Meerjarenbegroting
2003 – 2005
Delft, 30 januari 2003
Inleiding
Status
Deze
meerjarenbegroting voor CombiWerk omvat eigenlijk twee documenten:
o
De
meerjarenbegroting zoals deze in combinatie met het meerjarenplan is opgesteld
o
De
begroting 2003
De
begroting voor 2003 is na vaststelling het taakstellend budget voor het jaar
2003.
De
meerjarenbegroting en met name de jaren 2004 en 2005 hebben een meer indicatief karakter, maar zijn daarmee zeker
niet vrijblijvend. De richting die voor CombiWerk als geheel is ingeslagen en
dus ook die voor de afzonderlijke bedrijven en afdelingen is kaderstellend voor
de komende begroting (dus die voor 2004).
Heel
concreet betekent dat, dat wanneer de begroting voor 2004 wordt opgesteld:
o
Afwijkingen
ten opzichte van het kader voor 2004 (en 2005) verklaard moeten worden
o
De
meerjarige ontwikkeling (2005 en 2006) wordt doorgetrokken of zonodig
bijgesteld.
Op deze
wijze wordt elk jaar een jaarbegroting met een meerjarenperspectief
gepresenteerd.
Totstandkoming
In de
periode september – december hebben de bedrijfsmanagers hun meerjarenplan en
meerjarenbegroting opgesteld en intensief met medewerkers en de directie
besproken.
Het
indicatief meerjarenplan en de planningsbrief waren daarbij het kader, zowel
inhoudelijk als procedureel.
Alle
plannen en begrotingen hebben inmiddels een voorlopig akkoord van de directie
gekregen.
Naast de
versterking van het bedrijfseconomisch rendement van de bedrijven is in de deze
meerjarenbegroting de weerslag te vinden van twee belangrijke ontwikkelingen:
o
Het
vormgeven van het mensbedrijf. In de begroting wordt deze vermeld onder de
Trajectorganisatie
o
Het
professionaliseren van de facilitaire dienstverlening door het vormen van een
facilitair bedrijf.
Toelichting
De
begroting moet gelezen worden in samenhang met het meerjarenplan. Daar staan de
plannen en voornemens beschreven.
De
toelichting die u hier aantreft in de meerjarenbegroting is meer van
financieel-economische aard. Het geeft inzicht in de veronderstellingen ten aanzien
van ontwikkeling zoals de SW-taakstelling, de rijksbijdrage, inflatie en de
personeelskosten.
Inhoud
1 Meerjarenbegroting 2003 – 2005
3 Toelichting per bedrijf en per post
3.1 Omzet en kosten van de inkoop
3.2 Aantal SE en Rijksbijdrage
4 Meerjarenbegroting per bedrijf en interne
dienst
Algemene
toelichting op de Meerjarenbegroting 2003-2005
In 2001
was er nog sprake van een verlies. In 2002 is een belangrijke stap gezet in het
gezond maken van CombiWerk. Deze stap in de voorwaartse richting valt af te
lezen uit het bedrijfsresultaat van 2002. Het bedrijfsresultaat van 2002
betekent een aanmerkelijke verbetering ten opzichte van 2001. Echter de kosten
gepaard gaande met de financiële gezondmaking in 2002 en de kosten voortkomend
uit de onrechtmatige nevenactiviteiten (buitengewone lasten) bij de
kunststofafdeling leiden ertoe dat het netto resultaat negatief is.
De
komende jaren draait het financieel perspectief geleidelijk bij en wordt het
negatieve netto resultaat omgebogen naar positief. In de jaren 2002 en 2003 is
er nog sprake van een negatief resultaat. Dit verlies wordt grotendeels
opgevangen vanuit de bedrijfsreserve van CombiWerk.
In november 2002 heeft de raad ingestemd met een
jaarlijkse dividenduitkering van EUR 75.000 met bestemming CombiWerk (dienst).
Deze dividenduitkering zal plaats kunnen vinden zodra voldaan is aan de
statutaire norm.
In de
bedrijfsplannen zijn de kosten- en opbrengstenposten op voorzichtige basis
ingeschat. De begroting is tot stand gekomen door het optellen van de
meerjarenbegrotingen van de afzonderlijke bedrijfseenheden. Bij de
meerjarenplannen horen afzonderlijke begrotingen.
Voor
2005 is begroot dat er wordt afgekoerst op een positief netto resultaat.
Hierbij kunnen twee factoren het resultaat nadelig beïnvloeden. De landelijke
situatie van de sociale werkvoorzieningen is een reden tot zorg. Daarnaast kan
een neergaande conjunctuur het resultaat onder druk zetten.
In het
licht van deze situatie dient daarom in 2004 een discussie gevoerd te worden
over de begroting van 2005 en verder. In deze discussie kan ook een
gemeentelijke bijdrage aan CombiWerk aan bod komen.
