Bijlage 3 Nota Uitwerking Klantmanagement 03/001916

 

 

 

Implementatieplan

Klantmanagement

 

Werk, Inkomen en Zorg

Gemeente Delft

 

 

 

 

Opstellers:                      Annemiek Broekhuis, Marcel Schikhof en Edwin Bergenhuizen

 

Datum van uitgifte:           15 november 2002

 

Status en versie:              versie 3

 
 

 

 


 

 


INHOUDSOPGAVE

 

1.       INLEIDING............................................................................................................................ 2

2.       DOELSTELLING / OPDRACHT.............................................................................................. 3

3.       PROJECTAANPAK EN ACTIVITEITEN................................................................................... 3

3.1     Fasering........................................................................................................................ 3

4.       OVERZICHT PERIODISERING............................................................................................... 7

 

 

 

1.              INLEIDING

 

 

Uitgangspunt van dit implementatieplan ten behoeve van de invoering van klantmanagement is de nota “Klantmanagement als Tandem”, zoals opgesteld door adviesbureau Radar. Dit plan dient als vertaalslag van de “Klantmanagement als Tandem” gestelde kaders en modellen en is als zodanig opgesteld ten behoeve van het implementeren van klantmanagement op de betrokken afdelingen binnen de sector Werk, Inkomen en Zorg.

 

 

Opbouw van het implementatieplan:

 

 

doelstelling en omvang              welke doelstelling heeft het project, wel voorwaarden gelden daarbij;

 

projectaanpak en activiteiten      de activiteiten die gedurende het project moeten worden uitgevoerd en de fasering;

 

op te leveren produkten             welke produkten opgeleverd moeten worden en aan welke voorwaarden deze produkten moeten voldoen;

 

projectorganisatie                      structurering van het project, samenstelling van het projectteam

 

capaciteit en planning                welke mensen en middelen zijn gezien de voorgestelde activiteiten en produkten nodig en op welke momenten moeten zij ingezet worden.

 

 

 

 

2.              DOELSTELLING / OPDRACHT

 

Door de stuurgroep Klantmanagement, bestaande uit de vakteamhoofden Toeleiding & Monitorting, Nieuwe Klanten, Klantbeheer, een beleidsmedewerker en het sectorhoofd Werk, Inkomen en Zorg, is aan de opstellers van dit plan de volgende opdracht verstrekt:

 

“ Stel vanuit de kaderstellende nota van Radar een gedetailleerd implementatieplan op en besteed hierbij aandacht aan de volgende aspecten:

 

-          inventarisatie van de voor het implementatietraject van belang zijnde facetten

-          samenhang tussen de diverse facetten

-          fasering / prioritering / tijdpad

-          samenstelling van de deelprojectgroepen die de diverse facetten verder uitwerken

-          de vorm waarin de diverse facetten worden uitgewerkt

-          de producten die door de diverse (deel)projectgroepen opgeleverd dienen te worden.”

 

De besluitvorming met betrekking tot de vanuit de projectgroepen op te leveren producten gebeurt in de stuurgroep Klantmanagement. De verantwoording over de voortgang van de projecten wordt door de projectverantwoordelijken afgelegd in de stuurgroep.

 

 

3.              PROJECTAANPAK EN ACTIVITEITEN

 

3.1          Fasering

 

Dit implementatieplan heeft betrekking op de laatste twee maanden van 2002 en de eerste helft van 2003, zijnde de periode waarin de deelprojecten van de verschillende projectgroepen geformuleerd, uitgezet en afgerond zullen worden. Per deelproject is aangegeven naam, doel, product, periode, samenstelling en eindverantwoordelijke. Vervolgens dienen deze projectgroepen in voornoemde periode de genoemde producten op te leveren. Deze eindproducten worden daarna ter besluitvorming voorgelegd aan de stuurgroep Klantmanagement.

 

3.2     Activiteiten

 

Onderstaand een overzicht van alle relevante facetten in het kader van de invoering van klantmanagement, vertaald in de volgende deelprojecten:

 

 

Deelproject 1:     

Naam                 :           Opleiding korte termijn

Doel                   :           Het samenstellen van een opleidingspakket ten behoeve van de

                                      collectieve opleidingsnoodzaak ter voorbereiding op nieuwe functie-

                                      elementen, alsmede gericht op elementen van nieuwe samenwerking.

