3. Behaalde
resultaten in 2001. 2
Goed beheer van klantgegevens. 4
7.3 Nederlands
als moedertaal (NT1) 4
7.6 Allround monteur witgoed. 4
Bijlage: beschrijving van gerealiseerde
cursussen in 2001. 6
1. Nederlands
als moedertaal (NT1) 12
4. Allround
monteur witgoed. 13
Dit
evaluatieverslag is een verantwoording van het gerealiseerde scholingsbeleid op
het gebied van volwasseneneducatie in het jaar 2001.
Als
eerste worden de belangrijkste punten uit het beleidsplan 2001 weergegeven,
vervolgens wordt een korte samenvatting gegeven van de resultaten. Dan wordt
ingegaan op de financiering van de volwasseneneducatie in 2001 en wordt iets
gezegd over verzuim en de randvoorwaarden voor VE.
Het
grootste deel van dit verslag bestaat uit een inhoudelijke evaluatie van alle
in 2001 gerealiseerde scholingen.
In het integraal educatie- en activeringsplan 2001, een Delftse
blauwdruk, is over educatie het volgende geschreven:
Educatie wordt beschouwd als een belangrijk instrument voor de reïntegratie
van burgers in de maatschappij, zowel op het terrein van arbeidsactivering als
maatschappelijke activering.
Daarbij zijn de volgende maatschappelijke doelstellingen geformuleerd:
Voor 2001 werden de volgende doelgroepen vastgesteld:
In
2001 hebben +/- 1500 mensen deelgenomen aan VE.
VE
maakt in veel gevallen onderdeel uit van een traject. Het totale traject is dan
gericht op werk of maatschappelijke activering, waarbij er na VE pas intensieve
bemiddeling volgt naar de arbeidsmarkt of begeleiding naar maatschappelijke
participatie. Deze evaluatie is gebaseerd op gegevens van de scholen. Als VE
onderdeel van een traject is, kent de school daarvan de resultaten niet. Toch
zijn er nog 66 mensen die direct aansluitend aan de scholing werk gevonden
hebben, 80 mensen zijn doorgestroomd naar een vervolgopleiding, 128 mensen zijn
voortijdig met educatie gestopt.
Het
grootste deel van VE bestaat uit cursussen Nederlands. Het niveau waarop
cursisten Nederlands leren varieert van redzaam zijn in Nederland
(alfabetiseringscursussen en KSE 1) tot Nederlands leren ter voorbereiding op
een beroepsopleiding op het niveau van hoger beroepsonderwijs of universiteit
(KSE 4). Naast deze cursussen Nederlands worden binnen VE nog andere cursussen
gegeven ter voorbereiding op andere opleidingenof om de redzaamheid van burgers
te vergroten. Dit betreft cursussen alfabetisering voor Nederlanders, rekenen,
omgaan met computers en
praktijkfunctietrainingen
Het
onderstaande schema geeft voor de NT 2 groepen een indicatie van de verdeling
over de verschillende doelgroepen per NT2 cursus. Bovenin de tabel staat de
verwijzende organisatie.
Mensen
die verwezen zijn door Kliq/activering zitten in een toeleidingstraject naar
werk. Bij de andere verwijzers zullen ook mensen begeleid worden naar werk,
maar kan het doel van het traject ook maatschappelijke activering zijn.
Educatie Aanbod |
Doelgroepen |
|||||
nieuwkomer |
Ex-nieuwkomer |
Activering |
Kliq/Act. |
WIZ |
Oudkomer/ zelfmelder |
|
KSE
4 dag
|
54% |
8% |
|
|
7% |
30% |
KSE 3 |
44% |
10% |
5% |
2% |
15% |
24% |
KSE 2 |
33% |
11% |
11% |
6% |
20% |
19% |
KSE 1 |
11% |
6% |
12% |
1% |
41% |
30% |
ALFA |
23% |
5% |
11% |
|
34% |
27% |
Nt1 |
8% |
4% |
|
|
13% |
75% |
KSE 4 avond |
18% |
2% |
|
2% |
21% |
56% |
KSE 3 avond |
11% |
4% |
16% |
5% |
29% |
34% |
KSE 2 avond |
21% |
7% |
10% |
2% |
2% |
40% |
KSE 1 avond |
21% |
|
14% |
14% |
25% |
25% |
Spreiding gemeentelijke doelgroepen over het
aanbod 2001, peildatum november 2001
Een
aantal deelnemers aan VE heeft kinderen waarvoor opvang nodig is. Is de
kinderopvang niet goed geregeld, dan leidt dit tot uitval bij scholing. In 2000
werd kinderopvang verzorgd door de school. Deze opvang voldeed echter niet aan
de wettelijk gestelde eisen t.a.v. kinderopvang. Daarom is er
in
2000 is een pilotproject flexibele kinderopvang gestart, waarbij kinderen
geplaatst worden in de reguliere kinderopvang. Inmiddels kunnen alle kinderen
van ouders die Volwasseneneducatie volgen en voor wie kinderopvang nodig is
geplaatst worden in de reguliere kinderopvang.Bij de kinderopvang deden zich
nog wel een aantal problemen voor:
·
Communicatieproblemen tussen Octopus en de moeders vooral in de
overdracht van huisregels, de procedure van kennismaking en gewenning en het
hanteren van de regels bij de absentie e.d.. Vanaf september 2002 is er daarom
een module kinderopvang ontwikkeld die aan cursisten van VE aangeboden wordt
waarin alle aspecten van kinderopvang aan de orde komen.;
·
Een ander knelpunt is het daadwerkelijk beschikbaar zijn van plaats op
het juiste moment. Doordat roosters vaak laat bekend zijn is het soms lastig
kinderen op de juiste dagdelen te plaatsen;
·
Een derde punt van aandacht is het feit dat als ouders hun kinderen een
jaar in de kinderopvang hebben gehad, er een eigen (inkomensafhankelijke)
bijdrage gevraagd wordt door Octopus. Dit kan tot gevolg hebben dat cursisten
tussentijds stoppen met hun opleiding. Cursisten kunnen veelal bijzondere
bijstand aanvragen voor deze ouderbijdrage, maar zijn hiervan niet altijd op de
hoogte. Hoe het aanvragen van bijzondere bijstand moet zal ook behandeld worden
in de module kinderopvang.