De jaren
2001 en 2002 enerzijds en 2003 en volgende anderzijds zijn niet zonder meer te
vergelijken:
o
Het
is niet mogelijk gebleken bepaalde informatie over de inzet van personeel in
2001 en 2002 vergelijkbaar te maken met die van latere jaren.
Met name de ontwikkeling van het indirecte personeel en de splitsing tussen
ambtenaren en medewerkers bedrijfs CAO laat zich daardoor lastig interpreteren.
o
De
lichte stijging van de omzet en de daling van de formatie van 2002 naar 2003 is
mede veroorzaakt door de overgang van het bedrijf Beveiliging en de
Trajectorganisatie naar CombiServices.
In de
meerjarenplannen is de positie van elk bedrijf geanalyseerd wat betreft markt
en concurrentieontwikkeling. Op basis hiervan en de interne en externe analyse
zijn de omzetten naar product markt combinatie (en of naar grote klanten)
gebudgetteerd.
Daarbij
is apart naar de ontwikkeling van het volume (in termen van constante prijzen)
en naar het prijsbeleid gekeken.
o
In
het algemeen is een opslag van 1% tot 2% boven de inflatie (geteld op 3%)
gehanteerd als prijsbeleid.
o
Daar
waar binnen de branche een hogere prijsstijging wordt gehanteerd wordt
uiteraard de branche gevolgd.
o
De
veronderstellingen over de inflatie zijn gelijk voor de 3 planjaren.
Voor de bedrijven en
CombiWerk (dienst) als totaal ziet de ontwikkeling van de omzet er als volgt
uit.
Opmerking:
De omzetten voor de jaren
2003 t/m 2005 worden onderscheiden in interne en externe omzet. De interne
omzet bedraagt ca. 4,5% van de totale omzet (ca € 450.000 in 2003 oplopend tot
ca. € 550.000 in 2005).
Bij de consolidatie voor deze
jaren is de interne omzet geëlimineerd. Op het niveau van CombiWerk als geheel
valt daardoor de toename van de omzet van 2002 naar 2003 iets lager uit.
Catering neemt een ietwat
afwijkende positie in. Het is als bedrijf georganiseerd. De hoofdactiviteit is
echter het verzorgen van de interne catering. Het facilitair bedrijf treedt daarbij
op als interne opdrachtgever. Daarnaast heeft catering een bescheiden externe
omzet. Het ligt niet in de bedoeling de externe omzet te vergroten. Het wordt
daarom in bovenstaand overzicht niet als apart bedrijf genoemd.
De verdeling van de omzet van alle bedrijven, dus ook van die bedrijven die nu
in CombiServices BV opgenomen zijn laat van 2002 naar 2005 het volgende beeld
zien:
De
taakstelling voor 2003 is door het ministerie meegedeeld en bedraagt 581,6 SE
Naar
aanleiding van de behandeling van de begroting SZW 2003 in de Tweede Kamer
verwacht het NOSW dat de taakstelling met 3,5 SE zal worden verhoogd voor 2003.
Mede op basis van informatie van het NOSW is een raming gemaakt van de
taakstellingen voor 2004 en 2005.
Op basis
van deze taakstelling is de (taakstellende) formatie in fte SW-medewerker voor
de bedrijven en de afdelingen bepaald.
De
bijdrage per SE wordt door het ministerie bepaald door het beschikbare
macrobudget te delen door het volume (=de som van de taakstellingen).
Voor
2003 heeft NOSW het subsidiebedrag geraamd op € 24.015. Dat is 4,1 % meer dan
het bedrag voor 2002 (€ 23.066).
Het
bedrag voor 2003 wordt nog eenmalig verhoogd met € 200,- per SE. Dit is bedoeld
als compensatie voor de afschaffing van de regeling verminderde afdracht lage
lonen. (zie ook de volgende paragraaf over personeelskosten)
Voor de
jaren 2004 en 2005 wordt een subsidiestijging van 3% verondersteld. Dat is in
lijn met de inflatie (2,5%) en de veronderstelde contractloonstijging van
2,75%.
De rijksbijdrage per SE
bedraagt in deze meerjarenbegroting:
De
personeelskosten zijn afhankelijk van de CAO volgens welke een personeelslid
werkzaam is, de loonschaal en de omvang van de aanstelling.
Voor het
jaar 2003 is gestreefd zo nauwkeurig mogelijk te ramen wat de loonkosten zijn
die behoren bij een bepaalde loonschaal en CAO.
Dit
gegeven wordt (in termen van loonkostentarief per uur) niet alleen gebruikt om
de personeelskosten te begroten. In het jaar 2003 zal de inzet van medewerkers
per uur worden doorbelast volgens dat tarief aan de bedrijven en afdelingen. Op
deze wijze is een zo goed mogelijk inzicht te verkrijgen in de ontwikkeling van
de personeelskosten, die voor een bedrijfsmanager dan bepaald wordt door de
omvang van de formatie en de mix van loonschalen. Op deze gegevens kan hij of
zij sturen.
