Nota

 

Datum

28-01-2003

Ons Kenmerk

03/002797

Opsteller

A. Hoekman

Bijlagen

0        

Onderwerp

Volwasseneneducatie evaluatie 2001

 

 

Resultaatverslag volwasseneneducatie 2001


 

 


1.     Inleiding. 2

2.     Terugblik op 2001. 2

Algemeen. 2

Doelgroepen. 2

3.     Behaalde resultaten in 2001. 2

4.     Randvoorwaarden: 3

kinderopvang. 3

5.     Verzuim.. 3

Goed beheer van klantgegevens. 4

7      Verslag opleidingen. 4

7.1       VAVO.. 4

7.2       Nt2. 4

7.3       Nederlands als moedertaal (NT1) 4

7.4       Elementair rekenen. 4

7.5       Digitale vaardigheden. 4

7.6       Allround monteur witgoed. 4

7.7       Praktijkleercentrum.. 5

7.8       Schakel naar Werk. 5

Bijlage: beschrijving van gerealiseerde cursussen in 2001. 6

Alfabetisering Allochtonen. 6

NT2-laag. 6

NT2 hoog. 7

Modulen NT2. 9

Toetsing. 9

Dagonderwijs. 9

Avondonderwijs. 10

Stages. 10

Taalstage. 10

1.     Nederlands als moedertaal (NT1) 12

2.     Elementair rekenen. 12

3.     Digitale vaardigheden. 12

4.     Allround monteur witgoed. 13

5.     Leerwerkbank. 13

6.     Schakel naar Werk. 14

 


1.       Inleiding

Dit evaluatieverslag is een verantwoording van het gerealiseerde scholingsbeleid op het gebied van volwasseneneducatie in het jaar 2001.

Als eerste worden de belangrijkste punten uit het beleidsplan 2001 weergegeven, vervolgens wordt een korte samenvatting gegeven van de resultaten. Dan wordt ingegaan op de financiering van de volwasseneneducatie in 2001 en wordt iets gezegd over verzuim en de randvoorwaarden voor VE.

Het grootste deel van dit verslag bestaat uit een inhoudelijke evaluatie van alle in 2001 gerealiseerde scholingen.

 

2.       Terugblik op 2001

Algemeen

In het integraal educatie- en activeringsplan 2001, een Delftse blauwdruk, is over educatie het volgende geschreven:

Educatie wordt beschouwd als een belangrijk instrument voor de reïntegratie van burgers in de maatschappij, zowel op het terrein van arbeidsactivering als maatschappelijke activering.

Daarbij zijn de volgende maatschappelijke doelstellingen geformuleerd:

 

Doelgroepen

Voor 2001 werden de volgende doelgroepen vastgesteld:

 

3.       Behaalde resultaten in 2001.

In 2001 hebben +/- 1500 mensen deelgenomen aan VE.

VE maakt in veel gevallen onderdeel uit van een traject. Het totale traject is dan gericht op werk of maatschappelijke activering, waarbij er na VE pas intensieve bemiddeling volgt naar de arbeidsmarkt of begeleiding naar maatschappelijke participatie. Deze evaluatie is gebaseerd op gegevens van de scholen. Als VE onderdeel van een traject is, kent de school daarvan de resultaten niet. Toch zijn er nog 66 mensen die direct aansluitend aan de scholing werk gevonden hebben, 80 mensen zijn doorgestroomd naar een vervolgopleiding, 128 mensen zijn voortijdig met educatie gestopt.

 

Het grootste deel van VE bestaat uit cursussen Nederlands. Het niveau waarop cursisten Nederlands leren varieert van redzaam zijn in Nederland (alfabetiseringscursussen en KSE 1) tot Nederlands leren ter voorbereiding op een beroepsopleiding op het niveau van hoger beroepsonderwijs of universiteit (KSE 4). Naast deze cursussen Nederlands worden binnen VE nog andere cursussen gegeven ter voorbereiding op andere opleidingenof om de redzaamheid van burgers te vergroten. Dit betreft cursussen alfabetisering voor Nederlanders, rekenen, omgaan met computers en  praktijkfunctietrainingen

Het onderstaande schema geeft voor de NT 2 groepen een indicatie van de verdeling over de verschillende doelgroepen per NT2 cursus. Bovenin de tabel staat de verwijzende organisatie.

Mensen die verwezen zijn door Kliq/activering zitten in een toeleidingstraject naar werk. Bij de andere verwijzers zullen ook mensen begeleid worden naar werk, maar kan het doel van het traject ook maatschappelijke activering zijn.

Educatie

Aanbod

Doelgroepen

nieuwkomer

Ex-nieuwkomer

Activering

Kliq/Act.

WIZ

Oudkomer/

zelfmelder

KSE 4 dag

54%

8%

 

 

7%

30%

KSE 3

44%

10%

5%

2%

15%

24%

KSE 2

33%

11%

11%

6%

20%

19%

KSE 1

11%

6%

12%

1%

41%

30%

ALFA

23%

5%

11%

 

34%

27%

Nt1

8%

4%

 

 

13%

75%

KSE 4 avond

18%

2%

 

2%

21%

56%

KSE 3 avond

11%

4%

16%

5%

29%

34%

KSE 2 avond

21%

7%

10%

2%

2%

40%

KSE 1 avond

21%

 

14%

14%

25%

25%

 Spreiding gemeentelijke doelgroepen over het aanbod 2001, peildatum november 2001

 

4.       Randvoorwaarden:

kinderopvang

Een aantal deelnemers aan VE heeft kinderen waarvoor opvang nodig is. Is de kinderopvang niet goed geregeld, dan leidt dit tot uitval bij scholing. In 2000 werd kinderopvang verzorgd door de school. Deze opvang voldeed echter niet aan de wettelijk gestelde eisen t.a.v. kinderopvang. Daarom is er

in 2000 is een pilotproject flexibele kinderopvang gestart, waarbij kinderen geplaatst worden in de reguliere kinderopvang. Inmiddels kunnen alle kinderen van ouders die Volwasseneneducatie volgen en voor wie kinderopvang nodig is geplaatst worden in de reguliere kinderopvang.Bij de kinderopvang deden zich nog wel een aantal problemen voor:

·         Communicatieproblemen tussen Octopus en de moeders vooral in de overdracht van huisregels, de procedure van kennismaking en gewenning en het hanteren van de regels bij de absentie e.d.. Vanaf september 2002 is er daarom een module kinderopvang ontwikkeld die aan cursisten van VE aangeboden wordt waarin alle aspecten van kinderopvang aan de orde komen.;

·         Een ander knelpunt is het daadwerkelijk beschikbaar zijn van plaats op het juiste moment. Doordat roosters vaak laat bekend zijn is het soms lastig kinderen op de juiste dagdelen te plaatsen;

·         Een derde punt van aandacht is het feit dat als ouders hun kinderen een jaar in de kinderopvang hebben gehad, er een eigen (inkomensafhankelijke) bijdrage gevraagd wordt door Octopus. Dit kan tot gevolg hebben dat cursisten tussentijds stoppen met hun opleiding. Cursisten kunnen veelal bijzondere bijstand aanvragen voor deze ouderbijdrage, maar zijn hiervan niet altijd op de hoogte. Hoe het aanvragen van bijzondere bijstand moet zal ook behandeld worden in de module kinderopvang.

 

5.       Verzuim

Een belangrijk punt van zorg is het hoge verzuimpercentage. Ten opzichte van 2000 (26%) is het verzuim iets gestegen (27%).

Het verzuim valt onder te verdelen in 5 hoofdoorzaken:

 

  1. Persoonsgebonden factoren zoals psychische problemen, toenemende deelname aan de arbeidsmarkt, onrust in de moslim-wereld en Afghanistan naar aanleiding van de aanslag op 11 september 2001. Er is inmiddels een service-uur Inburgering op de beide opleidingslocaties, zodat cursisten via consulenten Inburgering direct verwezen kunnen worden naar hulpverlenende instanties.
  2. Roostertechnische zaken:

Kwaliteit van de roostering wordt beïnvloed door geringe capaciteit in het huidige Open leercentrum (OLC).In dit OLC kunnen cursisten in aanvulling op de lessen die ze volgen extra oefenen met taal m.b.v. computerprogramma’s. De capaciteit van het OLC was begin 2001 onvoldoende. Daardoor vond bijvoorbeeld gedwongen roostering op de avond voor cursisten, die alleen overdag naar school willen of mogen van partner plaats. Inmiddels is de capaciteit van het OLC uitgebreid. Door flexibele instroom en modulering treden tussentijdse roosterwijzigingen op. Roosterwijzigingen brengen vaak extra verzuim met zich mee, doordat mensen tijd nodig hebben in hun thuissituatie wijzigingen aan te brengen. Inmiddels zijn zoveel mogelijk standaardroosters ingevoerd voor cursisten en personeel.

  1. Leren op twee verschillende locaties veroorzaakt absentie;

Daarom is het realiseren van alle scholing op 1 locatie een belangrijk aandachtspunt. E.e.a. zal naar verwachting in 2004 gerealiseerd zijn.

  1. Problemen met kinderopvang ( zie ook de stappen die hiervoor gezet zijn in hoofdstuk 5);
  2. Te veel gedoogd verzuim o.a.  na herplaatsing van de cursist. In 2003 zullen eerder sancties opgelegd worden in voorkomende gevallen.

 

Goed beheer van klantgegevens

Het genereren van informatie over uitgevoerde volwasseneneducatie blijkt een moeizaam proces. De deelnemersadministratie van het ROC en het IMWIN-systeem van de gemeente bieden tezamen toch nog niet alle gewenste informatie. Daarom is in 2001 in het kader van het implementatieplan verbeterprocessen Educatie 2001 een werkgroep van de gemeente en het ROC gestart om nadere afspraken te maken over ontwikkeling van een uitwisselbaar cursistgegevenssysteem tussen de toeleiders en het Mondriaan Regiocollege.

Registratie van voortgang, resultaten,verzuim en uitval zijn een belangrijke voorwaarde om de effectiviteit van educatieve trajecten te kunnen inzichtelijk te kunnen maken, en de individuele cursist te kunnen volgen.

7         Verslag opleidingen

Hieronder volgt een korte samenvatting van de resultaten van de verschillende opleidingen. Meer informatie over de opleidingen en de resultaten per opleidng is te vinden in de bijlage.

 

7.1   VAVO

Eén van de keuzen die voor het jaar 2001 gemaakt is, betreft het beperken van gesubsidieerde VAVO-opleidingen tot jong-volwassenen onder de 23 jaar zonder startkwalificatie, waarbij de zittende deelnemers een overgangsregeling werd geboden.

Deelnemers uit Delft kunnen uitsluitend aan gesubsidieerd VAVO deelnemen als zij via het RMC vouchers uitgereikt hebben gekregen.

VAVO wordt door het Stadscollege voor Educatie in Den Haag verzorgd.

In totaal zijn door .54 deelnemers 175 vakken gevolgd.  In juni 2001 hebben 43 mensen examen gedaan, waarbij er 32 hun diploma behaald hebben en 11 mensen geslaagd zijn voor 1 of meerdere certificaten.

 

7.2    Nt2

In de scholingsovereenkomst die met het ROC is afgesloten in 2001 werd zowel de educatie in het kader van de WEB als die in het kader van de WIN geregeld.

 

In 2000 is een werkwijze van start gegaan waarbij cursisten in trajecten worden geplaatst, waarbij rekening gehouden wordt met het haalbare niveau, haalbaar studietempo etc.