Een belangrijk punt van zorg is het hoge
verzuimpercentage. Ten opzichte van 2000 (26%) is het verzuim iets gestegen
(27%).
Het verzuim valt onder te verdelen in 5
hoofdoorzaken:
Kwaliteit van de roostering wordt beïnvloed door geringe
capaciteit in het huidige Open leercentrum (OLC).In dit OLC kunnen cursisten in
aanvulling op de lessen die ze volgen extra oefenen met taal m.b.v.
computerprogramma’s. De capaciteit van het OLC was begin 2001 onvoldoende.
Daardoor vond bijvoorbeeld gedwongen roostering op de avond voor cursisten, die
alleen overdag naar school willen of mogen van partner plaats. Inmiddels is de
capaciteit van het OLC uitgebreid. Door flexibele instroom en modulering treden
tussentijdse roosterwijzigingen op. Roosterwijzigingen brengen vaak extra
verzuim met zich mee, doordat mensen tijd nodig hebben in hun thuissituatie
wijzigingen aan te brengen. Inmiddels zijn zoveel mogelijk standaardroosters
ingevoerd voor cursisten en personeel.
Daarom is het realiseren van alle scholing op 1 locatie een belangrijk
aandachtspunt. E.e.a. zal naar verwachting in 2004 gerealiseerd zijn.
Het genereren van informatie over uitgevoerde
volwasseneneducatie blijkt een moeizaam proces. De deelnemersadministratie van
het ROC en het IMWIN-systeem van de gemeente bieden tezamen toch nog niet alle
gewenste informatie. Daarom is in 2001 in het kader van het implementatieplan
verbeterprocessen Educatie 2001 een werkgroep van de gemeente en het ROC
gestart om nadere afspraken te maken over ontwikkeling van een uitwisselbaar
cursistgegevenssysteem tussen de toeleiders en het Mondriaan Regiocollege.
Registratie
van voortgang, resultaten,verzuim en uitval zijn een belangrijke voorwaarde om
de effectiviteit van educatieve trajecten te kunnen inzichtelijk te kunnen
maken, en de individuele cursist te kunnen volgen.
Hieronder volgt een korte samenvatting van de
resultaten van de verschillende opleidingen. Meer informatie over de
opleidingen en de resultaten per opleidng is te vinden in de bijlage.
Eén van de keuzen die voor het jaar 2001 gemaakt
is, betreft het beperken van gesubsidieerde VAVO-opleidingen tot
jong-volwassenen onder de 23 jaar zonder startkwalificatie, waarbij de zittende
deelnemers een overgangsregeling werd geboden.
Deelnemers uit Delft kunnen uitsluitend aan
gesubsidieerd VAVO deelnemen als zij via het RMC vouchers uitgereikt hebben
gekregen.
VAVO wordt door het Stadscollege voor Educatie in
Den Haag verzorgd.
In totaal zijn door .54 deelnemers 175 vakken
gevolgd. In juni 2001 hebben 43 mensen
examen gedaan, waarbij er 32 hun diploma behaald hebben en 11 mensen geslaagd
zijn voor 1 of meerdere certificaten.
In de scholingsovereenkomst die met het ROC is afgesloten
in 2001 werd zowel de educatie in het kader van de WEB als die in het kader van
de WIN geregeld.
In 2000 is een werkwijze van start gegaan waarbij
cursisten in trajecten worden geplaatst, waarbij rekening gehouden wordt met
het haalbare niveau, haalbaar studietempo etc.
De trajecten zijn modulair van opbouw. Cursisten
blijven in beginsel van begin tot eind in dezelfde groep. Voordelen hiervan
zijn onder andere een grotere homogeniteit van de groep, en de mogelijkheid
zoveel mogelijk hetzelfde rooster aan te houden, waardoor betere afspraken te
maken zijn met bijvoorbeeld kinderopvang.
In incidentele gevallen zal het voorkomen dat een
cursist toch overstapt naar een andere groep met een ander niveau. Dit kan als
nadeel hebben dat het dan enkele weken duurt voordat de kinderopvang opnieuw
geregeld is. Per traject is een docent aangesteld om het programma
onderwijsinhoudelijk te optimaliseren. Docenten worden geschoold op het
bevorderen van een zelfstandig leerproces bij de deelnemers.