De
personeelskosten voor 2003 zijn in drie stappen bepaald.
o
In
de eerste plaats is gekeken naar de ontwikkeling van de brutolonen, zoals die
naar verwacht wordt zich zullen ontwikkelen op basis van de CAO
onderhandelingen.
Naast de reeds in de CAO bekende verhogingen zijn de verdere verhogingen
terughoudend gebudgetteerd in de lijn met de nagestreefde landelijke
loonmatiging.
o
In
de tweede plaats is gekeken naar de ontwikkeling van de werkgeverslasten.
Als belangrijkste daarbij is de stijging van de werkgeverslast in de lage
loonschalen als gevolg van de geleidelijke afschaffing van de regeling
verminderde afdracht lage lonen.
Daarnaast is uitgegaan van een verhoging van de werkgeverslast met ca. 2%
punten, met name als gevolg van de ontwikkeling van de pensioenpremies.
o
In
de derde plaats is gekeken naar de te verwachten individuele subsidies in de
personeelskosten sfeer, zoals de regelingen voor langdurig werklozen en
opleidingen. Ook hier zijn de veronderstellingen op conservatieve basis
gemaakt, alleen gebaseerd op de reeds bestaande (individuele) toekenningen.
De
personeelskosten voor 2004 en 2005 zijn bepaald door die van 2003 te laten
stijgen met een contractloonstijging van 3,25, resp 3,5 % per jaar,
voornamelijk als gevolg van de geleidelijke afschaffing van de subsidie op lage
lonen.
De
materiele kosten zijn bepaald door extrapolatie (toename per jaar met 3%).
Bij
sommige bedrijven en het facilitair bedrijf zijn de materiele kosten gebaseerd
op de ontwikkelde plannen.
Bij alle
bedrijven en CombiWerk breed is het marketingbudget versterkt.
Bij de
bedrijven gaat het om ca. 1% van de totale baten per jaar.
Bij de
directie wordt daarenboven de marketing versterkt door het aantrekken van een
assistent en het beschikbaar stellen van een additioneel budget voor materiële kosten.
Het
marketingbudget (centraal en decentraal) is als volgt.
Het
facilitair bedrijf levert een aantal diensten en producten tegen een vast
tarief. Voor de bedrijven wordt op deze regel de facilitaire kosten opgenomen.
Bij de consolidatie CombiWerk breed resteert op deze regel alleen de bedragen
die de BV-werkmaatschappijen betalen aan het Facilitair Bedrijf (opgenomen als
negatieve kosten).
Het
Facilitair Bedrijf verantwoordt zijn kosten onder de andere kostensoorten
(personeel, materieel en afschrijvingen).
De tarieven zijn:
Tot de
facilitaire kosten behoort ook automatisering. De afdeling automatisering is
geen onderdeel van het facilitair bedrijf, maar staat onder leiding van de
controller en is onderdeel van de staf.
Gebaseerd
op:
o
Bestaande
afschrijvingslast, inclusief de lasten die ontstaan door
vervangingsinvesteringen.
o
De
afschrijvingslast van vernieuwingsinvesteringen.
Een
overzicht van de voorgenomen investeringen is in de begroting aan het eind
opgenomen.
Bijdrage
gemeente Delft
In de
gemeentebegroting 2002 – 2005 is geen rekening gehouden met een gemeentelijke
bijdrage* aan het exploitatietekort van
CombiWerk. Eind 2003 zal echter als gevolg van het negatieve bedrijfsresultaat
de DBR nihil zijn. Bedrijfsvoeringsrisico’s worden dan niet meer door CombiWerk
gedekt.
In deze
meerjarenbegroting 2003 – 2005 CombiWerk staat dan ook in 2005 de gemeentelijke
bijdrage ‘pm’; op basis van de realisatiecijfers van 2003 en 2004 zal zonodig
een structurele bijdrage in 2005 overwogen moeten worden (Zomernota).
Bijzondere
lasten
In 2002
bestaan deze uit:
o
Voorziening
WsW (€ 25.000)
o
Kosten
in verband met het onderzoek naar onrechtmatige nevenactiviteiten bij kunststof
( € 177.000 ), exclusief omzetderving.
o
Toevoeging
aan voorziening debiteuren (betreft vooral debiteuren bij Metaal &
Montage): € 120.000
Tegenboeking
afschrijving
In het
halfjaarbericht werd voorgesteld om met ingang van 2003 de afschrijvingslast
van enkele indertijd om niet verkregen panden niet meer tegen te boeken.
Inmiddels
is besloten de huidige boekingsmethodiek te handhaven.
Het
totale resultaat van CombiWerk kan ook per bedrijf worden weergegeven.
De optelling van de
resultaten is als volgt.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Resultaat
trajectorganisatie 2002 ten laste van veranderingsbudget
![]() |
![]() |
* Ontwikkeling gemeentelijke bijdrage periode 1997/2001: € 745.000 (’97), € 209.000 (’98), € 141.000 (’99), € 97.000 (’00)