De trajecten zijn modulair van opbouw. Cursisten blijven in beginsel van begin tot eind in dezelfde groep. Voordelen hiervan zijn onder andere een grotere homogeniteit van de groep, en de mogelijkheid zoveel mogelijk hetzelfde rooster aan te houden, waardoor betere afspraken te maken zijn met bijvoorbeeld kinderopvang.

In incidentele gevallen zal het voorkomen dat een cursist toch overstapt naar een andere groep met een ander niveau. Dit kan als nadeel hebben dat het dan enkele weken duurt voordat de kinderopvang opnieuw geregeld is. Per traject is een docent aangesteld om het programma onderwijsinhoudelijk te optimaliseren. Docenten worden geschoold op het bevorderen van een zelfstandig leerproces bij de deelnemers.

De NT2 opleidingen worden ingedeeld in verschillende niveaus: alfabetisering, NT2 –laag (dit is KSE 1 en 2) en NT2-hoog (KSE 3 en 4). De cursussen op alle niveaus worden zowel ’s avonds als overdag aangeboden.

 

Verder bestaat er een beperkte (ongeveer 15 cursisten per jaar) vraag naar intensieve trajecten voor zeer hoog opgeleiden, die 20 tot 40 uur per week kunnen en willen besteden aan het leren van Nederlands. Het regiocollege kan deze vorm van onderwijs voor deze doelgroep niet zelf bieden. Daarom is voor het kalenderjaar 2002 met  het regiocollege afgesproken dat zij deze scholing  inkoopt bij een andere organisatie.

 

In totaal hebben in 2001 zo’n 1000 mensen een scholing NT2 gevolgd waarvan 193 nieuwkomers.

 

7.3   Nederlands als moedertaal (NT1)

Deze cursus is bedoeld voor laagopgeleide autochtonen, die de Nederlandse taal onvoldoende beheersen en problemen hebben met lezen en schrijven. In 2001 hebben 91 mensen deelgenomen aan NT1.

7.4   Elementair rekenen

Deze cursus is bedoeld voor autochtonen en allochtonen die problemen hebben met rekenen In totaal hebben 42 mensen deelgenomen.

 

7.5   Digitale vaardigheden

Een cursus voor mensen die beginners zijn op computergebied, en daar verandering in willen brengen om kansen op opleiding en/of beroep te vergroten.

Cursisten maken kennis met de computer en leren een aantal elementaire handelingen met betrekking tot Windows, Word en Internetgebruik.

In totaal hebben 72 mensen deelgenomen.

 

7.6   Allround monteur witgoed

Een opleiding bij het leerwerkbedrijf van het kringloopbedrijf Delft waarbij mensen opgeleid worden tot witgoedmonteur. In totaal hebben 6 mensen deelgenomen aan de opleiding in 2001.

 

7.7   Praktijkleercentrum

Het PraktijkLeerCentrum is opgezet als praktijkgericht en laagdrempelig scholingsinstrument. Oorspronkelijk lag de nadruk op  Praktijkfunctietrainingen, met als doel deelnemers te kunnen laten instromen op de arbeidsmarkt, of doorstromen naar beroepsgericht onderwijs op een hoger niveau.

Daarnaast zijn de activiteiten in toenemende mate gericht op oriëntatiecursussen, praktijktaal voor AMA’s en jonge nieuwkomers, en cursussen in het kader van Sociale Activering.

In 2001 zijn er 207 deelnemers aan verschillende cursussen geweest.:

 

7.8   Schakel naar Werk

Dit traject was bedoeld voor anderstalige werkzoekenden of nieuwkomers die een inburgeringscontract hebben afgesloten met de gemeente. Het taject is inmiddels afgebouwd. Succesvolle elementen uit het traject zijn opgenomen in het NT2 programma.


Bijlage: beschrijving van gerealiseerde cursussen in 2001

                       

Alfabetisering Allochtonen

Alfabetisering Allochtonen, is bedoeld voor  oudkomers en nieuwkomers, die niet hebben leren lezen en schrijven in hun eigen taal, dan wel hebben leren lezen en schrijven in een ander schrift dan het Latijnse. Zij  leren lezen en schrijven in de Nederlandse taal. De cursus wordt laagdrempelig gehouden, onder andere door een extra locatie in Pijnacker te gebruiken, en door aan te sluiten op de lestijden van basisscholen. Het is een semi-intensieve cursus.

Er zijn aparte cursussen voor deelnemers die analfabeet zijn in hun eigen schrift, en voor mensen die gealfabetiseerd zijn in een ander schrift dan het Latijnse.

Doorstroom naar een vervolgtraject is mogelijk bij gebleken geschiktheid en voldoende behaald niveau.

Doel is in eerste instantie het bereiken van redzaamheid in de Nederlandse maatschappij op het terrein van gezondheidszorg, geldzaken, huisvesting en opvoeding. Een deel van de cursisten stroomt door naar een reguliere Nt2-cursus in het dag- of avondonderwijs.

[kengetallen]

100 cursistplaatsen

intensiteit:         7,5 uur per week overdag

                        5 uur per week ‘s avonds

gemidelde bezetting van jan-juli 105 cursistplaatsen, van september t/m december 108 cursistplaatsen.

Mensen volgen maximaal 9 modulen van 13 weken. In totaal duurt deze opleiding dus maximaal 9x13 weken ofwel 3 studiejaren.

[resultaten]

Analfabeten worden alleen getoetst met een leerstofafhankelijke toets die een gedeelte van de leerstof behorend bij een bepaald niveau aftoetst. Samen met de vorderingen in de klas wordt bepaald of een cursist moeilijker leerstof aan kan. In het resultatenoverzicht hanteert de school de volgende niveau-indeling: beginner, op weg naar niveau 1 alfabetisering, niveau 1 alfabetisering, op weg naar niveau 2 alfabetisering, doorstroom naar reguliere trajecten.

