijstand dan was
begroot (82% ipv 75%). Op dit moment zijn nog geen uitgaven geboekt ten laste
van nieuw beleid.
8.2
Verstrekkingen Bijzondere Bijstand op regulier clientnivo
8.2.1 Algemeen overzicht
Tabel 8.2.1
Financieel resultaat Bijzondere bijstand regulier op clientnivo 3e
kwartaal 2002
(bedragen in Euro’s ) |
begroting |
gewijzigde begroting |
uitgaven / inkomsten |
relatieve kosten |
|
2002 |
2002 |
3e
kw 2002 |
3e
kw 2002 |
Totaal uitgaven |
2.220.431 |
1.767.800 |
1.896.978 |
107% |
Totaal inkomsten |
479.872 |
480.000 |
398.465 |
83% |
Totaal bijdrage netto |
-1.740.559 |
-1.287.800 |
-1.498.513 |
116% |
Overige algemene kosten |
3.106 |
15.000 |
33.626 |
224% |
Reguliere verstrekkingen Bijz. Bijstand |
1.569.920 |
1.119.800 |
1.314.530 |
117% |
inkomsten
(Terugvordering & Verhaal) |
479.872 |
480.000 |
398.465 |
83% |
Verstrekkingen Armoedebeleid |
363.024 |
272.000 |
248.873 |
91% |
Kosten kasvoorschotten |
11.381 |
0 |
0 |
|
Voorschool |
84.000 |
81.000 |
332 |
0% |
Computers en Bijstand |
54.000 |
190.000 |
294.376 |
155% |
Duurzaam computeren |
45.000 |
0 |
0 |
! |
Scholing en Bijstand |
90.000 |
90.000 |
5.242 |
6% |
Bron: WISE /Cognos
De totale uitgaven liggen iets boven de begroting (7%). Opvallend
is dat aan ten behoeve van kosten deelname aan de voorschool nauwelijks
bijstand is verstrekt. In september is een brief uitgegaan naar alle ouders om
hen hierop te wijzen. Over dit punt is ook overleg geweest met de betrokken
peuterspeelzalen.
Opvallend is ook het grote succes van
de regeling voor de aanschaf van computers (zie verder onderdeel computers en
bijstand).
Ook de uitgaven in het kader van het
armoedebeleid, waarbij inmiddels 91% van het begrote bedrag is uitgegeven, zijn
hoger dan verwacht.
Tabel 8.2.2
ontwikkeling aantallen verstrekkingen bijzondere bijstand t/m 3e
kwartaal 2002
|
|
verstrekkingen t/m 3e
kwartaal |
prognose |
realisatie |
||
|
|
2002 |
2001 |
+/- |
2002 |
2001 |
- eenmalig |
|
2.978 |
2.493 |
485 |
3.600 |
3.330 |
- periodiek |
|
4.204 |
4.136 |
68 |
6.000 |
5.485 |
Subtotaal |
|
7.182 |
6.629 |
553 |
9.600 |
8.815 |
Armoedebeleid |
|
1.242 |
1.009 |
233 |
1.100 |
1.156 |
Totaal |
|
8.424 |
7.638 |
786 |
10.700 |
9.971 |
Bron: GWS4All
De toename in de uitgaven bijzondere bijstand (zie hierboven) is
grotendeels te verklaren doordat meer aanvragen om bijzondere bijstand zijn
toegekend.
Toelichting: onderdeel “Computers en bijstand”:
Tabel 8.2.2.2 : aantal verstrekte computers t/m 3e
kwartaal
aantal verstrekte
computers in 2002 |
t/m 3e kw 2002 |
Aantal
verstrekte computers |
223 |
Totaal
verstrekt bedrag |
€
294.376 |
Gem.
bedrag per verstrekte computer |
€
1.320 |
Bron: GWS4ALL
Zoals reeds eerder naar voren werd gebracht is de computerregeling
een groot succes. Inmiddels is voor 233
computers bijstand verstrekt. Van de mogelijkheid om tevens een
computercursus te volgen is nauwelijks gebruik gemaakt.
8.2.2 specificatie van het
aantal verstrekkingen exclusief armoedebeleid
Figuur 8.2.2.1
aantal verstrekkingen bijzondere bijstand 3e kwartaal 2001
tot en met 2002.