De NT2 opleidingen worden ingedeeld in
verschillende niveaus: alfabetisering, NT2 –laag (dit is KSE 1 en 2) en
NT2-hoog (KSE 3 en 4). De cursussen op alle niveaus worden zowel ’s avonds als
overdag aangeboden.
Verder bestaat er een beperkte (ongeveer 15 cursisten per jaar) vraag
naar intensieve trajecten voor zeer hoog opgeleiden, die 20 tot 40 uur per week
kunnen en willen besteden aan het leren van Nederlands. Het regiocollege kan
deze vorm van onderwijs voor deze doelgroep niet zelf bieden. Daarom is voor het
kalenderjaar 2002 met het regiocollege
afgesproken dat zij deze scholing
inkoopt bij een andere organisatie.
In totaal hebben in 2001 zo’n 1000 mensen een scholing NT2 gevolgd
waarvan 193 nieuwkomers.
Deze cursus is bedoeld voor laagopgeleide autochtonen, die de
Nederlandse taal onvoldoende beheersen en problemen hebben met lezen en
schrijven. In 2001 hebben 91 mensen deelgenomen aan NT1.
Deze cursus is bedoeld voor autochtonen en allochtonen
die problemen hebben met rekenen In totaal hebben 42 mensen deelgenomen.
Een cursus voor mensen die beginners zijn op computergebied, en daar
verandering in willen brengen om kansen op opleiding en/of beroep te vergroten.
Cursisten maken kennis met de computer en leren een aantal elementaire
handelingen met betrekking tot Windows, Word en Internetgebruik.
In totaal hebben 72 mensen deelgenomen.
Een opleiding bij het leerwerkbedrijf van het kringloopbedrijf Delft
waarbij mensen opgeleid worden tot witgoedmonteur. In totaal hebben 6 mensen
deelgenomen aan de opleiding in 2001.
Het PraktijkLeerCentrum is
opgezet als praktijkgericht en laagdrempelig scholingsinstrument.
Oorspronkelijk lag de nadruk op
Praktijkfunctietrainingen, met als doel deelnemers te kunnen laten
instromen op de arbeidsmarkt, of doorstromen naar beroepsgericht onderwijs op
een hoger niveau.
Daarnaast zijn de
activiteiten in toenemende mate gericht op oriëntatiecursussen, praktijktaal
voor AMA’s en jonge nieuwkomers, en cursussen in het kader van Sociale
Activering.
In 2001 zijn er 207
deelnemers aan verschillende cursussen geweest.:
Dit traject was bedoeld voor anderstalige werkzoekenden of nieuwkomers
die een inburgeringscontract hebben afgesloten met de gemeente. Het taject is
inmiddels afgebouwd. Succesvolle elementen uit het traject zijn opgenomen in
het NT2 programma.
Alfabetisering
Allochtonen,
is bedoeld voor oudkomers en
nieuwkomers, die niet hebben leren lezen en schrijven in hun eigen taal, dan
wel hebben leren lezen en schrijven in een ander schrift dan het Latijnse. Zij leren lezen en schrijven in de Nederlandse taal.
De cursus wordt laagdrempelig gehouden, onder andere door een extra locatie in
Pijnacker te gebruiken, en door aan te sluiten op de lestijden van
basisscholen. Het is een semi-intensieve cursus.
Er zijn aparte cursussen voor deelnemers die
analfabeet zijn in hun eigen schrift, en voor mensen die gealfabetiseerd zijn
in een ander schrift dan het Latijnse.
Doorstroom naar een vervolgtraject is mogelijk bij
gebleken geschiktheid en voldoende behaald niveau.
Doel is in eerste instantie het bereiken van redzaamheid
in de Nederlandse maatschappij op het terrein van gezondheidszorg, geldzaken,
huisvesting en opvoeding. Een deel van de cursisten stroomt door naar een
reguliere Nt2-cursus in het dag- of avondonderwijs.
[kengetallen]
100 cursistplaatsen
intensiteit: 7,5
uur per week overdag
5
uur per week ‘s avonds
gemidelde bezetting van jan-juli 105
cursistplaatsen, van september t/m december 108 cursistplaatsen.
Mensen volgen maximaal 9 modulen van 13 weken. In
totaal duurt deze opleiding dus maximaal 9x13 weken ofwel 3 studiejaren.
[resultaten]
Analfabeten
worden alleen getoetst met een leerstofafhankelijke toets die een gedeelte van
de leerstof behorend bij een bepaald niveau aftoetst. Samen met de vorderingen
in de klas wordt bepaald of een cursist moeilijker leerstof aan kan. In het
resultatenoverzicht hanteert de school de volgende niveau-indeling: beginner,
op weg naar niveau 1 alfabetisering, niveau 1 alfabetisering, op weg naar
niveau 2 alfabetisering, doorstroom naar reguliere trajecten.
Niveau in juli
Niveau in december
Beginners 10 30
Op weg naar Alfa niveau 1 19 15
Alfa niveau 1 20 13
Op weg naar Alfa niveau 2 23 26
[uitstroom]
naar werk: 12
naar vervolgopleiding: 6 (Kse1-traject)
tussentijdse beëindiging: 6 allen vanwege een te
hoog verzuim
[verzuim]
Het verzuimpercentage bedroeg 26 % tegenover 22%
het jaar daarvóór.