                                              

  Niveau in juli                           Niveau in december           

Beginners                                 10                                30

Op weg naar Alfa niveau 1          19                                15

Alfa niveau 1                             20                                13

Op weg naar Alfa niveau 2          23                                26

[uitstroom]

naar werk: 12

naar vervolgopleiding: 6 (Kse1-traject)

tussentijdse beëindiging: 6 allen vanwege een te hoog verzuim

[verzuim]

Het verzuimpercentage bedroeg 26 % tegenover 22% het jaar daarvóór.

[conclusies en aanbevelingen]

Na evaluatie van het cursusjaar ‘99-’00 waarbij vooral gelet is op het verzuimpercentage en de uitval, is besloten in het cursusjaar ‘00-‘01als experiment een intensieve groep te vormen. In plaats van 7,5 uur per week krijgt een groep 10 uur les krijgen. Het doel van deze verandering is de cursisten die voldoende studievaardig zijn een cursus te bieden waarbij ze sneller leren. Beoogd werd een goede voortgang en presentie door intensiever (frequenter) contact en oplopende motivatie door betere leerresultaten.

De leerresultaten in december waren voldoende aanleiding om het experiment door te zetten tot en juli 2001. Naar aanleiding van de goede resultaten is in juli 2001 is besloten in augustus ’01 een tweede groep van 10 uur te starten, maar nu voor zwakke leerders.

 

NT2-laag

·         Educatie NT2 op KSE1 niveau

In feite gaat het om een integraal educatief traject NT2, gericht op sociale redzaamheid en sociale activering. Het doelniveau is KSE 1-1½. De cursist leert voldoende taal en rekenvaardigheid om zich te redden in de thuissituatie, in situaties waarin gebruik gemaakt wordt van maatschappelijke voorzieningen, en in leersituaties. De dagcursus bestaat uit modulen taalverwerving met daarin wisselend aandacht voor rekenen, budgetteren, onderwerpen uit het vak Kennis van de wereld, en het kennismaken met maatschappelijke voorzieningen, sleutelvaardigheden, digitale vaardigheden, en uitstroommogelijkheden. Deelname aan een aparte rekencursus of taalstage is mogelijk.

Het semi-intensieve traject bestaat uit 9 modulen van 13 weken, 7½ uur per week. In totaal duurt deze cursus dus 3 lesjaren.

 

·         Educatie NT2 op KSE2 niveau

Dit betreft een integraal traject voor deelnemers die minimaal 4-5 jaar basisonderwijs en maximaal 2-3 jaar voortgezet onderwijs gevolgd hebben, of een vergelijkbaar niveau hebben. Het traject is uiteindelijk gericht op professionele redzaamheid met veel aandacht voor sociale redzaamheid, en activering aan de start en later in het traject educatieve redzaamheid.

De dagcursus bestaat uit modulen taalverwerving, waarin wisselend aandacht is voor rekenen, sleutelvaardigheden, etc. Nieuwkomers krijgen hiernaast een inburgeringsprogramma aangeboden dat hen voorbereidt  op integratie en de profieltoets. Tijdens een praktijkoriëntatie op het PraktijkLeerCentrum, maken de cursisten kennis met verschillende beroepsrichtingen, en leren de Nederlanse taal  gebruiken op de werkvloer. Ook een taalstage, een extra module rekenen, spreekvaardigheid etc. zijn mogelijk. Tijdens de eerste drie weken volgt de cursist een verlengde intake om te bepalen of hij/zij juist geplaatst is.

Het is mogelijk om een, minder intensief, avondtraject te volgen. Hierbij wordt er van uitgegaan dat de cursist overdag bijvoorbeeld via het werk veel taal aangeboden krijgt.

Cursisten die het KSE 2 traject volgen stromen uit met het niveau op weg naar 2 of niveau 2. Het intensieve dagtraject bestaat uit 5 tot 6 modulen van 13 weken bij 15 uur per week (studielast maximaal 1040 uur; 2 jaar). Het avondtraject kent een programma van 6 modulen van 20 weken bij 5 uur per week (studielast 600 uur, 3 jaar).

 

 [kengetallen]

aantal cursistplaatsten:             175

intensiteit:

avondcursus:                5 uur per week

            kse 1 overdag:              7 ½ uur per week

            kse 2 overdag:              10 uur per week

            kse 2 overdag:              15 uur per week

cursisten:

            januari t/m juli:              258

            augustus t/m december: 248

[resultaten]

De Nt2 trajecten worden getoetst met landelijke toetsen. Deze toets geeft als score een niveau aan: niveau 0, op weg naar 1, 1, op weg naar 2, 2 etc. Er wordt getoetst op 4 vaardigheden: spreek-, luister-, schrijf-  en leesvaardigheid. Na een toetsronde zijn er dus op alle 4 vaardigheden toetsresultaten bekend. Heeft een cursist op 3 van de 4 vaardigheden een bepaald niveau (1 of 2), dan heeft hij dat niveau gehaald.

Vóór de zomervakantie is niet elke groep getoetst, de groepen die nog maar net gestart zijn, zijn niet getoetst.

                        Niveau maart    niveau behaald in juli      in december

                1                             4                      30                    9

                          2                                2                      9

[uitstroom]

werk: 16

vervolgopleiding: 36 (praktijkLeerCentrum)

tussentijds beëindigd: 54 (waarvan 15 om persoonlijjke redenen en 39 o.a. vanwege hoog verzuim)

[verzuim]

Het verzuimpercentage was 27% Dit was een jaar eerder 25%. Het verzuimpercentage is hoger, omdat mensen o.a. van groep veranderen en hierdoor hun zaken niet kunnen regelen. In sommige gevallen hebben cursisten meer les gekregen en deze verzwaring ervaren ze niet altijd als een verbetering, terwijl ze er wel aan toe zijn. Cursisten raken in moeilijkheden en kunnen het studietempo niet aan.