8.2.3 specificatie van de uitgaven bijzondere
bijstand exclusief het armoedebeleid
Figuur 8.2.3.1 uitgaven bijzondere bijstand 3e
kwartaal 2001 tot en met 2002.
8.2.4
Armoedebeleid: categoriale verstrekkingen
Tabel 8.2.4.1 : aantal / bedragen verstrekkingen
witgoedregeling t/m 3e kwartaal
aantal /
bedragen witgoedregeling |
2001 |
2001 |
2002 |
2002 |
Koelkast |
95 |
€
23.410 |
191 |
€
50.146 |
Wasmachine |
127 |
€
56.518 |
128 |
€
57.359 |
Stofzuiger |
79 |
€
10.717 |
176 |
€
24.396 |
Televisie |
106 |
€
27.772 |
183 |
€
49.733 |
Totaal |
407 |
€
118.417 |
678 |
€ 181.633 |
Zoals eerder aangegeven blijkt dat het
aantal verstrekkingen in het kader van het armoedebeleid sterk te zijn
toegenomen.
Tabel 8.2.4.2
aantal / bedragen verstrekkingen regeling bijkomende studiekosten t/m 3e
kwartaal
aantal /
bedragen bijkomende studiekosten |
2001 |
2001 |
2002 |
2002 |
12
jarigen |
128 |
€
20.039 |
126 |
€
20.538 |
13-17
jarigen |
474 |
€
47.633 |
438 |
€
46.702 |
Totaal |
602 |
€ 67.672 |
564 |
€
67.240 |
In het kader van de regeling bijkomende
studiekosten zij tot nu toe minder uitkeringen verstrekt. In eerste instantie
wordt de uitkering in het derde kwartaal ambtshalve verstrekt aan klanten die
hier recht op hebben. Betrokkenen die geen uitkering ontvangen van WIZ kunnen
een aanvraag indienen.
8.3 Collectieve ziektekostenverzekering (AV-Delft)
De begroting inzake de collectieve ziektekostenverzekering verloot
conform de verwachting.
Tabel 8.3.1
Financieel resultaat Collectieve Zieketekostenverzekering 3e
kwartaal 2002
(bedragen in Euro’s ) |
begroting |
gewijzigde begroting |
uitgaven / inkomsten |
relatieve kosten |
|
2002 |
2002 |
3e
kw 2002 |
3e
kw 2002 |
Totaal uitgaven |
112.665 |
147.227 |
109.913 |
75% |
Totaal inkomsten |
27.227 |
27.227 |
27.227 |
100% |
Totaal bijdrage netto |
-85.438 |
-120.000 |
-82.686 |
69% |
Uitgaven DSW |
92.244 |
126.806 |
100.151 |
79% |
inkomsten DSW |
27.227 |
27.227 |
27.227 |
100% |
Communicatiekosten voor WIZ |
11.345 |
11.345 |
5.222 |
46% |
Onderhoudskosten contract etc. |
9.076 |
9.076 |
4.540 |
50% |
Bron: WISE / Cognos
Tabel 8.3.2
Deelname AV-Delft
deelnemers AV-Delft |
1-1-2001 |
1-1-2002 |
Aantal
polissen Abw-, Ioaw/z-gerechtigden |
2.528 |
2.521 |
Aantal
polissen WIW-werknemers |
234 |
159 |
Aantal
personen Overige minima Delft |
402 |
1.133 |
Tabel 8.3.3
Afname Medische Dienstverlening (MD) binnen de Bijzondere Bijstand t/m 3e
kwartaal
Afname
verstrekkingen en uitgaven |
2001 |
2002 |
+ / - |
Totaal
verstrekkingen Medische Dienstverlening |
1273 |
1245 |
-28 |
waarvan
verstrekkingen voor brillen en orthodontie |
305 |
254 |
-51 |
Totaal
uitgaven Medische Dienstverlening |
135.327 |
128.159 |
-7.168 |
waarvan
uitgaven voor brillen en orthodontie |
62.059 |
58.220 |
-3.839 |
Bron: GWS4All
Kengetal |
2002 |
Afname
verstrekkingen voor brillen en orthodontie als
% van de afname totale verstrekkingen MD |
182% |
Afname
uitgaven voor brillen en orthodontie als
% van de afname totale uitgaven MD |
54% |
8.4 Duit
(Delft Uitkerings Informatie Team)
Tabel 8.4
Financieel resultaat DUIT 3e kwartaal 2002
(bedragen in Euro’s ) |
begroting |
gewijzigde begroting |
uitgaven / inkomsten |
relatieve kosten |
|
2002 |
2002 |
3e
kw 2002 |
3e
kw 2002 |
Totaal: Uitvoeringskosten Bijz.