[conclusies
en aanbevelingen]
Na
evaluatie van het cursusjaar ‘99-’00 waarbij vooral gelet is op het
verzuimpercentage en de uitval, is besloten in het cursusjaar ‘00-‘01als
experiment een intensieve groep te vormen. In plaats van 7,5 uur per week
krijgt een groep 10 uur les krijgen. Het doel van deze verandering is de
cursisten die voldoende studievaardig zijn een cursus te bieden waarbij ze
sneller leren. Beoogd werd een goede voortgang en presentie door intensiever
(frequenter) contact en oplopende motivatie door betere leerresultaten.
De
leerresultaten in december waren voldoende aanleiding om het experiment door te
zetten tot en juli 2001. Naar aanleiding van de goede resultaten is in juli
2001 is besloten in augustus ’01 een tweede groep van 10 uur te starten, maar
nu voor zwakke leerders.
·
Educatie NT2 op KSE1 niveau
In feite gaat het om een integraal educatief
traject NT2, gericht op sociale redzaamheid en sociale activering. Het
doelniveau is KSE 1-1½. De cursist leert voldoende taal en rekenvaardigheid om
zich te redden in de thuissituatie, in situaties waarin gebruik gemaakt wordt
van maatschappelijke voorzieningen, en in leersituaties. De dagcursus bestaat
uit modulen taalverwerving met daarin wisselend aandacht voor rekenen,
budgetteren, onderwerpen uit het vak Kennis van de wereld, en het kennismaken
met maatschappelijke voorzieningen, sleutelvaardigheden, digitale vaardigheden,
en uitstroommogelijkheden. Deelname aan een aparte rekencursus of taalstage is
mogelijk.
Het semi-intensieve traject bestaat uit 9 modulen
van 13 weken, 7½ uur per week. In totaal duurt deze cursus dus 3 lesjaren.
·
Educatie NT2 op KSE2 niveau
Dit betreft een integraal traject voor deelnemers
die minimaal 4-5 jaar basisonderwijs en maximaal 2-3 jaar voortgezet onderwijs
gevolgd hebben, of een vergelijkbaar niveau hebben. Het traject is uiteindelijk
gericht op professionele redzaamheid met veel aandacht voor sociale
redzaamheid, en activering aan de start en later in het traject educatieve
redzaamheid.
De dagcursus bestaat uit modulen taalverwerving,
waarin wisselend aandacht is voor rekenen, sleutelvaardigheden, etc.
Nieuwkomers krijgen hiernaast een inburgeringsprogramma aangeboden dat hen
voorbereidt op integratie en de
profieltoets. Tijdens een praktijkoriëntatie op het PraktijkLeerCentrum, maken
de cursisten kennis met verschillende beroepsrichtingen, en leren de Nederlanse
taal gebruiken op de werkvloer. Ook een
taalstage, een extra module rekenen, spreekvaardigheid etc. zijn mogelijk.
Tijdens de eerste drie weken volgt de cursist een verlengde intake om te
bepalen of hij/zij juist geplaatst is.
Het is mogelijk om een, minder intensief,
avondtraject te volgen. Hierbij wordt er van uitgegaan dat de cursist overdag
bijvoorbeeld via het werk veel taal aangeboden krijgt.
Cursisten
die het KSE 2 traject volgen stromen uit met het niveau op weg naar 2 of niveau
2. Het intensieve dagtraject bestaat uit 5 tot 6 modulen van 13 weken bij 15
uur per week (studielast maximaal 1040 uur; 2 jaar). Het avondtraject kent een
programma van 6 modulen van 20 weken bij 5 uur per week (studielast 600 uur, 3
jaar).
[kengetallen]
aantal cursistplaatsten: 175
intensiteit:
avondcursus: 5 uur per week
kse
1 overdag: 7 ½ uur per week
kse
2 overdag: 10 uur per week
kse
2 overdag: 15 uur per week
cursisten:
januari
t/m juli: 258
augustus
t/m december: 248
[resultaten]
De Nt2 trajecten worden getoetst met landelijke toetsen.
Deze toets geeft als score een niveau aan: niveau 0, op weg naar 1, 1, op weg
naar 2, 2 etc. Er wordt getoetst op 4 vaardigheden: spreek-, luister-,
schrijf- en leesvaardigheid. Na een
toetsronde zijn er dus op alle 4 vaardigheden toetsresultaten bekend. Heeft een
cursist op 3 van de 4 vaardigheden een bepaald niveau (1 of 2), dan heeft hij
dat niveau gehaald.
Vóór de zomervakantie is niet elke groep getoetst,
de groepen die nog maar net gestart zijn, zijn niet getoetst.
Niveau
maart niveau
behaald in juli in december
1 4 30 9
2 2 9
[uitstroom]
werk: 16
vervolgopleiding: 36 (praktijkLeerCentrum)
tussentijds beëindigd: 54 (waarvan 15 om
persoonlijjke redenen en 39 o.a. vanwege hoog verzuim)
[verzuim]
Het
verzuimpercentage was 27% Dit was een jaar eerder 25%. Het verzuimpercentage is
hoger, omdat mensen o.a. van groep veranderen en hierdoor hun zaken niet kunnen
regelen. In sommige gevallen hebben cursisten meer les gekregen en deze
verzwaring ervaren ze niet altijd als een verbetering, terwijl ze er wel aan
toe zijn. Cursisten raken in moeilijkheden en kunnen het studietempo niet aan.