Product               :           Opleidingsplan voor de periode voorafgaande aan de invoering van

                                      klantmanagement.

Periode               :           01-11-2002 – 01-12-2002

Samenstelling     :           Marcel Schikhof, Edwin Bergenhuizen, Arnold

                                      Moser, Joke Westdorp

Eindverantw.        :           Marcel Schikhof

 

 

Deelproject 2:

Naam                 :           Financiele consequenties & productverantwoording

Doel                   :           Het inventariseren van de eenmalige kosten t.b.v. het implementeren

                                      van klantmanagement (personele kosten, opleidingskosten, kosten

                                      t.b.v. automatisering, processen, communicatie, etc.), de taakstel-

                                      lingen vastgelegd in het kader van de subsidieregeling, het inven-

                                      tariseren van de benodigde sturingsinstrumenten om de taakstellingen

                                      en inspanningen te kunnen monitoren, alsmede de taken en verant-

                                      woordelijkheden vaststellen.

Product               :           Nota

Periode               :           01-11-2002 – 15-12-2002

Samenstelling     :           Fred Wosgien, Agnes Jonkman, Annemiek Broekhuis, Marcel

                                      Schikhof, Theo den Hertog.

Eindverantw.        :           Fred Wosgien

 

 


 

Deelproject 3:

Naam                 :           Zorg

Doel                   :           Antwoord formuleren op de vraag wat onder het begrip “zorg” wordt

verstaan en welke klanten hier onder vallen, alsmede het in kaart brengen van het dienstverleningsaanbod.

Product               :           Nota

Periode               :           01-11-2002 – 01-01-2003

Samenstelling:    :           Michel Noordermeer, Maarten Verbaan, Ans van Wijk, Marieke

                                      Simons, Elly Zwinkels, Annemiek Broekhuis, Edwin Bergenhuizen

Eindverantw.        :           Annemiek Broekhuis

 

 

Deelproject 4:

Naam                 :           Organisatorische consequenties

Doel                   :           Plan van aanpak integratie medewerkers BNK en BKB, waarin

                                      aandacht wordt besteed aan de volgende zaken:

-           vormgeven van het specialisme “claimbeoordeling” in

            samenhang met de andere specialismen en de ont-

            wikkeling naar een breed functiemodel

-           een sturingsmodel ten aanzien van de nieuw te vormen

                                                 afdeling klantmanagement.

-           vaststelling van de hoogte van de caseload per specialisme

-           de rol van de seniorconsulent en kwaliteitsmedewerker (coachen, begeleiden, kwaliteitsbeheer/single audit) afdeling(en) Klantbeheer.

-           De contacten/afspraken met “externen” (IBO, A & I, CWI, etc.)

Product               :           Plan van aanpak

Periode               :           01-11-2002 – 01-01-2003

Samenstelling     :           Marcel Schikhof, Edwin Bergenhuizen, Frederiek Mulder, Hetty van

                                      Tol, incidenteel: Annemiek Broekhuis.

Eindverantw.        :           Marcel Schikhof

 

 

Deelproject 5:

Naam                 :           Informatie en communicatietechnologie

Doel                   :           Het afstemmen van de automatisering op het nieuwe proces.

Product               :           Nota waarin alle consequenties en nieuwe wensen en behoefte in

                                      het kader van klantmanagement, in beeld worden gebracht.

Periode               :           01-11-2002 – 01-05-2003

Samenstelling     :           Marcel Schikhof, Annemiek Broekhuis, Edwin Bergenhuizen,

                                      Jacqueline Nees, Carla Steenbergen, Ans van Wijk, BPO/

                                      Applicatiebeheer.

Eindverantw.        :           Annemiek Broekhuis


 

 

Deelproject 6:

Naam                 :           Communicatie

Doel                   :           Het opstellen van een communicatieplan ten behoeve van de

                                      medewerkers en externen (klanten, bedrijven, etc).

Product               :           Communicatieplan

Periode               :           15-11-2002 – 15-12-2002

Samenstelling     :           Theo den Hertog en Dick de Jager

Eindverantw.        :           Dick de Jager.

 

 

Deelproject 7:

Naam                 :           Nieuwe functieprofielen

Doel                   :           Het beschrijven van nieuwe competentieprofielen t.b.v. de

                                      functie allround-klantcontactfunctionaris en consulent Toeleiding &

                                      Monitoring alsmede het opnieuw laten waarderen van deze

                                      functies door de functiewaarderingscommissie.