[conclusies en aanbevelingen]

In de periode januari-juli zijn de cursisten van enkele groepen naar het Praktijkleercentrum geweest voor een cursus praktijkleren, praktijkoriëntatie en taalverwerving op de werkvloer. De motivatie van cursisten was hoog. Het komende jaar worden deze activiteiten opnieuw opgenomen in het leerplan. Onderzocht gaat worden vanaf 2002 of meer aandacht voor sleutelvaardigheden een ondersteuning kan zijn voor het taalverwervingsproces van deze doelgroep. Leren in taalpraktijklokaal, een leslokaal met allerlei faciliteiten voor rollenspelen zou nieuwe mogelijkheden creëren voor het ontwikkelen van spreekvaardigheid. 

 

NT2 hoog

Dit zijn cursussen bedoeld voor de groep allochtonen die in het land van herkomst een opleiding hebben gevolgd op het niveau Havo/Vwo dan wel een middelbare of hogere beroepsopleiding of universiteit. Over het algemeen hebben deze cursisten een hoog of normaal leertempo.

Het cursusaanbod bestrijkt de 4 niveaus van Nederlands als tweede taal. De cursisten kunnen zich voorbereiden op het Staatsexamen I in het KSE 3 traject of Staatsexamen II in het KSE 4 traject.

Het doel is professionele redzaamheid; het is een toeleiding naar de arbeidsmarkt en het beroepsonderwijs (KSB 2, KSB 3, hoger onderwijs). Verder is het gericht op het ontwikkelen van voldoende taalvaardigheid om werk te kunnen behouden of verwerven.

 

·         Educatie NT2 –KSE3

Een intensief traject gericht op doorstroming.

De dagtrajecten zijn intensieve trajecten van 5 tot 6 modulen van 13 weken. Een verlengde intake van 3 weken bepaalt of de keuze van het traject juist is en geeft de benodigde basis aan schooltaal en woordenschat om de taalmethode te kunnen volgen. De cursisten kunnen in 3 (tot 4) modulen van 15 uur per week niveau 2 halen.Zij werken met een multimediale methode.De nieuwkomers krijgen naast het taalprogramma een inburgeringsprogramma aangeboden dat voorbereid op de profieltoets.

De laatste 2 modulen van 12 uur per week werken de cursisten toe naar niveau 3, en worden de cursisten met additionele vakken voorbereid op arbeidsmarkt of vervolgopleiding. Dit pakket (EDO Educatieve doorstroom)) is facultatief.

Een examentraining is mogelijk als de cursist zich wil voorbereiden op het staatsexamen NT2 I

Voor de avondcursus van niveau 0 tot en met niveau 3 volgen de cursisten 3 tot 4 modulen van 20 lesweken bij 7,5 uur les per week. De cursisten leren vooral in klassikaal verband.

 

·         Educatie NT2 KSE4

Een intensief traject gericht op doorstroming op een hoog niveau. De dagtrajecten bestaan uit 5 tot 6 modulen van 13 weken bij 15 uur per week. De cursisten kunnen in 3 modulen van 13 weken niveau 2 halen, in de volgende 13 weken halen ze niveau 3 en in de vijfde module niveau 4.  De cursisten werken met een multimediale methode. Ook hier is het mogelijk een pakket additionele vakken te volgen (EDO). Cursisten kunnen tijdens of na de opleiding een werkstage van enkele maanden doen.

Voor de avondcursus van niveau 0 tot en met niveau 4 volgen de cursisten 4 modulen van 20 lesweken bij 7,5 uur les per week.

Naast NT 2 krijgen de cursisten les in Nederlandkunde.

Het traject bereid voor op het Staatsexamen NT2 II

 

Planning aantal cursistplaatsen: 357

Uitvoering / intensiteit:               7,5 uur per week

                                                           15 uur per week

                                                           3 uur per week (examentraining)

Periode:                                               overdag:            december – maart

                                                                                  maart – juli

                                                                                  sept.-dec.

avond: januari – juli

sept.-dec.

                        Cursisten:                                jan-juli: 507 cursisten

                                                                       Sept.-dec: 459 cursisten

 

[resultaten]

Studieresultaten                       

*Gegevens van groepen die getoetst zijn  in juli en december

aantal cursisten: aantal geexamineerden: aantal geslaagden

juli                    394                             281                  152 

                        100%                           71%

                                                           100%               54%    

december         65                                58                    40

                        100%                           89%

                                                           100%               68%

 

*Aantal niveauverhogingen in totaal (toetsresultaat januari, maart, juli, december):  348

                       

*Aantal geslaagden per niveau (toetsresultaat januari, maart, juli, december)

Niveau              Aantal geslaagd:                                  

             1                       50                 

 2                     120                

 3                     115

 4                        63

                                  

Staatsexamen I         4             

De uitslag van de staatsexamens (ex I) wordt persoonlijk naar de cursisten gestuurd. Op dit moment is er geen volledig beeld te geven van de totale uitslag.

 

Eindniveau bereikt:        113      

Tussentijds beëindigd:   54       

 

[uitstroom]

Naar werk:                                34

Naar vervolgopleiding     23 (onvolledig zie voor indruk edo-doorstroom december)

 

 [verzuim]

Het verzuimpercentage was 28 %.  Dit is 3% lager dan vorig jaar.

[conclusies en aanbevelingen]

Het verzuimpercentage in enkele groepen is iets toegenomen. Redenen hiervoor zijn o.a. de zwaarte van het traject (EDO-trajecten) en het sneller toepassen van de 80%- 20% regel. Als mensen teveel afwezig zijn, mogen ze geen toets meer doen. Zeker op het einde van de cursus constateren we een grotere toenam van de absentie. Mensen vinden het niet zinvol meer om naar school te gaan, want ze kunnen toch geen toets meer doen.

De arbeidsmarkt trekt aan onze cursisten. Een zwaar programma, 4 a 5 dagen naar school, wordt als niet prettig ervaren. Uitwijken naar de avond, werkt ook niet in ieders voordeel.

Daarnaast staan mensen tijdelijk op een wachtlijst en wanneer zij kunnen starten zijn allerlei randvoorwaarden alweer veranderd; o.a. de roosters.