[conclusies
en aanbevelingen]
In
de periode januari-juli zijn de cursisten van enkele groepen naar het
Praktijkleercentrum geweest voor een cursus praktijkleren, praktijkoriëntatie
en taalverwerving op de werkvloer. De motivatie van cursisten was hoog. Het
komende jaar worden deze activiteiten opnieuw opgenomen in het leerplan.
Onderzocht gaat worden vanaf 2002 of meer aandacht voor sleutelvaardigheden een
ondersteuning kan zijn voor het taalverwervingsproces van deze doelgroep. Leren
in taalpraktijklokaal, een leslokaal met allerlei faciliteiten voor
rollenspelen zou nieuwe mogelijkheden creëren voor het ontwikkelen van spreekvaardigheid.
Dit zijn cursussen bedoeld voor de
groep allochtonen die in het land van herkomst een opleiding hebben gevolgd op
het niveau Havo/Vwo dan wel een middelbare of hogere beroepsopleiding of
universiteit. Over het algemeen hebben deze cursisten een hoog of normaal
leertempo.
Het cursusaanbod bestrijkt de 4 niveaus van
Nederlands als tweede taal. De cursisten kunnen zich voorbereiden op het
Staatsexamen I in het KSE 3 traject of Staatsexamen II in het KSE 4 traject.
Het doel is professionele redzaamheid; het is een
toeleiding naar de arbeidsmarkt en het beroepsonderwijs (KSB 2, KSB 3, hoger
onderwijs). Verder is het gericht op het ontwikkelen van voldoende
taalvaardigheid om werk te kunnen behouden of verwerven.
·
Educatie NT2 –KSE3
Een intensief traject gericht op doorstroming.
De dagtrajecten zijn intensieve trajecten van 5 tot
6 modulen van 13 weken. Een verlengde intake van 3 weken bepaalt of de keuze
van het traject juist is en geeft de benodigde basis aan schooltaal en
woordenschat om de taalmethode te kunnen volgen. De cursisten kunnen in 3 (tot
4) modulen van 15 uur per week niveau 2 halen.Zij werken met een multimediale
methode.De nieuwkomers krijgen naast het taalprogramma een
inburgeringsprogramma aangeboden dat voorbereid op de profieltoets.
De laatste 2 modulen van 12 uur per week werken de
cursisten toe naar niveau 3, en worden de cursisten met additionele vakken
voorbereid op arbeidsmarkt of vervolgopleiding. Dit pakket (EDO Educatieve
doorstroom)) is facultatief.
Een examentraining is mogelijk als de cursist zich
wil voorbereiden op het staatsexamen NT2 I
Voor de avondcursus van niveau 0 tot en met niveau
3 volgen de cursisten 3 tot 4 modulen van 20 lesweken bij 7,5 uur les per week.
De cursisten leren vooral in klassikaal verband.
·
Educatie NT2 KSE4
Een intensief traject gericht op doorstroming op
een hoog niveau. De dagtrajecten bestaan uit 5 tot 6 modulen van 13 weken bij
15 uur per week. De cursisten kunnen in 3 modulen van 13 weken niveau 2 halen,
in de volgende 13 weken halen ze niveau 3 en in de vijfde module niveau 4. De cursisten werken met een multimediale
methode. Ook hier is het mogelijk een pakket additionele vakken te volgen
(EDO). Cursisten kunnen tijdens of na de opleiding een werkstage van enkele
maanden doen.
Voor de avondcursus van niveau 0 tot en met niveau
4 volgen de cursisten 4 modulen van 20 lesweken bij 7,5 uur les per week.
Naast NT 2 krijgen de cursisten les in
Nederlandkunde.
Het traject bereid voor op het Staatsexamen NT2 II
Planning
aantal cursistplaatsen: 357
Uitvoering
/ intensiteit: 7,5 uur per
week
15
uur per week
3
uur per week (examentraining)
Periode: overdag: december – maart
maart
– juli
sept.-dec.
avond: januari – juli
sept.-dec.
Cursisten: jan-juli: 507
cursisten
Sept.-dec:
459 cursisten
[resultaten]
Studieresultaten
*Gegevens
van groepen die getoetst zijn in juli
en december
aantal cursisten: aantal geexamineerden: aantal
geslaagden
juli 394 281 152
100% 71%
100% 54%
december 65 58 40
100% 89%
100% 68%
*Aantal
niveauverhogingen in totaal (toetsresultaat januari, maart, juli,
december): 348
*Aantal geslaagden per niveau
(toetsresultaat januari, maart, juli, december)
Niveau Aantal
geslaagd:
1 50
2 120
3 115
4 63
Staatsexamen I 4
De
uitslag van de staatsexamens (ex I) wordt persoonlijk naar de cursisten
gestuurd. Op dit moment is er geen volledig beeld te geven van de totale
uitslag.
Eindniveau bereikt: 113
Tussentijds beëindigd: 54
[uitstroom]
Naar werk: 34
Naar vervolgopleiding 23 (onvolledig zie voor indruk edo-doorstroom december)
[verzuim]
Het verzuimpercentage was 28 %. Dit is 3% lager dan vorig jaar.
[conclusies
en aanbevelingen]
Het
verzuimpercentage in enkele groepen is iets toegenomen. Redenen hiervoor zijn
o.a. de zwaarte van het traject (EDO-trajecten) en het sneller toepassen van de
80%- 20% regel. Als mensen teveel afwezig zijn, mogen ze geen toets meer doen.