Product               :           Nieuwe Competentieprofielen t.b.v. voornoemde functies.

Periode               :           01-01-2003 – 01-03-2003

Samenstelling     :           Marcel Schikhof, Annemiek Broekhuis, Edwin Bergenhuizen,

                                      Jacqueline Nees, Frederiek Mulder, Esther Stolk

Eindverantw.        :           Edwin Bergenhuizen

 

 

Deelproject 8:

Naam                 :           Tijdelijke specialismen

Doel                   :           Antwoord op de vraag welke tijdelijke specialismen hanteren we

                                      als overbrugging tussen start en invoering van een breed functie-

                                      model. Welke competenties zijn er nodig t.b.v. het

                                      zo optimaal mogelijk bedienen van de vast te stellen klantgroepen of

                                      aandachtsgebieden. Inzicht in de benodigde formatie per vastgesteld

                                      specialisme.

Product               :           Nota

Periode               :           01-01-2003 – 01-03-2003

Samenstelling     :           Frederiek Mulder, Carla Steenbergen, Sander van der Meer, Judith

                                      Van Leeuwen, Marcel Schikhof

Eindverantw.        :           Marcel Schikhof

 

 

Deelproject 9:

Naam                 :           Plaatsingstraject medewerkers startpositie

Doel                   :           Het plaatsten van de medewerkers in een van de genoemde

                                      specialistische functies, waarbij een ieders competenties en

affiniteit, zo optimaal mogelijk worden benut. Dit in relatie tot het aantal vast te stellen formatieplaatsen per specialisme.

Product               :           Een nota met een plan van aanpak

Periode               :           01-02-2003 – 01-03-2003

Samenstelling     :           Marcel Schikhof, Edwin Bergenhuizen, Joke Westdorp

Eindverantw.        :           Edwin Bergenhuizen


 

 

Deelproject 10:

Naam                 :           Procesbeschrijving(en) klantmanagement

Doel                   :           Het realiseren / beschrijven van een intergaal werkproces, vanaf de

                                      Claimbeoordeling t/m beeindiging van een uitkering (arbitrage?)

Product               :           Werkprocesbeschrijving op detailniveau in samenhang met reeds                                      bestaande werkprocessen binnen WIZ.

Periode               :           01-03-2003 – 01-04-2003

Samenstelling     :           Annemiek Broekhuis, Marcel Schikhof, Edwin Bergenhuizen, extern

                                      Procesbeschrijver.

Eindverantw.        :           Edwin Bergenhuizen

 

 

Deelproject 11:

Naam                 :           Opleiding lange termijn

Doel                   :           Het samenstellen van een opleidingspakket ten behoeve van de

                                      collectieve en individuele ontwikkeling naar het beoogde brede functie

                                      model, op basis van de competenties van de opnieuw te beschrijven

                                      functieprofielen. Daarnaast een tijdpad aangeven waarbinnen

                                      verwacht kan worden dat de consulent voldoende is uitgerust voor de

                                      functie van allround-klantcontactfunctionaris.

Product               :           Opleidingsplan voor de periode vanaf de invoering van

                                      Klantmanagement o.b.v. specialismen

Periode               :           01-03-2003 – 01-04-2003

Samenstelling     :           Marcel Schikhof, Edwin Bergenhuizen, Annemiek Broekhuizen, Joke

                                      Westdorp, Arnold Moser

Eindverantw.        :           Edwin Bergenhuizen

 

 

Deelproject 12:

Naam                 :           Ontwikkelingstraject medewerker

Doel                   :           Op individuele basis toewerken naar de allround-klantcontact functie.

Product               :           Nota met een plan van aanpak op welke wijze de individuele

medewerker zich gestructureerd kan ontwikkelen naar deze allround functie.

Periode               :           01-05-2003 – 01-06-2003

Samenstelling     :           Marcel Schikhof, Edwin Bergenhuizen, Joke Westdorp

Eindverantw.        :           Marcel Schikhof

 

 

 

 

 

 

 

4.              OVERZICHT PERIODISERING

 

 

week

44

45

46

47

48

49

50

51

52

01

02

03

04

05

06

07

08

09

10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

21

22

DP1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

dp2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

dp3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

dp4

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

dp5

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

dp6

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

dp7

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

dp8

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

dp9

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

dp10

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

dp11

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

dp1