Bijstand DUIT |
56.723 |
57.000 |
3.215 |
6% |
Bron: WISE
8.5 Nieuw beleid Bijzondere bijstand
Tabel 8.5
Financieel resultaat Nieuw beleid 3e kwartaal 2002
(bedragen in
Euro’s ) |
begroting |
gewijzigde begroting |
uitgaven /
inkomsten |
relatieve kosten |
|
2002 |
2002 |
3e kw 2002 |
3e kw 2002 |
Totaal uitgaven |
0 |
310.153 |
0 |
0 |
Doelgroep onderzoek |
0 |
0 |
0 |
0 |
Extra
dekking voor de Delftpas |
0 |
45.000 |
0 |
0 |
Klantenkrant |
0 |
23.000 |
0 |
0 |
Reserveringen tbv exploitatie Bijz. Bijstand |
0 |
242.153 |
0 |
0 |
Bron:
WISE
De Klantenkrant
zal naar verwachting in het eerste kwartaal van 2003 voor de eerste maal
verschijnen.
9.1 Financiële resultaten Periodieke bijstand
Tabel 9.1
Financieel resultaat Periodieke bijstand 2002
(bedragen in Euro’s x 1.000) |
begroting |
uitgaven / inkomsten |
relatieve kosten |
|
2002 |
3e
kw 2002 |
3e
kw 2002 |
Totaal uitgaven |
35.835 |
27.943 |
78% |
Totaal inkomsten |
2.069 |
1.427 |
69% |
Totaal bijdrage netto |
33.766- |
26.516- |
79% |
Abw |
34.123 |
26.754 |
78% |
Inkomsten Abw |
1.872 |
1.322 |
71% |
Ioaw |
1.274 |
892 |
70% |
Inkomsten Ioaw |
33 |
3 |
9% |
Ioaz |
84 |
26 |
31% |
Inkomsten Ioaz |
0 |
- |
0% |
Overige bijstand |
353 |
272 |
77% |
Inkomsten overige bijstand |
163 |
102 |
62% |
Bron: WISE
Tabel 9.2 FWI financieringssystematiek prognose
2002
|
prognose |
|
|
verstrekkingen |
€
36.953.678- |
|
terugvordering / ontvangsten |
€
1.887.189 |
|
subtotaal |
€ 35.066.489- |
|
|
|
|
rijks bijdrage (75%) |
€
26.299.867 |
|
subtotaal |
€ 8.766.622- |
|
|
|
|
begroot FWI budget |
€
8.411.663 |
|
saldo prognose |
€ 354.959- |
|
|
|
|
toegevoegd budget (meicirculaire 2002) |
€
191.500 |
|
verschil t.o.v. begroting |
€ 163.459- |
Volgens deze prognose zou het bedrag van € 163.459- als
exploitatieresultaat aangemerkt moeten worden.
In
de nota FWI, die eind 2002 zal verschijnen wordt nader op bovenstaande cijfers
ingegaan
10.