Het aantal cursisten is toegenomen en dit betekent meestal een verandering in het rooster. Deze verandering kan botsen met werkafspraken en zo  leiden tot een toename van de absentie.

 

De zomerresultaten waren de eerste toetsresultaten na de verandering van de programmering van het aanbod overdag en de toetsing.  Voor de zomervakantie werden echter ook de groepen, die nog niet alle leerstof verwerkt hadden, getoetst met een ICE- niveautoets.  De hierboven vermelde resultaten gaan over de resultaten van de zomer-toetsen.

Het was opvallend dat in enkele groepen veel cursisten slaagden voor de vier vaardigheden.

 

Daarnaast bleek voor een deel van de cursisten het behalen van niveau 3 bij de toetsing te moeilijk. Door de goede ervaringen met de pilot in de trajecten KSE 2 had het Mondriaan vanaf september een uitstroomgroep gecreëerd voor deze cursisten, waarbij zij een dagdeel praktijkoriëntatie en taalverwerving op de werkvloer werden aangeboden. Naast taalaanbod tijdens de taallessen heeft het gebruik van taal op de werkvloer de taalverwerving duidelijk bevorderd.

Door tijdens de cursus extra aandacht te schenken aan beroepenoriëntatie en maatschappijoriëntatie probeert men cursisten te stimuleren tot een actieve deelname aan de maatschappij.

 

Modulen NT2

Als extra ondersteuning kan de cursist modulen spreek- en leesvaardigheid volgen. De vorderingen worden tijdens de module tussen docent en cursist besproken maar het eindresultaat wordt getoetst in de reguliere groep. Ter ondersteuning van de productieve vaardigheden kan de cursist modulen spelling en/of grammatica volgen.

 [kengetallen]

Planning aantal deelnemers:      120

Intensiteit:

- lees- en spreekvaardigheid:      1½ uur per week

- spelling/grammatica:               ¾ uur per week

december – maart                                 169 cursisten

Maart – juli                                           135 cursisten

September – december:                        70 cursisten                 

374 deelnemers namen deel aan een module .

De modules Spreken zijn erg populair en worden goed bezocht. Voor de andere modules is een wisselende belangstelling. Mensen, die ’s avonds een module volgen en overdag gaan werken ervaren dit als zeer zwaar en haken af.

In 2002 wordt bekeken of de modulen op een andere wijze ingezet kunnen worden namelijk als mogelijkheid les te krijgen in de deelvaardigheid waarvoor de cursist niet geslaagd is. Dan hoeft de cursist namelijk  niet het hele (intensieve) taalprogramma te volgen.

[resultaten]

Deelnemers worden getoetst in het hoofdtraject. Over het verband tussen toetsresultaat en deelname aan een module zijn geen gegevens bekend.

[verzuim]

Hierover zijn geen afzonderlijke gegevens beschikbaar.

 

Toetsing

In 2001 is gestart met een systematiek waarbij pas getoetst wordt als de bij een niveau behorende leerstof behandeld is, en verondersteld kan worden dat de groep een niveau hoger is uitgekomen. Alleen aan de toetsronde vóór de zomervakantie doet iedereen mee.

De slagingspercentages voor de diverse NT-2 opleidingen zagen er als volgt uit:

                                   Slagingspercentages 2001

 

Dagonderwijs                                                  

 

                        Mrt ’01  juli ’01   dec.’01

Binnen traject KSE 4  

van niveau 0 naar 2        70%     83%     100%    binnen 3 modulen

Van niveau 2 naar 3       78%     79%     71%     binnen 1 module

Van niveau 3 naar 4       20%     60%     66%     binnen 1 module

 

Binnen traject KSE 3  

Van niveau 0 naar 2       25%     30%     n.v.t.     binnen 3 modulen

Van niveau 2 naar 3       66%                             (2 modulen + herkansing)

Van niveau 2 naar 3                   50%     62%     binnen 2 modulen

                                  

Binnen traject KSE 2  

Van niveau 0 naar 1       25%     25%     46%     binnen 3 modulen

Van niveau 0 naar 1       n.v.t.     93%     n.v.t.     binnen 5 modulen

Van niveau 1 naar 2       n.v.t.     27%     n.v.t.     binnen 3 modulen         

 

Binnen traject KSE 1  

Van niveau 0 naar ½      n.v.t.     100%   n.v.t.     binnen 2 jaar

Van niveau 0 naar 1       n.v.t.        33% n.v.t.     binnen 1 jaar

Van niveau 1 naar 1½ n.v.t.           70% n.v.t.     binnen 3 jaar                                       

 

Avondonderwijs                                                

                        Mrt       jun        jan’02

Traject KSE  3 en 4

van niveau 0 naar 1        n.v.t.     69%     68%     binnen 1 module

Van niveau 1 naar 2       n.v.t.     67%     76%     binnen 1 module

Van niveau 2 naar 3       n.v.t.     45%     61%     binnen 1 module

Van niveau 2 naar 3       n.v.t.     17%     n.v.t.     binnen 2 modulen

Van niveau 3 naar 4       n.v.t.     73%     55%     binnen 1 module

 

Traject KSE 2             

van niveau 0 naar >½     n.v.t.     78%     n.v.t.     binnen 2 modulen         

Van niveau 1 naar 2       n.v.t.     40%     n.v.t.     binnen 2 modulen         

                                              

Traject KSE 1             

van niveau 0 naar 1                    n.v.t.     25%     n.v.t.     binnen 2 modulen

 

Stages

Cursisten van de Nt2 opleidingen kunnen een taal- dan wel een werkstage volgen.

 

Taalstage

Gebleken is dat om een taalstage tot een succes te maken het van belang is dat de cursist Nt2-niveau 1½ heeft gehaald voor ‘spreken’ en gemotiveerd is. De stage moet op maat gezocht worden voor de cursist zodat hij/zij succesvol kan functioneren en de stageplaats en het werk hem/haar aanspreekt.