Zeker op het einde van de cursus constateren we een grotere toenam van de
absentie. Mensen vinden het niet zinvol meer om naar school te gaan, want ze
kunnen toch geen toets meer doen.
De
arbeidsmarkt trekt aan onze cursisten. Een zwaar programma, 4 a 5 dagen naar
school, wordt als niet prettig ervaren. Uitwijken naar de avond, werkt ook niet
in ieders voordeel.
Daarnaast
staan mensen tijdelijk op een wachtlijst en wanneer zij kunnen starten zijn
allerlei randvoorwaarden alweer veranderd; o.a. de roosters.
Het
aantal cursisten is toegenomen en dit betekent meestal een verandering in het
rooster. Deze verandering kan botsen met werkafspraken en zo leiden tot een toename van de absentie.
De
zomerresultaten waren de eerste toetsresultaten na de verandering van de
programmering van het aanbod overdag en de toetsing. Voor de zomervakantie werden echter ook de groepen, die nog niet
alle leerstof verwerkt hadden, getoetst met een ICE- niveautoets. De hierboven vermelde resultaten gaan over
de resultaten van de zomer-toetsen.
Het
was opvallend dat in enkele groepen veel cursisten slaagden voor de vier
vaardigheden.
Daarnaast
bleek voor een deel van de cursisten het behalen van niveau 3 bij de toetsing
te moeilijk. Door de goede ervaringen met de pilot in de trajecten KSE 2 had
het Mondriaan vanaf september een uitstroomgroep gecreëerd voor deze cursisten,
waarbij zij een dagdeel praktijkoriëntatie en taalverwerving op de werkvloer
werden aangeboden. Naast taalaanbod tijdens de taallessen heeft het gebruik van
taal op de werkvloer de taalverwerving duidelijk bevorderd.
Door
tijdens de cursus extra aandacht te schenken aan beroepenoriëntatie en
maatschappijoriëntatie probeert men cursisten te stimuleren tot een actieve
deelname aan de maatschappij.
Als extra ondersteuning kan de cursist modulen
spreek- en leesvaardigheid volgen. De vorderingen worden tijdens de module
tussen docent en cursist besproken maar het eindresultaat wordt getoetst in de
reguliere groep. Ter ondersteuning van de productieve vaardigheden kan de
cursist modulen spelling en/of grammatica volgen.
[kengetallen]
Planning aantal deelnemers: 120
Intensiteit:
- lees- en spreekvaardigheid: 1½ uur per week
- spelling/grammatica: ¾ uur per week
december
– maart 169
cursisten
Maart
– juli 135
cursisten
September – december: 70 cursisten
374
deelnemers namen deel aan een module .
De
modules Spreken zijn erg populair en worden goed bezocht. Voor de andere
modules is een wisselende belangstelling. Mensen, die ’s avonds een module
volgen en overdag gaan werken ervaren dit als zeer zwaar en haken af.
In
2002 wordt bekeken of de modulen op een andere wijze ingezet kunnen worden
namelijk als mogelijkheid les te krijgen in de deelvaardigheid waarvoor de
cursist niet geslaagd is. Dan hoeft de cursist namelijk niet het hele (intensieve) taalprogramma te
volgen.
[resultaten]
Deelnemers worden getoetst in het hoofdtraject.
Over het verband tussen toetsresultaat en deelname aan een module zijn geen
gegevens bekend.
[verzuim]
Hierover zijn geen
afzonderlijke gegevens beschikbaar.
In 2001 is gestart met een systematiek waarbij pas
getoetst wordt als de bij een niveau behorende leerstof behandeld is, en
verondersteld kan worden dat de groep een niveau hoger is uitgekomen. Alleen
aan de toetsronde vóór de zomervakantie doet iedereen mee.
De slagingspercentages voor de diverse NT-2
opleidingen zagen er als volgt uit:
Mrt
’01 juli ’01 dec.’01
Binnen
traject KSE 4
van
niveau 0 naar 2 70% 83% 100% binnen 3 modulen
Van
niveau 2 naar 3 78% 79% 71% binnen 1 module
Van
niveau 3 naar 4 20% 60% 66% binnen 1 module
Binnen
traject KSE 3
Van
niveau 0 naar 2 25% 30% n.v.t. binnen 3 modulen
Van
niveau 2 naar 3 66%
(2 modulen +
herkansing)
Van
niveau 2 naar 3 50% 62% binnen
2 modulen
Binnen
traject KSE 2
Van
niveau 0 naar 1 25% 25% 46% binnen 3 modulen
Van
niveau 0 naar 1 n.v.t. 93% n.v.t. binnen 5 modulen
Van
niveau 1 naar 2 n.v.t. 27% n.v.t. binnen 3 modulen
Binnen
traject KSE 1
Van
niveau 0 naar ½ n.v.t. 100% n.v.t. binnen 2 jaar
Van
niveau 0 naar 1 n.v.t.