Minimabeleid
10.1 Financiële resultaten
Minimabeleid
Tabel 10.1
Financieel resultaat Minimabeleid t/m 3e kwartaal 2002
(bedragen in Euro’s) |
begroting |
gewijzigde begroting |
uitgaven / inkomsten |
relatieve kosten |
|
2002 |
2002 |
3e kw 2002 |
3e kw 2002 |
Totaal
Minimabeleid |
632.729 |
592.853 |
415.411 |
70% |
Inkomsten |
136.209 |
136.209 |
24.568 |
18% |
Totaal
bijdrage netto |
-496.520 |
-456.644 |
-390.843 |
86% |
Personeels/apparaats
kosten |
108.973 |
110.021 |
82.516 |
75% |
Delftactiefpas (tabel 10.2.1) |
323.530 |
368.530 |
221.907 |
60% |
- idem Inkomsten |
136.209 |
136.209 |
24.568 |
18% |
T(H)OWE (tabel 10.3) |
163.924 |
78.000 |
81.984 |
105% |
Sportfonds (tabel 10.4) |
36.302 |
36.302 |
29.005 |
80% |
Bron: WISE
10.2 Delftpas
Tabel 10.2.1
financieel resultaat Delftpas 3e kwartaal 2002
(bedragen in Euro’s ) |
Begroot |
gewijzigde begroting |
uitgaven / inkomsten |
relatieve kosten |
|
2002 |
2002 |
3e
kw 2002 |
3e
kw 2002 |
Totaal |
323.530 |
368.530 |
221.907 |
60% |
Totaal Inkomsten |
136.209 |
136.209 |
24.568 |
18% |
Totaal bijdrage netto |
-187.321 |
-232.321 |
-197.339 |
85% |
Bron: WISE
Tabel
10.2.2 specificatie van de
verkoop Delftpas t/m 3e kwartaal 2002
Verkoop inkomsten |
Prijs |
Totaal |
Totaal |
Verstrekking |
|
in Euro |
Verstrekt |
Inkomsten |
als% |
Volwassene minima |
€ 5 |
1.383 |
€
6.915 |
30% |
65+ alsook boven minimum |
€ 11 |
784 |
€
8.624 |
38% |
Geen minima / - inwoner Delft |
€ 54 |
112 |
€
6.048 |
27% |
Duplicaatpas |
€ 3 |
4 |
€ 12 |
0% |
Kinderen 3 – 17 jaar van minima |
Gratis |
808 |
€ - |
0% |
18 jarigen |
Gratis |
204 |
€ - |
0% |
Kinderen 3 – 17 jr van cat. C en B |
€ 5 |
138 |
€
690 |
3% |
Nieuwe inwoners (< 1 jaar) |
€ 11 |
41 |
€
451 |
2% |
Studenten 18 – 27 jaar |
€ 23 |
0 |
€ - |
0% |
Bruto verkoop
inkomsten |
|
3.474 |
€ 22.740 |
100% |
Korting Maatpas / provisie VVV |
€ 2,5- |
530 |
€
1.325- |
|
Netto verkoop
inkomsten |
|
|
€ 21.415 |
|
Bron: Planning & Control WIZ
Van het totaal aantal verkochte passen
werd t/m 2e kwartaal 63% aan minima verkocht (volwassenen incl. kinderen). Dit
is 1,5% meer dan in het tweede kwartaal en 23% meer dan de verwachting was voor
2002. Dit heeft als gevolg dat de inkomsten lager uitvallen dan begroot.
Figuur 10.2: Ontwikkeling verstrekkingen
Delftpas t/m 3e kwartaal 2002
10.3
Tegemoetkoming onzelfstandige wooneeheden (Thowe)
Tabel 10.3
Financieel resultaat Thowe 3e kwartaal 2002
(bedragen in Euro’s ) |
begroting |
gewijzigde begroting |
uitgaven / inkomsten |
relatieve kosten |
|
2002 |
2002 |
3e
kw 2002 |
3e
kw 2002 |
Totaal
uitgaven Thowe |
163.924 |
78.000 |
81.984 |
105% |
Bron: WISE
10.4 Sportfonds
Tabel 10.4
Ontwikkeling uitgaven sportfonds t/m 3e kwartaal 2002
(bedragen in Euro’s ) |
begroting |
uitgaven / inkomsten |
relatieve kosten |
|
2002 |
3e kw 2002 |
3e kw 2002 |
Totaal |
36.302 |
29.005 |
80% |
Verstrekkingen |
32.672 |
29.005 |
89% |
Voorlichting |
3.630 |
0 |
0% |
Bron: WISE
Als
we kijken naar het derde kwartaal van 2002 valt op dat er sprake is van een
kleine overschrijding van de begroting. De verwachting is dat in het vierde
kwartaal de jaarlijkse begroting alsnog overschreden zal worden, het vierde
kwartaal was in het afgelopen jaar namelijk een piekkwartaal. In de maand
december worden tussen de 100 en 200 aanvragen verwacht. Zoals eerder vermeld
in de 2e kwartaal rapportage hangt de stijging van het aantal
aanvragen ten opzichte van het kalenderjaar 2001 samen met een grotere
bekendheid van de regeling. De toename van het aantal aanvragen is positief
voor de continuïteit van de regeling. Het is nu zaak uit te zoeken waaruit het
financiële tekort voor 2002 gedekt kan worden.
Figuur 10.4: Ontwikkeling uitgaven
Sportfonds t/m 3e kwartaal
2002