De stage duurt maximaal 3 maanden en maximaal 3 dagdelen per week.

 

Criteria voor deelname:

Cursisten die willen deelnemen aan een taalstage moeten aan de volgende criteria voldoen:

  1. De cursisten moeten minimaal Nt2 niveau 1½ voor spreken en luisteren hebben en weinig perspectief om niveau 3 te behalen.
  2.  De cursisten moeten reguliere taallessen volgen bij Mondriaan Regiocollege Educatie
  3. De cursisten moeten tijd hebben voor 3 dagdelen stage plus de begeleiding vanuit het taalstagebureau, naast de Nt2-lessen.
  4. De cursisten moeten gemotiveerd zijn voor een taalstage en het regelen van vervoer naar het stageadres.

 

 

Kerngegevens Taalstagebureau van januari tot december 2001

 

Totaal aantal intakegesprekken:             29

Aantal geplaatste stagaires:                              15

Aantal stagaires in bemiddeling:              4

Aantal niet geplaatste stagaires:                                     10

 

Verdeling naar doelgroepen:

                                                           Nieuwkomer      15

                                                           Activering          11

                                                           Zelfmelder           3

 

Verdeling naar traject:

                                                           KSE 1                 1

                                                           KSE 2                12

                                                           KSE 3                13

                                               Modulen/avondgroepen      3

 

Werkstages

Cursisten van KSE 3 en 4 vanaf niveau 4, die hun beroepsopleiding hebben afgerond en/of werkervaring hebben kunnen een werkstage gaan doen. Dit zijn meestal wat oudere cursisten.

Enkele jonge cursisten doen een werkstage in afwachting van deelname aan een beroepsopleiding.

 

 

 
Kerngegevens Werkstages 2001

 

Totaal aantal deelnemers:                                         45       

Aantal

geslaagde stages:                                                                    18

-doorstroom opleiding:                                                    6

-doorstroom werk:                                                          5

-nog in bemiddeling:                                                     13       

 

Verdeling volgens opleidingsniveau

Universitair in eigen land                        16

HBO in eigen land                     11

MBO in eigen land                    9

Voortgezet onderwijs                 9            .          

 

1.       Nederlands als moedertaal (NT1)

Deze cursus is bedoeld voor laagopgeleide autochtonen, zowel werkend als niet werkend, die de Nederlandse taal onvoldoende beheersen en problemen hebben met lezen en schrijven

 

De gemiddelde bezetting over 2001 was 60 cursisten. In juni zijn de cursisten getoetst met een landelijk erkende toets.

Dit heeft de volgende resultaten geleverd:

Niveau Lezen               Schrijven          

            1              12                   12

            2                5                     6

            3               10                  10

 

[uitstroom]

Naar werk:        2

Naar vervolgopleiding: 14

Tussentijds beëindigd: 6 waarvan 4 om persoonlijke redenen, 2 geen specifieke reden

[verzuim]

Het verzuim bedroeg 21%. Dit is 1% hoger dan vorig jaar. Deze stijging is veroorzaakt door het aantrekken van de arbeidsmarkt.

[conclusies en aanbevelingen]

De aanmelding van cursisten stabiliseert. Van de eerder veronderstelde toename aan cursisten door een intensievere benadering van het fase 4 bestand is vooralsnog niets te merken.

 

2.       Elementair rekenen

Deze cursus is bedoeld voor autochtonen en allochtonen die:

-          voldoende aanspreekbaar zijn om rekenonderwijs te volgen

-          problemen hebben met rekenen in dagelijkse situaties

-          een vervolgopleiding (willen gaan) volgen

-          aan het werk willen of  al een baan hebben waarbij rekenen nodig is

In de periode januari t/m juli waren er 2 groepen met gemiddeld 15 cursisten en vanaf augustus t/m december was er 1 groep met 12 deelnemers. 

 

Cursisten werken individueel aan vaardigheden op niveau 1 tot 3. De cursisten zijn verdeeld over een daggroep en een avondgroep Vorderingen worden soms niet over het hele vakgebied getoetst. Cursisten worden eenmalig in juli getoetst.

                        werkend aan niveau       aantal in juli ‘01

                        1                                  9

                        2                                  6

 

5 deelnemers hebben het gestelde eindniveau bereikt,

3 deelnemers zijn tussentijds gestopt om persoonlijke redenen.

[verzuim]

Het verzuim bedroeg 18%. Dit is 5% hoger dan het jaar daarvoor.

[conclusies en aanbevelingen]

Door het achterblijven van het aantal cursisten is in september met een groep minder gestart.

 

3.       Digitale vaardigheden

Een cursus voor autochtonen en allochtonen die beginners zijn op computergebied, en daar verandering in willen brengen om kansen op opleiding en/of beroep te vergroten.

Cursisten maken kennis met de computer en leren een aantal elementaire handelingen met betrekking tot Windows, Word en Internetgebruik. [kengetallen]

24 cursistplaatsen

intensiteit: 2 ½ uur per week

Periode:

december-maart, maart-juli, september-december

Aantal cursisten in totaal: 72

[resultaten]

studieresultaten

De cursussen digitale vaardigheden kennen een eindtoetsing. Op grond van de uitslag en op grond van de aanwezigheid krijgt de deelnemer een certificaat.

                        Aantal deelnemers:  27  aantal geslaagden:   27 

                                                    29                               26                           

                                                    16                               15

[uitstroom]

Uitstroom:        

                        Eindniveau bereikt:        68       

                        Tussentijds beëindigd:   4         persoonlijke redenen:     4

[verzuim]

Het verzuimpercentage was 10%. Dit is 3% minder dan het jaar daarvóór.

[conclusies en aanbevelingen]

De cursisten zijn erg tevreden over het  programma. Men kiest toch bewust voor een korte cursus digitale vaardigheden. Het is leuk en overzichtelijk. Het verzuimpercentage blijft dalen. Een korte, krachtige cursus werkt positief.