33% n.v.t. binnen 1 jaar
Van
niveau 1 naar 1½ n.v.t. 70% n.v.t. binnen 3 jaar
Mrt jun jan’02
Traject
KSE 3 en 4
van
niveau 0 naar 1 n.v.t. 69% 68% binnen 1 module
Van
niveau 1 naar 2 n.v.t. 67% 76% binnen 1 module
Van
niveau 2 naar 3 n.v.t. 45% 61% binnen 1 module
Van
niveau 2 naar 3 n.v.t. 17% n.v.t. binnen 2 modulen
Van
niveau 3 naar 4 n.v.t. 73% 55% binnen 1 module
Traject
KSE 2
Van
niveau 1 naar 2 n.v.t. 40% n.v.t. binnen 2 modulen
Traject KSE 1
van
niveau 0 naar 1 n.v.t. 25% n.v.t. binnen 2 modulen
Cursisten
van de Nt2 opleidingen kunnen een taal- dan wel een werkstage volgen.
Gebleken
is dat om een taalstage tot een succes te maken het van belang is dat de
cursist Nt2-niveau 1½ heeft gehaald voor ‘spreken’ en gemotiveerd is. De stage
moet op maat gezocht worden voor de cursist zodat hij/zij succesvol kan
functioneren en de stageplaats en het werk hem/haar aanspreekt.
De
stage duurt maximaal 3 maanden en maximaal 3 dagdelen per week.
Criteria voor deelname:
Cursisten
die willen deelnemen aan een taalstage moeten aan de volgende criteria voldoen:
Kerngegevens
Taalstagebureau van januari tot december 2001
Totaal
aantal intakegesprekken: 29
Aantal
geplaatste stagaires: 15
Aantal
stagaires in bemiddeling: 4
Aantal
niet geplaatste stagaires: 10
Verdeling
naar doelgroepen:
Nieuwkomer 15
Activering 11
Zelfmelder 3
Verdeling
naar traject:
KSE
1 1
KSE
2 12
KSE
3 13
Modulen/avondgroepen 3
Werkstages
Cursisten
van KSE 3 en 4 vanaf niveau 4, die hun beroepsopleiding hebben afgerond en/of
werkervaring hebben kunnen een werkstage gaan doen. Dit zijn meestal wat oudere
cursisten.
Enkele
jonge cursisten doen een werkstage in afwachting van deelname aan een
beroepsopleiding.
Kerngegevens Werkstages
2001
Totaal aantal deelnemers: 45
Aantal
geslaagde
stages: 18
-doorstroom
opleiding: 6
-doorstroom
werk: 5
-nog in
bemiddeling: 13
Verdeling volgens opleidingsniveau
Universitair
in eigen land 16
HBO in eigen
land 11
MBO in eigen
land 9
Voortgezet
onderwijs 9
.
Deze cursus is bedoeld voor laagopgeleide
autochtonen, zowel werkend als niet werkend, die de Nederlandse taal
onvoldoende beheersen en problemen hebben met lezen en schrijven
De gemiddelde bezetting over 2001 was 60 cursisten.
In juni zijn de cursisten getoetst met een landelijk erkende toets.
Dit heeft de volgende resultaten geleverd:
Niveau Lezen Schrijven
1
12 12
2 5 6
3 10 10
[uitstroom]
Naar werk: 2
Naar vervolgopleiding: 14
Tussentijds beëindigd: 6 waarvan 4 om persoonlijke
redenen, 2 geen specifieke reden
[verzuim]
Het verzuim bedroeg 21%. Dit is 1% hoger dan vorig
jaar. Deze stijging is veroorzaakt door het aantrekken van de arbeidsmarkt.
[conclusies
en aanbevelingen]
De
aanmelding van cursisten stabiliseert. Van de eerder veronderstelde toename aan
cursisten door een intensievere benadering van het fase 4 bestand is vooralsnog
niets te merken.
Deze cursus is bedoeld
voor autochtonen en allochtonen die:
-
voldoende aanspreekbaar zijn om rekenonderwijs te volgen
-
problemen hebben met rekenen in dagelijkse situaties
-
een vervolgopleiding (willen gaan) volgen
-
aan het werk willen of al een
baan hebben waarbij rekenen nodig is
In de periode januari t/m juli waren er 2 groepen
met gemiddeld 15 cursisten en vanaf augustus t/m december was er 1 groep met 12
deelnemers.
Cursisten
werken individueel aan vaardigheden op niveau 1 tot 3. De cursisten zijn
verdeeld over een daggroep en een avondgroep Vorderingen worden soms niet over
het hele vakgebied getoetst. Cursisten worden eenmalig in juli getoetst.
werkend
aan niveau aantal in juli ‘01
1 9
2 6
5 deelnemers hebben het gestelde eindniveau
bereikt,
3 deelnemers zijn tussentijds gestopt om
persoonlijke redenen.
[verzuim]
Het verzuim bedroeg 18%. Dit is 5% hoger dan het
jaar daarvoor.
[conclusies
en aanbevelingen]
Door het achterblijven van het aantal cursisten is
in september met een groep minder gestart.
Een cursus voor autochtonen en allochtonen die
beginners zijn op computergebied, en daar verandering in willen brengen om
kansen op opleiding en/of beroep te vergroten.
Cursisten maken kennis met de computer en leren een
aantal elementaire handelingen met betrekking tot Windows, Word en
Internetgebruik. [kengetallen]
24 cursistplaatsen
intensiteit: 2 ½ uur per week
Periode:
december-maart, maart-juli, september-december
Aantal cursisten in totaal: 72
[resultaten]
studieresultaten
De
cursussen digitale vaardigheden kennen een eindtoetsing. Op grond van de
uitslag en op grond van de aanwezigheid krijgt de deelnemer een certificaat.