 

Bij de evaluatie van de cursus wordt vaak aangegeven dat de cursisten een vervolg wensen. In september 2002 is een vervolgcursus gestart waarin vooral aandacht wordt besteed aan het zoeken naar informatie via Internet en het leren e-mailen.

 

4.       Allround monteur witgoed

Het kringloopbedrijf Delft beoogt met zijn Leerwerkbedrijf te voorzien in de productiecapaciteit voor witgoedreparatie door het creëren van werkgelegenheid voor langdurig werklozen. Witgoedmonteurs worden opgeleid, en kunnen na afronding van de opleiding mogelijk als WIW-er gaan werken in de reparatiewerkplaats. De opleiding kan ook dienen als basis voor een vervolgopleiding, waarin via de Beroepsbegeleidende Leerweg (BBL) een landelijk erkend diploma behaald kan worden, b.v. in de elektrotechniek

De opleiding duurt 8 tot 10 maanden, gedurende 4 dagen per week, en is praktisch van aard. Doel van de opleiding is:

zelfstandig test- en controlewerkzaamheden  en alle voorkomende reparaties kunnen uitvoeren,elektromotoren kunnen reviseren, een uitgebreide kennis van onderdelen verwerven en daarnaast leren omgaan met de verplichtingen, behorend bij het volgen van een opleiding of het hebben van een baan.

 

In 2001 zijn 2 kandidaten met de opleiding gestart. Vier cursisten die in 2000 met de opleiding gestart zijn, zijn daarmee doorgegaan. In totaal hebben er in 2001 dus 6 mensen deelgenomen aan de opleiding.

Vier cursisten zijn direct vanuit de bijstand op een WIW-baan in de opleiding begonnen. Een cursist heeft eerst een 3 maanden met behoud van uitkering de opleiding gevolgd en is vervolgens aangenomen op een WIW-baan.

Twee cursisten hebben de opleiding in 2001 afgerond,  drie cursisten zetten de opleiding voort in 2002. De zesde cursist is voortijdig met de opleiding gestopt.

De werving van cursisten voor dit project is achter gebleven bij de verwachtingen. De Gemeente Delft had daarom aan de school aangegeven dat zij voor 2002 uitsluitend op individuele basis trajecten wil betalen. Dit heeft het kringloopbedrijf doen besluiten om de opleiding te integreren in de werkplaats van het kringloopbedrijf en niet als aparte opleiding te laten voortbestaan.

 

5.       Leerwerkbank

Het PraktijkLeerCentrum is opgezet als praktijkgericht en laagdrempelig scholingsinstrument. Oorspronkelijk lag de nadruk op  Praktijkfunctietrainingen, met als doel deelnemers te kunnen laten instromen op de arbeidsmarkt, of doorstromen naar beroepsgericht onderwijs op een hoger niveau.

Daarnaast zijn de activiteiten in toenemende mate gericht op oriëntatiecursussen, praktijktaal voor AMA’s en jonge nieuwkomers, en cursussen in het kader van Sociale Activering.

Uitgangspunt is, de cursist zoveel mogelijk een product op maat te bieden.

 

De volgende opleidingen zijn in 2001 verzorgd:

Digitale vaardigheden:    5 groepen,        42 deelnemers

Creatief aan de slag:                 2 groepen;        19 deelnemers

KSE 2 oriëntatieprogramma       2 groepen         20 deelnemers

KSE budgetteren                      2 groepen         15 deelnemers

KSE 3                                      1 groep 7 deelnemers

Oriëntatieprogramma                                        6 deelnemers

Praktijkfunctietrainingen                        28 deelnemers

Training on the job:

Spreekvaardigheid                     1 groep 4 deelnemers

Welkom in de WIW                   2 groepen         23 deelnemers

EHBO                                      2 groepen         9 deelnemers

Communicatie op het werk         1 groep 10 deelnemers

Sociale hygiëne                                    6 deelnemers

Kennismaken met de computer              8 deelnemers

 

Deze trainingen on the job zijn bedoeld voor mensen die werken in een WIW of ID baan.

 

VSO kompas                            2 groepen         10 deelnemers

 

6.       Schakel naar Werk

Een intensief traject dat uitstroom naar een vervolgopleiding en/of werk binnen een relatief korte tijd mogelijk maakt.

Dit traject was bedoeld voor anderstalige werkzoekenden of nieuwkomers die een inburgeringscontract hebben afgesloten met de gemeente. Het programma bestond uit Nederlands als tweede taal, sociale vaardigheden, beroepenoriëntatie en arbeidsoriëntatie. Om te kunnen deelnemen was minstens NT2-niveau 2 vereist, en het hoogst haalbare was uitstroom na deelname aan staatsexamen NT2-II. Per 3 maanden kon een hoger NT2-niveau worden bereikt. Van december 2000 tot maart 2001 zijn de trajecten Schakel naar werk afgebouwd. Bij het programmeren van het Educatie – Doorstroom programma binnen de trajecten  KSE 3 en KSE 4 is er gekeken naar de ervaringen bij Schakel naar werk en succesvolle activiteiten van Schakel naar werk zijn overgenomen. 

 

Resultaten Schakel naar werk december ‘00 – maart ’01

 

Resultaten 4s       Resultaten 3s+11

                                                                           Niveau 4                       niveau 3

Aantal deelnemers Nt2:                                                13                                15       

Aantal geslaagd voor Nt2:                                               7                                  8

 

Aantal deelnemers Wiskundetaal                                   6

Aantal geslaagd voor Wiskundetaal:                                5

 

Aantal deelnemers Digitale vaardigheden:                       13

Aantal geslaagd voor Digitale vaardigheden:                      8

 

Aantal deelnemers voor Nederlandkunde:                       8

Aantal geslaagd voor Nederlandkunde:                           8

 

Aantal stages                                       6

 

                       


     

A. Hoekman

medewerker beleid en projecten