Aantal
deelnemers: 27 aantal geslaagden: 27
29 26
16 15
[uitstroom]
Uitstroom:
Eindniveau
bereikt: 68
Tussentijds
beëindigd: 4 persoonlijke
redenen: 4
[verzuim]
Het verzuimpercentage was 10%. Dit is 3% minder dan
het jaar daarvóór.
[conclusies
en aanbevelingen]
De
cursisten zijn erg tevreden over het
programma. Men kiest toch bewust voor een korte cursus digitale
vaardigheden. Het is leuk en overzichtelijk. Het verzuimpercentage blijft
dalen. Een korte, krachtige cursus werkt positief.
Bij
de evaluatie van de cursus wordt vaak aangegeven dat de cursisten een vervolg
wensen. In september 2002 is een vervolgcursus gestart waarin vooral aandacht
wordt besteed aan het zoeken naar informatie via Internet en het leren
e-mailen.
Het kringloopbedrijf Delft beoogt met zijn
Leerwerkbedrijf te voorzien in de productiecapaciteit voor witgoedreparatie
door het creëren van werkgelegenheid voor langdurig werklozen. Witgoedmonteurs
worden opgeleid, en kunnen na afronding van de opleiding mogelijk als WIW-er
gaan werken in de reparatiewerkplaats. De opleiding kan ook dienen als basis
voor een vervolgopleiding, waarin via de Beroepsbegeleidende Leerweg (BBL) een
landelijk erkend diploma behaald kan worden, b.v. in de elektrotechniek
De opleiding duurt 8 tot 10 maanden, gedurende 4
dagen per week, en is praktisch van aard. Doel van de opleiding is:
zelfstandig test- en controlewerkzaamheden en alle voorkomende reparaties kunnen
uitvoeren,elektromotoren kunnen reviseren, een uitgebreide kennis van
onderdelen verwerven en daarnaast leren omgaan met de verplichtingen, behorend
bij het volgen van een opleiding of het hebben van een baan.
Het PraktijkLeerCentrum is
opgezet als praktijkgericht en laagdrempelig scholingsinstrument.
Oorspronkelijk lag de nadruk op
Praktijkfunctietrainingen, met als doel deelnemers te kunnen laten
instromen op de arbeidsmarkt, of doorstromen naar beroepsgericht onderwijs op
een hoger niveau.
Daarnaast zijn de
activiteiten in toenemende mate gericht op oriëntatiecursussen, praktijktaal
voor AMA’s en jonge nieuwkomers, en cursussen in het kader van Sociale
Activering.
Uitgangspunt is, de cursist
zoveel mogelijk een product op maat te bieden.
De volgende opleidingen
zijn in 2001 verzorgd:
Digitale vaardigheden: 5 groepen, 42
deelnemers
Creatief aan de slag: 2 groepen; 19 deelnemers
KSE 2 oriëntatieprogramma 2 groepen 20
deelnemers
KSE budgetteren 2 groepen 15 deelnemers
KSE 3 1 groep 7 deelnemers
Oriëntatieprogramma 6
deelnemers
Praktijkfunctietrainingen 28 deelnemers
Training on the job:
Spreekvaardigheid 1 groep 4 deelnemers
Welkom in de WIW 2 groepen 23 deelnemers
EHBO 2 groepen 9 deelnemers
Communicatie op het werk 1 groep 10
deelnemers
Sociale hygiëne 6 deelnemers
Kennismaken met de computer 8 deelnemers
Deze trainingen on the job
zijn bedoeld voor mensen die werken in een WIW of ID baan.
VSO kompas 2 groepen 10 deelnemers
Een intensief traject dat uitstroom naar een
vervolgopleiding en/of werk binnen een relatief korte tijd mogelijk maakt.
Dit
traject was bedoeld voor anderstalige werkzoekenden of nieuwkomers die een
inburgeringscontract hebben afgesloten met de gemeente. Het programma bestond
uit Nederlands als tweede taal, sociale vaardigheden, beroepenoriëntatie en
arbeidsoriëntatie. Om te kunnen deelnemen was minstens NT2-niveau 2 vereist, en
het hoogst haalbare was uitstroom na deelname aan staatsexamen NT2-II. Per 3
maanden kon een hoger NT2-niveau worden bereikt. Van december 2000 tot maart
2001 zijn de trajecten Schakel naar werk afgebouwd. Bij het programmeren van
het Educatie – Doorstroom programma binnen de trajecten KSE 3 en KSE 4 is er gekeken naar de
ervaringen bij Schakel naar werk en succesvolle activiteiten van Schakel naar
werk zijn overgenomen.
Resultaten Schakel naar
werk december ‘00 – maart ’01
Resultaten 4s
Resultaten 3s+11
Niveau 4 niveau 3
Aantal deelnemers Nt2: 13 15
Aantal geslaagd voor Nt2: 7 8
Aantal deelnemers Wiskundetaal
6
Aantal geslaagd voor Wiskundetaal: 5
Aantal deelnemers Digitale vaardigheden: 13
Aantal geslaagd voor Digitale vaardigheden: 8
Aantal deelnemers voor Nederlandkunde: 8
Aantal geslaagd voor Nederlandkunde: 8
Aantal stages 6
medewerker
beleid en projecten |